Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 25 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.205.2024.2.AR

Czy Wnioskodawca prawidłowo uznał, że spółka X Spółka z o.o., na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, nie będzie zobowiązana do pobrania, jako płatnik, kwoty podatku dochodowego od dywidendy wypłaconej jej wspólnikowi - spółce Y.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe a w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie:

- możliwości zastosowania w opisanych we wniosku okolicznościach zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT – jest nieprawidłowe,

- braku obowiązku pobrania przez Spółkę, jako płatnika, kwoty podatku dochodowego od dywidendy wypłaconej wspólnikowi – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia czy Spółka nie będzie zobowiązany do pobrania, jako płatnik, kwoty podatku dochodowego od dywidendy wypłaconej wspólnikowi - spółce Y.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie Organu – 21 czerwca 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka X z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą (…)

Jedynym wspólnikiem wskazanej powyżej Spółki od (...) 2022 r. jest spółka Y z siedzibą w Wielkiej Brytanii.

Spółka Y jest wspólnikiem spółki X Spółka z o.o. od (...) 2018 r., od tej daty - daty zawarcia umowy zbycia udziałów - posiadała (...) % udziałów ((...) udziałów) w kapitale zakładowym spółki X Spółka z o.o.

Spółka Y jest podatnikiem podatku dochodowego w Wielkiej Brytanii od całości swoich dochodów - podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowego w Wielkiej Brytanii, w rozumieniu umowy pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej i Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchyleniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, przedstawiła aktualny ((...) 2024 r.) certyfikat rezydencji podatkowej.

W (...) 2024 r. Zgromadzenie Wspólników spółki X Spółka z o.o. zamierza podjąć uchwałę o wypłacie dywidendy swojemu wspólnikowi - spółce Y w wysokości między (...) a (...) PLN (ostateczna decyzja co do wysokości dywidendy zostanie podjęta przed datą Zgromadzenia i będzie uzależniona od bieżącej sytuacji kasowej spółki X Spółka z o.o.), w żadnym jednak wypadku wysokość dywidendy nie przekroczy kwoty 2.000.000 PLN. Spółka Y nie uzyskuje jakichkolwiek należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym.

Spółka X z o.o. analizując obowiązujące przepisy, w szczególności ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, a także zaistniały stan faktyczny stoi na stanowisku, iż nie będzie zobowiązana do pobrania, jako płatnik, kwoty podatku dochodowego od dywidendy wypłaconej jej wspólnikowi - spółce Y.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 19 czerwca 2024 r., wskazaliście Państwo, że:

1)Spółka Y będzie rzeczywistym właścicielem (w rozumieniu art. 4a pkt 29 ustawy o podatku od osób prawnych) wypłaconej przez spółkę X Spółka z o.o. z siedzibą w (…) dywidendy, Y spełnia łącznie wskazane w przepisie, opisane warunki:

a)otrzymuje należność dla własnej korzyści, w tym decyduje samodzielnie o jej przeznaczeniu i ponosi ryzyko ekonomiczne związane z utratą tej należności lub jej części,

b)nie jest pośrednikiem, przedstawicielem, powiernikiem lub innym podmiotem zobowiązanym do przekazania całości lub części należności innemu podmiotowi,

c)prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju siedziby (Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej) i jest rzeczywistym wspólnikiem spółki X Sp. z o.o. wykonującym prawa z posiadanych udziałów w Spółce.

2)Spółka Y jest wspólnikiem spółki X Spółka z o.o. od (...) 2018 r., od tej daty - daty zawarcia umowy nabycia udziałów - posiadała nieprzerwanie (...) % udziałów ((...) udziałów) w kapitale zakładowym spółki X Spółka z o.o. do dnia (...) 2022 r. od kiedy jest nieprzerwanie jedynym (100 %) wspólnikiem spółki X Spółka z o.o.

3)Spółka Y nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o podatku od osób prawnych.

Pytanie

Czy Wnioskodawca prawidłowo uznał, że spółka X Spółka z o.o., na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, nie będzie zobowiązana do pobrania, jako płatnik, kwoty podatku dochodowego od dywidendy wypłaconej jej wspólnikowi - spółce Y?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.), w tym na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy, podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Taka zasada wstępnie miałby zastosowanie do wspólnika spółki X Spółka z o.o. - spółki Y. Z kolei na podstawie art. 3 ust. 3 pkt 5 ww. ustawy, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników - nierezydentów, uważa się w szczególności dochody (przychody) z tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia. Zgodnie z art. 3 ust. 5 ww. ustawy za dochody (przychody), o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 5 uważa się przychody wymienione m.in. w art. 22 ust. 1 ustawy, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1-4) ustawy. Przepis ten miałby więc zastosowanie do dywidendy jaka otrzymałaby spółka Y jako wspólnik spółki X Spółka z o.o. po podjęciu odpowiedniej uchwały przez Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników tej Spółki.

