Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 18 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.281.2024.2.END
Czy w związku z przydzieleniem Fundacji Rodzinnej udziałów w spółce powstałej przez wydzielenie ze spółki, w której fundacja będzie jedynym udziałowcem uzyskany przychód będzie korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy w związku z przydzieleniem Fundacji Rodzinnej udziałów w spółce powstałej przez wydzielenie ze spółki, w której fundacja będzie jedynym udziałowcem uzyskany przychód będzie korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT?
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 czerwca 2024 r. (wpływ tego samego dnia).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Fundacja X jest fundacją rodzinną ustanowioną na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326 z późn. zm., dalej: „Ustawa”). Fundacja została zawiązana w dniu (…) oraz został dla niej złożony wniosek o zarejestrowanie przez Sąd Okręgowy w (...).
Fundatorami Fundacji są trzy osoby fizyczne będące polskimi rezydentami podatkowymi (dalej: „Fundatorzy) (…). Funkcjonowanie Fundacji określa Ustawa oraz statut Fundacji przyjęty w akcie założycielskim (…). Fundacja, do dnia wystąpienia z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, nie została wpisana do rejestru fundacji rodzinnych prowadzonego przez Sąd Okręgowy w (...), jednak zgodnie z treścią art. 23 ustawy o Fundacjach rodzinnych, Fundacja rodzinna w organizacji zarządza we własnym imieniu posiadanym majątkiem, a w szczególności może nabywać prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe oraz zaciągać zobowiązania, a ponadto zgodnie z treścią wyżej wskazanego przepisu, do fundacji rodzinnej w organizacji w sprawach nieuregulowanych w ustawie stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące fundacji rodzinnej.
Beneficjentami Fundacji Rodzinnej są osoby fizyczne, polscy rezydenci podatkowi, w tym Fundatorzy. W dniu zawiązania Fundacji, Fundatorzy wnieśli do Fundacji mienie na pokrycie funduszu założycielskiego Fundacji w wysokości (…) złotych.
Fundatorzy są udziałowcami w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce („Spółka I”).
Przedmiotem działalności Spółki I jest: (…).
Posiadane przez Fundatorów udziały w Spółce I zostaną przeniesione przez nich na rzecz Fundacji tytułem zwiększenia funduszu założycielskiego. W wyniku zbycia udziałów w Spółce I, Fundacja stanie się jedynym wspólnikiem w Spółce I, posiadającym 100% udziałów w jej kapitale zakładowym.
Po zmianie udziałowców Spółki I na Fundację, planowane jest dokonanie podziału Spółki I na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 kodeksu spółek handlowych (dalej: „Podział”) poprzez wydzielenie działalności inwestycyjnej tj. aktywów Spółki w postaci Udziałów w spółkach zagranicznych do nowo powstałej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka II”). W wyniku Podziału 100% wspólnikiem Spółki II stanie się Fundacja.
Podział Spółki I nie będzie neutralny podatkowo na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 12 oraz art. 7b ust. 1 lit. m) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2587, dalej: „ustawa o CIT”), ze względu na fakt, iż w (…) r. wniesiono do Spółki zorganizowaną część przedsiębiorstwa wydzieloną z podziału innej spółki kapitałowej dokonanego również na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 kodeksu spółek handlowych, w ramach którego Fundatorzy objęli udziały w Spółce I.
W związku ze statusem Fundacji, która jest zwolniona podmiotowo z podatku dochodowego osób prawnych (CIT) na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, Fundacja chciałaby się upewnić, jakie skutki podatkowe będzie wywoływać Podział Spółki I na gruncie podatku CIT dla Fundacji.
Pytanie
Czy w związku z otrzymaniem przez Fundację rodzinną w organizacji lub Fundację, która uzyskała wpis do właściwego rejestru, udziałów w Spółce II w wyniku Podziału Spółki I na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 kodeksu spółek handlowych przez wydzielenie działalności inwestycyjnej do Spółki II, Fundacja będzie korzystać ze zwolnienia podmiotowego z podatku CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja Rodzinna w organizacji lub Fundacja rodzinna, która uzyskała wpis do właściwego rejestru, będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego z podatku dochodowego osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, w związku z otrzymaniem przez Fundację w organizacji lub Fundację wpisaną do właściwego rejestru, udziałów w Spółce II w wyniku Podziału Spółki I na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 kodeksu spółek handlowych przez wydzielenie działalności inwestycyjnej do Spółki II, mimo że na podstawie oraz art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. m oraz art. 12 ust. 4 pkt 12 ustawy o CIT Podział Spółki I nie będzie neutralny podatkowo.
Zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 kodeksu spółek handlowych podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących, nowo zawiązanych lub spółki dzielonej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez wydzielenie).
W myśl art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. m tiret 2 ustawy o CIT za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów, w tym: przychody wspólnika spółki łączonej lub dzielonej.
Kolejno zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8b ustawy o CIT przychodami są w szczególności, ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału wartość emisyjna udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej przydzielonych wspólnikowi spółki dzielonej, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa, przy czym przepis art. 14 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8ba ustawy o CIT przychodami są w szczególności, ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału wartość emisyjna udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej przydzielonych wspólnikowi spółki przejmowanej lub dzielonej w następstwie łączenia lub podziału podmiotów, z zastrzeżeniem pkt 8b.
