Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 27 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.229.2024.2.JKU
Prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie środków produkcji rolnej przekazanych następnie członkom Spółdzielni z przeznaczeniem na produkcję mleka, sprzedawanego następnie za jej pośrednictwem oraz określenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług odpłatnego przekazania środków produkcji rolnej dokonywanego przez Spółdzielnię na rzecz jej członków.
Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie:
1)prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie środków produkcji rolnej przekazanych następnie członkom Spółdzielni z przeznaczeniem na produkcję mleka, sprzedawanego następnie za jej pośrednictwem – jest prawidłowe,
2)określenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług odpłatnego przekazania środków produkcji rolnej dokonywanego przez Spółdzielnię na rzecz jej członków – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:
1)prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie środków produkcji rolnej przekazanych następnie członkom Spółdzielni z przeznaczeniem na produkcję mleka, sprzedawanego następnie za jej pośrednictwem,
2)określenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług odpłatnego przekazania środków produkcji rolnej dokonywanego przez Spółdzielnię na rzecz jej członków,
3)stwierdzenia, czy pomiędzy Spółdzielnią a jej członkami, w tym również członkami pełniącymi funkcje członków zarządu oraz rady nadzorczej, zachodzi związek, o którym mowa w art. 32 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Uzupełnili go Państwo pismami: z 5 kwietnia 2024 r. (wpływ z 5 kwietnia 2024 r.), 15 kwietnia 2024 r. (wpływ z 24 kwietnia 2024 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 czerwca 2024 r. (wpływ 17 czerwca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest osobą prawną – Spółdzielnią, działającą na podstawie statutu z dnia 28 kwietnia 2017 r. Spółdzielnia jest wpisana do rejestru grup producentów rolnych, działających na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz zmianie innych ustaw, w dalszej części niniejszego opisu pod pojęciem „Spółdzielnia” należy rozumieć Wnioskodawcę. Członkami Spółdzielni są osoby fizyczne, posiadające gospodarstwa rolne, w których prowadzona jest produkcja z zakresu produkcji mleka.
Do statutowych celów Wnioskodawcy zalicza się między innymi poprawę opłacalności produkcji mleka oraz innych produktów w gospodarstwach członków Spółdzielni, w szczególności poprzez obniżanie kosztów zaopatrzenia, produkcji i sprzedaży. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Do obowiązków członków Spółdzielni należy sprzedaż całości wyprodukowanego w ich gospodarstwach mleka. Za wyjątkiem nie więcej niż 10% produkcji towarowej rocznie. Postanowienie statutu Spółdzielni jest w tym zakresie zgodne z dyspozycją art. 3a pkt 6 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw, który stanowi, że producent rolny będący członkiem spółdzielni powinien sprzedawać do grupy co najmniej 70% swojej produkcji, ze względu na którą grupa została utworzona.
Sprzedaż poprzez Spółdzielnię odbywa się w ten sposób, że Wnioskodawca skupuje mleko od producentów rolnych będących członkami grupy, a następnie zbywa towar na rzecz zewnętrznych odbiorców. Sprzedaż mleka na rzecz tych odbiorców jest opodatkowana podatkiem VAT. Jak wskazano już wyżej, skupowi przez Spółdzielnię podlega cała produkcja członków grupy, za wyjątkiem możliwości sprzedaży nie więcej niż 10% rocznej produkcji przez rolnika poza Spółdzielnią. Wnioskodawca jest beneficjentem wsparcia finansowego dla grup producentów rolnych, wynikającego z przepisów rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju wsi z dnia 2 sierpnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy finansowej w ramach działania „Tworzenie grup producentów i organizacji producentów” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Wnioskodawca zamierza nabywać we własnym imieniu środki do produkcji rolnej (m.in. nawozy, pasze, środki ochrony roślin). Nabycie będzie potwierdzone fakturami VAT. Zakupione przez Spółdzielnię środki zostaną następnie przekazywane odpłatnie jej członkom, w celu wykorzystania na potrzeby produkcji mleka w należących do nich gospodarstwach. Środki produkcji rolnej, jakie będą odpłatnie przekazywane przez Wnioskodawcę członkom Spółdzielni, będą służyć bezpośrednio w produkcji mleka sprzedawanego następnie poprzez Spółdzielnię (jako pasze), bądź też do produkcji roślinnej, która będzie następnie wykorzystywana jako pasza naturalna dla bydła mlecznego (środki ochrony roślin, nawozy). Bezpośrednio podstawą odpłatnego przekazania środków produkcji rolnej przez Wnioskodawcę jest stosunek członkostwa danego producenta w Spółdzielni. Fakt przekazania będzie stwierdzony protokołem, z chwilą przekazania środków produkcji, członkowie Spółdzielni stają się ich właścicielami, doznają jednak ograniczenia w swobodnym dysponowaniu przekazanymi przez Wnioskodawcę środkami, gdyż będą musieli wykorzystać je wyłącznie do produkcji bydła mlecznego.
