Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 26 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.209.2024.2.PR

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 85.59.19.0 .

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Wniosek został uzupełniony 5 czerwca 2024 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu niezależnie od miejsca osiągania dochodów. Osiąga Pan przychody z działalności gospodarczej i opodatkowuje je ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych począwszy od 2023 r. Przed 2023 r. Był Pan opodatkowany podatkiem liniowym. Od 2023 r. wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jako formę opodatkowania przychodów. Przychody z działalności gospodarczej w 2023 r. nie przekroczyły limitu 2 mln EUR, i nie przekroczą również limitu w 2024 r., jak i w latach kolejnych. W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej zawarł Pan umowę z Y Sp. z o.o., która pośredniczy w świadczeniu usług przez Pana ze spółką X SA.

Nie jest i nie zamierza Pan być zatrudniony na umowę o pracę czy umowę zlecenie, a przychody z działalności gospodarczej osiąga na terytorium Polski. Zgodnie z zawartą umową wykonuje Pan usługi jako A. Wykonywał Pan obowiązki A w 2023 r., jak również wykonuje je obecnie. W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej jako A zobowiązuje się Pan do świadczenia następującej usługi: „(...)”, polegającej na:

-edukowaniu członków (...),

-motywacji interesariuszy (...),

-prowadzeniu (...) warsztatów (...),

„(...)” dalej zwanej jako „Usługi A”.

Usługi A stanowią wypełnienie potrzeb Zleceniodawcy oznaczonych w umowie zawartej między Zleceniodawcą a Panem. Świadczy Pan ww. usługi od (...) 2022 r. oraz zamierza je świadczyć w latach następnych. Końcowym efektem oferowanej Usługi A jest (...). Dodatkowym efektem Pana pracy są (...).

W umowie zawartej przez Pana określone są następujące szczegółowe warunki świadczenia Usług A:

(...).

Usługi A, które świadczy Pan (od (...) 2022 r.) zostały przez Pana sklasyfikowane następująco: Usługi edukacyjne – PKWiU (2015) – 85.59.19.0 Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Zaznacza Pan, że samodzielnie sklasyfikował ww. czynności pod wskazaną klasyfikację PKWiU. Jednocześnie dodaje Pan, że powyższe klasyfikacje mają jedynie charakter pomocniczy i nie stanowią Pana oceny odnośnie klasyfikacji usług będących przedmiotem interpretacji według klasyfikacji PKWiU. Zaznacza Pan, że jego intencją jest uzyskanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości opodatkowania osiąganych przychodów (dochodów) z tytułu Usług A zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki ryczałtu 8,5%, począwszy od przychodów (dochodów) uzyskiwanych od momentu przejścia na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jako formę opodatkowania przychodów (styczeń 2023 r.).

Od stycznia 2023 r. prowadził Pan działalność gospodarczą w charakterze A, jednakże w związku z omyłkowym przekonaniem o braku możliwości stosowania stawki ryczałtu 8,5%, stosował Pan do świadczonych usług zawyżoną stawkę 12%, z uwagi na dokonanie wcześniej błędnej klasyfikacji statystycznej PKWiU.

Powyższa pomyłka wynikała z faktu, iż przed zawieszeniem działalności gospodarczej świadczył Pan usługi C, a więc inne niż Usługi A. Dochody osiągane przez Pana przed 2023 r., były opodatkowane podatkiem liniowym. Wskazuje Pan, że usługi A w żadnym stopniu nie dotyczą pozostałych usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej – PKWiU 70.22.30.0 (nie ma Pan wiedzy profesjonalnej w zakresie rozwiązań technicznych i profesjonalnych stosowanych przez Zleceniobiorcę i tym samym nie może doradzać w tych kwestiach), jak również nie wykonywał w 2023 r. i nie wykonuje obecnie działalności związanej z tworzeniem oprogramowania, czynności związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, czynności związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania oraz związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi oraz w zakresie instalowania oprogramowania.

Nie świadczył również w 2023 r. oraz nie świadczy obecnie następujących usług: usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Jednocześnie wskazał Pan, że pozostając w błędzie co do kwalifikacji prawnej swoich usług A korzystał do tej pory, w tym w 2023 r., z kodu PKD 62.01.Z., który omyłkowo przyporządkował do swojej działalności gospodarczej przed 2023 r., kiedy to świadczył usługi w ramach działalności gospodarczej jako C, a osiągane dochody były opodatkowane podatkiem liniowym.

