Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.568.2022.3.RD

Ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego, uznania zasilenia konta za neutralne podatkowo, uznania opisanego świadczenia za usługę elektroniczną oraz zwolnienia z opodatkowania przedmiotowego świadczenia.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego, uznania zasilenia konta za neutralne podatkowo, uznania opisanego świadczenia za usługę elektroniczną oraz zwolnienia z opodatkowania przedmiotowego świadczenia. Wniosek uzupełniony został pismem z 12 stycznia 2023 r. złożonym za pośrednictwem platformy ePUAP, będącym odpowiedzią na wezwanie z 5 stycznia 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

A. Spółka Akcyjna (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT“). Wnioskodawca jest właścicielem serwisu internetowego pod nazwą (…) (dalej: „Serwis” lub „Platforma”), który stanowi infrastrukturę (…) (usługę) umożliwiającą m.in. organizowanie i udział w turniejach rozgrywanych w wybranych dyscyplinach (…). Gry dostępne na Platformie obejmują takie dyscypliny e-sportowe, w których o wygranej w turnieju decydują przede wszystkim zdolności intelektualne oraz sprawność psychoruchowa.

Działanie Serwisu polega w szczególności na umożliwieniu zarejestrowanym użytkownikom (dalej: „Użytkownik”) Serwisu korzystanie z Platformy, jako przestrzeni, w której Użytkownicy mogą organizować turnieje internetowe lub dołączać do już istniejących (zorganizowanych przez innych Użytkowników lub w niektórych przypadkach organizowanych przez Wnioskodawcę) oraz gdzie rozwijane są umiejętności związane z poszczególnymi grami. Użytkownikami Platformy mogą być wyłącznie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej będące rezydentami polskimi jak i rezydentami innych krajów.

Serwis działa w oparciu o regulamin serwisu (dalej: „Regulamin”). W celu korzystania z funkcjonalności Serwisu zainteresowany musi założyć w Serwisie konto użytkownika. Przed rozpoczęciem korzystania z funkcjonalności Serwisu, Użytkownik musi przejść proces rejestracji podając niezbędne dane pozwalające na jego identyfikację (potwierdzenie tożsamości Użytkownika) oraz złożyć oświadczenia niezbędne do zakończenia rejestracji. Użytkownik może posiadać (założyć) w Serwisie tylko jedno konto.

Korzystanie z części funkcjonalności Serwisu jest odpłatne, a Użytkownik chcąc skorzystać ze wszystkich możliwości Serwisu, w tym uczestniczyć w turniejach, musi dokonać wpłaty środków na swoje konto w Serwisie. Środki pieniężne zgromadzone przez Użytkownika i przypisane do jego konta widoczne są w ramach salda środków na Platformie w formie graficznego oznaczenia środków Użytkownika.

Spółka z każdej wpłaty środków pieniężnych przez Użytkownika na Platformę pobiera opłatę tytułem udostępnienia funkcjonalności Platformy, zgodnie z cennikiem obowiązującym w Serwisie (dalej: „Opłata”). Użytkownik ma możliwość uczestniczenia w turniejach dopiero po zasileniu swojego konta środkami i uiszczeniu Opłaty na rzecz Spółki.

Środki zgromadzone na koncie Użytkownika wewnątrz Platformy pozostają przez cały czas jego własnością i tylko on decyduje o ich przeznaczeniu. Spółka w celu uatrakcyjnienia swojej Platformy, zdecydowała się na ukazywanie wpłaconych przez Użytkowników środków pieniężnych w formie graficznej „(…)”. Każda (…) jest odpowiednikiem jednego euro. Innymi słowy, saldo środków Użytkowania w ramach konta Użytkownika będzie przedstawiane zarówno w sposób graficzny jak i słowny. Nie zmienia to jednak faktu, iż transakcje w ramach Platformy polegają na pobraniu przez Platformę odpowiedniej kwoty w euro, czy to jako opłaty na rzecz Spółki, czy też za aktywności Użytkownika w ramach Platformy (np. wpisowe za udział w turniejach w ramach poszczególnych dyscyplin e- sportowych). Użytkownik może w każdym czasie złożyć dyspozycję wypłaty środków, z zastrzeżeniem postanowień Regulaminu. Po upływie czasu wskazanego w Regulaminie, gdy Użytkownik pozostaje nieaktywny, posiadane na koncie Użytkownika środki pieniężne przechodzą na rzecz Spółki.

Całość opisywanego procesu będzie zautomatyzowana, Opłata należna Spółce będzie potrącana z momentem zasilenia swojego konta przez danego Użytkownika.

W uzupełnieniu do wniosku wskazaliście Państwo, że udostępnienie funkcjonalności Platformy polega na odpłatnym umożliwieniu udziału w turniejach w dyscyplinach e-sportowych, gdzie gracze są automatycznie dopasowywani na podstawie umiejętności w oparciu o klucz/algorytm którym posługuje się Spółka. Spółka pobiera więc opłaty za możliwość korzystania z odpłatnych funkcjonalności Serwisu tj. możliwości udziału w turniejach jak też ich organizacji. W przyszłości wraz z rozwojem platformy zakres usług dostępnych w ramach opłaty ulegnie rozszerzeniu i obejmował będzie możliwość uczestnictwa w rozgrywkach ze znanymi graczami, dostęp do sklepu z gadżetami. Pozostałe funkcje Platformy takie jak - możliwość streamowania swojej gry, czy też udział w rozgrywkach innych niż turniejowe pozostają nieodpłatne.

Udostępnienie funkcjonalności Platformy, o której mowa we wniosku odbywać się będzie za pomocą Internetu.

Udostępnienie funkcjonalności Platformy zasadniczo jest zautomatyzowane i nie wymaga udziału człowieka. Można więc uznać, że zaangażowanie osób w procesie udostępniania funkcjonalności Platformy jest minimalne. Platforma jest zautomatyzowana.

Spółka wskazuje, że udostępnianie funkcjonalności Platformy bez wykorzystania technologii informacyjnej będzie niemożliwe.

Użytkownicy Platformy prowadzonej przez Spółkę podczas uczestniczenia w turniejach on-line na Platformie są od siebie oddaleni.

Zakończenie rejestracji definiowane jest przez chęć zapisania prywatnego maila do bazy danych serwisu wraz z jego potwierdzeniem poprzez funkcjonalność wysyłania ciągu liczbowego na adres skrzynki i łączenia go ze stworzonym kontem użytkownika. Aby tego dokonać, oprócz wskazania adresu email oraz hasła, należy obowiązkowo zadeklarować, że jest się osobą pełnoletnią i że zweryfikuje się tożsamość (…) w dalszej części korzystania z usługi.

