Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 2 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.393.2024.2.ID
Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 9 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 czerwca 2024 r. (wpływ 24 czerwca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Zamierza Pan rozpocząć wykonywanie działalności gospodarczej, która polega na pilotażu pojazdów lotniczych. W ramach tejże działalności, planuje Pan realizować przewóz osób i towarów jako pilot cywilny. Ponadto, działalność ta obejmuje bycie w gotowości lotniczej w celu podjęcia nieplanowanych lotów.
W momencie składania wniosku, nie posiada Pan ani własnego środka transportu lotniczego, ani certyfikatu przewoźnika lotniczego, nie posiada również koncesji na wykonywanie tego typu działalności.
Usługi pilotażu zamierza Pan sprzedawać przedsiębiorstwu, zajmującemu się odpłatnym przewozem osób i towarów drogą powietrzną. Przedsiębiorstwo to, będące przyszłym odbiorcą sprzedaży świadczonych przez Pana usług, posiada certyfikat przewoźnika lotniczego oraz koncesję na wykonywanie przewozu lotniczego wydaną przez Krajową Organizację Lotniczą.
Zgodnie z wydaną interpretacją GUS: działalność wykonywana na rzecz przedsiębiorstw, które zajmują się odpłatnym przewozem osób i towarów drogą powietrzną lub na rzecz instytucjonalnych właścicieli statków powietrznych realizujących przewóz na zlecenie (lotnictwo dyspozycyjne) lub na rzecz prywatnych właścicieli statków powietrznych, w oparciu o flotę statków powietrznych osób trzecich, polegająca na pilotowaniu statków powietrznych, mieści się w grupowaniach:
·w przypadku przeznaczonych do transportu pasażerskiego PKD 51.10.Z - Transport lotniczy pasażerski;
·w przypadku przeznaczonych do transportu towarowego PKD 51.21.Z - Transport lotniczy towarów.
Spełnia Pan warunki do objęcia przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że będzie prowadził ewidencję przychodów. Oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych złoży Pan w terminie do 20 lutego 2025 r. Pana usługi będą świadczone pod następującymi symbolami PKWiU: 51.10.11.0, 51.10.12.0, 51.10.13.0, 51.10.14.0, 51.21.11.0, 51.21.12.0, 51.21.13.0, 51.21.14.0.
Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy. Spełnia Pan także wszystkie warunki do opodatkowania w formie ryczałtu określone w art. 8 ww. ustawy. W przypadku osiągania przychodów opodatkowanych różnymi stawkami będzie Pan prowadził ewidencję, zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy.
Pytanie
Wobec zamiaru rozliczania podatku dochodowego z opisanej działalności w ramach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, pragnie Pan uzyskać informację, jaka stawka ryczałtu znajduje zastosowanie w opisanym przypadku?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. 2022 r. poz. 2540), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Pod pojęciem „działalności usługowej”, należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).
Następnie, zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2022 r. poz. 2647), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:
1)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
2)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
3)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zatem, na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
U osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy, itak też jest w Pana przypadku.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zależy od rodzaju faktycznie prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 tejże ustawy, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W załączniku stanowiącym wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, nie zawarto usług świadczonych przez pilota samolotowego w transporcie pasażerskim i towarowym, zatem nie wyłącza się możliwości korzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jako formy opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej jako takiej.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy.
Można więc uznać, że jeśli w przewidzianym prawem terminie dokona Pan wyboru opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i nie zachodzą wobec Pana pozostałe przesłanki negatywne, określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, to przychody ze świadczonych przez Pana usług (usług pilota samolotowego), będą mogły podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Z powołanych powyżej uregulowań prawnych wynika, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych pozbawiony jest podatnik, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyska przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te odpowiadają czynnościom, które podatnik wykonywał na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego zamierza Pan rozpocząć wykonywanie działalności gospodarczej, która polega na pilotażu pojazdów lotniczych. W ramach tejże działalności, planuje Pan realizować przewóz osób i towarów jako pilot cywilny. Ponadto, działalność ta obejmuje bycie w gotowości lotniczej w celu podjęcia nieplanowanych lotów. Usługi pilotażu zamierza Pan sprzedawać przedsiębiorstwu, zajmującemu się odpłatnym przewozem osób i towarów drogą powietrzną. Przedsiębiorstwo to, będące przyszłym odbiorcą sprzedaży świadczonych przez Pana usług, posiada certyfikat przewoźnika lotniczego oraz koncesję na wykonywanie przewozu lotniczego wydaną przez Krajową Organizację Lotniczą. Wskazał Pan, że oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych złoży Pan w terminie do 20 lutego 2025 r. Pana usługi będą świadczone pod następującymi symbolami PKWiU: 51.10.11.0, 51.10.12.0, 51.10.13.0, 51.10.14.0, 51.21.11.0, 51.21.12.0, 51.21.13.0, 51.21.14.0. Prowadzona działalność gospodarcza będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 oraz w art. 8 ww. ustawy. W przypadku osiągania przychodów opodatkowanych różnymi stawkami będzie Pan prowadził ewidencję, zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy.
