Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 24 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.207.2024.2.ENB
Zastosowanie zwolnienia przedmiotowego do świadczeń otrzymywanych z USA przez niepełnoletnie dziecko.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 kwietnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania świadczenia otrzymywanego przez Pani małoletnią córkę z USA. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie organu – pismem z 28 maja 2024 r. (wpływ 3 czerwca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Pani córka w 2023 r. otrzymała obywatelstwo amerykańskie, i z tego tytułu otrzymała amerykańskie świadczenie z ubezpieczenia społecznego w łącznej kwocie (...) dolarów za rok 2023. Przelew wpłynął na Pani konto, tj. matki jako prawnego opiekuna osoby niepełnoletniej. Decyzję o przyznaniu świadczenia oraz jego tłumaczenie dołączyła Pani do wniosku.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Uzupełniając wniosek wyjaśniła Pani, że prosi o interpretację, czy świadczenie, które otrzymuje córka ze Stanów Zjednoczonych Ameryki podlega zwolnieniu podatkowemu w myśl art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także w odniesieniu do Umowy między Rzędem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31 poz. 178).
W okresie, którego dotyczy wniosek zarówno Pani, jak i córka miały miejsce zamieszkania dla celów podatkowych wyłącznie w Polsce. Pani córka ma obywatelstwo polskie i amerykańskie. W okresie którego dotyczy wniosek córka jest niepełnoletnia. Prawo pobierania pożytków przysługuje obojgu rodzicom. Nie ma sądownie zasądzonych praw zakazujących lub ograniczających prawa rodzicielskie. Ojciec dziecka żyje i jest rezydentem Polski na podstawie karty pobytu.
Odpowiadając na pytanie: Jaki jest charakter świadczenia przyznanego Pani córce? Czy jest to np. świadczenie będące odpowiednikiem polskiej renty rodzinnej (przyznawanej po śmierci jednego z rodziców), czy też może stanowi ono zasiłek / dodatek / zapomogę / świadczenie rodzinne / świadczenie wychowawcze – lub inny rodzaj świadczenia – prosimy dokładnie wyjaśnić jaki? wyjaśniła Pani, że najbliższym odpowiednikiem świadczenia jaki córka otrzymuje jest świadczenie wychowawcze na podstawie decyzji Social Security Administration (Urząd Ubezpieczeń Społecznych) w Stanach Zjednoczonych Ameryki na podstawie Social Security Act. Z uwagi na fakt, iż ojciec dziecka otrzymał świadczenie z tytułu emerytury (decyzja z (...) 2023 r.), a posiada pod swoją opieką dziecko niepełnoletnie, to może ono otrzymać powyższe świadczenie.
Natomiast udzielając odpowiedzi na pytanie: Czy świadczenie, które Pani córka otrzymuje z USA, stanowi:
a)świadczenie wypłacane z Systemu Ubezpieczeń Społecznych USA na podstawie przepisów o ubezpieczeniach społecznych (emerytalno-rentowych) obowiązujących w USA, lub też
b)świadczenie rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA, jeśli tak prosimy – wskazać konkretny artykuł z nazwą aktu prawnego, lub też
c)świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci obowiązujących w USA, jeśli tak prosimy – wskazać konkretny artykuł z nazwą aktu prawnego, lub też
d)świadczenie na podstawie innych przepisów – prosimy wskazać konkretny artykuł z nazwą aktu prawnego?
wyjaśniła Pani, że świadczenie jest wypłacane z Systemu Ubezpieczeń Społecznych USA na podstawie przepisów o ubezpieczeniach społecznych (emerytalno-rentowych) obowiązujących w USA.
Świadczenie to przysługuje dziecku na czas do ukończenia 18 roku życia lub w sytuacji gdy kontynuuje ono naukę w szkole, (np. szkoła średnia, nie dotyczy studiów) wówczas do 19 roku życia. Obecnie Pani córka ma (…) lat.