Przekazanie członkom Spółdzielni środków produkcji nastąpi odpłatnie, jednakże odpłatność będzie ustalona na warunkach preferencyjnych – w wysokości nie większej niż 2% ceny, za jaką Spółdzielnia uprzednio nabyła przekazywane środki produkcji rolnej. Fakt zastosowania preferencji wynika z celu statutowego Spółdzielni (...), jakim jest poprawa opłacalności produkcji mleka oraz innych produktów w gospodarstwach członków Spółdzielni, w szczególności poprzez obniżenie kosztów zaopatrzenia, produkcji i sprzedaży.
Zamiarem Wnioskodawcy jest odliczenie podatku VAT od towarów – środków produkcji rolnej przekazanych członkom grupy naliczonego przy zakupie tych środków.
Do statutowych organów Spółdzielni (...) zalicza się: walne zgromadzenie członków, zarząd oraz radę nadzorczą. Każdy członek Spółdzielni ma jeden głos na walnym zgromadzeniu. Spółdzielnia liczy aktualnie 6 członków, co oznacza, że waga głosu przysługującego każdemu z członków na walnym zgromadzeniu wynosi mniej niż 17 %.
Rolnicy, na rzecz których będzie następowało przekazanie środków produkcji rolnej, wchodzą w skład organów statutowych Spółdzielni (...) – to jest zarządu albo rady nadzorczej.
Uzupełnienie opisu sprawy
1.Spółdzielnia nabywała środki do produkcji rolnej od 20 lipca 2020 r.
2.Wcześniej Spółdzielnia nie nabywała środków do produkcji rolnej.
3.Spółdzielnia pobiera opłatę z tytułu przekazania środków do produkcji rolnej na podstawie faktur sprzedażowych, które są rozliczane na podstawie kompensaty, czyli wzajemnych rozliczeń. Spółdzielnia posiada statut, na którym opierają się wszelkie działania członków.
4.Spółdzielnia zakupiła środki ochrony roślin, pasze dla zwierząt.
5.Spółdzielnia otrzymuje pomoc finansową w ramach działania: „Tworzenie grup producentów i organizacji producentów” z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i przeznacza na zakup środków wymienionych w pkt 4.
a)otrzymane środki będą przeznaczane na zakup środków ochrony roślin (m.in.: nawozy, pasze, środki ochrony roślin);
b)otrzymane środki będą pokrywały różnicę ceny, za jaką Spółdzielnia uprzednio nabyła środki do produkcji rolnej.
6.Otrzymane wsparcie finansowe nie ma bezpośredniego wpływu na cenę oferowanych na rynku towarów.
7.Spółdzielnia nie jest zobowiązana do rozliczania się z otrzymanego wsparcia. Organem, który koordynuje funkcjonowanie grup producentów rolnych jest Oddział Regionalny Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, który wydaje decyzję i wypłaca środki finansowe. Przed wydaniem decyzji grupa jako podmiot przygotowuje plan biznesowy, na podstawie którego wsparcie jest rozdysponowywane. Po jego otrzymaniu nie ma konieczności udokumentowania czy otrzymana dotacja została wykorzystana zgodnie z jej przeznaczeniem.
