Interpretacja indywidualna z dnia 26 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.375.2024.2.KD
Koszty uzyskania przychodów - wydatek na zakup smartwacha.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jestprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 kwietnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 22 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie kosztów uzyskania przychodów. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 czerwca 2024 r. (wpływ 19 czerwca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Działalności Gospodarczej. Nie jest Pani czynnym podatnikiem od towarów i usług. Rozlicza się Pani z podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Przeważająca część usług jakie Pani wykonuje w ramach działalności gospodarczej stanowią usługi wykazane pod kodem PKD 90.03.Z - Artystyczna i literacka działalność twórcza, a także z zakresu stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji (PKD 70.21.Z) oraz działalności agencji reklamowych (PKD 73.11.Z).
W związku z rozwojem firmy planuje Pani zakup smartwatcha dedykowanego do posiadanego telefonu komórkowego, również zakupionego na potrzeby działalności gospodarczej. Koszt tego urządzenia to 1 139 zł brutto. Funkcje smartwatcha pozwolą Pani na pozostanie w kontakcie z Pani klientami w trakcie jazdy samochodem, spotkań służbowych, czy wykonywania innych obowiązków zawodowych, kiedy odbieranie połączeń, czy odczytywanie powiadomień z telefonu nie jest możliwe. W ramach prowadzonej działalności zajmuje się Pani pracą w mediach, w tym w mediach społecznościowych. Działalność w mediach społecznościowych polega na prowadzeniu klientom firmowych profili, dzięki którym mogą rozwijać swoje biznesy. W imieniu kontrahentów odpowiada Pani na wiadomości – zapytania sprzedażowe od ich potencjalnych klientów. Czas odpowiedzi na zapytanie ma bardzo ważne znaczenie, ponieważ z dużym prawdopodobieństwem, można przyjąć, że klient szukając informacji w wyszukiwarkach internetowych natknął się również na oferty konkurencji i zapewne wysłał też do nich podobne zapytania, więc firma, która jako pierwsza odpowie zyskuje; zapada w pamięć, a jej oferta staje się punktem odniesienia do kolejnych ofert. Będąc w stałym kontakcie z potencjalnym klientem kontrahenta ma Pani większy wpływ na jego proces zakupowy. Brak szybkiej odpowiedzi jest równoznaczny z utratą kontroli nad tym procesem oraz ryzykiem, że klient zdecyduje się na ofertę konkurencji. Dla klienta ważna jest też świadomość, czy zapytanie w ogóle dotarło, czy ktoś się nim zajmuje. Odpowiednia szybkość odpowiedzi informuje klienta o tym, że jest traktowany poważnie, a firmie na nim zależy. W związku z czym wzrasta prawdopodobieństwo pozyskania nowego klienta, co bezpośrednio przełoży się na wzrost obrotów Pani kontrahentów, a w konsekwencji na pogłębienie współpracy Pani i nowych zleceń dla Pani.
