Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 30 stycznia 2024 r., sygn. I OSK 62/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Maciej Dybowski Sędziowie: Sędzia NSA Marek Stojanowski (spr.) Sędzia del. WSA Anna Wesołowska po rozpoznaniu w dniu 30 stycznia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 6 lipca 2022 r., sygn. akt II SA/Bd 184/22 w sprawie ze skargi J. C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Włocławku z dnia 4 stycznia 2022 r., nr KO.411.2112.2021 w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 6 lipca 2022 r., sygn. akt II SA/Bd 184/22 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy oddalił skargę J.C. (dalej także: "skarżąca kasacyjnie") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Włocławku (dalej także: "organ", "kolegium") z 4 stycznia 2022 r., nr KO.411.2112.2021.

Powyższy wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym oraz prawnym sprawy.

Pismem z 16 września 2021 r. J.C. wystąpiła do Burmistrza B. z wnioskiem o przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego w związku ze sprawowaniem opieki nad niepełnosprawnym ojcem – S.P. Decyzją z 8 listopada 2021 r. nr 8252.0.007.ŚP.11.2021 Burmistrz Miasta B. odmówił przyznania wnioskowanego świadczenia.

Po rozpoznaniu odwołania skarżącej kasacyjnie, decyzją z 4 stycznia 2022 r., nr KO.411.2112.2021 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Włocławku utrzymało w mocy powyższą decyzję.

W uzasadnieniu decyzji kolegium wskazało, że zgodnie z art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 111 ze zm., dalej: "uśr") świadczenie pielęgnacyjne nie przysługuje, jeżeli osoba sprawująca opiekę ma ustalone prawo do emerytury, renty, renty rodzinnej z tytułu śmierci małżonka przyznanej w przypadku zbiegu prawa do renty rodzinnej i innego świadczenia emerytalno-rentowego, renty socjalnej, zasiłku stałego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, zasiłku przedemerytalnego, świadczenia przedemerytalnego lub rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego, o którym mowa w ustawie z dnia 31 stycznia 2019 r. o rodzicielskim świadczeniu uzupełniającym. W ocenie organu z akt sprawy wynika, że J.C. legitymuje się orzeczeniem Lekarza Rzeczoznawcy KRUS z 18 kwietnia 2019 r,. uznającym ją za okresowo całkowicie niezdolną do pracy w gospodarstwie rolnym do kwietnia 2022 r. W związku z tym orzeczeniem, skarżąca kasacyjnie jest uprawniona do renty rolniczej, co wynika z decyzji Prezesa KRUS z 24 lutego 2021 r. Okoliczność ta, w ocenie kolegium skutkuje brakiem uprawnienia do świadczenia pielęgnacyjnego z uwagi na treść art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy o świadczeniach rodzinnych. Nadto organ podał, że prawo do świadczenia pielęgnacyjnego przysługuje wyłącznie w przypadku, gdy osoba sprawująca opiekę nad osobą niepełnosprawną nie podejmuje lub rezygnuje z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki. Niezbędny jest zatem związek między sprawowaniem opieki a rezygnacją lub niepodejmowaniem zatrudnienia. W ocenie kolegium w rozpoznawanej sprawie brak takiego związku, gdyż skarżąca kasacyjnie nie zrezygnowała z pracy w gospodarstwie rolnym z uwagi na konieczność sprawowania opieki nad niepełnosprawnym ojcem, ale z uwagi na niezdolność do pracy w tym gospodarstwie oraz uzyskaniem w związku z tym uprawnienia do renty.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00