Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 21 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.352.2024.2.ID
Opodatkowanie działalności ryczałtem ewidencjonowanym (PKWiU 29.20.30.0).
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 9 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania działalności ryczałtem ewidencjonowanym (PKWiU 29.20.30.0). Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 czerwca 2024 r. (wpływ 14 czerwca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalności gospodarczą, rezydentem Polski i posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
Przedmiotem Pana działalności gospodarczej wpisanej do CEiDG jest:
·25.50.Z - Kucie, prasowanie, wytłaczanie i walcowanie metali, metalurgia proszków,
·25.61.Z - Obróbka metali i nakładanie powłok na metale,
·25.62.Z - Obróbka mechaniczna elementów metalowych,
·29.20.Z - Produkcja nadwozi do pojazdów silnikowych, produkcja przyczep i naczep,
·33.12.Z - Naprawa i konserwacja maszyn,
·45.19.Z - Sprzedaż hurtowa i detaliczna pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli,
·45.20.Z - Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli,
·47.52.Z - Sprzedaż detaliczna drobnych wyrobów metalowych, farb i szkła prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,
·47.79.Z - Sprzedaż detaliczna artykułów używanych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,
·68.10.Z - Kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek,
·68.20.Z - Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,
·77.11.Z - Wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek,
·81.29.Z - Pozostałe sprzątanie.
Spośród tych działalności faktycznie wykonywane są:
·handel maszynami używanymi do obróbki metali (kupowanie starych tokarek, frezarek wiertarek, ich remontowanie i sprzedaż),
·handel blachą i stalą,
·usługi cięcia i gilotynowego blach,
·usługi cięcia i wyginania w prasach krawędziowych różnych elementów metalowych ze stali,
·produkcja małoseryjna przyczep rolniczych (około 10 sztuk rocznie, na które otrzymuje Pan homologację jednostkową).
Nie zajmuje się Pan natomiast produkcją nadwozi do pojazdów silnikowych, która jest w jednym grupowaniu kodów PKD z produkcją przyczep.
Działalność gospodarczą prowadzi Pan nieprzerwanie od 17 października 2005 r. i dotychczas cały czas korzystał Pan z form opodatkowania opartych na zasadach ogólnych oraz podatku liniowego. W 2024 r. zdecydował się Pan jednak zmienić formę opodatkowania, zrezygnował z zasad ogólnych i wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Z uwagi na to, że spada zainteresowanie kupnem nowych przyczep rolniczych, a rolnicy wolą remontować stare przyczepy, postanowił Pan dostosować się do potrzeb rynku i wytwarzać części zamienne i podzespoły do starych modeli dostępnych na rynku, które nie są produkowane od lat 80. Chodzi o przede wszystkim o takie elementy jak: profile burtowe, podłużnice ramy i kule wywrotu do kipra przyczepy. Produkty te są wytwarzane w nieskomplikowany sposób z wykorzystaniem dostępnego materiału i posiadanych maszyn. Wyprodukowanie profilu burtowego, czy ramy wymaga doboru właściwego gatunku stali i odpowiedniej obróbki mechanicznej (gięcia). Działalność produkcyjna wykonywana jest z wykorzystaniem wyrobów własnych (materiałów, surowców nabytych i stanowiących Pana własność).
Sposób wytwarzania produktów jest następujący:
a)wyprodukowanie profilu burtowego przyczepy - blachę zagina się na prasie na różnego rodzaju wzory i długości,
b)wyprodukowanie podłużnicy ramy - podłużnicę z blachy w twardym gatunku gnie się w ceowniku nierównoramiennym,
c)wyprodukowanie kuli wywrotu - kule wywrotu toczy się z wałka hutniczego, a kielich wierci z rury i spawa denko.
Taka produkcja części do przyczep rolniczych wykonywana jest w ramach posiadanych kodów PKD: 25.50.Z - Kucie, prasowanie, wytłaczanie i walcowanie metali, metalurgia proszków, 25.61.Z - Obróbka metali i nakładanie powłok na metale, 25.62.Z - Obróbka mechaniczna elementów metalowych.
