Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 28 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.262.2024.1.MK

Czy kwoty wypłacane Usługodawcy z tytułu Zwrotu Kosztów stanowić będą dla Spółki pośredni koszt uzyskania przychodów, potrącany w dacie ujęcia ich jako koszt w księgach rachunkowych Spółki na podstawie not obciążeniowych otrzymanych od Usługodawcy?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy kwoty wypłacane Usługodawcy z tytułu zwrotu kosztów stanowić będą dla Spółki pośredni koszt uzyskania przychodów, potrącany w dacie ujęcia ich jako koszt w księgach rachunkowych Spółki na podstawie not obciążeniowych otrzymanych od Usługodawcy.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) Sp. z o.o. [dalej: „Wnioskodawca lub Spółka”] jest (…) (…) [dalej: „Produkty”].

Jednym z modeli dystrybucji Produktów stosowanym przez Spółkę jest model, w którym Wnioskodawca sprzedaje Produkty do dystrybutorów, z którymi ma zawarte umowy dystrybucyjne dotyczące Produktów [dalej: „Dystrybutorzy”], a następnie Dystrybutorzy sprzedają Produkty do podmiotów prowadzących punkty sprzedaży detalicznej [dalej: „Detaliści”], którzy sprzedają je z kolei konsumentom. W praktyce mogą również występować sytuacje, w których w łańcuchu dystrybucji uczestniczy więcej niż jeden Dystrybutor.

W ramach prowadzonej działalności Spółka podejmuje różne działania o charakterze promocyjnym, których celem jest wsparcie/zintensyfikowanie sprzedaży Produktów i w rezultacie zwiększenie jej przychodów z tego tytułu. Wybrane działania nakierowane są na zachęcenie Detalistów sprzedających Produkty konsumentom do zwiększania/utrzymywania wolumenu sprzedaży oraz zwiększenia popularności Produktów wśród konsumentów.

W ramach tych działań Spółka nawiązała współpracę z podmiotem wspierającym sprzedaż Produktów [dalej: „Usługodawca”], który oferuje rozwiązania technologiczne z obszaru IT dla punktów sprzedaży detalicznej produktów (…), oparte na dwustronnej komunikacji z urządzeniami fiskalnymi [dalej: „Platforma”].

Na podstawie zawartej z Wnioskodawcą umowy [dalej: „Umowa”] Usługodawca świadczył będzie usługi wsparcia sprzedaży [dalej: „Usługi”], korzystając z możliwości stwarzanych przez Platformę, poprzez umożliwienie wybranym Detalistom przystąpienia do promocji odnoszących się do sprzedaży Produktów na rzecz konsumentów [dalej: „Akcje promocyjne”], a Wnioskodawca zobowiąże się do zapłaty na rzecz Usługodawcy wynagrodzenia. Usługodawca będzie wykonywał Usługi z pomocą podwykonawcy na mocy odrębnie zawartej umowy, który będzie odpowiadał za realizację Usług.

W ramach Usługi Usługodawca zobowiąże się do oferowania i rozliczania organizowanych przez Wnioskodawcę Akcji promocyjnych kierowanych do wybranych Detalistów oraz dostarczania Wnioskodawcy danych tych Detalistów w postaci raportów określonych Umową.

Wnioskodawca upoważni Usługodawcę do zawierania w jego imieniu z Detalistami umów z Wnioskodawcą, co następować będzie za pośrednictwem funkcjonalności Platformy, poprzez akceptację przez Detalistę regulaminu Akcji promocyjnej w postaci elektronicznej. Zaakceptowana przez Detalistę Akcja promocyjna zostanie aktywowana u tego Detalisty na jego urządzeniu elektronicznym, które przesyłać będzie dane rozliczeniowe Akcji promocyjnej. Usługodawca przed dniem startu Akcji promocyjnej będzie komunikował Detalistom informacje o Akcji promocyjnej poprzez wiadomość email.

