Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 4 czerwca 2024 r., sygn. I SA/Rz 19/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S. WSA Małgorzata Niedobylska, Sędzia WSA Grzegorz Panek, Sędzia WSA Tomasz Smoleń /spr./, Protokolant sekr. sąd. Sabina Długosz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 czerwca 2024 r. sprawy ze skargi A.T. na decyzję Zarządu Województwa Podkarpackiego z dnia 14 listopada 2023 r., nr RP-VIII.1511.13.2023.AS w przedmiocie zobowiązania do zwrotu środków przeznaczonych na realizację programów europejskich wykorzystanych z naruszeniem procedur oddala skargę.
Uzasadnienie
A.T. (dalej: Skarżąca, Wnioskodawczyni, Beneficjenta) poddała kontroli Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie decyzję Zarządu Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie z 16 listopada 2023 r. nr RP-VIII.1511.13.2023.AS, którą utrzymano w mocy decyzję Dyrektora Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie z 24 sierpnia 2023 r. nr WW.533.1.2.2023.FKO zobowiązującą Beneficjentkę do zwrotu środków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, wykorzystanych z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 184 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: u.f.p.) w kwocie [...] zł wraz z odsetkami.
Z przedstawionych Sądowi akt sprawy i stanowisk stron wynikało, że Skarżąca była beneficjentem środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej: EFS), w ramach Działania 7.4 - Rozwój opieki żłobkowej w regionie, w związku z realizacją projektu pn. "[...]". Środki w łącznej kwocie [...] zł, otrzymała na mocy umowy nr [...] (dalej: "umowa o dofinansowanie") zawartej 30 lipca 2020 r. z Województwem Podkarpackim - Wojewódzkim Urzędem Pracy w Rzeszowie. Środki wypłacono w trzech transach: 26 sierpnia 2020 r. - [...] zł, 9 czerwca 2021 r. - [...] zł, 5 maja 2022 r. - [...] zł. Projekt realizowany był w okresie od 1 sierpnia 2020 r. do 31 października 2022 r. Głównym jego celem było utrzymanie bądź powrót do aktywności zawodowej rodziców/opiekunów Gminy [...] oraz miasta [...], ze szczególnym uwzględnieniem [...] oraz miejscowości sąsiednich ([...], [...], [...]) wyłączonych z rynku pracy z powodu opieki nad dziećmi do lat 3.