Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 29 maja 2024 r., sygn. II SA/Ol 216/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tadeusz Lipiński (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Ewa Osipuk Sędzia WSA Piotr Chybicki po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 29 maja 2024 r. sprawy ze skargi M. K. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia [...] nr [...] w przedmiocie wydania zaświadczenia oddala skargę.
Uzasadnienie
Postanowieniem z 13 października 2023 r. Burmistrza Orzysza (dalej jako: "Burmistrz", "organ pierwszej instancji") odmówił M.K. (dalej jako: "wnioskodawczyni" lub "skarżąca") wydania zaświadczenia potwierdzającego jej pracę w gospodarstwie rolnym w okresie od 8 grudnia 2006 r. do 20 lutego 2014 r.
W uzasadnieniu Burmistrz wyjaśnił, że zaświadczenie nie tworzy nowej sytuacji prawnej, a potwierdza jedynie istnienie określonego stanu na podstawie posiadanych przez organ danych. Organ administracji nie ma w tym postępowaniu możliwości dokonywania jakichkolwiek ustaleń faktycznych i ocen prawnych. Stwierdził, że przedłożone przez skarżącą zaświadczenie wydane przez KRUS potwierdza jedynie okres ubezpieczenia skarżącej jako domownika, a nie okres pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym jej ojca. Nie jest to również rejestr prowadzony przez Burmistrza, a organ administracji może wydać zaświadczenie tylko na podstawie własnych rejestrów. Ocenił ponadto, że przedłożone przez skarżącą pisemne oświadczenia świadków budziły wątpliwość, gdyż wynikało z nich, że skarżąca w ww. okresie wykonywała pracę w gospodarstwie rolnym cały rok. Burmistrz ustalił natomiast, że wnioskodawczyni od 30 października 2007 r. do 30 czerwca 2009 r. przebywała w [...].
Burmistrz dodał, że art. 3 ust. 1-3 ustawy z dnia 20 lipca 1990 r. o wliczaniu okresów pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy (Dz. U. Nr 54 poz. 310 ze zm.; dalej: "ustawa") przewiduje dopuszczenie dowodu zeznań świadków, lecz dowód ten może być przeprowadzony przed organem orzekającym w sprawie, a nie przed organem gminy właściwym do wydania zaświadczenia. Organ pierwszej instancji zaznaczył, że sprawdził również księgi podatkowe, nakazy płatnicze, karty gospodarstw rolnych dotyczące ubezpieczenia społecznego i osobowego rolników, karty nieruchomości, a także ewidencję gruntów i budynków na terenie Gminy za okres wskazany we wniosku. Stwierdził, że posiadana dokumentacja nie zawiera wystarczających informacji potwierdzających pracę skarżącej w gospodarstwie rolnym.