Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 27 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.242.2024.2.MŻA

Usługi podnoszenia lub zdobywania kwalifikacji zawodowych w zakresie malarstwa przemysłowego, nie korzystają ze zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a, b, c ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia dla świadczonych usług. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 czerwca 2024 r. (data wpływu 20 czerwca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka świadczy usługi podnoszenia lub zdobywania kwalifikacji zawodowych w zakresie malarstwa przemysłowego. Została wpisana przez Wojewódzki Urząd Pracy do rejestru instytucji szkoleniowych, jako instytucja szkoleniowa, na podstawie art. 20 ust. 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. 2023.0.735).

Spółka szkoli trzy rodzaje podmiotów:

1)Osoby fizyczne, które zgłaszają się samodzielnie w celu zdobycia lub podwyższenia kwalifikacji i ponoszą koszty szkoleń z własnych środków,

2)Firmy, które delegują swoich pracowników w celu podwyższenia kwalifikacji i opłacają szkolenia z własnych środków,

3)Osoby bezrobotne oraz poszukujące pracy, skierowane na szkolenie finansowane przez Urząd Pracy, mające na celu zdobycie lub podniesienie kwalifikacji.

Spółka w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie jest objęta systemem oświaty w zakresie kształcenia oraz nie uzyskała akredytacji na świadczenie przedmiotowych usług dla ww. grup.

Zgodnie z ustawą o systemie oświaty, grupa 714, tj. malarze, pracownicy czyszczący konstrukcje budowlane i pokrewni nie jest przypisana do żadnego z właściwych ministerstw i nie ma obowiązku podlegania pod system oświaty.

Spółka prowadzi szkolenia zawodowe w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, tj. na podstawie:

  • ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz.U.2023.0.1622), art. 22 ust. 2, 3, 4,
  • rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 maja 2019 r. w sprawie sposobu i trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych (Dz. U. 2019, poz. 1008),
  • rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 27 kwietnia 2000 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach spawalniczych (Dz. U. Nr 40 poz. 470), § 27-28,
  • rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. nr 31 poz. 216), § 2.1 pkt. 1, § 3 do 8,
  • rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 13 listopada 2021 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. 2021, poz. 2285),
  • ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2023 r., poz. 735),
  • projektu PHARE 2000 - Krajowy system szkolenia zawodowego, komponent 2 - Opracowanie zbioru krajowych standardów kwalifikacji zawodowych opartych o analizę wymagań stanowisk pracy,
  • standardów kwalifikacji zawodowych dla zawodu inspektora powłok malarskich, malarza oraz piaskarza.

Prowadzą Państwo szkolenia dla piaskarzy, malarzy i inspektorów malarskich w zakresie kursów:

1.Certyfikowany młodszy inspektor powłok malarskich – CIPI;

2.Certyfikowany inspektor powłok malarskich CIPII;

3.Przygotowanie powierzchni przy użyciu elektronarzędzi oraz nakładanie farb przy pomocy pędzla i wałka - C6;

4.Certyfikacja w zakresie obróbki strumieniowo- ściernej dla piaskarzy - C7;

5.Certyfikacja aplikacji nastryskowej dla malarzy - C12;

6.Certyfikacja dla malarzy przemysłowych w przemyśle morskim - C14;

Wszystkie szkolenia oparte są o wytyczne A. (...).

Spółka do tej pory wystawiała faktury za prowadzone szkolenie, ze stawką VAT - 23%. W związku z wpisaniem Państwa do Rejestru Instytucji Szkoleniowych 2 kwietnia 2024 r., chcieliby Państwo korzystać z wystawiania faktur ze zwolnionym podatkiem VAT.

Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Na pytanie: Czy posiadają Państwo status uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk bądź instytutu badawczego i czy świadczą Państwo usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym jako taka jednostka - opowiedzieli Państwo: Nie posiadamy i nie świadczymy takich usług.

