Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 28 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.217.2024.3.JP
Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg. PKWiU 62.02
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwania – pismami z 22 maja oraz 18 czerwca 2024 r. (daty wpływu 23 maja oraz 19 czerwca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Od (...) 2023 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Jednocześnie posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Na podstawie zawartej umowy od (...) 2023 r. (dalej: „Umowa”) jako (...) świadczy Pan usługi na rzecz głównego kontrahenta – podmiotu działającego w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (...) (dalej: „Kontrahent”).
Zgodnie z Umową, świadczone przez Pana usługi obejmują:
–świadczenie usług konsultingowych dla kontrahenta w dziedzinie technologii informacyjnych (IT) i bezpieczeństwa informacji (BI);
–zarządzanie procesami związanymi z technologiami informacyjnymi (IT) i bezpieczeństwem informacji (BI) w imieniu kontrahenta;
–przygotowywanie analiz związanych z technologiami informacyjnymi (IT) i bezpieczeństwem informacji (BI) na żądanie kontrahenta.
W praktyce powyższe usługi polegają głównie na:
–zarządzaniu infrastrukturą IT, rozumianą jako aktywa, sieci, systemy (projekty koncepcyjne, monitoring, utrzymanie, zakupy);
–zarządzaniu bezpieczeństwem informacji (projekty koncepcyjne, wdrażanie, monitorowanie, utrzymanie polityk bezpieczeństwa informacji, procedur, kontroli technologicznych);
–zarządzaniu personelem działu IT (przydzielanie i monitorowanie zadań w obszarach infrastruktury IT i bezpieczeństwa informacji);
–konsultacjach i raportowaniu do kierownictwa w zakresie infrastruktury IT i aspektów bezpieczeństwa informacji związanych z działalnością gospodarczą;
–wparciu informatycznym użytkowników (zarządzanie dostępem, utrzymanie systemów).
W zakresie usług będących przedmiotem Umowy, otrzymał Pan klasyfikację Urzędu Statystycznego w Łodzi z (...) 2024 r. (dalej: „Klasyfikacja”), zgodnie z którą:
–usługi konsultingowe dla kontrahenta w dziedzinie technologii informacyjnych (IT) i bezpieczeństwa (BI) oraz przygotowywanie analiz związanych z technologiami informacyjnymi (IT) i bezpieczeństwem informacji (BI) na żądanie kontrahenta – mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”;
–usługi zarządzania procesami związanymi z technologiami informacyjnymi (IT) i bezpieczeństwem informacji (BI) w imieniu kontrahenta:
–jeżeli doradztwo dotyczy planowania i projektowania systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne – mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”;
–jeżeli doradztwo dotyczy prowadzenia działalności gospodarczej związanego z zarządzaniem – mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”.
Zaznaczył Pan, że nie jest programistą, a tym samym nie tworzy oprogramowania. Jednocześnie nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line. Nie uzyskuje także przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) oraz usług doradztwa związanych z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0). Nie świadczy także usług związanych z działalnością firm centralnych (head office) oraz usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70).
Jednocześnie nie prowadzi Pan działalności w ramach wolnych zawodów zgodnie z definicją z ustawy o ZPD. Rokrocznie osiąga Pan przychód z prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej. Złożył Pan w wymaganym terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przychody z działalności gospodarczej nie przekraczają rocznie kwoty 2.000.000 euro. Dodatkowo w przypadku przedmiotowej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ZPD. Nie był i nie jest Pan wspólnikiem ani członkiem zarządu Kontrahenta ani nie pełni innych funkcji w jego organach.
Niniejszy wniosek dotyczy zarówno roku 2023, jak też 2024 i lat przyszłych.
Uzupełnienie I
Doprecyzował Pan opis sprawy wskazując charakterystykę i efekty świadczonych usług.
a)zarządzanie infrastrukturą IT, rozumianą jako aktywa, sieci, systemy (projekty koncepcyjne, monitoring, utrzymanie, zakupy):
W ramach wskazanych czynności prowadzony jest monitoring ewidencji sprzętu (...) oraz oprogramowania (...) wykorzystywanych przez Kontrahenta.
