Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 25 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.291.2024.1.MK
W zakresie ustalenia, czy Stowarzyszenie będące organizacją pożytku publicznego może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego w związku z inwestowaniem posiadanych środków w zakup certyfikatów inwestycyjnych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Stowarzyszenie będące organizacją pożytku publicznego może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego w związku z inwestowaniem posiadanych środków w zakup certyfikatów inwestycyjnych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Stowarzyszenie (…) zwana dalej organizacją, z siedzibą (…) jest organizacją ze statusem organizacji pożytku publicznego.
Prowadzi działalność nieodpłatną pożytku publicznego (w ramach działalności statutowej), planuje natomiast prowadzenie działalności odpłatnej pożytku publicznego oraz działalności gospodarczej z przeznaczeniem na działalność statutową.
Zgodnie z art. 24 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. 2003 nr 96 poz. 873 z późn. zm.) organizacji przysługuje zwolnienie od: podatku dochodowego od osób prawnych, podatku od nieruchomości, podatku od czynności cywilnoprawnych, opłaty skarbowej, opłat sądowych - w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego. Zdaniem Wnioskodawcy wspomniane zwolnienie dotyczy odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego.
Organizacja otrzymuje od osób fizycznych 1,5% podatku wg dyspozycji art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. 2003 nr 96 poz. 873 z późn. zm.).
Zgodnie z art. 27 ust. 2 ww. ustawy otrzymane przez organizację środki finansowe pochodzące z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych są wykorzystywane wyłącznie na prowadzenie działalności pożytku publicznego.
Przychody Organizacji pochodzą zatem aktualnie z darowizn, dotacji oraz z 1,5% podatku, docelowo w planach mają pochodzić dodatkowo z: działalności odpłatnej pożytku publicznego i działalności gospodarczej.
Organizacja ma w planach inwestować posiadane środki z ww. przychodów w zakup certyfikatów inwestycyjnych funduszy: (…) oraz (…). Oba fundusze zaliczają się do funduszy bezpiecznych inwestujących głównie w instrumenty rynku pieniężnego, depozyty bankowe, krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe oraz jednostki i tytuły uczestnictwa innych funduszy pieniężnych i gotówkowych. Organizacja w przyszłości planuje zakup certyfikatów inwestycyjnych innych funduszy.
Wszystkie powyższe fundusze działają na postawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz.U. 2004 nr 146 poz. 1546 z późn. zm.) i są wpisane do sądowego rejestru funduszy inwestycyjnych odpowiednio.
Pytania
1. Czy Organizacja może inwestować przyszły i powstały zysk z działalności gospodarczej w powyższe Fundusze Inwestycyjne Zamknięte bez obowiązku płacenia podatku od zainwestowanej kwoty w sytuacji, gdy zainwestowane środki oraz ewentualny zysk zostaną przeznaczone, wydatkowane przez Fundację w całości na cele statutowe?
Precyzując: chodzi o sytuację inwestowania środków Organizacji, powstałych z przekazania uchwałą zarządu organizacji zysku z działalności gospodarczej na działalność statutową organizacji, celem późniejszego ich wydatkowania w całości na działalność statutową np. w sytuacji gdy osiągnięta zostanie docelowa wysokość środków, aby móc zrealizować określony cel statutowy (np. budowa szpitala).
2. Czy Organizacja może inwestować środki zgromadzone na funduszach wydzielonych statutowych (zasilanych darowiznami od osób fizycznych i osób prawnych) w powyższe Fundusze Inwestycyjne Zamknięte bez obowiązku płacenia podatku od zainwestowanej kwoty w sytuacji, gdy zainwestowane środki oraz ewentualny zysk zostaną przeznaczone, wydatkowane przez Organizację w całości na cele statutowe?
3. Czy Fundacja (winno być: Organizacja) może inwestować środki zgromadzone na funduszu wydzielonym, „1,5% podatku” (zasilanym przychodami 1,5% podatku) w powyższe Fundusze Inwestycyjne Zamknięte bez obowiązku płacenia podatku od zainwestowanej kwoty w sytuacji, gdy zainwestowane środki oraz ewentualny zysk zostaną przeznaczone, wydatkowane przez Organizację w całości na cele statutowe?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są (…), przy czym na podstawie art. 17 ust. 1e ww. ustawy zwolnienie, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe [jak przedmiotowa Fundacja (winno być: Organizacja)] lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:
1)wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.;
2)papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
3)jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych.
