Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.341.2024.3.BS

Skutki podatkowe pośrednictwa w walutach wirtualnych.

Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest

  • w zakresie pytań oznaczonych numerem 1 i 2 - prawidłowe;
  • w zakresie pytania oznaczonego numerem 3 - nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych działalności w zakresie walut wirtualnych.

Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 7 czerwca 2024 r. (data wpływu 10 czerwca 2024 r.), oraz pismem z 27 czerwca 2024 r. (data wpływu 29 czerwca 2024.r).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną będącą polskim rezydentem podatkowym.

Wnioskodawca planuje otworzyć jednoosobową działalność gospodarczą, wybierając jako formę opodatkowania działalności gospodarczej - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca planuje świadczyć usługi sklasyfikowane jako „Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych" - PKWiU dział 72. Oprócz tego Wnioskodawca ma zamiar dokonać wpisu do rejestru działalności z zakresu walut wirtualnych, stając się w związku z tym podmiotem prowadzącym działalność o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt. 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w zakresie usług:

a)wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi i środkami płatniczymi,

b)wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi,

c)pośrednictwa w wymianie, o której mowa w lit. a lub b,

d)prowadzenia rachunków, o których mowa w art. 2 ust. 2 pkt 17 lit. e ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu.

W nawiązaniu do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 4 sierpnia 2022r. o sygn. Il FSK 3150/19: „Interpretacja - informacja o zmianach, zamieszczona na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego (https://stat.gov.pl/metainfonnacie/interpretacieklasvfikacii/interpretacie-mformacie-ozmianach) wskazuje zaś, że w związku z przyjętymi w wyniku ustaleń państw członkowskich UE rozstrzygnięciami, dotyczącymi sposobu klasyfikowania działalności (usług) według klasyfikacji NACE i CPA, których odpowiednikami na poziomie krajowym są Polska Klasyfikacja Działalności (PKD), wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 24 grudnia 2007 r. (Dz. U. Nr 251, poz. 1885 ze zm.), Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) oraz Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. (Dz. U. 2015, poz. 1676), emisja waluty elektronicznej i handel nią za pośrednictwem Internetu od 1 grudnia 2016 roku klasyfikowana jest przez służby statystyki publicznej jako PKD 64.19.Z "Pozostałe pośrednictwo pieniężne" i PKWiU 64.19.30.3 "Pozostałe pośrednictwo pieniężne, gdzie indziej niesklasyfikowane" wg PKWiU 2008 i PKWiU 2015.

Klasyfikacja ta jest potwierdzona w przeglądarce opinii interpretacyjnych PKWiU Głównego Urzędu Statystycznego (na stronie internetowej https://form.stat.gov.pl/precedensv/aspWTabelaPrec.aspx) i dla symbolu PKWiU 64.19.30.0 nazwa grupowania "pozostałe pośrednictwo pieniężne gdzie indziej nie sklasyfikowane”, opis precedensu to: "usługi kupna i sprzedaży waluty "bitcoin"(data wydania opinii 12 grudnia 2016 r.).” W związku z tym Wnioskodawca kwalifikuje świadczenie usług związanych z obrotem walutami wirtualnymi w zakresie grupowania klasyfikacyjnego oznaczonego symbolem 64.19.Z, które mieści się w sekcji K PKWiU.

W ramach działalności z zakresu walut wirtualnych Wnioskodawca planuje pośredniczyć w wymianie walut wirtualnych w ten sposób, że będzie pobierać od podmiotów trzecich (np. spółki) walutę wirtualną, którą następnie będzie zbywać na giełdzie przeznaczonej do handlu kryptowalutami, używając w tym celu własnego profilu (założonego na dane Wnioskodawcy). Środki pozyskane za sprzedaż walut wirtualnych Wnioskodawca będzie przekazywać do podmiotu od którego otrzymał waluty wirtualne, jako pozyskaną płatność od nabywców walut wirtualnych. Za wyżej opisaną usługę Wnioskodawca ustali z podmiotem dającym do dyspozycji waluty wirtualne wynagrodzenie, uzależnione od wartości sprzedanych walut wirtualnych. Może też to robić nieodpłatnie na rzecz innego podmiotu, licząc na przyszłe zyski ze współpracy.

Oprócz świadczenia usług w zakresie walut wirtualnych, Wnioskodawca zamierza wymieniać waluty wirtualne na własne potrzeby tj. poza obrotem profesjonalnym np. zbywać waluty wirtualne, które Wnioskodawca zakupił wcześniej.

Natomiast w zakresie świadczenia usług, Wnioskodawca ustali ryczałt od przychodów ewidencjonowanych według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca planuje otworzyć jednoosobową działalność gospodarczą, wybierając jako formę opodatkowania działalności gospodarczej - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Czyli forma prawna działalności gospodarczej - jednoosobowa działalność gospodarcza wpisana do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Wnioskodawca zamierza rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej z końcem 2024 r.

