Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 24 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.195.2024.3.ENB

Opodatkowanie dochodów uzyskanych z pracy najemnej - Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania dochodów uzyskanych z pracy najemnej na stanowisku (…) z faktycznym zarządem w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania 8 i 27 maja 2024 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W 2022 r. miał Pan rezydencję podatkową w Polsce. Dnia (...)  2023 r. nawiązał Pan stosunek pracy na czas nieokreślony, jako (...) w przedsiębiorstwie zagranicznym, mającym siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (zwane dalej: ZEA). Wedle umowy o pracę zawartej z podmiotem zagranicznym, stałym miejscem świadczenia pracy przez Pana są ZEA. Dni Pana pracy określane są przez grafiki miesięczne, które sporządzane są przez pracodawcę. Wynagrodzenie otrzymywane za wykonywaną pracę jest Pana jedynym i głównym źródłem dochodu.

Jako (...) wykonuje Pan swoją pracę na (...) Miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa, w którym Pan jest zatrudniony znajduje się na terytorium ZEA.

W związku z zawarciem umowy o pracę z podmiotem zagranicznym, od (...) 2023 r. do chwili obecnej zamieszkuje Pan w ZEA z zamiarem stałego pobytu. Aktualnym miejscem zamieszkania jest wynajmowane przez Pana mieszkanie zlokalizowane na terytorium ZEA, na co wskazują również uiszczane przez Pana opłaty tytułem rachunków za media oraz klimatyzację. Prowadzi Pan samodzielnie gospodarstwo domowe w wynajmowanym przez siebie mieszkaniu. Koniec umowy najmu mieszkania wyznaczony został przez strony umowy na (...) 2024 r.

Posiada Pan: elektroniczną wizę rezydencką, umowę rachunku bankowego z bankiem którego siedziba znajduje się w ZEA, dowód tożsamości Emirates Resident ID, prawo jazdy wyrobione na terytorium ZEA, samochód, którego zakupu dokonał Pan przebywając w ZEA, elektroniczny dowód rejestracyjny zakupionego pojazdu. Dnia (...) 2023 r. złożył Pan także wniosek o dopisanie do spisu wyborców w obwodzie głosowania utworzonym poza granicą Polski, tj. w ZEA, aby móc głosować w wyborach do Sejmu i Senatu.

Na podstawie przepisów prawnych obowiązujących na terytorium ZEA jest Pan traktowany jako osoba posiadająca w ZEA nieograniczony obowiązek podatkowy od całości swoich dochodów.

Pana rodzina (żona oraz dwoje małoletnich dzieci) aktualnie zamieszkują na terytorium Polski. W najbliższej przyszłości planuje Pan sprowadzenie rodziny do ZEA. Posiada Pan obywatelstwo polskie. Nie posiada Pan obywatelstwa ZEA. Legitymuje się Pan dokumentem Emirates Resident ID, będącym odpowiednikiem dowodu osobistego. W roku podatkowym 2023 nie przebywał Pan na terytorium Polski dłużej niż 183 dni.

Uzupełniając wniosek wyjaśnił Pan, że przedsiębiorstwo, w którym był Pan zatrudniony było jednocześnie podmiotem (…) których wykonywał Pan pracę.

Faktyczne miejsce zarządu podmiotu (…) znajdowało się w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (okoliczność ostatecznie potwierdzona w drugim z uzupełnień).

Transport w ramach komunikacji międzynarodowej był wykonywany pomiędzy miejscami położonymi w różnych państwach.

