Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 28 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.127.2024.2.MGO

Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług na potrzeby działalności związanej z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług wkwestii braku możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług na potrzeby działalności związanej z realizacją projektu pn. „(...)”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 czerwca 2024 r. (wpływ 11 czerwca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Fundacja (…) (dalej: Podmiot lub Podatnik) jest podatnikiem korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Od (...) 2004 r. Fundacja jest organizacją pożytku publicznego.

Od (...) 2008 r. Fundacja prowadzi również działalność gospodarczą, w ramach której organizowała i przeprowadzała szkolenia, doradztwo czy też podnajmowała lokale. Obecnie działalność gospodarcza skupia się głównie na organizacji i przeprowadzaniu szkoleń. Fundacja w ramach działalności gospodarczej nie realizuje usług doradztwa. Działalność gospodarcza ma marginalny charakter w odniesieniu do działań współfinansowanych ze środków publicznych, z której uzyskany dochód w całości jest przeznaczany na prowadzenie działalności statutowej (w Podmiocie nie dochodzi do wypłaty zysku). Działalność ta służy realizacji działań statutowych Fundacji.

Fundacja (...) prowadzi w ramach działalności statutowej nieodpłatnej m.in. działania na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz podmiotów ekonomii społecznej, w tym przedsiębiorstw społecznych.

Podatnik jako Lider wnioskuje o środki publiczne w ramach Priorytetu VII Fundusze Europejskie dla społeczeństwa. Działania 7.1 Ekonomia społeczna Typ 1 Wzmocnienie sektora ekonomii społecznej Programu Fundusze Europejskie 2021-2027, tytuł projektu „(...)” (dalej Projekt). Głównym obszarem działań będą działania animacyjne oraz doradczo-szkoleniowe kierowane do podmiotów ekonomii społecznej, a także związane z reintegracją społeczną i zawodową (np. wsparcie szkoleniowe lub inne związane z podnoszeniem kwalifikacji i kompetencji; wsparcie psychologiczne itp.). której odbiorcami będą osoby zagrożone wykluczeniem społecznym (o których mowa w art. 2 ust. 6 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 roku o ekonomii społecznej). Ponadto w ramach projektu udzielane będą dotacje przedsiębiorstwom społecznym na zatrudnienie osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i zawodowym (o których mowa w art. 2 ust. 6 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 roku o ekonomii społecznej), w tym m.in. osób długotrwale bezrobotnych oraz osób z niepełnosprawnościami.

W treści wniosku o dofinansowanie Projektu, Podmiot złożył oświadczenie wskazując, że realizując powyższy Projekt nie ma prawnej możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku od towarów i usług, którego wysokość została zawarta w budżecie Projektu. Ponadto zgodnie z treścią wniosku o dofinansowanie w ramach Projektu nie będą pobierane jakiekolwiek opłaty od jego uczestników, nie nastąpi sprzedaż towarów i usług, których wniesienie nawet potencjalnie mogłoby zostać odczytane jako świadczenie wzajemne, stanowiące odpłatność za realizację działań OWES. Celem Projektu nie jest generowanie jakiegokolwiek przychodu czy dochodu.

W ramach Projektu, o którym mowa powyżej, Podatnik będzie realizować działania wsparcia wskazane w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 roku o ekonomii społecznej (Dz. U. z 2024 r., poz. 113), tj.: usługi wsparcia podmiotów ekonomii społecznej obejmują działania w zakresie:

1)animacji lokalnej, polegającej na upowszechnianiu idei i zasad ekonomii społecznej, pobudzaniu aktywności społecznej w społecznościach lokalnych oraz inicjowaniu i rozwoju międzysektorowych partnerstw lokalnych;

2)tworzenia podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych oraz wspierania prowadzonej przez nie działalności, a także finansowania powstawania w nich miejsc pracy;

3)wsparcia działań reintegracyjnych podejmowanych przez przedsiębiorstwo społeczne, w tym wsparcia w tworzeniu planów reintegracyjnych, o których mowa w art. 6 ust. 1 oraz finansowania tych działań;

4)wsparcia podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego;

5)wzmacniania potencjału kadrowego, finansowego i innowacyjnego podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych oraz udzielania im wsparcia biznesowego. Powyższa działalność jest działalnością typu nonprofit. W ramach wnioskowanych środków publicznych pozyskana dotacja będzie jedynie służyć pokryciu kosztów związanych z realizacją Projektu.