Pierwszej sprzedaży części do przyczepy w 2024 r. dokonał Pan 23 stycznia 2024 r., a potem dokonał jeszcze kilka takich sprzedaży. Przychody ze sprzedaży części do przyczep zaliczył Pan do przychodów z działalności wytwórczej i opodatkował stawką 5,5%.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że w 2024 r. prowadzona jest ewidencja przychodów jako dokumentacja podatkowa prowadzonej działalności gospodarzącej. Oświadczenie o wyborze opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych złożył Pan 17 stycznia 2024 r. poprzez odpowiednią zmianę we wpisie w CEiDG.
Klasyfikacja PKWiU działalności, która jest przedmiotem interpretacji to - 29.20.30.0 - Części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego.
Pozostałe wykonywane usługi klasyfikuje Pan w następujący sposób:
·28.30.70.0 - Przyczepy samozaładowcze lub samowyładowcze oraz naczepy dla celów rolniczych,
·25.50.11.0 - Usługi kucia metali,
·25.50.12.0 - Usługi wytłaczania, prasowania metali,
·25.50.13.0 - Usługi formowania metali pozostałymi technikami,
·25.61.22.0 - Pozostałe usługi powierzchniowej obróbki metali,
·25.62.20.0 - Pozostałe usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych,
·24.10.31.0 - Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości > 600 mm, ze stali niestopowej,
·24.10.33.0 - Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości > 600 mm, ze stali nierdzewnej,
·47.00.99.0 - Sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów używanych,
·47.00.88.0 - Sprzedaż detaliczna maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych.
Spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. osiągnął Pan w poprzednim roku podatkowym przychody nieprzekraczające 2 000 000 euro. Do wykonywanej działalności nie mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy, inne niż art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f), który jest przedmiotem wniosku.
Prowadzona przez Pana działalność jest:
·działalnością wytwórczą w zakresie produkcji przyczep rolniczych (28.30.70.0) i produkcji części do przyczep rolniczych (29.20.30.0),
·działalnością usługową w zakresie PKWiU 25.50.11.0, 25.50.12.0, 25.50.13.0, 25.61.22.0, 25.62.20.0.
W prowadzonej ewidencji przychodów jest Pan w stanie określić przychód z działalność opodatkowany różnymi stawkami.
Pytanie
Czy dokonanie sprzedaży wyprodukowanych części do przyczep rolniczej pozbawia Pana prawa do opodatkowania ryczałem od przychodów ewidencjonowanych w związku z ww. art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1993 z późn. zm.), dalej: „ustawa o ryczałcie”?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, nie utracił Pan prawa do korzystania z ryczałtu ewidencjonowanego.
Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jak precyzuje art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych.
Jak stanowi art. 6 ust. 2 ustawy o ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i me korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Podatnicy, którzy planują skorzystać z opodatkowania przychodów w formie ryczałtu, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, powinni złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Ustawa zawiera także przesłanki negatywne stosowania ryczałtu do opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej. Mianowicie, w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b (przychody z tytułu najmu i podnajmu, itp., które można opodatkować w formie ryczałtu również przez nw. podatników), nie stosuje się do podatników
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3.
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego.
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona),
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona),
e)(uchylona),
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Wszystkie ustawowe przesłanki do możliwości korzystania z ryczałtu ewidencjonowanego zostały spełnione. Wątpliwości budzi jedynie przepis art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) ww. ustawy.
Zgodnie z powyżej cytowanym art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu „działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych”. W ustawie o ryczałcie nie zostało jednak zdefiniowane pojęcie pojazdu mechanicznego. Pana zdaniem, w celu ustalenia, co należy rozumieć poprzez pojazd mechaniczny należy odnieść się do wykładni językowej tego pojęcia.
