Interpretacja indywidualna z dnia 21 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDWP.4011.42.2024.5.AS1
Ulga dla młodych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 maja 2024 r. (data wpływu 13 maja 2024 r.), pismem z 27 maja 2024 r. (data wpływu 27 maja 2024 r.) oraz pismem z 4 czerwca 2024 r. (data wpływu 4 czerwca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Zapłacił Pan podatek dochodowy w wysokości 2809 zł za rok 2021. Początkowo system naliczył Panu ulgę i podatek wynosił 0 zł. Potem jednak otrzymał Pan informację o błędzie w zeznaniu podatkowym już bez ulgi na kwotę w/w.
Doradca podatkowy dopatrzył się błędu w tym co stwierdził urząd – złożył Pan korektę. Pracownik US w pierwszym kontakcie stwierdził, że zwrot faktycznie się Panu należy po to by za chwilę zmienić zdanie i twierdzić, że jednak się to Panu nie należy bez podania konkretnego argumentu. Ulga podatkowa nie została naliczona na dwa źródła dochodu, które miały rodzaj „Wynagrodzenie z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach”.
Osoby, które miały dokładnie ten sam przypadek swoje środki odzyskały (2 takie przypadki z dwóch różnych US), natomiast Pan został odesłany do KIS.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Pana data urodzenia to (…)1997 r.
W roku będącym przedmiotem Pana zapytania (tj. 2021) nie prowadził Pan działalności gospodarczej.
Osiągnął Pan wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę – kwota 32 995,40 zł oraz z tytułu prowizji z dwóch źródeł jako premia do sprzedaży (tutaj zapis w picie umowa o pomocy przy zbiorach).
Każde z w/w wynagrodzeń pochodziło z Polski.
Pana łączne przychody za rok 2021 wyniosły 52 605,69.
Żadnych innych dochodów oprócz w/w nie osiągał Pan w roku 2021.
Pana rezydencja podatkowa była w Polsce (jedyny kraj, z którego otrzymywał Pan wynagrodzenie i w którym się rozliczał).
Pieniądze, w których nie została zaliczona ulga dla młodych były to pieniądze z prowizji sprzedażowej, które cyklicznie były wypłacane w comiesięcznym przelewie jako system motywacyjny.
Nie podpisywał Pan umowy o pracę ze spółką A/B, z której wynikają dodatkowe dochody. Dołączył Pan do programu motywacyjnego, organizowanego przez w/w spółki, który zapewniał dodatkowy dochód po spełnieniu określonych warunków.
Z nazwy tego programu może Pan określić, że to był konkurs, w którym za sprzedaż usług/towarów otrzymywał Pan nagrodę pieniężną. Nie ma Pan wiedzy o jego dokładnych zapisach, ponieważ do programu przystępował Pan 4 lata temu i dokładnej charakterystyki nie potrafi Pan przytoczyć.
Wie Pan, że program premiował sprzedaż usług i towarów, a każdego miesiąca otrzymywał Pan nagrodę pieniężną za aktywną sprzedaż.
Natomiast jeśli były to cykliczne wypłaty na konto, które można nazwać konkursem w tym przypadku na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT również ten przychód powinien zostać zwolniony z podatku.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1.Czy powstanie nadpłata w podatku dochodowym od osób fizycznych?
2.Czy opisane we wniosku przychody do kwoty 85.528 zł otrzymane przez Pana do 26 roku życia zwolnione są z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie
Uważa Pan, że niesłusznie został Panu naliczony podatek, którego nie powinien Pan zapłacić z racji tego, że był Pan osobą poniżej 26 rż.
Tak jak wspominał Pan w tej sprawie pojawiły się dwa precedensy. Informacja, którą otrzymał Pan w swoim US była niespójna i pozbawiona jakichkolwiek argumentów już w roku 2022 kiedy ten podatek musiał Pan zapłacić.
Po wystawieniu podatku na kwotę 0 zł był Pan zapewniony, że to wszystko zgodnie z literą prawa. Po upływie zaledwie półtora miesiąca był Pan wzywany do natychmiastowego wyjaśnienia ponieważ wykryto błędy w zeznaniu podatkowym. Po upływie tego czasu wciąż uważa Pan, że niesłusznie został Panu naliczony ten podatek.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2021 r.:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Przy tym, zgodnie z art. 9 ust. 2 ww. ustawy:
Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Z kolei w myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 148 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2021 r.:
Wolne od podatku dochodowego są przychody:
a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,
b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
c)z tytułu odbywania praktyki absolwenckiej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz.U. z 2018 r. poz. 1244),
d)z tytułu odbywania stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
- otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.
Zwolnienie to nie ma charakteru jedynie podmiotowego, ale ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Podmiotowy, bowiem jest adresowane do podatników podatku dochodowego, którzy nie ukończyli 26. roku życia. Przedmiotowy, bo nie wszystkie przychody osiągnięte przez wskazanych metrykalnie podatników mogą korzystać z tego zwolnienia; dotyczy ono bowiem jedynie przychodów enumeratywnie wymienionych w tym przepisie, którymi są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, umów zlecenia, odbywania praktyki absolwenckiej, odbywania stażu uczniowskiego, zasiłku macierzyńskiego. Możliwość zastosowania tego zwolnienia ustawodawca uzależnił bowiem od łącznego spełnienia wszystkich przesłanek wytyczonych analizowanym przepisem – zarówno tej podmiotowej, jak i tej przedmiotowej. Są to warunki konieczne do zastosowania zwolnienia.