Obecnie, jak również w 2023 r. nie wykonuje Pan (i w 2023 r. nie wykonywał) usług jako C . Na skutek ww. okoliczności do osiąganego do tej pory przychodu z tytułu usług A, zarówno w 2024 r. jak również w 2023 r. – pozostając w błędnym przekonaniu – opodatkowywał Pan swoje przychody nieprawidłową stawką 12% zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym dla przychodów osiąganych od 1 stycznia 2022 r., podczas gdy powinien stosować stawkę 8,5%. Skutecznie wybrał Pan formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w 2023 r. i kontynuuje tę formę opodatkowania w 2024 r. Pana usługi ograniczone są tylko i wyłącznie do pełnienia roli A – usługi edukacji i wsparcia organizacji i zespołu rozwijającego (...) w zrozumieniu teorii i praktyki B.

Pozostawał Pan w błędnym przekonaniu, że to charakter produktu końcowego wytwarzanego przez Zleceniodawcę, dla którego dostarcza wsparcie, a nie jego specjalistyczne usługi A, które faktycznie wykonuje, determinuje stosowanie określonych kodów PKD i PKWiU jakie powinien stosować przy prowadzeniu własnej działalności gospodarczej. Tym samym, od momentu wykonywania usług w charakterze A, stosował Pan stawki ryczałtu właściwe dla wykonywania obowiązków Kierownika Projektu (Project Managera) w związku z dostarczaniem usług do poprzedniej, innej firmy niż Zleceniodawca.

W rezultacie, pozostawał w Pan błędnym przeświadczeniu co do istoty prawidłowej kwalifikacji usług A, tj. kod PKD 62.01.Z. Było to błędne przeświadczenie, ponieważ charakter usług A wykonywanych przez Pana jest (był) niezależny, bez względu na to czy produktem zespołu, dla którego dostarcza wsparcie jest program komputerowy, serwis internetowy, lek, wystrój mieszkania czy jakikolwiek inny produkt/towar. W świetle aktualnie obowiązujących przepisów to usługi, które rzeczywiście wykonuje przedsiębiorca (tu: Usługi A) są podstawą kwalifikacji PKD a nie końcowy przedmiot usługi jakie realizuje Zleceniodawca, lub poprzedni pracodawca.

W związku z powyższym uważa Pan, że z tytułu przychodów z Usług A osiąganych w 2023 r. jak i obecnie powinien stosować stawkę ryczałtu 8,5%, co oznacza, że jest również uprawniony do złożenia korekty zeznania PIT-28 za 2023 r. wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty, poprzez skorygowanie stosowanej uprzednio zawyżonej stawki ryczałtu 12% i rozliczenie tych przychodów według stawki 8,5%. W stosunku do Pana nie mają zastosowania tzw. przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o ryczałcie, wykluczające możliwość stosowania tej formy opodatkowania dla osiąganych przychodów. Nie wykonuje Pan również Usług A w ramach wolnego zawodu.

Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, składając stosowne oświadczenie w momencie jej wznowienia (przed 20 lutego 2022 r.). Do chwili obecnej nie zmieniał Pan formy opodatkowania i nadal jest opodatkowany ryczałtem. Podtrzymuje Pan, że jego intencją jest uzyskanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości podatkowania osiąganych przychodów (dochodów) z tytułu Usług A zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki ryczałtu 8,5%, począwszy od przychodów (dochodów) uzyskiwanych od stycznia 2023 r.

Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług: przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73).

Uzupełnienie wniosku

W roku 2022 i poprzedzających latach Pana działalność była opodatkowana podatkiem liniowym.

Zespoły składają się z (...), z którego korzystają później pracownicy (...) (interesariusze).

Pana działania polegają na prowadzeniu warsztatów:

a)aktualizujących wiedzę interesariuszy i zespołów dotyczącą zagadnień metodologii B i (...), która wspiera ich w (...);

b)skupionych na analizie istniejącego procesu wytwarzania (...) i możliwości jego usprawnienia;

c)mających na celu (...).

