Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 28 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.216.2024.2.JG
Czy opisane w zdarzeniu przyszłym przemieszczenie i magazynowanie produktów DOW do centr dystrybucyjnych znajdujących się poza Terenem inwestycji wpływa (będzie wpływać) na możliwość oraz zakres korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a updop, w odniesieniu do dochodu ze sprzedaży produktów DOW, a więc produktów, których cały cykl produkcyjny będzie realizowany na Terenie inwestycji?
Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 kwietnia 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy opisane w zdarzeniu przyszłym przemieszczenie i magazynowanie produktów DOW do centr dystrybucyjnych znajdujących się poza Terenem inwestycji wpływa (będzie wpływać) na możliwość oraz zakres korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a updop w odniesieniu do dochodu ze sprzedaży produktów DOW, a więc produktów, których cały cykl produkcyjny będzie realizowany na Terenie inwestycji.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 czerwca 2024 r., (data wpływu 20 czerwca 2024 r., za pośrednictwem Poczty).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X (dalej jako „X” lub „Wnioskodawca”) jest spółką z branży produkcyjno-dystrybucyjnej, (…) na rynku żywności (…) w Polsce. Spółka jest jednocześnie reprezentantem Grupy Kapitałowej X, a więc organizacji mającej ogólnopolski zasięg i rozwiniętą sieć dystrybucyjną na terenie całego kraju.
Produkty oferowane przez Spółkę to w zasadniczej mierze wyroby własne spożywcze, (…) takie jak wyroby (…) (…), czy też wyroby pozostałe takie jak (…) itd. produkowane przez pozostałe spółki GK X. Produkty te oferowane są zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym, zaś kluczowi nabywcy Spółki to różnego rodzaju sieci handlowe, hurtownie spożywcze, jak również podmioty z obszaru tzw. HoReCa, a więc hotele, restauracje itp. Działalność Spółki, jak wskazano na wstępie obejmuje zarówno - sensu strice - produkcję wyrobów (…), jak i działalność dystrybucyjną, w ramach której Spółka jedynie sprzedaje towary produkowane przez inne podmioty GK X. Dystrybucja produktów GK X dokonywana jest także poprzez odrębną Spółkę Dystrybucyjną należącą do GK X oraz w ramach centrów logistycznych zarządzanych przez tę Spółkę Dystrybucyjną.
Spółka decyzją nr (…) z dnia (…) 2019 r. (dalej jako „DOW”), wydaną przez (…) Specjalną Strefę Ekonomiczną, z upoważnienia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii, na podstawie przepisów ustawy o wspieraniu nowych inwestycji z dnia 10 maja 2018 r. oraz odpowiednio przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji, otrzymała wsparcie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie wskazanym we wniosku złożonym przez Wnioskodawcę, a obejmującym w szczególności obręb (…), w (…) oraz na terenie wskazanych w decyzji działek (dalej zwane jako „Teren Inwestycji”).
Udzielone wsparcie dotyczy działalności gospodarczej rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa prowadzonej na Terenie Inwestycji, w zakresie następujących wyrobów wytworzonych lub usług:
Sekcja C, dział 10, pozycja 10.31.11.0
- ziemniaki zamrożone;
Pozycja 10.39.11.0
- warzywa zamrożone;
Pozycja 10.39.21.0
- owoce i orzechy zamrożone, gotowane lub nie;
Pozycja 10.61.24.0
- mieszaniny i ciasta do wytwarzania wyrobów piekarskich;
Pozycja 10.73.11.0
- makarony, kluski i podobne wyroby mączne;
Pozycja 10.85.1
- gotowe posiłki i dania,
pozycja dodana do zakresu wsparcia na podstawie decyzji zmieniającej z dnia (…) 2020 r. wydanej przez Ministra Rozwoju.
Nadto, decyzją z dnia (…) 2023 r., Minister Rozwoju i Technologii zmienił wskazane powyżej decyzje z dnia (…) 2019 oraz (…) 2020 poprzez w szczególności przedłużenie kluczowych terminów wynikających z DOW, a więc:
- terminu poniesienia kosztów kwalifikowanych,
- terminu zakończenia realizacji nowej inwestycji,
- okresu utrzymania zatrudnienia na Terenie Inwestycji.
Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, dochody Wnioskodawcy uzyskiwane z realizacji nowej inwestycji określonej w DOW korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a updop. Powyższe zwolnienie dotyczy wyłącznie dochodów z realizacji nowej inwestycji na Terenie Inwestycji określonym w DOW, a więc w szczególności działalności produkcyjnej Wnioskodawcy wskazanej w powyżej wymienionych pozycjach PKWIU.