Zakres wskazanych czynności obejmuje:
–planowanie i realizację zakupów sprzętu i oprogramowania w oparciu o wymagania biznesowe określone przez Kontrahenta,
–planowanie i przydzielanie zadań personelowi IT Kontrahenta, bezpośrednio zaangażowanemu w pracę ze sprzętem i oprogramowaniem; zadania te obejmują: (...)
Efektem tych czynności jest: zakup i dostarczenie pracownikom Kontrahenta sprzętu oraz oprogramowania, a także odpowiednie skonfigurowanie systemów w oparciu o wymagania biznesowe stawiane przez Kontrahenta.
Dzięki tym efektom Kontrahent:
–posiada niezbędny sprzęt i oprogramowanie wykazane w ewidencji,
–posiada prawidłowe skonfigurowane systemy,
–pracownicy Kontrahenta są właściwie wyposażeni w laptopy i oprogramowanie umożliwiające pracę.
b)zarządzanie bezpieczeństwem informacji (...):
W ramach wskazanych czynności realizowane są takie działania jak: projektowanie, wdrażanie, monitorowanie polityki bezpieczeństwa informacji i kontroli technicznych w oparciu o wymagania Kontrahenta.
Zakres wskazanych czynności obejmuje:
–definiowanie zagrożeń dla bezpieczeństwa informacji i planów postępowania z ryzykiem oraz zatwierdzanie i wdrażanie tych planów,
–realizację polityki i kontroli technicznych w obszarach: bezpieczeństwa fizycznego, bezpieczeństwa sieci, bezpieczeństwa personelu, bezpiecznej konfiguracji laptopów (szyfrowanie, ochrona antywirusowa, aktualizacje zabezpieczeń) oraz oprogramowania biznesowego,
–planowanie i przydzielanie zadań personelowi IT Kontrahenta, który wdraża zabezpieczenia techniczne,
–monitorowanie sposobu wdrożenia kontroli technicznych przez personel IT Kontrahenta,
–zdefiniowanie, w oparciu o działalność Kontrahenta, jakie polityki i kontrole techniczne powinny obowiązywać w obszarze ochrony danych osobowych; po ich przedstawieniu Klientowi i zatwierdzeniu, przydzielenie odpowiednich zadań pracownikom Kontrahenta oraz monitorowanie ich realizacji.
Efektem tych czynności jest wdrożenie i monitorowanie polityki i kontroli technicznych oraz przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych. Efekty te są wykorzystywane przez Kontrahenta poprzez uzyskanie pewności co do bezpiecznego środowiska prowadzenia działalności oraz pewności przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych.
c)zarządzanie personelem działu IT (...):
W ramach wskazanych czynności realizowane są działania polegające na zarządzaniu wszystkimi aspektami działalności personelu IT Kontrahenta.
Zakres tych czynności obejmuje:
–planowanie i przydzielanie zadań personelowi IT Kontrahenta,
–kontrolowanie sposobu realizacji zadań przez personel IT Kontrahenta,
–zdefiniowanie obszaru doskonalenia zawodowego personelu IT Kontrahenta.
Efektem wskazanych czynności jest zapewnienie obciążenia pracą personelu IT Kontrahenta oraz zapewnienie im rozwoju zawodowego.
Kontrahent wykorzystuje te efekty w formie wykonanych zadań z zakresu IT oraz uzyskanie pewności, że jego personel IT charakteryzuje się odpowiednim poziomem profesjonalizmu.
d)konsultacje i raportowanie do kierownictwa w zakresie infrastruktury IT i aspektów bezpieczeństwa informacji związanych z działalnością gospodarczą:
W ramach wskazanych czynności wykonywana jest analiza działań biznesowych klientów i planów strategicznych.
Zakres tych czynności obejmuje:
–dokonywanie wraz z Kontrahentem przeglądu bieżących planów biznesowych i przyszłych planów strategicznych,
–analizowanie, w jaki sposób infrastruktura IT i obszary bezpieczeństwa informacji mogą wspierać bieżące plany biznesowe i przyszłe plany strategiczne,
–zdefiniowanie konkretnych celów i etapów ich realizacji w celu zapewnienia tego wsparcia,
–zatwierdzanie i wdrażanie celów oraz etapów ich realizacji,
–raportowanie Kontrahentowi sposobu realizacji tych celów.
