Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 2 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.229.2024.2.RS

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0 oraz PKWiU 74.90.12.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 26 maja 2024 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

1. Uwagi wstępne.

A.B. prowadzi jednoosobową, pozarolniczą działalność gospodarczą pod nazwą A (dalej: Wnioskodawca). Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca złożył w odpowiednim terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego, w związku z czym przychody osiągane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu na zasadach wskazanych w Rozdziale 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.; dalej: Ustawa o ryczałcie).

Wnioskodawca spełnia warunki, o których mowa w Ustawie o ryczałcie (w tym w szczególności nie przekracza progów przychodu, o których mowa w art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie oraz nie zachodzą wyłączenia wskazane w art. 8 Ustawy o ryczałcie).

Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług informatycznych. Wnioskodawca dokonuje również sprzedaży towarów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Niemniej jednak, przedmiotem wniosku są wyłącznie usługi informatyczne świadczone przez Wnioskodawcę - wniosek ten nie dotyczy sprzedaży towarów.

Obecnie, Wnioskodawca traktuje przychody osiągane z tytułu świadczenia usług informatycznych jako podlegające opodatkowaniu według stawki ryczałtu w wysokości 12%. Niemniej jednak, w związku z brzmieniem Ustawy o ryczałcie, powziął wątpliwość, czy ze względu na zakres świadczonych usług, nie jest on uprawniony do zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5%.

W celu określenia właściwej stawki, w pierwszej kolejności Wnioskodawca zwrócił się do Ośrodka Interpretacji i Standardów Klasyfikacyjnych przy Urzędzie Statystycznym w Łodzi z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji statystycznej świadczonych usług. W przedmiotowym wniosku przedstawiony został stan faktyczny analogiczny do informacji wskazanych w punkcie 2 poniżej.

2. Charakterystyka prowadzonej działalności w zakresie usług informatycznych.

2.1 Uwagi wstępne – model działania Wnioskodawcy.

Wnioskodawca specjalizuje się w rozwiązaniach informatycznych dotyczących przewodowych oraz bezprzewodowych (WiFi) sieci internetowych, ich projektowania, automatyzacji, zapewniania bezpieczeństwa przesyłu danych, itp.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz przedsiębiorców. W znacznej mierze są to usługi podwykonawcze świadczone na rzecz przedsiębiorstwa, które oferuje kompleksową obsługę informatyczną (dalej: Usługobiorca) dla podmiotów gospodarczych z różnych branż (dalej: Klienci lub Beneficjenci usług). W takich przypadkach, Wnioskodawca działa w oparciu o umowę zawartą z Usługobiorcą i wykonuje zadania zlecone mu przez Usługobiorcę. Niemniej jednak, w celu efektywnego prowadzenia prac, Wnioskodawca kontaktuje się bezpośrednio z Klientami (co do zasady z odpowiednimi pracownikami działu informatycznego Klienta). Są również przypadki, w których Wnioskodawca zawiera z klientem (Beneficjentem usług) bezpośrednią umowę i świadczy na jego rzecz usługi bez pośrednictwa Usługobiorcy. Niemniej jednak, w obu tych przypadkach usługi realizowane przez Wnioskodawcę mają analogiczny zakres i charakter.

2.2 Zakres świadczonych usług.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę obejmują w szczególności projektowanie oraz wdrażanie rozwiązań informatycznych w zakresie sieci. Należy w tym miejscu podkreślić, iż projekty mogą obejmować zarówno (i) zaprojektowanie danej sieci „od zera” (przykładowo w nowopowstającym budynku); lub (ii) modernizację/modyfikację już istniejącej sieci.

Projekty, jakie realizuje Wnioskodawca, podzielić można na następujące etapy (przy czym etapy 1, 3, 5, 6 oraz 7 są „opcjonalne” – tj. w zależności od specyfiki projektu może wystąpić tylko część lub żaden z nich):

1)Przegląd aktualnego poziomu zabezpieczeń sieci oraz istniejących urządzeń w celu opracowania rekomendowanych zmian i optymalnego sposobu wdrożenia ulepszenia danej sieci (dotyczy sieci już istniejących).

2)Zaprojektowanie sieci w danym obiekcie (którym może być przykładowo stadion, biuro, magazyn, fabryka, budynek użyteczności publicznej, kompleks budynków, itp.) oraz przygotowanie dokumentacji projektowej (mającej na celu zaprezentowanie koncepcji).

(...)

3)Zaplanowanie zakupu odpowiednich urządzeń (według zapotrzebowania wynikającego z planu) oraz ewentualne wprowadzenie zamienników lub rozwiązań alternatywnych (w przypadku problemów z dostawą) – jeśli konieczny jest zakup nowego sprzętu. W wybranych projektach obejmujących modyfikację istniejącej sieci zmiany mogą być wprowadzane z wykorzystaniem sprzętu, jakim dysponuje Klient.