Działalność dystrybucyjna (sprzedaż towarów) nie jest objęta DOW i nie korzysta ze zwolnienia od CIT.
Stan przyszły.
W chwili obecnej GK X jest w trakcie wdrażania zmian organizacyjnych i restrukturyzacyjnych, których jednym z celów jest reorganizacja grupy kapitałowej, w tym także poprzez zmniejszenie liczby podmiotów tworzących GK X oraz skondensowanie kluczowych funkcji biznesowych bezpośrednio w strukturze Wnioskodawcy.
Elementem strategii reorganizacyjnej jest m.in. połączenie Wnioskodawcy ze Spółką Dystrybucyjną, a w rezultacie przejęcie majątku Spółki Dystrybucyjnej, a w tym także centrów logistycznych (magazynów), które obecnie wykorzystywane są przez Spółkę Dystrybucyjną do prowadzonej działalności, a które po połączeniu stanowić będą element majątku Wnioskodawcy.
Co istotne z perspektywy niniejszego wniosku, wspomniane centra dystrybucyjne, w tym magazyny dystrybucyjne są zlokalizowane poza terenem fabryki Wnioskodawcy, a więc poza terenem objętym Decyzją o Wsparciu, nie jest objęta DOW i nie korzysta ze zwolnienia od CIT.
O ile w chwili obecnej sprzedaż produktów objętych DOW, a więc produktów wytwarzanych w ramach realizacji nowej inwestycji objętej Decyzją (dalej jako „produkty DOW”) i jednocześnie korzystających ze zwolnienia CIT, co do zasady realizowana jest bezpośrednio z Terenu inwestycji objętego DOW, a więc istotna część produktów magazynowa jest na Terenie inwestycji i stamtąd dokonywana jest sprzedaż odpowiednio do Spółki dystrybucyjnej lub do podmiotów niepowiązanych, o tyle w przyszłości, a więc po połączeniu ze Spółką Dystrybucyjną, istotny wolumen sprzedaży produktów DOW odbywać się będzie także poprzez wskazane wcześniej centra dystrybucyjne (użytkowane w chwili obecnej przez Spółkę Dystrybucyjną).
W praktyce oznaczałoby to, iż produkty DOW byłyby wyłącznie przemieszczane z Terenu inwestycji (miejsce produkcji) do poszczególnych centr dystrybucyjnych, które jak wskazano wcześniej byłyby zlokalizowane poza Terenem inwestycji. Powyższe uzasadnione jest przede wszystkim racjonalnością biznesową oraz ekonomiką poszczególnych procesów składających się na sprzedaż produktów DOW. Przemieszczenie (wewnętrznie) produktów do poszczególnych centr dystrybucyjnych służyłoby lepszej organizacji procesów logistycznych oraz sprzedaży, która jak już wskazano realizowana jest (i będzie) na terenie całego kraju (po przemieszczeniu) nie byłyby poddawane żadnym czynnościom produkcyjnym, czy też uszlachetnianiu. Cały proces produkcyjny realizowany byłby wyłącznie na Terenie inwestycji i w zakresie wynikającym z DOW, zaś jedynie czynności o charakterze pomocniczym, a więc w szczególności obsługa magazynowa, składowanie oraz w pewnym zakresie kompletacja zamówień pod poszczególnych klientów, byłaby dokonywana w poszczególnych magazynach tworzących centra dystrybucyjne.
Pytanie
Czy opisane w zdarzeniu przyszłym przemieszczenie i magazynowanie produktów DOW do centr dystrybucyjnych znajdujących się poza Terenem inwestycji wpływa (będzie wpływać) na możliwość oraz zakres korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a updop, w odniesieniu do dochodu ze sprzedaży produktów DOW, a więc produktów, których cały cykl produkcyjny będzie realizowany na Terenie inwestycji?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, opisane w zdarzeniu przyszłym przemieszczenie i magazynowanie produktów DOW do centr dystrybucyjnych znajdujących się poza Terenem inwestycji pozostanie bez wpływu na możliwość oraz zakres korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a updop, w odniesieniu do dochodu ze sprzedaży produktów DOW, a więc produktów, których cały cykl produkcyjny będzie realizowany na Terenie inwestycji.
