Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 20 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.204.2024.2.ESD

Zastosowanie zwolnienienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy działek zabudowanych oraz braku możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla dostawy działki niezabudowanej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług– jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy działek zabudowanych oraz braku możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dostawy działki niezabudowanej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 czerwca 2024 r. (wpływ 17 czerwca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) (dalej: Gmina) jest w trakcie przygotowywania do sprzedaży nieruchomości stanowiącej cztery działki ewidencyjne wraz z pozostałościami zabudowy (...) – pozostałości budynku, komin i murek.

Jest to nieruchomość „nietypowa” i wzbudza wątpliwości czy jej sprzedaż powinna być opodatkowana podatkiem VAT, czy też sprzedaż jest zwolniona z opodatkowania VAT.

Stan faktyczny:

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Przedmiot sprzedaży będą stanowić działki położone w (…) wg ewidencji gruntów i budynków Starostwa Powiatowego w (…):

·nr A o pow. (…) ha, oznaczenie klasoużytku B – tereny mieszkaniowe, KW Nr (…),

·nr B o pow. (…) ha, oznaczenie klasoużytku B – tereny mieszkaniowe, KW Nr (…),

·nr C o pow. (…) ha, oznaczenie klasoużytku Bp – zurbanizowane tereny zabudowane lub w trakcie zabudowy, KW Nr (…),

·nr D o pow. (…) ha, oznaczenie klasoużytku B – tereny mieszkaniowe, KW Nr (…).

W ewidencji gruntów i budynków Starosty (…) dla ww. czterech działek brak jest budynków. Ww. działki będą zbywane w trybie bezprzetargowym, na poprawę warunków zagospodarowania działki przyległej oznaczonej nr E położonej w (…), stanowiącej własność osoby fizycznej, oznaczenie klasoużytku B – tereny mieszkaniowe, wg ewidencji gruntów i budynków Starosty (…) budynków – brak.

W terenie na działce nr A znajduje się część ruiny budynku – bez dachu, którego pozostała część ruiny znajduje się na działce prywatnej nr E.

Ponadto na działce nr A znajduje się część komina, a pozostała jego część położona jest na działce nr B.

Pozostałości zabudowy po byłym (...) są w bardzo złym stanie technicznym.

Działka nr C jest niezabudowana. Na mapach widoczny jest nieczynny kolektor kanalizacyjny (...), którego część przebiega przez działkę nr C.

Na działce nr D znajduje się część murku, który zachodzi w części na działkę nr A.

W przyziemiu budynków (...) mogą znajdować się niezinwentaryzowane pozostałości muru obronnego wpisanego indywidualnie do rejestru zabytków województwa (...) pod numerem (…).

Ww. komin oraz ruiny budynku na działce nr F, z której powstała zbywana działka nr B ujęte są w gminnej ewidencji zabytków.

Gmina nie posiada pozwoleń na zburzenie ani ww. ruin budynków ani też ww. komina. Powiatowy Konserwator Zabytków w piśmie (…) r. wskazał, iż dopuszcza się dokonanie adaptacji na nowe cele lub wyburzenia, będącego w złym stanie technicznym komina.

Ponadto wg Opinii Konserwatorskej(…) r. Powiatowy Konserwator Zabytków dopuścił dokonanie wyburzenia zabudowań byłego (...) na działkach nr A i F (z jej podziału powstała działka nr B).

W roku (…) Pozwoleniem nr (…) pozwolił na wykonanie robót budowlanych służących zabezpieczeniu obiektów dawnego (…) na działkach nr A, F (podzielona na działki nr B i Y podzielona na działki nr C i X) i prace takie zostały wykonane. Po tym czasie nie były wykonywane żadne prace budowlane ani też Gmina nie jest w trakcie wykonywania jakichkolwiek robót budowlanych.

Aktualnie pozostałości po dawnej zabudowie nieużytkowane, trwale związane z gruntem, wydzielone z przestrzeni – ściany ze stropem nad pierwszą kondygnacją (parterem), bez dachu, komin oraz murek.

Nieruchomość nie jest wynajmowana ani wydzierżawiana od wielu lat – na pewno okres ten jest dłuższy niż 2 lata.

