Interpretacja indywidualna z dnia 18 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.399.2020.9.APO
1) Czy fakt wykorzystania przez Spółkę magazynów położonych poza TRI do magazynowania produktów objętych Decyzjami wraz z produktami nabywanymi od podmiotów trzecich wpływa na zakres korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT? 2) Czy wykorzystanie przez Spółkę magazynów znajdujących się poza TRI w związku z magazynowaniem produktów objętych Decyzjami wraz z produktami nabywanymi od podmiotów trzecich oznacza, że Spółka powinna stosować przepisy rozdziału 1a oddziału 2 ustawy o CIT w celu zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT?
Interpretacja indywidualna po wyroku sądu – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
1)ponownie rozpatruję sprawę Państwa wniosku z 20 sierpnia 2020 r. (data wpływu 24 sierpnia 2020 r.) – uwzględniam przy tym wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 lutego 2024 r. sygn. akt II FSK 707/21;
2)stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia w podatku dochodowym od osób prawnych, jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 sierpnia 2020 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:
-fakt wykorzystania przez Spółkę magazynów położonych poza TRI do magazynowania produktów objętych Decyzjami wraz z produktami nabywanymi od podmiotów trzecich wpływa na zakres korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT,
-wykorzystanie przez Spółkę magazynów znajdujących się poza TRI w związku z magazynowaniem produktów objętych Decyzjami wraz z produktami nabywanymi od podmiotów trzecich oznacza, że Spółka powinna stosować przepisy rozdziału 1a oddziału 2 ustawy o CIT, w celu zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X Spółka Akcyjna (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”), jest spółką holdingową oraz produkcyjną dystrybucyjną należącą do grupy kapitałowej X (dalej: „Grupa”). Grupa prowadzi działalność w zakresie produkcji oraz dystrybucji (…). Wnioskodawca posiada siedzibę na terytorium Polski oraz na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2473 z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”), podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.
Wnioskodawca decyzją o nr (…) z dnia (…) 2019 r. (dalej: „Decyzja”), wydaną przez (…) Specjalną Strefę Ekonomiczną Sp. z o.o. na podstawie art. 13, art. 14 i art. 15 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji z dnia 10 maja 2018 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 1162), w związku z § 3, § 4, § 7 i § 8 ust. 7 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1713), z § 1 Rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 29 sierpnia 2018 r. w sprawie powierzenia zarządzającemu (…) Specjalną Strefą Ekonomiczną wydania decyzji o wsparciu oraz wykonywania kontroli realizacji decyzji o wsparciu (Dz. U. z 2018 r. poz. 1701) oraz na podstawie § 1 pkt 8) Rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 29 sierpnia 2018 r. w sprawie ustalenia obszarów i przypisania ich zarządzającym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1698) oraz art. 104 ustawy kodeks postępowania administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 z póżn. zm.), działającej w imieniu Ministra Przedsiębiorczości i Technologii po rozpatrzeniu wniosku Spółki otrzymał wsparcie na prowadzenie działalności gospodarczej.
Udzielone wsparcie dotyczy działalności gospodarczej rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie następujących wyrobów wytworzonych lub usług określonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.):
Sekcja C, dział 10, pozycja 10.31.11.0
-Ziemniaki zamrożone;
Pozycja 10.39.11.0
-warzywa zamrożone;
Pozycja 10.39.21.0
-owoce i orzechy zamrożone, gotowane lub nie;
Pozycja 10.61.24.0
-mieszaniny i ciasta do wytwarzania wyrobów piekarskich;
Pozycja 10.73.11.0
-makarony, kluski i podobne wyroby mączne.
Ponadto, decyzją z dnia (…) 2020 r. nr (…) (dalej: „Decyzja 2020”) Minister Rozwoju zmienił Decyzję w ten sposób, że do wskazanego powyżej zakresu wsparcia dodano Pozycję 10.85.1 - gotowe posiłki i dania.
W niniejszym wniosku Decyzja oraz Decyzja 2020 są zwane łącznie Decyzjami.