Zgodnie ze znaczeniem językowym, pojazd mechaniczny stanowi „pojazd wyposażony w silnik, zdolny do samodzielnego poruszania się po trasach lądowych (np. po torach kol., drogach publicznych); rozróżnia się pojazdy mechaniczne szynowe oraz bezszynowe pojazdy drogowe; do pojazdów mechanicznych bezszynowych należą: samochody (w tym autobusy), trolejbusy, ciągniki, motocykle i pojazdy specjalne (np. czołgi, działa samobieżne, ratraki).” (https: //encyklopedia.pwn.pl/haslo/pojazd-mechaniczny;3959149.html).
Podobnie wskazuje się na https://pl.wikipedia.org/wiki/Pojazd_mechaniczny, gdzie jest wskazane, że pojazd mechaniczny to „pojęcie używane w odniesieniu do pojazdów wyposażonych w silnik.” Jednocześnie na stronie (…), wskazuje się również, że „w przypadku przyczepy i naczepy silnik nie jest umieszczony na pojeździe (tylko poza nim), co jednoznacznie zalicza te pojazdy do grona pojazdów nie mechanicznych”.
Pojazd silnikowy został natomiast zdefiniowany w ustawie z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 450 z późn. zm.) w art. 2 pkt 32) i stanowi: pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru, pojazdu szynowego, roweru, wózka rowerowego, hulajnogi elektrycznej, urządzenia transportu osobistego i wózka inwalidzkiego.
Pana zdaniem, należy wskazać także na odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia Ministra - na interpelację nr 6877 w sprawie wyłączenia z ryczałtu ewidencjonowanego od 1 stycznia 2007 r. podatników prowadzących sprzedaż części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych, wydaną po wprowadzeniu omawianego wyłączenia w przepisach.
W odpowiedzi na interpelację wskazano, że „Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych nie definiuje użytego w art. 8 ust. 1 pkt 8 lit. f), pojęcia „pojazd mechaniczny”, ani też nie odsyła do innych przepisów prawa. Mając na uwadze, że prawo podatkowe jest autonomiczną gałęzią prawa bez wyraźnego odesłania brak jest podstaw do korzystania z odrębnych przepisów. Brak ustawowej definicji tego pojęcia nie uprawnia jednak do dowolnego określania jego zakresu znaczeniowego. Interpretacji tego pojęcia należy dokonać w oparciu o wykładnię językową, która przy rozwiązywaniu problemów podatkowych jest metodą podstawową. Takie stanowisko zajął również Sąd Najwyższy w wyroku z 7 kwietnia 2004 r. SN V KK 337/03, stwierdzając, że w procesie wykładni pierwszeństwo mają dyrektywy językowe.
Według Nowej encyklopedii powszechnej PWN. Wydawnictwo Naukowe PWN, tom 4, Warszawa 1996 r., pojazd mechaniczny to „pojazd wyposażony w silnik, zdolny do samodzielnego poruszania się po trasach lądowych (np. po torach kol., drogach publ.); rozróżnia się p. m. szynowe oraz bezszynowe (drogowe: do p. m. bezszynowych należą: samochody (w tym autobusy), trolejbusy, ciągniki, motocykle i pojazdy specjalne (np. czołgi). (...) Tym samym stwierdzić należy, że zakres przedmiotowy wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, określonego w art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, wyznacza słownikowe znaczenie tego pojęcia.”
Przyczepa jest z kolei definiowana przez Słownik języka polskiego, jako „pojazd bez własnego napędu przystosowany do ciągnięcia go przez inny pojazd” (https://sjp.pwn.pl/slowniki/przyczepa.html).
Naczepę definiuje się natomiast jako „pojazd bez silnika, o przedniej części pozbawionej kół, spoczywającej na ciągniku” (https://sjp.pwn.pl/sjp/naczepa;2485586.html).