Efektem wskazanych czynności jest wdrożenie celów wspierających bieżące plany biznesowe i przyszłe plany strategiczne.
Kontrahent otrzymuje zrealizowane cele, które wspierają jego bieżący biznes i przyszłe plany strategiczne.
e)wparcie informatyczne użytkowników (...):
W ramach wskazanych czynności prowadzone jest monitorowanie jakości usług (zakresu wsparcia) świadczonych przez personel IT Kontrahenta.
Zakres tych czynności obejmuje monitorowanie jakości usług (zakresu wsparcia) świadczonych przez personel IT Kontrahenta oraz definiowanie i rozwiązywanie problemów w realizowanym wsparciu.
Efektem tych czynności jest rozwiązywanie problemów wskazanych w prośbach o wsparcie w zakresie IT. Kontrahent zyskuje pewność, że jego personel jest w pełni produktywny i nie ma żadnych problemów technicznych.
Przyporządkował Pan świadczone usługi do odpowiednio do grupowań PKWiU:
a)zarządzanie infrastrukturą IT, rozumianą jako aktywa, sieci, systemy (projekty koncepcyjne, monitoring, utrzymanie, zakupy) – 62.02;
b)zarządzanie bezpieczeństwem informacji (projekty koncepcyjne, wdrażanie, monitorowanie, utrzymanie polityk bezpieczeństwa informacji, procedur, kontroli technologicznych) – 62.02;
c)zarządzanie personelem działu IT (przydzielanie i monitorowanie zadań w obszarach infrastruktury IT i bezpieczeństwa informacji) – 70.22;
d)konsultacje i raportowanie do kierownictwa w zakresie infrastruktury IT i aspektów bezpieczeństwa informacji związanych z działalnością gospodarczą – 62.02;
e)wparcie informatyczne użytkowników (zarządzanie dostępem, utrzymanie systemów) – 62.02.
Wskazał Pan, że zgodnie z Klasyfikacją, usługi zarządzania procesami związanymi z technologiami informacyjnymi (IT) i bezpieczeństwem informacji (BI) w imieniu kontrahenta:
–jeżeli doradztwo dotyczy planowania i projektowania systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne – mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”;
–jeżeli doradztwo dotyczy prowadzenia działalności gospodarczej związanego z zarządzaniem – mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”.
Do usług zarządzania procesami związanymi z technologiami informacyjnymi (IT) i bezpieczeństwem informacji (BI) w imieniu kontrahenta zalicza Pan takie usługi, wskazane w pkt 1 niniejszej odpowiedzi, jak:
–zarządzanie infrastrukturą IT, rozumianą jako aktywa, sieci, systemy (projekty koncepcyjne, monitoring, utrzymanie, zakupy) (lit. a), które zgodnie z pkt 2 niniejszej odpowiedzi zalicza do grupowania PKWiU 62.02, a tym samym do doradztwa dotyczącego planowania i projektowania systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne;
–zarządzanie bezpieczeństwem informacji (projekty koncepcyjne, wdrażanie, monitorowanie, utrzymanie polityk bezpieczeństwa informacji, procedur, kontroli technologicznych) (lit. b), które zgodnie z pkt 2 niniejszej odpowiedzi zalicza do grupowania PKWiU 62.02, a tym samym do doradztwa dotyczącego planowania i projektowania systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne;
–zarządzanie personelem działu IT (przydzielanie i monitorowanie zadań w obszarach infrastruktury IT i bezpieczeństwa informacji) (lit. c), które zgodnie z pkt 2 niniejszej odpowiedzi zalicza do grupowania PKWiU 70.22, a tym samym do doradztwa dotyczącego prowadzenia działalności gospodarczej związanego z zarządzaniem.
Świadczone przez Pana na rzecz Kontrahenta usługi nie mają charakteru usług doradczych.
Wskazał Pan, że pojęcie „sieci” oznacza połączenie kabli sieciowych, przełączników i routerów oraz routerów WiFi w biurach Kontrahenta. Wraz z personelem IT Kontrahenta, odpowiada Pan za utrzymanie tych sieci.