Zgodnie z Decyzją Wnioskodawca zobowiązany jest do realizacji nowej inwestycji w obrębie (…), w (…), w gminie (…), powiat (…) w województwie (…) na terenie działek o nr:
-(…) o powierzchni (…) i (…) o powierzchni (…) dla których Sąd Rejonowy w (…), V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW nr (…),
-(…) o powierzchni (…) i (…) o powierzchni (…) dla których Sąd Rejonowy w (…), V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW nr (…),
(zwanymi dalej: „Terenami Realizacji Inwestycji” lub „TRI”).
Otrzymane przez Wnioskodawcę wsparcie dotyczy działalności realizowanej wyłącznie na Terenie Realizacji Inwestycji. Dlatego też Wnioskodawca zamierza na Terenie Realizacji Inwestycji wybudować obiekt produkcyjny. Wybudowany w TRI obiekt produkcyjny będzie realizował działalność w zakresie, który został wskazany w Decyzjach.
Spółka prowadząc działalność gospodarczą dysponuje również terenami poza TRI, na których posadowione są magazyny, z których korzysta Wnioskodawca. W związku z zamiarem realizacji inwestycji w TRI i rozpoczęciem produkcji objętej Decyzjami, może zaistnieć sytuacja, w której produkty wyprodukowane w TRI zostaną przetransportowane do magazynów położonych po za TRI w celu ich dalszego magazynowania oraz odsprzedaży.
W związku z tym, w magazynach położonych poza TRI może dojść do sytuacji, w której będą przechowywane zarówno produkty objęte Decyzjami, jak również produkty nabywane przez Wnioskodawcę od podmiotów trzecich.
Wnioskodawca podkreśla, że na terenie magazynów położonych poza TRI nie będą realizowane żadne etapy procesu produkcyjnego, którego dotyczą otrzymane Decyzje. Proces produkcyjny będzie w całości zakończony w zakładzie produkcyjnym położonym w TRI. Natomiast w magazynach położonych poza TRI będą realizowane wyłącznie takie czynności jak: kompletowanie, pakowanie, konfekcjonowanie, domrażanie, przygotowanie do odbioru, załadowanie na pojazdy klientów oraz sprawdzenie zgodności z dokumentami transportowymi innymi towarzyszącymi dostawie, rozładunek towarów, kontrola i naprawa towarów oraz spedycja.
Wnioskodawca będzie ponosił koszty utrzymania magazynów położonych poza TRI, w szczególności koszty czynszu najmu, koszty remontów, koszty mediów etc.
Po spełnieniu wymagań zawartych w Decyzjach, Wnioskodawca zamierza korzystać ze zwolnienia podatkowego zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.
Pytania
1)Czy fakt wykorzystania przez Spółkę magazynów położonych poza TRI do magazynowania produktów objętych Decyzjami wraz z produktami nabywanymi od podmiotów trzecich wpływa na zakres korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT?
2)Czy wykorzystanie przez Spółkę magazynów znajdujących się poza TRI w związku z magazynowaniem produktów objętych Decyzjami wraz z produktami nabywanymi od podmiotów trzecich oznacza, że Spółka powinna stosować przepisy rozdziału 1a oddziału 2 ustawy o CIT w celu zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1)
Zdaniem Wnioskodawcy, wykorzystanie magazynów położonych poza TRI w celu magazynowania produktów będących efektem procesu produkcyjnego realizowanego przez Spółkę w TRI wraz z produktami nabywanymi od podmiotów trzecich, nie wpływa na możliwość oraz zakres korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.
Ad. 2)
Zdaniem Wnioskodawcy, wykorzystanie przez Spółkę magazynów znajdujących się poza TRI w związku z magazynowaniem produktów objętych Decyzjami nie oznacza, że Spółka powinna stosować przepisy rozdziału 1 a oddziału 2 ustawy o CIT w celu zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.
Uzasadnienie
Ad. 1)
Szczegółowy zakres zwolnienia od podatku dochodowego podmiotów, które prowadzą działalność na podstawie decyzji o wsparciu w prowadzonej działalności wynika z ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1495, dalej: „ustawa o wspieraniu nowych inwestycji” lub „ustawa o WNI”). Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o WNI, wsparcie udzielone przedsiębiorcy realizowane jest w drodze decyzji o wsparciu, które zgodnie z art. 3 ma swój efekt w formie zwolnienia od podatku dochodowego określonego w ustawie o CIT. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, uzyskane z działalności gospodarczej określonej na podstawie decyzji o wsparciu.
