Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 18 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.257.2024.2.JB

Opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% usług sklasyfikowanych według PKWiU 74.90.12.0.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 26 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan pismami z 26 kwietnia 2024 r. (wpływ 26 kwietnia 2024 r.) oraz z 27 maja 2024 r. (wpływ z 27 maja 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, polegającą na pośrednictwie komercyjnym (PKD 74.90.Z, tj. Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana). Wnioskodawca świadczy usługi, na podstawie umowy o współpracę, dla firmy D, która zajmuje się dostarczaniem kompleksowych rozwiązań dla firm (…) (zwane dalej: towarami). Jako formę opodatkowania w roku 2023 Wnioskodawca wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Tę formę opodatkowania będzie kontynuował w latach przyszłych.

Świadczone przez Wnioskodawcę w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej usługi polegają na:

-nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z klientami zleceniodawcy;

-pozyskiwaniu klientów dla zleceniodawcy;

-aktywnym rozwoju sprzedaży zleceniodawcy;

-dbaniu o dobre relacje z klientami zleceniodawcy;

-reaktywowaniu utraconych klientów zleceniodawcy.

Przy wykonywaniu tych usług Wnioskodawca nie nabywa prawa własności towarów, które ostatecznie trafiają do nabywców, tj. klientów Kontrahenta. Wnioskodawca nie jest stroną umów sprzedaży zawieranych pomiędzy Kontrahentem a nabywcami towarów. Wnioskodawca nie zawiera umów sprzedaży w imieniu Kontrahenta, czy też w imieniu nabywców towarów oraz nie posiada pełnomocnictwa do zawierania takich umów. Biorąc pod uwagę, że umowa zakupu towarów dokonywana jest pomiędzy Kontrahentem a nabywcą, Wnioskodawca nie ponosi odpowiedzialności za np. niezgodność towaru z umową lub brak rzetelności jednej ze stron umowy sprzedaży towarów. Wnioskodawca nie ponosi również odpowiedzialności za ewentualne zwroty lub reklamacje towarów sprzedanych przez Kontrahenta.

Przy realizacji wymienionych Usług Wnioskodawca wykorzystuje znajomość rynku, nawiązane kontakty biznesowe oraz posiadane umiejętności interpersonalne, z zamiarem doprowadzenia przez Kontrahenta do zawarcia umów sprzedaży towarów. Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi nie dotyczą usług wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych, usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości oraz usług pośrednictwa związanych z wyceną nieruchomości.

Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem do Urzędu Statystycznego o wydanie opinii statystycznej celem zakwalifikowania świadczonych Usług do odpowiedniego grupowania PKWiU. W odpowiedzi na złożony wniosek Wnioskodawca otrzymał opinię statystyczną (...); dalej: „Opinia”), w której wspomniany Urząd stwierdził, że: „zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.) wymienione usługi, obejmujące:

-nawiązywanie i utrzymywanie relacji z klientami zleceniodawcy;

-pozyskiwanie klientów dla zleceniodawcy;

-aktywny rozwój sprzedaży zleceniodawcy;

-dbanie o dobre relacje z klientami zleceniodawcy;

-reaktywowanie utraconych klientów zleceniodawcy;

bez fizycznej sprzedaży i bez podpisywania umów we własnym imieniu (wyłącznie »kojarzenie stron«), mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 74.90.12.0 »Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń«”.

W stosunku do Wnioskodawcy nie znajduje i nie znajdzie zastosowania żadne z wyłączeń wymienionych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „zryczałtowanym PIT”). W szczególności, Wnioskodawca nie opłaca i nie będzie opłacać podatku w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3 ww. ustawy.

Wnioskodawca nie uzyskuje w roku podatkowym oraz zakłada, że nie uzyska w kolejnych latach podatkowych, przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej przekraczających w ciągu roku równowartość 2 000 000 euro.

Wnioskodawca opodatkowuje przychody z opisanej powyżej działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług tzw. ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ponadto, Wnioskodawca i wskazany we wniosku Kontrahent nie stanowią podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.) oraz w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm.).

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku z 27 maja 2024 r. doprecyzował Pan opis sprawy poprzez odpowiedzi na zadane w wezwaniu Organu pytania o treści:

1.Czy w roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy wniosek w odniesieniu do Pana zachowane zostały warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.)?

Odpowiedź: Tak. W roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy wniosek w odniesieniu do Wnioskodawcy zachowane zostały warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.).

2.Czy i ewentualnie z jakich innych źródeł przychodów uzyskuje Pan dochody podlegające opodatkowaniu?