4)Skonfigurowanie sprzętu oraz jego oprogramowania tak żeby spełniał funkcje założone w projekcie. W zależności od sytuacji, czynności te są wykonywane „na miejscu” (tj. bezpośrednio w obiekcie, gdzie znajdują się urządzenia) lub zdalnie (on-line). W wielu przypadkach, wprowadzane rozwiązania muszą zostać również połączone z już istniejącą infrastrukturą Klienta. Wnioskodawca jest natomiast odpowiedzialny za pełne wdrożenie rozwiązania – tj. za zapewnienie działającej i funkcjonalnej sieci (o odpowiednim poziomie zabezpieczeń i prędkości).

5)Przygotowanie dokumentacji powykonawczej (zawierającej podsumowanie wdrożonej konfiguracji urządzeń). W wybranych projektach dokumentacja może nie być przygotowywana lub może mieć postać jedynie korespondencji mailowej.

6)Ewentualne wsparcie Klienta w bieżącym użytkowaniu wdrożonej sieci (wsparcie obejmuje w szczególności konsultacje telefoniczne, naprawę zgłaszanych błędów i usterek, wizytę u Klienta, gdy sytuacja tego wymaga).

7)Ewentualne przeszkolenie pracowników Klienta z zasad funkcjonowania wdrożonych rozwiązań (jeśli Klient wymaga przeprowadzenia takiego szkolenia).

W ramach wykonywanych usług wykorzystywane są rozwiązania (zarówno w zakresie sprzętu – tzw. hardware, jak i oprogramowania – tzw. software) specjalistycznych firm (takich jak przykładowo (...)). Sprzęt wraz z oprogramowaniem nabywany jest od producenta. Rolą Wnioskodawcy jest natomiast odpowiednie zaplanowanie położenia tego sprzętu (w siedzibie/magazynie/fabryce, itp.) oraz ewentualnie dostosowanie oprogramowania do potrzeb danego Klienta. Oprogramowanie może wymagać bowiem wprowadzenia odpowiednich danych, ustawień lub modyfikacji – w zależności od sytuacji i infrastruktury używanej przez danego Klienta. Wnioskodawca nie jest natomiast odpowiedzialny za pisanie oprogramowania dla danego sprzętu. W przypadku problemów z oprogramowaniem, korzysta ze wsparcia obsługi klienta producenta (nie jest natomiast odpowiedzialny ani uprawniony do dokonywania napraw we własnym zakresie).

W ramach realizowanych świadczeń Wnioskodawca nie dostarcza sprzętu (tj. sprzęt jest każdorazowo nabywany przez Klienta bezpośrednio od producenta/dystrybutora), jakkolwiek może wspierać Klienta w procesie zamówienia oraz odbioru sprzętu. Wnioskodawca posiada liczne certyfikaty wydawane przez producentów sprzętu wskazanych powyżej. Uzyskanie tych certyfikatów wymagało zdania egzaminów potwierdzających wiedzę w zakresie projektowania, budowania i zabezpieczenia sieci w oparciu o rozwiązania danego producenta (zasady funkcjonowania poszczególnych urządzeń różnią się bowiem – w zależności od producenta).

W określonych przypadkach, Wnioskodawca może również wspierać inżynierów zatrudnionych/współpracujących z Usługobiorcą przy realizowanych przez nich czynnościach (tj. przykładowo, jeśli za świadczenie powyższych usług odpowiedzialny jest pracownik Usługobiorcy, Wnioskodawca może zapewniać mu wymagane wsparcie w ramach określonego etapu prac).

2.3 Treść umowy zawartej z Usługobiorcą.

(...)

2.4 Uwagi dodatkowe.

W ramach projektów realizowanych dla Usługobiorcy, Wnioskodawca może również:

wspierać Usługobiorcę w procesie ofertowania usług wskazanych w punkcie 2.2 oraz utrzymania relacji z Klientami (przykładowo uczestnictwo w spotkaniach sprzedażowych, uczestnictwo w konferencjach, przygotowanie artykułów branżowych, wsparcie w przygotowaniu materiałów sprzedażowych, itp.),

umożliwić Usługobiorcy korzystanie z certyfikatów zdobytych przez Wnioskodawcę (certyfikaty zdobyte przez Wnioskodawcę „wliczają się” Usługobiorcy do klasyfikacji uprawnień, jakimi dysponuje, (...).

Powyższe realizowane jest w celu umożliwienia Wnioskodawcy wykonania usług, o których mowa w punkcie 2.2 powyżej, a umowa łącząca strony nie przewiduje w tym zakresie odrębnego/dodatkowego wynagrodzenia.