Uprawnienie do przyznania świadczenia jest związane z uprzednią pracą ojca, który jest obywatelem Stanów Zjednoczonych Ameryki i podlega ubezpieczeniom w USA. Wysokość świadczenia jest odgórnie przyznawana poprzez Social Security Administration, które wydaje wytyczne i regulacje dotyczące przepisów prawa. Obejmują one procedury wnioskowania, przetwarzania i przyznawania świadczeń dla dzieci. W 2023 r. Pani córka otrzymała świadczenie z wyrównaniem na mocy decyzji z dnia (...) 2023 r. Kwota nie jest zależna od dochodów ojca. Świadczenie jest przekazywane w formie przelewu na konto bankowe w walucie USD. Ponieważ jest to jedyny dochód córki uzyskiwany ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, nie podlega opodatkowaniu w powyższym kraju.
Pytania
1)Czy w związku z przedstawioną sytuacją, przy składaniu zeznania podatkowego PIT-36 powinna Pani ująć tę informację? Jeżeli tak, to w jakim formularzu, i w którym miejscu?
2)Czy powinna Pani opłacić za to świadczenie podatek? Jeżeli tak, to na jakiej podstawie prawnej i w jakiej kwocie oraz na jakie konto? Jak przeliczyć tę kwotę, w sytuacji gdy jest ona określona w dolarach?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, powyżej opisane świadczenie nie powinno być opodatkowane, gdyż jest to świadczenie społeczne, przyznane przez instytucję państwową Stanów Zjednoczonych Ameryki. Takim punktem odniesienia na gruncie polskim jest świadczenie 800+.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Stosownie do art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, rent, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.
Powołany przepis nakazuje doliczanie dochodów małoletnich dzieci – z wyjątkiem dochodów z ich pracy, rent, stypendiów i dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku – do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.
Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy:
Jeżeli małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu, dochody małoletnich dzieci dolicza się po połowie do dochodu każdego z małżonków.
Natomiast stosownie do art. 7 ust. 3 ustawy:
Przepis ust. 2 nie ma zastosowania do małżonków, w stosunku do których orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów.
W opisie zdarzenia wskazała Pani, że córka w 2023 r. otrzymała obywatelstwo amerykańskie, i z tego tytułu otrzymała amerykańskie świadczenie z ubezpieczenia społecznego w łącznej kwocie (...) dolarów za rok 2023. Przelew wpłynął na Pani konto, tj. matki jako prawnego opiekuna osoby niepełnoletniej. Decyzję o przyznaniu świadczenia oraz jego tłumaczenie dołączyła Pani do wniosku. W okresie, którego dotyczy wniosek zarówno Pani, jak i córka miała miejsce zamieszkania dla celów podatkowych wyłącznie w Polsce. Pani córka ma obywatelstwo polskie i amerykańskie. W okresie którego dotyczy wniosek córka jest niepełnoletnia. Prawo pobierania pożytków przysługuje obojgu rodzicom. Nie ma sądownie zasądzonych praw zakazujących lub ograniczających prawa rodzicielskie. Ojciec dziecka żyje i jest rezydentem Polski na podstawie karty pobytu.
Najbliższym odpowiednikiem świadczenia jaki córka otrzymuje jest świadczenie wychowawcze na podstawie decyzji Social Security Administration (Urząd Ubezpieczeń Społecznych) w Stanach Zjednoczonych Ameryki na podstawie Social Security Act. Z uwagi na fakt, iż ojciec dziecka otrzymał świadczenie z tytułu emerytury (decyzja z (...) 2023 r.), a posiada pod swoją opieką dziecko niepełnoletnie, to może ono otrzymać powyższe świadczenie. Świadczenie jest wypłacane z Systemu Ubezpieczeń Społecznych USA na podstawie przepisów o ubezpieczeniach społecznych (emerytalno-rentowych) obowiązujących w USA. Świadczenie to przysługuje dziecku na czas do ukończenia 18 roku życia lub w sytuacji gdy kontynuuje ono naukę w szkole, (np. szkoła średnia, nie dotyczy studiów) wówczas do 19 roku życia. Obecnie Pani córka ma 12 lat.