Uzasadnienie własnego stanowiska w sprawie.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT - zwalnia się od podatku dochodowego dochody podatników z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie o wspieraniu nowych inwestycji, i uzyskane na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy o CIT - zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie, odpowiednio, z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
W odniesieniu do w/cytowanych przepisów wypada dodać, iż były one przedmiotem zmiany (począwszy od 1 stycznia 2022 r.), w wyniku których uściślony został zakres zwolnienia w szczególności poprzez wskazanie, iż zakres zwolnienia obejmuje, co do zasady dochód stricte wynikający z realizacji nowej inwestycji określonej w ramach stosownej decyzji.
Powyższe przepisy zasadniczo warunkują zatem prawo do zastosowania zwolnienia od następujących czynników:
- Dochód winien pochodzić z działalności gospodarczej na terenie i w ramach nowej inwestycji,
- Dochód winien pochodzić z działalności gospodarczej, w stosunku do której podatnik posada stosowną Decyzję o Wsparciu.
Powyższe przepisy updop, w sposób oczywisty korespondują także z treścią przepisów ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, a w tym w szczególności art. 13 oraz art. 15 tejże ustawy. Przepisy te wskazują m.in. iż wsparcie udzielane jest w drodze decyzji na rzecz przedsiębiorcy realizującego nową inwestycję. Decyzja stanowiąca kluczową podstawę dla przyznanego wsparcia określa m.in. kluczowe kryteria związane z udzielonym wsparciem, a w tym m.in. lokalizację na której prowadzona będzie nowa inwestycja objęta wsparciem.
Zdaniem Wnioskodawcy, w okolicznościach wynikających z przedstawionego na wstępnie zdarzenia przyszłego oba kryteria warunkujące prawo do zwolnienia zostaną spełnione.
Produkty DOW niezależnie od ich przemieszczenia do centr dystrybucyjnych zlokalizowanych poza Terenem inwestycji stanowią emanację działalności gospodarczej objętej DOW. Jak wskazano wcześniej cały cykl produkcyjny dotyczący tych wyrobów ma swój początek, jak i koniec wyłącznie na Terenie inwestycji. Czynności, które byłyby realizowane poza Terenem inwestycji obejmują wyłącznie czynności o charakterze pomocniczym w stosunku do działalności objętej zwolnieniem, a więc w szczególności czynności związane z obsługą magazynową. Funkcje związane z obsługą magazynową w ramach wskazanych centr dystrybucyjnych nie wiążą się z powstaniem jakiegokolwiek dochodu poza Terenem inwestycji.
Korzystanie z centr dystrybucyjnych zlokalizowanych poza Terenem inwestycji nie powinno zdaniem Spółki wpływać na zakres zwolnienia, wszak nie jest to przejaw przeniesienia części działalności gospodarczej poza obszar oznaczonych w ramach DOW.
Zważywszy na fakt, iż czynności pomocnicze nie mają swojej definicji w ramach updop, czy też przepisów ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, zasadnym jest posłużenie się choćby definicją zawartą Rozporządzeniu Rady (EWG) nr 696/93 z dnia 15 marca 1993 r. w sprawie jednostek statystycznych do celów obserwacji i analizy systemu produkcyjnego we Wspólnocie (Dz. U.UE. L 93.76.1, dalej: „Rozporządzenie EWG”).
Zgodnie z treścią Rozporządzenia EWG „działalność pomocnicza w ramach danej jednostki prowadzona jest w celu umożliwienia lub ułatwienia produkcji określonych towarów i usług przez daną jednostkę na rzecz stron trzecich (...).
Za działalność pomocniczą uznaje się taką działalność, która spełnia wszystkie następujące warunki:
a) służy tylko jednostce, do której się odnosi; innymi słowy wytworzone towary lub usługi nie mogą być sprzedawane w obrocie;
b) porównywalna działalność na podobną skalę realizowana jest w podobnych jednostkach produkcyjnych;
c) wytwarza usługi lub wyjątkowo dobra nietrwałe, które nie wchodzą w skład produktu końcowego jednostki (np. drobne narzędzia lub rusztowania);
d) wpływa na koszty bieżące samej jednostki, tzn. nie powoduje tworzenia środków trwałych brutto”.
Zdaniem Wnioskodawcy, z taką sytuacją mamy niewątpliwie do czynienia w okolicznościach przedstawionego zdarzenia przyszłego, wszak w centrach dystrybucyjnych zlokalizowanych poza Terenem inwestycji realizowane będą wyłącznie czynności spełniające powyższą definicję czynności pomocniczych (składowanie, kompletacja, pakowanie, załadunek i rozładunek oraz pozostałe czynności stricte magazynowe).
Czynności te będą:
- Służyć wyłącznie działalności Spółki,
- Magazynowanie poza Terenem inwestycji nie będzie stanowić odrębnego przedmiotu działalności Spółki, a jedynie reprezentować będzie funkcję pomocniczą w stosunku do działalności objętej DOW.