Analizując przedstawiony opis sprawy, stwierdzić należy, że uzyskiwane przez Pana przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W tym miejscu pokreślić należy, że wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r., wydane przez Główny Urząd Statystyczny, zawierają następującą charakterystykę dla klasy 51.10 - Transport lotniczy pasażerski, która obejmuje m. in.:
-poz. 51.10.11.0 - Transport lotniczy regularny krajowy pasażerski, obejmujący:
·przewóz pasażerski statkami powietrznymi dowolnego typu (włączając helikoptery), regularny krajowy,
·przewóz bagażu i innych rzeczy należących do pasażera, bez dodatkowej opłaty;
-poz. 51.10.12.0 - Transport lotniczy nieregularny krajowy pasażerski, z wyłączeniem w celach widokowych. Grupowanie to obejmuje:
·transport pasażerski statkami powietrznymi dowolnego typu (włączając helikoptery), nieregularny krajowy,
·usługi taksówek powietrznych,
·przewóz bagażu i innych rzeczy należących do pasażera, bez dodatkowej opłaty.
·transportu lotniczego nieregularnego pasażerskiego w celach widokowych, sklasyfikowanego w 51.10.15.0,
·wynajmu środków transportu lotniczego pasażerskiego z załogą, sklasyfikowanego w 51.10.20;
-poz. 51.10.13.0 - Transport lotniczy regularny międzynarodowy pasażerski, obejmujący:
·transport pasażerski statkami powietrznymi dowolnego typu (włączając helikoptery), regularny międzynarodowy,
·przewóz bagażu i innych rzeczy należących do pasażera, bez dodatkowej opłaty;
-poz. 51.10.14.0 - Transport lotniczy nieregularny międzynarodowy pasażerski. Grupowanie to obejmuje:
·transport pasażerski statkami powietrznymi dowolnego typu (włączając helikoptery), nieregularny międzynarodowy,
·przewóz bagażu i innych rzeczy należących pasażera, bez dodatkowej opłaty.
Grupowanie to nie obejmuje:
·transportu lotniczego nieregularnego pasażerskiego w celach widokowych, sklasyfikowanego w 51.10.15.0,
·wynajmu środków transportu lotniczego pasażerskiego z załogą, sklasyfikowanego w 51.10.20.0.
Ponadto, wyjaśnienia te, zawierają następującą charakterystykę dla klasy 51.21 - Transport lotniczy towarów, która obejmuje m. in.:
-poz. 51.21.11.0 - Transport lotniczy regularny towarów w kontenerach, obejmujący: transport lotniczy regularny pojedynczych artykułów i paczek w specjalnych kontenerach zaprojektowanych w celu ułatwienia obsługi i przewozu;
-poz. 51.21.12.0 - Transport lotniczy przesyłek pocztowych, obejmujący transport lotniczy listów i paczek w imieniu służb pocztowych i kurierskich;
-poz. 51.21.13.0 - Transport lotniczy regularny pozostałych towarów, obejmujący transport lotniczy pozostałych towarów, regularny, gdzie indziej niesklasyfikowany;
-poz. 51.21.14.0 - Transport lotniczy nieregularny pozostałych towarów, obejmujący:
·transport lotniczy pojedynczych artykułów i paczek, w specjalnych kontenerach zaprojektowanych w celu ułatwienia obsługi i przewozu, nieregularny,
·transport lotniczy pozostałych towarów, nieregularny, gdzie indziej niesklasyfikowany.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane wyżej przepisy prawne wskazać należy, że przychody uzyskiwane w zakresie usług wskazanych w opisie sprawy sklasyfikowanych wg symboli PKWiU: 51.10.11.0, 51.10.12.0, 51.10.13.0, 51.10.14.0, 51.21.11.0, 51.21.12.0, 51.21.13.0, 51.21.14.0 - jako przychody ze świadczenia usług w zakresie transportu lotniczego, będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki ryczałtu 8,5%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile zostaną spełnione ustawowe warunki opodatkowania w tejformie.
Zatem, Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pana zapytania, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu sprawy i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej, które nie były przedmiotem zapytania.
Dodać należy, że załącznik Nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (stanowiący wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych), na który powołuje się Pan we własnym stanowisku obowiązywał do końca 2020 r. Powyższe jednak nie ma wpływu na rozstrzygnięcie w aktualnym stanie prawnym, mającym zastosowanie w Pana sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right