Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.247.2024.1.MK

Czy sam fakt posiadania statusu fundatora Fundacji przez Wspólnika Wnioskodawcy wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT możliwość stosowania przez Wnioskodawcę ryczałtu od dochodów spółek?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy sam fakt posiadania statusu fundatora Fundacji przez Wspólnika Wnioskodawcy wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT możliwość stosowania przez Wnioskodawcę ryczałtu od dochodów spółek.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(…) Spółka z ograniczona odpowiedzialnością (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) posiada siedzibę i zarząd na terenie Polski. Podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych.

Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (internet) PKD 73.12.C.

Wnioskodawca od momentu rozpoczęcia działalności (…) jest opodatkowany podatkiem dochodowym od osób prawnych w formie określonej w rozdziale 6b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: „CITu”) - ryczałtu od dochodów spółek (dalej również jako: „Ryczałt”).

Wspólnikami Wnioskodawcy są dwie osoby fizyczne, w tym Prezes Zarządu (…) (zwany dalej na potrzeby niniejszego wniosku „Wspólnikiem Wnioskodawcy” lub „Fundatorem”), który ponadto posiada 50% udziałów w Spółce.

Wspólnik Wnioskodawcy w 2023 r. został fundatorem fundacji (…) o nazwie (…), (dalej zwaną: „Fundacja”). Fundacja realizując cele statutowe prowadzi nieodpłatną oraz odpłatną działalność pożytku publicznego.

Zgodnie z treścią statutu Fundacji organami fundacji są:

1. Rada Fundatorów,

2. Rada Fundacji,

3. Zarząd Fundacji.

Fundator nie pełni funkcji w Radzie Fundacji oraz w Zarządzie Fundacji. Pozostaje członkiem Rady Fundatorów.

Członkowie organów Fundacji mogą być zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, wykonywać swoje obowiązki w ramach stosunków cywilnoprawnych bądź działać nieodpłatnie. Członkom organów Fundacji niezatrudnionym w Fundacji na podstawie umowy o pracę Zarząd Fundacji może przyznać zwrot kosztów poniesionych w związku z realizacją obowiązków członka organu.

W przypadku Zarządu Fundacji jego członkowie mogą z tytułu pełnionej funkcji otrzymywać także wynagrodzenie, co jest wykluczone w przypadku członków Rady Fundacji i Rady Fundatorów.

Statut nie przyznaje Fundatorowi jako założycielowi Fundacji żadnych praw majątkowych i związku z tym nie będzie otrzymywał świadczeń o charakterze pieniężnym bądź niepieniężnym.

Zgodnie z treścią statutu majątek fundacji służy do realizacji jej celów statutowych, w związku z tym zabronione jest:

 1. Udzielanie pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązania majątkiem Fundacji w stosunku do członków Organów Fundacji, pracowników oraz osób im bliskich;

 2. Przekazanie majątku na rzecz członków Organów Fundacji, pracowników oraz osób im bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeśli to przekazanie następuje bezpłatnie na preferencyjnych warunkach;

 3. Wykorzystywanie majątku Fundacji na rzecz członków Organów Fundacji, pracowników oraz osób im bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób im bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich.

 4. Zakup na szczególnych zasadach towarów i usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Organów Fundacji, pracownicy oraz osoby im bliskie.

Wspólnikowi Wnioskodawcy nie będą przysługiwały prawa majątkowe związane z prawem do otrzymania świadczenia jako beneficjent fundacji.

Pytanie

Czy sam fakt posiadania statusu fundatora Fundacji przez Wspólnika Wnioskodawcy wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT możliwość stosowania przez Wnioskodawcę ryczałtu od dochodów spółek?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że fakt, że osoba fizyczna jest wspólnikiem Wnioskodawcy i jednocześnie fundatorem Fundacji nie będzie wyłączać na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 CITu możliwości stosowania przez Wnioskodawcę opodatkowania w formie Ryczałtu.

Zgodnie z treścią art. 28j ust. 1 pkt 4 CITu:

„Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

(...)

4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;”

Literalne brzmienie ww. przepisu nie wyklucza zatem, by udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami spółek chcących skorzystać z opodatkowania ryczałtem były osoby fizyczne będące fundatorem fundacji. Jeżeli takim udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem jest założyciel (fundator) fundacji, to nie może on posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub jako beneficjent fundacji. W opisanym stanie faktycznym Wspólnik Wnioskodawcy nie posiada takich praw, zatem Spółka ma prawo do korzystania z opodatkowania Ryczałtem.

Na tożsame rozumienie przepisu wskazują interpretacje indywidualne wydane przez tut. Organu, w tym:

 a) interpretacja indywidualna z dnia 9 listopada 2023 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.347.2023.2.AR:

„Tymczasem jak wyraźnie wynika z opisu sprawy, statut Fundacji nie będzie przyznawał Fundatorowi jako założycielowi fundacji żadnych praw majątkowych i związku z tym Państwa wspólnik jako Fundator Fundacji nie będzie otrzymywał świadczeń o charakterze pieniężnym bądź niepieniężnym. Ponadto Państwa wspólnikowi nie będą również przysługiwały prawa majątkowe związane z prawem do otrzymania świadczenia jako beneficjent Fundacji.