Przepisy ustawy o CIT zawierają także dodatkowe warunki dotyczące wspomnianego wyżej zwolnienia, w szczególności:
-w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również po za terenami specjalnej strefy ekonomicznej określonym w zezwoleniu lub terenem określonym w decyzji o wsparciu, działalność prowadzona na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu wydziela się organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o przychody i koszty uzyskania przychodów jednostki organizacyjnej z prowadzącej działalność określoną w zezwoleniu lub w decyzji o wsparciu (art. 17 ust. 6a ustawy o CIT);
-przy ustalaniu wielkości zwolnienia od podatku dochodowego, przysługującego przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na podstawie zezwolenia lub na podstawie decyzji o wsparciu za pośrednictwem jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 6a, przepisy rozdziału 1a oddziału 2 stosuje się odpowiednio do transakcji między tą jednostką organizacyjna, a pozostałą częścią przedsiębiorstwa podatnika (art. 17 ust. 6b ustawy o CIT).
Jak wskazano w zaprezentowanym powyżej opisie zdarzenia przyszłego, proces produkcyjny wyrobów objętych Decyzjami przed ich przekazaniem do magazynów zlokalizowanych poza TRI będzie w całości zakończony w zakładzie produkcyjnym położonym na TRI. Jedynymi czynnościami, jakie będą wykonywane poza TRI, będzie kompletowanie, pakowanie, konfekcjonowanie, domrażanie, przygotowanie do odbioru, załadowanie na pojazdy klientów oraz sprawdzenie zgodności z dokumentami transportowymi i innymi towarzyszącymi dostawie, rozładunek towaru, kontrola i naprawa towaru oraz spedycja.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że czynności związane z magazynowaniem wyrobów objętych Decyzjami będą miały charakter jedynie czynności pomocniczych względem działalności objętej Decyzjami, tj. działalności produkcyjnej.
Zdaniem Spółki, bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, że wyroby objęte Decyzjami będą przechowywane w magazynach zlokalizowanych poza TRI, bowiem we wskazanym przypadku czynności związane z magazynowaniem będą miały jedynie charakter pomocniczy w stosunku do działalności gospodarczej objętej Decyzjami.
W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, dochody, jakie Wnioskodawca będzie osiągać ze sprzedaży produktów objętych Decyzjami, w przypadku których po zakończeniu procesu produkcji wyroby te zostaną umieszczone, a następnie wysłane do odbiorców z magazynów znajdujących się poza TRI należy uznać za pochodzące w całości z działalności prowadzonej na TRI na podstawie wydanych Decyzji.
Należy podkreślić, że przechowywanie wyrobów objętych Decyzjami w magazynach zlokalizowanych poza TRI nie będzie pozbawiało tych wyrobów przymiotu produktów objętych Decyzjami. W odniesieniu do wyrobów objętych Decyzjami to czynności wykonywane w ramach procesu produkcyjnego przesądzają o wartości dodanej danego produktu, zaś czynności, które mają miejsce w trakcie magazynowania po zakończeniu procesu produkcyjnego, nie zwiększą wartości produktu dla kupującego. Czynności te będą pełniły jedynie funkcję pomocniczą wobec działalności Spółki.
Działalność pomocnicza jako wspomagająca podstawową działalność wykonywaną przez Spółkę, nie została zdefiniowana w ustawie o WNI. Należy zatem wskazać, iż organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych powszechnie akceptują przesłanki zaczerpnięte z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. z 2007 r. Nr. 251, poz. 1885 ze zm., dalej: „Rozporządzenie PKD”).
Zgodnie z pkt 10 Załącznika do tego Rozporządzenia, działalność jest działalnością pomocniczą, jeżeli spełnia wszystkie następujące warunki:
-służy wyłącznie jednostce,
-nakłady na działalność pomocniczą stanowią koszt jednostki;
-efekt końcowy (zazwyczaj usługi, rzadziej wyroby) nie stanowi części produktu finalnego jednostki i nie generuje nakładów brutto na środki trwałe.
Tym samym, za działalność pomocniczą powszechnie uznaje się działalność, która spełnia kumulatywnie wszystkie powyższe warunki.