Wnioskodawca dokona wpisu do rejestru działalności kodu PKD 64.19.Z po założeniu działalności gospodarczej, a po wpisie faktycznie rozpocznie świadczenie usług w tym zakresie. Natomiast jak, zostało to wskazane w treści wniosku, po wpisie do rejestru działalności z zakresu walut wirtualnych, oprócz świadczenia usług w zakresie walut wirtualnych Wnioskodawca zamierza wymieniać waluty wirtualne również na własne potrzeby. W związku z tym zostało także zadane pytanie przedstawione w treści wniosku.

W związku z tym, iż jako formę opodatkowania działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza wybrać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych Wnioskodawca będzie zobowiązany do prowadzenia następującej dokumentacji podatkowej:

1)ewidencji przychodów,

2)wykazu środków trwałych,

3)wykazu wartości niematerialnych i prawnych,

4)ewidencji wyposażenia firmy.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza dokonywać wymiany walut wirtualnych na środki płatnicze, dokonywać wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi oraz pośredniczyć w wymianie walut wirtualnych na środki płatnicze oraz w wymianie pomiędzy walutami wirtualnymi. Działalność taka jest regulowana i wymaga wpisu do rejestru działalności z zakresu walut wirtualnych zgodnie z art. 129m ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu: „Działalność gospodarcza obejmująca świadczenie usług, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12, zwana dalej "działalnością w zakresie walut wirtualnych", jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców i może być wykonywana po uzyskaniu wpisu do rejestru działalności w zakresie walut wirtualnych.” Wnioskodawca dokona takiego wpisu do rejestru działalności z zakresu walut wirtualnych. Jeśli chodzi o wymianę walut wirtualnych na środki płatnicze lub wymianę pomiędzy walutami wirtualnymi, transakcje będą przebiegać w ten sposób, że:

1)Wnioskodawca za pośrednictwem giełdy służącej do wymiany kryptowalut lub strony internetowej lub w innym miejscu wystawia ogłoszenie kupna/sprzedaży waluty wirtualnej. Ogłoszenie zawiera informację o warunkach transakcji (cena (np. 4500 zł.), rodzaj walut wirtualnych (np. 1000 jednostek USDT), metoda płatności (np. przelewem na konto bankowe) itd.);

2)na ogłoszenie reaguje klient, który zgłasza się do Wnioskodawcy celem nabycia/sprzedaży waluty wirtualnej lub jej wymiany na inną walutę wirtualną;

3)Wnioskodawca przeprowadza z klientem czynności, które wymaga ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;

4)po przelaniu środków jako płatności za sprzedawane przez Wnioskodawcę kryptowaluty lub po przelaniu waluty wirtualnej jeśli Wnioskodawca kupuje waluty wirtualne lub wymienia je na inne waluty wirtualne dochodzi do transakcji między stronami, na warunkach podanych w ogłoszeniu wymiany.

Natomiast w przypadku pośredniczenia w wymianie walut wirtualnych na środki płatnicze lub w wymianie pomiędzy walutami wirtualnymi, Wnioskodawca będzie pobierać od podmiotów trzecich (np. spółki) walutę wirtualną lub środki płatnicze celem dokonania kupna, sprzedaży walut wirtualnych lub ich wymiany na inną walutę wirtualna. Następnie Wnioskodawca będzie zbywać, nabywać lub wymieniać na inną walutę wirtualną na giełdzie przeznaczonej do handlu kryptowalutami, używając w tym celu własnego profilu (założonego na dane Wnioskodawcy). Wymiana walut wirtualnych będzie przebiegać w sposób jak zostało to opisane wyżej, z tą różnicą, że Wnioskodawca będzie działał w tym przypadku jako pośrednik. Środki pozyskane za sprzedaż walut wirtualnych lub waluty wirtualne pozyskane w ramach kupna lub wymiany na inną walutę wirtualną Wnioskodawca będzie przekazywać do podmiotu od którego otrzymał waluty wirtualne lub środki (lub innego podmiotu), jako wynik transakcji wymiany w którym pośredniczył. Za wyżej opisaną usługę Wnioskodawca ustali z podmiotem dającym do dyspozycji waluty wirtualne lub środki wynagrodzenie, uzależnione od wartości transakcji. Może też to robić nieodpłatnie, licząc na przyszłe zyski ze współpracy.

Rodzaje walut wirtualnych które będą przedmiotem realizowanych przez Pana transakcji, to m.in. Bitcoin (BTC), Ethereum (ETH), Tether (USDT).