„Systemy komputerowe” oznaczają specjalistyczne oprogramowanie (czasami połączone ze sprzętem komputerowym) służące konkretnemu celowi biznesowemu, wykorzystywane wyłącznie na potrzeby wewnętrzne Kontrahenta. Wraz z personelem IT Kontrahenta odpowiada Pan za utrzymanie systemów komputerowych. Może także projektować nowe systemy w oparciu o potrzeby biznesowe Kontrahenta, występować o zgodę na ich zakup, wdrażać oraz raportować Kontrahentowi jak działają.
Przykładowe systemy komputerowe: system tworzenia kopii zapasowych/przywracania danych składający się ze specjalistycznego oprogramowania i sprzętu do przechowywania danych, system (...) system antywirusowy składający się z centralnego panelu administracyjnego oraz agentów antywirusowych zainstalowanych w laptopach użytkowników.
Doprecyzował Pan, że usługi wykonywane na rzecz Kontrahenta nie są świadczone w ramach wolnego zawodu, wg zasad określonych w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Usługi świadczone na rzecz Kontrahenta nie mają charakteru usług doradczych.
Uzupełnienie II
Doprecyzował Pan, że przedmiotem Umowy zawartej z Kontrahentem jest:
–świadczenie usług konsultingowych dla kontrahenta w dziedzinie technologii informacyjnych (IT) i bezpieczeństwa informacji (BI);
–zarządzanie procesami związanymi z technologiami informacyjnymi (IT) i bezpieczeństwem informacji (BI) w imieniu kontrahenta;
–przygotowywanie analiz związanych z technologiami informacyjnymi (IT) i bezpieczeństwem informacji (BI) na żądanie kontrahenta.
Wskazał Pan, że przedmiot umowy powinien zostać potraktowany jako jedna usługa (na którą składają się poszczególne czynności), za świadczenie której Panu przysługuje jednorodne wynagrodzenie (określona w Umowie, łączna kwota miesięcznego wynagrodzenia, która ewentualnie może być powiększona o określoną w Umowie kwotę dodatkowego wynagrodzenia, wynikającego ze zwiększonego zaangażowania Pana w dodatkowe projekty prowadzone przez Kontrahenta).
Należne wynagrodzenie jest ustalone w Umowie kwotowo w formie określonego miesięcznego wynagrodzenie, łącznie za całą usługę (składającą się z poszczególnych czynności). Dodatkowo może być ewentualnie powiększone o określoną w Umowie kwotę dodatkowego wynagrodzenia, wynikającego ze zwiększonego zaangażowania Pana w dodatkowe projekty prowadzone przez Kontrahenta.
Wykonanie świadczonej usługi jest dokumentowane poprzez wystawienie faktury. Nazwa usługi wskazana na fakturze to: „Świadczenie usług konsultingowych dla Klienta w dziedzinie technologii informacyjnych (IT) i Bezpieczeństwa Informacji (BI)” oraz ewentualnie „Dodatkowa usługa konsultingowa dla Klienta w dziedzinie technologii informacyjnych (IT) i Bezpieczeństwa Informacji (BI)”.
Mając na uwadze, że na podstawie zawartej Umowy świadczona jest jedna usługa, w oparciu o Ogólne reguły klasyfikowania usług, wynikające z pkt 7.6.2 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), wskazuje Pan, że usługa nadająca całości zasadniczy charakter powinna być zaklasyfikowana do grupowania PKWiU 62.02.
Pytanie
Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu usług świadczonych w ramach Umowy mogą zostać opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ZPD?
Pana stanowisko w sprawie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku
Pana zdaniem, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, przychody uzyskiwane z tytułu usług świadczonych w ramach Umowy mogą zostać opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ZPD.
