Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 20 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.326.2024.3.LS
Możliwość opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 kwietnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 czerwca 2024 r. (wpływ 10 czerwca 2024 r.) oraz pismem z 18 czerwca 2024 r. (wpływ 18 czerwca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobowa działalność gospodarcza od 4 czerwca 2018 roku pod firma (...)., prowadzona pod adresem (…) zarejestrowana w CEIDG pod numerem NIP: (…) i numerem REGON: (…).
Wnioskodawczyni ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm. - dalej: ustawa o PIT), a wybrana przez Niego forma opodatkowania to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Wnioskodawczyni świadczy usługi w branży IT, w ramach prowadzonej przez siebie działalności świadczy usługi takie jak:
- analiza biznesowa na potrzeby rozwoju systemów IT,
- analiza i dokumentowanie wymagań biznesowych (funkcjonalnych, niefunkcjonalnych, raportowych, studiów wykonalności) związanych z wdrożeniem nowych rozwiązań, nowych funkcjonalności lub zmian w systemach IT,
- analiza obecnych funkcjonalności systemów informatycznych w celu dokumentowania lub projektowania zmian, analiza, modelowanie, dokumentowanie procesów biznesowych na potrzeby rozwoju systemów IT,
- zarządzanie specyfikacją wymagań biznesowych w trakcie trwania projektu, utrzymywanie spójności rozwiązania w dokumentacji projektowej,
- definiowanie i dokumentowanie wymagań systemowych,
- definiowanie i dokumentowanie interfejsów (połączeń do wymiany danych pomiędzy systemami),
- przygotowywanie wysokopoziomowego modelu danych,
- testowanie oprogramowania w zakresie kontroli zgodności produktów z wymaganiami.
Powyższe usługi, których dotyczy wniosek o interpretacje, sklasyfikowana jest pod nr PKWiU 62.02.30.0 Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Ponadto w ramach prowadzonej przez siebie działalności Wnioskodawczyni świadczy usługi takie jak:
- sprawdzanie obecnych oraz nowych funkcjonalności tworzonych przez programistów,
- sprawdzanie, czy wymagane funkcjonalności zostały prawidłowo zaimplementowane, zgodnie z wytycznymi, co realizowane jest poprzez tzw. testy manualne;
- analizę dokumentacji specyfikacji i wymagań, żeby wiedzieć, jaki jest oczekiwany wynik aplikacji/funkcjonalności i jakie zachowanie oprogramowania jest uznawane za poprawne przez projektantów aplikacji;
- dokonywanie porównania w trakcie przeprowadzania testów manualnych w celu sprawdzenia, czy dana aplikacja/funkcjonalność działa zgodnie, czy niezgodnie ze specyfikacja i wymaganiami;
- przekazanie testów do finalnej akceptacji lub te¿ zgłaszanie wykrytych błędów/defektów do programów (nastąpi tzw. rejestracja wyników, zgłaszanie raportów oraz defektów);
- sprawdzanie funkcjonowania aplikacji po ich zmianie/aktualizacji, która jest wynikiem zgłoszenia błędów. Celem takiej weryfikacji jest potwierdzenie faktycznego wyeliminowania błędów w aplikacjach. Sposób przeprowadzenia takich testów jest tożsamy do standardowych procedur opisanych powyżej.
Powyższe usługi, których dotyczy wniosek o interpretacje, sklasyfikowana jest pod nr PKWiU 62.02.30.0 Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Zgodnie z Wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) - wersja z dnia 25.03.2019 r. wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny w (...) [dostęp: https://stat.gov.pl/Klasyfikacje/doc/pkwiu_15/index.html] usługi, których dotyczy wniosek o interpretacje, sklasyfikowane są pod nr PKWiU 62.02.30.0 Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
1. Jaki okres podatkowy jest przedmiotem Pani zapytania?
Przedmiotem zapytania jest okres od 4 maja 2023 r. Od tego momentu nie zmienił się opisany stan faktyczny.
2. Na jakich zasadach (forma opodatkowania) dokonywała Pani rozliczeń podatkowych w dotychczas prowadzonej działalności gospodarczej?