3. Otrzymana klasyfikacja statystyczna

Pismem z (...) 2023 r., o sygn. (...) Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi poinformował Wnioskodawcę, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 z późn. zm.) wymienione usługi mieszczą się w grupowaniach:

przegląd aktualnego poziomu zabezpieczeń sieci oraz istniejących urządzeń w celu opracowania rekomendowanych zmian i optymalnego sposobu wdrożenia ulepszenia danej sieci (dotyczy sieci już istniejących),

zaprojektowanie sieci w danym obiekcie (którym może być przykładowo stadion, biuro, magazyn, fabryka, budynek użyteczności publicznej, kompleks budynków, itp.) oraz przygotowanie dokumentacji projektowej (mającej na celu zaprezentowanie koncepcji),

zaplanowanie zakupu odpowiednich urządzeń (według zapotrzebowania wynikającego z planu) oraz ewentualne wprowadzenie zamienników lub rozwiązań alternatywnych (w przypadku problemów z dostawą),

jeśli konieczny jest zakup nowego sprzętu – skonfigurowanie sprzętu oraz jego oprogramowania tak żeby spełniał funkcje założone w projekcie,

przygotowanie dokumentacji powykonawczej (zawierającej podsumowanie wdrożonej konfiguracji urządzeń),

wsparcie klienta w bieżącym użytkowaniu wdrożonej sieci (wsparcie obejmuje w szczególności konsultacje telefoniczne, naprawę zgłaszanych błędów i usterek, wizytę u klienta, gdy sytuacja tego wymaga),

przeszkolenie pracowników klienta z zasad funkcjonowania wdrożonych rozwiązań (jeśli klient wymaga przeprowadzenia takiego szkolenia)

PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

wspieranie usługobiorcy w procesie ofertowania usług oraz utrzymania relacji z klientami (np.: uczestnictwo w spotkaniach sprzedażowych, uczestnictwo w konferencjach, przygotowanie artykułów branżowych, wsparcie w przygotowaniu materiałów sprzedażowych, itp.)

PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

(...)

Uzupełnienie wniosku

W punkcie 2.3. opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) Wnioskodawca przytoczył bezpośrednie zapisy wynikające z umowy zawartej z Usługobiorcą. Niemniej jednak, mając na względzie, iż zapisy tej umowy mówią o wykonaniu określonych czynności „w powierzonych projektach” oraz wykonywaniu „zleconych usług wdrożenia”, Wnioskodawca w punkcie 2.2. opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) dodatkowo wskazał szczegółowy zakres czynności, który jest w praktyce wykonywany w ramach „powierzonych projektów”/„zleconych usług”. Innymi słowy, treść umowy odnosi się w sposób ogólny do przedmiotu wykonywanych usług, skupiając się raczej na sposobie ich wykonania. Dlatego też punkt 2.2. opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) powinien być rozumiany jako doprecyzowanie zakresu usług określonego w treści umowy przytoczonej w punkcie 2.3 (tj. nie są to inne/odrębne usługi).

Jednocześnie w punkcie 3 opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), Wnioskodawca przytoczył treść otrzymanej klasyfikacji statystycznej na jej wniosek o brzmieniu tożsamym do punktu 2 opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Tym samym, punkt 3 nie przedstawia innych/dodatkowych usług niż te opisane w punkcie 2, ale zawiera informację w zakresie ich klasyfikacji statystycznej dokonanej przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi. Wnioskodawca pragnie uzupełnić opis stanu faktycznego/ zdarzenia przyszłego o następujące informacje wprowadzające definicję„usług będących przedmiotem wniosku.”

Przedmiotem Wniosku są zatem:

a)usługi świadczone przez Wnioskodawcę bezpośrednio na rzecz Beneficjentów usług, opisane w punkcie 2.2. opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), zaklasyfikowane przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi – zgodnie z informacjami wskazanymi w punkcie 3 – do grupowania PKWiU 62.01.12.0„Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” oraz

b)usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Usługobiorcy, na podstawie umowy o treści wskazanej w punkcie 2.3. opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), w ramach której Usługobiorca zleca Wnioskodawcy wykonanie określonych czynności opisanych w punkcie 2.2.opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) (i którym towarzyszą czynności pomocnicze wskazane w punkcie 2.4. opisu stanu faktycznego), zaklasyfikowane przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi – zgodnie z informacjami wskazanymi w punkcie 3 – co do zasady do grupowania PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” (za wyjątkiem ewentualnych czynności pomocniczych opisanych w punkcie 2.4.) (dalej łącznie zwane jako: Usługi).

Umowa zawarta z Usługobiorcą nie wprowadza obowiązku świadczenia odrębnych usług niż te wskazane w punkcie 2.2. opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Innymi słowy „powierzone projekty” oraz „zlecone usługi”, o których mowa w tej umowie obejmują czynności opisane szczegółowo w punkcie 2.2. opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Umowa ta koncentruje się natomiast w dużej mierze na sposobie wykonania przez Wnioskodawcę przedmiotowych czynności, a nie na ich zakresie (działanie zgodnie z zasadami sztuki, współpracowanie z określonymi podmiotami w zakresie realizowanych projektów, zachowanie kultury osobistej, stosowanie się do zasad BHP, itp.).

