Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 25 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.197.2024.2.ICZ

Czy Wnioskodawca ma prawo skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny wynikający z Faktur (na podstawie art. 89a ustawy o VAT)?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe w kwestii objętej pytaniami nr 1 i 2

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług, w kwestii objętej pytaniami nr 1 i 2, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek ORD-IN o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

-czy Wnioskodawca ma prawo skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny wynikający z Faktur (na podstawie art. 89a ustawy o VAT) (kwestia objęta pytaniem nr 1);

- w przypadku uznania stanowiska na pytanie nr 1 za prawidłowe, czy Wnioskodawca powinien dokonać korekty z art. 89a ust. 1 ustawy o VAT w stosunku do każdej z Faktur w rozliczeniu za okres, w którym nieściągalność wierzytelności z każdej Faktury została uprawdopodobniona (tj. w rozliczeniu za okres, w którym upłynęło 90 dni od terminu płatności każdej z Faktur) (kwestia objęta pytaniem nr 2);

- w przypadku uznania stanowiska na pytanie nr 1 za prawidłowe, czy dokonanie przez Wnioskodawcę korekty podstawy opodatkowania i podatku należnego wynikającego z Faktur (na podstawie art. 89a ustawy o VAT) - stanowi schemat podatkowy w rozumieniu art. 86a § 1 pkt 10 ustawy Ordynacja podatkowa (kwestia objęta pytaniem nr 3).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej „Powiat” lub „Wnioskodawca” ) od dnia 1 lipca 2016 r. jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Powiat zawarł ze spółką (dalej „Spółka”) pięć umów najmu nieruchomości, których Powiat pozostaje właścicielem, tj.:

a) umowa (...),

b) umowa (...),

c) umowa (...),

d) umowa (...),

e) umowa (...).

Spółka od dnia (...) 2015 r. jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

Z tytułu umów najmu Powiat wystawiał na rzecz Spółki faktury VAT obejmujące czynsz najmu (usługa opodatkowana stawką 23% VAT). Niniejszy wniosek dotyczy faktur wystawianych w okresie 1.04.2022 r. - 30.11.2022 r. (dalej „Faktury”). Spółka nie dokonała zapłaty za Faktury, wobec czego Wnioskodawcy przysługiwała wierzytelność pieniężna z tego tytułu.

W związku z powyższym, Rada Powiatu podjęła uchwałę (dalej „Uchwała”), na podstawie której Wnioskodawca umorzył Spółce należność pieniężną wynikającą z Faktur. Podstawą do umorzenia należności były następujące przepisy:

- art. 12 pkt 11 ustawy o samorządzie powiatowym,

- art. 59 pkt 1 ustawy o finansach publicznych,

- § 2 ust. 1 lit. d Uchwały nr (...).

W związku z tym Powiat i Spółka zawarły umowę ugody (...). (w wykonaniu Uchwały), której przedmiotem było udzielenie Spółce ulgi w spłacie należności pieniężnych wynikających z Faktur. Na podstawie umowy ugody, Powiat umorzył w całości należność wynikającą z Faktur (wraz z należnym podatkiem VAT w stawce 23%). Umarzając należność z Faktur, Powiat kierował się ważnym interesem Spółki (ponoszone straty finansowe) oraz ważnym interesem społecznym (funkcjonowanie jedynego szpitala w Powiecie).

Do momentu wnoszenia niniejszego wniosku, Powiat nie skorzystał z ulgi na złe długi w VAT (tj. określonej w art. 89a ustawy o VAT).

W niniejszej sprawie spełnione były, są i będą wszystkie warunki określone w art. 89a ustawy o VAT, tj.:

- nieściągalność wierzytelności z Faktur została uprawdopodobniona (tj. wierzytelności z Faktur nie zostały uregulowane lub zbyte w jakiejkolwiek formie w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu płatności każdej z Faktur określonego w umowie lub na fakturze);

- na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty - wierzyciel (Powiat) będzie zarejestrowany jako podatnik VAT czynny;

- od daty wystawienia każdej z Faktur nie upłynęły 3 lata, licząc od końca roku, w którym każda z Faktur została wystawiona.

Co więcej, Wnioskodawca posiada interpretację indywidualną wydaną w podobnej sprawie (interpretacja Dyrektora KIS z dnia 1.02.2021 r„ 0111-KDIB3-1.4012.878.2020.1.MP) – w której stanowisko Organu jest tożsame ze stanowiskiem Wnioskodawcy w niniejszym wniosku.

Dodatkowo Wnioskodawca zaznacza, że spełnia on kryterium kwalifikowanego korzystającego, o którym mowa w art. 86a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa.