Wnioskodawczyni dotychczas dokonywała rozliczeń podatkowych na zasadach formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
3. Kiedy osiągnęła/osiągnie Pani pierwszy dochód z tytułu działalności o której mowa we wniosku, którą zamierza Pani opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?
Wnioskodawczyni pierwszy dochód z tytułu działalności o której mowa we wniosku osiągnęła 4 maja 2023 roku.
4. Czy złożyła/złoży Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? Jeśli tak, to kiedy?
Wnioskodawczyni złożyła właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawczyni dokonała tego wraz z początkiem bieżącego roku.
5. Czy do wykonywanej przez Panią działalności będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905, ze zm.), który wskazuje, że:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylony
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylony
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony)
Do wykonywanej przez Wnioskodawczynię działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
6. Czy uzyskuje (uzyska) Pani przychody ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line?
Wnioskodawczyni nie uzyskuje (uzyska) przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.
7. Czy uzyskuje (uzyska) Pani przychody ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)?
Wnioskodawczyni nie uzyskuje (uzyska) przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
8. Czy Pani przychód nie przekroczył w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza Pani skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Przychód Wnioskodawczyni nie przekroczył w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza Ona skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
9. Czy oprócz wskazanej działalności gospodarczej uzyskuje/uzyska Pani inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, to należy wskazać z jakich źródeł przychodów one pochodzą.
Wnioskodawczyni oprócz wskazanej działalności gospodarczej nie zamierza osiągać przychód z innych źródeł. We wskazanej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni obecnie świadczy usługi w branży IT.
10. Czy prowadzi/będzie Pani prowadziła ewidencję przychodów, w której będzie Pani w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami (jeżeli zaistnieje taka sytuacja)?
Obecnie Wnioskodawczyni nie prowadzi, ale będzie prowadziła ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami, jeżeli taka sytuacja wystąpi.
11. Jakie dokładnie czynności/zadania Pan wykonuje w ramach świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0. Prosimy szczegółowo opisać charakter tych czynności/zadań, na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem. Proszę ustosunkować się do każdej z przedstawionej we wniosku usługi, tj.:
- analiza biznesowa na potrzeby rozwoju systemów IT,
Opracowywanie priorytetów rozwoju nowych funkcjonalności to proces analizy biznesowej na potrzeby rozwoju systemów IT, w którym analityk IT (Wnioskodawczyni) analizuje i ustala kolejność implementacji nowych funkcjonalności na podstawie oczekiwań klienta. W ramach tego procesu, wymagania klienta są starannie analizowane, a następnie priorytetyzowane w celu określenia, które funkcjonalności powinny być rozwijane w pierwszej kolejności.
- analiza i dokumentowanie wymagań biznesowych (funkcjonalnych, niefunkcjonalnych, raportowych, studiów wykonalności) związanych z wdrożeniem nowych rozwiązań, nowych funkcjonalności lub zmian w systemach IT,
Analizy i dokumentowania wymagań biznesowych (funkcjonalnych, niefunkcjonalnych, raportowych, studiów wykonalności) związanych z wdrożeniem nowych rozwiązań, nowych funkcjonalności lub zmian w systemach IT. Analizowanie i dokumentowanie wymagań biznesowych dotyczących rozwoju systemu to proces, w którym analityk IT (Wnioskodawczyni) gromadzi informacje na temat oczekiwań i wymagań klienta dotyczących funkcjonalności produktu. Wymagania te są następnie opracowywane, aby dostarczyć jasne wytyczne dla zespołu odpowiedzialnego za utrzymanie i rozwój produktu.
- analiza obecnych funkcjonalności systemów informatycznych w celu dokumentowania lub projektowania zmian, analiza, modelowanie, dokumentowanie procesów biznesowych na potrzeby rozwoju systemów IT,
Analizy obecnych funkcjonalności systemów informatycznych, w celu dokumentowania lub projektowania zmian. Opracowywanie priorytetów rozwoju nowych funkcjonalności to proces analizy biznesowej na potrzeby rozwoju systemów IT, w którym analityk IT analizuje i ustala kolejność implementacji nowych funkcjonalności na podstawie oczekiwań klienta. W ramach tego procesu, wymagania klienta są starannie analizowane, a następnie priorytetyzowane w celu określenia, które funkcjonalności powinny być rozwijane w pierwszej kolejności.