Uzasadnienie stanowiska:
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ZPD, osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Na gruncie ustawy o ZPD (art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ZPD), pojęcie „pozarolniczej działalności gospodarczej” jest rozumiane analogicznie jak w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 226 ze zm.; dalej: „ustawa o PIT”). Tym samym będzie to działalność zarobkowa, w tym m.in. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa, prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do określonych przychodów z innych źródeł (art. 5a pkt 6 ustawy o PIT). Z kolei działalność usługowa będzie rozumiana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556; dalej: „PKWiU 2015”), z zastrzeżeniem działalności gastronomicznej i usługowej w zakresie handlu (art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ZPD).
W Pana ocenie, usługi świadczone w ramach Umowy mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z Klasyfikacją, w odniesieniu do usług świadczonych w ramach Umowy mogą znaleźć zastosowanie wskazane poniżej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych:
1.dla usług konsultingowych dla kontrahenta w dziedzinie technologii informacyjnych (IT) i bezpieczeństwa (BI) oraz przygotowywania analiz związanych z technologiami informacyjnymi (IT) i bezpieczeństwem informacji (BI) na żądanie kontrahenta (PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”):
−12% jeżeli wskazane powyżej usługi są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) lub są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ZPD;
−8,5% jeżeli wskazane powyżej usługi nie spełniają przesłanek do zastosowania stawki 12%, tj. stanowią przychody z innej działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ZPD.
2.dla usług zarządzania procesami związanymi z technologiami informacyjnymi (IT) i bezpieczeństwem informacji (BI) w imieniu kontrahenta (PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” lub PKWiU 70.22 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”):
−15% jeżeli wskazane powyżej usługi odnoszą się do doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej związanego z zarządzaniem, a przy tym dotyczą doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ZPD);
−12% jeżeli wskazane powyżej usługi odnoszą się do doradztwa dotyczącego planowania i projektowania systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne oraz są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) lub są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ZPD;
−8,5% jeżeli wskazane powyżej usługi nie spełniają przesłanek do zastosowania stawek 15% i 12%, tj. stanowią przychody z innej działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ZPD.
Ad. 1
Jak wskazano powyżej, potencjalne zastosowanie 12% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług konsultingowych dla kontrahenta w dziedzinie technologii informacyjnych (IT) i bezpieczeństwa (BI) oraz przygotowywania analiz związanych z technologiami informacyjnymi (IT) i bezpieczeństwem informacji (BI) na żądanie kontrahenta, wynika z ich zaklasyfikowania do usług:
–związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) lub
–związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).
Należy w tym miejscu zaznaczyć, że w myśl art. 4 ust. 4 ustawy o ZPD, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny (dalej: Wyjaśnienia”), symbol PKWiU 62.02.10.0 (tj. usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego), obejmuje m.in.:
–usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,
–usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,
–usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,
–usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.
Tym samym – Pana zdaniem – przedmiotowe usługi konsultingowe dla kontrahenta w dziedzinie technologii informacyjnych (IT) i bezpieczeństwa (BI) oraz przygotowywania analiz związanych z technologiami informacyjnymi (IT) i bezpieczeństwem informacji (BI) na żądanie kontrahenta, do których można zaliczyć konsultacje i raportowanie do kierownictwa w zakresie infrastruktury IT i aspektów bezpieczeństwa informacji związanych z działalnością gospodarczą oraz wparcie informatyczne użytkowników (zarządzanie dostępem, utrzymanie systemów), mając na uwadze ich charakter, nie odpowiadają usługom przypisanym do powyższego symbolu PKWiU.
Podobnie nie odpowiadają one także usługom związanym z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), które zgodnie z wyjaśnieniami odnoszą się m.in. do usług związanych z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takich jak doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia, czy systemów zabezpieczających.