Art. 12 ust. 4 pkt 12 ustawy o CIT przewiduje, że do przychodów nie zalicza się w przypadku połączenia lub podziału spółek, przychodu wspólnika spółki przejmowanej lub dzielonej stanowiącego wartość emisyjną udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną, o którym mowa w ust. 1 pkt 8ba, jeżeli:
a) udziały (akcje) w podmiocie przejmowanym lub dzielonym nie zostały nabyte lub objęte w wyniku wymiany udziałów albo przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów oraz
b) przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych wartość udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną nie jest wyższa niż wartość udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej, jaka byłaby przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do łączenia lub podziału.
Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku, gdy udziały w Spółce I były objęte w wyniku innego podziału, kolejny podział Spółki I nie będzie neutralny podatkowo na gruncie ustawy o CIT m.in. dla wspólnika Spółki I, niezależnie od tego, czy majątek przejmowany na skutek Podziału Spółki I lub majątek pozostający w Spółce I stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Natomiast odnosząc powyższe regulacje do stanu faktycznego opisanego we wniosku o interpretację, należy uwzględnić status Fundacji na gruncie ustawy o CIT, jako podmiotu korzystającego ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT fundacje rodzinne zwolnione są podmiotowo z podatku dochodowego od osób prawnych, poza wyjątkami wymienionymi w dalszych przepisach tej ustawy o CIT. Zgodnie z art. 6 ust. 6 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q ustawy o CIT.
W momencie złożenia niniejszego wniosku Fundacja X, nie została jeszcze zarejestrowana we właściwym rejestrze, w związku z czym uznaje się ją jako Fundacja rodzinna w organizacji. Zgodnie jednak z treścią art. 23 ustawy o fundacjach rodzinnych, Fundacja taka zarządza we własnym imieniu posiadanym majątkiem i zapewnia jego ochronę, w szczególności nabywa prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciąga zobowiązania, pozywa i jest pozywana. Ponadto, zgodnie z przywołanym przepisem do fundacji rodzinnej w organizacji w sprawach nieuregulowanych w ustawie stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące fundacji rodzinnej. Z kolei zgodnie z treścią art. 24 ustawy o fundacjach rodzinnych, Fundacja rodzinna w organizacji z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych staje się fundacją rodzinną i uzyskuje osobowość prawną. Z tą chwilą staje się ona podmiotem praw i obowiązków fundacji rodzinnej w organizacji.
W art. 24b jest mowa o podatku dochodowym od przychodów z tytułu własności środka trwałego tzw. podatku od nieruchomości komercyjnych. Przychód Fundacji w związku z Podziałem nie jest przychodem z tytułu własności środka trwałego, dlatego wyłączenie ze zwolnienia z CIT z art. 24b ustawy o CIT nie ma zastosowania do przedstawionego w niniejszym wniosku o interpretację stanu faktycznego.
Kolejno art. 24q ustawy o CIT dotyczy:
1) świadczenia na rzecz beneficjenta, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,
2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
3) świadczenia w postaci ukrytych zysków, wśród których są m.in. darowizny lub inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, inne niż świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy przekazane, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz beneficjenta, fundatora, podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną.
Należy wskazać, że świadczenia, o których mowa w art. 24q ustawy o CIT są przekazywane między fundacją rodzinną jako dawcą świadczenia a innym podmiotem jako jego odbiorcą (beneficjentem czy fundatorem), a w opisanym stanie faktycznym mamy do czynienia z przychodem z Podziału Spółki I, w której Fundacja ma udziały, więc wyłączenie ze zwolnienia z podatku CIT przewidziane w art. 24q ustawy o CIT nie będzie mieć również zastosowania do przedstawionego w niniejszym wniosku o interpretację stanu faktycznego.
Kolejno zgodnie z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 Ustawy. Art. 5 Ustawy precyzuje przedmiotowy zakres działalności gospodarczej, którą może prowadzić fundacja rodzinna. W art. 5 ust. 1 pkt 3 Ustawy wskazano, że fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) m.in. w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.
W ustawie brak jest definicji określenia „przystąpienie” co powoduje, że należy szukać powszechnego i szerokiego znaczenia tego słowa. Zatem za „przystąpienie” Fundacji do spółki z o.o. należy również uznać wniesienie udziałów w Spółce I na zwiększenie funduszu założycielskiego Fundacji, w wyniku której Fundacja stanie się udziałowcem w Spółce I. Tym samym, zrealizuje się dyspozycja artykułu 5 ust. 1 pkt 3 Ustawy w zakresie przystąpienia Fundacji do Spółki I jako spółki handlowej i uczestnictwa Fundacji w Spółce I.