Podmiot nie będzie pobierał żadnych opłat (wynagrodzenia) od ostatecznych odbiorców Projektu, czyli dokonywał sprzedaży towarów lub usług, o których mowa w ustawie o podatku od towarów i usług, to jest osób lub podmiotów korzystających ze wsparcia wymienionych powyżej.

Ze względu na taki charakter działalności statutowej nie jest ona działalnością gospodarczą (nie służy dokonywaniu sprzedaży i/lub wygenerowaniu zysku), a co za tym nie jest działalnością opodatkowaną z punktu widzenia ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570, zwanej dalej UPTU). W wyniku realizacji ww. Projektu działalność Podatnika nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem.

W ramach działalności statutowej prowadzonej w ramach Projektu współfinansowanego ze środków publicznych, Podmiot dokonywać będzie zakupu towarów i usług służących realizacji tego Projektu.

Będzie to przede wszystkim:

a.organizacja wyjazdów, wizyt, spotkań (w tym warsztatów partnerskich),

b.wynajem sal, lokali oraz ich utrzymanie (w tym czynsz, media, sprzątanie),

c.usługi prelegentów i doradców,

d.zakup usług cateringowych,

e.zakup usług hotelarskich i noclegowych,

f.zakup usług marketingowych i księgowych,

g.zakup usług transportowych,

h.zakup materiałów biurowych i szkoleniowych, usługi drukarskie (skład, korekta, druk), zakup oraz wynajem sprzętu i oprogramowania,

i.zakup usług doradczych, trenerskich i szkoleniowych.

Wymienione powyżej towary i usługi są nabywane często (ale nie zawsze) od czynnych zarejestrowanych podatników VAT, a zatem są dokumentowane fakturami VAT, na których wykazywany jest podatek należny.

Ww. projekt jest realizowany przez Podmiot, który posiada akredytację Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej, o których mowa w art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. ekonomii społecznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 113). Akredytację i status ośrodka wsparcia ekonomii społecznej zgodnie z ustawa, o ekonomii społecznej przyznaje w drodze decyzji minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego (Minister Rodziny i Polityki Społecznej) podmiotom realizującym usługi wsparcia podmiotów ekonomii społecznej (PES).

Podatnik, jako podmiot realizujący usługi wsparcia ekonomii społecznej, w tym wskazane w art. 31 ust. 2 ustawy o ekonomii społecznej, posiada akredytację i status ośrodka wsparcia ekonomii społecznej od dnia 27 października 2023 do dnia 26 października 2025 r. wydaną przez Ministra Rodziny i Polityki Społecznej na podstawie decyzji nr 70/2023, z 23 października 2023 roku. Dzięki posiadaniu akredytacji i statusu OWES działającego pod nazwą OWES Subregionu (...). Podmiot, jako Lider wraz z partnerami (…), złożyli wniosek o dofinansowanie pod tytułem: (...), w ramach Programu Fundusze Europejskie 2021-2027, Priorytet VII Fundusze Europejskie dla społeczeństwa, Działania 7.1 Ekonomia społeczna Typ 1 Wzmocnienie sektora ekonomii społecznej, nr wniosku (…). Nabór wniosków prowadzony był przez Zarząd Województwa (…) jako Instytucji Zarządzającej, Departament Europejskiego Funduszu Społecznego. Wniosek o dofinansowanie projektu został oceniony pozytywnie. Umowa o dofinansowanie projektu nie została jeszcze sfinalizowana.

Projekt jest w pełni zgodny z celami statutowymi Podatnika oraz Wytycznymi obszarowymi.

Projekt będzie realizowany na terenie subregionu (...) województwa w terminie od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2029 roku.