Co więcej, informacja o treści umowy została wskazana przez Wnioskodawcę we wniosku o udzielenie klasyfikacji statystycznej (Wnioskodawca zaznacza bowiem, iż wniosek ten został złożony w tożsamym brzmieniu jak treść punktu 2 opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego). Treść otrzymanej klasyfikacji statystycznej przytoczona została natomiast w punkcie 3 opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Na podstawie powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, zasadne jest przyjęcie, iż usługi te są sklasyfikowane – zgodnie z informacjami wskazanymi w punkcie 3 – co do zasady do grupowania PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” (za wyjątkiem ewentualnych czynności pomocniczych opisanych w punkcie 2.4.).

Szczegółowe czynności wchodzące w zakres świadczeń, zadania/działania realizowane w ramach tych czynności, ich efekty i sposób, w jaki te efekty wykorzystuje/będzie wykorzystywał zleceniodawca, to:

(...)

Szczegółowe czynności wchodzące w zakres świadczeń, zadania/działania realizowane w ramach tych czynności, ich efekty i sposób w jaki te efekty wykorzystuje/będzie wykorzystywał zleceniodawca to:

Przegląd aktualnego poziomu zabezpieczeń sieci oraz istniejących urządzeń w celu opracowania rekomendowanych zmian i optymalnego sposobu wdrożenia ulepszenia danej sieci.

(...)

Zaplanowanie zakupu odpowiednich urządzeń (według zapotrzebowania wynikającego z planu) oraz ewentualne wprowadzenie zamienników lub rozwiązań alternatywnych (w przypadku problemów z dostawą).

(...)

Skonfigurowanie sprzętu oraz jego oprogramowania tak, żeby spełniał funkcje założone w projekcie; odpowiedzialność za pełne wdrożenie rozwiązania, tj. zapewnienie działającej i funkcjonalnej sieci (o odpowiednim poziomie zabezpieczeń i prędkości).

(...)

Przygotowanie dokumentacji powykonawczej (zawierającej podsumowanie wdrożonej konfiguracji urządzeń).

(...)

Ewentualne wsparcie Klienta w bieżącym użytkowaniu wdrożonej sieci (wsparciu obejmującym w szczególności konsultacje telefoniczne, naprawę zgłaszanych błędów i usterek, wizytę u Klienta, gdy sytuacja tego wymaga).

(...)

Ewentualne przeszkolenie pracowników Klienta z zasad funkcjonowania wdrożonych rozwiązań (jeśli Klient wymaga przeprowadzenia takiego szkolenia).

(...)

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), zdaniem Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, wskazane w punkcie 2.4. opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wspieranie usługobiorcy w procesie ofertowania usług oraz utrzymania relacji z klientami jest klasyfikowane do grupowania PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

Jednocześnie – stosownie do uwag przedstawionych w punkcie 2 uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy – w ocenie Wnioskodawcy, dla celów podatkowych, całość świadczonych przez niego usług informatycznych/czynności wykonywanych na rzecz Usługobiorcy powinna być traktowana jako kompleksowa usługa (dla której usługa główna klasyfikowana jest do grupowania PKWiU 62.01.12.0). Niemniej jednak wskazał Pan, iż ocena w zakresie kompleksowości realizowanych świadczeń nie jest elementem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), a przedmiotem interpretacji w świetle właściwej wykładni przepisów Ustawy o ryczałcie.

Wspieranie usługobiorcy w procesie ofertowania usług oraz utrzymania relacji z klientami, o którym mowa w punkcie 2.4 opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) obejmuje w szczególności takie czynności/zadania jak:

Uczestnictwo w spotkaniach sprzedażowych organizowanych z Klientem przez pracowników działu handlowego Usługobiorcy,

Uczestnictwo w konferencjach branżowych,

Przygotowanie artykułów branżowych (publikowanych na stronie internetowej Usługobiorcy, w jego mediach społecznościowych lub w prasie, z oznaczeniem logo i marki Usługobiorcy),

Wsparcie w przygotowaniu materiałów sprzedażowych prezentowanych przez Usługobiorcę jego Klientom.

Zamierzonym efektem powyższych działań jest sprzedaż przez Usługobiorcę usług wskazanych w punkcie 2.2 na rzecz swoich Klientów (z których część lub całość może następnie zostać podzlecona Wnioskodawcy) oraz utrzymanie właściwych relacji Usługobiorcy z Klientami (Wnioskodawca wspiera w tym zakresie Usługobiorcę reprezentując go godnie w przypadku kontaktu z jego Klientami lub potencjalnymi Klientami – czy to podczas spotkań, czy podczas konferencji branżowych, itp.).

Efekty te mogą zostać wykorzystane przez Usługobiorcę poprzez wzmocnienie jego pozycji i wizerunku na rynku – jako podmiotu współpracującego z profesjonalnymi i rzetelnymi podwykonawcami, a także zwiększenie sprzedaży Usługobiorcy (przekładającej się na możliwość zwiększenia ilości usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Usługobiorcy).