W związku z powyższym, ze względu na wykonywaną przez Pana działalność polegającą na sprzedaży części do przyczep rolniczych, które nie stanowią pojazdów mechanicznych (nie posiadają silnika, który wprawia je w ruch) - nie wykonuje Pan działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych i nie podlega wyłączeniu z możliwości opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pana stanowisko potwierdzają także interpretacje indywidualne, wydawane w indywidualnych sprawach podatników.
Tak przykładowo wskazuje się w interpretacji indywidualnej z 24 czerwca 2015 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi Nr IPTPB1/4511-178/15-2/AG: Mając powyższe na uwadze, można przyjąć, że pojazd mechaniczny to pojazd wprawiany w ruch przez umieszczony na nim silnik. Definicja ta zbliżona jest do tej, jaką zawarł Sąd Najwyższy w wyroku z 25 października 2007 r. sygn. akt III KK 270/07.
W cytowanej interpretacji (w której stan faktyczny był nieco odmienny niż w Pana przypadku, tj. pojazdy do których były sprzedawane akcesoria posiadały silnik w odróżnieniu do przyczep i naczep opisanych we wniosku), wskazuje się także, że „Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że sprzedaż części, akcesoriów oraz osprzętu do maszyn i urządzeń, sklasyfikowanych zgodnie z PKWIU w grupowaniach 28.92.2 oraz 28.22, jeżeli posiadają silnik i mogą poruszać się po drogach publicznych, wyłączona jest z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym na mocy art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.
Podobnie wskazuje się w interpretacji indywidualnej z 30 października 2015 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w (…) Nr IPTPB1/4511-455/15-3/AG.
Należy wskazać także na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 października 2018 r. Nr 0115-KDIT3.4011.359.2018.2.JŁ, gdzie z kolei wskazuje się, że przyczepa (wstanie faktycznym z wniosku - przyczepa kempingowa) „nie jest pojazdem wyposażonym w silnik, zdolnym do samodzielnego poruszania się po trasach lądowych, nie jest zatem pojazdem mechanicznym.” I jak się dalej wskazuje w interpretacji, handel podatnika w zakresie sprzedaży namiotów kempingowych/turystycznych, które stanowią akcesoria/elementy przyczepy „nie są objęte pojęciem w zapisie ustawy „działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych”. W związku z tym handel nimi nie spowoduje wyłączenia Wnioskodawcy z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w kontekście art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”
Mając na uwadze powyższe, w Pana ocenie, prowadząc działalność gospodarczą, której przedmiotem jest produkcja wyrobów gotowych, stanowiących części do przyczep rolniczych nieposiadających silników i niestanowiących pojazdów mechanicznych, jest Pan uprawniony do opodatkowania przychodów osiągniętych z tytułu prowadzenia tej działalności w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych.
W szczególności żadna z negatywnych przesłanek z wyżej przytoczonego art. 8 ust. 1 ustawy nie znajdzie zastosowania w analizowanym stanie faktycznym.
W przedmiotowej kwestii warto przytoczyć również treść pisma z 7 stycznia 2013 r. Izby Skarbowej w (…) IBPBI/1/415-1242/12/WRz. Pismo dotyczy następującej interpretacji indywidualnej: Sprawa dotyczyła wniosku, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny: Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą m.in. w zakresie określonym symbolem PKD 29.32.Z. W urzędzie skarbowym poinformowano Ją, że w ramach ww. symbolu PKD może wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i taką też formę opodatkowania wybrała. W ramach ww. działalności zajmuje się m.in. produkcją we własnym zakresie mieszków do samochodowych lewarków zmiany biegów i pokrowców na kierownicę. Jej produkcja sklasyfikowana jest pod symbolem PKD 29.32.Z - Produkcja pozostałych części i akcesoriów do pojazdów silnikowych z wyłączeniem motocykli. Wnioskodawczyni wykonuje mieszki i pokrowce przy użyciu maszyny do szycia z różnego rodzaju materiałów skóropodobnych lub ze skóry. Następnie sprzedaje produkty bezpośrednio zainteresowanym klientom lub drogą internetową poprzez portal (…)”
Wnioskodawczyni zadała następujące pytanie: Czy prowadzona działalność w zakresie produkcji, a następnie sprzedaży produkowanych mieszków do samochodów na lewarki zmiany biegów oraz pokrowców na kierownicę, została prawidłowo opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?