Kryptowaluty, o których mowa we wniosku spełniać będą definicję waluty wirtualnej zawartej w art. 5a pkt 33a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W zakresie wymiany walut wirtualnych na środki płatnicze lub odwrotnie albo w zakresie wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi, Wnioskodawca będzie zawierać umowy kupna/sprzedaży kryptowalut w formie dokumentowej, poprzez dokonanie transakcji. Będą to transakcje okazjonalne lub w ramach stosunków gospodarczych. Natomiast jeśli chodzi o pośrednictwo w wymianie walut wirtualnych, Wnioskodawca będzie zawierał ze spółką (podmiotem trzecim) umowę pośrednictwa, na podstawie której Wnioskodawca będzie pobierać od podmiotów trzecich (np. spółki) walutę wirtualną lub środki płatnicze celem dokonania kupna, sprzedaży walut wirtualnych lub ich wymiany na inną walutę wirtualna. Następnie Wnioskodawca będzie zbywać, nabywać lub wymieniać na inną walutę wirtualną na giełdzie przeznaczonej do handlu kryptowalutami, używając w tym celu własnego profilu (założonego na dane Wnioskodawcy). Podstawą współpracy w tym przypadku będzie więc umowa, a Wnioskodawca będzie występować w roli pośrednika.

Sprzedaż kryptowalut na giełdzie będzie obywała się w zamian za środki pieniężne. Sprzedaż będzie odbywać się w złotych, euro oraz dolarach amerykańskich, natomiast Wnioskodawca nie wyklucza również użycia innych walut, jeśli będzie to mieć uzasadnienie gospodarcze. Także będą wykonywane transakcje wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi, czyli Wnioskodawca będzie oddawał jedną walutę wirtualną otrzymując w zamian inną walutę wirtualną.

Wnioskodawca będzie dokonywał rozliczenia z podmiotem trzecim:

  • w sytuacji zapłaty za sprzedaż walut wirtualnych poprzez wykonanie przelewu bankowego na rzecz tego podmiotu;
  • w przypadku kupna walut wirtualnych od Wnioskodawcy lub wymiany waluty wirtualnej na inną walutę wirtualną, Wnioskodawca przelewa waluty wirtualne na rzecz kontrahenta. Spółka będzie wypłacać wynagrodzenie Wnioskodawcy w formie tradycyjnej tj. w środkach fiat lub w walutach wirtualnych za zgodą Wnioskodawcy. Wnioskodawca może także pośredniczyć w transakcji nieodpłatnie licząc na przyszłe zyski ze współpracy.

Podmiot określony „innym podmiocie” w pytaniu Nr 1 to podmiot wskazany przez podmiot dający do dyspozycji środki lub waluty wirtualne celem pośredniczenia w wymianie. Przykładowo, Spółka zleca Wnioskodawcy pośredniczenie w transakcji sprzedaży walut wirtualnych, a środki otrzymane tytułem zapłaty od kontrahenta zleca przekazać do „innego podmiotu” niż Spółka, tytułem uregulowania zobowiązania Spółki. Może to być dowolny podmiot wskazany przez Spółkę. Będzie to możliwe jedynie w przypadku odpowiedniego polecenia Spółki lub podmiotu zlecającego pośredniczenie w transakcji.

Wskazane we wniosku waluty wirtualne będą spełniały definicję waluty wirtualnej, o której mowa w art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Wystosowany wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy zdarzenia przyszłego w związku z czym Wnioskodawca dopiero po wydaniu interpretacji zamierza kupować waluty wirtualne, które będzie wymieniać na własne potrzeby. Na moment udzielenia niniejszej odpowiedzi Wnioskodawca nie nabył żadnych walut wirtualnych.

Wnioskodawca będzie dokonywać wymiany walut wirtualnych na własne potrzeby sporadycznie, pod czym Wnioskodawca rozumie nie więcej niż 19 transakcji (więcej niż kilkanaście) z udziałem walut wirtualnych miesięcznie.

Wnioskodawca będzie wymieniał waluty wirtualne na środki płatnicze lub odwrotnie albo będzie wymieniać waluty wirtualne na inne waluty wirtualne. Wnioskodawca będzie dokonywał tej wymiany za pośrednictwem giełd służących do obrotu walutami wirtualnymi (kryptowalutami) np. Binance.

Wnioskodawca rozpocznie nabywanie walut wirtualnych na własne potrzeby w celu ich dalszej sprzedaży. Do nabycia walut wirtualnych przez Wnioskodawcę będzie dochodziło na giełdzie służącej do obrotu walutami wirtualnymi (np. Binance).

