Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 8 września 2023 r., sygn. I FSK 1116/19

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Hieronim Sęk (spr.), Sędzia NSA Artur Mudrecki, Sędzia WSA (del.) Dominik Mączyński, Protokolant Marcin Kamionowski, po rozpoznaniu w dniu 8 września 2023 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej J. J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 13 marca 2019 r. sygn. akt I SA/Op 2/19 w sprawie ze skargi J. J. na decyzję Naczelnika [...] Urzędu Celno-Skarbowego w O. z dnia 26 października 2018 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za lipiec i sierpień 2013 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od J. J. na rzecz Naczelnika [...] Urzędu Celno-Skarbowego w O. kwotę 3600 (słownie: trzy tysiące sześćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Przedmiot skargi kasacyjnej i odpowiedź na skargę kasacyjną

1.1. J. J. (dalej: Strona lub Skarżący) pismem z dnia 5 maja 2019 r. wniósł skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 13 marca 2019 r., sygn. akt I SA/Op 2/19.

Wyrokiem tym Sąd, na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.; dalej: P.p.s.a.), oddalił skargę Skarżącego na decyzję Naczelnika [...] Urzędu Celno-Skarbowego w O. (dalej: Naczelnik UCS) z dnia 26 października 2018 r. Zaskarżoną decyzją Naczelnik UCS utrzymał w mocy własną decyzję z dnia 24 kwietnia 2018 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT) za lipiec i sierpień 2013 r.

1.2. Powodem wydania decyzji było ustalenie i przyjęcie przez organ podatkowy, że: - Strona bezpodstawnie odliczyła podatek naliczony z faktur, których treść wskazywała nabycie oleju napędowego (w lipcu 2013 r. 2 faktury na blisko 25 tys. litrów oraz w sierpniu 2013 r. 2 faktury na prawie 17,5 tys. litrów) od T. sp. z o.o. w P. (dalej: Spółka T.); - faktury nie potwierdzały rzeczywistych transakcji gospodarczych, chociaż nie kwestionowano, że do Strony paliwo jako takie było dostarczane; - wobec Spółki T. wydano decyzję określającą podatek do zapłaty z tytułu wystawienia faktur (w tym dla Strony), bo wyłącznie do tego sprowadzała się jej rola, mimo posiadania koncesji na obrót paliwami ciekłymi; - Spółka T. była formalnie zarejestrowana na potrzeby podatku VAT (tylko to zweryfikowała Strona), nie prowadziła jednak realnej działalności gospodarczej, lecz była wykorzystywana przez osoby trzecie do upozorowania legalności pochodzenia sprowadzanego do Polski oleju napędowego i oleju smarowego (sprzedawanego jako napędowy) poprzez "fakturowanie" dostaw, bez rozporządzania towarem jak właściciel i płacenia podatku należnego; - ziściły się przesłanki do pozbawienia Strony prawa do odliczenia ze spornych faktur na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.; dalej: u.p.t.u.); - Strona, dokonując od wielu lat zakupów w podatnej na nieprawidłowości wrażliwej branży paliwowej, o czym według wyjaśnień wiedziała, nie dochowała należytej staranności/dobrej wiary w odniesieniu do realizacji spornych transakcji, aczkolwiek nie w warunkach świadomego zakupu towaru z nielegalnego źródła.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00