Na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 ustawy przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Biorąc jednak pod uwagę inne przepisy X Spółka z o.o. jako spółka wypłacająca dywidendę nie będzie zobowiązana do pobrania podatku u źródła (w Polsce) od dywidendy wypłaconej spółce Y w 2024 r., gdyż zdaniem wnioskującego spełnione są ustawowe warunki uprawniające do zastosowania zwolnienia, tj. nie pobrania podatku przez jego płatnika.

Płatnik podatku (X Spółka z o.o.) nie pobiera podatku od wypłacanej dywidendy, jeżeli zachodzą łącznie okoliczności do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj.:

1)wypłacającym dywidendę jest spółka mająca siedzibę lub zarząd w Polsce,

2)uzyskującym dywidendę jest spółka podlegająca w Polsce lub w innym państwie Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Konfederacji Szwajcarskiej, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,

3)spółka uzyskująca dywidendę, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% (w przypadku spółki szwajcarskiej - nie mniej niż 25%) udziałów (akcji) w kapitale spółki wypłacającej dywidendę,

4)spółka uzyskująca dywidendę nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Warunkiem zastosowania zwolnienia (zgodnie art. 22 ust. 4a i 4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) jest nieprzerwany, dwuletni okres posiadania przez spółkę uzyskującą dywidendę wymaganej wysokości udziałów (akcji) w kapitale spółki wypłacającej. Zachowanie wymaganego okresu posiadania udziałów będzie również spełnione, jeśli okres ten upłynie po dniu uzyskania dywidendy.

W sytuacji faktycznej zaistniałej w niniejszej sprawie spółka Y była większościowym ((...)%) udziałowcem spółki X Spółka z o.o. od (...) 2018 r., natomiast od dnia (...) 2022 r. jest jedynym wspólnikiem spółki X Spółka z o.o.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny (winno być: zdarzenie przyszłe) i uzyskane dokumenty (certyfikat rezydencji podatkowej wystawiony przez (…) dla spółki Y , spełnione są wszystkie punkty art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uzasadniające nie pobranie podatku od wypłacanej dywidendy, za wyjątkiem pkt 2 – Spółka Y jest spółką angielską - od 1 stycznia 2021 r. Wielka Brytania (czyli Anglia, Szkocja, Walia, Irlandia Północna) nie należy do Europejskiego Obszaru Gospodarczego/European Economic Area, do Unii Europejskiej oczywiście też nie należy, jednakże obowiązuje przepis pozwalający na przyjęcie, że ta przesłanka jest również spełniona.

Dowód: Certyfikat rezydencji podatkowej wystawiony przez (…) .

Na podstawie art. 22 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisy art. 22 ust. 4-4d tej ustawy stosuje się odpowiednio również do podmiotów wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w treści załącznika nr 4 pod pozycją 24 wskazane są spółki ustanowione według prawa Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii), a więc również spółka Y.

Konsekwentnie zachodzi sytuacja pozwalająca na przyjęcie, iż istnieje podstawa do niepobrania podatku od wypłacanej dywidendy przez płatnika podatku - spółkę X Spółka z o.o.

Z kolei art. 22c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje, że m.in. przepisu art. 22 ust. 4 ustawy nie stosuje się, jeżeli skorzystanie ze zwolnienia określonego w tych przepisach było:

1)sprzeczne w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem tych przepisów,

2)głównym lub jednym z głównych celów dokonania transakcji lub innej czynności albo wielu transakcji lub innych czynności, a sposób działania był sztuczny.

Ustawodawca uszczegółowił tą regulację w art. 22c ust. 2 ww. ustawy, wskazując sposób działania nie jest sztuczny, jeżeli na podstawie istniejących okoliczności należy przyjąć, że podmiot działający rozsądnie i kierujący się zgodnymi z prawem celami zastosowałby ten sposób działania w dominującej mierze z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych.