Kluczowym zadaniem będzie tworzenie miejsc pracy z wykorzystaniem bezzwrotnego wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie tych stanowisk w przedsiębiorstwach społecznych (dalej PS) oraz innych źródeł finansowania publicznego (PFRON, Fundusz Pracy), finansowanie zwrotne. Planuje się wspieranie istniejących oraz tworzenie nowych PS (są to m.in. fundacja, stowarzyszenia, spółdzielnie socjalne i sp. z o.o. non profit), ze szczególnym uwzględnieniem współpracy w tym zakresie z jednostkami samorządu terytorialnego (JST) oraz przedsiębiorcami, co ułatwia tworzenie stabilnych podmiotów realizujących funkcje reintegracji zawodowej i społecznej w długim okresie Wzmocnienie działań reintegracyjnych będzie możliwe dzięki udzielaniu dofinansowań do realizacji indywidualnego planu reintegracyjnego dla osób najbardziej zagrożonych wykluczeniem społecznym (tj. osób, o których mowa w art. 2 pkt 6 lit. b, d, e, g, h, i oraz ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej).

Kompleksowym uzupełnieniem tych działań będą dodatkowe instrumenty wsparcia w postaci m.in. doradztwa, szkoleń, pakietów rozwojowych, służąc inicjowaniu tworzenia nowych podmiotów ekonomii społecznej (dalej PES) oraz wzrostowi efektywności istniejących w zakresie prowadzonej przez nie działalności statutowej i gospodarczej. Istotnym elementem wsparcia będą działania animacyjne ukierunkowane na aktywizację społeczności lokalnej oraz organizacji pozarządowych do podejmowania inicjatyw z obszaru ES. Planowane efekty projektu zakładają stworzenie, co najmniej 238 dobrej jakości miejsc pracy dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w stabilnych przedsiębiorstwach społecznych Ponadto planowane jest objęcie wsparciem, co najmniej 244 podmiotów ekonomii społecznej, co ma zwiększyć możliwości realizacji przez nie celów i usług społecznych.

Celem projektu jest również wzmacnianie rozwoju sektora ekonomii społecznej ww. wymienionym subregionie poprzez utworzenie i utrzymanie miejsc pracy w przedsiębiorstwach społecznych dla osób wskazanych w art. 2 pkt 6 ustawy o ekonomii społecznej, poprawę sytuacji na rynku i dostępu do usług rozwojowych dla podmiotów ekonomii społecznej (PES) z subregionu, a także:

a)wsparcie finansowe na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy w PS (poprzez udzielanie stawek jednostkowych, zgodnie z Wytycznymi obszarowymi),

b)świadczenie usług wspierających rozwój podmiotów ekonomii społecznej, m.in. usług animacyjnych, inkubacyjnych, odpowiadających na wyzwania związane z deinstytucjonalizacją usług społecznych i zrównoważonym rozwojem (w tym gospodarką o obiegu zamkniętym i odnawialnymi źródłami energii) oraz wyzwania demograficzne, promocyjne, edukacyjne, szkoleniowe, zgodnie z (…) i standardami określonymi w ustawie o ekonomii społecznej.

c)wspieranie realizacji indywidualnego procesu reintegracji społecznej i zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i zawodowym poprzez świadczenie reintegracyjne oraz wsparcie realizacji Indywidualnego planu reintegracji.

Działania te będą realizowane do 30 czerwca 2029 roku.

Cele szczegółowe projektu to:

1. zwiększenie poziomu wiedzy kobiet i mężczyzn ze wskazanego subregionu na temat ekonomii społecznej, ich usług i produktów oraz zwiększenie widoczności i tworzenie pozytywnego wizerunku podmiotów ekonomii społecznej, m.in. poprzez działania edukacyjne,

2. zwiększenie szans na rynku pracy oraz dostęp do usług reintegracji społecznej i zawodowej dla grup defaworyzowanych, osób niezatrudnionych z subregionu, poprzez m.in. wsparcie przedsiębiorstw społecznych w realizacji Indywidualnych Planów Reintegracji,

3. wzrost poziomu kooperacji m.in. w środowiskach lokalnych, poprzez wspólne realizacje przedsięwzięć w obszarze ekonomii społecznej,

4. wzmocnienie jakości i efektywności produktów oraz usług podmiotów ekonomii społecznych, tworzenie standardów jakości, profesjonalizacja usług oraz potencjału oraz utworzenie trwałych i stabilnych miejsc pracy w nowych i istniejących przedsiębiorstwach społecznych oraz podmiotach ekonomii społecznej przekształcanych w przedsiębiorstwa społeczne poprzez m.in. wsparcie finansowe, szkolenia, doradztwo, reintegrację,

5. wzrost ilości i wartości usług społecznych zlecanych przez podmioty administracji publicznej, poprzez zwiększenie ilości i wartości społecznie odpowiedzialnych zamówień publicznych.

