Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 18 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.301.2024.AC

Uzyskiwane przychody ze świadczenia usług, sklasyfikowanych wg PKWiU 59.12.14.0 – „Usługi związane z efektami wizualnymi”, PKWiU 59.12.15.0 - „Usługi związane z animacją”, PKWiU 59.12.19.0 – „Pozostałe usługi postprodukcyjne związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi” - podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.

Interpretacja indywidualna - stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe.

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:

  • w zakresie pytania Nr 1 - nieprawidłowe,
  • w zakresie pytania Nr 2 - prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 23 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 29 maja 2024 r. (wpływ 31 maja 2024 r.) oraz pismem z 14 czerwca 2024 r (wpływ 17 czerwca 2024 r).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Pan (…) (dalej: Wnioskodawca) jest polskim rezydentem podatkowym, objęty jest nieograniczonym obowiązkiem podatkowym. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przedmiot głównej działalności według Polskiej Klasyfikacji to 90.02.Z działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych. Wnioskodawca ma także wprowadzone kody PKD dla wielu rodzajów działalności, w tym także dotyczące (wybrane kody opisujące działania dotyczące działalności zbliżonej do pytania podatnika):

1)59.11.Z Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych,

2)59.12.Z Działalność postprodukcyjna związana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi,

3)59.20.Z Działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych,

4)62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem,

5)62.09.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych,

Wnioskodawca świadczy kompleksowe usługi w zakresie tworzenia grafiki i animacji komputerowych, w ramach to których usług wchodzą zarówno usługi objęte grupowaniem PKWiU 90.02.Z (działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych), jak również usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych (PKD 59.11.Z), ale także usługi objęte grupowaniem 62.09.Z (pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych).

Wnioskodawca jest prekursorem wykorzystywania i tworzenia projekcji scenograficznych oraz graficznych efektów specjalnych na polskiej scenie telewizyjnej - głównie tworząc je dla rozrywkowych programów telewizyjnych oraz teatrów. Tworzy także i realizuje trójwymiarowe efekty specjalne i animacje na potrzeby telewizji, kina, teatru oraz wielkoformatowych widowisk na żywo.

Wnioskodawca współpracuje także z innymi dostawcami w celu zagwarantowania swoim klientom kompleksowych usług dotyczących obsługi przedstawień artystycznych i programów telewizyjnych.

Działalność z zakresu animacji komputerowej jest sztuką tworzenia ruchomych obiektów z wykorzystaniem komputerów. W ramach działania Wnioskodawca tworzy cyfrową iluzję ruchu - na ekranie wyświetlany jest określony obraz, po czym szybko zamienia się go na następny - podobny do poprzedniego, lecz z nieznacznymi zmianami w pozycji obiektów.

W przypadku animacji 3D, obiekty (modele) budowane (modelowane) są na ekranie komputera, po czym trójwymiarowe figury otrzymują wirtualny szkielet.

Przykładem działań wnioskodawcy jest np. tworzenie cyfrowo odwzorowanych postaci oraz wprawienie ich w ruch - usługą wykonywaną przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahentów jest odwzorowanie cyfrowe obrazu zgodnie z wytycznymi reżysera oraz wykonanie zadań aktorskich poprzez nadanie mimiki twarzy, ciężaru i charakteru mowy ciała postaci. Rezultaty pracy Wnioskodawcy są przesyłane do kontrahenta.

W ramach oprawy graficznej Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie animacji napisów, retuszowanie obrazu, dodawanie efektów specjalnych, nakładanie napisów i grafiki na ujęcia, korekty obrazu oraz wszelkie inne działania mające na celu poprawę wizualną i graficzną obrazu i dźwięku.

Wnioskodawca nie świadczy żadnych usług wskazanych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, które wykluczałyby prawo do wyboru opodatkowania w formie ryczałtu.

W związku ze świadczonymi usługami na rzecz swoich kontrahentów, Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat wykonywanych czynności oraz ich wykonywanie. Czynności te nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności. Wnioskodawca jako wykonawca czynności ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Przychody Wnioskodawcy osiągnięte w 2023 r. z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczyły równowartości 2 000 000 euro.