W tym zakresie wskazać należy, iż nie zachodzi sytuacja sprzeczności w zaistniałych okolicznościach z przedmiotem lub celem przedstawionych przepisów, celem dokonania transakcji (lub innych transakcji lub czynności) nie jest skorzystanie z istniejącego zwolnienia, a sposób działania spółek, których dotyczy wniosek w niniejszej sprawie nie jest sztuczny - spółka Y korzysta jedynie, w sposób uprawiony i racjonalny z jednego z podstawowych przysługujących jej uprawnień wynikających z przepisów ustawy Kodeks spółek handlowych - prawa do otrzymania dywidendy z zysku uzyskanego przez spółkę X Spółka z o.o. za rok 2023.

W dalszej kolejności wskazać należy, że jeśli suma wypłat dokonywanych przez polską spółkę (płatnika podatku) na rzecz nierezydenta (podatnika) nie przekracza w obowiązującym u płatnika roku podatkowym 2.000.000 zł (czyli w 2024 r.) to wówczas na podstawie art 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (z uwzględnieniem ust. 1c, 1f i 2e art. 26 ustawy), płatnik może (już w momencie dokonania wypłaty dywidendy) nie pobierać podatku, zastosować zwolnienie bądź obniżoną stawkę podatku. Jednak w takim przypadku płatnik, przy zachowaniu należytej staranności, weryfikuje warunki niepobrania podatku, zastosowania zwolnienia albo stawki podatku innej niż stawka 19% wynikająca ze wskazanego powyżej przepisu ustawy.

Zgodnie z ostatnim zdaniem art 26 ust. 1 ustawy przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez podatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy płatnika z podatnikiem. W niniejszej sprawie przy dochowania należytej staranności nie pobranie podatku jest jak najbardziej uzasadnione, mimo oczywistego powiązania kapitałowego obu spółek, których dotyczy niniejszy wniosek - spółka Y jest aktualnie jedynym wspólnikiem spółki X Spółka z o.o.

Z kolei zgodnie z art. 26 ust. 1c i 1f ustawy w przypadku gdy wypłata należności, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy dokonywana jest na rzecz spółki podlegającej opodatkowaniu w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, płatnik zastosuje zwolnienie wynikające z art. 22 ust. 4 ustawy, pod warunkiem, że:

1)spółka otrzymująca należność udokumentuje swoje miejsce siedziby dla celów podatkowych certyfikatem rezydencji lub istnienie zagranicznego zakładu - zaświadczeniem wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej państwa, w którym znajduje się jej siedziba lub zarząd, albo przez właściwy organ podatkowy państwa, w którym ten zagraniczny zakład jest położony,

2)spółka lub jej zagraniczny zakład, na rzecz których wypłacane są należności, przedłoży pisemne oświadczenie, że w stosunku do wypłacanych należności spełnione zostały warunki, o których mowa w art. 22 ust. 4 pkt 4 ustawy (tj. że nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów),

3)łączna kwota należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 ustawy wypłacona podatnikowi w obowiązującym u płatnika roku podatkowym nie przekracza kwoty 2.000.000 zł.

W zakresie wskazanych powyżej przepisów wskazać należy, iż spółka otrzymująca należność - dywidendę udokumentowała swoje miejsce siedziby dla celów podatkowych certyfikatem rezydencji - w załączeniu do niniejszego wniosku znajduje się certyfikat rezydencji podatkowej wystawiony przez (…).

Spółka Y złożyła również pisemne oświadczenie, że w stosunku do wypłacanych należności - dywidendy spełnione zostały warunki, o których mowa w art. 22 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tj., że wskazana Spółka nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów.

Dowód: Oświadczenie spółki Y.

Również łączna kwota należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wypłacona podatnikowi - spółki Y w obowiązującym u płatnika podatku - spółce X Spółka z o.o. roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 2.000.000 złotych - zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym (winno być: zdarzeniem przyszłym), kwota dywidendy wypłacona w 2024 r. nie przekroczy kwoty 1.800.000 złotych, a spółka Y nie uzyskuje jakichkolwiek należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym.

Idąc dalej, zgodnie z art. 22b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dla zastosowania zwolnienia od podatku wymagane jest również, aby istniała podstawa prawna wynikająca z umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego innego niż Polska państwa, w którym podatnik ma swoją siedzibę lub w którym dochód został uzyskany.

W zakresie unikania podwójnego opodatkowania pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Obowiązuje Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, sporządzona w Londynie dnia 20 lipca 2006 r.

Wskazać należy, że następnie weszła w życie Konwencja wielostronna implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, podpisana m.in. przez Rzecząpospolitą Polską oraz przez Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii dnia 7 czerwca 2017 r. Zmodyfikowała ona niektóre przepisy Konwencji z 2006 r. natomiast nie kluczowy dla zwolnienia z obowiązku pobrania dywidendy.