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla części terenu miasta (…); zatwierdzonym uchwałą Nr (…) r. ((…)) teren obejmujący działki nr: A, B, C, D w (…) oznaczony jest symbolem MU45 – przeznaczenie podstawowe – zabudowa mieszkaniowousługowa.

Ww. działki znajdują się w strefie „A” ścisłej ochrony konserwatorskiej i Strefie „OW” – obszar nawarstwień kulturowych – pokrywa się z granicami strefy „A” ścisłej ochrony konserwatorskiej.

W stosunku do ww. działek została podjęta uchwała (…) r. ((…)) w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji Gminy, o której mowa w art. 8 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz. U. z 2021 r. poz. 485 ze zm.).

Przedmiotowe działki nie są położone na obszarze Specjalnej Strefy Rewitalizacji, o której mowa w rozdziale 5 ww. ustawy.

Działki położone są na terenie układu urbanistycznego wpisanego do rejestru zabytków Województwa (…) r.

W związku z tym, iż przygotowywane do sprzedaży ww. działki znajdują się na terenie układu urbanistycznego wpisanego do rejestru zabytków zgodnie z art. 36 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840 ze zm.) na prowadzenie prac, tj. rozbiórki wymagane jest uzyskanie pozwolenia konserwatorskiego.

W budynkach, obecnie po ich pozostałościach ruinach działał w przeszłości (...).

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Na zadane w wezwaniu do uzupełnienia wniosku pytania udzielili Państwo następujących odpowiedzi:

Działka Nr A w (…):

1. Gmina stała się właścicielem działki o nr ewidencyjnym A (powstałej w wyniku podziału działki o nr ewidencyjnym Z) na podstawie decyzji Wojewody (…) r. nieodpłatnie w ramach komunalizacji mienia. Czynność ta nie została udokumentowana fakturą.

2. Wnioskodawca nie jest w stanie określić czy w okresie od daty nabycia do roku (...) działka wykorzystywana była wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Natomiast od roku (...) do momentu zbycia nie jest i nie będzie w ogóle wykorzystywana ani przez właściciela ani przez podmioty trzecie.

3. Na moment dostawy na działce będzie znajdować się ruina budynku (bez dachu, ścian działowych i części stropów) z wbudowanym kominem (komin usytuowany jest na działkach nr: A i B), mur ceglany (mur usytuowany na działkach nr: A i D) oraz kolektor kanalizacyjny i wodociąg lokalny – nieczynne.

Zdaniem Wnioskodawcy ruina budynku z uwagi na brak pokrycia dachowego utraciła cechy budynku – stanowi budowlę. Komin (wbudowany w były budynek) zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na to, że stanowił część instalacji byłego budynku stanowi część budowli. Mur ceglany wg Wnioskodawcy jest budowlą. Natomiast kolektor kanalizacyjny i wodociąg lokalny (nieczynne) to urządzenia budowlane. Urządzenia te nie są powiązane z żadną budowlą na zbywanych działkach. Dokumentacja fotograficzna w załączeniu.

4. Na podstawie posiadanej dokumentacji brak jest możliwości ustalenia w jakiej dacie nastąpiło pierwsze zasiedlenie. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną sprzedażą upłynie okres dłuższy niż dwa lata.

5. W odniesieniu do poszczególnych budowli nie były, nie są i do momentu ich sprzedaży nie będą ponoszone wydatki na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Działka Nr B w (…):

1. Gmina stała się właścicielem działki o nr ewidencyjnym B (powstałej w wyniku podziałów działki o nr ewidencyjnym nr G) na podstawie decyzji Wojewody (…) r. nieodpłatnie w ramach komunalizacji mienia. Czynność ta nie została udokumentowana fakturą.

2. Wnioskodawca nie jest w stanie określić czy w okresie od daty nabycia do roku (...) działka wykorzystywana była wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Natomiast od roku (...) do momentu zbycia nie jest i nie będzie w ogóle wykorzystywana ani przez właściciela ani przez podmioty trzecie.

3. Na moment dostawy na działce będzie znajdować się komin (który położony jest na dwóch działkach, tj. A i B), który stanowi część budowli.

