Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 22 marca 2024 r., sygn. II SA/Kr 64/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Monika Niedźwiedź (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Magda Froncisz Sędzia WSA Sebastian Pietrzyk Protokolant: sekretarz sądowy Katarzyna Cyganik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 marca 2024 r. sprawy ze skargi Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych E. Spółka z o.o. z siedzibą w T. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu z dnia 16 października 2023 r., znak SKO-OŚ-4170-72/23 w przedmiocie wymierzenie administracyjnej kary pieniężnej skargę oddala.

Uzasadnienie

Obecnie zaskarżoną do WSA w Krakowie decyzją z dnia 16.10.2023 r., znak: SKO-OŚ-4170-72/23,Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Nowym Sączu (SKO) uchyliło decyzję Wójta Gminy S. z 5 lipca 2023 r., znak: RGGZ.6232.8.6.2023, w całości i orzekło co do istoty sprawy w ten sposób, że nałożyło na Spółkę Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych "[...]" (strona skarżąca, skarżąca spółka) administracyjną karę pieniężną w wysokości 7.007,00 zł. za niewykonanie obowiązku przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odebranych odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w roku 2022.

Powyższa decyzja zapadła w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.

Przedmiotowe postępowanie organ pierwszej instancji zakończył nałożeniem na wyżej wskazanego przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne administracyjnej karę pieniężnej. W uzasadnieniu organ opisał okoliczności sprawy, powołał przepisy stanowiące podstawę jego rozstrzygnięcia i zamieścił rachunkowe wyliczenie wysokości nałożonej kary. Organ rozważył także możliwość zastosowania art. 189f § 1 pkt 1 k.p.a.

W odwołaniu strona skarżąca domagała się uchylenia zaskarżonej decyzji w całości i umorzenia postępowania względnie uchylenia zaskarżonej decyzji w całości i przekazania sprawy do ponownego rozpatrzenia organowi l instancji. W uzasadnieniu odwołania podniesiono, że organ wydając zaskarżoną decyzję pominął całkowicie fakt, że skarżąca w oparciu o umowy zawarte z właścicielami nieruchomości z terenu Gminy S. zobowiązał się jedynie do odbioru i przetworzenia odpadów komunalnych niesegregowanych, gromadzonych i wytwarzanych przez danego kontrahenta. Przedmiotem umowy nie jest selektywne zbieranie odpadów komunalnych. Zdaniem odwołującego, oczywistym jest, że odpady zmieszane odbierane przez spółkę obejmują wszystko to, czego nie można odzyskać w procesie recyklingu, z wyłączeniem odpadów niebezpiecznych. Trudno więc oczekiwać od spółki, a tak przyjął organ, aby z odebranych jedynie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, w których nie powinny znajdować się frakcje surowcowe nadające się do recyklingu wysegregował ilości niezbędne do osiągnięcia wymaganych przepisami poziomów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00