Grupę docelową projektu stanowią:

1. osoby, o których mowa w art. 2 pkt 6 ustawy o ekonomii społecznej (zagrożone wykluczeniem społecznym, np. osoby bezrobotne, w tym długotrwale, poszukujące pracy, absolwenci ()/(), osoby z zaburzeniami psychicznymi), w zakresie np. animacji, inkubacji, reintegracji społecznej i zawodowej;

2. osoby wskazane w Wytycznych obszarowych (np. osoby z niepełnosprawnościami. osoby bierne zawodowo, korzystające z pomocy społecznej, w kryzysie bezdomności), objęte m.in. animacją, inkubacją, szkoleniami, doradztwem;

3. osoby fizyczne planujące założenie przedsiębiorstwa społecznego lub podjęcie pracy w przedsiębiorstwie społecznym w zakresie doradztwa, szkoleń, działań edukacyjnych (uczniowie i studenci), reintegracji społecznej i zawodowej, umożliwiających uzyskanie wiedzy i umiejętności potrzebnych do założenia, pracy lub prowadzenia przedsiębiorstwa społecznego;

4. osoby prawne planujące założenie podmiotu ekonomii społecznej lub przedsiębiorstwa społecznego (np. organizacje pozarządowe, jednostki samorządu terytorialnego), w zakresie m.in. animacji, doradztwa, szkoleń;

5. jednostki samorządu terytorialnego, ich kadra zarządzająca i pracownicy, posiadający jednostki organizacyjne w subregionie objęte m.in. inkubacją, szkoleniami, doradztwem. W ramach pkt 1 3 wsparciem objęte zostaną osoby, które uczą się, pracują lub zamieszkują na terenie subregionu (...) w rozumieniu Kodeksu Cywilnego.

Planowane rezultaty projektu to:

a) (...) kobiet i mężczyzn objętych wsparciem, w tym osób niezatrudnionych, osób z niepełnosprawnościami,

b)(...) objętych wsparciem PES i PS,

c) (...) miejsc pracy w PS i PES,

d) (...) osób pracujących po opuszczeniu programu,

e)(...) podmiotów administracji publicznej lub służb publicznych.

W projekcie przewidziano następujące zadania:

1. Tworzenie i utrzymanie 238 miejsc pracy (pełny etat), wg. stawki jednostkowej na utworzenie miejsca pracy 31 229.00 zł oraz na utrzymanie miejsca pracy 32 400.00 zł w latach 2023-2028; rozliczania wydatków w postaci stawek jednostkowych na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy będzie prowadzone uproszczonymi metodami zgodne z treścią Wytycznych obszarowych;

2. Reintegracja społeczna i zawodowa osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w PS (w tym świadczenie reintegracyjne):

a) Dofinansowanie indywidualnego planu reintegracyjnego (IPR), o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o ekonomii społecznej;

b) Wsparcie reintegracyjne dotyczy wyłącznie nowych pracowników i może być świadczone bez przyznawania wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie miejsca pracy;

c) Przyznawane jest w formie refundacji dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznymi i zawodowym;

d) Usługi wsparcia reintegracyjnego dotyczą bezpośrednio pracownika i mają na celu zwiększenie możliwości udziału w życiu społecznym i zawodowym osoby objętej wsparciem;

e) Procesy reintegracyjne obejmują tworzenie i wdrażanie indywidualnych planów reintegracyjnych. które mogą obejmować np. udział w szkoleniach rozwijających kompetencje społeczne, wsparcie w zakresie dostępu do usług zdrowotnych, pomoc w korzystaniu z pomocy specjalistycznej (psycholog, doradca zawodowy, specjalista ds. uzależnień, psychoterapeuta, psychiatra, inne), wsparcie trenera/asystenta pracy, wsparcie w zakresie funkcjonowania w rodzinie i pełnienia ról rodzicielskich np. o pomoc w dostępie do usług społecznych wspierających innych członków rodziny, podnoszenie kwalifikacji poprzez udział w wybranych formach edukacji dorosłych formalnych i poza formalnych np.: szkolenia zawodowe, itd.