4. Na podstawie posiadanej dokumentacji brak jest możliwości ustalenia w jakiej dacie nastąpiło pierwsze zasiedlenie. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną sprzedażą upłynie okres dłuższy niż dwa lata.

5. W odniesieniu do poszczególnych budowli nie były, nie są i do momentu ich sprzedaży nie będą ponoszone wydatki na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Działka Nr D w (…):

1. Gmina stała się właścicielem działki o nr ewidencyjnym D (powstałej w wyniku podziałów działki o nr ewidencyjnym (…)) na podstawie decyzji Wojewody (…) r. nieodpłatnie w ramach komunalizacji mienia. Czynność ta nie została udokumentowana fakturą.

2. Wnioskodawca nie jest w stanie określić czy w okresie od daty nabycia do roku (...) działka wykorzystywana była wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Natomiast od roku (...) do momentu zbycia nie jest i nie będzie w ogóle wykorzystywana ani przez właściciela ani przez podmioty trzecie.

3. Na moment dostawy na działce będzie znajdować się mur ceglany (usytuowany na działkach nr: A i D), który wg Wnioskodawcy jest budowlą.

4. Na podstawie posiadanej dokumentacji brak jest możliwości ustalenia w jakiej dacie nastąpiło pierwsze zasiedlenie. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną sprzedażą upłynie okres dłuższy niż dwa lata.

5. W odniesieniu do poszczególnych budowli nie były, nie są i do momentu ich sprzedaży nie będą ponoszone wydatki na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Działka Nr C w (…):

1. Gmina stała się właścicielem działki o nr ewidencyjnym C (powstałej w wyniku podziałów działki o nr ewidencyjnym (…)) na podstawie decyzji Wojewody (…) r. nieodpłatnie w ramach komunalizacji mienia. Czynność ta nie została udokumentowana fakturą.

2. Wnioskodawca nie jest w stanie określić czy w okresie od daty nabycia do roku (...) działka wykorzystywana była wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Natomiast od roku (...) do momentu zbycia nie jest i nie będzie w ogóle wykorzystywana ani przez właściciela ani przez podmioty trzecie.

3. Na moment dostawy na działce będzie znajdować się nieczynny kolektor kanalizacyjny – urządzenie budowlane – powiązany z budynkiem (obecnie ruiną) usytuowanym na działce nr A.

4. Podstawie posiadanej dokumentacji brak jest możliwości ustalenia w jakiej dacie nastąpiło pierwsze zasiedlenie. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną sprzedażą upłynie okres dłuższy niż dwa lata.

5. W odniesieniu do poszczególnych budowli nie były, nie są i do momentu ich sprzedaży nie będą ponoszone wydatki na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Pytanie

Czy sprzedaż nieruchomości przez Gminę (…) jako czynnego podatnika VAT, stanowiącej działki o nr ewidencyjnych: A, B, C, D wraz z pozostałościami po byłej zabudowie – ruina budynku, komin i murek w (…) podlega opodatkowaniu podatkiem VAT czy też jest zwolniona z opodatkowania?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary – na mocy art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, nieruchomość, zarówno gruntowa, jak i zabudowana, spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż, stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające i osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zdaniem organu:

Należy traktować każdą z działek wchodzących w skład nieruchomości oddzielnie.

1) sprzedaż działek o nr ewidencyjnych: A, B, D w (…) podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361).

Stanowisko takie organ opiera na tym, iż pozostałości zabudowań po byłym (...) na chwilę obecną nie nadają się do eksploatacji i nie spełniają swojej pierwotnej funkcji. Dodatkowo zaznaczyć trzeba, iż brak jest pokrycia dachowego – obiekt utracił cechy budynku. Skoro zatem pozostałości zabudowy po byłym (...) – nie są budynkiem ani obiektem małej architektury, to stanowią budowlę, tj. część budowli. Nadto dostawa nieruchomości nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Wnioskodawca traktuje pozostałości zabudowy po byłym (...) jako część budowli.