Na pytanie: Czy świadczone przez Państwa usługi w zakresie malarstwa przemysłowego umożliwiają uczestnikom opanowanie wiedzy zawodowej, rozszerzenie uprawnień, bądź zdobycie zawodu - odpowiedzieli Państwo: Tak, umożliwiają opanowanie wiedzy zawodowej, rozszerzenie uprawnień i zdobycie zawodu.

Na pytanie: Czy ww. usługi mają związek z wykonywaniem konkretnego zawodu oraz czy dla wykonywania tego zawodu wymagane jest posiadanie odpowiednich kwalifikacji potwierdzonych odpowiednimi dokumentami, które można zdobyć na takim szkoleniu - odpowiedzieli Państwo: Do wykonywania tego zawodu kwalifikacje nie są wymagane przez prawo, ale pożądane przez pracodawców.

Na pytanie: Czy osoby, które ukończą kurs w zakresie malarstwa przemysłowego otrzymują dyplom/certyfikat potwierdzający zdobycie kwalifikacji – odpowiedzieli Państwo: Tak otrzymują.

Na pytanie: Czy świadczone usługi w zakresie malarstwa przemysłowego są finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych – odpowiedzieli Państwo: Nie są finansowane ze środków publicznych.

Na pytanie: Jeśli tak, czy posiadają Państwo dokumenty, z których jednoznacznie wynika, że finansowanie usług w zakresie malarstwa przemysłowego nastąpiło ze środków publicznych – odpowiedzieli Państwo: Nie posiadamy.

Na pytanie: Czy formy i zasady przewidziane w odrębnych przepisach, na podstawie których prowadzą Państwo szkolenia w zakresie malarstwa przemysłowego, w tym wymienione już przez Państwa we wniosku, określają np. program kursu/szkolenia w zakresie malarstwa przemysłowego, ilość godzin kursu/szkolenia, tematykę, krąg osób objętych kursem/szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia itp. - odpowiedzieli Państwo: Na podstawie mojej wiedzy nie ma takich przepisów.

Na pytanie: Czy w zakresie prowadzonych usług szkoleniowych działają Państwo pod kontrolą właściwych instytucji państwowych – odpowiedzieli Państwo: Nie działamy pod kontrolą instytucji państwowych.

Pytanie

Z okoliczności sprawy wynika, że Państwa wątpliwości dotyczą zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT dla świadczonych usług podnoszenia lub zdobywania kwalifikacji zawodowych w zakresie malarstwa przemysłowego.

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, mają Państwo prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ organizowane przez Spółkę kursy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia wychowania, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Obniżenie cen szkoleń o wartość podatku VAT, pozwoli uczynić je bardziej dostępnymi dla klientów indywidualnych, co powinno wpłynąć na zwiększenie kompetencji inspektorów antykorozji i malarzy według wytycznych amerykańskich, co powinno ułatwić firmom znalezienie lokalnych pracowników podczas realizacji programu jądrowego w Polsce.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienia od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c)finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Art. 43 ust. 17a ustawy stanowi, że:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie wskazanego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą korzystać z kolei uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.

Państwa wątpliwości dotyczą zwolnienia od podatku od towarów i usług dla świadczonych usług podnoszenia lub zdobywania kwalifikacji zawodowych w zakresie malarstwa przemysłowego.

Z opisu sprawy wynika, że świadczą Państwo usługi podnoszenia lub zdobywania kwalifikacji zawodowych w zakresie malarstwa przemysłowego. Zostali Państwo wpisani przez Wojewódzki Urząd Pracy do rejestru instytucji szkoleniowych, jako instytucja szkoleniowa. Szkolą Państwo trzy rodzaje podmiotów:

1)Osoby fizyczne, które zgłaszają się samodzielnie w celu zdobycia lub podwyższenia kwalifikacji i ponoszą koszty szkoleń z własnych środków,

2)Firmy, które delegują swoich pracowników w celu podwyższenia kwalifikacji i opłacają szkolenia z własnych środków,

3)Osoby bezrobotne oraz poszukujące pracy, skierowane na szkolenie finansowane przez Urząd Pracy, mające na celu zdobycie lub podniesienie kwalifikacji.