- zarządzanie specyfikacją wymagań biznesowych w trakcie trwania projektu, utrzymywanie spójności rozwiązania w dokumentacji projektowej,
Wnioskodawczyni znając wymagania biznesowe i mając ograniczony czas i zasoby, musi podejmować decyzje, które wymagania, kiedy wdrożyć i w jakiej formie - czy np. ich nie modyfikować, ograniczyć; jeśli chodzi o utrzymywanie spójności rozwiązania w dokumentacji projektowej - wszystkie aktualizacje rozwiązań, modyfikacje muszą być przeze Nią dokumentowane i także dokumentować finalny opis działania aplikacji.
- definiowanie i dokumentowanie wymagań systemowych,
Definiowania i dokumentowania wymagań systemowych. Definiowanie i dokumentowanie wymagań systemowych to proces, w którym analityk IT przekształca wymagania biznesowe na konkretne wymagania dotyczące działania systemu. W ramach tego procesu identyfikowane są funkcje i cechy systemu, które są niezbędne do spełnienia wymagań biznesowych - oczekiwań klienta i osiągnięcia celów biznesowych. Wymagania te mogą obejmować różne aspekty działania systemu, takie jak poszczególne funkcje produktu, interfejs użytkownika, wydajność, bezpieczeństwo itp. Wymagania systemowe są następnie dokumentowane i przekazywane zespołowi deweloperskiemu w celu implementacji. Dokumentacja systemowa opisuje na poziomie technicznym jak działa system, określa zakres prac implementacyjnych oraz umożliwia implementację rozwiązania spełniającego wymagania biznesowe.
- definiowanie i dokumentowanie interfejsów (połączeń do wymiany danych pomiędzy systemami),
Wnioskodawczyni wykonując usługi definiowania i dokumentowania interfejsów (połączeń do wymiany danych pomiędzy systemami) opisuję, jak mają działać funkcjonalności systemowe, dokumentuję te opisy w przeznaczonych do tego miejscach.
- przygotowywanie wysokopoziomowego modelu danych,
Wnioskodawczyni przygotowuje wysokopoziomowe modele danych mając wgląd w strukturę danych oraz relacje pomiędzy danymi, w momencie opisywania tego jak ma działać funkcjonalność systemowa, opisuję z jakich danych powinna korzystać w poszczególnych sytuacjach w zależności od spełnienia poszczególnych warunków.
- testowanie oprogramowania w zakresie kontroli zgodności produktów z wymaganiami,
Czynności te dotyczą testowania aplikacji. w zespole Wnioskodawczyni są testerzy, ale często musi samodzielnie zajmować się testowaniem oprogramowania.
- sprawdzanie obecnych oraz nowych funkcjonalności tworzonych przez programistów,
Wnioskodawczyni dokonuje weryfikacji obecnych oraz nowych funkcjonalności, które są tworzone przez programistów.
- sprawdzanie, czy wymagane funkcjonalności zostały prawidłowo zaimplementowane, zgodnie z wytycznymi, co realizowane jest poprzez tzw. testy manualne,
Wnioskodawczyni w ramach tych czynności dokonuje weryfikacji czy wymagane funkcjonalności zostały prawidłowo zaimplementowane, zgodnie z wytycznymi. Dokonuje tego poprzez wykonywanie tzw. testów manualnych.
- analizę dokumentacji specyfikacji i wymagań, żeby wiedzieć, jaki jest oczekiwany wynik aplikacji/funkcjonalności i jakie zachowanie oprogramowania jest uznawane za poprawne przez projektantów aplikacji,
Wnioskodawczyni w ramach tych czynności dokonuje analizy dokumentacji specyfikacji i wymagań, żeby wiedzieć, jaki jest oczekiwany wynik aplikacji/funkcjonalności i jakie zachowanie oprogramowania jest uznawane za poprawne przez projektantów aplikacji.