Magazynowanie gotowych wyrobów objętych Decyzjami wytworzonych przez Wnioskodawcę będzie spełniać wszystkie powyżej wskazane przesłanki. Będzie ono bowiem służyć wyłącznie Spółce nie przynosząc korzyści żadnym podmiotom zewnętrznym. W szczególności, czynności związane z magazynowaniem dokonywane przez Spółkę nie będą wiązać się z powstaniem przychodów po stronie Spółki, ponieważ będą one realizowane wyłącznie na jej własne potrzeby.
Należy również wskazać, że magazynowanie wyrobów objętych Decyzjami nastąpi dopiero po zakończeniu procesu produkcyjnego, co oznacza, że wyroby objęte Decyzjami nie będą w trakcie ich składowania poddawane żadnym czynnościom, które mogłyby przyczynić się do wzrostu ich wartości. Pracownicy realizujący czynności związane z magazynowaniem będą wykonywać jedynie prace związane z odpowiednim przechowywaniem wyrobów objętych Decyzjami.
Powyższe wskazuje na brak konieczności wyodrębnienia organizacyjnego z całokształtu działalności Wnioskodawcy działalności prowadzonej na TRI oraz działalności polegającej na magazynowaniu, gdyż ta ostatnia będzie ona miała wyłącznie charakter pomocniczy (subsydiarny) w stosunku do działalności produkcyjnej prowadzonej na TRI.
Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawcy, zidentyfikować można ścisły, funkcjonalny i nierozerwalny związek pomiędzy czynnościami podstawowymi wykonanymi na TRI a czynnościami wykonywanymi poza TRI (tj. magazynowanie wyrobów objętych Decyzjami), przy czym te ostatnie mają akcesoryjny charakter wobec czynności produkcyjnych wykonywanych na terenie objętym Decyzjami.
Analogiczna definicja działalności pomocniczej zawarta została w przepisach unijnych. Zgodnie z pkt 6 sekcji II lit. C załącznika do rozporządzenia Rady (EWG) Nr 696/93 w sprawie jednostek statystycznych do celów obserwacji i analizy systemu produkcyjnego we Wspólnocie (Dz. U. UE.L.93.76.1 ze zm. - dalej: „Załącznik do rozporządzenia”), (...) działalność pomocnicza w ramach danej jednostki prowadzona jest w celu umożliwienia lub ułatwienia produkcji określonych towarów i usług przez daną jednostkę na rzecz stron trzecich. Produkty działalności pomocniczej nie są jako takie dostarczane stronom trzecim.
Jednocześnie, zgodnie z treścią pkt 1 sekcji IV lit. B Załącznika do rozporządzenia, za działalność pomocniczą uznaje się taką działalność, która spełnia wszystkie następujące warunki:
a)służy tylko jednostce, do której się odnosi; innymi słowy wytworzone towary lub usługi nie mogą być sprzedawane w obrocie;
b)porównywalna działalność na podobną skalę realizowana jest w podobnych jednostkach produkcyjnych;
c)wytwarza usługi lub, wyjątkowo, dobra nietrwałe, które nie wchodzą w skład produktu końcowego jednostki (np. drobne narzędzia lub rusztowania);
d)wpływa na koszty bieżące samej jednostki, tzn. nie powoduje tworzenia środków trwałych brutto.
Działalność pomocnicza na gruncie przepisów unijnych została zdefiniowana w sposób zbliżony do definicji zawartej w Rozporządzeniu PKD, w szczególności przesłanki zawarte w literach a, c oraz d punktu 1 sekcji IV litery B Załącznika do rozporządzenia, są zbieżne z warunkami określonymi w punkcie 10 załącznika do Rozporządzenia PKD (wskazanymi powyżej).
Magazynowanie dokonywane jest bowiem w celu ułatwienia lub w niektórych przypadkach nawet umożliwienia przechowania określonej ilości produktów, których wytwarzanie stanowi działalność jednostki produkcyjnej. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, magazynowanie wyrobów objętych Decyzją przez Spółkę należy uznać za działalność pomocniczą również na gruncie Załącznika do rozporządzenia.