8.Celem ekonomicznym i gospodarczym rozdysponowania środków do produkcji rolnej pomiędzy członków Spółdzielni jest poprawa ich rentowności. W ostatnich latach poprzez rosnące koszty i względnie stabilne ceny zbytu płodów rolnych opłacalność produkcji rolnej w przeliczeniu na jednostkę sukcesywnie spada. Chcąc poprawić sytuację ekonomiczną gospodarstwa poprzez ograniczenie ponoszonych na środki do produkcji kosztów planują Państwo dodatni wpływ na wynik finansowy rolników – członków Spółdzielni.
9.Podstawowym celem działania Spółdzielni jest obrót mlekiem surowym. Obniżenie ceny przekazywanych środków do produkcji rolnej ma na celu pomoc finansową członkom (zgodnie z odpowiedzią udzieloną w punkcie nr 9), a nie zwiększenie zyskowności w samej Spółdzielni.
10.Przekazanie członkom Spółdzielni środków produkcji nastąpi odpłatnie, jednakże odpłatność będzie ustalona na warunkach preferencyjnych – w wysokości nie większej niż 2% ceny, za jaką Spółdzielnia uprzednio nabyła przekazywane środki do produkcji rolnej. Fakt zastosowania preferencji wynika z celu statutowego działalności Spółdzielni (...), jakim jest poprawa opłacalności produkcji mleka członków Spółdzielni, w szczególności poprzez obniżenie kosztów zaopatrzenia, produkcji i sprzedaży. Zamiarem Wnioskodawcy jest odliczenie podatku VAT od towarów – środków produkcji rolnej przekazanych członkom grupy, naliczonego przy zakupie tych środków.
11.W sytuacji opisywanej we wniosku zapłatą za przekazanie środków produkcji rolnej jest opłata uiszczana przez członków Spółdzielni ustalana przez Spółdzielnię, nie większa jednak niż 2% ceny nabycia przedmiotowych środków. Będzie to zatem podstawa opodatkowania podatkiem VAT odpłatnego przekazania środków produkcji członkom Spółdzielni. Będzie to stanowiło jedyne wynagrodzenie, jakie Spółdzielnia otrzyma od członków Spółdzielni. Należy podkreślić, że ustalona wysokość opłaty – preferencyjna w porównaniu z ceną rynkową – jest uzasadniona statutowymi celami działalności Spółdzielni (...).
12.Wysokość odpłatności będzie zależała od ilości przekazanego towaru oraz ceny jednostkowej stanowiącej nie więcej niż 2% ceny zakupu towaru zakupionego przez Spółdzielnię.
13.Członkowie Spółdzielni będą zobowiązani do każdorazowego dokonania płatności za przekazywane środki do produkcji rolnej.
14.Nie jest możliwe przekazywanie środków do produkcji bez przekazywania odpłatności za nie.
15.Członkowie Spółdzielni dokonują sprzedaży całości wytworzonej w gospodarstwach produkcji mleka za pośrednictwem grupy producentów rolnych. Statut Spółdzielni przewiduje możliwość sprzedaży 10% wytworzonej w gospodarstwach członków produkcji bezpośrednio z pominięciem grupy, jednakże ma to miejsce w wyjątkowych i szczególnych przypadkach. Zwyczajowo każdy producent sprzedaje całość wytworzonej przez siebie produkcji do Spółdzielni – co można udokumentować dokumentacją finansowo-księgową. W związku z powyższym Spółdzielnia nie przewiduje przekazywania środków do produkcji, które rolnicy mogliby wykorzystać do wytworzenia mleka, które sprzedaliby bezpośrednio z pominięciem grupy producenckiej.
16.Spółdzielnia (...) nie jest nastawiona na osiąganie zysków.
17.Spółdzielnia (...) nabywa środki do produkcji rolnej we własnym imieniu na rzecz swoich członków.
18.Na fakturach występuje Spółdzielnia (...) jako nabywca.
19.Na pytanie o treści: „Do jakich konkretnie czynności opodatkowanych podatkiem VAT wykorzystują/będą Państwo wykorzystywać nabyte środki do produkcji rolnej?”, odpowiedzieli Państwo, że:
„Nabyte środki do produkcji rolnej wykorzystywane są w celu poprawy opłacalności produkcji mleka oraz innych produktów w gospodarstwach członków Spółdzielni”.
