Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 25 czerwca 2024 r., sygn. II SAB/Ol 52/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Katarzyna Matczak Sędziowie Sędzia WSA Ewa Osipuk Asesor WSA Grzegorz Klimek (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 25 czerwca 2024 r. sprawy ze skargi Stowarzyszenia A. na bezczynność Komitetu Wyborczego W. w udostępnieniu informacji publicznej I. zobowiązuje Komitet Wyborczy W. do rozpoznania wniosku Stowarzyszenia A. z dnia [...]- w terminie 14 dni; II. stwierdza, że bezczynność organu nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa; III. zasądza od Komitetu Wyborczego W. na rzecz strony skarżącej Stowarzyszenia A. kwotę 597 zł (pięćset dziewięćdziesiąt siedem złotych), tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wnioskiem z 23 kwietnia 2024 r. Stowarzyszenie A (dalej: Stowarzyszenie, strona) zwróciło się do Komitetu Wyborczego Wyborców A. B. (dalej: organ) o udostępnienie następującej informacji publicznej: dokumenty dotyczące wpłat na rzecz KWW A. B., dokumenty potwierdzające wydatkowanie środków komitetu, wykaz przyjętych korzyści finansowych o charakterze niepieniężnym.

Następnie w dniu 6 maja 2024 r. Stowarzyszenie wywiodło do Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego w Olsztynie skargę na bezczynność Komitetu Wyborczego Wyborców A. B. w zakresie rozpatrzenia wniosku z 23 kwietnia 2024 r. o udostępnienie informacji publicznej, zarzucając organowi naruszenie art. 4 ust. 1 w zw. z art. 1 ust. 1, art. 3 ust. 1 pkt 1 oraz art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 2176 – u.d.i.p.) oraz wnosząc o: zobowiązanie organu do rozpatrzenia wniosku o udzielenie informacji publicznej w terminie 14 dni od dnia wydania wyroku i zasądzenie od organu kosztów postępowania.

W uzasadnieniu skargi wskazano, że 3 maja 2024 r. pełnomocnik KWW A. B. w przekazanej na wniosek odpowiedzi podniósł, że wnioskowane przez Stowarzyszenie informacje nie stanowią informacji publicznej. Wskazał także, że komitet wyborczy nie jest podmiotem publicznym w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej i nie podlega obowiązkom wynikającym z tej ustawy. Podniósł ponadto, że informacje o finansowaniu kampanii komitetu będą przekazane Państwowej Komisji Wyborczej i ujawnione w terminie oraz zakresie wynikającym z ustawy Kodeks wyborczy. Pełnomocnik Komitetu wskazał również, że uwzględnienie wniosku w części dotyczącej wpłat stanowiłoby naruszenie rozporządzenia o ochronie danych osobowych oraz ustawy o ochronie danych osobowych, ponieważ polegałoby na ujawnieniu danych osobowych darczyńców komitetu, którzy nie upoważnili komitetu do przetwarzania danych osobowych w taki sposób. Pełnomocnik Stowarzyszenia, przytaczając przepisy ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2023 r. poz. 2408 – K.w.), stwierdził, że komitet wyborczy jest podmiotem wykonującym zadania publiczne. Istotą jego działalności jest bowiem działanie skierowane na rzecz sprawowania władzy publicznej przez kandydatów zgłoszonych i popieranych przez dany komitet wyborczy. Odnosząc się do podniesionej przez organ kwestii ochrony danych osobowych podał, że zgodnie z art. 5 ust. 1 i 2 u.d.i.p. prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych. Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa. W takim przypadku, w sytuacji uznania przez organ, że udostępnienie wnioskowanych informacji nie jest możliwe z powodu zaistnienia którejkolwiek z ww. przesłanek wyłączających dostęp do informacji publicznej, podmiot obowiązany powinien odmówić udostępnienia informacji w formie decyzji administracyjnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00