- dokonywanie porównania w trakcie przeprowadzania testów manualnych w celu sprawdzenia, czy dana aplikacja/funkcjonalność działa zgodnie, czy niezgodnie ze specyfikacja i wymaganiami,
Wnioskodawczyni w ramach tych czynności dokonuje porównania w trakcie przeprowadzania testów manualnych w celu sprawdzenia, czy dana aplikacja/funkcjonalność działa zgodnie, czy niezgodnie ze specyfikacja i wymaganiami.
- przekazanie testów do finalnej akceptacji lub też zgłaszanie wykrytych błędów/defektów do programów (nastąpi tzw. rejestracja wyników, zgłaszanie raportów oraz defektów),
Wnioskodawczyni w ramach tych czynności przekazuje testy do finalnej akceptacji lub też zgłaszanie wykrytych błędów/defektów do programów (nastąpi tzw. rejestracja wyników, zgłaszanie raportów oraz defektów).
- sprawdzanie funkcjonowania aplikacji po ich zmianie/aktualizacji, która jest wynikiem zgłoszenia błędów. Celem takiej weryfikacji jest potwierdzenie faktycznego wyeliminowania błędów w aplikacjach. Sposób przeprowadzenia takich testów jest tożsamy do standardowych procedur opisanych powyżej.
Wnioskodawczyni w ramach tych czynności weryfikuje funkcjonowanie aplikacji po ich zmianie/aktualizacji, która jest wynikiem zgłoszenia błędów. Celem takiej weryfikacji jest potwierdzenie faktycznego wyeliminowania błędów w aplikacjach.
Pytanie
Czy w odniesieniu do usług wymienionych we wniosku, znajduje zastosowanie stawka 8,5% zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.; dalej "ustawa")?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawczyni, do świadczonych usług opisanych we wniosku znajduje zastosowanie stawka 8,5% zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolnicza działalność gospodarcza. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy: Osoby fizyczne (...) osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarcza w pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego wykonywane są w ramach prowadzonej przez Wnioskodawczynie działalności gospodarczej. Wobec powyższego, przychody uzyskiwane z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Z przytoczonych na wstępie przepisów wynika, że przychody z tego źródła mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o ile spełnione zostaną wszystkie ustawowe przesłanki. W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Stosownie do treści art. 4 ust. 2 ww. ustawy, kwoty wyrażone w euro przelicza się na walutę polska według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym przewiduje przy tym ograniczenia w zakresie możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy: opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek, c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzona w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzona samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzona samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmiana opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie z ustępem 2. tego artykułu, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku nie zachodzi żadna z powyższych okoliczności wyłączających możliwość opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzona działalnością gospodarcza zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego - dla zastosowania właściwej stawki konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do okreslonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do okreslonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Zatem, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność usługowa oznacza pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. I tak, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).
Według Wnioskodawczyni, analiza cytowanych przepisów art. 12 ustawy prowadzi do wniosku, że przychody uzyskiwane ze świadczenia opisanych we wniosku usług w zakresie zarzadzania projektami oraz pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg 8,5% stawki zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a tej ustawy, tj. w ramach działalności usługowej, o ile spełnione zostaną pozostałe wymogi określone w cyt. wyżej ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według Wnioskodawczyni, ponieważ przychodów ze świadczonych usług nie można zakwalifikować do żadnych z wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4, 6-8 ww. ustawy przychodów, stanowią one przychody z działalności usługowej określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a tej ustawy.
Mając zatem na uwadze, że świadczone przez Wnioskodawczynie usługi mieszczą się w grupowaniu, Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego - opisane we wniosku - mogą podlegać opodatkowaniu stawka 8,5% przewidziana w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy - przychody z działalności usługowej - ponieważ usługi te nie są usługami doradztwa związanymi z zarzadzaniem.
Jednocześnie Wnioskodawczyni wskazuje, że przedstawiona przez niego klasyfikacja PKWiU nie jest wiążąca dla Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.