Ewentualna czynność skorzystania z ulgi na złe długi (art. 89a VAT) w zakresie Faktur - stanowić będzie uzgodnienie, o którym mowa w art. 86a § 1 pkt 16 OP.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone jak we wniosku):

 1) Czy Wnioskodawca ma prawo skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny wynikający z Faktur (na podstawie art. 89a ustawy o VAT)?

 2) W przypadku uznania stanowiska na pytanie nr 1 za prawidłowe, czy Wnioskodawca powinien dokonać korekty z art. 89a ust. 1 ustawy o VAT w stosunku do każdej z Faktur w rozliczeniu za okres, w którym nieściągalność wierzytelności z każdej Faktury została uprawdopodobniona (tj. w rozliczeniu za okres, w którym upłynęło 90 dni od terminu płatności każdej z Faktur)?

Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług:

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny wynikający z Faktur (na podstawie art. 89a ustawy o VAT).

Stanowisko Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 89a ust. 1 ustawy o VAT, podatnik może skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona.

W myśl art. 89a ust. 1a ustawy o VAT, nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną, w przypadku gdy wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Zgodnie z art. 89a ust. 2 pkt 3 lit. a i pkt 5 ustawy o VAT, przepis ust. 1 stosuje się w przypadku gdy spełnione są następujące warunki:

3) na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty, o której mowa w ust. 1:

a) wierzyciel jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny,

5) od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 3 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona.

Jak wskazano w stanie faktycznym wniosku, w niniejszej sprawie spełnione były, są i będą wszystkie warunki określone w art. 89a ustawy o VAT, tj.:

- nieściągalność wierzytelności z Faktur została uprawdopodobniona (tj. wierzytelności z Faktur nie zostały uregulowane lub zbyte w jakiejkolwiek formie w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu płatności każdej z Faktur określonego w umowie lub na fakturze);

- na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty - wierzyciel (Powiat) będzie zarejestrowany jako podatnik VAT czynny;

- od daty wystawienia każdej z Faktur nie upłynęły 3 lata, licząc od końca roku, w którym każda z Faktur została wystawiona.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma znaczenia, że dokonano umorzenia wierzytelności wynikającej z Faktur. Umorzenie nie stanowi bowiem „uregulowania lub zbycia w jakiejkolwiek formie” wskazanych wierzytelności.

Podobnie uznał m in. WSA w Poznaniu w wyroku z dnia 3.08.2016 r. (I SA/Po 2135/15) - „w odniesieniu do części należności nieściągalnych, które zostały przez wierzycieli (na podstawie zawartego układu) umorzone, wierzyciele na mocy art. 89a ust. 1 ustawy mają prawo do korekty podstawy opodatkowania oraz podatku należnego. Umorzenie wierzytelności nie jest bowiem równoznaczne z ich uregulowaniem”.

Powyższe oznacza, że Wnioskodawca ma prawo skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny wynikający z Faktur (na podstawie art. 89a ustawy o VAT).

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku uznania stanowiska na pytanie nr 1 za prawidłowe, Wnioskodawca powinien dokonać korekty z art. 89a ust. 1 ustawy o VAT w stosunku do każdej z Faktur w rozliczeniu za okres, w którym nieściągalność wierzytelności z każdej Faktury została uprawdopodobniona (tj. w rozliczeniu za okres, w którym upłynęło 90 dni od terminu płatności każdej z Faktur).

Stanowisko Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 89a ust. 3 ustawy o VAT, korekta, o której mowa w ust. 1, może nastąpić w rozliczeniu za okres, w którym nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną, pod warunkiem że do dnia złożenia przez wierzyciela deklaracji podatkowej za ten okres wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie.

W myśl art. 89a ust. 1a ustawy o VAT, nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną, w przypadku gdy wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w iakiejkolwiek formie w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Powyższe oznacza, że w przypadku uznania stanowiska na pytanie nr 1 za prawidłowe, Wnioskodawca powinien dokonać korekty z art. 89a ust. 1 ustawy o VAT w stosunku do każdej z Faktur w rozliczeniu za okres, w którym nieściągalność wierzytelności z każdej Faktury została uprawdopodobniona (tj. w rozliczeniu za okres, w którym upłynęło 90 dni od terminu płatności każdej z Faktur).

Ocena stanowiska

Państwa stanowisko, w kwestii objętej pytaniami nr 1 i 2, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady rozliczenia podatku w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności, określanej często jako tzw. ulga na złe długi, zostały określone w przepisach art. 89a i art. 89b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.

Stosownie do treści art. 89a ust. 1 ustawy:

Podatnik może skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona. Korekta dotyczy również podstawy opodatkowania i kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności, której nieściągalność została uprawdopodobniona.