Wnioskodawca do celów sporządzenia wniosku w niniejszej sprawie posłużył się tekstem syntetycznym Konwencji w zakresie stosowania Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, sporządzonej w Londynie dnia 20 lipca 2006 r., zmodyfikowanej przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, podpisaną przez Polskę oraz przez Zjednoczone Królestwo dnia 7 czerwca 2017 r. (tzw. Konwencja MLI).

Zgodnie z informacją na stronie rządu Rzeczypospolitej Polskiej (https://www.podatki.gov.pl/podatkowa-wspolpraca-miedzynarodowa/konwencja-mli/teksty- syntetyczne-konwencja-mli) wspomniany powyżej tekst syntetyczny został przygotowany w porozumieniu z właściwymi organami podatkowymi Zjednoczonego Królestwa i przedstawia wspólne rozumienie modyfikacji wprowadzonych do Konwencji przez Konwencję MLI. Podstawą przygotowania tekstu syntetycznego były stanowiska w zakresie przyjęcia Konwencji MLI, przekazane Depozytariuszowi przy składaniu do depozytu instrumentu ratyfikacji przez:

- Polskę, dnia 23 stycznia 2018 r.

- Zjednoczone Królestwo, dnia 29 czerwca 2018 r.

Do sytuacji prawnej objętej wnioskiem w niniejszej sprawie zastosowanie będzie miał Artykuł 10 Konwencji - Dywidendy:

1. Dywidendy, wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

2. Jednakże, takie dywidendy:

a) będą zwolnione z opodatkowania w Umawiającym się Państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, jeśli osoba uprawniona do dywidend jest spółką mającą siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie i posiada w dniu wypłaty dywidend nie mniej niż 10 procent udziałów (akcji) w kapitale spółki wypłacającej dywidendy i posiadała lub będzie posiadać takie udziały (akcje) przez nieprzerwany 24 miesięczny okres, w którym dokonano wypłaty;

b) z zastrzeżeniem punktu a) niniejszego ustępu, mogą być także opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli osoba uprawniona do dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 10 procent kwoty dywidend brutto. Postanowienia niniejszego ustępu nie dotyczą opodatkowania spółki w odniesieniu do zysków, z których dywidendy są wypłacane.

3. Określenie "dywidendy" użyte w tym artykule oznacza dochód z udziałów (akcji) lub innych praw do udziału w zyskach, z wyjątkiem wierzytelności, jak również dochód z innych praw w spółce, który według prawa Umawiającego się Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma siedzibę, jest pod względem podatkowym traktowany jak dochód z udziałów (akcji) i obejmuje również każdy dochód, który 14 według prawa Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma siedzibę, jest traktowany jak dywidenda lub dystrybucja dokonywana przez spółkę.

4. Postanowienia ustępów 1 i 2 niniejszego artykułu nie mają zastosowania, jeżeli osoba uprawniona do dywidend, mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, wykonuje w drugim Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się siedziba spółki wypłacającej dywidendy, działalność poprzez zakład w nim położony i gdy udział, z tytułu którego dywidendy są wypłacane, faktycznie wiąże się z działalnością takiego zakładu. W takim przypadku stosuje się postanowienia artykułu 7 niniejszej Konwencji.

5. Jeżeli spółka, której siedziba znajduje się w Umawiającym się Państwie, osiąga zyski lub dochody z drugiego Umawiającego się Państwa, wówczas to drugie Państwo nie może ani obciążać podatkiem dywidend wypłacanych przez tę spółkę, z wyjątkiem przypadku, gdy takie dywidendy są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym drugim Państwie lub w przypadku, gdy udział, z tytułu którego dywidendy są wypłacane, faktycznie wiąże się z działalnością zakładu położonego w tym drugim Państwie, ani też obciążać niewydzielonych zysków spółki podatkiem od niewydzielonych zysków, nawet kiedy wypłacone dywidendy lub niewydzielone zyski całkowicie lub częściowo pochodzą z zysków albo z dochodów osiągniętych w tym drugim Państwie.

Biorąc pod uwagę art 10 ust 2 pkt a) Konwencji spółka Y skorzysta ze zwolnienia z opodatkowania w Polsce. Ponownie odwołując się do istniejącej sytuacji faktycznej - spółka Y była większościowym ((...)%) udziałowcem spółki X Spółka z o.o. od 17 września 2018 r., natomiast od dnia 13 czerwca 2022 r. jest jedynym wspólnikiem spółki X Spółka z o.o.