Pytanie

Czy uzyskiwane przez Pana w 2023 r. przychody z tytułu stosunku pracy na stanowisku (…) w przedsiębiorstwie zagranicznym, mającym siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich podlegają opodatkowaniu wyłącznie w ZEA, bez względu na posiadaną przez Pana rezydencję podatkową?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, przychody uzyskiwane w 2023 r. z tytułu stosunku pracy na stanowisku (…) w przedsiębiorstwie zagranicznym, mającym siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich podlegają opodatkowaniu wyłącznie w ZEA. Przychody te podlegają opodatkowaniu w ZEA bez względu na fakt miejsca Pana zamieszkania oraz posiadaną przez Pana rezydencję podatkową. W stosunku do dochodów uzyskanych przez Pana z pracy jako (...) w przedsiębiorstwie zagranicznym mającym siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich zastosowanie znajdzie art. 15 ust. 3 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzonej w Abu Zabi dnia 31 stycznia 1993 r. zmodyfikowanej przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, podpisaną przez Polskę dnia 7 czerwca 2017 r. oraz przez Zjednoczone Emiraty Arabskie dnia 27 czerwca r. Zgodnie z powołanym wyżej przepisem: Bez względu na poprzednie postanowienia niniejszego artykułu wynagrodzenia uzyskiwane przez osobę z tytułu pracy najemnej wykonywanej na pokładzie statku, barki, pojazdu drogowego lub statku powietrznego, eksploatowanego w komunikacji międzynarodowej, mogą podlegać opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa. Zgodnie z art. 3 ust. 2 ww. umowy międzynarodowej: Określenie „komunikacja międzynarodowa” oznacza wszelki transport statkiem, barką, pojazdem drogowym lub statkiem powietrznym, eksploatowanym przez przedsiębiorstwo, którego miejsce faktycznego zarządu znajduje się w Umawiającym się Państwie, z wyjątkiem przypadku, gdy taki transport jest wykonywany wyłącznie między miejscami położonymi w drugim Umawiającym się Państwie. Użyte w art. 15 ust. 3 umowy określenie „mogą podlegać opodatkowaniu tylko” oznacza bowiem przypisanie prawa do opodatkowania na zasadzie wyłączności jednemu państwu, tj. opodatkowanie tych dochodów tylko i wyłącznie w jednym umawiającym się państwie. Wyeksponować należy również fakt, że powołany przepis nie posługuje się pojęciem „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie”. Oznacza to, że dla określenia zasad opodatkowania przychodów z tytułu wynagrodzenia uzyskiwanego przez osobę z pracy najemnej wykonywanej na (…) przez tę osobę (pracownika) rezydencji podatkowej. Skutki normy prawnej są w tej sytuacji zamknięte - prawo opodatkowania przychodów przysługuje wyłącznie temu Umawiającemu się Państwu, w którym znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa.

Przekładając powyższe na przedstawiony stan faktyczny, w którym miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa zatrudniającego Pana znajduje się na terytorium ZEA, uznać należy, że Pana przychody z tytułu pracy najemnej jako (...) mogą być opodatkowane wyłącznie w ZEA.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie braku opodatkowania w Polsce wskazanych we wniosku dochodów, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Natomiast w oparciu o treść art. 3 ust. 2b ustawy:

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1)pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

2)działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

3)działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;

4)położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;

5)papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;

5a)umorzenia, odkupienia, wykupienia i unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych utworzonych na podstawie przepisów obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz odpłatnego zbycia tych tytułów uczestnictwa;

6)tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;

6a)tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;

7)tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;

8)niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.