W ramach działalności oferuje Pani również wsparcie w zakresie prowadzenia skutecznej komunikacji. Prowadzi Pani również działania wizerunkowe, a jedną ze składowych jest zarządzanie kryzysowe, w którym czas reakcji odgrywa kluczowe znaczenie. Ponadto w ramach działań z zakresu dziennikarstwa, nagrywa Pani również materiały na żywo, których nie może Pani przerwać, a smartwach pozwoliłby Pani monitorować przychodzące wiadomości. Urządzenie to pozwala na monitorowanie połączeń, wiadomości i powiadomień bez przerywania spotkań, dzięki temu istotne wydarzenia nie zostaną bez odpowiedzi. Dodatkowo smartwatch pozwala na szybkie sprawdzanie przychodzących wiadomości, dzięki czemu reakcja na zapytania od Pani potencjalnych klientów może być szybsza niż konkurencji. Pozwoli to Pani zmaksymalizować działania, co przełoży się na skuteczniejsze prowadzenie biznesu, a w konsekwencji na zwiększenie dochodu. Dodatkowo smartwatch pozwala na prowadzenie kalendarza biznesowego, który w jest niezbędnym narzędziem w Pani codziennej pracy. Smartwatch nie będzie wykorzystywany poza działaniami w ramach działalności gospodarczej, a po godzinach pracy będzie odkładany do stacji ładującej.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że przeważająca część usług, jakie wykonuje Pani w ramach działalności gospodarczej, stanowią usługi wykazane pod kodem PKD 90.03.Z - Artystyczna i literacka działalność twórcza, a także z zakresu stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji (PKD 70.21.Z) oraz działalności agencji reklamowych (PKD 73.11.Z). W związku z rozwojem Pani firmy planuje Pani zakup smartwatcha, który będzie służył zarówno uzyskaniu nowych przychodów, jak i zabezpieczeniu źródła dotychczasowych przychodów. W ramach działalności w mediach społecznościowych prowadzi Pani klientom firmowe profile, dzięki którym mogą oni rozwijać swoje biznesy. Odpowiedzialna jest Pani m.in. za tworzenie, publikowanie oraz zarządzanie różnorodnymi materiałami w mediach społecznościowych oraz aktywne komunikowanie się z odbiorcami udostępnianych wpisów. W imieniu kontrahentów odpowiada Pani na wiadomości – zapytania sprzedażowe od ich potencjalnych klientów. Czas odpowiedzi na zapytanie ma bardzo ważne znaczenie, ponieważ z dużym prawdopodobieństwem, można przyjąć, że klient szukając informacji w wyszukiwarkach internetowych natknął się również na oferty konkurencji i zapewne wysłał też do nich podobne zapytania, więc firma, która jako pierwsza odpowie zyskuje; wzrasta prawdopodobieństwo pozyskania nowego klienta, co bezpośrednio przełoży się na wzrost obrotów Pani kontrahentów, a w konsekwencji na pogłębieniu współpracy i nowych zleceń dla Pani.
W ramach działalności prowadzi Pani również działania wizerunkowe, a jedną z składowych jest zarządzanie kryzysowe, w którym czas reakcji odgrywa kluczowe znaczenie. Opinie i komentarze odnośnie prowadzonych działań w social mediach nie zawsze będą pozytywne; dzięki stałemu monitoringowi będzie Pani w stanie opanować kryzysowe sytuacje i udzielić odpowiedniej odpowiedzi na nieprzychylne wypowiedzi użytkowników, zanim wpłynie to na wizerunek firmy Pani kontrahenta. Do Pani zadań w ramach zawartych umów o prowadzenie social mediów należy również monitorowanie i analiza wyników działań, prowadzonych w social mediach. Mowa tu przede wszystkim o śledzeniu takich metryk, jak liczba obserwujących, liczba polubień, komentarzy, udostępnień oraz ruch na stronie, jaki generowany jest dzięki aktywności w mediach społecznościowych. Dzięki smartwachowi będzie Pani w stanie o wiele szybciej zareagować na te aktywności. Poza dobrym kontaktem z odbiorcami, niezwykle ważne w tej branży jest nastawienie na budowanie wartościowych, długotrwałych relacji. Treści, zamieszczane w Internecie powinny pokazywać, że marce zależy przede wszystkim na jej odbiorcach. Nastawienie na budowanie wartościowych relacji będzie niezwykle pomocne w dotarciu do członków grupy docelowej – pozwoli ono na pozyskanie ich zaufania i zbudowanie lojalności, co dopiero w kolejnym etapie przyczyni się np. do dokonania zakupu, czy skorzystania z usługi, a dzięki temu – do osiągnięcia określonych zysków finansowych. W związku z powyższym będzie Pani mogła zwiększyć liczbę klientów, ponieważ skróci się czas jaki poświęca Pani na świadczenie swojej usługi dla jednego klienta. Będzie Pani mogła udzielać odpowiedzi na zapytania natychmiast, nie zostawiając nadmiaru nagromadzonych wiadomości bez odpowiedzi. Smartwatch pozwala na szybkie sprawdzanie przychodzących wiadomości, dzięki czemu reakcja na zapytania od Pani potencjalnych klientów może być szybsza niż konkurencji. W ramach działań z zakresu dziennikarstwa, nagrywa Pani materiały na żywo, których nie może Pani przerwać, a smartwach pozwoliłby Pani monitorować przychodzące wiadomości bez konieczności przerywania nagrania - smartwatch pozwala na prowadzenie kalendarza biznesowego, który w jest niezbędnym narzędziem w Pani codziennej pracy. Nie zamierza Pani kupić smartwacha zarówno w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku działalności wobec innych podmiotów, uwypuklenia zasobności, ani podkreślenia profesjonalizmu. Zakup smartwacha nie ma na celu zachęcenia potencjalnych klientów do skorzystania ze świadczonych przez Panią usług, a jedynie ma na celu poprawić ich jakość i szybkość.
Pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy w świetle art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie Pani mogła zaliczyć w koszty uzyskania przychodów swojej działalności wydatek na zakup smartwacha?
Pani stanowisko w sprawie
Po ponownym przedstawieniu opisu sprawy wskazała Pani, że w Pani opinii, poniesiony wydatek na zakup zegarka typu smartwatch będzie Pani mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, ponieważ wszystkie przedstawione w opisie sprawy okoliczności wskazują, że zakupiony zegarek w wykonywanej pracy zarówno zabezpiecza źródło przychodu, jak i pomaga osiągnąć przychody w przyszłości i zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może stanowić koszt uzyskania przychodów.
Używanie smartwacha w codziennej pracy pozwoli Pani zmaksymalizować działania, co przełoży się na skuteczniejsze prowadzenie biznesu, a w konsekwencji na zwiększenie dochodu. W Pani profesji czas i reakcja na zapytanie ofertowe mają ogromne znaczenie. Dzięki smartwatchowi, który powiadamia o przyjściu wiadomości wibracją, będzie Pani w stanie monitorować zapytania kierowane do Pani kontrahentów, nie mając dostępu do komputera i telefonu. Większa ilość natychmiastowo udzielonych odpowiedzi bezpośrednio przełoży się na wzrost obrotów Pani kontrahentów, a w konsekwencji na pogłębieniu Pani współpracy i nowych zleceń dla Pani. Będzie się to również wiązało z zyskaniem lepszej pozycji rynkowej w porównaniu z konkurentami.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226):
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
W przypadku źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, należy przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu, a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.
Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem, bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.
A zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest łączne spełnienie następujących przesłanek:
·został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
·jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
·pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
·poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
·został właściwie udokumentowany,
·nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 23 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Zatem, możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku, jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, że wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.
Konstrukcja art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (niewymienionych w art. 23 ust. 1 tej ustawy) pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni lub pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wysokość osiągniętego przychodu, bądź zachowanie źródła przychodu.
Ustawodawca nie definiuje, co należy rozumieć pod pojęciami: „w celu” osiągnięcia przychodu, jak i „zachowanie” lub „zabezpieczenie” źródła przychodów.
Zgodnie z definicjami zawartymi w Słowniku języka polskiego PWN, pojęcie:
·cel to „to, do czego się zmierza, dąży, to, co chce się osiągnąć”;
·celowość oznacza: „przydatność do jakichś potrzeb”, „świadome zmierzanie do celu”, „taki przebieg zjawisk, zdarzeń, działań ludzkich, jakby w swym rozwoju zmierzały one do określonego celu”,
·zabezpieczyć oznacza: „zapewnienie ochrony przed czymś niebezpiecznym lub szkodliwym”, „uczynienie bezpiecznym”, „zapewnienie utrzymania czegoś w dotychczasowym stanie”, „zapewnienie komuś środków do życia”, „zapewnienie zaspokojenia roszczenia lub wykonanie kary”, natomiast „zachować” oznacza: „pozostać w posiadaniu czegoś”, „dochować coś w niezmienionym stanie mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności”, „uchronić przed zapomnieniem”.
