Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 25 kwietnia 2024 r., sygn. I SA/Wr 780/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Dagmara Stankiewicz–Rajchman (sprawozdawca) Sędziowie: Sędzia WSA Dagmara Dominik – Ogińska Asesor WSA Tomasz Trybuszewski po rozpoznaniu w Wydziale I na posiedzeniu niejawnym w dniu 25 kwietnia 2024 r. w trybie uproszczonym sprawy ze skargi: H. Sp. z o. o. z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu z dnia 20 lipca 2023 r. nr 0201- IOA.4105.18.2023 w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym za lata 2013, 2014, 2015 i 2016 z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów smarowych: I. uchyla zaskarżoną decyzję w całości oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wałbrzychu z dnia 7 lutego 2018 r., nr 0222-SPA.4105.724.2017.3.MM w całości; II. zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu na rzecz Strony skarżącej kwotę: 997 zł (dziewięćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi H. spółki z o.o. z siedzibą w W. (dalej: spółka, skarżąca) jest decyzja Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu (dalej: organ odwoławczy, DIAS) z dnia 20 lipca 2023 r. nr 0201-IOA.4105.18.2023 uchylająca w całości decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wałbrzychu (dalej: organ I instancji, NUS) z dnia 7 lutego 2018 r. nr 0222-SPA.4105.724.2017.3.MM odmawiającą spółce stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów smarowych za 2013 r. w kwocie 168 561 zł, za 2014 r. w kwocie 623 350 zł, za 2015 r. w kwocie 757 447 zł, za 2016 r. w kwocie 255 248 zł i przekazująca sprawę do ponownego rozpatrzenia.
Z akt sprawy wynika, że w dniu 15 marca 2012 r. spółka złożyła do Naczelnika Urzędu Celnego w Wałbrzychu wniosek o zezwolenie na nabywanie olejów smarowych o kodzie CN 27101999 jako zarejestrowany odbiorca. Podała, że przedmiotem jej działalności jest produkcja amortyzatorów olejowych i olejowo-powietrznych do samochodów. Dla celów produkcji spółka zamierza kupować specjalny olej (o kodzie CN 27101999) od jego producenta w Niemczech. Spółka nie prowadzi składu podatkowego w żadnym z krajów członkowskich Unii Europejskiej. Decyzją z dnia 9 maja 2012 r. ówczesny organ celny (Naczelnik Urzędu Celnego w Wałbrzychu) odmówił wydania zezwolenia, o które wnioskowała spółka. W uzasadnieniu wskazał, że spółka nie może uzyskać statusu zarejestrowanego odbiorcy, gdyż w stosunku do nabywanych przez nią wyrobów akcyzowych (olejów smarowych) na żadnym etapie nie znajdzie zastosowania procedura zawieszenia poboru akcyzy. Wyroby te bowiem nie zostaną wysłane z innego państwa członkowskiego w procedurze zawieszenia, gdyż nie są objęte harmonizacją. Z drugiej zaś strony, spółka nie będzie sprowadzać ich do składu podatkowego, a w świetle wymagań wynikających z treści § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz.U. Nr 158, poz. 1065, dalej: rozporządzenie ws. zwolnień od podatku akcyzowego) tylko w takim przypadku objęcie olejów smarowych procedurą zawieszenia mogłoby nastąpić na terytorium kraju.