Wymiana wirtualnych walut na własne potrzeby nie będzie odbywała się w warunkach określonych w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w odniesieniu do tych transakcji nie będą zachodziły przesłanki z art. 5b ust. 1 tej ustawy, pod czym Wnioskodawca rozumie wymianę walut wirtualnych w okolicznościach, gdy:

1)obrót walutami wirtualnymi będzie się odbywał na potrzeby osobiste podatnika tj. będzie w zakresie tego obrotu dochodziło do zarządu własnym majątkiem Wnioskodawcy, polegającym na kupnie oraz sprzedaży walut wirtualnych celem korzystnego ulokowania tego majątku;

2)Wnioskodawca będzie dokonywać wymiany walut wirtualnych sporadycznie, pod czym Wnioskodawca rozumie nie więcej niż 19 transakcji (więcej niż kilkanaście) z udziałem walut wirtualnych miesięcznie;

3)Wnioskodawca w tym zakresie nie będzie prowadzić intensywnego marketingu w celu oferowania świadczenia usług wymiany walut wirtualnych.

4)w zakresie przedmiotowych transakcji Wnioskodawca nie będzie stosować wewnętrznych regulacji dotyczących przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, w tym wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej;

5)Wnioskodawca na potrzeby przedmiotowych transakcji nie będzie opracowywać oraz stosować regulaminów, wzorców umownych oraz formularzy celem ich wykorzystania dla regulowania stosunków prawnych z kontrahentami;

czyli będą transakcje wymiany walut wirtualnych, które Wnioskodawca będzie wykonywał w ramach i na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie walut wirtualnych oraz transakcje związane z inwestycjami prywatnymi na własne potrzeby Wnioskodawcy.

Obecnie (przed założeniem działalności gospodarczej) Wnioskodawca nie dokonuje wymiany kryptowalut, w tym na własne potrzeby. Wystosowany wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego, w związku z czym dopiero po otrzymaniu interpretacji indywidualnej oraz założeniu działalności gospodarczej Wnioskodawca rozpocznie wymianę walut wirtualnych, w tym na własne potrzeby.

Dla doprecyzowania stanu faktycznego i intencji Wnioskodawcy, należy wskazać, że celem jest uzyskanie informacji (interpretacji) czy możliwe jest jednocześnie prowadzenie działalności gospodarczej jako świadczenie usług z zakresu walut wirtualnych (rozliczenie w warunkach art. 17 ust. 1g ustawy o PIT jako podmiot świadczący usługi o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu), a także jednocześnie inwestowanie w waluty wirtualne prywatnie i rozliczanie na zasadach ogólnych tj. jako przychodu z kapitałów pieniężnych z art. 17 ust.1 pkt 11 ustawy o PIT.

Umowy, które Wnioskodawca zamierza zawierać z kontrahentami, Wnioskodawca określa jako umowy pośrednictwa. W nazewnictwie takich umów mogą pojawić się inne wyrazy np. umowa współpracy, umowa o świadczenie usług itd. Jednak przedmiotem uregulowania tych umów będą właśnie czynności pośrednictwa, jak zostało to zawarte w opisie zdarzenia przyszłego w treści wniosku o interpretację, co nie powinno wpływać na kwalifikację takiej umowy jako umowy pośrednictwa. Jeśli chodzi o umowy pośrednictwa, będzie z nich wynikało, że Wnioskodawca będzie jedynie pośredniczył w wymianie walut wirtualnych.

Działając jako pośrednik Wnioskodawca będzie zawierał umowy sprzedaży działając we własnym imieniu (bo transakcje będą wykonywane z konta Wnioskodawcy na giełdzie założonego na jego dane), jednak na rzecz podmiotu dla którego działa jako pośrednik (bo środki pozyskane za sprzedaż walut wirtualnych lub waluty wirtualne pozyskane w ramach kupna lub wymiany na inną walutę wirtualną Wnioskodawca będzie przekazywać do podmiotu od którego otrzymał waluty wirtualne lub środki (lub innego podmiotu), jako wynik transakcji wymiany w którym pośredniczył). Wnioskodawca w przypadku pośredniczenia w wymianie walut wirtualnych na środki płatnicze lub w wymianie pomiędzy walutami wirtualnymi, będzie pobierać od podmiotów trzecich (np. spółki) walutę wirtualną lub środki płatnicze celem dokonania kupna, sprzedaży walut wirtualnych lub ich wymiany na inną walutę wirtualną. Następnie Wnioskodawca będzie zbywać, nabywać lub wymieniać na inną walutę wirtualną na giełdzie przeznaczonej do handlu kryptowalutami, używając w tym celu własnego profilu (założonego na dane Wnioskodawcy).Środki pozyskane za sprzedaż walut wirtualnych lub waluty wirtualne pozyskane w ramach kupna lub wymiany na inną walutę wirtualną Wnioskodawca będzie przekazywać do podmiotu od którego otrzymał waluty wirtualne lub środki (lub innego podmiotu), jako wynik transakcji wymiany w którym pośredniczył. Za wyżej opisaną usługę Wnioskodawca ustali z podmiotem dającym do dyspozycji waluty wirtualne lub środki wynagrodzenie, uzależnione od wartości transakcji. Może też to robić nieodpłatnie, licząc na przyszłe zyski ze współpracy.