20.Pomiędzy Wnioskodawcą a dostawcą towarów nie zachodzą przesłanki w myśl art. 32 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Pytania
1.Czy Wnioskodawca ma prawo odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie środków produkcji rolnej przekazanych następnie członkom Spółdzielni z przeznaczeniem na produkcję mleka, sprzedawanego następnie za jej pośrednictwem?
2.Czy podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług odpłatnego przekazania środków produkcji rolnej dokonywanego przez Spółdzielnię na rzecz jej członków będzie preferencyjna stawka opłaty za przekazanie wynosząca nie więcej niż 2% ceny nabycia tych środków przez Spółdzielnię?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek naliczony od zakupów środków do produkcji rolnej.
Podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług odpłatnego przekazania środków produkcji rolnej dokonywanego przez Spółdzielnię na rzecz członków po preferencyjnej stawce opłaty za przekazanie wynoszącej nie więcej niż 2% ceny nabycia środków przez Spółdzielnię jest prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w świetle którego:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy w tym miejscu podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.
Wątpliwości Państwa w pierwszej kolejności dotyczą prawa odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie środków produkcji rolnej przekazanych następnie członkom Spółdzielni z przeznaczeniem na produkcje mleka, sprzedawanego następnie za jej pośrednictwem.
Podkreślić należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Analizując okoliczności niniejszej sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy uznać, że w niniejszej sytuacji zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ Spółdzielnia jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a środki produkcji rolnej przekazywane członkom Spółdzielni z przeznaczeniem na produkcję mleka sprzedawanego następnie za pośrednictwem Spółdzielni – jak Państwo wskazali – będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Z opisu sprawy wynika, że sprzedaż poprzez Spółdzielnię odbywa się w ten sposób, że Wnioskodawca skupuje mleko od producentów rolnych będących członkami grupy, a następnie zbywa towar na rzecz zewnętrznych odbiorców. Sprzedaż mleka na rzecz tych odbiorców jest opodatkowana podatkiem VAT. Nabyte środki do produkcji rolnej wykorzystywane są do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w celu poprawy opłacalności produkcji mleka oraz innych produktów w gospodarstwach członków Spółdzielni.
Zatem z uwagi na związek poniesionych wydatków na zakup ww. środków produkcji rolnej z wykonywanymi przez Spółdzielnię czynnościami opodatkowanymi, Spółdzielnia będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich zakup.
Podsumowanie
W przypadku wykorzystywania nabywanych towarów i usług do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Spółdzielnia ma prawo odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie środków produkcji rolnej przekazanych następnie członkom Spółdzielni z przeznaczeniem na produkcję mleka, sprzedawanego następnie za Jej pośrednictwem, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy.
Zatem stanowisko Państwo w odniesieniu do pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.
Ponadto wątpliwości Zainteresowanego dotyczą stwierdzenia, czy podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług odpłatnego przekazania środków produkcji rolnej dokonywanego przez Spółdzielnię na rzecz jej członków będzie preferencyjna stawka opłaty za przekazanie wynosząca nie więcej niż 2% ceny nabycia tych środków przez Spółdzielnię.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Z przepisu art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że odnosi się on do wszystkiego, co stanowi zapłatę obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi.
Stosownie do art. 29a ust. 6 ustawy:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
W myśl art. 29a ust. 7 ustawy:
Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:
1) stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
2) udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
3) otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.
Przepis art. 29a ust. 6 ustawy wyjaśnia, jakie elementy uwzględnia się przy ustalaniu wynagrodzenia, stanowiącego podstawę opodatkowania i wymienia przykładowo kilka rodzajów kosztów mieszczących się w pojęciu podstawy opodatkowania. Dotyczy on kosztów bezpośrednio związanych z zasadniczą dostawą towarów lub usług, które zwiększają łączną kwotę należną z tytułu transakcji. Zgodnie z tą regulacją, każdy koszt bezpośrednio związany z dostawą towarów lub świadczeniem usług, którym dostawca obciążył nabywcę lub klienta, powinien być włączony do podstawy opodatkowania. Zasada włączenia tych świadczeń do podstawy opodatkowania oznacza, że wartości tego typu kosztów, których ciężar przerzucany jest na nabywcę, nie wykazuje się jako odrębnego świadczenia, lecz traktuje jako element świadczenia zasadniczego, z zastosowaniem stawki podatku właściwej dla świadczenia zasadniczego.