Odpowiedź: Wnioskodawca nie uzyskuje dochodu z innych źródeł przychodów niż to opisane we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.

3.Czy prowadzi Pan ewidencję przychodów, w której jest Pan w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami, jeżeli taka sytuacja występuje?

Odpowiedź: Wnioskodawca oświadcza, że nie uzyskuje przychodu z usługi innej niż opisana we wniosku. Oczywiście, zgodnie z literą prawa, prowadzi na bieżąco ewidencję przychodu, natomiast na ten moment nie wykonuje działalności (nie świadczy usług) innych niż usługa opisana we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.

Pytanie 

Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:

-nawiązywanie i utrzymywanie relacji z klientami zleceniodawcy;

-pozyskiwanie klientów dla zleceniodawcy;

-aktywny rozwój sprzedaży zleceniodawcy;

-dbanie o dobre relacje z klientami zleceniodawcy;

-reaktywowanie utraconych klientów zleceniodawcy;

bez fizycznej sprzedaży i bez podpisywania umów we własnym imieniu (wyłącznie „kojarzenie stron”), mieszczących się w grupowaniu: PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:

-nawiązywanie i utrzymywanie relacji z klientami zleceniodawcy;

-pozyskiwanie klientów dla zleceniodawcy;

-aktywny rozwój sprzedaży zleceniodawcy;

-dbanie o dobre relacje z klientami zleceniodawcy;

-reaktywowanie utraconych klientów zleceniodawcy;

bez fizycznej sprzedaży i bez podpisywania umów we własnym imieniu (wyłącznie „kojarzenie stron”), mieszczących się w grupowaniu: PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (ustawy o zryczałtowanym PIT) reguluje m.in. opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą (art. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Przepis art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym PIT stanowi, że osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 w związku z art. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym PIT, użyte w tej ustawie określenie „pozarolnicza działalność gospodarcza” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.; dalej: „ustawa o PIT”).

Z kolei treść art. 5a pkt 6 ustawy o PIT wskazuje, że ilekroć w tej ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

1)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

2)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

3)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W świetle art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym PIT, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 (przychody przedsiębiorstwa w spadku) lub art. 14 ustawy o PIT (przychody ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza), z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania na gruncie rozpatrywanej sprawy.

Z kolei art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym PIT określa, że podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (pozarolnicza działalność gospodarcza), jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym PIT zawiera negatywny katalog okoliczności, których wystąpienie wyklucza możliwość opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wśród tych negatywnych przesłanek wyróżnić należy, przykładowo, opłacanie przez podatnika podatku w formie karty podatkowej na zasadach przewidzianych w rozdziale 3 ustawy o zryczałtowanym PIT.

Wnioskodawca wskazał w opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, że w stosunku do niego nie znajdą zastosowania przesłanki wymienione w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym PIT. W związku z powyższym, należy stwierdzić, że Wnioskodawca jest i będzie uprawniony do opodatkowania przychodów z opisanej w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym działalności gospodarczej tzw. ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na podstawie ustawy o zryczałtowanym PIT.

Stawka ryczałtu a klasyfikacja czynności wg PKWiU z 2015 r.:

W przypadku ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stawka tego podatku ma charakter procentowy. Określa ona, jaka część (jaki procent) przychodu jest należna tytułem podatku (podobnie A. Bartosiewicz, R. Kubacki (w:) A. Bartosiewicz, R. Kubacki, Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Komentarz, Warszawa 2011, art. 12). Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zależną od źródła przychodu, określa art. 12 ustawy o zryczałtowanym PIT. W wielu przypadkach, zakres czynności, w odniesieniu do których zastosowanie znajduje określona stawka ryczałtu, precyzowany jest symbolem (określonym numerycznie) konkretnego grupowania PKWiU z 2015 r. Jak zauważył Naczelny Sąd Administracyjny w orzeczeniu z 17 lipca 2009 r. sygn. akt II FSK 376/08: „Normy prawa podatkowego zawarte w art. 12 ust. 1 u.z.p.d.f. i określające stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych odwołują się do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wskutek czego normy prawa statystycznego współtworzą normę opodatkowania”.