Pytania

1)Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany uwzględnić w przychodach z działalności gospodarczej wartość pozyskaną za zbycie walut wirtualnych w przypadku, gdy w transakcji będzie działał jako pośrednik w wymianie walut wirtualnych tj. pobierze od podmiotu trzeciego walutę wirtualną, którą następnie sprzeda, a środki ze sprzedaży przekaże na rzecz podmiotu od którego pozyskał waluty wirtualne albo do podmiotu innego?

2)Czy wynagrodzenie, które otrzyma Wnioskodawca od podmiotu trzeciego za pośredniczenie przy sprzedaży walut wirtualnych opisane w zdarzeniu przyszłym należy uwzględnić w przychodach z działalności dotyczącej wymiany walut wirtualnych?

3)Czy wymieniając waluty wirtualne na własne potrzeby tj. poza obrotem profesjonalnym, Wnioskodawca będzie uprawniony do dokonania rozliczeń z tytułu nabycia lub sprzedaży walut wirtualnych w zakresie źródła przychodów z kapitałów pieniężnych dla którego właściwy jest formularz PIT-38, czy wymianę taką ze względu na prowadzoną przez Wnioskodawcę działalność gospodarczą w zakresie wymiany walut wirtualnych należy rozliczyć w ramach prowadzonej działalności gospodarczej tj. dokonać rozliczenia ww. transakcji składając jedynie zeznanie PIT-28?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1

W ocenie Wnioskodawcy nie będzie on zobowiązany do uwzględnienia w jego przychodach z działalności gospodarczej wartości pozyskanej za zbycie walut wirtualnych w przypadku, gdy w transakcji będzie działał jako pośrednik w wymianie walut wirtualnych tj. pobierze od podmiotu trzeciego walutę wirtualną, którą następnie sprzeda, a środki ze sprzedaży przekaże na rzecz podmiotu od którego pozyskał waluty wirtualne lub podmiotu innego.

W takim przypadku Wnioskodawca działa na rzecz podmiotu trzeciego, pobierając od niego waluty wirtualne oraz przekazuje do tego podmiotu płatność pozyskaną od nabywców walut wirtualnych.

W ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu, do której odwołują się ustawy podatkowe, dokonując kwalifikacji usług związanych z obrotem walutami wirtualnymi w art. 2 ust. 1 pkt. 12 powyższej ustawy podzielono usługi w zakresie:

a)wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi i środkami płatniczymi,

b)wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi,

c)pośrednictwa w wymianie, o której mowa w lit. a lub b,

d)prowadzenia rachunków, o których mowa w art. 2 ust. 2 pkt 17 lit. e ustawy;

Usługa pośrednictwa w wymianie walut wirtualnych jest kwalifikowana jako odrębna usługa, w stosunku do usług bezpośredniej wymiany walut wirtualnych.

Podejście ustawodawcy, do aktywności podmiotów działających na rzecz strony trzeciej, zostało zasygnalizowane w uzasadnieniu ustawy z dnia 23 października 2018. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, druk Sejmowy Nr 2860 z 25 września 2018r. w zakresie „wykopywania” walut wirtualnych przez kopaczy: „W zależności od tego, na czyj rachunek dany podmiot będzie "kopał' uzyskane przychody kwalifikowane będą do poszczególnych źródeł. Jeżeli "kopacz” będzie to robił na własny rachunek i sam sprzedawał waluty wirtualne (płacił nimi za towar/usługę), przychód z kapitałów pieniężnych (zysków kapitałowych) powstanie u niego w momencie sprzedaży (zapłaty). W przypadku, gdy "kopacz” będzie to robił na cudze zlecenie (umowa zlecenia, umowa o pracę itp.), wartość otrzymanych walut wirtualnych w ramach wynagrodzenia opodatkowana będzie jak wynagrodzenie za pracę (z tytułu umowy zlecenia), niezależnie od tego czy wynagrodzenie będzie wypłacone w walutach wirtualnych w całości czy w części."

Zatem w ocenie Wnioskodawcy zarówno koszty uzyskania przychodu jak i sam przychód ze sprzedaży walut wirtualnych winien rozpoznać podmiot, który udostępnia waluty wirtualne do sprzedaży przez Wnioskodawcę (np. spółka), bowiem jest to podmiot który dokonuje transakcji wymiany walut wirtualnych, z tą różnicą, że dokonuje przedmiotowej wymiany korzystając z usług pośrednika (Wnioskodawcy). W związku z tym Wnioskodawca nie ma podstaw do rozpoznania u siebie przychodu o wartości sprzedanych walut wirtualnych. Wnioskodawca winien w tym przypadku rozpoznać jako przychód Wnioskodawcy w zakresie działalności dotyczącej obrotu walutami wirtualnymi jedynie wynagrodzenie otrzymane za świadczenie usługi pośrednictwa w wymianie walut wirtualnych.