Zdaniem Wnioskodawczyni, działalność którą prowadzi, w zakresie produkcji i sprzedaży mieszków i pokrowców na kierownice, prawidłowo opodatkowała ryczałtem. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność wytwórcza to działalność w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika. Zatem działalność wytwórcza obejmuje wytwarzanie oraz sprzedaż wytwarzanych wyrobów. Wnioskodawczyni dokonuje sprzedaży w ramach działalności wytwórczej, a nie handlowej w związku z czym zastosowała stawkę ryczałtu, wynoszącą 5,5%. W myśl z art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, działalnością usługową w zakresie handlu jest sprzedaż w stanie nieprzetworzonym nabytych uprzednio produktów (wyrobów) towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników. Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy, towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży w stanie nieprzetworzonym. W ramach prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności dochodzi do przetworzenia zakupionych towarów w celu wyprodukowania zupełnie innej rzeczy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej Izba uznała za prawidłowe argumentując następująco: „Podkreślić należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość przedstawionego we wniosku opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdzie w pkt 3 lit. e), jako jedną z przesłanek negatywnych uniemożliwiających korzystanie z opodatkowania w tej formie, ustawodawca wymienił świadczenie usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy. Natomiast w art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) ww. ustawy wskazano, iż opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Należy zwrócić uwagę, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub sprzedaży wytworzonych wyrobów.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy z 20 listopada 1998 r., „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.). wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88. poz. 439 z późn. zm.), z zastrzeżeniem zawartym w pkt 2 definiującym działalność gastronomiczną i pkt 3 definiującym działalność usługową w zakresie handlu. Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, działalność usługowa w zakresie handlu to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników. Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, działalność wytwórcza, to działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika. Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług, bądź sprzedaży wytworzonych produktów do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego w (…). Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wskazać przy tym należy, że w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie są istotne powołane we wniosku symbole Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), co wynika z cyt. pow. art. 4 ust. ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) oraz pkt 5 lit. b) ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
·5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) tej ustawy),
·3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) tej ustawy.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika m.in., że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w ramach której zajmuje się m.in. produkcją we własnym zakresie mieszków do samochodowych lewarków zmiany biegów i pokrowców na kierownicę. Następnie sprzedaje produkty bezpośrednio zainteresowanym klientom drogą internetową poprzez portal (…).
Mając powyższe na względzie oraz przedstawione we wniosku stan faktyczny, stwierdzić należy, iż przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię z ww. tytułu, a więc ze sprzedaży wyprodukowanych przez siebie wyrobów, są przychodami z działalności wytwórczej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Z tej też przyczyny, przychody te mogą być opodatkowane 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o ile oczywiście, pozostałe uzyskiwane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przychody (z działalności innej niż działalność wytwórcza), mogą być opodatkowane w tej formie (kwestia ta nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej). Nadmienić przy tym należy, iż powyższa kwalifikacja uzyskiwanych przez Wnioskodawczynię przychodów, wyklucza możliwość uznania, iż przedmiotem Jej działalności jest handel akcesoriami samochodowymi (mieszkami zmiany biegów i pokrowcami na kierownicę), co w świetle treści art 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. wykluczałoby możliwość korzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej.”
Reasumując, Pana zdaniem nie będzie miało wobec Pana zastosowanie wyłączenie opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych unormowane w art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie utracił Pan z dniem 23 stycznia 2024 r. prawa do ryczałtu i nie musi dokonywać zmiany formy opodatkowania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
-działalność usługowa w zakresie handlu - sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.