W konsekwencji uczestnictwo Fundacji w Podziale Spółki I, z uwagi na posiadanie 100% udziałów w kapitale Spółce I przez Fundację należy uznać za zakres zgodny z art. 5 ust. 1 pkt 3 Ustawy. W związku z tym, przychód z Podziału Spółki I poprzez wydzielenie działalności inwestycyjnej do Spółki II będzie objęty zwolnieniem z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, gdyż fakt, iż Fundacja jest 100% udziałowcem Spółki I stanowi dozwolony zakres prowadzonej przez Fundację działalności gospodarczej zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 Ustawy.
W dalszej kolejności w myśl art. 6 ust. 8 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%. Wyłączenie to również nie będzie miało zastosowania w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku o interpretację, gdyż w związku z Podziałem Spółki I, Fundacja nie będzie osiągać przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem.
Biorąc pod uwagę powyższe, Fundacja będzie korzystać ze zwolnienia z CIT w stosunku do przychodu z Podziału Spółki I poprzez wydzielenie działalności inwestycyjnej do nowej Spółki II na podstawie ogólnej dyspozycji art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, a wyłączenia z tego zwolnienia nie znajdą zastosowania w niniejszym stanie faktycznym.
Na słuszność takiego stanowiska wskazuje również uzasadnienie do projektu nr 2798 („Uzasadnienie”) (https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/druk.xsp?nr=2798) do ustawy o fundacjach rodzinnych, która nowelizowała także przepisy ustawy o CIT dodając do art. 6 ust. 1 punkt 25 ustawy o CIT. Jak wskazano w Uzasadnieniu: „Fundacje rodzinne zostaną, co do zasady, objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych. Powyższe zwolnienie nie znajdzie jednak zastosowania do podatku dochodowego od przekazanych lub postawionych do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio: świadczeń dokonywanych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Ponadto powyższe zwolnienie nie znajdzie zastosowania do fundacji rodzinnych wykonujących działalność gospodarczą inną, niż działalność gospodarcza, której wykonywanie przez fundację rodzinną dopuszczają przepisy ustawy o fundacji rodzinnej. Do takiej fundacji nie znajdą również zastosowania przepisy art. 24r ust. 1-4, będzie się ona więc rozliczać na zasadach ogólnych”.
Reasumując, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT zasadą ogólną jest zwolnienie podmiotowe fundacji rodzinnych od podatku dochodowego od osób prawnych, a opisany w niniejszym stanie faktycznym Podział Spółki I poprzez wydzielenie działalności inwestycyjnej do nowej Spółki II nie stanowi żadnego z wyjątków przewidzianych w przepisach ustawy o CIT. W rezultacie przychód Fundacji z Podziału Spółki I poprzez wydzielenie działalności inwestycyjnej do nowej Spółki II będzie korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, a w związku z tym Fundacja nie będzie zobowiązana rozpoznać przychodu podatkowego dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w związku z tą transakcją.
Ocena stanowisk
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326 i 825).
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 updop:
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 7 updop:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
W myśl art. 24r ust. 1 updop:
W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr:
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
Zgodnie z art. 5 ust. 3 ufr:
Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Fundacje rodzinne zostały, co do zasady, objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych. Powyższe zwolnienie nie znajdzie jednak zastosowania do fundacji rodzinnych wykonujących działalność gospodarczą inną, niż działalność gospodarcza, której wykonywanie przez fundację rodzinną dopuszczają przepisy ustawy o fundacji rodzinnej.
Jak wynika z opisu sprawy posiadane przez Fundatorów udziały w Spółce I zostaną przeniesione przez nich na rzecz Fundacji Rodzinnej tytułem zwiększenia funduszu założycielskiego. W wyniku zbycia udziałów w Spółce I, Fundacja stanie się jedynym wspólnikiem w Spółce I, posiadającym 100% udziałów w jej kapitale zakładowym. Następnie planowane jest dokonanie podziału Spółki I poprzez wydzielenie działalności inwestycyjnej tj. aktywów Spółki w postaci Udziałów w spółkach zagranicznych do nowo powstałej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Spółki II. W wyniku Podziału 100% wspólnikiem Spółki II stanie się Fundacja.
Jak wcześniej wskazano, fundacja rodzinna jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w art. 6 ust. 6-9 updop w tym m.in. wskazano, że zwolnienie nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ufr.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą m.in. w zakresie przystępowania do spółek handlowych, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach.
Do zakresu dozwolonej działalności wymienionej w ww. przepisie można zaliczyć uzyskanie przez Fundację Rodzinną udziałów w Spółce II w wyniku Podziału Spółki I przez wydzielenie działalności inwestycyjnej do Spółki II. Wskazać należy, że przychód powstanie wskutek uczestnictwa fundacji rodzinnej w spółce z o.o., a zatem w ramach wymienionego wcześniej art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr.
W związku z powyższym, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że Fundacja Rodzinna będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego z podatku dochodowego osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop, w związku z otrzymaniem przez Fundację udziałów w Spółce II w wyniku Podziału Spółki I na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 kodeksu spółek handlowych przez wydzielenie działalności inwestycyjnej do Spółki II, mimo że na podstawie oraz art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. m oraz art. 12 ust. 4 pkt 12 updop Podział Spółki I nie będzie neutralny podatkowo.
Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r.
Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right