Ad. 2

W ocenie Wnioskodawcy wynagrodzenie, które otrzyma Wnioskodawca od podmiotu trzeciego za pośredniczenie przy sprzedaży walut wirtualnych opisane w zdarzeniu przyszłym należy uwzględnić w przychodach Wnioskodawcy z działalności dotyczącej obrotu walutami wirtualnymi, jako przychód uzyskany za usługi pośrednictwa w wymianie walut wirtualnych.

W ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu, do której odwołują się ustawy podatkowe, dokonując kwalifikacji usług związanych z obrotem walutami wirtualnymi w art. 2 ust. 1 pkt. 12 powyższej ustawy podzielono usługi w zakresie:

a)wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi i środkami płatniczymi,

b)wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi,

c)pośrednictwa w wymianie, o której mowa w lit. a lub b,

d)prowadzenia rachunków, o których mowa w art. 2 ust. 2 pkt 17 lit. e ustawy;

Usługa pośrednictwa w wymianie walut wirtualnych jest kwalifikowana jako odrębna usługa, w stosunku do usług bezpośredniej wymiany walut wirtualnych.

W obrocie walutami wirtualnymi ukształtowały się dwa modele pośrednictwa w wymianie walut wirtualnych. W pierwszym modelu następuje przyjmowanie od danej osoby zleceń dotyczących kupna lub sprzedaży walut wirtualnych oraz przekazywanie takiego zlecenia do wykonania osobie trzeciej (najczęściej zlecającemu).

Drugi model natomiast obejmuje zawieranie umów kupna lub sprzedaży walut wirtualnych w imieniu osób trzecich. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż działalność związana z pośrednictwem w wymianie walut wirtualnych, którą prowadzi na rzecz podmiotów trzecich (opisana w treści zdarzenia przyszłego) mieści się w zakresie drugiego modelu.

Zatem, w ocenie Wnioskodawcy wynagrodzenie, które otrzymuje za świadczenie tego typu usług winno być uwzględnione w przychodach Wnioskodawcy z działalności dotyczącej obrotu walutami wirtualnymi, jako przychód uzyskany za usługi pośrednictwa w wymianie walut wirtualnych. W ocenie Wnioskodawcy, nie powinien on rozpoznawać jako przychodu wartości pozyskanej za zbycie walut wirtualnych w przypadku, gdy w transakcji będzie działał jako pośrednik w wymianie walut wirtualnych. Wtedy, bowiem, działa na rzecz podmiotu trzeciego, który ponosi koszty zakupu walut wirtualnych oraz uzyskuje przychód ze sprzedaży tych walut. Natomiast wynagrodzenie otrzymane przez Wnioskodawcę za świadczenie usługi pośrednictwa należy rozpoznać jako przychód Wnioskodawcy w zakresie działalności dotyczącej obrotu walutami wirtualnymi.

Ad. 3

W ocenie Wnioskodawcy wymieniając waluty wirtualne na własne potrzeby tj. poza obrotem profesjonalnym Wnioskodawca będzie uprawniony do dokonania rozliczeń z tytułu nabycia lub sprzedaży walut wirtualnych w zakresie źródła przychodów z kapitałów pieniężnych dla którego właściwy jest formularz PIT-38, w związku z czym nie będzie rozliczać tego w ramach prowadzonej działalności dotyczącej wymiany walut wirtualnych.

Zdaniem Wnioskodawcy prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wymiany walut wirtualnych nie wyklucza możliwości wymiany walut wirtualnych przez Wnioskodawcę poza obrotem profesjonalnym, w tym poza działalnością gospodarczą.

Prowadzenie działalności gospodarczej ma cechę zorganizowania, ciągłości i jest nakierowane na osiąganie zysku. Nie pozbawia to jednocześnie prawa podatnika do zarządzania wypracowanym majątkiem, w tym poprzez ulokowanie go w nabycie walut wirtualnych, które w zależności od uznania Wnioskodawcy mogą być w dowolnym momencie przez Wnioskodawcę zbyte.

Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (sygn. C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (sygn.C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej.

W stanowiskach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej podnosi się, iż aby doszło do uznania, że w danej sytuacji podmiot dokonuje czynności, w ramach prowadzenia działalności gospodarczej jego aktywność musi być porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem (Pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 maja 2023 r. o sygn. 0114-KDlP3-1.4011.288.2023.4.LS).

Dlatego Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż wymieniając waluty wirtualne na własne potrzeby tj. poza obrotem profesjonalnym, Wnioskodawca będzie uprawniony do dokonania rozliczeń z tytułu nabycia lub sprzedaży walut wirtualnych w zakresie źródła przychodów z kapitałów pieniężnych dla którego właściwy jest formularz PIT-38, w związku z czym nie będzie rozliczać tego w ramach prowadzonej działalności w zakresie wymiany walut wirtualnych.