W tym miejscu Wnioskodawca ponownie podkreśla, że fakt magazynowania oraz wysyłki wyrobów objętych Decyzjami z magazynu zewnętrznego nie pozbawia przechowywanych wyrobów przymiotu produktu, wytworzonego na podstawie i w zakresie Decyzji.
W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, wszelkie dochody uzyskiwane z tytułu sprzedaży przez Spółkę magazynowanych gotowych wyrobów objętych Decyzją które zostaną wyprodukowane w ramach działalności prowadzonej na TRI na podstawie Decyzji, będą w całości podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (z uwzględnieniem limitu przysługującej pomocy publicznej).
Czynności związane z magazynowaniem nie będą bowiem stanowiły etapu produkcji wyrobów objętych Decyzją ani też w żaden sposób nie będą wpływać na ich wartość, zaś proces wytworzenia wyrobów objętych decyzją będzie miał miejsce wyłącznie w zakładzie Wnioskodawcy położonym na TRI, w którym prowadzona będzie działalność na podstawie stosownej Decyzji.
W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, magazynowanie wyrobów objętych Decyzją poza TRI nie będzie miało wpływu na korzystanie przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT a Spółka nie ma obowiązku wyodrębnienia organizacyjnego działalności prowadzonej na TRI. Nie ma przy tym znaczenia również okoliczność przechowywania w magazynach towarów nabytych od podmiotów trzecich.
Stanowisko takie potwierdzane jest w licznych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego odnoszących się do analogicznego zagadnienia dotyczącego specjalnej strefy ekonomicznej, przykładowo w:
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 czerwca 2018 r., sygn. 0114-KDIP2-3.4010.118.2018.1.MS, w której organ potwierdził stanowisko podatnika (i odstąpił od uzasadnienia), zgodnie z którym „(...) magazynowanie wyrobów gotowych poza specjalną strefą ekonomiczną oraz wykonywanie poza SSE czynności związanych z magazynowaniem takich jak: pakowanie, konfekcjonowanie, przygotowanie do odbioru, załadowanie na pojazdy klientów oraz sprawdzenie zgodności z dokumentami transportowymi i innymi towarzyszącymi dostawie oraz spedycja wyrobów gotowych powstałych w całości na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, nie będzie miało wpływu na korzystanie przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”;
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 lipca 2017 r., sygn. 0112- KDIL5.4010.80.2017.1.EK: „(...) fakt magazynowania oraz wysyłki wyrobów strefowych z magazynów zewnętrznych nie pozbawia przechowywanych wyrobów strefowych przymiotu produktu strefowego, wytworzonego na podstawie i w zakresie Zezwolenia. W związku z powyższym, w ocenie Spółki, wszelkie dochody uzyskiwane z tytułu sprzedaży magazynowanych gotowych wyrobów strefowych, które zostaną wyprodukowane w ramach działalności prowadzonej na terenie SSE na podstawie Zezwolenia, będą w całości podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (z uwzględnieniem limitu przysługującej Spółce pomocy publicznej). Czynności związane z magazynowaniem nie będą bowiem stanowiły etapu produkcji wyrobów strefowych, ani też w żaden sposób nie będą wpływać na ich wartość, zaś proces wytworzenia wyrobów strefowych będzie miał miejsce wyłącznie w zakładzie Spółki położonym na terenie SSE, w którym prowadzona będzie działalność na podstawie stosownego Zezwolenia”;
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 czerwca 2017 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.113.2017.1.JKT: „(...) fakt sprzedaży wyrobów wyprodukowanych przez Spółkę na terenie strefy ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem przechowywanych / magazynowanych poza terenem strefy, nie pozbawia tych wyrobów przymiotu »produktu strefowego«. Korzystanie z magazynu zewnętrznego, nie stanowi częściowego »przeniesienia« działalności gospodarczej objętej zezwoleniem poza teren strefy. Zatem, o ile sprzedawane wyroby będą wyprodukowane w ramach działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem, dochód uzyskany z ich sprzedaży będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych. Również, magazynowanie Surowców służących do produkcji Wyrobów strefowych nie będzie pozbawiało tych Wyrobów przymiotu produktów strefowych”;
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 11 stycznia 2017 r. sygn. 2461-IBPB-1-3.4510.1036.2016.1.JKT: „(...) fakt sprzedaży wyrobów wyprodukowanych przez Spółkę na terenie strefy ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem poprzez magazyn poza terenem strefy, nie pozbawia tych wyrobów przymiotu »produktu strefowego«. Korzystanie z magazynu zewnętrznego nie stanowi częściowego »przeniesienia« działalności gospodarczej objętej zezwoleniem poza teren strefy. Zatem, o ile sprzedawane wyroby będą wyprodukowane w ramach działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem, dochód uzyskany z ich sprzedaży będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych (podkreślenie Wnioskodawcy)”;
- interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach 15 lipca 2015 r. sygn. IBPB-1-2/4510- 212/15/SD: „(...) stwierdzić należy, że przychody ze sprzedaży wyrobów gotowych wyprodukowanych w strefie objętych zakresem zwolnienia i koszty surowców zużytych do produkcji wyrobów gotowych, w przypadku gdy surowce zużyte do produkcji tych wyrobów oraz wyroby przechowywane są w magazynach należących do podmiotów trzecich, nieposiadających zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Spółka może zaliczyć do przychodów i kosztów działalności zwolnionej i w związku z tym dochód osiągnięty z takiej działalności będzie korzystał ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych (podkreślenie Wnioskodawcy)”.