Pytanie

Czy świadczone przez Wnioskodawcę Usługi nie stanowią „usług związanych z oprogramowaniem” w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. b) Ustawy o ryczałcie, a tym samym przychód osiągany przez Wnioskodawcę z tytułu ich świadczenia podlega opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%?

Stanowisko w sprawie:

W ocenie Wnioskodawcy, świadczone usługi informatyczne będące przedmiotem wniosku nie stanowią „usług związanych z oprogramowaniem” w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. b) Ustawy o ryczałcie, a tym samym przychód osiągany przez Wnioskodawcę z tytułu ich świadczenia podlega opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

1. Przepisy Ustawy o ryczałcie.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie, przychody z działalności usługowej, co do zasady, podlegają opodatkowaniu według stawki 8,5%. Niemniej jednak, Ustawa o ryczałcie przewiduje również szereg wyjątków, w przypadku których przychody ze świadczenia usług – w zależności od ich zakresu oraz właściwego grupowania PKWiU – mogą podlegać opodatkowaniu według innej stawki.

Jedną z takich sytuacji są wskazane w art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. b) przychody ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), które podlegają opodatkowaniu według stawki ryczałtu w wysokości 12%.

2. Grupowanie PKWiU właściwe dla usług informatycznych świadczonych przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z klasyfikacją statystyczną uzyskaną przez Wnioskodawcę, świadczone przez niego usługi są, co do zasady, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Co prawda, zgodnie z treścią dokumentu otrzymanego przez Wnioskodawcę, w ocenie Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, część czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę powinna być sklasyfikowana w innym grupowaniu (w tym w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”).

Niemniej jednak, w ocenie Wnioskodawcy, całość świadczonych przez niego usług informatycznych/czynności wykonywanych na rzecz Usługobiorcy powinna być traktowana jako kompleksowa usługa. W szczególności bowiem – jak wskazane zostało w punkcie 2.4 opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego – wszelkie dodatkowe/pomocnicze czynności wykonywane przez Wnioskodawcę (takie jak spotkania, konferencje, artykuły, szkolenia, uzyskiwanie certyfikatów, itp.) realizowane są w celu umożliwienia Wnioskodawcy jak najlepszego wykonania usług, o których mowa w punkcie 2.2 opisu stanu faktycznego/ zdarzenia przyszłego (a otrzymanie efektów tych usług jest celem Usługobiorcy) – co następuje m.in. poprzez zwiększanie swoich kompetencji oraz dążenie do jak najlepszego rozumienia potrzeb klienta końcowego.

Nawet gdyby uznać, że czynności wykonywane przez Wnioskodawcę wskazane w punkcie 2.4 opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego powinny podlegać wyodrębnieniu dla celów Ustawy o ryczałcie (pomimo braku odrębnego wynagrodzenia z tytułu ich wykonywania), należy zauważyć, że grupowanie PKWiU 74.90.12.0 (ani też usługi w zakresie „umożliwiania korzystania” z certyfikatów) nie są wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy o ryczałcie jako podlegające opodatkowaniu inną stawką niż 8,5%. Tym samym, w celu udzielenia odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku, konieczne jest ustalenie czy usługi realizowane przez Wnioskodawcę mogą być uznane za usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. b) Ustawy o ryczałcie.

3. Usługi związane z oprogramowaniem.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. b) Ustawy o ryczałcie – definiując zakres opodatkowania stawką w wysokości 12% – posługuje się pojęciem PKWiU ex 62.01.1. Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Należy zatem przyjąć, iż w ocenie ustawodawcy, grupowanie PKWiU 62.01.1. „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” obejmuje zarówno:

Usługi związane z oprogramowaniem (przychody z tytułu wykonywania tych usług podlegają natomiast opodatkowaniu według 12% stawki); oraz

Usługi niezwiązane z oprogramowaniem (przychody z tytułu wykonywania tych usług podlegają natomiast opodatkowaniu według 8,5% stawki).

Jednocześnie, należy zwrócić uwagę, iż Ustawa o ryczałcie w żadnym miejscu nie definiuje „usług związanych z oprogramowaniem”, ani też samego „oprogramowania”. Tym samym, w celu właściwego odczytania tego pojęcia, konieczne jest odwołanie do innych definicji.

3.1. Pojęcie „oprogramowania” na gruncie klasyfikacji statystycznych.

Mając na względzie, iż Ustawa o ryczałcie odnosi się bezpośrednio do właściwych regulacji statystycznych, w pierwszej kolejności zasadne jest przeanalizowanie poszczególnych pojęć oraz ich rozumienia na gruncie tych przepisów. Należy w związku z tym zauważyć, iż grupowanie PKWiU 62.01.1. „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” zawiera w praktyce dwa grupowania szczegółowe, tj.:

PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”; oraz

PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”

Tym samym, zasadne jest uznanie, że przepisy statystyczne za odrębne znaczeniowo uznają takie pojęcia jak „oprogramowanie” oraz „sieci i systemy komputerowe”.