Bowiem jeżeli podatnik prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych i jednocześnie osiąga przychody z innych źródeł, jest zobowiązany odrębnie opodatkować i rozliczyć dochody z działalności gospodarczej oraz dochody osiągnięte z pozostałych tytułów. Nabycie oraz sprzedaż walut wirtualnych w ramach obrotu prywatnego jest rozliczane jako odrębne źródło, do którego zastosowanie ma formularz PIT-38.

Żaden przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zabrania tego typu aktywności i „podwójnego" rozliczenia. Art. 17 ust. 1g ustawy PIT wskazuje, że określenie źródła przychodów dot. zysków kapitałowych, z wyjątkiem działalności określonej w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Jeśli zatem podatnik dokona sprzedaży kryptowalut poza prowadzoną działalnością, to powinien ująć to na deklaracji PIT-38. Art. 22 ust. 14 ustawy PIT w ogóle nie zawiera odniesienia determinującego do jakiego źródła należy zaliczyć określone koszty, w związku z czym podatnik na podstawie zasady ogólnej z art. 22 ust. 1 sam przyporządkowuje je albo do źródła przychodu z działalności gospodarczej albo do źródła przychodu z kapitałów pieniężnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest

  • w zakresie pytań oznaczonych numerem 1 i 2 - prawidłowe;
  • w zakresie pytania oznaczonego numerem 3 - nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza to pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

U osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest uzależniona od spełnienia warunków wymienionych w art. 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 tej ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wskazuję, że aby skorzystać ze zryczałtowanej formy opodatkowania, należy złożyć pisemne oświadczenie o jej wyborze zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zależy od rodzaju faktycznie prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 15% przychodów ze świadczenia usług finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnego zawodu - 12 ust. 1 pkt 2 lit. j);

Według art. 21 ust. 2 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy są obowiązani złożyć w urzędzie skarbowym zeznanie według ustalonego wzoru o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - w terminie od dnia 15 lutego do końca lutego roku następującego po roku podatkowym; zeznanie złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym (PIT-28).

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Mianem pośrednictwa określa się m.in. kojarzenie kontrahentów w transakcjach handlowych oraz umożliwianie kontaktu uczestnikom rynku pracy – Słownik Języka Polskiego PWN https://sjp.pwn.pl/slowniki/po%C5%9Brednictwo.html.

Natomiast jako prowizję określa się: wynagrodzenie za pośrednictwo w transakcji handlowej ustalane w procentach od wartości transakcji - Słownik Języka Polskiego PWN https://sjp.pwn.pl/sjp/prowizja;2572822.

Mając powyższe na względzie, jeżeli w istocie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie Pan jedynie pośredniczyć w sprzedaży kryptowalut (z zawartych umów pośrednictwa będzie wynikać, że działa Pan w charakterze pośrednika na rzecz podmiotu, z którym będzie zawarta umowa) to przychodem uzyskanym z tego tytułu będzie wartość wynagrodzenia otrzymanego przez Pana za świadczenie usługi pośrednictwa.

Wobec powyższego w odniesieniu do pytania numer 1 i 2 wskazuję że:

  • nie będzie Pan zobowiązany uwzględnić w przychodach z działalności gospodarczej wartości pozyskanej za zbycie walut wirtualnych w przypadku, gdy w transakcji będzie Pan działał jako pośrednik w wymianie walut wirtualnych tj. pobierze od podmiotu trzeciego walutę wirtualną, którą następnie sprzeda, a środki ze sprzedaży przekaże na rzecz podmiotu od którego pozyskał waluty wirtualne albo do podmiotu innego,
  • wynagrodzenie, które otrzyma Pan od podmiotu trzeciego za pośredniczenie przy sprzedaży walut wirtualnych opisane w zdarzeniu przyszłym należy uwzględnić w przychodach z działalności dotyczącej wymiany walut wirtualnych, jako przychód uzyskany za usługi pośrednictwa w wymianie walut wirtualnych.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa stwierdzam, że Pana stanowisko w zakresie pytań nr 1 i 2 jest prawidłowe.

Przechodząc do Pana wątpliwości wskazanych w pytaniu numer 3 tj. wskazuję, że stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 i pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odrębnymi źródłami przychodów są:

- pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy);

- kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c) (art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej.

W myśl art. 17 ust. 1f ww. ustawy:

Przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną.