Tym samym – w Pana ocenie – do usług konsultingowych dla kontrahenta w dziedzinie technologii informacyjnych (IT) i bezpieczeństwa (BI) oraz przygotowywania analiz związanych z technologiami informacyjnymi (IT) i bezpieczeństwem informacji (BI) na żądanie kontrahenta, do których można zaliczyć konsultacje i raportowanie do kierownictwa w zakresie infrastruktury IT i aspektów bezpieczeństwa informacji związanych z działalnością gospodarczą oraz wparcie informatyczne użytkowników (zarządzanie dostępem, utrzymanie systemów), nie powinna znaleźć zastosowania 12% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. To z kolei prowadzi do wniosku, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ZPD powinny być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Ad. 2
Odnosząc się do warunków wskazanych w Klasyfikacji, w Pana ocenie, świadczone usługi zarządzania procesami związanymi z technologiami informacyjnymi (IT) i bezpieczeństwem informacji (BI) w imieniu kontrahenta, do których można zaliczyć:
–zarządzanie infrastrukturą IT, rozumianą jako aktywa, sieci, systemy (projekty koncepcyjne, monitoring, utrzymanie, zakupy),
–zarządzanie bezpieczeństwem informacji (projekty koncepcyjne, wdrażanie, monitorowanie, utrzymanie polityk bezpieczeństwa informacji, procedur, kontroli technologicznych) oraz
–zarządzanie personelem działu IT (przydzielanie i monitorowanie zadań w obszarach infrastruktury IT i bezpieczeństwa informacji) stanowią usługi zarządzania a nie usługi doradztwa.
Pod względem językowym usług doradztwa nie można utożsamiać z usługami zarządzania. Zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl), doradztwo to „udzielanie fachowych porad”. Natomiast zarządzanie to „wydawanie poleceń lub sprawowanie nad czymś zarządu”. Usług zarządzania nie można więc traktować jak usług doradczych.
Pana zdaniem, patrząc przez pryzmat charakteru świadczonych usług zarządzania procesami związanymi z technologiami informacyjnymi (IT) i bezpieczeństwem informacji (BI) w imieniu kontrahenta, do których można zaliczyć:
–zarządzanie infrastrukturą IT, rozumianą jako aktywa, sieci, systemy (projekty koncepcyjne, monitoring, utrzymanie, zakupy),
–zarządzanie bezpieczeństwem informacji (projekty koncepcyjne, wdrażanie, monitorowanie, utrzymanie polityk bezpieczeństwa informacji, procedur, kontroli technologicznych) oraz
–zarządzanie personelem działu IT (przydzielanie i monitorowanie zadań w obszarach infrastruktury IT i bezpieczeństwa informacji) trudno uznać by usługi te można było zaliczyć do usług doradztwa.
Odrębność usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej od usług zarządzania wynika też wprost w konstrukcji PKWiU 2015. Widać to wyraźnie dla klasy PKWiU 70.22, tj. pozostałych usługi doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej i usług zarządzania, gdzie doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej to usługi objęte PKWiU od 70.22.11 do 70.22.16, natomiast usługi zarządzania sklasyfikowane są od 70.22.17 (usługi zarządzania procesami gospodarczymi) do 70.22.20.0 (pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych).
Zatem, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ZPD, stawka 15% została przypisana jedynie usługom doradztwa związanym z zarządzeniem, tj. usługom sklasyfikowanym m.in. w grupowaniach PKWiU 70.22.1 – doradztwo związane z zarządzaniem oraz 70.22.3 – doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Do innych zaś usług objętych tym działem, stawka ta nie znajduje zastosowania. Tym samym – w Pana ocenie – do usług zarządzania procesami związanymi z technologiami informacyjnymi (IT) i bezpieczeństwem informacji (BI) w imieniu kontrahenta, do których można zaliczyć zarządzanie personelem działu IT (przydzielanie i monitorowanie zadań w obszarach infrastruktury IT i bezpieczeństwa informacji), jako usług niestanowiące usług doradztwa, nie powinna znaleźć zastosowania 15% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Podobnie jak w przypadku usług konsultingowych dla kontrahenta w dziedzinie technologii informacyjnych (IT) i bezpieczeństwa (BI) oraz przygotowywania analiz związanych z technologiami informacyjnymi (IT) i bezpieczeństwem informacji (BI) na żądanie kontrahenta – Pana zdaniem – także usługi zarządzania procesami związanymi z technologiami informacyjnymi (IT) i bezpieczeństwem informacji (BI) w imieniu kontrahenta, do których można zaliczyć zarządzanie infrastrukturą IT, rozumianą jako aktywa, sieci, systemy (projekty koncepcyjne, monitoring, utrzymanie, zakupy) oraz zarządzanie bezpieczeństwem informacji (projekty koncepcyjne, wdrażanie, monitorowanie, utrzymanie polityk bezpieczeństwa informacji, procedur, kontroli technologicznych), nie odpowiadają usługom przypisanym do PKWiU 62.02.10.0 tj. usługom związanym z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.