2) sprzedaż działki nr C w (…) objęta jest 23% stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Działka nr C w (…) jest działką niezabudowaną, dla której obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – teren objęty jej granicami oznaczony jest symbolem MU45 – przeznaczenie podstawowe – zabudowa mieszkaniowo-usługowa. Ponadto w Ewidencji gruntów i budynków Starosty (…) ma oznaczenie klasoużytku Bp – zurbanizowane tereny zabudowane lub w trakcie zabudowy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku– jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy lub świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, podlega jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Są Państwo w trakcie przygotowywania do sprzedaży nieruchomości stanowiącej cztery działki ewidencyjne. Działki będą zbywane w trybie bezprzetargowym. Właścicielem działek stali się Państwo na podstawie decyzji Wojewody (…) r. nieodpłatnie w ramach komunalizacji mienia. Czynność ta nie została udokumentowana fakturą. W uzupełnieniu wskazali Państwo, że od roku (...) do momentu zbycia działki nie są i nie będą w ogóle wykorzystywane ani przez właściciela ani przez podmioty trzecie. Działki nr A, B oraz D są działkami zabudowanymi. Działka nr C jest niezabudowana. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, teren obejmujący ww. działki oznaczony jest symbolem MU45 – przeznaczenie podstawowe – zabudowa mieszkaniowo-usługowa. W odniesieniu do poszczególnych budowli nie były, nie są i do momentu ich sprzedaży nie będą ponoszone wydatki na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy transakcja zbycia nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem VAT oraz czy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT.

Mając na uwadze powyższe podkreślenia wymaga, że wyłączeniem od opodatkowania nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Wobec powyższego w analizowanej sprawie, z uwagi na fakt, że sprzedaż nieruchomości będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną) dla planowanej czynności będą Państwo występować w charakterze podatnika podatku od towarów i usług i nie będą Państwo korzystać z wyłączenia od opodatkowania na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy.

Zatem z tytułu przedmiotowej transakcji sprzedaży działek nr A, B, D i działki nr D będą Państwo działać w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym ww. transakcja będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

1)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

2)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Wobec tego, w przypadku, gdy po wybudowaniu budynek, budowla lub ich części są wykorzystywane, w tym używane na potrzeby własnej działalności, okoliczność ta powoduje, że ma już miejsce pierwsze zasiedlenie tego obiektu.

Jednocześnie wskazać należy, że w przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Ponadto jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części nie będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy, to należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia od podatku VAT ww. czynności w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

·towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

·brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jednocześnie kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle lub ich części rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”, „budowli” i „urządzenia budowlanego”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725).

I tak, w myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:

Przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:

Pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Z kolei, w myśl art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane:

Przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, nie są to samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Jednakże urządzenia te należy traktować, jako elementy przynależne do budynku/budowli i opodatkować łącznie z budynkiem/budowlą, z którym są powiązane, a tym samym należy przypisać stawkę właściwą dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co urządzenie techniczne. Brak jest podstaw do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów w zakresie stawki podatku VAT dla ww. urządzeń w oderwaniu od budynków/budowli, do których przynależą, gdyż w świetle obowiązujących przepisów nie mają one samodzielnego bytu.

W analizowanej sprawie przedmiotem dostawy będą budowle lub ich części zlokalizowane na poszczególnych działkach, tj.:

· nr A (na której znajduję się ruina budynku stanowiąca budowlę, komin stanowiący część budowli, mur ceglany będący budowlą oraz kolektor kanalizacyjny i wodociąg lokalny stanowią urządzenia budowlane),

· nr B (na której znajduje się komin który stanowi budowlę) i

· nr D (na której znajduje się mur ceglany który jest budowlą),

których Gmina stała się właścicielem w roku (…). Zatem, z uwagi na brzmienie przepisów i okoliczności sprawy, dostawa ww. budowli i ich części nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia. Jak wynika z opisu sprawy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną sprzedażą upłynie okres dłuższy niż dwa lata. W ww. obiektach budowlanych działał w przeszłości (...). Jednocześnie wskazali Państwo, że w odniesieniu do poszczególnych budowli nie były, nie są i do momentu ich sprzedaży nie będą ponoszone wydatki na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. W konsekwencji, zostaną spełnione warunki umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ww. dostawy.

