Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 6 marca 2024 r., sygn. II SA/Bd 1085/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Joanna Janiszewska-Ziołek Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Korycka (spr.) asesor WSA Mariusz Pawełczak po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 6 marca 2024 r. sprawy ze skargi M. F. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] lipca 2023 r. nr [...] w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia [...] września 2022 r., sygn. akt II SA/Bd 712/22 WSA w Bydgoszczy uchylił uprzednio wydaną w sprawie decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego (SKO) w T. z dnia [...] maja 2022 r. nr [...], którą to organ II instancji utrzymał w mocy decyzję Wójta [...] B. z dnia [...] kwietnia 2022 r. nr [...] o odmowie przyznania skarżącej M. F. wnioskowanego świadczenia pielęgnacyjnego w związku z koniecznością sprawowania opieki nad niepełnosprawnym mężem M. F. z uwagi na posiadanie przez wnioskodawczynię prawa do emerytury.

Po ponownym rozpatrzeniu sprawy w następstwie ww. wyroku oraz decyzji SKO uchylających wydane w sprawie przez Wójta [...] B. decyzje odmawiające przyznania przedmiotowego świadczenia pielęgnacyjnego tj. ww. decyzję z dnia [...] kwietnia 2022 r. nr [...] i decyzję z dnia [...] lutego 2023 r. nr [...], Wójt [...] B. decyzją z dnia [...] kwietnia 2023 r. nr [...] ponownie odmówił przyznania skarżącej wnioskowanego świadczenia pielęgnacyjnego z uwagi na wystąpienie przesłanki negatywnej wymienionej w art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 615 ze zm., prawidłowo: t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 390 ze zm., dalej powoływanej jako "uśr") tj. posiadanie przez skarżącą prawa do emerytury. Organ I instancji podkreślił, że ustawodawca nie przewidział możliwości wyboru przez stronę świadczenia pielęgnacyjnego i zrezygnowania z posiadanego prawa do emerytury.

W następstwie rozpatrzenia odwołania skarżącej od powyższej decyzji, w którym skarżąca zakwestionowała zasadność odmowy przyznania wnioskowanego świadczenia w oparciu o wskazaną przez organ I instancji podstawę oraz zarzuciła brak poinformowania jej o konieczności zawieszenia pobieranej emerytury jako jedynej negatywnej przesłanki do przyznania świadczenia pielęgnacyjnego, SKO decyzją z dnia [...] lipca 2023 r. nr [...] orzekło o utrzymaniu w mocy zaskarżonej decyzji organu I instancji. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia SKO stwierdziło, że organ I instancji w dniu [...] czerwca 2023 r. przeprowadził (w ramach zleconego przez SKO uzupełniającego postępowania wyjaśniającego) wywiad środowiskowy podczas którego pouczył M. F. o możliwości zawieszenia emerytury i odebrał od niej oświadczenie, z treści którego jednoznacznie wynika, że skarżąca nie zawiesiła emerytury i deklaruje jedynie, że dokona zawieszenia emerytury wówczas, gdy zostanie jej przyznane świadczenie pielęgnacyjne. W związku z tą deklaracją, jak stwierdziło SKO, skarżąca posiada prawo do emerytury, a zatem w sprawie występuje przesłanka negatywna z art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a uśr, która uniemożliwia uwzględnienie wniosku skarżącej o przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00