Jakkolwiek usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” w sposób oczywisty wydają się wypełniać definicję „usług związanych z oprogramowaniem” w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. b) Ustawy o ryczałcie, o tyle uznać należy, że grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” (właściwe dla usług realizowanych przez Wnioskodawcę) może zawierać w swoim zakresie zarówno usługi związane, jak i niezwiązane z oprogramowaniem. Ze względu bowiem na konstrukcję przepisu art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. b) Ustawy o ryczałcie (oraz wskazane powyżej znaczenie przedrostka „ex”) sprzeczne z brzmieniem przepisu byłoby uznanie, że wszystkie usługi podlegające grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 są związane z oprogramowaniem.

W tym miejscu konieczne jest zatem ustalenie, w jakim zakresie (kiedy) usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych mogą być związane z oprogramowaniem.

Zasady metodyczne, ani też schemat klasyfikacji PKWiU nie zawierają dalszych definicji w zakresie pojęcia „oprogramowania”. Definicja taka pojawiła się natomiast w publikacji GUS o nazwie „Zeszyt metodologiczny - Wskaźniki społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych.”

Zgodnie z przedmiotowym dokumentem, oprogramowanie to:

całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzania i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.

Tym samym, za oprogramowanie – zdaniem GUS – należy uznać różnego rodzaju programy komputerowe oraz programy wykorzystywane przez inne urządzenia.

3.2. Definicja „oprogramowania” według słownika języka polskiego.

Zgodnie natomiast z definicjami słownikowymi, oprogramowanie to:

zbiór programów wprowadzonych do komputera;

ogół programów i procedur związanych z urządzeniami do przetwarzania danych, dla ułatwienia korzystania z tych urządzeń;

program lub zbiór programów umożliwiający działanie komputera lub innego podobnego urządzenia.

3.3. Definicja „oprogramowania” w analizowanej sprawie.

Na podstawie powyższych definicji zasadne jest zatem wyprowadzenie podziału obowiązującego również na gruncie nauk informatycznych na oprogramowanie (ang. software oraz firmware) oraz urządzenia, których to oprogramowanie dotyczy (ang. hardware).

Zauważyć należy, iż sieci i systemy komputerowe, dla celów prawidłowego funkcjonowania, składają się zarówno z części „hardware” (czyli z urządzeń), jak i z części „software”/ „firmware” (czyli z oprogramowania).

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (PKWiU 62.01.12.0) należy uznać za:

niezwiązane z oprogramowaniem – jeśli dotyczą one w szczególności urządzeń/ komponentów sieci oraz systemów (tj. ich przedmiotem jest część hardware); oraz

związane z oprogramowaniem – jeśli dotyczą one oprogramowania zainstalowanego na tych urządzeniach (tj. ich przedmiotem jest część software/firmware).

W tym miejscu należy jednak podkreślić, iż każde urządzenie informatyczne – aby możliwe było jego prawidłowe działanie – posiada oprogramowanie. Tym samym, w praktyce nie jest możliwe pracowanie z urządzeniami, bez uwzględnienia ich specyfiki oraz oprogramowania, które decyduje o sposobie działania oraz funkcjonalności urządzenia.

Zatem – w ocenie Wnioskodawcy – dla celów określenia zakresu „usług związanych z oprogramowaniem” istotne powinno być:

nie tyle ustalenie, czy dane usługi mają jakikolwiek związek z oprogramowaniem (bowiem – jako że każde urządzenie informatyczne posiada przypisane oprogramowanie niezbędne dla jego działania – związek taki występowałby w każdym przypadku, co – zgodnie z powyższymi uwagami – prowadziłoby do wniosków sprzecznych z brzmieniem przepisu),

ale ustalenie, czy podstawowym przedmiotem usługi są urządzenia (ich konfiguracja, połączenie z innymi urządzeniami, funkcjonowanie i rola w sieci, itp.), czy też oprogramowanie (jego tworzenie, modyfikacja, pisanie kodu, itp.).

4. Istota usług realizowanych przez Wnioskodawcę.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, usługi świadczone przez Wnioskodawcę obejmują w szczególności projektowanie oraz wdrażanie rozwiązań informatycznych w zakresie sieci. Projekty, jakie realizuje Wnioskodawca, podzielić można na następujące fazy:

Planowanie/projektowanie

W zależności od tego, czy projekt dotyczy sieci już istniejących, czy nowopowstających, prace Wnioskodawcy w ramach tej fazy mogą objąć:

1)Przegląd aktualnego poziomu zabezpieczeń sieci oraz istniejących urządzeń w celu opracowania rekomendowanych zmian i optymalnego sposobu wdrożenia ulepszenia danej sieci (dotyczy sieci już istniejących).