Do zadań Usługodawcy należeć będzie również:

- określanie - w porozumieniu z Wnioskodawcą zbioru wybranych Detalistów przy użyciu panelu informatycznego poprzez przedstawienie Wnioskodawcy listy dostępnych Detalistów;

- udostępnienie narzędzi technicznych i informatycznych umożliwiających Wnioskodawcy definiowanie warunków Akcji promocyjnych dla wybranych Detalistów poprzez zapewnienie dostępu do panelu;

- udostępnianie Wnioskodawcy wybranych promocji u danego Detalisty dla danego Produktu;

- umożliwienie Detalistom przystąpienia do Akcji promocyjnych, poprzez reprezentowanie Wnioskodawcy przez Usługodawcę przy zawieraniu Umowy z Wnioskodawcą;

- opracowanie lub przekazywanie Detalistom materiałów stymulujących sprzedaż tzw. „materiałów POSM”;

- dokonywanie rozliczenia Akcji promocyjnych w imieniu Wnioskodawcy;

- opracowanie i dostarczanie Wnioskodawcy ustalonych Umową raportów;

- zawiadamianie Detalistów za pośrednictwem SMS lub mail o dostępnych Akcjach promocyjnych na zasadach odrębnie określonych przez Wnioskodawcę i Usługodawcę w formie dokumentowej;

- prowadzenie dedykowanego Detalistom narzędzia typu HelpDesk jako pojedynczy punkt kontaktu oraz przyjmowania i zarządzania zgłoszeniami związanymi z wykonywaniem Umowy dla Wnioskodawcy.

Akcje promocyjne mogą obejmować w szczególności sprzedaż Produktów przez Detalistów na rzecz konsumentów po cenie nie wyższej niż cena maksymalna. Za cenę nie wyższą niż maksymalna uznaje się maksymalną cenę sprzedaży brutto (tj. zawierającą podatek VAT) jednostki Produktu obowiązującą dla danej Akcji promocyjnej, określoną w regulaminie danej Akcji promocyjnej, z zastrzeżeniem, że Detalista posiada pełną swobodę podjęcia decyzji o obniżeniu ceny Produktu. Detaliści biorący udział w wyżej opisanych Akcjach promocyjnych uprawnieni będą do otrzymania zwrotu poniesionych przez nich kosztów wynikających ze sprzedaży Produktów Wnioskodawcy po cenie nie wyższej niż maksymalna.

Rozliczanie Akcji promocyjnych będzie realizowane w postaci zwrotu kosztów udziału w Akcjach promocyjnych poniesionych przez Detalistów, w pierwszej kolejności między Usługodawcą a Detalistami, a następnie między Wnioskodawcą a Usługodawcą [dalej: „Zwrot Kosztów”]. Zwrot Kosztów ma rekompensować Detalistom stratę, jaką poniosą sprzedając Produkty po cenie nie wyższej niż maksymalna. Zwrot Kosztów między Usługodawcą a Detalistami będzie udokumentowany notą rozliczeniową, wystawioną przez Usługodawcę w imieniu Detalisty na rzecz Usługodawcy, w oparciu o raporty rozliczeniowe. Raporty rozliczeniowe będą zawierały wykaz Detalistów oraz kwotę zbiorczą naliczonego Zwrotu Kosztów dla Detalisty ze wszystkich Akcji promocyjnych, naliczonych na podstawie danych paragonowych oraz danych o użyciach (wystąpieniach) Akcji promocyjnych, zebranych do Platformy w danym okresie rozliczeniowym. Noty rozliczeniowe po wystawieniu będą przekazywane do Platformy i publikowane w panelu Detalisty. Usługodawca będzie dokonywał wypłaty Zwrotu Kosztów należnego Detalistom zgodnie z terminami płatności wskazanymi na notach Detalistów. Informacja o zapłacie not Detalistów będzie następnie przekazywana do Platformy oraz udostępniana Detalistom w panelu Detalisty Platformy, w postaci zaktualizowanego statusu płatności noty Detalisty. Nota rozliczeniowa dla danego Detalisty odzwierciedlać będzie całkowitą kwotę Zwrotu Kosztów należną Detaliście, wynikającą z rozliczenia Akcji promocyjnych Wnioskodawcy.

Rozliczanie Zwrotu Kosztów (zwróconych uprzednio Detalistom) między Usługodawcą a Wnioskodawcą odbywać się będzie na podstawie noty obciążeniowej, wystawionej przez Usługodawcę na rzecz Wnioskodawcy, w oparciu o raporty rozliczeniowe. Nota Obciążeniowa odzwierciedlać będzie całkowitą kwotę Zwrotu Kosztów należną Usługodawcy, wynikającą z rozliczenia Akcji promocyjnych Wnioskodawcy dla wszystkich Detalistów biorących w nich udział, w danym okresie rozliczeniowym. Wnioskodawca będzie otrzymywał notę obciążeniową za pośrednictwem poczty elektronicznej, wysłaną bezpośrednio z systemu finansowo-księgowego Usługodawcy. Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty Zwrotu Kosztów należnego Usługodawcy w terminie wskazanym na nocie obciążeniowej.