Ponadto, jak Państwo wskazali kolektor kanalizacyjny oraz wodociąg lokalny zlokalizowane na działce nr A są urządzeniami budowlanymi i nie są powiązane z żadną budowlą. Zatem w tej sytuacji ich obecność pozostaje bez wpływu na opodatkowanie dostawy działki, na której są usytuowane. Jeżeli jednak ww. urządzenia budowlane stanowią elementy przynależne do budowli, zapewniające jej użytkowanie, to ich dostawa będzie również zwolniona od podatku VAT tak jak dostawa tej budowli, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jak wskazano powyżej, grunty będące przedmiotem sprzedaży podlegają opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle lub ich części na nim posadowione. W konsekwencji – na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy – również sprzedaż gruntów, na którym są posadowione budynki, budowle lub ich części, będą zwolnione od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W związku z tym, że planowana transakcja sprzedaży w trybie bezprzetargowym budowli lub ich części znajdujących się na działkach nr A, B i D będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy, to dalsza analiza zwolnień ww. czynności – wynikająca z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a lub pkt 2 ustawy – jest bezzasadna.

Odnosząc się natomiast do kwestii dostawy niezabudowanej działki nr C wskazania wymaga, że w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości niezabudowanych spełniających określone w tym przepisie warunki.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W myśl art. 2 pkt 33 ustawy:

Przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 997 ze zm.) reguluje zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Na podstawie art. 3 ust. 1 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W myśl art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy zagospodarowania terenu – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu wyjaśnienia wymaga, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT.

Z okoliczności sprawy wynika, że na działce niezabudowanej nr C znajduje się nieczynny kolektor kanalizacyjny, który przebiega przez ww. działkę. Kolektor kanalizacyjny stanowi urządzenie budowlane, powiązany jest z budowlą usytuowaną na działce nr A.

W związku z powyższym, że na działce nr C nie znajdują się żadne budynki czy budowle, a jedynie ww. kolektor, który jest urządzeniem budowlanym. Zatem jego obecność nie wpływa na opodatkowanie gruntu.

Jak wynika z opisu sprawy dla działki niezabudowanej nr C obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z MPZP teren ww. działki oznaczony jest symbolem MU45 – przeznaczenie podstawowe – zabudowa mieszkaniowo-usługowa.

W świetle powyższych okoliczności wskazania wymaga, że działka nr C spełnia definicję terenów budowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, a zatem jej dostawa nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Z uwagi na fakt, że w przedmiotowej sprawie dla dostawy ww. działki nie zaistniały przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy rozpatrzyć warunki do zastosowania zwolnienia dla sprzedaży ww. nieruchomości wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy, nie są Państwo w stanie określić czy w okresie od daty nabycia do roku (...) działka nr C była wykorzystywana wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Natomiast od roku (...) do momentu zbycia nie jest i nie będzie w ogóle wykorzystywana ani przez Państwa ani przez podmioty trzecie. Ponadto nabycie w drodze komunalizacji ww. działki nie było udokumentowane fakturą.

Wobec powyższego sprzedaż przez Państwa działki C nie będzie korzystała także ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, ponieważ nie zostały spełnione warunki, o których mowa w tym przepisie.

W konsekwencji sprzedaż przez Państwa niezabudowanej działki nr C, będzie stanowiła czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, która nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 i pkt 2 ustawy. Zatem, sprzedaż ww. działki nr C będzie opodatkowana podatkiem VAT.

W analizowane sprawie dostawa budowli lub jej części zlokalizowanych na działkach nr A, B i D będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Natomiast dostawa niezabudowanej działki nr C nie spełnia przesłanek uprawiających do zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 i pkt 2 ustawy, zatem będzie stanowiła czynność opodatkowaną podatkiem VAT.

Podsumowując, stwierdzam, że sprzedaż nieruchomości przez Gminę jako czynnego podatnika VAT, stanowiącej działki nr A, B, D będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT. Natomiast dostawa niezabudowanej działki nr C nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT – będzie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT.

Tym samym, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Wyczerpujący opis zdarzenia przyszłego powinien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z dołączonych do niego dokumentów. W związku z tym załączone przez Państwa do wniosku dokumenty (zdjęcia) nie są przedmiotem merytorycznej analizy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00