Biorąc powyższe pod uwagę spółka X Spółka z o.o. , na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, nie będzie zobowiązana do pobrania, jako płatnik, kwoty podatku dochodowego od dywidendy wypłaconej jej wspólnikowi - spółce Y.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie stanowiska

Zakres podmiotowy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest ściśle związany z instytucją ograniczonego i nieograniczonego obowiązku podatkowego. Powstanie obowiązku podatkowego wyznacza bądź siedziba lub zarząd usytuowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (zasada rezydencji), bądź też osiąganie dochodów na tym terytorium (zasada źródła). Zasada ograniczonego obowiązku podatkowego wynika z zasady źródła, która wiąże się z opodatkowaniem dochodu powstałego na terytorium państwa polskiego bez względu na miejsce (kraj), w którym podatnik ma swoją siedzibę lub zarząd, co oznacza opodatkowanie dochodu uzyskanego w Polsce.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak stanowi art. 3 ust. 3 pkt 5 ustawy o CIT:

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia.

Natomiast stosownie do art. 3 ust. 5 ww. ustawy:

Za dochody (przychody), o których mowa w ust. 3 pkt 5, uważa się przychody wymienione w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 3 pkt 1-4.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o CIT:

Podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zamierzacie Państwo podjąć uchwałę o wypłacie dywidendy na rzecz swojego wspólnika - spółki Y. Kwota wypłaconej dywidendy nie przekroczy 2.000.000 PLN a Spółka Y będzie rzeczywistym właścicielem (w rozumieniu art. 4a pkt 29 ustawy o podatku od osób prawnych) wypłaconej przez Państwa dywidendy.Państwa wspólnik podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów w Wielkiej Brytanii i przedstawi aktualny certyfikat rezydencji.

Spółka Y jest wspólnikiem spółki X Spółka z o.o. od (...) 2018 r., od tej daty - daty zawarcia umowy nabycia udziałów - posiadała nieprzerwanie (...) % udziałów w kapitale zakładowym spółki X Spółka z o.o. a od (...) 2022 r. jest nieprzerwanie jedynym (100 %) wspólnikiem spółki X Spółka z o.o. Spółka Y nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o podatku od osób prawnych.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia czy będziecie zobowiązani, jako płatnik, do pobrania kwoty podatku dochodowego od wypłaconej na rzecz Spółka Y dywidendy.

Państwa zdaniem, obowiązek powyższy nie będzie na Państwu ciążył. Twierdzicie Państwo m.in., że w opisanych we wniosku okolicznościach spełnione zostaną wszystkie przesłanki zwolnienia z opodatkowania wypłacanej dywidendy, wskazane w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT. Przeszkody do zastosowania powyższego zwolnienia nie będzie stanowiła okoliczność, że Y nie należy do Unii Europejskiej, jak również do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Państwa zdaniem, na podstawie art. 22 ust. 6 ustawy o CIT możliwe jest zastosowanie zwolnienia wynikającego z art. 22 ust. 4 ww. ustawy również do podmiotów wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy o CIT, którym jest spółka Y.

Odnosząc się do powyższego Państwa stanowiska w pierwszej kolejności wskazać należy, że w myśl art. 22 ust. 4 ustawy o CIT,

zwalnia się od podatku dochodowego przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, f oraz j, z wyjątkiem dochodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1) wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2) uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

3) spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;

4) spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Stosownie do art. 22 ust. 4a ustawy o CIT,

zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

W myśl natomiast art. 22 ust. 4b ww. ustawy,

zwolnienie to ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z tytułu udziału w zysku osoby prawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów). W przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat spółka, o której mowa w ust. 4 pkt 2, jest obowiązana do zapłaty podatku, wraz z odsetkami za zwłokę, od dochodów (przychodów) określonych w ust. 1 w wysokości 19% dochodów (przychodów) do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym utraciła prawo do zwolnienia. Odsetki nalicza się od następnego dnia po dniu, w którym po raz pierwszy skorzystała ze zwolnienia.

Jak stanowi art. 22 ust. 4d ustawy o CIT,

zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, stosuje się:

1. jeżeli posiadanie udziałów (akcji), o którym mowa w ust. 4 pkt 3, wynika z tytułu własności;

2. w odniesieniu do dochodów uzyskanych z udziałów (akcji) posiadanych na podstawie tytułu:

a. własności,

b. innego niż własność, pod warunkiem że te dochody (przychody) korzystałyby ze zwolnienia, gdyby posiadanie tych udziałów (akcji) nie zostało przeniesione.