Z tytułu świadczenia Usługi, Wnioskodawca zobowiązany będzie do zapłaty na rzecz Usługodawcy wynagrodzenia, tj.:

- z tytułu udostępniania slotów promocyjnych;

- z tytułu technicznego przygotowywania przez Usługodawcę raportów, niezależnie od ilości i rodzaju przygotowywanych raportów;

- z tytułu udostępniania przez Usługodawcę raportów;

- dodatkowego jednorazowego wynagrodzenia tytułem przygotowania uzgodnionych interfejsów, konfigurację panelu oraz przeprowadzenie szkoleń;

- rekompensaty za koszty wykonania przelewu obejmującego Zwrot Kosztów przez Usługodawcę do Detalistów.

Wnioskodawca podkreśla, iż w ramach zobowiązania do Zwrotu Kosztów najpierw między Usługodawcą a Detalistami, a następnie między Spółką a Usługodawcą, kwoty wypłacane przez Wnioskodawcę Usługodawcy tytułem Zwrotu Kosztów nie będą stanowiły wynagrodzenia należnego Usługodawcy, w szczególności nie będą stanowiły wynagrodzenia za Usługi Usługodawcy (te ostatnie - jak wyżej wspomniano - będą wynagradzane odrębnie). Usługodawca będzie jedynie pośredniczył w przekazywaniu przez Wnioskodawcę na rzecz Detalistów zwrotu kosztów, które to koszty poniosą Detaliści sprzedając Produkty po cenie nie wyższej niż maksymalna.

Pytanie

Czy kwoty wypłacane Usługodawcy z tytułu Zwrotu Kosztów stanowić będą dla Spółki pośredni koszt uzyskania przychodów, potrącany w dacie ujęcia ich jako koszt w księgach rachunkowych Spółki na podstawie not obciążeniowych otrzymanych od Usługodawcy?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, na tle przedstawionych okoliczności, kwoty wypłacane Usługodawcy z tytułu Zwrotu Kosztów stanowić będą dla Spółki pośredni koszt uzyskania przychodów, potrącany w dacie ujęcia ich jako koszt w księgach rachunkowych Spółki na podstawie not obciążeniowych otrzymanych od Usługodawcy.

Szczegółowe uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805, ze zm.; dalej: „ustawy o CIT”) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Konstrukcja art. 15 ustawy o CIT daje podatnikowi możliwość odliczenia od dochodu podlegającego opodatkowaniu poniesionych przez siebie wydatków, pod warunkiem, że wykaże on ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Tak więc kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie przychodów lub zabezpieczenie albo zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem zamkniętego katalogu kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

W konsekwencji, dla kwalifikacji prawnej danego kosztu konieczne jest ustalenie celu, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy. W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania ustawodawca wyróżnia koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami i inne niż bezpośrednio z nimi związane, których nie można wprost przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).

Wśród przedstawicieli doktryny (A. Gomułowicz, J. Małecki - Podatki i prawo podatkowe, Wyd. Prawnicze LexisNexis 2016; Małecki Paweł, Mazurkiewicz Małgorzata, CIT. Podatki i rachunkowość.

Komentarz, wyd. VIII, Warszawa 2017) istnieje zgodność co do tego, że wydatek stanowi koszt podatkowy w sytuacji, gdy łącznie spełnia następujące warunki:

a) został poniesiony przez podatnika,

b) jest definitywny, a więc bezzwrotny,

c) pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

d) został właściwie udokumentowany,

e) poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

 f) nie został wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Analizując zatem prawo Wnioskodawcy do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwot wypłacanych Usługodawcy z tytułu Zwrotu Kosztów, przeanalizować należy czy wydatki te spełniają wskazane powyżej (pod literami a-f) warunki.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, opisywane wydatki (Zwrot Kosztów) będą ponoszone przez Spółkę, tj. zostaną one pokryte z zasobów majątkowych Spółki (nie zostaną pokryte z zasobów podmiotów innych niż Spółka). Wydatki te będą miały charakter definitywny i bezzwrotny, tzn. ich wartość nie zostanie Spółce w jakikolwiek sposób zwrócona.

Umowa z Usługodawcą zostanie zawarta w ramach i w celu wspierania podstawowej działalności Spółki, która obejmuje m.in. (…) (Produktów). W konsekwencji, wypłata Zwrotu Kosztów na rzecz Usługodawcy wspierającego Spółkę w organizowaniu Akcji promocyjnych, który pośredniczy w przekazaniu go dalej Detalistom biorącym udział w Akcjach Promocyjnych promujących Produkty Wnioskodawcy, będzie wykazywać ścisły i bezpośredni związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą.