Oświadczenia niezbędne do zakończenia rejestracji potwierdzają, że:

Użytkownik jest osobą pełnoletnią i uprawnioną do korzystania z usług serwisu;

Użytkownik przeczytał i zaakceptował zasady i warunki korzystania z serwisu;

Użytkownik nie jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne (tzw. ,,PEP’’), członkiem rodziny takiej osoby lub jej bliskim współpracownikiem.

Na podstawie rejestracji i złożonych oświadczeń Użytkownik nie jest zobligowany do dokonania zapłaty (samo założenie konta w serwisie nie jest odpłatne). Dopiero chęć uczestnictwa w turniejach on - line wymaga zasilenia konta Użytkownika środkami, z których potrącana jest należna Spółce opłata za udostępnienie funkcjonalności Platformy.

Z Regulaminu serwisu wynika szereg postanowień.

Regulamin serwisu określa:

Procedurę założenia profilu i konta Użytkownika oraz ograniczenie związane z możliwością korzystania z serwisu (minimalny wiek, niemożność zakładania wielu kont),

Procedurę identyfikacji tożsamości użytkowania oraz procedur związane z wymogami przepisów o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy,

Kwestie bezpieczeństwa powierzonych danych i zasady ich przetwarzania,

Zasady i formy uiszczania opłat za dostęp do funkcjonalności Platformy oraz dokonywania wpłat za udział w turniejach. W szczególności regulamin nakazuje dokonywanie płatności wyłącznie w formie elektronicznej,

Reguły organizowania turniejów w poszczególnych dyscyplinach e-sportowych,

Czynności zabronione na Platformie oraz ewentualne kary za zachowanie niezgodne z regulaminem Platformy,

Zasady odpowiedzialności Spółki wobec użytkowników Platformy,

Kwestie związane z ochroną, praw własności intelektualnej Spółki,

Procedurę skarg i wniosków,

Wymogi techniczne niezbędne do korzystania z funkcjonalności Platformy.

Wszystkie postanowienia Regulaminu odnoszą się więc do sytuacji Użytkowania w stosunku do Spółki i są akceptowane przez Użytkowników w procedurze rejestracyjnej.

Z Regulaminu serwisu nie wynika, że Użytkownik musi zasilać w określonym czasie i utrzymywać określone środki na swoim koncie. Jeśli jednak Użytkownik chce uczestniczyć w turniejach organizowanych na Platformie lub w przyszłości korzystać z innych odpłatnych funkcji Platformy, musi zasilić swoje konta i uiścić opłatę na rzecz Spółki.

Użytkownik po zasileniu konta ze względu na fakt, że środki są na jego koncie jest uprawniony do uzyskania ze strony Spółki możliwości skorzystania z płatnych funkcjonalności serwisu. Dopiero po zasileniu konta i pobraniu przez Spółkę Opłaty, Użytkownik ma możliwość uczestnictwa w turniejach organizowanych na Platformie, a w przyszłości korzystania z innych funkcjonalności, które będą rozwijane na Platformie wskazanych w odpowiedzi na poprzednie pytania. Samo założenie konta w serwisie nie umożliwia uczestniczenia w turniejach w dyscyplinach e-sportowych. Obowiązek uiszczenia opłat wynika z Regulaminu serwisu.

Płatność dokonana przez Użytkownika przy każdym zasileniu konta ma związek z późniejszym świadczeniem (korzystaniem z funkcjonalności z Platformy, którą oferuje Spółka), a Użytkownik ma świadomość za co uiszcza Opłatę, świadczenie jest więc sprecyzowane w momencie pobrania przez Spółkę Opłaty od Użytkownika.

Spółka nie jest podmiotem prawa publicznego lub podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Spółka nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym, bądź związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.

Spółka świadcząc swoje usługi w tym udostępnianie funkcjonalności Platformy prowadzi działalność w celu osiągania zysków.

Pytania

1.Czy obowiązek podatkowy w VAT w związku z Opłatą pobieraną przez Spółkę z tytułu korzystania z funkcjonalności Platformy przy każdym zasileniu konta przez Użytkownika powstanie z chwilą otrzymania zapłaty?

2.Czy zasilenie konta przez Użytkownika jest zdarzeniem neutralnym w VAT (nieobjętym VAT) z perspektywy Spółki?

3.Czy dostęp do funkcjonalności Platformy stanowi usługę elektroniczną zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy o VAT?

4.Czy Opłata pobierana przez Spółkę z tytułu korzystania z funkcjonalności Platformy jest objęta zwolnieniem z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko

Ad 1

W ocenie Spółki, moment powstania obowiązku podatkowego w VAT z tytułu Opłaty uiszczanej za możliwość korzystania z funkcjonalności Platformy powstanie z chwilą otrzymania przez Spółkę zapłaty od Użytkownika w momencie, gdy dokonuje on zasilenia swojego konta w Serwisie.

W ocenie Spółki, właściwe jest odniesienie się do regulacji wynikającej z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, zgodnie z którą - jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:

1.dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;

2.dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.

Jako że istota świadczenia Spółki na rzecz Użytkowania zakładającego konto na Platformie polega na udostępnieniu funkcjonalności Platformy, a Opłata jest pobierana przy każdorazowym zasileniu konta przez Użytkownika, wskazać należy, że zapłata następuje w momencie, w którym Spółka pobiera Opłatę od Użytkownika.

System pobierania płatności od Użytkowników jest w pełni zautomatyzowany. W związku z tym każda wpłata Użytkownika jest automatycznie pomniejszana o Opłatę (wynagrodzenie Spółki) za możliwość korzystania z całości funkcjonalności Platformy. Tym samym, zdarzenie takie należy kwalifikować jako otrzymanie całości zapłaty przed wykonaniem usługi, co w konsekwencji skutkuje ustaleniem momentu powstania obowiązku podatkowego na podstawie art. 19a ust. 8 ustawy o VAT.

Ad 2

W ocenie Spółki, zasilenie przez Użytkownika swego konta środkami jest zdarzeniem neutralnym w VAT dla Spółki. Jako że środki te (po pobraniu przez Spółkę Opłaty) cały czas pozostają środkami Użytkownika i są w jego wyłącznej dyspozycji, tym samym fakt ten pozostaje bez wpływu na rozliczenia VAT Spółki.

Przedmiotem opodatkowania VAT jest:

1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.eksport towarów;

3.import towarów na terytorium kraju;

4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (art. 5 ust. 1 ustawy o VAT).