Uprawnienie do przyznania świadczenia jest związane z uprzednią pracą ojca, który jest obywatelem Stanów Zjednoczonych Ameryki i podlega ubezpieczeniom w USA. Wysokość świadczenia jest odgórnie przyznawana poprzez Social Security Administration, które wydaje wytyczne i regulacje dotyczące przepisów prawa. Obejmują one procedury wnioskowania, przetwarzania i przyznawania świadczeń dla dzieci. W 2023 r. Pani córka otrzymała świadczenie z wyrównaniem na mocy decyzji z dnia (...) 2023 r. Kwota nie jest zależna od dochodów ojca. Świadczenie jest przekazywane w formie przelewu na konto bankowe w walucie USD. Ponieważ jest to jedyny dochód córki uzyskiwany ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, nie podlega opodatkowaniu w powyższym kraju.
W konsekwencji aby udzielić odpowiedzi na zadane przez Panią pytania należy rozstrzygnąć, czy świadczenia które otrzymuje Pani małoletnia córka podlegają opodatkowaniu w Polsce, a jeśli tak, to do jakiego źródła przychodów należy je zakwalifikować.
W przedstawionej przez Panią sytuacji znajdą zastosowanie postanowienia Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31 poz. 178).Umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki nie zawiera odrębnego artykułu dotyczącego opodatkowania świadczeń wypłacanych na podstawie przepisów o ubezpieczeniach społecznych. Oznacza to, że taki dochód podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z postanowieniami art. 5 Umowy („Ogólne zasady opodatkowania”).
W myśl art. 5 ust. 1 ww. Umowy:
Osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł z tego drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.
Przepis art. 5 ust. 2 cyt. Umowy stanowi, że:
Postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:
a)prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub
b)przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.
Stosownie do art. 5 ust. 3 Umowy:
Bez względu na postanowienia niniejszej Umowy, z wyłączeniem ustępu 4, Umawiające się Państwo może opodatkować obywatela tego Umawiającego się Państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie (zgodnie z zasadami artykułu 4), tak jakby niniejsza Umowa nie weszła w życie.
Z przywołanych powyżej przepisów wynika, że Polska ma prawo opodatkować dochód uzyskany z tytułu świadczenia wypłacanego na podstawie przepisów o ubezpieczeniach społecznych ze Stanów Zjednoczonych osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Prawo to wynika z zapisu art. 5 ust. 3 Umowy, zgodnie z którym państwu rezydencji przysługuje pełne prawo do opodatkowania dochodów osoby mającej na jego terytorium miejsce zamieszkania.
Oznacza to, że świadczenie otrzymywane przez Pani córkę ze Stanów Zjednoczonych Ameryki podlega opodatkowaniu w Polsce, stosownie do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Na podstawie art. 20 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użyte w ww. przepisie sformułowanie „w szczególności”, świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.
Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
Na gruncie ustawodawstwa krajowego, świadczenia rodzinne wypłacane są na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 323 ze zm.).
Zgodnie z art. 2 ustawy o świadczeniach rodzinnych:
Świadczeniami rodzinnymi są:
1)zasiłek rodzinny oraz dodatki do zasiłku rodzinnego;
2)świadczenia opiekuńcze: zasiłek pielęgnacyjny oraz świadczenie pielęgnacyjne;
3)zapomoga wypłacana przez gminy, na podstawie art. 22a;
3a) świadczenia wypłacane przez gminy na podstawie art. 22b;
4)jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka;
5)świadczenie rodzicielskie.