W myśl art. 22 ust. 6 ustawy o CIT,

Przepisy ust. 4-4d stosuje się odpowiednio również do podmiotów wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy, przy czym w przypadku Konfederacji Szwajcarskiej przepisy ust. 4-4d mają zastosowanie, jeżeli zostanie spełniony warunek, o którym mowa w ust. 4c pkt 2.

Jak stanowi art. 22b ww. ustawy,

Zwolnienia i odliczenia wynikające z przepisów art. 20-22 stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego innego niż Rzeczpospolita Polska państwa, w którym podatnik ma swoją siedzibę lub w którym dochód został uzyskany.

Jednocześnie zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT:

Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.

W myśl art. 26 ust. 2e ustawy o CIT:

Jeżeli łączna kwota należności wypłacanych z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 na rzecz podmiotu powiązanego, przekroczyła w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwotę 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami są obowiązane jako płatnicy pobrać, z zastrzeżeniem ust. 2g, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat według stawki podatku określonej w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub art. 22 ust. 1 od nadwyżki ponad kwotę 2 000 000 zł:

1)z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e;

2)bez możliwości niepobrania podatku na podstawie właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a także bez uwzględniania zwolnień lub stawek wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Stosownie do art. 26 ust. 2ea

Przez podmioty powiązane, o których mowa w ust. 2e, rozumie się podmioty powiązane w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.

Natomiast stosownie do art. 26 ust. 7a ustawy o CIT:

Przepisu ust. 2e nie stosuje się, jeżeli płatnik złożył oświadczenie, że:

1) posiada dokumenty wymagane przez przepisy prawa podatkowego dla zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania;

2) po przeprowadzeniu weryfikacji, o której mowa w ust. 1, nie posiada wiedzy uzasadniającej przypuszczenie, że istnieją okoliczności wykluczające możliwość zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W myśl art. 26 ust. 7b ustawa o CIT:

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 7a, składa kierownik jednostki w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy o rachunkowości, a w przypadku gdy jednostką kieruje organ wieloosobowy - wyznaczona osoba wchodząca w skład tego organu, przy czym nie jest dopuszczalne złożenie tego oświadczenia przez pełnomocnika.

Zgodnie z art. 26 ust. 7c ustawy o CIT:

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 7a, płatnik jest obowiązany złożyć do organu podatkowego wskazanego w art. 28b ust. 15, nie później niż ostatniego dnia drugiego miesiąca następującego po miesiącu, w którym doszło do przekroczenia kwoty określonej w ust. 2e, przy czym wykonanie tego obowiązku po dokonaniu wypłaty nie zwalnia płatnika z obowiązku dochowania należytej staranności przed jej dokonaniem.

W powołanym wyżej art. 22 ust. 4 ustawy o CIT ustawodawca przewidział możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym dywidend wypłacanych przez spółki mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przy czym warunkiem skorzystania z tego zwolnienia jest spełnienie przez uzyskującego dywidendę jednocześnie wszystkich przesłanek, o których mowa w art. 22 ust. 4-4d ustawy o CIT.

Powołane przepisy art. 22 ust. 4-4d ustawy o CIT, wprowadzają wyjątek od generalnej zasady opodatkowania wypłacanych dywidend wyrażonej w art. 22 ust. 1 ustawy o CIT. Z uwagi na obowiązującą w polskim systemie podatkowym zasadę powszechności opodatkowania, przepisy statuujące zwolnienia od opodatkowania należy interpretować ściśle, zgodnie z zasadami wykładni językowej i w granicach tej wykładni.

Jednym z warunków zastosowania zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy jest to aby uzyskującym dochody (przychody) z dywidend była spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania(pkt 2 ww. przepisu).

W omawianej sprawie spółka na rzecz której wypłacana będzie dywidenda, jest rezydentem podatkowym Wielkiej Brytanii a zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów w państwie członkowskim Unii Europejskiej, jak również w innym Państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Podstawy do zastosowania w omawianej sprawie zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, nie daje przy tym powołany przez Państwa w uzasadnieniu własnego stanowiska art. 22 ust. 6 ustawy o CIT.