Analiza powyższego katalogu, zdaniem Spółki nie pozwala zakwalifikować wpłaty środków przez Użytkownika na konto założone na Platformie i ich przetrzymywanie na koncie Użytkownika jako zdarzenia wywołującego konsekwencje w VAT dla Spółki. Jedynie Opłata za udostępnienie pełnej funkcjonalności Serwisu (w tym możliwości uczestnictwa w turniejach), którą Spółka pobiera od Użytkownika w momencie zasilenia konta Użytkownika, stanowi wynagrodzenie Spółki za świadczenie usługi podlegające VAT. Sama wartość środków Użytkownika zasilająca jego konto na Platformie, nie stanowi wynagrodzenia za odpłatną dostawę towarów ani odpłatne świadczenie usług dla potrzeb VAT.

Innymi słowy, jest to zdarzenie neutralne w VAT dla Spółki - nieobjęte postanowieniami ustawy o VAT.

W sytuacji, gdy Użytkownik zdecydowałby się na wykorzystanie środków na jakiekolwiek świadczenia zapewniane przez Spółkę w przyszłości w ramach rozbudowywanych funkcjonalności Platformy, w takim przypadku Spółka uzyskiwałaby wynagrodzenie podlegające opodatkowaniu VAT. Jednakże do momentu, gdy środki Użytkownika nie są wykorzystywane do zakupu świadczeń bezpośrednio od Spółki, pozostają one cały czas w dyspozycji Użytkownika i są neutralne dla Spółki z perspektywy VAT.

Ad 3

Zdaniem Spółki, dostęp do Platformy za który jest pobierana Opłata, stanowi usługę elektroniczną zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy o VAT.

Przez usługi elektroniczne dla potrzeb VAT rozumie się usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 Rozporządzenia 282/2011 (art. 2 pkt 26 ustawy o VAT).

Do usług świadczonych drogą elektroniczną zalicza się usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe (art. 7 Rozporządzenia 282/2011).

Do usług elektronicznych zalicza się w szczególności:

ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;

usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;

usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wyprowadzone przez usługobiorcę;

odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek oniine, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;

pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);

usługi wyszczególnione w załączniku I (art. 7 ust. 2 Rozporządzenia 282/2011).

Jednocześnie punkt 4 lit. e załącznika I do Rozporządzenia 282/2011 wskazuje, że za usługę elektroniczną uznaje się uzyskiwanie dostępu do automatycznych gier Online, które wymagają użycia Internetu lub innych podobnych sieci elektronicznych, gdy gracze są od siebie oddaleni. Jak podkreślono w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, przyznanie dostępu do Platformy będzie w pełni zautomatyzowane. Użytkownik po założeniu konta, automatycznie otrzyma dostęp do Platformy zaś po zasileniu konta i uiszczeniu na rzecz Spółki Opłaty - do zaawansowanych funkcjonalności Platformy (w tym możliwości uczestnictwa w turniejach).

Spółka dysponuje stale rozwijaną infrastrukturą informatyczną, jak też stosownymi funkcjonalnościami zapewnianymi przez zewnętrznych operatorów (np. obsługą płatności internetowych), tak aby korzystanie przez Użytkowników z Serwisu było w pełni zautomatyzowane.

W konsekwencji, w Ocenie Spółki, zapewnienie dostępu do Platformy jest świadczeniem, które ze względu na swój charakter jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka. Ponadto jest jednocześnie usługą wprost wymienioną w przepisach Rozporządzenia 282/2011. Tym samym, zdaniem Spółki, usługa udostępnienia funkcjonalności Platformy za Opłatą jest usługą elektroniczną o której mowa w art. 2 pkt 26 ustawy o VAT.

Na prawidłowość powyższej tezy wskazuje interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 czerwca 2021 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.258.2021.2.JSZ. Powołana interpretacja wydana została dla platformy internetowej świadczącej automatyczną sprzedaż kluczy cyfrowych, co w ocenie Spółki, stanowi bardzo zbliżoną usługę charakterem do będącej przedmiotem wniosku:

„Ze wskazanych powyżej regulacji wynika, że warunkiem koniecznym uznania usługi za usługę elektroniczną jest to aby była ona świadczona za pomocą Internetu lub podobnej sieci elektronicznej. Warunek ten jednak nie jest wystarczający do uznania usługi za usługę elektroniczną w rozumieniu powołanych powyżej przepisów. Istotne jest wystąpienie następujących cech świadczonych usług:

realizacja za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej

świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki

ich wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej jest niemożliwe.

Mając na uwadze przedstawiony przez Spółkę opis sprawy należy stwierdzić, że świadczona przez niego usługa sprzedaży kluczy cyfrowych do gier stanowi usługi elektroniczne, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy w zw. z art. 7 rozporządzenia 282/2011, gdyż - jak wynika z okoliczności sprawy - usługi te są świadczone za pomocą sieci elektronicznej, a ich świadczenie jest zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe. Ponadto przedmiotowe usługi nie zostały wymienione w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011.”

Ad 4

W ocenie Spółki, należna Spółce Opłata z tytułu udostępnienia funkcjonalności Platformy nie korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.

W istocie, Opłata jest wynagrodzeniem Spółki za dostęp do Platformy i zapewnienie możliwości korzystania ze wszelkich jej funkcjonalności, na obecnym etapie rozwoju Platformy, przede wszystkim z możliwości organizacji i uczestnictwa w turniejach w różnych dyscyplinach e-sportowych.

Wskazany w przepisach ustawy o VAT katalog zwolnień obejmuje m.in.:

usługi finansowe (art. 43 ust. 1 pkt 12, 37-41 ustawy o VAT),

usługi kulturalne świadczone przez podmioty wskazane w ustawie (art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT),

usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo- promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego usługi świadczone przez Spółkę nie stanowią usług kulturalnych ani finansowych, ani innych wymienionych w ustawie o VAT, konieczna jest jednak bardziej szczegółowa analiza zwolnienia dla usług ściśle związanych ze sportem. Wynika to z faktu, iż jedną z podstawowych funkcjonalności udostępnianych na Platformie jest możliwość organizowania lub uczestnictwa w turniejach w różnych dyscyplinach e-sportowych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 Ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1599 z zm., dalej: „ustawa o sporcie”) - sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

W myśl ustawy o sporcie, za sport uważa się również współzawodnictwo oparte na aktywności intelektualnej, którego celem jest osiągnięcie wyniku sportowego (art. 2 ust. 1a ustawy o sporcie).