W przypadku zatem czynności skonkretyzowanych w ustawie o zryczałtowanym PIT przy pomocy symbolu (grupowania) statystycznego, decydujące znaczenie dla określenia właściwej stawki ryczałtu ma klasyfikacja statystyczna tej czynności. Niektóre z czynności, dla których ustawa o zryczałtowanym PIT przewiduje określoną stawkę ryczałtu, nie zostały jednak zdefiniowane przy pomocy symbolu statystycznego. Nie oznacza to jednak, że w przypadku tych czynności klasyfikacja statystyczna pozostaje bezużyteczna. Wnioskodawca wskazuje, że do klasyfikacji statystycznej odwołuje się również definicja wyrażenia „działalność usługowa” zawarta w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym PIT. Zgodnie z tą definicją, pojęcie „działalności usługowej” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU; Dz. U. z 2015 r. poz. 1676; dalej: Rozporządzenie w sprawie PKWiU z 2015 r.), z zastrzeżeniem działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe oznacza, że nawet jeśli przepis ustawy o zryczałtowanym PIT, wyznaczając właściwą stawkę ryczałtu dla danej czynności, nie odwołuje wprost do określonego grupowania statystycznego, należy pomocniczo stosować klasyfikację PKWiU z 2015 r. przy wykładni przepisów tej ustawy, w szczególności, celem wykluczenia możliwości przyporządkowania danej czynności do innych stawek zdefiniowanych przez ustawodawcę przy pomocy określonego grupowania PKWiU.

Klasyfikacja statystyczna działalności wykonywanej przez Wnioskodawcę:

a)Podmiot odpowiedzialny za klasyfikację statystyczną czynności.

Zaklasyfikowanie świadczonej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czynności do odpowiedniego grupowania według PKWiU z 2015 r. leży w gestii zainteresowanego (podatnika), na co zwrócił uwagę Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w komunikacie z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11): „Zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej”. Jednocześnie, w tym samym komunikacie, Prezes GUS zaznaczył, że w razie trudności w ustaleniu właściwego grupowania: rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego według m.in. PKWiU, zainteresowany może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego.

b)Wyjaśnienia PKWiU.

Pomocne przy kwalifikowaniu czynności do odpowiedniego grupowania mogą być Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) w wersji z 25 marca 2019 r. (dalej: „Wyjaśnienia lub Wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r.”) opublikowane na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego. Zgodnie z komentarzem do grupowania 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” zawartym w Wyjaśnieniach dział ten obejmuje m.in. „usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową”.

Zaklasyfikowanie Usług wsparcia świadczonych przez Wnioskodawcę do jakiegokolwiek innego grupowania nie wydaje się być prawidłowe, gdyż żadna inna pozycja klasyfikacyjna nie zawiera w sobie wszystkich elementów składających się na usługi, które świadczy Wnioskodawca. Zgodnie z komentarzem zawartym w Wyjaśnieniach, grupowanie 74.90.12.0 nie obejmuje usług wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych, usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości oraz usług pośrednictwa związanych z wyceną nieruchomości. Tymczasem, wymienione czynności, wykluczone z grupowania 74.90.12.0, nie wchodzą w zakres usług, które świadczy Wnioskodawca.

c)Opinia statystyczna uzyskana przez Wnioskodawcę.

W celu uzyskania dodatkowego potwierdzenia prawidłowości dokonanej klasyfikacji wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności do odpowiedniego grupowania PKWiU z 2015 r., Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem do Urzędu Statystycznego o dokonanie na podstawie rozporządzenia w sprawie PKWiU z 2015 r. klasyfikacji czynności składających się na świadczone usługi. W uzyskanej Opinii, Urząd Statystyczny uznał, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 z późn. zm.) wymienione usługi, obejmujące:

-nawiązywanie i utrzymywanie relacji z klientami zleceniodawcy;

-pozyskiwanie klientów dla zleceniodawcy;

-aktywny rozwój sprzedaży zleceniodawcy;

-dbanie o dobre relacje z klientami zleceniodawcy;

-reaktywowanie utraconych klientów zleceniodawcy;

bez fizycznej sprzedaży i bez podpisywania umów we własnym imieniu (wyłącznie „kojarzenie stron”), mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