W myśl art. 29a ust.10 ustawy:
Podstawę opodatkowania obniża się o:
1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
2)wartość zwróconych towarów i opakowań;
3)zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
4)wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „bonifikata” czy „rabat”. W związku z powyższym pojęcia te należy interpretować stosując przede wszystkim wykładnię językową. Bonifikata to zniżka, ustępstwo od ustalonej ceny towaru na rzecz nabywcy („Słownik języka polskiego PWN”, wydawnictwo Naukowe PWN, rok wydania 2005, str. 62). Natomiast przez rabat, w myśl Słownika Języka Polskiego PWN, Warszawa 1996 r., należy rozumieć obniżenie ceny jakiegoś towaru o pewną kwotę.
Z punktu widzenia podstawy opodatkowania, można wyróżnić następujące rodzaje rabatów:
·rabaty przyznane przed ustaleniem ceny i dokonaniem sprzedaży – niemające wpływu na podstawę opodatkowania,
·rabaty przyznane po dokonaniu sprzedaży – bonifikaty, opusty, uznane reklamacje i skonta – wpływające na obniżenie wcześniej ustalonej kwoty osiągniętego obrotu.
Przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość tych towarów i usług. Podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu sprzedaży i nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar bądź usługę za cenę znacznie niższą.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 168 ze zm.):
Użyte w ustawie określenia oznaczają: cena – wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę.
W myśl ust. 2 powołanego wyżej przepisu:
W cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru lub usługi podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług lub podatkiem akcyzowym. Przez cenę rozumie się również stawkę taryfową.
Wyjątek od powyższych zasad ogólnych zachodzi w sytuacjach wskazanych w art. 32 ustawy. Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieją powiązania, o których mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:
1) niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
2) niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,
3) wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego
- organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że powiązania te miały wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.
W świetle art. 2 pkt 27b ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o wartości rynkowej - rozumie się przez to całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:
a) w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,
b) w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług;
Na mocy art. 32 ust. 2 ustawy:
Przez powiązania, o których mowa w ust. 1, rozumie się powiązania:
1)w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
2)wynikające ze stosunku pracy;
3)wynikające z tytułu przysposobienia.
Jak już zaznaczono powyżej, przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny (udzielenia rabatu), czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej (nawet znacznie) niż rzeczywista wartość danego towaru, czy usługi. Jedynie w sytuacji, gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania rodzinne, kapitałowe, majątkowe lub wynikające ze stosunku pracy, o których mowa w art. 32 ustawy, organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej tych towarów lub usług, ale tylko w sytuacji, gdyby związki te miały wpływ na ustalenie ceny.
W niniejszej sprawie – jak wskazała Spółdzielnia – pomiędzy Spółdzielnią a jej członkami, w tym również członkami pełniącymi funkcje członków zarządu oraz rady nadzorczej, nie zachodzi związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że przekazanie członkom Spółdzielni środków produkcji nastąpi odpłatnie, jednakże odpłatność będzie ustalona na warunkach preferencyjnych – w wysokości nie większej niż 2% ceny, za jaką Spółdzielnia uprzednio nabyła przekazywane środki produkcji rolnej. Fakt zastosowania preferencji wynika z celu statutowego działalności Spółdzielni, jakim jest poprawa opłacalności produkcji mleka członków Spółdzielni, w szczególności poprzez obniżenie kosztów zaopatrzenia, produkcji i sprzedaży.
Powyższe oznacza zatem, że odpłatne przekazanie środków produkcji rolnej następować będzie po cenie uwzględniającej określony rabat na ww. towary.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, stwierdzić należy, że podstawą opodatkowania w przypadku odpłatnego przekazania środków produkcji rolnej (tj. sprzedawanych z rabatem) w ramach zastosowania preferencji wynikających z celu statutowego działalności Spółdzielni, jest – zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy w zw. z art. 29a ust. 6 pkt 1 oraz art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy – wszystko, co stanowi zapłatę, którą Spółdzielnia otrzymuje od członków Spółdzielni z tytułu sprzedaży danego produktu, pomniejszone o kwotę podatku VAT. Zatem podstawą opodatkowania w przypadku odpłatnego przekazania środków produkcji rolnej przez Spółdzielnię na rzecz jej członków, będzie cena faktycznie zapłacona przez odbiorców, tj. cena uwzględniająca przyznane im rabaty, pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT.