Zdaniem Spółki, przez „współzawodnictwo oparte na aktywności intelektualnej, którego celem jest osiągnięcie wyniku sportowego” należy rozumieć również aktywność, jaką jest e-sport. Pojęcie „e-sport” nie ma swojej legalnej definicji w polskich przepisach podatkowych.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (https://sjp.pl) „e-sport” jest to rywalizacja sportowa w grach komputerowych; cybersport, sport elektroniczny.

W ocenie Spółki angażowanie aktywności umysłowej poprzez rywalizację w grach komputerowych podobnie jak rywalizacja w brydżu sportowym, warcabach czy szachach spełnia wskazane w ustawie o sporcie kryteria definicyjne. Skutki aktywności intelektualnej w aspekcie społecznym są zatem podobne do uprawiania aktywności fizycznej. Należy również mieć na względzie, że profesjonalne podejście do gry w sporty elektroniczne wymaga od uczestników uprawiania aktywności fizycznej. Zawodnicy sportów elektronicznych w celu rywalizacji oraz zwiększania swoich umiejętności, a co za tym idzie, stawania się bardziej konkurencyjnym zawodnikiem względem innych, w wielu aspektach bazują na refleksie, pamięci mięśniowej czy koordynacji ruchowej, a więc elementach, które w przypadku klasycznych sportów również odgrywają znaczącą rolę w rywalizacji sportowej, a które tak samo jak zawodnicy sportów klasycznych - muszą zostać przez nich wytrenowane poprzez typowo wielogodzinne treningi.

Jednakże Spółka nie spełnia przesłanki podmiotowej do zastosowania zwolnienia. Nie jest bowiem klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Spółka prowadzi działalność w celu osiągnięcia zysku i tym samym nie spełnia kryteriów podmiotowych do zastosowania zwolnienia.

Jednocześnie zwolnienie dla usług związanych ze sportem stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (art. 43 ust. 18 ustawy o VAT).

Tym samym, mimo iż poprzez Platformę, Spółka umożliwia rywalizację w dyscyplinach e- sportowych oraz organizację przez Użytkowników turniejów e-sportowych, nie wypełnia przesłanki podmiotowej do zastosowania zwolnienia, a ponadto działa w celu osiągnięcia zysku.

Tym samym Opłata, będąca de facto wynagrodzeniem za usługę elektroniczną, nie korzysta ze zwolnienia z VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy zwrócić uwagę na to, że usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść. Wskazać należy bowiem, że czynnikiem wyróżniającym określoną czynność jako czynność usługową (usługę) jest przede wszystkim to, że świadczenie tej czynności zmierza do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji, gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik (zleceniobiorca) sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę zleceniodawcy.

Zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach mowa jest o usługach elektronicznych, rozumie się przez to usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.

Na podstawie art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 r. str. 1 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011:

Do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

W myśl art. 7 ust. 2 rozporządzenia 282/2011:

Ustęp 1 obejmuje w szczególności:

a)ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;

b)usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;

c)usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;

d)odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;

e)pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);

f)usługi wyszczególnione w załączniku I.

Załącznik I zawiera następujące usługi:

1.Punkt 1 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

a)tworzenie i hosting witryn internetowych;

b)automatyczna konserwacja oprogramowania, zdalnie i online;

c)zdalne zarządzanie systemami;

d)hurtownie danych online, umożliwiające elektroniczne przechowywanie i wyszukiwanie konkretnych danych;

e)dostarczanie online przestrzeni na dysku na żądanie.

2.Punkt 2 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

a)uzyskiwanie dostępu online i pobieranie oprogramowania (w szczególności programy w zakresie zamówień publicznych/księgowości, programy antywirusowe) oraz jego uaktualnień;

b)oprogramowanie blokujące pojawianie się banerów reklamowych;

c)sterowniki do pobierania, takie jak programy ustawiające interfejsy komputera i urządzeń peryferyjnych (np. drukarek);

d)automatyczna instalacja online filtrów na witrynach internetowych;

e)automatyczna instalacja online zabezpieczeń typu firewall.

3.Punkt 3 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

a)uzyskiwanie dostępu i pobieranie motywów pulpitów;

b)uzyskiwanie dostępu i pobieranie obrazów, fotografii i wygaszaczy ekranu;

c)zawartość książek w formie cyfrowej i innych publikacji elektronicznych;

d)prenumerata gazet i czasopism publikowanych online;

e)dzienniki logowania i statystyki odwiedzania stron internetowych;

f)wiadomości, informacje o sytuacji na drogach oraz prognozy pogody online;

g)informacje generowane automatycznie online przez oprogramowanie po wprowadzeniu przez klienta określonych danych, takich jak dane prawne lub finansowe (w szczególności stale uaktualniane kursy giełdowe);

h)dostarczanie przestrzeni reklamowej, szczególnie banerów reklamowych na stronach lub witrynach internetowych;

i)korzystanie z wyszukiwarek i katalogów internetowych.

4.Punkt 4 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

a)uzyskiwanie dostępu i pobieranie muzyki na komputery i telefony komórkowe;

b)uzyskiwanie dostępu i pobieranie sygnałów dźwiękowych, urywków nagrań, dzwonków i innych dźwięków;

c)uzyskiwanie dostępu do filmów i ich pobieranie;

d)pobieranie gier na komputery i telefony komórkowe;

e)uzyskiwanie dostępu do automatycznych gier online, które wymagają użycia Internetu lub innych podobnych sieci elektronicznych, gdy gracze są od siebie oddaleni;

f)odbieranie programów radiowych lub telewizyjnych rozpowszechnianych za pomocą sieci radiowej lub telewizyjnej, internetu lub podobnej sieci elektronicznej, tj. słuchanie lub oglądanie programów w momencie wybranym przez użytkownika, na jego indywidualne życzenie, na podstawie katalogu programów wybranych przez dostawcę usług medialnych, np. telewizja lub wideo na życzenie;

g)odbieranie programów radiowych lub telewizyjnych rozpowszechnianych za pomocą internetu lub podobnej sieci elektronicznej (streaming IP), chyba że są one nadawane jednocześnie z ich transmisją lub retransmisją za pomocą sieci radiowych lub telewizyjnych;

h)dostawa treści audio i audiowizualnych za pomocą sieci komunikacyjnych, które to treści nie są udostępniane przez dostawcę usług medialnych i nie są objęte jego odpowiedzialnością redakcyjną;

i)dalsza dostawa treści audio i audiowizualnych należących do dostawcy usług medialnych, lecz dostarczanych przez inny podmiot za pomocą sieci komunikacyjnych.