Ideą świadczonych usług jest kompleksowa obsługa zleceniodawców mająca na celu z jednej strony tworzenie animacji i grafiki komputerowej przy wykorzystaniu dostępnych technologii oraz świadczenia usług towarzyszących takich jak animacja napisów, retuszowanie obrazu, dodawanie efektów specjalnych, nakładanie napisów i grafiki na ujęcia, korekty obrazu oraz wszelkie inne działania mające na celu poprawę wizualną i graficzną obrazu i dźwięku.

Przedmiotem złożonego wniosku jest określenie właściwej stawki ryczałtu, tj. czy przychód z tytułu tworzenia produktów cyfrowych (np. animacji komputerowych) będzie podlegał opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5% zaś działalność wnioskodawcy w wyniku której nie dochodzi do stworzenia dzieła cyfrowego lub dzieła fizycznego należy zakwalifikować do świadczenia usług opodatkowanych stawką 8,5%.

Wnioskodawca nie jest agencją reklamową i nie jest osobą tworząca oprogramowanie, jednakże znajomość rynku medialnego oraz branży IT pozwala na zwiększenie skuteczności działania Wnioskodawcy jako przedsiębiorcy zajmującego się tworzeniem grafiki i animacji komputerowej.

Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że:

  • Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie jednoosobowej działalności gospodarczej. Zgodnie z wpisem do Centralnej Ewidencji i Informacja o Działalności Gospodarczej, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od dnia 24 marca 2000 r.

Działalność gospodarcza jest prowadzona w zakresie wspomagania działalności artystycznej. Główne działania to wspomagania działalności teatrów i telewizji przy tworzeniu scenografii (świetlnej, multimedialnej oraz fizyczne inscenizacje).

Obecnie w związku ze zmianami gospodarczymi (rozwój usług multimedialnych) Wnioskodawca świadczy głównie kompleksowe usługi w zakresie tworzenia grafiki i animacji komputerowych, w tym realizuje trójwymiarowe efekty specjalne i animacje na potrzeby telewizji, kina, teatru oraz wielkoformatowych widowisk na żywo.

Dodatkowo Wnioskodawca świadczy także usługi mające na celu poprawę wizualną i graficzną obrazu i dźwięku.

Sporadycznie Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie produkcji filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych.

  • Głównym przedmiotem działalności jest tworzenie cyfrowych projekcji scenograficznych (animacje komputerowe) do programów telewizyjnych. W zależności od zakresu prac (jakie czynności są realizowane) Wnioskodawca klasyfikuje te usługi pod symbolami: 59.12.14.0 (Usługi związane z efektami wizualnymi) lub pod symbolem 59.12.15.0 (Usługi związane z animacją).

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę mające na celu poprawę wizualną i graficzną obrazu i dźwięku (np. retuszowania obrazu, dodawanie efektów specjalnych, nakładanie napisów i grafiki na ujęcia, korekty obrazu i dźwięku) Wnioskodawca klasyfikuje pod symbolem 59.12.19.0 - Pozostałe usługi postprodukcyjne związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi.

  • Wnioskodawca złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne na początku roku 2022 wybierając tą formę rozliczenia od 1 stycznia 2022 r.
  • Wnioskodawca od wielu lat osiąga przychody opisane we wniosku. Wraz z postępem cyfryzacji skala działalności dotycząca tworzenia produktów cyfrowych i usług mających na celu poprawę wizualną i graficzną obrazu i dźwięku ulegała stopniowemu zwiększeniu w stosunku do tworzenia fizycznych scenografii. Usługi te były świadczone zarówno w roku 2022, w roku 2023 jak również są świadczone w roku 2024 (tj. były świadczone przez cały okres, kiedy nastąpił wybór formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

Przedmiotem zapytania jest działalność Wnioskodawcy realizowana w sposób powtarzalny (ten sam zakres działań) w roku 2022, w roku 2023 oraz usługi świadczone w roku 2024. Usługi te Wnioskodawca zamierza także świadczyć w latach następnych (jeżeli będzie istniał popyt na te usługi).

  • Głównymi kontrahentami są spółki prawa handlowego (teatry, telewizja, organizatorzy występów artystycznych) jak również zagraniczne podmioty (także spółki). Wnioskodawca jednakże nie wyklucza, iż usługi te sporadycznie mogą być świadczone na rzecz osób fizycznych (jeżeli takie zapotrzebowanie się pojawi).
  • Obecnie usługi te są świadczone na rzecz podmiotów niepowiązanych (nie istnieją żadne powiązania osobiste czy gospodarcze).