W myśl natomiast art. 4a ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy, czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast podatnicy podlegający ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu podlegają w Polsce opodatkowaniu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z przedstawionego opisu zdarzenia wynika, że w 2022 r. miał Pan rezydencję podatkową w Polsce. Dnia (...) 2023 r. nawiązał Pan stosunek pracy na czas nieokreślony, jako (...) w przedsiębiorstwie zagranicznym, mającym siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (zwane dalej: ZEA). Wedle umowy o pracę zawartej z podmiotem zagranicznym, stałym miejscem świadczenia pracy przez Pana są ZEA. Dni Pana pracy określane są przez grafiki miesięczne, które sporządzane są przez pracodawcę. Wynagrodzenie otrzymywane za wykonywaną pracę jest Pana jedynym i głównym źródłem dochodu. Jako (...) wykonuje Pan swoją pracę na (...). Miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa, w którym Pan jest zatrudniony znajduje się na terytorium ZEA. W związku z zawarciem umowy o pracę z podmiotem zagranicznym, od (...) 2023 r. do chwili obecnej zamieszkuje Pan w ZEA z zamiarem stałego pobytu. Aktualnym miejscem zamieszkania jest wynajmowane przez Pana mieszkanie zlokalizowane na terytorium ZEA, na co wskazują również uiszczane przez Pana opłaty tytułem rachunków za media oraz klimatyzację. Prowadzi Pan samodzielnie gospodarstwo domowe w wynajmowanym przez siebie mieszkaniu. Koniec umowy najmu mieszkania wyznaczony został przez strony umowy na (...) 2024 r. Posiada Pan: elektroniczną wizę rezydencką, umowę rachunku bankowego z bankiem którego siedziba znajduje się w ZEA, dowód tożsamości Emirates Resident ID, prawo jazdy wyrobione na terytorium ZEA, samochód, którego zakupu dokonał Pan przebywając w ZEA, elektroniczny dowód rejestracyjny zakupionego pojazdu. Dnia (...) 2023 r. złożył Pan także wniosek o dopisanie do spisu wyborców w obwodzie głosowania utworzonym poza granicą Polski, tj. w ZEA, aby móc głosować w wyborach do Sejmu i Senatu. Na podstawie przepisów prawnych obowiązujących na terytorium ZEA jest Pan traktowany jako osoba posiadająca w ZEA nieograniczony obowiązek podatkowy od całości swoich dochodów. Pana rodzina (żona oraz dwoje małoletnich dzieci) aktualnie zamieszkują na terytorium Polski. W najbliższej przyszłości planuje Pan sprowadzenie rodziny do ZEA. Posiada Pan obywatelstwo polskie. Nie posiada Pan obywatelstwa ZEA. Legitymuje się Pan dokumentem Emirates Resident ID, będącym odpowiednikiem dowodu osobistego. W roku podatkowym 2023 nie przebywał Pan na terytorium Polski dłużej niż 183 dni. Uzupełniając wniosek wyjaśnił Pan, że przedsiębiorstwo, w którym był Pan zatrudniony było jednocześnie podmiotem (...) których wykonywał Pan pracę. Faktyczne miejsce zarządu podmiotu (...) znajdowało się w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Transport w ramach komunikacji międzynarodowej był wykonywany pomiędzy miejscami położonymi w różnych państwach.

Pana wątpliwości dotyczą ustalenia czy przychody z tytułu stosunku pracy wykonywanej na stanowisku (…) z faktycznym zarządem w Zjednoczonych Emiratach Arabskich podlegają opodatkowaniu wyłącznie w ZEA, bez względu na posiadaną przez Pana rezydencję podatkową.

Wobec powyższego wyjaśnić należy, że w sytuacji gdy podatnik nie ma w Polsce miejsca zamieszkania dla celów podatkowych, to podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy). Dochody uzyskane przez nierezydenta z tytułu pracy najemnej wykonywanej na terytorium innego niż Polska państwa – nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt przedstawionej przez Pana sytuacji, jeśli w 2023 r. podlegał Pan w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, to dochody uzyskane z tytułu pracy wykonywanej na (...) przez podmiot z faktycznym zarządem w Zjednoczonych Emiratach Arabskich nie podlegały opodatkowaniu w Polsce.

Natomiast w sytuacji gdy podatnik, który ma miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce, uzyskuje dochody z pracy najemnej wykonywanej na (...) przez podmiot z faktycznym zarządem w Zjednoczonych Emiratach Arabskich zastosowanie znajduje Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu sporządzona w Abu Zabi 31 stycznia 1993 r. (Dz. U. z 1994 r. Nr 81 poz. 373 ze zm.). Przy czym wskazać należy, że zarówno Polska, jak i Zjednoczone Emiraty Arabskie notyfikowały ww. umowę do objęcia Konwencją wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, sporządzoną w Paryżu dnia 24 listopada 2016 r. (Dz. U. z 2018 r., poz. 1369). Dniem wejścia w życie postanowień Konwencji MLI dla Polski jest dzień 1 lipca 2018 r., natomiast dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich dzień 1 września 2019 r.

Przepisy Konwencji MLI stosowane są równolegle z przepisami umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (Konwencja MLI nie działa jak protokół zmieniający). W praktyce przepisy Konwencji MLI mają pierwszeństwo przed regulacjami umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (tzn. jeśli przepisy umowy będą sprzeczne z przepisami Konwencji MLI, to przepisy Konwencji MLI będą miały zastosowanie jako akt późniejszy). Dla celów stosowania prawa, postanowienia Konwencji MLI muszą być interpretowane równolegle z umową między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, z uwzględnieniem stanowisk Umawiających się Państw w zakresie przyjęcia Konwencji MLI.