-działalność wytwórcza - działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy:
Towary oznaczaj towary handlowe, surowce i materiały podstawowe, z tym że:
a)towarami handlowymi są towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odprzedaży, w stanie nieprzetworzonym,
b)surowcami i materiałami podstawowymi są materiały, które w procesie produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancją gotowego wyrobu; do materiałów podstawowych zalicza się również materiały stanowiące część składową (montażową) wyrobu lub ściśle z wyrobem złączone, z tym, że za surowce i materiały podstawowe nie uważa się paliw i olejów zużywanych w transporcie.
Przez działalność usługową w zakresie handlu, zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 pkt 3 cytowanej ustawy, należy rozumieć - sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów.
Sformułowanie „sprzedaż uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym” należy rozumieć jako sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).
Z kolei, ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to „produkować coś; tworząc wydzielać coś; powodować powstanie czegoś” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).
Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawierają definicji słowa „przetworzone”. „Przetwarzać” w znaczeniu potocznym, to „zmieniać coś, nadając inny kształt, wygląd”. W doktrynie prawa podnosi się, że „nieprzetworzony to taki, który nie został poddany przetworzeniu. W myśl Słownika języka polskiego „przetwarzać” znaczy tyle, co „przekształcić coś twórczo” albo „zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd”. W związku z tym, przez towar nieprzetworzony należy rozumieć taki, którego cech nie zmieniono. Jeśli towar został poddany jakimś pracom (czynnościom), w następstwie których cechy towaru (kształt, wygląd, kolor, funkcja) zostały zmienione, to wówczas towar ten nie jest towarem w stanie nieprzetworzonym. Jego sprzedaż nie będzie już działalnością handlową. Takie czynności zwykle trzeba będzie zakwalifikować do działalności wytwórczej”. (Tak, A. Bartosiewicz, R. Kubacki [w:] A. Bartosiewicz, R. Kubacki, Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Komentarz, Warszawa 2011, art. 4).
W tym samym komentarzu A. Bartosiewicz i R. Kubacki wskazują, że „w myśl Słownika języka polskiego „wyrób” to „przedmiot stanowiący końcowy produkt pracy rzemieślnika lub wynik procesu produkcyjnego zakładu”. Natomiast określenie „wyrobić” (wyrabiać) znaczy m.in. tyle, co „produkować coś”. Można zatem uznać, że wyrobem jest coś, co zostało wytworzone, bądź wyprodukowane. Przepisy nie zawierają definicji wytwarzania (w wyniku czego mają powstawać nowe wyroby). Zgodnie z definicją słownikową „wytwarzać” to „produkować coś, tworząc wydzielać coś, powodować powstanie czegoś”.
O zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu. Słownik języka polskiego definiuje przymiotnik „nowy” m.in. jako „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”. Uznać zatem należy, że cecha nowości ma się odnosić do tego, że przedmiot ten wcześniej nie istniał, zaś powstał właśnie w wyniku działań podatnika (polegających na wytworzeniu, wyprodukowaniu czegoś)”.