Przepis art. 17 ust. 1g ww. ustawy stanowi, że:

Przepis ust. 1 pkt 11 stosuje się również do przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z wyjątkiem działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zaliczanej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1124) instytucjami obowiązanymi są:

podmioty prowadzące działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług w zakresie:

a)wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi i środkami płatniczymi,

b)wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi,

c)pośrednictwa w wymianie, o której mowa w lit. a lub b,

d)prowadzenia rachunków, o których mowa w ust. 2 pkt 17 lit. e;

Według art. 5a pkt 33a ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej oznacza to walutę wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Pojęcie „waluta wirtualna” zostało zdefiniowane w art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu :

Ilekroć w ustawie jest mowa o

26) walucie wirtualnej - rozumie się przez to cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:

a) prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,

b) międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,

c) pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,

d) instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,

e) wekslem lub czekiem

- oraz jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo może być przedmiotem handlu elektronicznego;

Pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w cyt. wcześniej art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Treść definicji zawartej w wyżej cytowanym art. 5a pkt 6 ww. ustawy, daje podstawę by przyjąć, że dla uznania określonej działalności za działalność gospodarczą, konieczne jest m.in. łączne spełnienie trzech warunków: po pierwsze, dana działalność musi być działalnością zarobkową, po drugie, działalnością wykonywaną w sposób zorganizowany oraz, po trzecie, działalność ta musi być wykonywana w sposób ciągły.

Tak więc, działalność gospodarcza to taka działalność, która:

1)Jest prowadzona w celu osiągnięcia dochodu, przy czym nawet ewentualna strata będąca wynikiem tej działalności nie pozbawia jej statusu działalności gospodarczej, bowiem istotny jest sam zamiar osiągnięcia dochodu.

2)Wykonywana jest w sposób ciągły. Jednakże przesłanki tej nie należy rozumieć jako konieczność wykonywania działalności bez przerwy. Istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności celem osiągnięcia dochodu np. powtarzalna sprzedaż przedmiotów własności posiadających tożsamy charakter.

3)Prowadzona jest w sposób zorganizowany, co oznacza, że podejmowane działania są podporządkowane obowiązującym regułom, normom i służą osiągnięciu celu, mają wpływ na racjonalność gospodarowania posiadanymi środkami, a tym samym uczestnictwa w obrocie gospodarczym.

Każde działanie spełniające wskazane wyżej przesłanki stanowią w rozumieniu przepisów ww. ustawy pozarolniczą działalność gospodarczą niezależnie od tego, czy podatnik dokonał jej rejestracji.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Prowadzenie działalności gospodarczej we własnym imieniu oznacza, że związane z działalnością prawa i obowiązki dotyczą osoby fizycznej, która ją prowadzi; podmiot prowadzący działalność gospodarczą występuje jako podmiot niezależny prawnie od innych podmiotów, a podejmowane przez niego czynności rodzą bezpośrednio dla niego określone prawa i obowiązki.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Na pojęcie „zorganizowanie” w rozumieniu art. 5a pkt 6 ww. ustawy składa się zespół celowych, uporządkowanych czynności o charakterze profesjonalnym, realizowanych w ramach mniej lub bardziej wyodrębnionej struktury, mieszczących się zarówno w tzw. fazie przygotowawczej, związanej z uruchomieniem określonych działalności, jak i w fazie realizacji.

Za takim rozumieniem pojęcia „zorganizowany” przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000, organizować to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie, bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek.

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 3 czerwca 2015 roku sygn. I SA/Po 919/14: „Dla przyjęcia, że działalność ma charakter ciągły, nie jest niezbędne, by powtarzane były konkretne czynności; możliwe, że dana czynność (np. sprzedaż) będzie dokonana jednorazowo, natomiast wraz z poprzedzającymi ją czynnościami przygotowawczymi będzie tworzyła ciąg działań, który uznać należy za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a ust. 6 u.p.d.f.”

W przedmiotowej sprawie, nie sposób stwierdzić, że wymiana wirtualnych walut na własne potrzeby opisanych we wniosku będzie realizacją prawa do swobodnego rozporządzania własnym majątkiem. W opinii tut. Organu całokształt czynności dokonywanych przez Pana świadczy o działaniach prowadzonych przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą.

W tym miejscu wskazać należy również na fakt zamiaru prowadzenia przez Pana działalności gospodarczej w tym samym zakresie jako podmiot świadczący usługi o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu). Przychody z obrotu walutami mogą stanowić przychód z kapitałów pieniężnych (art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Powyższą zasadę stosuje się również do przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z wyjątkiem działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zaliczanej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym odpowiadając na Pana pytanie oznaczone numerem 3 wskazuję, że wymieniając waluty wirtualne na własne potrzeby w okolicznościach zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku nie będzie Pan uprawniony do dokonania rozliczeń z tytułu nabycia lub sprzedaży walut wirtualnych w zakresie źródła przychodów z kapitałów pieniężnych.

W konsekwencji Pana stanowisko w zakresie pytania numer 3 należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Niniejsza interpretacja nie odnosi się do możliwości opodatkowania się przez Pana na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Odnośnie do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych oraz wyroków sądów administracyjnych, interpretacje te i wyroki dotyczą konkretnych spraw podatników osadzonych w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pani zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00