Wyrok NSA z dnia 12 marca 2024 r., sygn. II GSK 1320/20
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Gabriela Jyż (spr.) Sędzia NSA Dorota Dąbek Sędzia del. WSA Izabella Janson Protokolant Konrad Piasecki po rozpoznaniu w dniu 12 marca 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "D." P.T.-P. H.-U. D. K.- Sp.j. w B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 7 września 2020 r. sygn. akt II SA/Ol 285/20 w sprawie ze skargi "D." P. T.-P. H.-U. D. K. - Sp.j. w B. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie z dnia 19 lutego 2020 r. nr 2801-IOC.48.2.2020.MŚ w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od "D." P. T.-P. H.-U. D. K. - Sp.j. w B. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie 1.350 (jeden tysiąc trzysta pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie, wyrokiem z dnia 7 września 2020 r. oddalił skargę D. P. T.-P. H.l.-U. D. K. sp.j. w B. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie z dnia 19 lutego 2020 r., w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
w wyniku przeprowadzonej w dniu 13 września 2019 r. kontroli na Przejściu Granicznym w Bezledach stwierdzono, że K. D. wykonujący w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przewóz 31 pasażerów na trasie B.-B., naruszył obowiązek posiadania ważnego formularza jazdy. Ustalono, że formularz jazdy nr [...] (książka nr [...]), był wykorzystany i dokumentował przejazd z dnia 11-12 września 2019 r. na trasie B.-K. i z powrotem z 31 pasażerami. W formularzu jako rodzaj usługi wskazano pole C i numer rejestracyjny pojazdu N. D.. Na kierunku wjazd na terytorium RP, przewóz wykonywany był innym środkiem transportu o numerze rejestracyjnym N. D., co kierowca wskazał w polu nr 7 jako tzw. nieprzewidzianą zmianę. Kontrolujący ustalili również, że nie zgadzał się sam rodzaj usługi zaznaczonej w polu C, podczas gdy powinno być zaznaczone pole B.