 Wnioskodawca nie jest wspólnikiem/udziałowcem w Spółkach, dla których są świadczone usługi. Wnioskodawca nie pełni w tych Spółkach funkcji zarządczych.

  • Sporadycznie Wnioskodawca może wykonywać także inne usługi na rzecz swoich kontrahentów (spółek). Przykładem świadczonych usług jakie może świadczyć Wnioskodawca (nie objętych przedmiotowym wnioskiem) mogą być np. usługi tworzenia filmów o charakterze reklamowym/promocyjnym czy też tworzenie scenografii fizycznych (np. tworzenie scenografii dla widowisk wielkoformatowych).

Zakres możliwych do realizacji prac możliwych do wykonywania jest dość szeroki i opiera się na uzdolnieniach artystycznych Wnioskodawcy w połączeniu z wiedzą techniczną i informatyczną. Zakres świadczonych usług jest zawsze wypadkową wzajemnych negocjacji oraz możliwości jakie prezentuje Wnioskodawca.

  • Wnioskodawca prowadzi ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności odrębnie.
  • Zarówno w okresie opodatkowania ryczałtem jak również w okresie 2 lat poprzedzających wybór formy opodatkowania ryczałtem, Wnioskodawca nie był zatrudniony u kontrahentów na umowę o pracę.
  • W ramach wykonywanych usług - Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności
  • Czynności/zadania jakie Pan wykonuje w ramach świadczonych przez Pana usług to: - tworzenie animacji komputerowych - animacja pozwala na wprowadzenie w ruch obrazów, zdjęć i ilustracji prezentowanych w formie cyfrowej. Nieruchoma postać może ożyć na ekranie i opowiedzieć fascynującą opowieść, która wciągnie widza od samego początku aż do napisów końcowych. To wszechstronna technika filmowa, która sprawdza się zarówno w przypadku filmów pełnometrażowych jak i przy tworzeniu filmów krótkometrażowych (technika także wykorzystywana przy tworzeniu oprawy różnego rodzaju imprez). Jest to zapis cyfrowy o określonym wyglądzie i określonych cechach.

-tworzenie scenografii komputerowych - polega na stworzeniu obrazu cyfrowego wyświetlanego na monitorach zamontowanych na scenie lub też obrazu emitowanego przez specjalne projektory na odpowiednio dobranym tle. W ramach scenografii może być prezentowane określone tło lub kształt jako element większej całości (np. w przedstawieniach teatralnych może to być projekcja określonych obrazów jako uzupełnienie występu artystycznego). Teatry korzystają ze scenografii komputerowej jako nowoczesne rozwiązania wizualne wzbogacają ofertę artystyczną.

- poprawa wizualna i graficzną obrazu i dźwięku - są to czynności zmierzające do poprawy/korekty określonego tekstu/grafiki podkreślając lub uwypuklając najważniejsze cechy prezentowanego produktu lub dodając dodatkowe elementy. Wnioskodawca otrzymuje cyfrowy produkt, który podlega działaniom mającym na celu dostosowanie tego dzieła do wymogów zamawiającego. Jest to działanie mające na celu zmianę lub wyostrzenie kolorów, wyeksponowanie określonych elementów wizualizacji, dodanie lub retusz ścieżki dźwiękowej, wkomponowanie animacji cyfrowej do materiału wideo, dodanie napisów do filmu oraz inne działania o charakterze korekcyjnym. Całość działań musi być tak dokonana, aby prezentowane dzieło spełniało określone wymogi z zakresu informatyki.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że :

Odpowiednie PKWiU dla każdego rodzaju świadczonych przez Wnioskodawcę usług opisanych we wniosku to:

  • tworzenie animacji komputerowych - PKWiU 59.12.15.0 opisane jako usługi związane z animacją,
  • tworzenie scenografii komputerowych - PKWiU 59.12.14.0 opisane jako usługi związane z efektami wizualnymi,
  • poprawa wizualna i graficzną obrazu i dźwięku - PKWiU 59.12.19.0 opisane jako pozostałe usługi postprodukcyjne związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi.

W zależności od uzgodnień z kontrahentem może to być zarówno usługa kompleksowa jak również oddzielnie świadczone usługi, które są oddzielnie wycenione i opisane, a później fakturowane tylko w tej części (np. zlecenie tylko na animację komputerową lub też usługa poprawy wizualnej obrazu lub dźwięku określonego materiału wideo).