Przy wykładni zakresu przedmiotowego zwolnienia wynikającego z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT nie można bowiem pominąć, że przepis ten stanowi implementację art. 4 ust. 1 Dyrektywy Rady z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych Państw Członkowskich (90/435/EWG) i dyrektywy Rady 2003/123/WE z dnia 22 grudnia 2003 r. zmieniającej tę pierwszą, zastąpionych dyrektywą Rady 2011/96/UE z dnia 30 listopada 2011 r. Dyrektywa 90/435/EWG wprowadziła wspólne zasady w odniesieniu do płatności z tytułu dywidend i innych form podziału zysku, które powinny być neutralne z punktu widzenia konkurencyjności. Jednocześnie celem tej dyrektywy jest zwolnienie dywidend i innych form podziału zysku, wypłacanych przez spółki zależne na rzecz ich spółek dominujących od podatków potrącanych u źródła dochodu i wyeliminowanie podwójnego opodatkowania takiego dochodu na poziomie spółki dominującej.

Przewidziane w powyższych dyrektywach przywileje podatkowe przestały obowiązywać w odniesieniu do podmiotów brytyjskich lub operacji z udziałem takich podmiotów. Przykładowo, opodatkowanie dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych oraz odsetek i należności licencyjnych, wypłacanych spółkom brytyjskim, nastąpi na zasadach ogólnych lub z zastosowaniem właściwej umowy o unikaniu opodatkowania, tj. Konwencji zawartej dnia 20 lipca 2006 r. między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz. U. z 2006 r. nr 250, poz. 1840).

Należy zauważyć, że wyjście Zjednoczonego Królestwa z UE nie wpływa na obowiązywanie ww. Konwencji, ponieważ akt ten jest umową bilateralną zawartą w obszarach nieobjętych prawem Unii Europejskiej. Oznacza to, że w stosunkach ze Zjednoczonym Królestwem, powyższa Konwencja ma status w pełni obowiązujący.

Ponadto zauważyć należy, że art. 22 ust. 6 nie rozszerza zakresu zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT. Wskazuje tylko, poprzez odesłanie do załącznika nr 4 ustawy, jakie podmioty są uprawnione do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT.

Powyższe potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z 7 lutego 2023 r. o sygn. akt I SA/Wr 312/22, w którym stwierdził: „Organ prawidłowo zatem zinterpretował ten przepis i słusznie uznał, że przewidziane w dyrektywach przywileje podatkowe przestały obowiązywać w odniesieniu do podmiotów brytyjskich, po brexicie. Nie zmieniają tego stanowiska zarzuty Spółki dotyczące naruszenia art. 20 ust. 14 czy też pominięcia, przez organ, załącznika nr 4 do ustawy o CIT, gdzie w pkt 24 znajduje się wskazanie na spółki ustanowione według prawa Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii iIrlandii Północnej. Materialnoprawną podstawą zwolnienia jest bowiem art. 20 ust. 3 ustawy o CIT, który precyzyjnie określa, kto i w jakiej sytuacji może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Natomiast art. 20 ust. 14 ustawy o CIT i załącznik nr 4 do tej ustawy zakresu podmiotowego tego zwolnienia w żaden sposób nie rozszerzają, zapisy te mają bowiem charakter porządkujący, dostosowujący polskie regulacje do postanowień ww. Dyrektywy.”

Wprawdzie wyrok ten dotyczy zwolnienia uregulowanego art. 20 ust. 3 ustawy o CIT, to jednak wnioski z niego płynące a odnosząca się do zał. nr 4 ustawy o CIT, mają zastosowanie również w omawianej sprawie.

Zatem jak wyjaśniono powyżej, skoro Wielka Brytania przestała być państwem członkowskim UE i przestała być częścią Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) oznacza to, że w opisanych we wniosku okolicznościach nie będą spełnione wszystkie warunki dające możliwość zwolnienia z opodatkowania wypłacanej przez Państwa na rzecz wspólnika (spółki brytyjskiej) dywidendy, na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o CIT. Państwa stanowisko w tym zakresie jest nieprawidłowe.

Uwzględniając powyższe, wypłacając spółce brytyjskiej dywidendę powinniście Państwo pobrać podatek u źródła na zasadach ogólnych, bądź też na warunkach wynikających z zastosowania właściwej umowy o unikaniu opodatkowania.

Dokonując dalszej oceny Państwa stanowiska należy zatem odwołać się do Konwencji zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisanej w Londynie 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 250 poz. 1840 dalej zwanej: „Konwencją”) zmodyfikowanej Konwencją wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku podpisaną 7 czerwca 2017 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 1369).