Przez sformułowanie „w celu osiągnięcia przychodu” należy zatem rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu), a dążenie podatnika ma przymiot „celowości”. Koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów to takie koszty, które są poniesione w trakcie dążenia do uzyskania przychodów, z taką chęcią i zamiarem. Zgodnie z orzecznictwem, nie każdy wydatek poniesiony przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania, lecz tylko ten wydatek, który pozostaje w takim związku przyczynowo-skutkowym, że poniesienie go miało lub mogło mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie danego przychodu (wyrok NSA z 29 listopada 1993 r. sygn. akt SA/Wr 1242/94).
Podatnik oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą winien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodu. Określony cel musi być widoczny w momencie ponoszenia kosztu. Ponadto poniesione koszty winny omawiany cel realizować lub co najmniej zakładać jego realność. Wskazuje się, że istnieją sytuacje, w których związek przyczynowo-skutkowy nie jest wyraźny. Należy je rozwiązywać w oparciu o zasadę zdrowego rozsądku, a każda sytuacja wymaga odrębnego potraktowania (wyrok NSA z 16 grudnia 1999 r. sygn. akt SA/Bk 1619/98, LEX nr 39745).
Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu uzyskiwano oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast za koszty służące zabezpieczeniu źródła przychodów należy uznać koszty poniesione na ochronę istniejącego źródła przychodów, w sposób, gwarantujący bezpieczne funkcjonowanie tego źródła. Istotą tego rodzaju kosztów jest więc ich obligatoryjne poniesienie w celu niedopuszczenia do utraty źródła przychodu w przyszłości.
Pamiętać przy tym należy, że koszty uzyskania przychodów nie są kosztami uzyskania jakichkolwiek przychodów, lecz zawsze związane są z uzyskaniem przychodu z konkretnego źródła. Koszty uzyskania przychodu z danego źródła pomniejszają przychody z tego właśnie źródła. Koszty te są zatem ściśle i funkcjonalnie przyporządkowane do danego źródła przychodów.
W art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawarto katalog wydatków, które nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów.
W tym miejscu wskazać należy na treść art. 23 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup zużywających się stopniowo rzeczowych składników majątku przedsiębiorstwa, niezaliczanych zgodnie z odrębnymi przepisami do środków trwałych – w przypadku stwierdzenia, że składniki te nie są wykorzystywane dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, lecz służą celom osobistym podatnika, pracowników lub innych osób, albo bez uzasadnienia znajdują się poza siedzibą przedsiębiorstwa.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą. Przeważająca część usług jakie Pani wykonuje w ramach działalności gospodarczej stanowią usługi wykazane pod kodem PKD 90.03.Z - Artystyczna i literacka działalność twórcza, a także z zakresu stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji (PKD 70.21.Z) oraz działalności agencji reklamowych (PKD 73.11.Z). W związku z rozwojem firmy planuje Pani zakup smartwatcha dedykowanego do posiadanego telefonu komórkowego, również zakupionego na potrzeby działalności gospodarczej. Koszt tego urządzenia to 1 139 zł brutto. Funkcje smartwatcha pozwolą Pani na pozostanie w kontakcie z Pani klientami w trakcie jazdy samochodem, spotkań służbowych, czy wykonywania innych obowiązków zawodowych, kiedy odbieranie połączeń, czy odczytywanie powiadomień z telefonu nie jest możliwe. W ramach prowadzonej działalności zajmuje się Pani pracą w mediach, w tym w mediach społecznościowych. Działalność w mediach społecznościowych polega na prowadzeniu klientom firmowych profili, dzięki którym mogą rozwijać swoje biznesy. W imieniu kontrahentów odpowiada Pani na wiadomości – zapytania sprzedażowe od ich potencjalnych klientów. Czas odpowiedzi na zapytanie ma bardzo ważne znaczenie , ponieważ z dużym prawdopodobieństwem, można przyjąć, że klient szukając informacji w wyszukiwarkach