Natomiast w myśl art. 89a ust. 1a ustawy:

Nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną, w przypadku gdy wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Stosownie do art. 89a ust. 2 ustawy:

Przepis ust. 1 stosuje się w przypadku gdy spełnione są następujące warunki:

1) (uchylony)

2) (uchylony)

3) na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty, o której mowa w ust. 1:

a) wierzyciel jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny,

b) (uchylona);

4) (uchylony)

5) od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 3 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona.

6) (uchylony)

Jednocześnie, na podstawie art. 89a ust. 3 ustawy:

Korekta, o której mowa w ust. 1, może nastąpić w rozliczeniu za okres, w którym nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną, pod warunkiem że do dnia złożenia przez wierzyciela deklaracji podatkowej za ten okres wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie z art. 89a ust. 4 ustawy:

W przypadku gdy po złożeniu deklaracji podatkowej, w której dokonano korekty, o której mowa w ust. 1, należność zastała uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie, wierzyciel obowiązany jest do zwiększenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym należność została uregulowana lub zbyta. W przypadku częściowego uregulowania należności, podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku należnego zwiększa się w odniesieniu do tej części.

Przywołane wyżej przepisy art. 89a ustawy dopuszczają możliwość dokonania przez podatnika korekty podstawy opodatkowania i podatku należnego, który powstał w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług na terytorium kraju, w sytuacji gdy nabywca towaru bądź usługi nie dokonał zapłaty na rzecz dostawcy.

Ponadto, stosownie do art. 89a ust. 5 ustawy:

Wierzyciel informuje o korekcie, o której mowa w ust. 1, właściwego dla niego naczelnika urzędu skarbowego w deklaracji podatkowej, w której dokonuje tej korekty.

Zgodnie z wyżej cytowanymi przepisami skorzystanie przez wierzyciela z możliwości korekty podatku należnego od nieściągalnych wierzytelności, a następnie jej uregulowanie bądź zbycie w jakiejkolwiek formie, powoduje obowiązek zastosowania się do normy z art. 89a ust. 4 ustawy.

Zgodnie z definicją (według Internetowego Słownika Języka Polskiego – http://www.sjp.pwn.pl), „uregulować” oznacza „uiścić jakąś należność”. Należy zatem wyjaśnić, że sformułowanie „należność została uregulowana” należy rozumieć jako zaspokojenie wierzyciela, powodujące wygaśnięcie jego roszczeń wobec dłużnika.

Z uwagi na literalną wykładnię ww. przepisów wskazać należy, że uregulowanie należności lub zbycie w jakiejkolwiek formie odbywa się poprzez zaspokojenie całości lub części roszczeń wynikających z wierzytelności, wskutek uiszczenia należności, przez dłużnika, bądź osobę trzecią na rzecz wierzyciela.

Z opisu sprawy wynika, że zawarli Państwo ze Spółką pięć umów najmu nieruchomości, których pozostają Państwo właścicielem. Spółka od dnia 14.08.2015 r. jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

Z tytułu umów najmu wystawili Państwo na rzecz Spółki faktury VAT obejmujące czynsz najmu (usługa opodatkowana stawką 23% VAT). Niniejszy wniosek dotyczy faktur wystawianych w okresie 1.04.2022 r. - 30.11.2022 r. Spółka nie dokonała zapłaty za Faktury, wobec czego przysługiwała Państwu wierzytelność pieniężna z tego tytułu.

W związku z powyższym, podjęli Państwo uchwałę, na podstawie której umorzyli Państwo Spółce należność pieniężną wynikającą z Faktur.

W związku z tym Państwo i Spółka zawarliście umowę ugody z dnia 28 grudnia 2023 r. (w wykonaniu Uchwały), której przedmiotem było udzielenie Spółce ulgi w spłacie należności pieniężnych wynikających z Faktur. Na podstawie umowy ugody, umorzyli Państwo w całości należność wynikającą z Faktur.

Państwa wątpliwości, objęte pytaniami nr 1 i 2 dotyczą kwestii:

- czy mają Państwo prawo skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny wynikający z Faktur, na podstawie art. 89a ustawy o VAT;

- czy powinni Państwo dokonać korekty z art. 89a ust. 1 ustawy o VAT w stosunku do każdej z Faktur w rozliczeniu za okres, w którym nieściągalność wierzytelności z każdej Faktury została uprawdopodobniona (tj. w rozliczeniu za okres, w którym upłynęło 90 dni od terminu płatności każdej z Faktur).

Zgodnie z powołanymi przepisami ustawy, podatnik - wierzyciel może skorygować podstawę opodatkowania i podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, o czym stanowi art. 89a ust. 1 ustawy.

Natomiast nieściągalność wierzytelności - stosownie do treści art. 89a ust. 1a ustawy - uważa się za uprawdopodobnioną w przypadku, gdy wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Zgodnie z art. 508 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):

Zobowiązanie wygasa, gdy wierzyciel zwalnia dłużnika z długu, a dłużnik zwolnienie przyjmuje.