Jak podano na stronie 1 uzasadnienia do projektu wprowadzającej analizowany przepis ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Druk Sejmowy VIII kadencji nr 3551, Warszawa, 25 czerwca 2019 r.):
Projekt ustawy stanowi realizację zapowiedzi zmian w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie likwidacji podatku PIT dla młodych do ukończenia 26. roku życia. Celem tych zmian jest obniżenie obciążeń fiskalnych młodych osób, które wykonują pracę na podstawie stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy, stosunku służbowego, stosunku pracy nakładczej lub umów zlecenia zawartej z firmą. Jest to pierwszy krok w kierunku zmniejszenia klina podatkowego. Zmniejszenie obciążeń pozwoli młodym ludziom łatwej rozpocząć pracę i równocześnie da możliwość powrotu na rynek pracy osobom pracującym w szarej strefie. Przyczyni się to do poprawy współczynnika aktywności zawodowej osób młodych oraz spadku bezrobocia wśród tej grupy wiekowej (…).
Jednocześnie na stronie 5 tegoż uzasadnienia wyjaśniono, że:
Tak ukształtowany zakres podmiotowy i przedmiotowy zwolnienia wynika z celu, który ma być zrealizowany. Jak wskazano na wstępie, celem tym ma być aktywizacja zawodowa osób młodych poprzez ułatwienie im wejścia na rynek pracy. Stąd zwolnienie od podatku adresowane jest do podatników do 26. roku życia, czyli starszych o rok od osób, które co do zasady kończą naukę i podejmują stałą pracę (vide art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy PIT). Jednocześnie nie chodzi o każdy rodzaj pracy zarobkowej, a wyłącznie wykonywanej w ramach stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy, pracy nakładczej, służby oraz umowy zlecenia zawartej z firmą, będących najpopularniejszymi formami zatrudnienia organizowanymi przez zatrudniającego. Stąd zakresem zwolnienia nie będą objęte przychody z innych źródeł, np. z praktyk absolwenckich, umów o dzieło czy samozatrudnienia.
Co do przesłanki podmiotowej zastosowania omawianego zwolnienia wątpliwości na gruncie przedstawionego stanu faktycznego nie ma – spełnienie tej przesłanki jest bezsporne i oczywiste. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika bowiem, że w roku objętym pytaniem podatkowym, tj. w roku 2021, był Pan podatnikiem do ukończenia 26. roku życia. Tym samym, mieści się Pan w kręgu podmiotowym adresatów zwolnienia uregulowanego w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wątpliwości natomiast wzbudza i wymaga rozważenia spełnienie przesłanki przedmiotowej zastosowania zwolnienia, bowiem jak już wykazano wyżej, od strony przedmiotowej omawiane zwolnienie w roku podatkowym 2021 mogło mieć zastosowanie jedynie do przychodów ze:
a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,
b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
c)z tytułu odbywania praktyki absolwenckiej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz.U. z 2018 r. poz. 1244),
d)z tytułu odbywania stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
Ustawodawca na zasadzie zamkniętej listy wskazał zatem wprost źródła przychodów objętych zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do żadnych innych źródeł przychodów, nawet bardzo podobnych, zwolnienie zastosowania mieć zatem nie może, co jest zresztą zgodne z przywołanym wyżej uzasadnieniem wprowadzenia omawianego unormowania, a także z samą racjonalnością ustawodawcy, definiującego co należy rozumieć przez poszczególne źródła przychodów. Gdyby wola ustawodawcy była inna, wskazałby to w przepisie, jak to uczynił np. w art. 20 ust. 1, czy w art. 18 ustawy cyt. ustawy podatkowej, gdzie wymienione źródła przychodów opatrzył klauzulą w szczególności, na skutek czego oprócz wprost wymienionych przychodów, dopuścił jeszcze inne, niewymienione wprost.
Przechodząc na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzam, że otrzymane przez Pana nagrody pieniężne za aktywną sprzedaż nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ mimo spełnienia przesłanki podmiotowej zastosowania analizowanego zwolnienia, nie została spełniona przesłanka przedmiotowa, co z kolei wyklucza możliwość zastosowania ww. zwolnienia. Nagrody nie mieszczą się bowiem w kategorii przychodów uprawniających do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy. Tym samym nie przysługuje Panu zwrot pobranego podatku.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Dodatkowo podkreślam, że zakres przedmiotowy interpretacji przepisów prawa podatkowego wydawanej w trybie art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, wyznaczają pytania przedstawione przez Pana we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Wobec tego, informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pana pytania i nie odnosi się do innych zagadnień nieobjętych zadanym pytaniem w tym, nie dotyczy kwestii zwolnienia z opodatkowania nagród pieniężnych za aktywną sprzedaż na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z powyższego powodu, a także z uwagi na fakt, że jako „Przedmiot wniosku” w części E poz. 56 wniosku ORD-IN „Przepisy prawa podatkowego” wskazał Pan: „Ulga dla młodych (osób do 26 roku życia) art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o PIT za rok 2021” – nie rozstrzygałem kwestii, czy otrzymane przez Pana nagrody pieniężne za aktywną sprzedaż mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).