3. Inkubacja i wsparcie tworzenia miejsc pracy w PS za pośrednictwem OWES:

a) Wspólnie z Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej opracowany został Regulamin udzielania wsparcia finansowego;

b) wsparcie animacyjne oraz szkoleniowo doradcze: szkolenia teoretyczne i praktyczne, z zakładania/ prowadzenia/rozwoju PS i tworzenia miejsc pracy w PS (zgodnie z diagnozą potrzeb, profilem działalności i zaleceniami w PS, m.in. prawne, marketingowe, z zakresu tworzenia biznesplanu, źródeł finansowania, księgowe, szkolenia branżowe, a także praktyczne aspekty prowadzenia PS, prawa pracy, zamówień publicznych, w tym zamówień społecznie odpowiedzialnych i zielonych zamówień publicznych, itd.), doradztwo w zakresie tworzenia biznesplanu;

c) Nabór wniosków z biznesplanami i Komisja Oceny Wniosków preferowane będą osoby, o których mowa w art. 2 pkt 6 lit. b. d. e. g, h, i oraz I ustawy o ekonomii społecznej;

d) Monitorowanie wsparcia i rozwiązywanie sytuacji problemowych w PS, monitoring trwałości miejsc pracy i PS.

4. Animacja, zwiększanie widoczności i edukacja PS, wsparcie PES/PS, w tym biznesowe, rozwojowe, w zakresie zamówień społecznie odpowiedzialnych i usług społecznych:

a) Diagnoza potrzeb środowisk lokalnych oraz diagnoza potrzeb placówek i instytucji integracji społecznej w zakresie reintegracji społecznej i zawodowej;

b) Analiza działań JST w kontekście lokalności/tworzenia PES/PS i wsparcia zamówień społecznie odpowiedzialnych oraz tworzenia działań reintegracyjnych i świadczących usługi społeczne;

c) Usługi animacyjne i wsparcie rozwoju partnerstw lokalnych na rzecz PS, m.in. przez animację grup inicjatywnych oraz środowisk na rzecz PS, poprzez m.in. sesje dialogowe i spotkania animacyjne w środowiskach lokalnych i JST;

d) Wsparcie PES/PS i JST w obszarze zamówień społecznie odpowiedzialnych, (m.in. pomoc w konstrukcji/zdobywaniu/realizacji zleceń w trybach określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, ustawie Prawo zamówień publicznych, ustawie o ekonomii społecznej oraz ustawie o spółdzielniach socjalnych), procesach rewitalizacyjnych i reintegracyjnych/zwiększenia wartości i jakości usług publicznych, w tym społecznych realizowanych przez PES/PS;

e) Szkolenia dla osób fizycznych umożliwiających zdobycie wiedzy na temat założenia/rozwoju/prowadzenia PES/PS. wg. programu szkoleń dostosowanego do potrzeb i oczekiwań uczestników projektu;

 f) Usługi wsparcia dla PES i PS doradztwo kluczowe, biznesowe i specjalistyczne;

g) Wsparcie marketingowe i promocja PES/PS, zwiększanie widoczności PS.

5. Monitorowanie i zapewnienie jakości działań.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:

Kluczowym zadaniem podczas realizacji projektu będzie tworzenie miejsc pracy z wykorzystaniem bezzwrotnego wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie tych stanowisk w przedsiębiorstwach społecznych (dalej PS) oraz innych źródeł finansowania publicznego (PFRON, Fundusz Pracy), finansowanie zwrotne. Kompleksowym uzupełnieniem tych działań będą dodatkowe instrumenty wsparcia w postaci m.in. doradztwa, szkoleń, pakietów rozwojowych, służąc inicjowaniu tworzenia nowych podmiotów ekonomii społecznej (dalej PES) oraz wzrostowi efektywności istniejących w zakresie prowadzonej przez nie działalności statutowej i gospodarczej. Istotnym elementem wsparcia będą działania animacyjne ukierunkowane na aktywizację społeczności lokalnej oraz organizacji pozarządowych do podejmowania inicjatyw z obszaru ES.