5.Punkt 5 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

a)automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;

b)ćwiczenia wypełniane przez ucznia online i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

Natomiast, z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 wynika, że:

Ustęp 1 nie ma zastosowania do:

a)usług nadawczych;

b)usług telekomunikacyjnych;

c)towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;

d)płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;

e)materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;

f)płyt CD i kaset magnetofonowych;

g)kaset wideo i płyt DVD;

h)gier na płytach CD-ROM;

i)usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;

j)usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);

k)usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;

l)hurtowni danych off-line;

m)usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;

n)usług centrum wsparcia telefonicznego;

o)usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;

p)konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;

q)-s) (uchylone);

t)biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;

u)zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.

Z powołanych przepisów wynika, że warunkiem koniecznym uznania usługi, za usługę elektroniczną jest to, aby była ona świadczona za pomocą Internetu lub podobnej sieci elektronicznej. Warunek ten jednak nie jest wystarczający do uznania usługi za usługę elektroniczną w rozumieniu powołanych powyżej przepisów. Istotne jest wystąpienie następujących cech świadczonych usług:

realizacja za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,

świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki,

ich wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej jest niemożliwe,

nie jest objęta wyłączeniami zawartymi w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011.

Z konstrukcji podatku VAT wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

Powołany przepis art. 19a ust. 1 ustawy formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres.

Jednocześnie, w stosunku do niektórych usług ustawa przewiduje szczególny moment powstania obowiązku podatkowego.

I tak, zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b) ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych.

Na podstawie art. 19a ust. 7 ustawy:

W przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 3 i 4, gdy podatnik nie wystawił faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminów wystawienia faktury określonych w art. 106i ust. 3 i 4, a w przypadku gdy nie określono takiego terminu - z chwilą upływu terminu płatności.

Natomiast w świetle art. 19a ust. 8 ustawy:

Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.

Zatem jeżeli przed wykonaniem usługi albo dokonaniem dostawy towaru podatnik otrzyma całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty. Przy czym otrzymanie przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usług, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy całości lub części zapłaty nie powoduje powstania obowiązku podatkowego. Zasada opodatkowania płatności przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy, została bowiem wyłączona.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zakres oraz zasady zwolnień od podatku od towarów i usług zostały zdefiniowane w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi zarządzania:

a) funduszami inwestycyjnymi, alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych - w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi,

b) portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych i alternatywnych funduszy inwestycyjnych, o których mowa w lit. a, lub ich częścią,

c) ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej,

d) otwartymi funduszami emerytalnymi oraz dobrowolnymi funduszami emerytalnymi w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, a także Funduszem Gwarancyjnym utworzonym na podstawie tych przepisów,

e) pracowniczymi programami emerytalnymi w rozumieniu przepisów o pracowniczych programach emerytalnych,

f) obowiązkowym systemem rekompensat oraz funduszem rozliczeniowym utworzonymi na podstawie przepisów prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi, a także innymi środkami i funduszami, które są gromadzone lub tworzone w celu zabezpieczenia prawidłowego rozliczenia transakcji zawartych w obrocie na rynku regulowanym w rozumieniu tych przepisów albo w obrocie na giełdach towarowych w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych, przez CCP, agenta rozrachunkowego lub izbę rozliczeniową w rozumieniu przepisów o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami,

g) pracowniczymi planami kapitałowymi, w rozumieniu ustawy z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1342);

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 37-40 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi ubezpieczeniowe, usługi reasekuracyjne i usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, a także usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek, z wyłączeniem zbywania praw nabytych w związku z wykonywaniem umów ubezpieczenia i umów reasekuracji;

usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę;

usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług, a także zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę;

usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług;

Art. 43 ust. 1 pkt 40a stanowi, że

Zwalnia się do usługi, w tym także usługi pośrednictwa, których przedmiotem są udziały w:

a.spółkach

b.innych niż spółki podmiotach, jeżeli mają one osobowość prawną

- z wyłączeniem usług przechowywania tych udziałów i zarządzania nimi;

Zgodnie zaś z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy:

Usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2021 r. poz. 328, 355, 680, 1505, 1595 i 2140), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a) są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b) świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c) są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy:

Zwalnia się od podatku

usługi kulturalne świadczone przez:

a) podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b) indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów;

Na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

a) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

b) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle art. 43 ust. 18 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Z opisu sprawy wynika, że „Spółka” jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka jest właścicielem serwisu internetowego pod nazwą (…) („Platforma”), który stanowi infrastrukturę (…) (usługę) umożliwiającą m.in. organizowanie i udział w turniejach rozgrywanych w wybranych dyscyplinach e-sportowych. Gry dostępne na Platformie obejmują takie dyscypliny e-sportowe, w których o wygranej w turnieju decydują przede wszystkim zdolności intelektualne oraz sprawność psychoruchowa. Działanie Serwisu polega w szczególności na umożliwieniu zarejestrowanym użytkownikom („Użytkownik”) Serwisu korzystanie z Platformy, jako przestrzeni, w której Użytkownicy mogą organizować turnieje internetowe lub dołączać do już istniejących (zorganizowanych przez innych Użytkowników lub w niektórych przypadkach organizowanych przez Wnioskodawcę) oraz gdzie rozwijane są umiejętności związane z poszczególnymi grami. Udostępnienie funkcjonalności Platformy polega na odpłatnym umożliwieniu udziału w turniejach w dyscyplinach e-sportowych, gdzie gracze są automatycznie dopasowywani na podstawie umiejętności w oparciu o klucz/algorytm którym posługuje się Spółka. Spółka pobiera więc opłaty za możliwość korzystania z odpłatnych funkcjonalności Serwisu tj. możliwości udziału w turniejach jak też ich organizacji. W przyszłości wraz z rozwojem platformy zakres usług dostępnych w ramach opłaty ulegnie rozszerzeniu i obejmował będzie możliwość uczestnictwa w rozgrywkach ze znanymi graczami, dostęp do sklepu z gadżetami. Pozostałe funkcje Platformy takie jak - możliwość streamowania swojej gry, czy też udział w rozgrywkach innych niż turniejowe pozostają nieodpłatne. Udostępnienie funkcjonalności Platformy o której mowa we wniosku odbywać się będzie za pomocą Internetu. Udostępnienie funkcjonalności Platformy zasadniczo jest zautomatyzowane i nie wymaga udziału człowieka. Można więc uznać, że zaangażowanie osób w procesie udostępniania funkcjonalności Platformy jest minimalne. Platforma jest zautomatyzowana. Spółka wskazuje, że udostępnianie funkcjonalności Platformy bez wykorzystania technologii informacyjnej będzie niemożliwe. Użytkownicy Platformy prowadzonej przez Spółkę podczas uczestniczenia w turniejach on-line na Platformie są od siebie oddaleni. Użytkownikami Platformy mogą być wyłącznie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej będące rezydentami polskimi jak i rezydentami innych krajów. Serwis działa w oparciu o regulamin serwisu („Regulamin”). Z Regulaminu serwisu wynika szereg postanowień. Regulamin serwisu określa m.in. procedurę założenia profilu i konta Użytkownika oraz ograniczenie związane z możliwością korzystania z serwisu (minimalny wiek, niemożność zakładania wielu kont), procedurę identyfikacji tożsamości użytkowania oraz procedur związane z wymogami przepisów o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy, kwestie bezpieczeństwa powierzonych danych iż zasady ich przetwarzania, zasady i formy uiszczania opłat za dostęp do funkcjonalności Platformy oraz dokonywania wpłat za udział w turniejach. W szczególności regulamin nakazuje dokonywanie płatności wyłącznie w formie elektronicznej, reguły organizowania turniejów w poszczególnych dyscyplinach e-sportowych.