Zatem, w świetle powyższego, pomimo, że Państwa udziałowcem będzie fundator Fundacji pełniący na warunkach przedstawionych w opisie omawianej sprawy funkcję Członka Rady Fundacji oraz prezesa Zarządu ww. Fundacji, spełnicie Państwo przesłankę uprawniającą do korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, wskazaną w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.”

 b) Pismo z dnia 21 grudnia 2022 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0111-KDIB1-1.4010.629.2022.2.MF:

„Odnosząc powyższe do opisu sprawy stwierdzić należy, że z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy, nie wynika by Wnioskodawca mógł być wykluczony z opodatkowania ryczałtem z powodu niespełnienia warunku określonego w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Wskazane osoby fizyczne będące wspólnikami Spółki z o.o. pomimo że są fundatorami fundacji nie posiadają bowiem jakichkolwiek praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia (pieniężnego, niepieniężnego) jako założyciele (fundatorzy) lub jako beneficjenci fundacji.”

 c) Pismo z dnia 18 maja 2023 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0111-KDIB1-3.4010.144.2023.2.JG:

„Z przedstawionego zatem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy nie wynika, aby Wnioskodawca mógł być wykluczony z opodatkowania ryczałtem z powodu niespełnienia warunku określonego w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy CIT. Udziałowcy Wnioskodawcy, pomimo że są fundatorami Fundacji, nie posiadają bowiem jakichkolwiek praw majątkowych związanych z prawem do otrzymywania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub jako beneficjenci Fundacji.

Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy w obecnym stanie prawnym i faktycznym, tj. przy obecnym brzmieniu Statutu Fundacji i niepełnieniu przez udziałowców będących fundatorami funkcji członków Zarządu Fundacji ani innych funkcji związanych z pobieraniem wynagrodzenia i innych świadczeń, Wnioskodawca spełnia warunek zastosowania opodatkowania ryczałtem, określony wart. 28j ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., jest prawidłowe.”

Biorąc pod uwagę opis stany faktycznego, należy uznać, że z postanowień statutu wynika, że Fundatorowi będącemu Wspólnikiem Wnioskodawcy nie będą przysługiwały prawa majątkowe z tego tytułu. W konsekwencji nie zostaną również spełnione warunki wykluczające Wnioskodawcę z opodatkowania w formie Ryczałtu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa CIT”):

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki: prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy sam fakt posiadania statusu fundatora Fundacji przez Wspólnika Wnioskodawcy wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT możliwość stosowania przez Wnioskodawcę ryczałtu od dochodów spółek.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 166 ze zm.):

Fundacje mogą ustanawiać osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania bądź osoby prawne mające siedziby w Polsce lub za granicą.

Zgodnie z art. 4 ww. ustawy:

Fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.

W myśl art. 5 ust. 1 ww. ustawy:

Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Zgodnie natomiast z art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):

Mieniem jest własność i inne prawa majątkowe.

Prawa majątkowe to natomiast prawa podmiotowe, przysługujące wobec rzeczy lub przedmiotów materialnych niebędących rzeczami albo dóbr niematerialnych lub prawnych.

Zgodnie z regulacjami zawartym w ustawie o fundacjach, fundator fundacji samodzielnie ustala statut fundacji, określając m.in. jej cele, zasady, formy i zakres działalności, skład i organizację zarządu oraz sposób jego powoływania. Fundator ustala również nie tylko obowiązki, ale również uprawnienia zarządu i jego członków. Fundator ustala także inne kwestie regulujące funkcjonowanie fundacji. Fundator określa krąg beneficjentów fundacji mając przy tym całkowitą swobodę w kształtowaniu obecnych i przyszłych beneficjentów, a także proporcji, w jakich będą oni partycypować w zyskach fundacji. Fundator może być również jednym z beneficjentów fundacji, o czym decyduje on sam.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jednym z warunków opodatkowania spółki ryczałtem jest, by jej udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami były wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej.

Literalne brzmienie ww. przepisu nie wyklucza zatem, by udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami spółek chcących skorzystać z opodatkowania ryczałtem były osoby fizyczne będące fundatorem fundacji. Niemniej jednak, jeśli takim udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem jest założyciel (fundator) fundacji, to nie może on posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub jako beneficjent fundacji.

Odnosząc powyższe do Państwa wątpliwości dotyczących spełnienia warunku umożliwiającego zastosowanie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, wskazanego w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, stwierdzić należy, że z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego nie wynika, by moglibyście Państwo zostać wyłączeni z możliwości opodatkowania ryczałtem z powodu niespełnienia ww. warunku, tj. ze względu na to, że Państwa udziałowcem będzie fundator Fundacji. Jak Państwo wskazali statut Fundacji nie przyznaje żadnych świadczeń ani praw majątkowych fundatorowi ani też nie przyznaje fundatorowi jakichkolwiek uprawnień w charakterze beneficjenta.

Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00