Edukacja następuje z wykorzystaniem narzędzi coachingu grupowego i personalnego ukierunkowanych na kształtowanie środowiska pracy skupionego na osiąganiu celów ustanowionych przez klienta, a zarazem odpowiadającego potrzebom zespołów i interesariuszy. Efektem tych czynności jest pogłębienie wiedzy interesariuszy i zespołów na temat metodologii B i (...), a następnie wykorzystanie ww. wiedzy w celu usprawnienia procesu wytwarzania (...) poprzez:

-bardziej efektywne osiąganie celów ustanowionych przez interesariuszy (obniżenie kosztów),

-przyspieszenie jego wytwarzania (dotrzymywanie terminów),

-sprawniejszą komunikację skutkującą mniejszą ilością popełnianych błędów.

W konsekwencji kontrahent (interesariusze) otrzymuje sprawnie funkcjonujące (...) odpowiadające jego potrzebom, które wykorzystuje w swojej pracy do osiągania własnych celów biznesowych.

Czynności, które wchodzą w zakres świadczeń:

(...)

Wskazał Pan, że współpracuje ze zleceniodawcą w oparciu o umowę o stałą współpracę w zakresie usług informatycznych. Nie pełni Pan i nie będzie pełnił żadnych funkcji w Zarządzie w spółce Zleceniodawcy

Pytania

1.Czy uzyskiwane od 2023 r. przychody z tytułu usług A, sklasyfikowanych jako usługi edukacyjne pod symbolem 85.59.19.0 PKWiU opisanych szczegółowo w opisie stanu faktycznego mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%?

2.Czy jest Pan uprawniony do złożenia korekty zeznania PIT-28 w rozliczeniu za 2023 r. oraz złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty poprzez skorygowanie zastosowanej w pierwotnym zeznaniu stawki ryczałtu 12% na stawkę 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana opinii, uzyskiwane począwszy od 2023 r. przychody z tytułu usług A, sklasyfikowanych jako usługi edukacyjne pod symbolem 85.59.19.0 PKWiU opisanych szczegółowo w opisie stanu faktycznego mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne według stawki 8,5%,

Pana zdaniem, jest uprawniony do złożenia korekty zeznania PIT-28 w rozliczeniu za 2023 r. oraz złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty poprzez skorygowanie zastosowanej w pierwotnym zeznaniu stawki ryczałtu 12% na stawkę 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia o 20 listopada 1998 r. zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776)

ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie

określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

·8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

·8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85)

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia wynika, że w ramach działalności gospodarczej świadczy Pan usługi „A”, dla których wskazał grupowanie PKWiU 85.59.19.0 „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że dla przychodów osiąganych w ramach opisanej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 85.59.19.0, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełnia Pan warunki formalne przewidziane dla tej formy opodatkowania.

Przechodząc do kwestii możliwości złożenia korekt zeznań podatkowych za wnioskowane lata podatkowe organ stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 75 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):

Jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.

W myśl natomiast art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej:

Jeżeli z przepisów prawa podatkowego wynika obowiązek złożenia zeznania (deklaracji), to podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest obowiązany złożyć skorygowane zeznanie (deklarację).

Zgodnie z art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej:

Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

W myśl art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej:

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Pojęcie deklaracji zostało zdefiniowane w art. 3 pkt 5 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach – rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia, sprawozdania oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej:

Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Z treści cytowanego uprzednio art. 81 ustawy Ordynacja podatkowa wynika zatem, że korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m.in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych, np. błędnie mogła zostać określona wysokość przychodu bądź dochodu, a także inne dane zawarte w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Podatnik, który dokonuje korekty zeznania podatkowego, aby odzyskać nadpłacony lub nienależnie uiszczony podatek dochodowy albo zaniżoną lub niewykazaną nadpłatę podatku dochodowego, musi także przedłożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty. Obliguje do tego art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej. We wniosku o stwierdzenie nadpłaty należy wskazać rodzaj zobowiązania podatkowego, w którym występuje nadpłata, jej wysokość oraz okoliczności powstania.

Przepisy ustawy Ordynacja podatkowa nie określają szczególnych terminów, w których przysługuje powyższe uprawnienie. Należy więc powiązać tę możliwość z zobowiązaniem podatkowym, którego deklaracja (zeznanie) dotyczy. Prawo do korekty deklaracji (zeznania) istnieje tak długo, jak długo istnieje zobowiązanie podatkowe, czyli 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa).

Wobec tego, ma Pan możliwość dokonania korekty zeznania.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

·Interpretacja dotyczystanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

·Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

·Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

·Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

·Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00