W celu korzystania z funkcjonalności Serwisu zainteresowany musi założyć w Serwisie konto użytkownika. Przed rozpoczęciem korzystania z funkcjonalności Serwisu, Użytkownik musi przejść proces rejestracji podając niezbędne dane pozwalające na jego identyfikację (potwierdzenie tożsamości Użytkownika) oraz złożyć oświadczenia niezbędne do zakończenia rejestracji. Użytkownik może posiadać (założyć) w Serwisie tylko jedno konto. Korzystanie z części funkcjonalności Serwisu jest odpłatne, a Użytkownik chcąc skorzystać ze wszystkich możliwości Serwisu, w tym uczestniczyć w turniejach, musi dokonać wpłaty środków na swoje konto w Serwisie. Środki pieniężne zgromadzone przez Użytkownika i przypisane do jego konta widoczne są w ramach salda środków na Platformie w formie graficznego oznaczenia środków Użytkownika. Spółka z każdej wpłaty środków pieniężnych przez Użytkownika na Platformę pobiera opłatę tytułem udostępnienia funkcjonalności Platformy, zgodnie z cennikiem obowiązującym w Serwisie („Opłata”). Użytkownik ma możliwość uczestniczenia w turniejach dopiero po zasileniu swojego konta środkami i uiszczeniu Opłaty na rzecz Spółki. Środki zgromadzone na koncie Użytkownika wewnątrz Platformy pozostają przez cały czas jego własnością i tylko on decyduje o ich przeznaczeniu. Transakcje w ramach Platformy polegają na pobraniu przez Platformę odpowiedniej kwoty w euro, czy to jako opłaty na rzecz Spółki, czy też za aktywności Użytkownika w ramach Platformy (np. wpisowe za udział w turniejach w ramach poszczególnych dyscyplin e- sportowych). Użytkownik może w każdym czasie złożyć dyspozycję wypłaty środków, z zastrzeżeniem postanowień Regulaminu. Po upływie czasu wskazanego w Regulaminie, gdy Użytkownik pozostaje nieaktywny, posiadane na koncie Użytkownika środki pieniężne przechodzą na rzecz Spółki. Na podstawie rejestracji i złożonych oświadczeń Użytkownik nie jest zobligowany do dokonania zapłaty (samo założenie konta w serwisie nie jest odpłatne). Dopiero chęć uczestnictwa w turniejach on line wymaga zasilenia konta Użytkownika środkami, z których potrącana jest należna Spółce opłata za udostępnienie funkcjonalności Platformy. Z Regulaminu serwisu nie wynika, że Użytkownik musi zasilać w określonym czasie i utrzymywać określone środki na swoim koncie. Jeśli jednak Użytkownik chce uczestniczyć w turniejach organizowanych na Platformie lub w przyszłości korzystać z innych odpłatnych funkcji Platformy, musi zasilić swoje konta i uiścić opłatę na rzecz Spółki. Użytkownik po zasileniu konta ze względu na fakt, że środki są na jego koncie jest uprawniony do uzyskania ze strony Spółki możliwości skorzystania z płatnych funkcjonalności serwisu. Dopiero po zasileniu konta i pobraniu przez Spółkę Opłaty, Użytkownik ma możliwość uczestnictwa w turniejach organizowanych na Platformie, a w przyszłości korzystania z innych funkcjonalności, które będą rozwijane na Platformie. Samo założenie konta w serwisie nie umożliwia uczestniczenia w turniejach w dyscyplinach e-sportowych. Obowiązek uiszczenia opłat wynika z Regulaminu serwisu. Płatność dokonana przez Użytkownika przy każdym zasileniu konta ma związek z późniejszym świadczeniem (korzystaniem z funkcjonalności z Platformy, którą oferuje Spółka), a Użytkownik ma świadomość za co uiszcza Opłatę, świadczenie jest więc sprecyzowane w momencie pobrania przez Spółkę Opłaty od Użytkownika. Spółka nie jest podmiotem prawa publicznego lub podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Spółka nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym, bądź związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Spółka świadcząc swoje usługi w tym udostępnianie funkcjonalności Platformy prowadzi działalność w celu osiągania zysków.

Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii czy obowiązek podatkowy w związku z Opłatą pobieraną przez Spółkę z tytułu korzystania z funkcjonalności Platformy przy każdym zasileniu konta przez Użytkownika powstanie z chwilą otrzymania zapłaty.

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Przepis art. 19a ust. 1 ustawy formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres. Jednakże, w sytuacji, gdy przed wykonaniem usługi podatnik otrzyma całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

W tym miejscu należy wskazać, że przepisy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji zaliczki. Według „Małego słownika języka polskiego PWN” pod redakcją Elżbiety Sobol, Warszawa 1994, słowo „zaliczka” definiowane jest jako „część należności wpłacana lub wypłacana z góry na poczet tej należności”. Z przytoczonej definicji wynika więc, że zaliczka wiąże się z przekazaniem środków pieniężnych do dyspozycji kontrahenta na poczet przyszłego świadczenia.

Zatem, aby zapłatę na poczet przyszłych należności uznać za zaliczkę, muszą zostać spełnione następujące przesłanki:

zapłata musi zostać dokonana na poczet konkretnej transakcji, tj. przyszłe świadczenie powinno być określone co do rodzaju w sposób jednoznaczny (określone powinny być cechy identyfikujące rodzaj towaru bądź usługi),

konkretyzacja przyszłego świadczenia powinna być wystarczająco dokładna dla określenia zasad opodatkowania świadczenia, tj. w szczególności należy móc określić miejsce świadczenia i stawkę opodatkowania,

w momencie dokonania zaliczki strony nie mają intencji zmiany świadczenia w przyszłości.