Ponadto należy zauważyć, że skoro – jak wskazano we wniosku – pomiędzy Spółdzielnią a jej członkami nie zachodzą żadne z powiązań ani sytuacji, o których mowa w art. 32 ustawy oraz o ile ustalenie ceny za przedmiotowe środki produkcji rolnej nie służy obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania danej czynności, to cena, z uwzględnieniem rabatów, zapłacona faktycznie przez odbiorców stanowi podstawę opodatkowania podatkiem VAT.
Należy przy tym zauważyć, że tut. Organ nie ma uprawnienia do stwierdzenia w toku postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, jaką cenę Wnioskodawca faktycznie będzie stosował, a zatem jaka będzie rzeczywista cena sprzedaży. Ustalenie takie możliwe jest wyłącznie w postępowaniu podatkowym lub kontrolnym.
Należy wskazać, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, aby działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Trzeba przy tym wyraźnie zaznaczyć, że stosowanie znacznych rabatów jest niedopuszczalne w zakresie, w jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania danej czynności. Tak więc każdy zastosowany upust winien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu, jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej, tj. zarobku. Jednocześnie należy nadmienić, że tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Tym samym, tut. Organ nie jest uprawniony do weryfikacji opisanego zdarzenia przyszłego.
Podsumowanie
Podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług odpłatnego przekazania środków produkcji rolnej dokonywanego przez Spółdzielnię na rzecz Jej członków będzie preferencyjna stawka opłaty za przekazanie wynosząca nie więcej niż 2% ceny nabycia tych środków przez Spółdzielnię.
Wobec powyższego stanowisko Państwa w kwestii objętej pytaniem nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa złożonym wniosku. Niniejszą interpretację wydano w szczególności w oparciu o informacje, że: „ (…) pomiędzy Spółdzielnią a jej członkami, w tym również członkami pełniącymi funkcje członków zarządu oraz rady nadzorczej, nie zachodzi związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Końcowo należy zauważyć, że organy podatkowe nie mają prawa ingerować w treść zawieranych przez strony umów, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, a to może być stwierdzone jedynie w trakcie przeprowadzonego przez organ pierwszej instancji postępowania podatkowego. Zgodnie bowiem z art. 199a § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, organ podatkowy dokonując ustalenia treści czynności prawnej, uwzględnia zgodny zamiar stron i cel czynności, a nie tylko dosłowne brzmienie oświadczeń woli złożonych przez strony czynności, a jeżeli pod pozorem dokonania czynności prawnej dokonano innej czynności prawnej, skutki podatkowe wywodzi się z tej ukrytej czynności prawnej. Natomiast organ uprawniony do wydania interpretacji indywidualnej nie ma prawnej możliwości ingerencji w treść tych umów. Z art. 14h Ordynacji podatkowej wynika bowiem, iż powołany przepis nie ma zastosowania w postępowaniu w przedmiocie wydawania interpretacji indywidualnej.
Informuję, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie środków produkcji rolnej przekazanych następnie członkom Spółdzielni z przeznaczeniem na produkcję mleka, sprzedawanego następnie za jej pośrednictwem (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz określenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług odpłatnego przekazania środków produkcji rolnej dokonywanego przez Spółdzielnię na rzecz jej członków (pytanie oznaczone we wniosku nr 2). Natomiast w kwestii dotyczącej stwierdzenia, czy pomiędzy Spółdzielnią a jej członkami, w tym również członkami pełniącymi funkcje członków zarządu oraz rady nadzorczej, zachodzi związek, o którym mowa w art. 32 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) zostało wydane 27 czerwca 2024 r. postanowienie o umorzeniu postępowania nr 0112-KDIL1-1.4012.423.2024.1.JKU.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right