Spółka nie jest objęta systemem oświaty w zakresie kształcenia oraz nie uzyskała akredytacji na świadczenie przedmiotowych usług dla ww. grup.

Zgodnie z ustawą o systemie oświaty, grupa 714, tj. malarze, pracownicy czyszczący konstrukcje budowlane i pokrewni nie jest przypisana do żadnego z właściwych ministerstw i nie ma obowiązku podlegania pod system oświaty.

Spółka prowadzi szkolenia zawodowe w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, tj. na podstawie:

  • ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz.U.2023.0.1622), art. 22 ust. 2, 3, 4,
  • rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 maja 2019 r. w sprawie sposobu i trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych (Dz. U. 2019, poz. 1008),
  • rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 27 kwietnia 2000 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach spawalniczych (Dz. U. Nr 40 poz. 470), § 27-28,
  • rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. nr 31 poz. 216), § 2.1 pkt. 1, § 3 do 8,
  • rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 13 listopada 2021 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. 2021, poz. 2285),
  • ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2023 r., poz. 735),
  • projektu PHARE 2000 - Krajowy system szkolenia zawodowego, komponent 2 - Opracowanie zbioru krajowych standardów kwalifikacji zawodowych opartych o analizę wymagań stanowisk pracy,
  • standardów kwalifikacji zawodowych dla zawodu inspektora powłok malarskich, malarza oraz piaskarza.

Nie posiadają Państwo status uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk bądź instytutu badawczego i nie świadczą Państwo usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym jako taka jednostka. Świadczone przez Państwa usługi w zakresie malarstwa przemysłowego umożliwiają uczestnikom opanowanie wiedzy zawodowej, rozszerzenie uprawnień, bądź zdobycie zawodu. Do wykonywania tego zawodu kwalifikacje nie są wymagane przez prawo, ale pożądane przez pracodawców. Nie ma przepisów określających formy i zasady np. program kursu/szkolenia w zakresie malarstwa przemysłowego, ilość godzin kursu/szkolenia, tematykę, krąg osób objętych kursem/szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia itp. Nie działają Państwo pod kontrolą instytucji państwowych.

Dokonując oceny, czy usługi szkoleniowe, które Państwo świadczą są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, należy w pierwszej kolejności zbadać, czy spełnione są warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 zwalnia od podatku usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26.

Jak wskazano w opisie sprawy, nie posiadają Państwo statusu jednostki objętej systemem oświaty, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania, ponadto nie posiadają Państwo statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Biorąc pod uwagę powyższe wskazać należy, że realizowane przez Państwa szkolenia nie będą spełniały przesłanek umożliwiających skorzystanie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

W konsekwencji należy przeanalizować, czy dla świadczonych przez Państwa usług podnoszenia lub zdobywania kwalifikacji zawodowych w zakresie malarstwa przemysłowego spełnione są przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy VAT.

Powołany wyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych.

Należy zaznaczyć, że od 1 lipca 2011 r. obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Definicja zawarta w art. 44 tego rozporządzenia określa, iż:

usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy:

państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W wyroku z 28 kwietnia 2022 r. w sprawie C-612/20 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł w zakresie, w jakim art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112 nie określa warunków ani też sposobów uznania tych podobnych celów, zasadniczo to do prawa krajowego każdego z państw członkowskich należy ustalenie zasad, według których możliwa będzie taka kwalifikacja owych podmiotów. Państwa członkowskie dysponują w tym zakresie swobodą uznania (wyroki: z 26 maja 2005 r., Kingscrest Associates i Montecello, C498/03, EU:C:2005:322, pkt 49, 51; a także z 28 listopada 2013 r., MDDP, C319/12, EU:C:2013:778, pkt 37).