Konsekwentnie, w ocenie Wnioskodawcy, magazynowanie poza Terenem inwestycji produktów DOW, a więc produktów stanowiących wyłączną emanację działalności objętej DOW ma charakter pomocniczy i akcesoryjny w stosunku do działalności objętej zwolnieniem w ramach art. 17 ust. 1 pkt 34a updop.
Alokowanie produktów DOW do centr dystrybucyjnych jest naturalną i integralną częścią działalności produkcyjnej objętej DOW i jako takie pozostaje bez wpływu na możliwość i zakres zwolnienia stosowanego przez Spółkę w ramach art. 17 ust. 1 pkt 34a updop.
Wnioskodawca podkreśla, iż powyższe stanowisko jest zgodne z powszechna praktyką organów podatkowych prezentowaną w publikowanych interpretacjach podatkowych, a dotyczących zarówno zwolnienia w ramach art. 17 ust. 1 pkt 34a, jak i podobnego zwolnienia przewidzianego dla działalności w ramach specjalnej strefy ekonomicznej (art. 17 ust. 1 pkt 34).
Powyższe potwierdzają m.in. następujące interpretacje:
Dot. zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a:
- Interpretacja z 5 marca 2020 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.540.2019.2.APO,
„Organ uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w okolicznościach opisanych w niniejszym wniosku realizowane poza Zakładem w S. procesy dodatkowego konfekcjonowania, dodatkowego mrożenia, transportu i magazynowania, w tym konsolidacji transportu i magazynowania, finalnych produktów spożywczych wytworzonych w całości w Zakładzie w S., jak również realizowane poza Zakładem w S. funkcje sprzedażowe dotyczące tych produktów oraz transakcje odsprzedaży (lub, w przypadku transakcji przebiegających w ramach Spółki, transakcje podobne do odsprzedaży) nie wpływają na zakres Zwolnienia Podatkowego wynikającego zarówno z posiadanej Decyzji o wsparciu, jak i z rozszerzonej w wyniku trwającego obecnie procesu zmiany Decyzji o wsparciu.”
- Interpretacja z 2 maja 2022 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.145.2022.1.IZ:
„Tym samym można uznać, że fakt wykorzystywania magazynu usytuowanego poza terenem realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu do przyjmowania surowców/materiałów/półproduktów od dostawców, składowania, kompletowania, pakowania, konfekcjonowania, przygotowania do odbioru, załadowania na środki transportu oraz sprawdzenia zgodności z dokumentami transportowymi i innymi dokumentami towarzyszącymi dostawie, rozładunku, kontroli i naprawy towarów oraz spedycji wyrobów wyprodukowanych zgodnie z zakresem objętym decyzją o wsparciu oraz na terenie nowej inwestycji, nie ma żadnego wpływu na możliwość oraz na zakres korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.”
Dot. zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34:
- Interpretacja z 20 października 2020 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.301.2020.1.KS,
Czynności związane z magazynowaniem nie będą bowiem stanowiły etapu produkcji wyrobów strefowych, ani też w żaden sposób nie będą wpływać na ich wartość, zaś proces wytworzenia wyrobów strefowych będzie miał miejsce wyłącznie w zakładzie A położonym na terenie SSE, w którym prowadzona będzie działalność na podstawie stosownego Zezwolenia.
W konsekwencji (...) magazynowanie wyrobów strefowych poza terenem Strefy nie będzie miało wpływu na korzystanie przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.
(Organ podatkowy odstąpił od uzasadnienia w całości aprobując argumentację strony).
Podobnie stanowisko zostało zaprezentowane przez Dyrektora KIS m.in. w poniższych interpretacjach:
- Interpretacja z 18 października 2018 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.446.2018.1.JKT,
- Interpretacja z 14 czerwca 2018 r., nr 0114-KDIP2-3.4010.118.2018.1.MS,
- Interpretacja z 11 lipca 2017 r., nr 0112-KDIL5.4010.80.2017.1.EK.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.; dalej: „updop” lub „ustawa o CIT”),
dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2023 r. poz. 74, 1688 i 2005), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Na podstawie art. 17 ust. 4 updop,
zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 74, dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.
Jak wynika z art. 2 pkt 1 lit. a ustawy o WNI,
przez nową inwestycję należy rozumieć inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu.
Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy o WNI,
wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast, w myśl art. 13 ust. 1 tej ustawy, wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.
Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI, i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.