Mając na uwadze powyższe, jeżeli w wyniku podjętych czynności nie dochodzi do przetworzenia nabytych uprzednio rzeczy (towarów), to rzeczy te (towary) przeznaczone do dalszej odsprzedaży traktowane będą jako towary handlowe, a działalność polegającą na sprzedaży ww. towarów należy zaliczyć do działalności usługowej w zakresie handlu. Natomiast jeśli z wyniku podjętych czynności nabyte uprzednio rzeczy (towary) zmieniają swój charakter, formę, kształt, cechy, przeznaczenie, itp., oznacza to, że doszło do wytworzenia nowych rzeczy. Działalność powodująca powstanie nowych rzeczy stanowi wówczas działalność wytwórczą określoną w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) oraz pkt 7 lit. b) tej ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton;
-3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zwracam także uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że jest Pan osoba fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą. Oświadczenie o wyborze opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych złożył Pan 17 stycznia 2024 r. poprzez odpowiednią zmianę we wpisie w CEiDG. Spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Z uwagi na to, że spada zainteresowanie kupnem nowych przyczep rolniczych, a rolnicy wolą remontować stare przyczepy postanowił Pan dostosować się do potrzeb rynku i wytwarzać części zamienne i podzespoły do starych modeli dostępnych na rynku, które nie są produkowane od lat 80. Chodzi o przede wszystkim o takie elementy jak: profile burtowe, podłużnice ramy i kule wywrotu do kipra przyczepy. Produkty te są wytwarzane w nieskomplikowany sposób z wykorzystaniem dostępnego materiału i posiadanych maszyn. Wyprodukowanie profilu burtowego, czy ramy wymaga doboru właściwego gatunku stali i odpowiedniej obróbki mechanicznej (gięcia). Działalność produkcyjna wykonywana jest z wykorzystaniem wyrobów własnych (materiałów, surowców nabytych i stanowiących Pana własność).
Sposób wytwarzania produktów jest następujący:
a)wyprodukowanie profilu burtowego przyczepy - blachę zagina się na prasie na różnego rodzaju wzory i długości,
b)wyprodukowanie podłużnicy ramy - podłużnicę z blachy w twardym gatunku gnie się w ceowniku nierównoramiennym,
c)wyprodukowanie kuli wywrotu - kule wywrotu toczy się z wałka hutniczego, a kielich wierci z rury i spawa denko.
Pierwszej sprzedaży części do przyczepy w 2024 r. dokonał Pan 23 stycznia 2024 r., a potem dokonał jeszcze kilka takich sprzedaży. Przychody ze sprzedaży części do przyczep zaliczył Pan do przychodów z działalności wytwórczej i opodatkował stawką 5,5%. Wskazał Pan, że klasyfikacją PKWiU działalności, która jest przedmiotem wniosku jest PKWiU 29.20.30.0 - Części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego,
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług grupowanie 29.20.30.0 obejmuje:
·podwozia do przyczep i naczep oraz pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane,
·karoserie przyczep i naczep oraz pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane,
·osie przyczep i naczep oraz pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane,
·części przyczep i naczep oraz pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane (z wył. podwozi, karoserii i osi).
Analizując przedstawiony przez Pana stan faktyczny, stwierdzić należy, że z przedstawionego opisu wynika, że nie dokonuje Pan sprzedaży w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, lecz wytwarza części zamienne i podzespoły do starych modeli dostępnych na rynku. Wyprodukowanie profilu burtowego, czy ramy wymaga doboru właściwego gatunku stali i odpowiedniej obróbki mechanicznej (gięcia). Działalność produkcyjna wykonywana jest z wykorzystaniem wyrobów własnych (materiałów, surowców nabytych i stanowiących Pana własność). W wyniku prowadzonych przez Pana czynności powstają nowe wyroby - części do przyczep. Zatem, Pana działalność należy zakwalifikować do działalności wytwórczej, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny, stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze sprzedaży wyprodukowanych przez siebie części do przyczep, są przychodami z działalności wytwórczej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a zatem mogą być opodatkowane 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Powyższa kwalifikacja uzyskiwanych przez Pana przychodów, stanowi więc, że nie zachodzi wobec Pana wyłączenie, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, które wykluczałoby możliwość korzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jako formy opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej.
Zatem, Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pana zapytania (możliwości opodatkowania przychodów ryczałtem ewidencjonowanym z tytułu Pana działalności objętej klasyfikacją wg PKWiU 29.20.30.0), natomiast nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu sprawy i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej, które nie były przedmiotem Pana wniosku.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazać należy, że dotyczą one konkretnych spraw podatników osądzonych w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right