Orzeczenie to potwierdza zatem, że ustawodawca krajowy miał swobodę w sposobie określenia podmiotów, których cele uznał za podobne, a ponadto nawet jeśli przedmiotowo byłaby to działalność edukacyjna leżąca w interesie publicznym, to jeśli nie zostały spełnione warunki przewidziane w prawie krajowym, to zwolnienie nie ma zastosowania.

Ponadto w wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 19 listopada 2009 r. w sprawie C- 461/08 wyrażony został pogląd, iż pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.

Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 ww. rozporządzenia należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.

Zauważyć trzeba – opierając się na powołanych regulacjach prawa unijnego – że definicja usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego kładzie nacisk na „bezpośredni” związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy. Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania obejmują nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, przedmiotem świadczenia muszą być usługi obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem i mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo formy i zasady tych usług szkoleniowych muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest – w pierwszej kolejności – uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy należy stwierdzić, że świadczone przez Państwa usługi podnoszenia lub zdobywania kwalifikacji zawodowych w zakresie malarstwa przemysłowego stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, gdyż jak wskazano we wniosku umożliwiają one uczestnikom opanowanie wiedzy zawodowej, rozszerzenie uprawnień, bądź zdobycie zawodu. Zatem w zakresie świadczonych przez Państwa usług podnoszenia lub zdobywania kwalifikacji zawodowych w zakresie malarstwa przemysłowego zostanie spełniona pierwsza z przesłanek warunkujących zastosowanie zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, tj. wymóg aby usługi stanowiły usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Przechodząc zaś do pozostałych przesłanek warunkujących zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług wskazać należy, że odesłanie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy do „odrębnych przepisów” odnosić się może wyłącznie do przepisów, które określają formy i zasady usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Odrębne przepisy określające formy i zasady to przepisy, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia.

Jak wskazano powyżej, wykonywane przez Państwa usługi szkoleniowe stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Nie oznacza to jednak, że szkolenia dla piaskarzy, malarzy i inspektorów malarskich będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie wskazanego przepisu ustawy. Zgodnie bowiem z normą wyrażoną w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, zwolnieniem objęte są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Tak więc, ustawodawca przewidział zastosowanie zwolnienia przedmiotowego dla ww. usług, ale wyłącznie w sytuacji, gdy warunki ich świadczenia, w szczególności formy i zasady wynikają z odrębnych od podatkowych aktów prawnych.

W analizowanym przypadku wskazali Państwo, że prowadzą szkolenia zawodowe w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnychprzepisach, tj. na podstawie:

  • ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz.U.2023 poz. 1622), art. 22 ust. 2, 3, 4,
  • rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 maja 2019 r. w sprawie sposobu i trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych (Dz. U. 2019, poz. 1008),
  • rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 27 kwietnia 2000 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach spawalniczych (Dz. U. Nr 40 poz. 470), § 27-28,
  • rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. nr 31 poz. 216), § 2.1 pkt. 1, § 3 do 8,
  • rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 13 listopada 2021 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. 2021, poz. 2285),
  • ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2023 r., poz. 735),
  • projektu PHARE 2000 - Krajowy system szkolenia zawodowego, komponent 2 - Opracowanie zbioru krajowych standardów kwalifikacji zawodowych opartych o analizę wymagań stanowisk pracy,
  • standardów kwalifikacji zawodowych dla zawodu inspektora powłok malarskich, malarza oraz piaskarza.

Jednocześnie, w uzupełnieniu wniosku na pytanie: Czy formy i zasady przewidziane w odrębnych przepisach, na podstawie których prowadzą Państwo szkolenia w zakresie malarstwa przemysłowego, w tym wymienione już przez Państwa we wniosku, określają np. program kursu/szkolenia w zakresie malarstwa przemysłowego, ilość godzin kursu/szkolenia, tematykę, krąg osób objętych kursem/szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia itp. – odpowiedzieli Państwo, że nie ma takich przepisów.