Jednocześnie, zaliczka, przedpłata nie tworzą samodzielnego bytu podatkowego, lecz są ściśle związane z konkretnym świadczeniem i nie można rozpatrywać ich jako czynności „oderwanej” od sprzedaży. Nie są one dodatkowymi czynnościami, lecz są integralnie związane z dostawą towarów lub świadczeniem usług, na poczet których zostały uiszczone. W przypadku zaliczek, przedpłat ustawa określa jedynie inny moment powstania obowiązku podatkowego, niż w przypadku sprzedaży dokonywanej bez pobrania zaliczki.

Jak wskazaliście Państwo we wniosku Płatność dokonywana przez Użytkownika przy każdym zasileniu konta ma związek z późniejszym świadczeniem (korzystaniem z funkcjonalności z Platformy, które oferuje Spółka) a Użytkownik ma świadomość za co uiszcza Opłatę, świadczenie to jest więc sprecyzowane w momencie pobrania przez Spółkę opłaty od Użytkownika.

W kontekście ww. okoliczności należy stwierdzić, że Opłaty pobierane przez Spółkę przy każdym zasileniu konta przez Użytkownika, pozostają w bezpośrednim związku ze świadczeniem usług realizowanych przez Państwa na rzecz Użytkowników (korzystania z funkcjonalności Platformy w tym m.in. umożliwienie udziału w turniejach w dyscyplinach e-sportowych). Tym samym Opłaty dokonane przez Użytkowników (pobierane z tytułu korzystania z funkcjonalności Platformy przy każdym zasileniu konta) na poczet wykonania przez Państwa przedmiotowej usługi stanowią wynagrodzenie, w związku z otrzymaniem którego po Państwa stronie powstaje obowiązek podatkowy.

Zatem w odniesieniu do przedmiotowej Opłaty pobieranej przez Spółkę przy każdym zasileniu konta przez Użytkownika stanowiącej wynagrodzenie przed wykonaniem usługi obowiązek podatkowy powstaje w myśl art. 19a ust. 8 ustawy z chwilą otrzymania tej zapłaty.

Tym samym stanowisko Państwa Spółki w zakresie pytania oznaczonego nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Państwa dotyczą także kwestii, czy zasilenie konta przez Użytkownika jest zdarzeniem neutralnym w podatku od towarów i usług.

Jak wynika z opisu sprawy na podstawie rejestracji i złożonych oświadczeń Użytkownik nie jest zobligowany do dokonania zapłaty gdyż samo założenie konta w serwisie nie jest odpłatne. Dopiero chęć uczestnictwa w turniejach online wymaga zasilenia konta Użytkownika środkami, z których potrącana jest należna Spółce Opłata za udostępnianie funkcjonalności Platformy. Środki zgromadzone na koncie Użytkownika pozostają przez cały czas jego własnością i to Użytkownik decyduje o ich przeznaczeniu. Dlatego też czynność zasilenia konta przez Użytkownika, w sytuacji gdy nie jest nabywane świadczenie od Spółki nie będzie dla Państwa rodziło obowiązku podatkowego. Zasilenie konta przez Użytkownika, nie powoduje, że dla Spółki będzie to jedna z czynności opodatkowanych o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy. W związku z zasileniem konta, nie jesteście Państwo zobowiązani do żadnego świadczenia na rzecz Użytkownika. Środki na koncie pozostają w dyspozycji Użytkownika.

W związku z powyższym zgadzamy się z Państwem, że zasilenie konta przez Użytkownika do momentu gdy środki nie są wykorzystywane do zakupu świadczeń od Spółki jest czynnością neutralną z perspektywy Spółki. Tym samym stanowisko Państwa Spółki w zakresie pytania oznaczonego nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Państwa wątpliwości sprowadzają się do ustalenia czy dostęp do funkcjonalności Platformy stanowi usługę elektroniczną zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy.

W świetle przedstawionych okoliczności sprawy oraz powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że dostęp do funkcjonalności Platformy, stanowi świadczenie usług elektronicznych, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy w związku z art. 7 rozporządzenia wykonawczego 282/2011. Przedmiotowe usługi spełniają bowiem kryteria wskazane w ww. przepisach ustawy oraz rozporządzenia. Jak sami wskazywaliście Państwo, udostępnianie funkcjonalności Platformy polega na odpłatnym umożliwieniu udziału w turniejach w dyscyplinach e-sportowych. Udostępnianie funkcjonalności Platformy odbywać się będzie za pomocą Internetu i bez wykorzystania technologii informacyjnej udostępnianie funkcjonalności będzie niemożliwe. Udostępnienie funkcjonalności Platformy zasadniczo jest zautomatyzowane i nie wymaga udziału człowieka, można więc uznać, że zaangażowanie osób w procesie udostępniania funkcjonalności Platformy jest minimalne. Platforma jest zautomatyzowana. Co również istotne, użytkownicy Platformy prowadzonej przez Spółkę podczas uczestniczenia w turniejach on-line na Platformie są od siebie oddaleni. Należy zatem stwierdzić, że spełnione są wszystkie cechy istotne dla uznania ww. świadczenia za usługę elektroniczną. Nie jest to również usługa objęta wyłączeniami zawartymi w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011. Przedmiotowe świadczenie wpisuje się w punkt 4 lit. e załącznika do rozporządzenia jako uzyskiwanie dostępu do automatycznych gier online, które wymagają użycia Internetu lub innych podobnych sieci elektronicznych, gdy gracze są od siebie oddaleni. Należy zatem stwierdzić, że dostęp do funkcjonalności Platformy stanowi usługę elektroniczną w myśl art. 2 pkt 26 ustawy. Wobec powyższego stanowisko Państwa Spółki w zakresie pytania oznaczonego nr 3 należy uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Państwa sprecyzowane w pytaniu nr 4 sprowadzają się do ustalenia czy Opłata pobierana przez Spółkę z tytułu korzystania z funkcjonalności Platformy jest objęta zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy.

