Wyrok WSA w Warszawie z dnia 22 stycznia 2024 r., sygn. II SAB/Wa 405/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Szmydt, Sędzia WSA Ewa Radziszewska-Krupa (spr.), Asesor WSA Arkadiusz Koziarski, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 22 stycznia 2024 r. sprawy ze skargi Polskiego Towarzystwa [...] na bezczynność Ministra Spraw Zagranicznych w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia [...] kwietnia 2023 r. o udostępnienie informacji publicznej ([...]) 1. zobowiązuje Ministra Spraw Zagranicznych do rozpoznania punktu 1 wniosku Polskiego Towarzystwa [...] z dnia [...] kwietnia 2023 r. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej, w terminie 14 dni od daty doręczenia prawomocnego wyroku wraz z aktami sprawy; 2. stwierdza, że bezczynność Ministra Spraw Zagranicznych w zakresie punktu 1 wniosku z [...] kwietnia 2023 r. nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa; 3. oddala skargę w pozostałym zakresie; 4. zasądza od Ministra Spraw Zagranicznych na rzecz Polskiego Towarzystwa [...] kwotę 580 (słownie: pięćset osiemdziesiąt) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
I. Stan sprawy przedstawia się następująco:
1. Polskie Towarzystwo [...] (zwane dalej "Skarżącym") zwróciło się do Rzecznika Prasowego Ministerstwa Spraw Zagranicznych - na adres [...] - z wnioskiem z [...] kwietnia 2023r., na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej (zwana dalej "u.d.i.p."), o udostępnienie informacji publicznej (na adres [...]) w zakresie: 1) skanu wszystkich zaświadczeń określonych w art. 37 ust. 1 ustawy o broni i amunicji (zwana dalej "u.b.a."), które wydał Konsul RP w [...] (zwany dalej "Konsulem") w okresie [...] stycznia do [...] grudnia 2022r. oraz 2) informacji, na podstawie jakich dokumentów wydano każde z tych zaświadczeń.
2. Zastępca Dyrektora - kierująca Biurem Rzecznika Prasowego MSZ w odpowiedzi z [...] kwietnia 2023r. poinformowała, że wnioskowane informacje nie stanowią informacji publicznej. Wyjaśniła, że wniosek ma charakter ogólny, sprowadzający się do zapytania o udostępnienie "wszystkich zaświadczeń" dotyczących zagadnienia. Nie zawiera zatem jednego z elementów niezbędnych do jego rozpoznania i nie może być załatwiony w ramach procedury dostępu do informacji publicznej (por. wyrok WSA w Warszawie z 21 marca 2014r. sygn. akt II SA/Wa 1562/13). Istotą złożenia wniosku o udostępnienie opinii publicznej - zgodnie z wyrokiem NSA z 7 grudnia 2011r. sygn. akt I OSK 1737/1 - jest uzyskanie informacji w celu realizacji jawności życia publicznego i kontroli władzy publicznej. Informacja publiczna powinna stwarzać realną możliwość wykorzystania uzyskanych danych dla poprawy funkcjonowania organów administracji i lepszej ochrony interesu publicznego, a nie służyć gromadzeniu informacji w ramach i na potrzeby działalności statutowej wnioskodawcy. Zgodnie z wyrokiem WSA w Gliwicach z 14 grudnia 2005r. sygn. akt IV SA/GI 912/05 nie jest informacją publiczną informacja dotycząca stosowania prawa w indywidualnej sprawie z zakresu administracji publicznej w ramach zindywidualizowanego i skonkretyzowanego postępowania administracyjnego.