Ponadto, wskazane przez Państwa przepisy, m.in.:

  • ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1622), art. 22 ust. 2, 3, 4:

    2. Osoby wykonujące czynności spawania, zgrzewania, lutowania oraz przeróbkę plastyczną i obróbkę cieplną w toku wytwarzania, naprawy i modernizacji urządzeń technicznych oraz wytwarzania elementów stosowanych do wytwarzania, naprawy lub modernizacji tych urządzeń obowiązane są posiadać zaświadczenia kwalifikacyjne potwierdzające umiejętność praktycznego wykonywania tych czynności oraz znajomość warunków technicznych dozoru technicznego, norm i przepisów prawnych w tym zakresie.

    3. Przepis ust. 2 stosuje się do osób obsługujących i konserwujących urządzenia techniczne.

    4. W razie nieprzestrzegania przez osoby wymienione w ust. 2 i 3 warunków technicznych dozoru technicznego oraz norm i przepisów prawnych w tym zakresie, organ właściwej jednostki dozoru technicznego cofa, w drodze decyzji, uprawnienia kwalifikacyjne wynikające z zaświadczenia kwalifikacyjnego wydanego osobom, o których mowa w ust. 2

  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 27 kwietnia 2000 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach spawalniczych (t. j. Dz. U. Nr 40 poz. 470):

§ 27 [Odpowiednie dokumenty] Prace spawalnicze powinny być wykonywane przez osoby posiadające ''Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia'' albo ''Świadectwo egzaminu spawacza'' lub ''Książkę spawacza'', wystawiane w trybie określonym w odrębnych przepisach i Polskich Normach, z uwzględnieniem przepisu § 28.

§ 28 [Odpowiednie dokumenty] Osoby wykonujące:

1) ręczne cięcie termiczne,

2) zgrzewanie,

3) ręczne lutowanie,

4) zmechanizowane i automatyczne wykonywanie prac spawalniczych

- powinny wykazać się co najmniej zaświadczeniem o ukończeniu szkolenia w zakresie określonym w odrębnych przepisach i Polskich Normach.

nie regulują form i zasad kształcenia osób wykonujących zawód piaskarzy, malarzy i inspektorów malarskich.

A zatem mimo, że świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe są usługami kształcenia zawodowego, jednak nie jest to jedyna, a zarazem wystarczająca przesłanka dla objęcia ich zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy. Warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu jest nie tylko uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, ale również spełnienie dodatkowych przesłanek wynikających z treści art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy. Mianowicie usługi te muszą być prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Spełnienie jednakże ww. warunku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy jest możliwe tylko wtedy, gdy istnieją przepisy prawa regulujące formy i zasady kształcenia zawodowego – co w odniesieniu do szkoleń dla piaskarzy, malarzy i inspektorów malarskich, nie ma miejsca.

Odesłanie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy do „odrębnych przepisów” odnosić się może wyłącznie do regulacji, które określają formy i zasady usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Odrębne przepisy określające formy i zasady to uregulowania, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia.

Zatem brak unormowań regulujących formy i zasady przeprowadzania szkoleń dla piaskarzy, malarzy i inspektorów malarskich powoduje, że nie można uznać, że szkolenia realizowane przez Państwa stanowią usługi prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Tym samym warunek określony w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy nie został spełniony, zatem w przypadku świadczonych przez Państwa usług podnoszenia lub zdobywania kwalifikacji zawodowych w zakresie malarstwa przemysłowego nie będą Państwo korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług wskazanego w tym przepisie.

Jednocześnie należy wskazać, że świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy, ponieważ nie są Państwo podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu Prawa oświatowego.

Ponadto, wykonywane przez Państwa usługi szkoleniowe nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, gdyż jak wskazali Państwo w uzupełnieniu wniosku, szkolenia nie są finansowane ze środków publicznych.

Podsumowując, opisane usługi podnoszenia lub zdobywania kwalifikacji zawodowych w zakresie malarstwa przemysłowego, nie korzystają ze zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a, b, c ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00