W niniejszej sprawie spełniony będzie również warunek właściwego udokumentowania wydatku, ponieważ rozliczanie Zwrotu Kosztów między Usługodawcą a Wnioskodawcą odbywać się będzie każdorazowo na podstawie noty obciążeniowej, wystawionej przez Usługodawcę na rzecz Wnioskodawcy, w oparciu o raporty rozliczeniowe. Wnioskodawca będzie otrzymywał notę obciążeniową za pośrednictwem poczty elektronicznej, wysłaną bezpośrednio z systemu finansowo-księgowego Usługodawcy.

Doktryna i orzecznictwo są zgodne, iż w celu określenia, czy dany wydatek stanowi koszt uzyskania przychodu kluczowe jest zbadanie, czy istnieje związek pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem lub możliwością powstania przychodu.

Analizując językowy sens sformułowania „koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów”, należy wskazać (na co słusznie wskazuje się w piśmiennictwie), że niedopuszczalne jest przenoszenie na grunt prawa podatkowego koncepcji związku przyczynowo-skutkowego stosowanego na gruncie prawa cywilnego. W art. 15 ust. 1 ustawy o CIT ustawodawca abstrahuje bowiem od skutku, do którego ostatecznie doprowadzą ponoszone wydatki, kluczową rolę przypisując racjonalnym oczekiwaniom podatnika, iż wydatki te pozytywnie wpłyną na wysokość jego przychodów. Ponadto, posługując się przy tym słowem „przychody” (w liczbie mnogiej), ustawodawca nie wiąże poniesienia wydatku z określonym, jednostkowym przychodem, lecz raczej ze stanem osiągania przychodów, czy też potencjalną możliwością ich osiągnięcia lub zabezpieczeniem tej możliwości na przyszłość (zachowanie/zabezpieczenie źródła przychodów).

Tym samym, podatnik, w celu zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów, powinien mieć uzasadnione w danych okolicznościach oczekiwanie, że poniesienie tego wydatku może doprowadzić w przyszłości do osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia źródła przychodów, lub odniosło ono już ten skutek w przeszłości.

Zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego (sjp.pwn.pl), przez pojęcie „zachować” należy rozumieć „dochować coś w niezmienionym stanie mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności”. Natomiast „zabezpieczyć” oznacza „zapewnić ochronę przed czymś niebezpiecznym lub szkodliwym; uczynić bezpiecznym; zapewnić utrzymanie się czegoś w dotychczasowym stanie”.

Można przyjąć zatem, że koszty poniesione w celu zachowania źródła przychodów to takie koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu występowały w nienaruszonym stanie oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało.

Zabezpieczeniem źródła przychodów mogą stać się koszty poniesione na ochronę istniejącego źródła przychodów, w taki sposób, aby to źródło funkcjonowało w bezpieczny sposób. Istotą tego rodzaju kosztów jest ich poniesienie w celu niedopuszczenia do utraty źródła przychodu w przyszłości.

Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony w niniejszym wniosku, należy uznać, że poniesienie przez Spółkę na rzecz Usługodawcy wydatków tytułem Zwrotu Kosztów związanych z Akcjami promocyjnymi Spółki może mieć pozytywny wpływ na wielkość osiąganych przez Spółkę przychodów, co w konsekwencji oznacza, że wydatek ten będzie spełniał kryterium zaliczenia go do kosztów uzyskania przychodów Spółki.

Jak wyżej wspomniano, celem przeprowadzanych Akcji promocyjnych jest zachęcenie Detalistów sprzedających Produkty konsumentom do zwiększania/utrzymywania wolumenu sprzedaży oraz zwiększenia popularności Produktów nabywanych od Dystrybutorów. Ponieważ Detaliści zaopatrują się w Produkty u Dystrybutorów a ci ostatni u Wnioskodawcy, uzasadnione jest oczekiwanie Spółki, że dzięki organizacji Akcji promocyjnych osiągnie ona wyższe przychody ze sprzedaży Produktów.

W konsekwencji poniesienia wydatków na rzecz Usługodawcy tytułem Zwrotu Kosztów, Wnioskodawca będzie mógł zatem osiągnąć wyższe przychody niż przychody, które osiągnąłby w przypadku braku podejmowania działań promocyjnych, w tym w ramach współpracy w zakresie przeprowadzania Akcji promocyjnych na podstawie zawartej z Usługodawcą Umowy.

