Wyrok WSA w Opolu z dnia 29 lutego 2024 r., sygn. I SA/Op 152/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Kozicka Sędziowie Sędzia WSA Tomasz Judecki (spr.) Asesor sądowy WSA Remigiusz Mazur Protokolant St. inspektor sądowy Mariola Krzywda po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 lutego 2024 r. sprawy ze skargi J. F. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 28 listopada 2023 r., nr BP.501.1547.2023.2337.OP8.484325 w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym oddala skargę.
Uzasadnienie
J. F. (zwany dalej także jako: "strona", "skarżący") zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego (zwanego dalej: "organem odwoławczym") z dnia 28 listopada 2023 r., nr BP.501.1547.2023.2337.OP8.48325, utrzymującą w mocy decyzję Opolskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego (zwanego dalej: "organem I instancji") z dnia 19 czerwca 2023 r., nr WITD.DI.0152.VIII0303/18/23, o nałożeniu na J. F. kary pieniężnej w wysokości 2 000 zł.
Skarżona decyzja została wydana w następującym stanie faktycznym i prawnym:
W dniu 24 kwietnia 2023 r., na drodze krajowej nr [...] w miejscowości K., dokonano kontroli pojazdu marki [...] o nr rej. [...] (zwanego dalej: "pojazdem"). W toku kontroli sporządzono dokumentację kserograficzną i fotograficzną, a przebieg kontroli i jej ustalenia utrwalono w protokole kontroli z dnia 24 kwietnia 2023 r. Zawarto w nim m.in., że był to samochód osobowy, o dopuszczalnej masie całkowitej 3070 kg, będący 9-osobowym busem, rocznik [...]. Kierującym był K. K. Pojazd wykonywał okazjonalny międzynarodowy zarobkowy transport drogowy osób na trasie Holandia – Polska na rzecz i w imieniu J. F. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: "I." J. F. Kierowca okazał dowód rejestracyjny kontrolowanego pojazdu (załączony do protokołu z kontroli). Na podstawie wpisu w dowodzie rejestracyjnym kontrolujący stwierdzili także, że pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w dniu 12 kwietnia 2022 r., że poddany był badaniu technicznemu w dniu 19 kwietnia 2019 r., a następne badanie techniczne zostało wyznaczone na dzień 11 kwietnia 2025 r. za 3 lata. Wskazali, że badanie dla pojazdu samochodowego konstrukcyjnie przeznaczonego do przewozu osób w liczbie od 5 do 9 przeprowadza się corocznie. Ustalono, że na moment kontroli (24 kwietnia 2023 r.) pojazd nie posiadał okresowego badania technicznego. Do akt administracyjnych organ I instancji załączył także wydruk z CEPIK.