Jak ustaliliśmy w pytaniu nr 3 świadczona przez Spółkę usługa wpisuje się w usługę elektroniczną o której mowa w art. 2 pkt 26 ustawy w związku z art. 7 rozporządzenia wykonawczego 282/2011. Pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy odnosi się wyłącznie do formy świadczenia, a nie do jego treści. Stąd też należy stwierdzić, że identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej (według nomenklatury unijnej: usługi świadczonej drogą elektroniczną), nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy. Oznacza to, że usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną. W konsekwencji, jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy będzie świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT. Należy przy tym zaznaczyć, że w przypadku gdy elektroniczna forma świadczenia dotyczy usługi zasadniczo zwolnionej od podatku, to nie traci ona tego statusu tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną. Natomiast w sytuacji, gdy dana usługa - w przypadku jej świadczenia w sposób nieelektroniczny - jest objęta stawką obniżoną, wówczas taka sama usługa, świadczona drogą elektroniczną, nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Jak wskazaliście Państwo w swoim stanowisku usługi świadczone przez Spółkę nie stanowią usług kulturalnych, ani finansowych ani innych wymienionych w ustawie, a jedynym zwolnieniem, jakie może przysługiwać Spółce jest to które wynika z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Z powyższym stwierdzeniem Spółki zgadzamy się wskazując że do wymienionych usług związanych z dostępem do funkcjonalności Platformy za które Spółka pobiera Opłatę, nie będą miały zastosowania zwolnienia, o których mowa m.in. w art. 43 ust. 1 pkt 12, pkt 33, czy też pkt 37-41 ustawy, gdyż nie są to usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy, nie są to usługi ubezpieczeniowe zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy, przedmiotowe usługi nie są też usługami wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt 38-41 ustawy, jak również umożliwienie udziału w dyscyplinach e-sportowych nie wpisuje się w usługi kulturalne w myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy świadczone przez podmioty prawa publicznego czy też indywidualnych twórców i artystów w rozumieniu przepisów o prawie autorskim. Spółka nie jest podmiotem prawa publicznego lub podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Jak słusznie zauważyła Spółka usługi związane z dostępem do funkcjonalności Platformy, które polega na odpłatnym umożliwieniu udziału w turniejach w dyscyplinach e-sportowych potencjalnie mogłyby korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy w przypadku spełnienia warunków wynikających z tego przepisu.

Odnośnie usług związanych ze sportem, wobec których ewentualnie Spółka mogłaby dopatrywać się zwolnienia należy wskazać, że ze zwolnienia od podatku na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport. Przy czym z niniejszego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Ponadto, zwolnienie powyższe ma zastosowanie w sytuacji, gdy podmiot wykonujący ww. czynności nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a jeśli je osiąga – są one w całości przeznaczane na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Niespełnienie chociażby jednej z wymienionych przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie omawianej regulacji. Przepisy ustawy nie zawierają jednak definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.

W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się TSUE w wyroku z 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym „może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego” (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, że „Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym” (pkt 23).

Natomiast w wyroku z 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że „W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu”. Z wyroku tego wynika również, że art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.

Celem powołanego przepisu Dyrektywy 2006/112/WE Rady jest wspieranie niektórych rodzajów działalności interesu publicznego, czyli usług mających ścisły związek z uprawianiem sportu lub z wychowaniem fizycznym, które są świadczone przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przepis ten ma zatem na celu wspieranie podejmowania takiej aktywności przez szerokie warstwy społeczeństwa. Interpretacja tego przepisu ograniczająca zakres stosowania zwolnienia, jakie on przewiduje, do aktywności sportowej podejmowanej w sposób zorganizowany, systematyczny lub mający na celu udział w zawodach sportowych, byłaby sprzeczna z rzeczonym celem.

W konstatacji Trybunał stwierdził, że „ art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady należy interpretować w ten sposób, iż niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa może być uznana za uprawianie sportu w rozumieniu tego przepisu”.

W tym miejscu warto wskazać, na wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-90/16 The English Bridge Union (dotyczący gry w brydża porównawczego), w którym TSUE stwierdził, że wymienione w dyrektywie VAT pojęcie „sport” ogranicza się jedynie do aktywności, które cechują się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym i nie obejmuje wszystkich aktywności mogących w ten, bądź inny sposób, wiązać się z tym pojęciem. Oznacza to, że ze zwolnienia od podatku VAT mogą korzystać czynności związane ze sportem, w których element fizyczny – zgodnie ze zwykłym znaczeniem słowa „sport” – ma istotny charakter.

Nie będą objęte zwolnieniem od podatku VAT czynności przybierające formę współzawodnictwa opartego na aktywności intelektualnej, również w przypadku występowania elementu aktywności fizycznej, ale w niewielkim zakresie.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że e-sport – będący w istocie formą rywalizacji pomiędzy pojedynczymi zawodnikami lub drużynami w grach komputerowych, nie podlega zwolnieniu od podatku VAT.

Zauważyć należy, że zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem doznaje pewnego ograniczenia ze względu na status usługodawcy, a mianowicie, jak wynika z cyt. wyżej przepisu, ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Jak wskazaliście Państwo we wniosku Spółka nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym, bądź związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Spółka świadcząc swoje usługi w tym udostępnianie funkcjonalności Platformy prowadzi działalność w celu osiągania zysków. Chociażby już z tego powodu (niespełnienie przesłanki podmiotowej) świadczona przez Spółkę usługa nie będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. W przypadku zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy zwolnienie ma charakter podmiotowo-przedmiotowy i niespełnienie chociażby jednego z warunków nie pozwala aby w odniesieniu danego świadczenia zastosować zwolnienie z podatku wynikające z tego cytowanego przepisu. W związku z powyższym Spółka która nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym, związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, a świadcząc swoje usługi prowadzi je w celu osiągania zysków nie będzie miała prawa do zastosowania zwolnienia z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 w zw. z art. 43 ust. 18 ustawy. Z racji tego, że inne przepisy prawa o których mowa w art. 43 ust. 1 ustawy odnoszące się do zwolnień od podatku nie będą miały również zastosowania w przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, że Opłata pobierana przez Spółkę z tytułu korzystania z funkcjonalności Platformy nie jest objęta zwolnieniem od podatku.

Tym samym oceniając całościowo stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 4należy uznać za prawidłowe. Choć powołując się m.in. na ustawę o sporcie wskazujecie Państwo, że spełnione są kryteria definicyjne to ostatecznie wywodzicie Państwo prawidłowy skutek, że niespełnienie przesłanki podmiotowej do zastosowania zwolnienia powoduje, że Opłata pobierana przez Spółkę z tytułu korzystania z funkcjonalności Platformy nie jest objęta zwolnieniem z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Informujemy, że niniejsza interpretacja dotyczy podatku od towarów i usług, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa ( t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00