W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, iż w przypadku inwestowania środków pochodzących z przychodów z działalności odpłatnej pożytku publicznego, darowizn, 1,5% podatku oraz zysku z działalności gospodarczej (nadwyżki przychodów nad kosztami przeznaczonej na działalność statutową organizacji), przez Organizację o statusie Organizacji Pożytku Publicznego, w zakup certyfikatów inwestycyjnych funduszy inwestycyjnych zamkniętych działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych, są one wolne od podatku.
Powyższe stanowisko Organizacji jest zgodne z interpretacją Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znak: 2461-IBPB-1-2.4510.63.2017.1.MS z 10 kwietnia 2017 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261):
Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 571):
Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.
Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 2 tej ustawy:
Organizacjami pozarządowymi są:
1) niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,
2) niedziałające w celu osiągnięcia zysku
- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.
Zgodnie z art. 24 ust. 1 ww. ustawy:
Organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od:
1) podatku dochodowego od osób prawnych,
3) podatku od czynności cywilnoprawnych,
- w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.
Odrębne przepisy, do których odsyła cytowany przepis, regulujące zagadnienie zwolnienia organizacji pożytku publicznego od podatku dochodowego od osób prawnych to przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm. – dalej: „ustawa o CIT”).
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.
Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT:
Wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.
Art. 17 ust. 1b ustawy o CIT stanowi, że:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Biorąc pod uwagę powyższe, wskazać należy, że ustawa o CIT ściśle określa więc warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, tj.:
1.posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
2.przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.
Nieistotne jest przy tym źródło tego dochodu, tj. czy został on osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i - bez względu na termin – wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że jesteście Państwo organizacją ze statusem organizacji pożytku publicznego. Prowadzicie Państwo działalność nieodpłatną pożytku publicznego (w ramach działalności statutowej), planujecie prowadzenie działalności odpłatnej pożytku publicznego oraz działalności gospodarczej z przeznaczeniem na działalność statutową.
Otrzymujecie Państwo od osób fizycznych 1,5% podatku zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Otrzymane przez Państwa środki finansowe pochodzące z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych są wykorzystywane wyłącznie na prowadzenie działalności pożytku publicznego. Państwa przychody pochodzą zatem aktualnie z darowizn, dotacji oraz z 1,5% podatku, docelowo w planach mają pochodzić dodatkowo z działalności odpłatnej pożytku publicznego i działalności gospodarczej.
Planujecie Państwo inwestować posiadane środki z ww. przychodów w zakup certyfikatów inwestycyjnych funduszy: (…) oraz (…). Oba fundusze zaliczają się do funduszy bezpiecznych inwestujących głównie w instrumenty rynku pieniężnego, depozyty bankowe, krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe oraz jednostki i tytuły uczestnictwa innych funduszy pieniężnych i gotówkowych.
W przyszłości planujecie Państwo zakup certyfikatów inwestycyjnych innych funduszy. Wszystkie powyższe fundusze działają na postawie ustawy o funduszach inwestycyjnych i są wpisane do sądowego rejestru funduszy inwestycyjnych odpowiednio.
Należy zauważyć, że kwestie związane z „lokatą kapitału” w kontekście zwolnień określonych w art. 17 ustawy o CIT reguluje art. 17 ust. 1e ustawy o CIT, w myśl którego:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:
1) wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.;
2) papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
3) jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych.
Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1f ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.
W tym miejscu należy podkreślić, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), a ich stosowanie przez organy podatkowe nie może odbywać się według wykładni rozszerzającej.
Z uwagi na powyższe należy zauważyć, że w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT, ustawodawca wyraźnie określił sytuacje, w których lokaty kapitału/lokowanie dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT, nie będzie skutkowało utratą zwolnienia. Przy czym wyliczenie zawarte w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT, ma charakter zamknięty, co prowadzi do wniosku, że inne sposoby lokowania wspomnianych dochodów nie korzystają z takiego zwolnienia.
Odnosząc powyższe wyjaśnienia do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że inwestowanie posiadanych przez Państwa środków pieniężnych w zakup certyfikatów inwestycyjnych funduszy działających na postawie ustawy o funduszach inwestycyjnych, będzie objęte dyspozycją art. 17 ust. 1e ustawy o CIT.
Tym samym będziecie Państwo uprawnieni do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego, na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, w odniesieniu do dochodów lokowanych poprzez nabycie certyfikatów inwestycyjnych funduszy działających na postawie ustawy o funduszach inwestycyjnych, przeznaczonych i wydatkowanych na cele statutowe.
Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right