W myśl powyższego przepisu zwolnienie z długu może dotyczyć całości lub części wierzytelności.

Natomiast w myśl art. 917 ustawy Kodeks cywilny:

Przez ugodę, rozumie się sytuację, w której strony czynią sobie wzajemne ustępstwa w zakresie istniejącego między nimi stosunku prawnego w tym celu, aby uchylić niepewność co do roszczeń wynikających z tego stosunku lub zapewnić ich wykonanie albo by uchylić spór istniejący lub mogący powstać.

W tym miejscu, należy przytoczyć także stanowisko zajęte przez Naczelny Sąd Administracyjny. NSA w wyroku z dnia 25 kwietnia 2017 r. sygn. akt I FSK 108/17 stwierdził, że: „zwolnienie z długu, o którym mowa w art. 508 K.c., nie zwalnia podatnika-wierzyciela od obowiązku rozliczenia podatku z tytułu transakcji na rzecz dłużnika, który został zwolniony od uregulowania należności, a podatnik-dłużnik w takim przypadku - skoro w wyniku tego zwolnienia nie ponosi ciężaru ekonomicznego tej transakcji (również podatku) - nie ma prawa do odliczenia (na podstawie art. 86 ust. 1 u.p.t.u.) VAT z faktury (umowy) dokumentującej otrzymane od wierzyciela świadczenie”.

W przypadku zwolnienia dłużnika od obowiązku spełnienia świadczenia (uwolnienia z długu) nie dochodzi do zaspokojenia roszczeń wierzyciela z tytułu istniejącego stosunku cywilnoprawnego łączącego strony transakcji, poprzez uiszczenie należności w jakiejkolwiek części. W tej sytuacji dochodzi do rezygnacji ze ściągania należności z woli wierzyciela i za zgodą dłużnika.

W związku z podjęciem przez Państwa ww. Uchwały z dnia 28 grudnia 2023 r. oraz zawarciem umowy - ugody z dnia 28 grudnia 2023 r. (w wykonaniu Uchwały) ze Spółką, w ramach której doszło do zwolnieniu z długu (tj. do nieefektywnej formy wygaśnięcia zobowiązania), dłużnik (Spółka) został zwolniony z długu, jednak czynność najmu nieruchomości udokumentowana fakturami nie uległa zmianie.

W przypadku zwolnienia Dłużnika od obowiązku spełnienia świadczenia (uwolnienia z długu), nie dochodzi do uregulowania wierzytelności ani do jej zbycia w rozumieniu przepisu art. 89a ust. 4 ustawy o VAT.

Od 1 października 2021 r. skorzystanie przez wierzyciela z możliwości dokonania korekty w trybie art. 89a ust. 1 ustawy, wiąże się z łącznym spełnieniem warunków określonych w art. 89a ust. 2 pkt 3 oraz pkt 5 ustawy.

Korekta powinna być dokonana w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 90. dzień liczony od dnia terminu płatności określonego w fakturze lub umowie.

Ponadto na na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty, o której mowa w art. 89a ust. 1, wierzyciel jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.

Z opisu sprawy wynika, że będą Państwo spełniać przesłanki uprawniające do skorzystania z ulgi na złe długi na podstawie art. 89a ustawy o VAT, bowiem:

- nieściągalność wierzytelności z faktur została uprawdopodobniona (tj. wierzytelności z faktur nie zostały uregulowane lub zbyte w jakiejkolwiek formie w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu płatności każdej z faktur określonego w umowie lub na fakturze);

- na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty - wierzyciel (Państwo) będzie zarejestrowany jako podatnik VAT czynny;

- od daty wystawienia każdej z faktur nie upłynęły 3 lata, licząc od końca roku, w którym każda z faktur została wystawiona.

Zatem przysługuje Państwu prawo do skorzystania z korekty, o której mowa w art. 89a ust. 1 ustawy, gdyż warunki określone ww. przepisach będą spełnione.

Mogą Państwo skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny z tytułu świadczenia usługi najmu na rzecz Spółki, w rozliczeniu za okres, w którym nieściągalność wierzytelności została uprawdopodobniona w stosunku do każdej z faktur (tj. w rozliczeniu za okres, w którym upłynęło 90 dni od terminu płatności każdej z faktur).

Państwa stanowisko, w kwestii objętej pytaniami nr 1 i 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy dotyczyzdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena Państwa stanowiska, w kwestii objętej pytaniem nr 3, jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Interpretacja rozstrzyga ściśle i wyłącznie w zakresie zakreślonym pytaniami nr 1 i 2. Stąd też nie są przedmiotem oceny podniesione w opisie sprawy okoliczności, których nie dotyczy zakres Państwa pytań.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00