internetowych natknął się również na oferty konkurencji i zapewne wysłał też do nich podobne zapytania, więc firma, która jako pierwsza odpowie zyskuje; zapada w pamięć, a jej oferta staje się punktem odniesienia do kolejnych ofert. Będąc w stałym kontakcie z potencjalnym klientem kontrahenta ma Pani większy wpływ na jego proces zakupowy. Brak szybkiej odpowiedzi jest równoznaczny z utratą kontroli nad tym procesem oraz ryzykiem, że klient zdecyduje się na ofertę konkurencji. Dla klienta ważna jest też świadomość, czy zapytanie w ogóle dotarło, czy ktoś się nim zajmuje. Odpowiednia szybkość odpowiedzi informuje klienta o tym, że jest traktowany poważnie, a firmie na nim zależy. W związku z czym wzrasta prawdopodobieństwo pozyskania nowego klienta, co bezpośrednio przełoży się na wzrost obrotów Pani kontrahentów, a w konsekwencji na pogłębieniu współpracy Pani i nowych zleceń dla Pani. W ramach działalności oferuje Pani również wsparcie w zakresie prowadzenia skutecznej komunikacji. Prowadzi Pani również działania wizerunkowe, a jedną z składowych jest zarządzanie kryzysowe, w którym czas reakcji odgrywa kluczowe znaczenie. Ponadto, w ramach działań z zakresu dziennikarstwa, nagrywa Pani również materiały na żywo, których nie może Pani przerwać, a smartwach pozwoliłby Pani monitorować przychodzące wiadomości. Urządzenie to pozwala na monitorowanie połączeń, wiadomości i powiadomień bez przerywania spotkań, dzięki temu istotne wydarzenia nie zostaną bez odpowiedzi. Dodatkowo smartwatch pozwala na szybkie sprawdzanie przychodzących wiadomości, dzięki czemu reakcja na zapytania od Pani potencjalnych klientów może być szybsza niż konkurencji. Pozwoli to Pani zmaksymalizować działania, co przełoży się na skuteczniejsze prowadzenie biznesu, a w konsekwencji na zwiększenie dochodu. Dodatkowo smartwatch pozwala na prowadzenie kalendarza biznesowego, który w jest niezbędnym narzędziem w Pani codziennej pracy. Smartwatch nie będzie wykorzystywany poza działaniami w ramach działalności gospodarczej, a po godzinach pracy będzie odkładany do stacji ładującej.
Biorąc pod uwagę, że wydatki na nabycie smartwacha nie są ujęte w katalogu kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, to mogą być uwzględnione w kosztach podatkowych, o ile istnieje związek tych wydatków z możliwością uzyskania przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów. Wykazanie tego związku spoczywa na podatniku i nie może następować w oderwaniu od konkretnego stanu faktycznego. Ocena, czy w danym przypadku zachodzi związek przyczynowy pomiędzy poniesionym wydatkiem a osiągnięciem przychodu lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów powinna odbywać się przy uwzględnieniu wszystkich aspektów prowadzonej działalności gospodarczej, w tym charakteru i rodzaju prowadzonej działalności.
Zauważyć również należy, że w myśl art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Ww. przepis nie znajdzie u Pani zastosowania, ponieważ wydatek związany z zakupem smartwacha w Pani przypadku nie ma charakteru reprezentacji, tzn. nie zamierza Pani kupić smartwacha zarówno w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku działalności wobec innych podmiotów, uwypuklenia zasobności, ani podkreślenia profesjonalizmu. Zakup smartwacha nie ma na celu zachęcenia potencjalnych klientów do skorzystania ze świadczonych przez Panią usług, a jedynie ma na celu poprawić ich jakość i szybkość.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane wyżej przepisy prawne wskazać należy, że wydatek poniesiony przez Panią w związku zakupem smartwacha, może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pamiętać przy tym należy, że to na Pani, jako podmiocie odnoszącym korzyść z faktu zaliczenia wskazanego we wniosku wydatku do kosztów uzyskania przychodu wynika obowiązek wykazania związku przyczynowo-skutkowego poniesionego wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą, jak również obowiązek właściwego jego udokumentowania.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).