Art. 16 ust. 1 ustawy o CIT zawiera enumeratywną listę wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów, co oznacza, że każdy koszt dający się zakwalifikować do którejkolwiek z pozycji wymienionych na tej liście nie będzie mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów podatnika, nawet jeśli został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Analiza powyższego katalogu wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodu prowadzi do wniosku, że wydatki związane ze Zwrotem Kosztów na rzecz Usługodawcy w związku z Akcjami promocyjnymi Spółki nie zostały w nim wymienione. Art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie stoi zatem na przeszkodzie zaliczeniu wydatków do kosztów podatkowych Wnioskodawcy.

Mając powyższe na uwadze, nie ulega wątpliwości, że wydatki, które zostaną poniesione przez Spółkę w związku ze Zwrotem Kosztów na rzecz Usługodawcy, będące następstwem przeprowadzenia Akcji promocyjnych we współpracy z Usługodawcą, będą stanowiły dla Spółki koszt uzyskania przychodów.

Powyższe potwierdza stanowisko organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektor IS w Warszawie z dnia 16 czerwca 2016 r. sygn. IPPB5/4510-222/15-4/KS, zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, który stwierdził, iż:

„(...) nie powinno budzić wątpliwości uznanie, że koszty ponoszone przez Spółkę w związku z funkcjonowaniem Programu mającego na celu zwiększenie sprzedaży jej Produktów, bez względu na sposób ich udokumentowania, stanowią dla niej koszt uzyskania przychodów. Bezspornie spełniają one bowiem wszystkie przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy PDOP, a jednocześnie nie można ich zakwalifikować do grupy kosztów wskazanych w art. 16 ust. 1. Niewątpliwie bowiem celem organizacji analizowanej akcji promocyjnej jest zwiększenie sprzedaży Produktów Spółki, a tym samym ma ona na celu uzyskanie przychodów lub zabezpieczenie źródła przychodu przez Spółkę”.

Przedmiotowe wydatki należy jednocześnie zakwalifikować do tzw. „kosztów pośrednich”. Koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodami („koszty pośrednie”) to takie wydatki, których nie da się przypisać wprost do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia. Nie pozostają one w uchwytnym związku z konkretnymi przysporzeniami podatnika - brak jest możliwości ustalenia, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód. Każdy z tych wydatków jest związany z działalnością prowadzoną przez podatnika i przyczynia się w sposób ogólny do osiągania przez niego przychodów.

Z takimi wydatkami mamy do czynienia w niniejszej sprawie, ponieważ wydatków poniesionych przez Spółkę na Zwrot Kosztów nie można będzie powiązać bezpośrednio z żadnym konkretnym przychodem. W szczególności, nie będą to wydatki związane wyłącznie z przychodem ze sprzedaży Produktów osiągniętym w okresie trwania Akcji promocyjnej, ponieważ przeprowadzanie Akcji promocyjnych ma na celu zwiększenie popularności Produktów w długim okresie, co przekłada się na osiąganie przez Spółkę przychodów w okresie znacznie przekraczającym okres trwania danej Akcji promocyjnej. Poza tym, Produkty sprzedane przez Detalistów w okresie trwania Akcji promocyjnej (od których naliczany jest Zwrot Kosztów w przypadku sprzedaży po cenie nie wyższej niż cena maksymalna) nie są tymi samymi Produktami, które w tym samym okresie Spółka sprzedaje Dystrybutorom. Zasadne będzie zatem potraktowanie Zwrotu Kosztów jako pośredniego kosztu uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Natomiast stosownie do art. 15 ust. 4e ustawy o CIT, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Wydatki ponoszone przez Spółkę tytułem Zwrotu Kosztów nie będą ujmowane w księgach rachunkowych Wnioskodawcy jako rezerwy albo bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów. Tym samym, moment ich ujęcia w kosztach uzyskania przychodów Spółki uzależniony będzie od momentu zaksięgowania ich jako koszt na potrzeby rachunkowe.

Reasumując, kwoty wypłacane Usługodawcy z tytułu Zwrotu Kosztów stanowić będą dla Spółki pośredni koszt uzyskania przychodów, potrącany w dacie ujęcia ich jako koszt w księgach rachunkowych Spółki na podstawie not obciążeniowych otrzymanych od Usługodawcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00