2)Zaprojektowanie sieci w danym obiekcie (którym może być przykładowo stadion, biuro, magazyn, fabryka, budynek użyteczności publicznej, kompleks budynków, itp.) oraz przygotowanie dokumentacji projektowej (mającej na celu zaprezentowanie koncepcji). (...).

Zapewnienie infrastruktury

3)Zaplanowanie zakupu odpowiednich urządzeń (według zapotrzebowania wynikającego z planu) oraz ewentualne wprowadzenie zamienników lub rozwiązań alternatywnych (w przypadku problemów z dostawą) – jeśli konieczny jest zakup nowego sprzętu. W wybranych projektach obejmujących modyfikację istniejącej sieci zmiany mogą być wprowadzane z wykorzystaniem sprzętu, jakim dysponuje Klient.

Również dalsze prace prowadzone przez Wnioskodawcę w związku z wdrożeniem określonych rozwiązań sieciowych oparte są w głównej mierze o urządzenia (zaplanowanie ich zakupu, wprowadzenie zamienników, itp.). Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, również tych czynności nie sposób uznać za związane z oprogramowaniem.

Konfiguracja sprzętu

4)Skonfigurowanie sprzętu oraz jego oprogramowania tak żeby spełniał funkcje założone w projekcie. W zależności od sytuacji, czynności te są wykonywane „na miejscu” (tj. bezpośrednio w obiekcie, gdzie znajdują się urządzenia) lub zdalnie (on-line). W wielu przypadkach, wprowadzane rozwiązania muszą zostać również połączone z już istniejącą infrastrukturą Klienta. Wnioskodawca jest natomiast odpowiedzialny za pełne wdrożenie rozwiązania – tj. za zapewnienie działającej i funkcjonalnej sieci (o odpowiednim poziomie zabezpieczeń i prędkości). (...).

Prace powdrożeniowe

5)Przygotowanie dokumentacji powykonawczej (zawierającej podsumowanie wdrożonej konfiguracji urządzeń). W wybranych projektach dokumentacja może nie być przygotowywana lub może mieć postać jedynie korespondencji mailowej.

6)Ewentualne wsparcie Klienta w bieżącym użytkowaniu wdrożonej sieci (wsparcie obejmuje w szczególności konsultacje telefoniczne, naprawę zgłaszanych błędów i usterek, wizytę u Klienta, gdy sytuacja tego wymaga).

7)Ewentualne przeszkolenie pracowników Klienta z zasad funkcjonowania wdrożonych rozwiązań (jeśli Klient wymaga przeprowadzenia takiego szkolenia).

Ewentualne prace powdrożeniowe realizowane przez Wnioskodawcę (tj. przygotowanie dokumentacji, wsparcie klienta, przeszkolenie), w ocenie Wnioskodawcy również nie są związane z oprogramowaniem – czynności te koncentrują się bowiem wokół właściwego wykorzystania nowopowstałej lub zmodernizowanej sieci, która – zgodnie z powyższymi uwagami – składa się głównie z odpowiednich urządzeń, których obsługą zajmują się następnie pracownicy klienta.

Mając na względzie powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż realizowane przez niego usługi informatyczne będące przedmiotem wniosku nie stanowią „usług związanych z oprogramowaniem” w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. b) Ustawy o ryczałcie, a tym samym przychód osiągany przez Wnioskodawcę z tytułu ich świadczenia podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5 %.

5. Stanowiska prezentowane przez organy podatkowe.

Powyższe znajduje potwierdzenie również w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe w analogicznych stanach faktycznych (tj. dotyczących tożsamych usług jak te wykonywane przez Wnioskodawcę). Przykładowo:

W interpretacji indywidualnej z 4 stycznia 2024 r. o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.945.2023.2.MG, dotyczącej usług takich jak:

fizyczne instalowanie urządzeń sieciowych w szafie telekomunikacyjnej klienta

aktualizacja dokumentacji technicznej dotyczącej fizycznie zainstalowanych urządzeń

instalacja fizyczna anten oraz urządzeń nadawczo – odbiorczych w biurze klienta

dobór rodzaju, długości oraz fizyczna instalacja okablowania strukturalnego

oszacowania dostępności przestrzeni fizycznej dla nowych urządzeń w szafie telekomunikacyjnej

dobór urządzeń sieciowych dla sieci komputerowej klienta na podstawie dokumentacji producenta sprzętu

komunikacja z klientem dotycząca rozbudowy sieci komputerowej

sporządzanie dokumentacji w formie opisowej dotyczącej rozbudowy sieci komputerowej

udział w spotkaniach z klientem związanych z rozbudową sieci komputerowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, iż:

uzyskiwane przez Pana przychody z tytułu działalności gospodarczej ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, z uwagi na fakt, że nie są one związane z oprogramowaniem powinny być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W interpretacji indywidualnej z 15 grudnia 2023 r. o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.607.2023.2.DJD, dotyczącej usług takich jak:

projektowanie integracji między systemami informatycznymi z zachowaniem obowiązujących wymagań bezpieczeństwa,

rozwój istniejącej sieci komputerowej i dobór urządzeń sieciowych;

mapowanie wymagań klienta oraz projektowanie koncepcji rozwiązań opartych o nowoczesne technologie;

opracowanie dokumentacji projektowanych rozwiązań w formie graficznej oraz opisowej;

definiowanie wymagań testowych w formie procedur wykonywanych przez administratorów sieci i systemów.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, iż:

przedstawione okoliczności sprawy - w tym zakres świadczonych przez Pana usług - wskazują, że opisane we wniosku czynności w odniesieniu do usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 nie są związane z oprogramowaniem. Wobec powyższego, skoro świadczone przez Pana usługi nie są związane z oprogramowaniem, to przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 62.01.12.0, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazał Pan, że świadczone usługi obejmują projektowanie oraz wdrażanie rozwiązań informatycznych w zakresie sieci. Projekty mogą obejmować zarówno zaprojektowanie danej sieci „od zera” (np. w nowopowstającym budynku) lub modernizację/modyfikację już istniejącej sieci. Projekty, jakie realizuje Pan, podzielić można na następujące etapy (przy czym etapy 1, 3, 5, 6 oraz 7 są „opcjonalne” – tj. w zależności od specyfiki projektu może wystąpić tylko część lub żaden z nich):

1)Przegląd aktualnego poziomu zabezpieczeń sieci oraz istniejących urządzeń w celu opracowania rekomendowanych zmian i optymalnego sposobu wdrożenia ulepszenia danej sieci (już istniejącej). Przygotowuje Pan listę rekomendacji, które mają na celu poprawę funkcjonowania sieci.

2)Zaprojektowanie sieci w danym obiekcie (stadion, biuro, magazyn, fabryka, budynek użyteczności publicznej, kompleks budynków, itp.) oraz przygotowanie dokumentacji projektowej (mającej na celu zaprezentowanie koncepcji). Obejmuje ono w szczególności rozplanowanie położenia odpowiednich urządzeń na planie obiektu, z uwzględnieniem ich zasięgu oraz zapewnienia zasilania tych urządzeń.

3)Zaplanowanie zakupu odpowiednich urządzeń (według zapotrzebowania wynikającego z planu) oraz ewentualne wprowadzenie zamienników lub rozwiązań alternatywnych – jeśli konieczny jest zakup nowego sprzętu.

4)Skonfigurowanie sprzętu oraz jego oprogramowania tak żeby spełniał funkcje założone w projekcie.

5)Przygotowanie dokumentacji powykonawczej (zawierającej podsumowanie wdrożonej konfiguracji urządzeń).

6)Ewentualne wsparcie Klienta w bieżącym użytkowaniu wdrożonej sieci (wsparcie obejmuje w szczególności konsultacje telefoniczne, naprawę zgłaszanych błędów i usterek, wizytę u Klienta, gdy sytuacja tego wymaga).

7)Ewentualne przeszkolenie pracowników Klienta z zasad funkcjonowania wdrożonych rozwiązań (jeśli Klient wymaga przeprowadzenia takiego szkolenia).

Usługi te sklasyfikowane są do grupowania PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Ponadto wspiera Pan usługobiorców w procesie ofertowania usług oraz utrzymania relacji z klientami. Usługi te sklasyfikowane zostały do grupowania PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

Przedmiotem Pana wątpliwości jest zasadność stosowania stawki ryczałtu 8,5% do opisanych usług.

Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015 klasa 62.01 „Usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje dwa poniższe grupowania:

PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,

PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” obejmuje:

usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (patrz: Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.).

Odnosząc się do powyższego, PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem.

Zatem usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście dotyczą oprogramowania.

Podkreślić należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii np. programowania czy tworzenia oprogramowania. Przy czym związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp.

Przenosząc powołane przepisy na grunt sprawy należy stwierdzić, że świadczone przez Pana usługi projektowania oraz wdrażania rozwiązań informatycznych w zakresie sieci mieszczące się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, które – jak wynika z treści wniosku – nie dotyczą projektowania i rozwoju oprogramowania związanego z bezpieczeństwem sieci, a tym samym nie są związane z oprogramowaniem, jak również usługi wspierania usługobiorców w procesie ofertowania usług oraz utrzymaniu relacji z klientami mieszące się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie kwestię prawidłowej stawki ryczałtu dla świadczonych usług.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawał Pan waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pan rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnej wskazać należy, że powołana interpretacja dotyczy konkretnej sprawy osadzonej w określonym stanie faktycznym/zdarzenia przyszłym i w tej sprawie rozstrzygnięcie w nim zawarte jest wiążące.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00