Stanowisko Wnioskodawczyni potwierdza Pismo z dnia 18.05.2023 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0113-KDIPT2-1.4011.158.2023.2.RK: Tym samym, uzyskiwane przez Pana przychody kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.02.30.0 - usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, uzyskiwane przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą być opodatkowane 8,5% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z treścią orzeczenia Naczelnego Sadu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 października 2017 r., sygn. akt II FSK 2412/15: "W postepowaniu interpretacyjnym organy podatkowe mogą wprawdzie wspomagać się klasyfikacja PKWiU. Jednakże różnicowanie w ustawach podatkowych przedmiotów opodatkowania, stawek podatkowych, czy zwolnień podatkowych poprzez odpowiednie klasyfikacje statystyczne nakłada na organy podatkowe uprawnienie, a zarazem obowiązek weryfikowania, prawidłowości obranej klasyfikacji statystycznej. W tym zakresie organy podatkowe nie są związane ewentualna klasyfikacja dokonana przez organ właściwy z zakresu statystyki publicznej ani te¿ klasyfikacja dokonana przez podatnika (por. wyrok NSA z dnia 15 października 2008 r., I FSK 1114/07; wyroki WSA w Warszawie: z dnia 12 maja 2010 r., III SA/Wa 2325/09 oraz z dnia 11 stycznia 2008 r., III SA/Wa 1349/07)".
Jeśli zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej świadczone usługi podlegają innej klasyfikacji, to organ powinien w ramach oceny prawnej tych usług przedstawić swoje stanowisko w tym zakresie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Grupowanie PKWiU 62.02 obejmuje „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. W ramach tego grupowania mieści się:
1)PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że:
Grupowanie to obejmuje:
- usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,
- usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,
- usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,
- usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.
2)PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że:
Grupowanie to obejmuje:
- usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak
- doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia
- systemy zabezpieczające.
3)PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że:
Grupowanie to obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
- udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
- usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
- udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
- udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
- udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
- udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Grupowanie to nie obejmuje:
- usług odzyskiwania danych, sklasyfikowanych w 62.09.20.0.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że:
- w ramach działalności gospodarczej wykonuje Pani działalność mieszczącą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 – usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego,
- wraz z początkiem bieżącego roku złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
- do wykonywanej przez Panią działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
- Pani przychód nie przekroczył w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
- zadania które wykonuje Pani w ramach świadczonych usług: analiza biznesowa na potrzeby rozwoju systemów IT, analiza i dokumentowanie wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych rozwiązań, nowych funkcjonalności lub zmian w systemach IT, analiza obecnych funkcjonalności systemów informatycznych w celu dokumentowania lub projektowania zmian, analiza, modelowanie, dokumentowanie procesów biznesowych na potrzeby rozwoju systemów IT, zarządzanie specyfikacją wymagań biznesowych w trakcie trwania projektu, utrzymywanie spójności rozwiązania w dokumentacji projektowej, definiowanie i dokumentowanie wymagań systemowych, definiowanie i dokumentowanie interfejsów (połączeń do wymiany danych pomiędzy systemami), przygotowywanie wysokopoziomowego modelu danych, testowanie oprogramowania w zakresie kontroli zgodności produktów z wymaganiami, sprawdzanie obecnych oraz nowych funkcjonalności tworzonych przez programistów, sprawdzanie, czy wymagane funkcjonalności zostały prawidłowo zaimplementowane, analizę dokumentacji specyfikacji i wymagań, dokonywanie porównania w trakcie przeprowadzania testów manualnych, przekazanie testów do finalnej akceptacji lub też zgłaszanie wykrytych błędów/defektów do programów, sprawdzanie funkcjonowania aplikacji po ich zmianie/aktualizacji, która jest wynikiem zgłoszenia błędów.
Wobec powyższego, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody, które Pani uzyskuje ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0, które nie są związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie oprogramowania, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Panią usługi były jednak usługami związanymi z oprogramowaniem lub doradztwem w zakresie oprogramowania - uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wobec powyższego Pani stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pani zastosować do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right