W związku z wejściem w życie Konwencji MLI zmianie ulega stan prawny, niemniej nie podlega zmianie regulacja określona w art. 15 ust. 3 ani też metoda opodatkowania określona w art. 24 ust. 1 lit. b) ww. umowy polsko-emirackiej.

Na podstawie art. 15 ust. 3 umowy polsko-emirackiej:

Bez względu na poprzednie postanowienia niniejszego artykułu wynagrodzenia uzyskiwane przez osobę z tytułu pracy najemnej wykonywanej na pokładzie statku, barki, pojazdu drogowego lub statku powietrznego, eksploatowanego w komunikacji międzynarodowej, mogą podlegać opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 tej umowy:

Określenie „komunikacja międzynarodowa” oznacza wszelki transport statkiem, barką, pojazdem drogowym lub statkiem powietrznym, eksploatowanym przez przedsiębiorstwo, którego miejsce faktycznego zarządu znajduje się w Umawiającym się Państwie, z wyjątkiem przypadku, gdy taki transport jest wykonywany wyłącznie między miejscami położonymi w drugim Umawiającym się Państwie.

Użyte w art. 15 ust. 3 umowy określenie „mogą podlegać opodatkowaniu tylko” oznacza przypisanie prawa do opodatkowania jednemu państwu, tj. opodatkowanie tych dochodów tylko w jednym umawiającym się państwie.

W konsekwencji dochody uzyskane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce z tytułu pracy najemnej wykonywanej na (…) przez podmiot z faktycznym zarządem w Zjednoczonych Emiratach Arabskich podlegają opodatkowaniu tylko w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Oznacza to, że jest to dochód, który zgodnie z postanowieniami ww. umowy jest zwolniony od podatku w Polsce.

Jednocześnie jednak, zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. b) umowy polsko-emirackiej:

W przypadku Polski podwójnego opodatkowania unika się w następujący sposób:

Jeżeli zgodnie z jakimkolwiek postanowieniem niniejszej Umowy dochód osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce jest w Polsce zwolniony od podatku, to jednak Polska może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu takiej osoby wziąć pod uwagę zwolniony od podatku dochód.

Oznacza to, że dochody uzyskane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce z tytułu pracy wykonywanej na (...) przez podmiot z faktycznym zarządem w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, jako zwolnione – zgodnie z umową – z opodatkowania w Polsce, mogą być brane w Polsce pod uwagę przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu takiej osoby.

W takiej sytuacji, co do zasady zastosowanie znajduje art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

1)do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1;

2)ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;

3)ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W sytuacji, gdy podatnik mający miejsce zamieszkania w Polsce nie uzyskuje żadnych innych dochodów podlegających w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, to w związku z uzyskaniem dochodów z tytułu pracy wykonywanej (…) przez podmiot z faktycznym zarządem w Zjednoczonych Emiratach Arabskich nie ma on obowiązku składania zeznania podatkowego i wykazywania w nim dochodów uzyskanych z tej pracy, jak również nie uwzględnia ich do ustalenia stopy procentowej.

Przenosząc powyższe ustalenia na grunt przedstawionych przez Pana okoliczności, uznać należy, że w sytuacji gdy w 2023 r. podlegał Pan w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu to w związku z uzyskiwaniem dochodów z tytułu pracy wykonywanej na (…) przez podmiot z faktycznym zarządem w Zjednoczonych Emiratach Arabskich nie był Pan zobowiązany do złożenia zeznania podatkowego i wykazywania w nim dochodów uzyskanych z tej pracy. Z uwagi na fakt, że dochody te były Pana jedynym i głównym źródeł dochodu, nie miały one wpływu na ustalenie stopy procentowej, o której mowa w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodzić się zatem z Panem należy, że niezależnie od tego czy w 2023 r. podlegał Pan w Polsce ograniczonemu czy nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (kwestia ustalenia obowiązku podatkowego nie była przedmiotem zapytania i nie podlegała ocenie w ramach interpretacji) to dochody uzyskane w 2023 r. z tytułu pracy najemnej wykonywanej na (…) przez podmiot z faktycznym zarządem w Zjednoczonych Emiratach Arabskich nie podlegały opodatkowaniu w Polsce i w związku z ich uzyskaniem nie był Pan zobowiązany do złożenia zeznania podatkowego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

 Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00