Natomiast kwestię świadczeń wychowawczych reguluje ustawa o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 421 ze zm.) z dnia 11 lutego 2016 r. Ustawa ta określa warunki nabywania prawa do świadczenia wychowawczego oraz zasady przyznawania i wypłacania tego świadczenia.
W świetle powyższego, odnosząc się do Pani wątpliwości dotyczących zastosowania zwolnienia uregulowanego w art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyjaśnić należy, że świadczenie które otrzymuje Pani małoletnia córka, a które jak Pani wskazuje jest wypłacane z Systemu Ubezpieczeń Społecznych na podstawie przepisów o ubezpieczeniach społecznych Stanów Zjednoczonych nie może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przepis ten co prawda nie odnosi się wyłącznie do polskich przepisów, niemniej jednak należy mieć na uwadze, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym zwolnienia od podatku, jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są wszystkie przesłanki określone w przepisie stanowiącym podstawę prawną danej preferencji. Wszelkie zwolnienia podatkowe są bowiem odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień podatkowych powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Wykluczone jest w tym wypadku stosowanie wykładni rozszerzającej jak i zawężającej.
Skoro więc świadczenie otrzymywane przez Pani córkę nie stanowi jednego ze świadczeń wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy, tj. m.in. świadczenia rodzinnego otrzymywanego na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatku rodzinnego lub świadczenia wychowawczego otrzymanego na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, to nie może korzystać ze zwolnienia na podstawie tego przepisu.
Opisane we wniosku świadczenie nie mieści się również w zakresie pozostałych zwolnień przedmiotowych wymienionych w art. 21.
W konsekwencji świadczenie otrzymywane przez Pani córkę ze Stanów Zjednoczonych podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Mając na uwadze, że Pani córka jest niepełnoletnia, a prawo pobierania pożytków przysługuje obojgu rodzicom to dochody córki stosownie do ww. art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy doliczyć do dochodów rodziców, czyli do dochodów Pani i ojca dziecka. W przypadku, gdy nie pozostaje Pani w związku małżeńskim z ojcem dziecka, bądź też pozostaje Pani w związku małżeńskim z ojcem dziecka, lecz jako małżonkowie podlegają Państwo odrębnemu opodatkowaniu to dochody córki należy doliczyć po połowie do dochodu każdego z rodziców. Przy czym, jeśli w stosunku do małżonków orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów art. 7 ust. 2 ustawy nie ma zastosowania.
Podlegające doliczeniu dochody osiągnięte przez córkę powinna Pani wykazać w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) PIT-36. Doliczane dochody dziecka należy wykazać w pozycji „Dochody małoletnich dzieci”. Ponadto jest Pani zobowiązana złożyć Informację o dochodach małoletnich dzieci, podlegających łącznemu opodatkowaniu z dochodami rodziców w roku podatkowym PIT-M. Zarówno zeznanie, jak i informację powinna Pani wypełnić na swoje imię i nazwisko.
Świadczenie córki doliczane przez Panią powinno być wykazane w zeznaniu podatkowym, składanym za rok podatkowy, w którym zostało otrzymane i opodatkowane na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej wynikającej z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należny z tego tytułu podatek powinna Pani wpłacić na swój mikrorachunek podatkowy.
Przychody uzyskane w walutach obcych należy przeliczyć na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu co wprost wynika z art. 11a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Przedmiotem interpretacji jest sam przepis prawa. Istotą interpretacji indywidualnej jest rozstrzygnięcie, czy prawidłowo postrzega Pani, jakie skutki prawne na gruncie określonych przepisów prawa podatkowego wywołuje przedstawiony przez Panią stan faktyczny. W polskim systemie prawa podatkowego obowiązuje zasada samoobliczenia podatku, dlatego też w ramach interpretacji indywidualnej nie możemy wskazać kwoty podatku, jaką zobowiązana była Pani zapłacić.
Podkreślenia wymaga również, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego. Należy też zauważyć, że to na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right