Szczególnie biorąc pod uwagę, przywołany już powyżej opis do tego symbolu PKWiU przedstawiony w wyjaśnieniach.
To samo tyczy się także usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), które – Pana zdaniem – nie są tożsame z usługami zarządzania procesami związanymi z technologiami informacyjnymi (IT) i bezpieczeństwem informacji (BI) w imieniu kontrahenta, do których można zaliczyć zarządzanie infrastrukturą IT, rozumianą jako aktywa, sieci, systemy (projekty koncepcyjne, monitoring, utrzymanie, zakupy) oraz zarządzanie bezpieczeństwem informacji (projekty koncepcyjne, wdrażanie, monitorowanie, utrzymanie polityk bezpieczeństwa informacji, procedur, kontroli technologicznych).
Stąd też – w Pana ocenie – do usług zarządzania procesami związanymi z technologiami informacyjnymi (IT) i bezpieczeństwem informacji (BI) w imieniu kontrahenta, do których można zaliczyć:
–zarządzanie infrastrukturą IT, rozumianą jako aktywa, sieci, systemy (...),
–zarządzanie bezpieczeństwem informacji (...) oraz
–zarządzanie personelem działu IT (...) nie powinna znaleźć zastosowania 12% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Tym samym, jako usługi niespełniające przesłanek do zastosowania zarówno stawki 15%, jak też 12%, stanowią przychody z innej działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ZPD powinny być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Należy przy tym mieć na uwadze, konstrukcję ustawy o ZPD, w tym konstrukcję samego przepisu art. 12 ustawy o ZPD. Ich analiza prowadzi do wniosku, że stawka ryczałtu w wysokości 8,5% w stosunku do działalności usługowej jest quasi stawką podstawową. Tym samym, jest stosowana, jeżeli nie znajdują zastosowania inne stawki, z zasady szczegółowo określające przedmiot (zakres) danego rodzaju usługi.
Reasumując, Pana zdaniem, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, przychody uzyskiwane z tytułu usług świadczonych w ramach Umowy mogą zostać opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ZPD.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776)
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
–działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
–pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:
–wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych ─ usługi na rzecz produkcji;
–wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.
Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Stawki ryczałtu zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
–15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
–12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
–8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Jak wynika z przedstawionych okoliczności sprawy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie zawartej z kontrahentem umowy, jako (...) świadczy Pan „Usługi konsultingowe dla Klienta w dziedzinie technologii informacyjnych (IT) i Bezpieczeństwa Informacji (BI)” oraz „Dodatkowe usługi konsultingowe dla Klienta w dziedzinie technologii informacyjnych (IT) i Bezpieczeństwa Informacji (BI), na które składa się szereg czynności szczegółowo wymienionych we wniosku.
Przedmiotem umowy zawartej z Kontrahentem jest świadczenie usług konsultingowych dla kontrahenta w dziedzinie technologii informacyjnych (IT) i bezpieczeństwa informacji (BI), zarządzanie procesami związanymi z technologiami informacyjnymi (IT) i bezpieczeństwem informacji (BI) w imieniu kontrahenta oraz przygotowywanie analiz związanych z technologiami informacyjnymi (IT) i bezpieczeństwem informacji (BI) na żądanie kontrahenta.
Jak Pan wskazał w uzupełnieniu wniosku, przedmiot umowy powinien zostać potraktowany jako jedna usługa, na którą składają się poszczególne czynności, za świadczenie której przysługuje Panu jednorodne wynagrodzenie (określona w Umowie, łączna kwota miesięcznego wynagrodzenia, która ewentualnie może być powiększona o określoną w Umowie kwotę dodatkowego wynagrodzenia, wynikającego ze zwiększonego zaangażowania Pana w dodatkowe projekty prowadzone przez Kontrahenta), która jako nadająca całości zasadniczy charakter powinna być zaklasyfikowana do grupowania PKWiU 62.02.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku ww. usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Klasa PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” obejmuje następujące grupowania:
–62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”;
–62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”;
–62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS do PKWiU 2015:
Grupowanie 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego” obejmuje:
-usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,
-usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,
-usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,
-usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.
Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” obejmuje:
-usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:
–doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,
–systemy zabezpieczające.
Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
-udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
-usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
-udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
-udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Odnosząc się do powyższego, przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje 12% stawkę m.in. dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) oraz dla usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).
Wskazać trzeba, że wskazana przez Pana klasyfikacja PKWiU dla świadczonych usług – klasa 62.02„Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” – obejmuje zarówno „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), tj. te które są wprost wymienione w ww. przepisie, a także „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.02.20.0)oraz „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” (PKWiU62.02.30.0). Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.02 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.02) oznacza, że stawkę ryczałtu 12% należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług, które są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Zatem usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02) to takie spośród „Usługi związanych z doradztwem w zakresie informatyki” (PKWiU 62.02), które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania.
Podkreślić należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.02, wskazuje na związek świadczonych usług z doradztwem w zakresie oprogramowania, przy czym związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.
Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”.
Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych usług, prowadzi do stwierdzenia, że będące przedmiotem zapytania usługi, sklasyfikowane w klasie PKWiU 62.02 mają związek z doradztwem w zakresie oprogramowania oraz z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. W ramach działalności świadczy Pan bowiem usługi planowania i projektowania systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne. Efektem tych czynności jest zakup i dostarczenie pracownikom Kontrahenta odpowiedniego sprzętu czy oprogramowania, a także odpowiednie skonfigurowanie systemów w oparciu o wymagania biznesowe stawiane przez Kontrahenta. O tym, że świadczone przez Pana usługi wpisują się w usługi związane z doradztwem dotyczącym zarówno oprogramowania, jak również w zakresie sprzętu komputerowego (dot. infrastruktury IT i aspektów bezpieczeństwa informacji), przemawia także fakt, że prowadzi Pan konsultacje i raportowanie do kierownictwa w zakresie infrastruktury IT i aspektów bezpieczeństwa informacji związanych z działalnością gospodarczą, czyli wykonuje analizę działań biznesowych klientów i plany strategiczne. Jak wskazał Pan we wniosku, efektem ww. wykonanych przez Pana czynności jest wdrożenie celów wspierających bieżące plany biznesowe i przyszłe plany strategiczne.
Odnosząc się do twierdzenia, że Pana usługi nie mają charakteru usług doradczych, wskazać trzeba, że zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN konsulting to doradztwo prowadzone przez firmy na rzecz podmiotów gospodarczych. Natomiast z wyjaśnień zawartych w Wikipedii konsulting (ang. consulting „doradztwo”) – dziedzina zarządzania zajmująca się szeroko pojętym doradzaniem podmiotom gospodarczym, najczęściej dużym organizacjom. Osoba pracująca w konsultingu to konsultant. Konsulting to szeroka gama usług, od definiowania strategii firmy poprzez reorganizację (restrukturyzację) przedsiębiorstwa i zarządzanie finansowe, aż po zarządzanie kapitałem ludzkim oraz projektowanie i wdrażanie rozwiązań informatycznych (tzw. konsulting informatyczny).
Trudno zaprzeczyć, że świadczone przez Pana szeroko pojęte usługi konsultingowe w dziedzinie IT i BT, czyli de facto usługi o charakterze doradczym, nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania i sprzętu komputerowego.
Zatem biorąc powyższe pod uwagę, a także podaną przez Pana klasyfikację PKWiU 62.02, w niniejszej sprawie uznać należy, że Pana usługi są związane z doradztwem w zakresie systemów informatycznych, a więc specjalistycznego oprogramowania (czasami połączonego ze sprzętem komputerowym) służącego celowi biznesowemu kontrahenta.
Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług, sklasyfikowanych wg PKWiU do klasy 62.02 i – jak wynika z przeprowadzonej analizy – związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania i sprzętu komputerowego podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawką 8,5%.
Zatem Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
·zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniem dotyczącym ustalenia stawki ryczałtu w zakresie opisanych usług. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right