Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 2 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.239.2024.1.JO
Brak opodatkowania podatkiem VAT w Polsce dostawy towarów na rzecz klientów ze Stanów Zjednoczonych i Kanady.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 maja 2024 r. wpłynął za pośrednictwem ePUAP Pana wniosek z 9 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku opodatkowania podatkiem VAT w Polsce dostawy towarów na rzecz klientów ze Stanów Zjednoczonych i Kanady.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego:
Prowadzi Pan działalność jednoosobową z kodem PKD 47.91.Z „Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet”. Jest Pan zarejestrowany w CEIDG od dnia 2 marca 2024 r. Jest Pan podatnikiem czynnym VAT w Polsce, zarejestrowanym do VAT UE.
Planuje Pan sprzedaż online produktów, kupionych u dostawcy na terytorium USA, magazynowanych na terytorium USA, konsumentom (osobom fizycznym i prawnym) ze Stanów Zjednoczonych i Kanady, z wysyłką tych produktów z magazynu na terytorium USA. Wszystkie operacje (zakup produktów, magazynowanie produktów, wysyłka konsumentom z magazynu) są planowane na terytorium USA. Towary, które będą zakupione, znajdują się w magazynie dostawcy w Stanach Zjednoczonych Ameryki.
Nabycie towarów polega na wystawieniu przez dostawcę faktury (invoice) i towary zostają zarezerwowane na magazynie dostawcy. Prawo do rozporządzania towarem jak właściciel przechodzi od dostawcy do Pana w momencie wystawienia przez dostawcę faktury (invoice) do Pana. Prawo do rozporządzania towarem jak właściciel przechodzi do ostatecznego konsumenta w momencie wystawienia przez Pana faktury (invoice) do ostatecznego konsumenta.
Jest Pan organizatorem transportu do końcowego konsumenta, ponosi Pan koszty wysyłki. Odpowiedzialność za dostarczenie towaru do nabywcy ponosi dostawca usług transportowych ((…), (…), (…)).
Ostateczni nabywcy są to osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej, mające zamieszkanie na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki i Kanady, i inne podmioty, prowadzące działalność gospodarczą, mające siedzibę w Stanach Zjednoczonych Ameryki i Kanady. Towar dostarczany jest właśnie do adresów na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki i Kanady, które te podmioty wskazują przy składaniu zamówienia za pośrednictwem platformy (…).
Pytanie:
Czy podobna sprzedaż podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce również w ramach systemu VAT UE?
Pana stanowisko
Według Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, miejsce świadczenia usług związanych z dostawą towarów dla osób fizycznych niebędących podatnikami (konsumentów) zlokalizowane poza terytorium Unii Europejskiej, jak w przypadku konsumentów ze Stanów Zjednoczonych i Kanady, jest miejsce, w którym towar znajduje się w chwili rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Ponieważ w opisanej sytuacji towary są magazynowane i wysyłane z magazynu w Stanach Zjednoczonych, a konsumentami są osoby fizyczne i prawne ze Stanów Zjednoczonych i Kanady, miejsce świadczenia usług związanych z dostawą towarów znajduje się poza terytorium Unii Europejskiej. W związku z tym, sprzedaż tych towarów nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce ani w ramach systemu VAT UE.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie, z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
Przy tym, w myśl art. 2 pkt 1 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Natomiast jak wynika z art. 2 pkt 5 ustawy:
Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Należy zauważyć, że dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumiana jest przez ustawodawcę, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W określeniu „jak właściciel” zawiera się możliwość uznania za dostawę faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą. W rozumieniu ustawy „dostawa” oznacza wszelkiego rodzaju rozporządzanie towarem (sprzedaż, zamiana, darowizna, oraz każdą inną czynność, która w aspekcie ekonomicznym będzie prowadziła do podobnego rezultatu). Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, definiujący pojęcie „dostawa towarów” nie odwołuje się do cywilistycznych pojęć sprzedaży, czy też przeniesienia prawa własności, stąd też nie można utożsamiać dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z przeniesieniem prawa własności na gruncie prawa cywilnego. W konsekwencji pojęcie „dostawa towarów” oraz ekonomiczne aspekty transakcji, nie muszą wiązać się ze skutkami powstającymi na gruncie cywilistycznego prawa własności. Pozwala to na uznanie danej czynności za dostawę towarów, nawet w przypadkach nałożenia na nabywcę pewnych ograniczeń we władaniu towarem.