Zgodnie z art. 10 ust. 1 Konwencji:

Dywidendy, wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Stosownie do art. 10 ust. 2 Konwencji:

Jednakże, takie dywidendy:

a) będą zwolnione z opodatkowania w Umawiającym się Państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, jeśli osoba uprawniona do dywidend jest spółką mającą siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie i posiada w dniu wypłaty dywidend nie mniej niż 10 procent udziałów (akcji) w kapitale spółki wypłacającej dywidendy i posiadała lub będzie posiadać takie udziały (akcje) przez nieprzerwany 24 miesięczny okres, w którym dokonano wypłaty;

b)z zastrzeżeniem punktu a) niniejszego ustępu, mogą być także opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli osoba uprawniona do dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 10 procent kwoty dywidend brutto.

Postanowienia niniejszego ustępu nie dotyczą opodatkowania spółki w odniesieniu do zysków, z których dywidendy są wypłacane.

W myśl art. 10 ust. 3 Konwencji:

Określenie „dywidendy” użyte w tym artykule oznacza dochód z udziałów (akcji) lub innych praw do udziału w zyskach, z wyjątkiem wierzytelności, jak również dochód z innych praw w spółce, który według prawa Umawiającego się Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma siedzibę, jest pod względem podatkowym traktowany jak dochód z udziałów (akcji) i obejmuje również każdy dochód, który według prawa Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma siedzibę, jest traktowany jak dywidenda lub dystrybucja dokonywana przez spółkę.

Zgodnie z art. 10 ust. 4 Konwencji:

Postanowienia ustępów 1 i 2 niniejszego artykułu nie mają zastosowania, jeżeli osoba uprawniona do dywidend, mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, wykonuje w drugim Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się siedziba spółki wypłacającej dywidendy, działalność poprzez zakład w nim położony i gdy udział, z tytułu którego dywidendy są wypłacane, faktycznie wiąże się z działalnością takiego zakładu. W takim przypadku stosuje się postanowienia artykułu 7 niniejszej Konwencji.

W myśl art. 10 ust. 5 Konwencji:

Jeżeli spółka, której siedziba znajduje się w Umawiającym się Państwie, osiąga zyski lub dochody z drugiego Umawiającego się Państwa, wówczas to drugie Państwo nie może ani obciążać podatkiem dywidend wypłacanych przez tę spółkę, z wyjątkiem przypadku, gdy takie dywidendy są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym drugim Państwie lub w przypadku, gdy udział, z tytułu którego dywidendy są wypłacane, faktycznie wiąże się z działalnością zakładu położonego w tym drugim Państwie, ani też obciążać niewydzielonych zysków spółki podatkiem od niewydzielonych zysków, nawet kiedy wypłacone dywidendy lub niewydzielone zyski całkowicie lub częściowo pochodzą z zysków albo z dochodów osiągniętych w tym drugim Państwie.

W przedstawionych we wniosku okolicznościach znajdzie zastosowanie warunek zwolnienia dywidendy, określony w art. 10 ust. 2 lit. a Konwencji. Jak bowiem wynika z opisu sprawy:

- spółka wypłacająca dywidendę ma swoją siedzibę w państwie, w którym dywidenda ma zostać zwolniona (czyli w Polsce),

- spółka uprawniona do dywidendy będzie rzeczywistym właścicielem tej dywidendy, w rozumieniu art. 4a pkt 29 ustawy o CIT,

- podmiotem uprawnionym do dywidendy będzie spółka mająca siedzibę w drugim Państwie posiadająca w dniu wypłaty dywidendy nie mniej niż 10 procent udziałów w kapitale spółki wypłacającej dywidendę i będzie posiadać takie udziały przez nieprzerwany 24 miesięczny okres, w którym dokonana zostanie wypłata,

a ponadto

- spółka uprawniona do dywidend nie wykonuje w Polsce działalności poprzez zakład w nim położony (udział, z tytułu którego dywidenda będzie wypłacana nie będzie faktycznie wiązał się z działalnością takiego zakładu).

Zatem dokonując wypłaty dywidendy należnej Państwa wspólnikowi, tj. spółce Y nie będziecie Państwo zobowiązani, jako płatnik, do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego (podatku u źródła), z uwagi na spełnienie warunków określonych w art. 10 ust. 2 lit. a Konwencji. W sytuacji posiadania certyfikatu rezydencji rzeczywistego właściciela dywidendy oraz spełnienia warunku dochowania należytej staranności, możecie bowiem Państwo skorzystać z preferencji wynikających z Konwencji.

Państwa stanowisko w tym zakresie jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ podatkowy pragnie zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny (weryfikacji) załączonych do wniosku dokumentów źródłowych. W konsekwencji załączone do wniosku dokumenty nie mogą być przedmiotem analizy, a niniejszą interpretację indywidualną oparto wyłącznie o informacje wynikające z opisu sprawy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00