W niektórych przypadkach zlecana jest Wnioskodawcy kompleksowa usługa na całokształt czynności, gdzie dominującą rolą jest zwykle tworzenie całej scenografii komputerowej wraz z animacją. Elementem uzupełniającym są w takim przypadku pewne czynności o charakterze poprawy wizualnej - np. może być dodany określony tekst, który ma wspomóc osoby niesłyszące.

W większości przypadków jest to kompleksowa usługa na świadczenie usług (np. scenografii komputerowej), gdzie Wnioskodawca będzie odpowiedzialny za wszystkie elementy jakie mają wpływ na odbiór wizualny stworzonego materiału. W takim przypadku Kontrahenci oczekują określonego efektu opisanego umownie. Cena obejmuje wszystkie elementy/czynności jakie musi wykonać Wnioskodawca bez podziału na poszczególne zadania.

Zdarzają się jednak sytuacje (zwłaszcza przy dużych produkcjach np. realizowanych przez stacje telewizyjne), kiedy klienci zwracają się z prośbą tylko o wykonanie określonej części pracy (np. tylko stworzenie animacji komputerowej). W takim przypadku cena jest określona za ten jeden element/czynność.

W przypadku usługi kompleksowej (złożonej) głównym celem umowy jest stworzenie określonej scenografii komputerowej obejmujacej szereg różnych elementów/zadań jakie muszą być wykonane. Tego typu czynność jest klasyfikowana pod PKWiU 59.12.14.0 - usługi związane z efektami wizualnymi.

W przypadku umowy kompleksowej umowa określa jedną kwotę należna wykonawcy za całe wykonane dzieło. Kwota płatności może być podzielona na etapy uzależnione od realizacji dzieła.

Pytania

1)Czy przychód Wnioskodawcy z tytułu tworzenia produktów cyfrowych (np. animacji komputerowych) będzie podlegał opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

2)Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę mające na celu poprawę wizualną i graficzną obrazu i dźwięku będą podlegały opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

1)Zdaniem Wnioskodawcy przychód z tytułu tworzenia produktów cyfrowych (np. animacji komputerowych) będzie podlegał opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

2)Zdaniem Wnioskodawcy, usługi świadczone przez Wnioskodawcę mające na celu poprawę wizualną i graficzną obrazu i dźwięku będą podlegały opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym.

Prowadzenie jednoosobowej pozarolniczej działalności gospodarczej co do zasady charakteryzuje się tym, iż przedsiębiorca samodzielnie kształtuje swoje relacje z klientami, które finalnie swoje odzwierciedlenie znajdują w umowie. Treść umowy jest wypadkową wzajemnych negocjacji, a umowa zawiera m.in. sposób i termin realizacji określonej usługi. Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę nie posiada przymiotu wykonywania czynności pod "czyimś kierownictwem" ponieważ Wnioskodawca sam organizuje swoją pracę (niezbędny czas, wybór miejsca) oraz samemu podejmuje decyzje co do obsługi otrzymanych zleceń.

Niewątpliwie prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest działalnością zarobkową (działalność której celem jest „zarabianie”, generowanie zysku, zapewnienie określonego dochodu). Sposób jej prowadzenia jest podporządkowany temu, aby osiągać jak najlepsze wyniki gospodarcze.

Niewątpliwie też działalność gospodarcza jest prowadzona we własnym imieniu - Wnioskodawca jest zarejestrowanym przedsiębiorcą, występuje w relacjach handlowych jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, wystawia faktury w swoim imieniu.

Także przesłanka prowadzenia w sposób zorganizowany i ciągły (działalność prowadzona w sposób uporządkowany, przygotowany, w sposób stały z nastawieniem, że będzie to również trwało w przyszłości) została spełniona.

Tym samym należy wskazać, iż dochód uzyskiwany przez Wnioskodawcę może podlegać opodatkowaniu zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Stosownie zaś do art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej wysokości 2 000 000 euro. Także ta przesłanka została spełniona przez Wnioskodawcę.

Przepis art. 8 ustawy zawiera negatywny katalog przesłanek wyłączający prawo podatnika do ryczałtu - opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

  • prowadzenia aptek,
  • działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
  • działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej;

  • samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
  • w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
  • samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W przypadku Wnioskodawcy żadna z tych przesłanek nie ma zastosowania.