Na fakturach dokumentujących nabycie towarów i/lub usług dla realizacji projektu „(...)” Fundacja (...) będzie wskazana jako nabywca.

Nabywane przez Fundację towary i/lub usługi związane z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wskazuje na to fakt, iż wspomniany we wniosku projekt będzie realizowany przez Podatnika w ramach działalności nieodpłatnej i nie będą pobierane jakiekolwiek opłaty od jego uczestników, których wniesienie nawet potencjalnie mogłoby zostać odczytane jako świadczenie wzajemne, stanowiące odpłatność za realizację działań (…) dla uczestników Projektu. Dodatkowo Projekt nie będzie generował dochodu - w tabeli budżetowej wniosku o dofinansowanie Projektu (tab. 5.1.2), w odniesieniu do dochodu potencjalnie generowanego przez Projekt wskazano, że wynosił on będzie 0,00 zł.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy prawidłowe jest stanowisko Podatnika – Wnioskodawcy określające, że w przypadku zakupu towarów i usług na potrzeby działalności związanej z realizacją Projektu, Podatnik nie ma prawnej możliwości odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług zgodnie z przepisami prawa krajowego zarówno w sytuacji korzystania ze zwolnienia na mocy art. 113 ust. 1 i 9 oraz w sytuacji posiadania statusu czynnego podatnika podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą: w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 1 ustawy o fundacjach, Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. Ponadto, art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach stanowi, że Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa podmiotu to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Zgodnie z treścią art. 6 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. (Dz. U. 2023 poz. 571) o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221), i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.

Natomiast art. 7 tejże ustawy stanowi, że działalnością nieodpłatną pożytku publicznego jest działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które nie pobierają one wynagrodzenia.

Wskazany we wniosku projekt będzie realizowany przez Podatnika w ramach działalności nieodpłatnej i nie będą pobierane jakiekolwiek opłaty od jego uczestników, których wniesienie nawet potencjalnie mogłoby zostać odczytane jako świadczenie wzajemne, stanowiące odpłatność za realizację działań () dla uczestników Projektu. Dodatkowo Projekt nie będzie generował dochodu w tabeli budżetowej wniosku o dofinansowanie Projektu (tab. 5.1.2), w odniesieniu do dochodu potencjalnie generowanego przez Projekt wskazano, że wynosił on będzie 0,00 zł.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na względzie powołane powyżej przepisy, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie są spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Wynika to z faktu, iż Podatnik korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, zaś efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem.

Ponadto w sytuacji kiedy podatnik byłby czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług nie mógłby skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, gdyż zakupy towarów i usług związane z realizacją Projektu (finansowanego ze środków publicznych i nie mającego na celu osiągnięcia zysku) nie będą w żaden sposób związane z działalnością opodatkowaną (w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług).

Tym samym stanowisko Podatnika należy uznać za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, może więc dokonać zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem, że nabyte towary i usługi są lub będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez tego podatnika.

Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą kwestii czy przy zakupie towarów i usług na potrzeby działalności związanej z realizacją Projektu pn.: „(...)”, mają Państwo prawną możliwość odliczenia naliczonego podatku VAT (tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – nie są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, korzystają Państwo ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy. Ponadto wskazali Państwo, że nabywane przez Państwa towary i/lub usługi związane z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Ponadto należy wskazać, że również w sytuacji posiadania przez Państwa statusu czynnego podatnika podatku VAT, ze względu na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego wskazanej w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w trybie art. 86 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, w związku z realizacją projektu pn. „(...)”, nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku VAT (tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego) zarówno w sytuacji korzystania przez Państwa ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy oraz w sytuacji posiadania statusu czynnego podatnika podatku od towarów i usług.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00