Pojęcie „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” – art. 7 ust. 1 ustawy o VAT – dotyczy tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Należy przy tym uznać, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Ponieważ istotą dostawy towarów nie jest przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”. Co więcej, czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, ponieważ „dostawa towarów” nie ogranicza się wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy.
Co należy rozumieć przez „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” określił również Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-320/88. W orzeczeniu tym stwierdza się, że dla uznania danej czynności za opodatkowaną dostawę towarów, nie ma znaczenia to, czy dochodzi do przeniesienia własności według prawa właściwego dla danego kraju. Regulacja ta ma zastosowanie do każdego przeniesienia prawa do rozporządzania towarem na inny podmiot, które to przeniesienie skutkuje tym, że strona ta uzyskuje de facto możliwość korzystania z rzeczy tak jak właściciel, nawet jeżeli nie wiąże się to z przeniesieniem własności. W tym orzeczeniu, odnosząc się do dostawy towarów, Trybunał posłużył się terminem przeniesienia „własności w sensie ekonomicznym”, podkreślając tym samym uniezależnienie opodatkowania od przeniesienia własności towarów. Oznacza to więc, że na gruncie przedmiotowego przepisu kluczowym elementem jest przeniesienie, w istocie rzeczy, praktycznej kontroli nad rzeczą i możliwości dysponowania nią.
Miejsce świadczenia to nic innego jak miejsce opodatkowania danej czynności. Zatem jego określenie ma istotne znaczenie dla prawidłowego ustalenia kraju, w którym powstanie obowiązek podatkowy z tytułu danej czynności.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.
Zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy:
W przypadku gdy te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie.
W myśl art. 22 ust. 3 ustawy:
W przypadkach, o których mowa w ust. 2-2c i 2e, dostawę towarów, która:
1)poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;
2)następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.
Stosownie do art. 22 ust. 4 ustawy:
W przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan podatnikiem czynnym VAT w Polsce, zarejestrowanym do VAT UE. Planuje Pan sprzedaż online produktów, kupionych u dostawcy na terytorium USA, magazynowanych na terytorium USA, konsumentom (osobom fizycznym i prawnym) ze Stanów Zjednoczonych i Kanady, które będą wysyłane z magazynu na terytorium USA. Jest Pan organizatorem transportu do końcowego konsumenta i ponosi Pan koszty wysyłki. Odpowiedzialność za dostarczenie towaru do nabywcy ponosi dostawca usług transportowych ((…), (…), (…)). Ostatecznymi nabywcami są to osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej, mające miejsce zamieszkanie na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki i Kanady, i inne podmioty, prowadzące działalność gospodarczą, posiadające siedzibę w Stanach Zjednoczonych Ameryki i Kanady. Towar dostarczany jest właśnie do adresów na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki i Kanady, które podmioty wskazują przy składaniu zamówienia za pośrednictwem platformy (…).
Pana wątpliwości dotyczą ustalenia czy opisana sprzedaż podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Odnosząc się do Pana wątpliwości dotyczących opodatkowania podatkiem VAT opisanej transakcji wskazać należy, że podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym, co oznacza, że opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane za wykonane w tym państwie, a ściślej te czynności, które zostaną uznane za wykonane w danym miejscu. Opisana transakcja dotyczy sytuacji, w której dostawa dokonywana przez Pana na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki lub Kanady, z magazynu który znajduje się w Stanach Zjednoczonych Ameryki, gdzie Pan rozporządza tym towarem jak właściciel i wysyła te produkty zarówno na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki, jak i na terytorium Kanady do osób fizycznych i prawnych zamieszkałych bądź mających siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki i Kanady. Organizatorem transportu jest Pan, a towar który jest dostarczany z magazynu w USA w żadnym momencie nie znajduje się na terytorium Polski czy też na terytorium innych państw członkowskich UE innych niż Polska tj. wysyłka rozpoczyna się i kończy w państwie trzecim tj. na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki lub Kanady.
Zatem skoro, w analizowanym przypadku w żadnym momencie towar nie znajduje się na terytorium Polski, a tym samym towar nie jest przemieszczany na terytorium Polski bądź z terytorium Polski, opisana transakcja zakupu i dostawy towarów dokonana przez Pana nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce. Ani bowiem nabycie przez Pana towaru od dostawcy, ani dostawa towaru do odbiorcy, nie wypełnia dyspozycji art. 5 ust. 1 ustawy. Towar, którego nabycie i dostawa dokonywana jest na terytorium państwa trzeciego nie podlega także opodatkowaniu w ramach systemu VAT – UE.
Zatem Pana stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right