Zgodnie zaś z art. 9 ust. 1 ww. ustawy sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Jednocześnie w myśl art. 9 ust. 1b ustawy dokonany wybór formy opodatkowania dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie ustawowym złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym.

Wnioskodawca w latach wcześniejszych złożył stosowne oświadczenie wybierając ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jako formę opodatkowania i nie złożył oświadczenia o rezygnacji z tej formy opodatkowania lub wybrania innej formy opodatkowania. Tym samym Wnioskodawca podlega opodatkowaniu zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W art. 12 wskazane są stawki podatku w zależności od rodzaju prowadzonej działalności. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy, stawka podatku wynosi 5,5% dla przychodów z działalności wytwórczej, zaś dla działalności usługowej ustawa w art. 12 ust. 1 określa różne stawki w zależności od rodzaju świadczonych usług.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z zastrzeżeniem pkt 2 (działalność gastronomiczna) i 3 (działalność usługowa w zakresie handlu).

Zgodnie zaś z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy, działalność wytwórcza jest działalnością w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Należy jednocześnie wskazać, iż Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług nie opisuje sytuacji, kiedy kilka czynności nakłada się na siebie wzajemnie, co może rodzić problemy w zakresie doboru odpowiedniego kodu PKWiU i określenia czy dane czynności są usługami czy też działalnością wytwórczą.

Jak wskazano we wniosku, działalność, którą Wnioskodawca wykonuje, polega na tworzeniu animacji komputerowych oraz usług w zakresie oprawy graficznej i scenograficznej.

Wnioskodawca sprzedając animację komputerową sprzedaje prawo do wykorzystania stworzonego dzieła cyfrowego (obrazu, układu graficznego itp.). Wnioskodawca tworzy dzieło cyfrowe, które podlega sprzedaży.

Produkty cyfrowe są ściśle związane z procesami tworzenia, rozwijania i wykorzystywania zdobytej wiedzy, a także stanowią wynik ludzkiej twórczości i kreatywności oraz wszelkich inwencji, które stanowią przedmiot obrotu gospodarczego. Produkty cyfrowe podlegają ochronie praw własności jako wytwór pracy autora.

Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, że działalność Wnioskodawcy, w wyniku której powstaną nowe wyroby cyfrowe np. w postaci animacji komputerowej, które następnie zostaną sprzedane, należy zakwalifikować jako działalność wytwórczą w rozumieniu Ustawy i opodatkować według stawki 5,5%. Natomiast działalność wnioskodawcy w wyniku której nie dochodzi do stworzenia dzieła cyfrowego lub dzieła fizycznego należy zakwalifikować do usług.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi od 2% do 17%, w tym dla działalności usługowej w zakresie 8,5% do 17%. Ustawa uzależnia stawkę podatku w zależności od rodzaju świadczonych usługi.

Należy wskazać iż ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy przy tym wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie oprawy graficznej. W ramach oprawy graficznej Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie animacji napisów, retuszowanie obrazu, dodawanie efektów specjalnych, nakładanie napisów i grafiki na ujęcia, korekty obrazu oraz wszelkie inne działania mające na celu poprawę wizualną i graficzną obrazu i dźwięku.

Wykonywana działalność w ocenie Wnioskodawcy będzie objęta kodami PKWiU pod symbolami: 59.12.14.0 - Usługi związane z efektami wizualnymi, 59.12.15.0 - Usługi związane z animacją, 59.12.19.0 - Pozostałe usługi postprodukcyjne związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi.

Opisane kody PKWiU nie zostały wyodrębnione jako podlegające opodatkowaniu według konkretnej stawki, a tym samym należy zastosować stawkę ogólna przewidzianą dla innych usług niż opodatkowanych stawkami przypisanymi do konkretnych usług.

Stawka 8,5% jest stosowana dla usług, jeżeli inne stawki o ściśle sprecyzowanych kodach PKWiU nie mają zastosowania - zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy.

Tym samym opodatkowanie przychodu niebędącego następstwem sprzedaży produktów cyfrowych (oprawa graficzna) będzie podlegać opodatkowaniu według stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części nieprawidłowe i w części prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Według art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)uchylony

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) - e) uchylony

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

1.wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

2.podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 cyt. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 9 ust. 1c ww. ustawy:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. 2020 r. poz. 2296 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 1641), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zależy od rodzaju faktycznie prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 5,5% przychodów z działalności przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy);
  • 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy).