Celem ustawy o WNI, jest stymulowanie wzrostu inwestycji prywatnych na terenie całego kraju w ramach projektu Polskiej Strefy Inwestycji. Ustawa ta wprowadziła nowe mechanizmy udzielania przedsiębiorcom wsparcia dla nowych inwestycji. W odróżnieniu od dotychczasowego mechanizmu wskazanego w ustawie o specjalnych strefach ekonomicznych preferencje związane są z nową inwestycją, tj. projektem gospodarczym o ściśle określonym w decyzji charakterze, który jest możliwy do realizacji na obszarze całego kraju, zróżnicowanym pod względem stopnia preferencji. Decyzja pozwala na uzyskanie preferencji w postaci zwolnienia podatkowego, którego granice zakreślone są przedmiotem decyzji o wsparciu.
Powyższe rozwiązanie nie odnosi się szeroko do rodzaju działalności podatnika, lecz do konkretnej inwestycji wymienionej w decyzji o wsparciu. Nie ma zatem podstaw do stosowania zwolnienia w stosunku do dochodów generowanych w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej nie będącej realizacją nowej inwestycji. Art. 17 ust. 1 pkt 34a updop, stanowiący podstawę zwolnienia od podatku, wprost stanowi, że wolne od podatku są dochody podatników uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu.
Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 6a updop,
w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej określonym w zezwoleniu lub terenem określonym w decyzji o wsparciu, działalność prowadzoną na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu wydziela się organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o przychody i koszty uzyskania przychodów jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność określoną w zezwoleniu lub w decyzji o wsparciu.
Z kolei na podstawie art. 17 ust. 6b updop,
przy ustalaniu wielkości zwolnienia od podatku dochodowego, przysługującego przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na podstawie zezwolenia lub na podstawie decyzji o wsparciu za pośrednictwem jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 6a, przepisy rozdziału 1a oddziału 2 stosuje się odpowiednio do transakcji między tą jednostką organizacyjną a pozostałą częścią przedsiębiorstwa podatnika.
Zgodnie z przywołanymi regulacjami, jeśli przedsiębiorca prowadzi inną działalność niż tę objętą zwolnieniem (z uwzględnieniem działalności pomocniczej wobec tej działalności), to działalność prowadzoną przez przedsiębiorcę poza terenem określonym w decyzji o wsparciu należy:
- wydzielić organizacyjnie od działalności gospodarczej określonej w tej decyzji,
- przedsiębiorca powinien mieć możliwość jednoznacznego ustalenia przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych wyłącznie z działalnością wskazaną w decyzji o wsparciu, na podstawie których będzie kalkulować dostępne zwolnienie.
Zatem, ustawodawca wymaga, żeby podatnik był w stanie wyodrębnić przychody i koszty bezpośrednio związane z działalnością opodatkowaną i zwolnioną oraz koszty pośrednio z taką działalnością związane.
Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że po połączeniu ze Spółką Dystrybucyjną, istotny wolumen sprzedaży produktów DOW odbywać się będzie także poprzez centra dystrybucyjne. W praktyce oznaczałoby to, iż produkty DOW byłyby wyłącznie przemieszczane z Terenu inwestycji (miejsce produkcji) do poszczególnych centr dystrybucyjnych, które jak wskazano wcześniej byłyby zlokalizowane poza Terenem inwestycji. Przemieszczenie (wewnętrznie) produktów do poszczególnych centr dystrybucyjnych służyłoby lepszej organizacji procesów logistycznych oraz sprzedaży, która jak już wskazano realizowana jest (i będzie) na terenie całego kraju (po przemieszczeniu) nie byłyby poddawane żadnym czynnościom produkcyjnym, czy też uszlachetnianiu. Cały proces produkcyjny realizowany byłby wyłącznie na Terenie inwestycji i w zakresie wynikającym z DOW, zaś jedynie czynności o charakterze pomocniczym, a więc w szczególności obsługa magazynowa, składowanie oraz w pewnym zakresie kompletacja zamówień pod poszczególnych klientów, byłaby dokonywana w poszczególnych magazynach tworzących centra dystrybucyjne.
Skoro jak wynika z wniosku, cały cykl produkcyjny produktów DOW będzie odbywał się na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu w ramach nowej inwestycji to zgodzić się z Państwem należy, że opisane w zdarzeniu przyszłym przemieszczenie i magazynowanie produktów DOW do centr dystrybucyjnych znajdujących się poza Terenem inwestycji pozostanie bez wpływu na możliwość oraz zakres korzystania ze zwolnienia CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a updop.
Państwa stanowisko jest zatem prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right