Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 24 kwietnia 2024 r., sygn. II SA/Bd 1410/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Leszek Tyliński Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Korycka (spr.) asesor WSA Mariusz Pawełczak po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 24 kwietnia 2024 r. sprawy ze skargi U. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] października 2023 r. nr [...] w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] sierpnia 2023 r. nr [...] Burmistrz B. [...], po ponownym rozpatrzeniu wniosku skarżącej U. S. z dnia [...] marca 2023 r., przyznał jej świadczenie pielegnacyjne z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 390 ze zm., dalej powoływanej jako "uśr") na niepełnosprawnego w stopniu znacznym męża A. S. na okres od [...] lipca 2023 r. do [...] grudnia 2023 r. W uzasadnieniu decyzji organ wyjaśnił, że skarżąca spełnia przesłanki określone w uśr do przyznania przedmiotowego świadczenia począwszy od ustania prawa do specjalnego zasiłku opiekuńczego, bowiem zgodnie z art. 27 ust. 5 uśr w przypadku zbiegu uprawnień do świadczenia pielęgnacyjnego i specjalnego zasiłku opiekuńczego przysługuje jedno z tych świadczeń wybrane przez osobę uprawnioną.

Od powyższej decyzji skarżąca wniosła odwołanie, zaskarżając ją w części, tj. w zakresie odmowy ustalenia prawa do świadczenia pielęgnacyjnego za okres od dnia [...] marca do dnia [...] czerwca 2023 r. i zarzucając naruszenie prawa materialnego, tj. art. 24 ust. 2 uśr poprzez niezastosowanie tej normy prawnej, co spowodowało nieprzyznanie jej świadczenia począwszy od dnia, w którym wpłynął wniosek z prawidłowo wypełnionymi dokumentami, tj. od dnia [...] marca 2023 r. Podkreśliła przy tym, że nie można zgodzić się ze stanowiskiem organu, że pobieranie specjalnego zasiłku opiekuńczego i niezłożenie wraz z wnioskiem o przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego bezwarunkowego oświadczenia o rezygnacji z jego pobierania uzasadnia odmowę przyznania świadczenia od daty złożenia wniosku. Wyjaśniła, że składając taki wniosek pozbawiłaby się środków pieniężnych niezbędnych dla utrzymania. Podniosła ponadto, że złożyła do organu oświadczenie z którego treści jednoznacznie wynikała intencja wyboru świadczenia pielęgnacyjnego jako korzystniejszego oraz świadomość konieczności zaprzestania pobierania świadczenia dotychczasowego – czego jednak organ nie wziął pod uwagę. Zaznaczyła również, że w jej ocenie art. 27 ust. 5 uśr przewiduje wyłącznie możliwość dokonania wyboru świadczenia i nie reguluje kwestii uchylenia decyzji przyznającej mniej korzystne świadczenie. Nie zachodzi więc, w jej ocenie, konieczność uprzedniej rezygnacji z przyznanego i pobieranego świadczenia przed wydaniem rozstrzygnięcia o przyznaniu świadczenia wybranego przez uprawnionego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00