Ad. 2)
Jak wskazano wyżej, zwolnienie z podatku określone w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT zawiera dodatkowe warunki, w tym:
-w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również po za terenami specjalnej strefy ekonomicznej określonym w zezwoleniu lub terenem określonym w decyzji o wsparciu, działalność prowadzona na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu wydziela się organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o przychody i koszty uzyskania przychodów jednostki organizacyjnej z prowadzącej działalność określoną w zezwoleniu lub w decyzji o wsparciu (art. 17 ust. 6a ustawy o CIT);
-przy ustalaniu wielkości zwolnienia od podatku dochodowego, przysługującego przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na podstawie zezwolenia lub na podstawie decyzji o wsparciu za pośrednictwem jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 6a, przepisy rozdziału 1a oddziału 2 stosuje się odpowiednio do transakcji między tą jednostką organizacyjna, a pozostałą częścią przedsiębiorstwa podatnika (art. 17 ust. 6b ustawy o CIT).
W uzasadnieniu do stanowiska Wnioskodawcy do pytania 1) wskazano m. in., iż Spółka nie jest zobowiązana do wyodrębnienia organizacyjnego działalności prowadzonej na TRI. Oznacza to również brak obowiązku stosowania przepisów rozdziału 1a oddziału 2 ustawy o CIT („Zasada ceny rynkowej”) w celu zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.
Stanowisko to potwierdzają również interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w tym wydana w dniu 2 grudnia 2019 r. o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.453.2019.1.BM.
Interpretacja indywidualna
Rozpatrzyłem Państwa wniosek – 26 października 2020 r. Wydałem interpretację indywidualną znak 0111-KDIB1-3.4010.399.2020.3.APO, w której uznałem Państwa stanowisko – za nieprawidłowe.
Interpretację doręczono Państwu 26 października 2020 r.
Skarga na interpretację indywidualną
25 listopada 2020 r. wnieśli Państwo skargę na tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku.
Wnieśli Państwo o uchylenie zaskarżonej Interpretacji w całości oraz zasądzenie od Organu na rzecz Skarżącej zwrotu kosztów postępowania według norm przepisanych, w tym kosztów zastępstwa procesowego.
Postępowanie przed sądami administracyjnymi
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku wyrokiem z 2 marca 2021 r. sygn. akt I SA/Gd 1202/20 oddalił skargę.
Od ww. wyroku wnieśli Państwo skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z 16 lutego 2024 r., sygn. akt II FSK 707/21 uchylił zaskarżony wyrok w całości oraz uchylił interpretację indywidualną z 26 października 2020 r. nr: 0111-KDIB1-3.4010.399.2020.3.APO w całości.
Odpis wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego wpłynął do mnie 18 kwietnia 2024 r.
Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku
Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.):
Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.
Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:
-uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Naczelny Sąd Administracyjny oraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w (…) w ww. wyrokach;
-ponownie rozpatruję Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej – stwierdzam, że stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny na podstawie art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania pierwotnej interpretacji, tj. w 2020 r.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.