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) jest klasyfikacją produktów pochodzenia krajowego oraz z importu, przy czym, pod pojęciem produktów rozumie się wyroby i usługi:

1)wyroby stanowią: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów - o ile występują w obrocie,

2)usługi stanowią:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz a rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Pojęcie usług według PKWiU nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.

Każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę. Zaliczenie określonego produktu do właściwego grupowania PKWiU 2015 należy do obowiązków producenta (usługodawcy) tego produktu. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU 2015, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Definicja działalności wytwórczej została przez ustawodawcę zawarta w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z treścią tego przepisu:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność wytwórcza - działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to m.in.: zrobić, wyprodukować coś (Słownik języka polskiego PWN, www.sjp.pwn.pl).

O zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych, czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu. Wyrób ten ma być nowy.

Słownik języka polskiego definiuje przymiotnik „nowy” m.in. jako „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”. Należy zatem stwierdzić, że cecha nowości ma się odnosić do tego, że przedmiot ten wcześniej nie istniał, zaś powstał właśnie w wyniku działań podatnika (polegających na wytworzeniu, wyprodukowaniu czegoś) (A. Bartosiewicz, R. Kubacki. Komentarz do art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, lex 8474).

Ponadto podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z opisu sprawy oraz uzupełnienia wynika, że:

1)Indywidualną działalność gospodarczą prowadzi Pan od 24 marca 2000 r.

2)Wniosek dotyczy roku podatkowego 2022, 2023, 2024 i lat kolejnych.

3)W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy Pan głównie kompleksowe usługi z zakresie tworzenia grafiki i animacji komputerowych, w tym realizuje trójwymiarowe efekty specjalne i animacje na potrzeby telewizji, kina, teatru oraz wielkoformatowych widowisk na żywo. Dodatkowo świadczy Pan także usługi mające na celu poprawę wizualną i graficzną obrazu i dźwięku.

4)Świadczone usługi zostały zakwalifikowane przez Pana do następujących grupowań PKWiU: 59.12.14 - „Usługi związane z efektami wizualnymi”, 59.12.15 - „Usługi związane z animacją”, 59.12.19.0 - Pozostałe usługi postrodukcyjne związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi.

5)Wnioskodawca nie jest agencją reklamową i nie jest osobą tworząca oprogramowanie.

6)Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

7)Złożył Pan w wymaganym terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

8)Nie jest Pan wspólnikiem/udziałowcem, dla których świadczy lub będzie świadczyć usługi opisane we wniosku. Nie pełni Pan w Spółkach funkcji zarządczych.

9)Pana przychód nie przekroczył i nie przekroczy limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

10)W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym Pan korzysta z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zostaną zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

11)Prowadzi Pan ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności odrębnie.

Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - usługi związane z animacją 59.12.15.0 - grupowanie to obejmuje: tworzenie obrazów, projektów abstrakcyjnych i podobnych oryginałów kompozycji realizowane przez zastosowanie różnego rodzaju technik, włączając animację komputerową lub wg kolejności rysunków, usługi związane z animacją postaci lub przedmiotów wykonanych z gliny. Na tle przedstawionego opisu Organ stwierdza, że wykonując usługi przedstawione w stanie faktycznym sprawy, wbrew temu, co wskazał Pan we wniosku, nie prowadzi Pan działalności wytwórczej, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jak bowiem wynika z opisu stanu faktycznego oraz uzupełnieniach wniosku, przedmiotem prowadzonej przez Pana działalności jest świadczenie usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolami: 59.12.14.0 - Usługi związane z efektami wizualnymi, 59.12.15.0 - Usługi związane z animacją, 59.12.19.0 - Pozostałe usługi postprodukcyjne związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawne wskazać należy, że uzyskiwane przychody ze świadczenia usług, sklasyfikowanych wg PKWiU 59.12.14.0 - „Usługi związane z efektami wizualnymi”, PKWiU 59.12.15.0 - „Usługi związane z animacją”, PKWiU 59.12.19.0 - „Pozostałe usługi postprodukcyjne związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi” - podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jeżeli w latach późniejszych wystąpi analogiczny stan faktyczny do przedstawionego w opisie sprawy i stan prawny przepisów nie ulegnie zmianie, to uzyskiwane przychody ze świadczenia ww. usług, również będą podlegały opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k - 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00