Właściwa stawka ryczałtu pomimo tego, że przepis art. 12 ustawy o zryczałtowanym PIT, w którym poszczególne czynności zostały przyporządkowane do właściwych stawek ryczałtu, nie wiąże bezpośrednio żadnej czynności z grupowaniem statystycznym PKWiU 74.90.12.0 Wnioskodawca wyraża przekonanie, że działalność mieszcząca się w tym grupowaniu może zostać opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wskazuje na to m.in. okoliczność, że od 1 stycznia 2021 r. nie obowiązuje już załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym PIT (w brzmieniu obowiązującym do końca 2020 r.) zawierający wykaz czynności, których świadczenie wyłączało podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wśród wymienionych w tym wykazie usług oznaczonych symbolami PKWiU, znajdowały się również „Usługi profesjonalne i techniczne wspomagające i usługi doradztwa, gdzie indziej niesklasyfikowane” oznaczone symbolem PKWiU 74.90.1 z zaznaczeniem, że chodzi tylko o te usługi, które dotyczą pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Zmiana w przepisie art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym PIT oraz uchylenie załącznika nr 2 do tej ustawy oznacza, że wykonywanie przez podatnika czynności mieszczących się w wyżej wymienionym grupowaniu, a więc w grupowaniu 74.90.1. „Usługi profesjonalne i techniczne wspomagające i usługi doradztwa, gdzie indziej niesklasyfikowane” nie pozbawia podatnika prawa do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Tym samym, należy stwierdzić, że w katalogu art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym PIT bez wątpienia znajduje się działalność obejmująca Usługi wsparcia mieszczące się w pozycji klasyfikacyjnej 74.90.12.0 „Usługi profesjonalne i techniczne wspomagające i usługi doradztwa, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że prowadzona przez niego działalność sklasyfikowana w ww. opinii do grupowania PKWiU 74.90.12.0 mieści się w wyrażeniu „przychody z działalności usługowej” wymienionym w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym PIT. Zgodnie z tym przepisem, do przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 zastosowanie znajduje stawka 8,5%. Pojęcie działalności usługowej należy odczytywać przez pryzmat art. 4 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym PIT, który wskazuje na maksymalne szerokie jej ujęcie. Stanowisko te potwierdzone jest poglądami doktryny, czego przykładem jest komentarz do ustawy o zryczałtowanym PIT (P. Borszowski, „Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Komentarz”. Warszawa 2012, art. 12), w którym zaznacza się, że „objęcie stawką 8,5% przychodów z działalności usługowej oznacza, że ustawodawca kwalifikuje do tej stawki przychody z działalności usługowej o szerokim zakresie. Należy tu bowiem zastosować określenie działalności usługowej, przyjęte przez ustawodawcę w przepisie art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d.o.f., a więc pozarolniczej działalności gospodarczej, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU”.

Możliwość zastosowania 8,5% stawki podatku do czynności mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0, tj. usług pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, potwierdzają liczne interpretacje indywidualne, czego przykładami są interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

·z 17 marca 2021 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.106.2021.1.AG,

·z 16 grudnia 2021 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.958.2021.4.MM,

·z 21 czerwca 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.308.2021.2.MJ.

Konkludując, ze względu na fakt, iż Ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług obejmujących:

-nawiązywanie i utrzymywanie relacji z klientami zleceniodawcy;

-pozyskiwanie klientów dla zleceniodawcy;

-aktywny rozwój sprzedaży zleceniodawcy;

-dbanie o dobre relacje z klientami zleceniodawcy;

-reaktywowanie utraconych klientów zleceniodawcy;

bez fizycznej sprzedaży i bez podpisywania umów we własnym imieniu (wyłącznie „kojarzenie stron”), mieszczących się w grupowaniu: PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że:

·Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. W roku 2023 jako formę opodatkowania wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Tę formę opodatkowania będzie Pan kontynuował w latach przyszłych.

·W ramach prowadzonej przez Pana działalności (na podstawie umowy o współpracy z Kontrahentem) świadczy Pan usługi polegające na:

-nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z klientami zleceniodawcy;

-pozyskiwaniu klientów dla zleceniodawcy;

-aktywnym rozwoju sprzedaży zleceniodawcy;

-dbaniu o dobre relacje z klientami zleceniodawcy;

-reaktywowaniu utraconych klientów zleceniodawcy;

bez fizycznej sprzedaży i bez podpisywania umów we własnym imieniu (wyłącznie „kojarzenie stron”).

·Wskazane czynności mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, co potwierdza otrzymana przez Pana z Urzędu Statystycznego opinia z (...).

·W stosunku do Pana nie znajduje i nie znajdzie zastosowania żadne z wyłączeń wymienionych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

·W roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy wniosek w odniesieniu do Pana zachowane zostały warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto, nie uzyskuje Pan oraz zakłada, że nie uzyska w kolejnych latach podatkowych przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej przekraczających w ciągu roku równowartość 2 000 000 euro.

·Nie uzyskuje Pan dochodu z innych źródeł przychodów niż opisane we wniosku.

·Pan i wskazany we wniosku Kontrahent nie stanowią podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług wskazać należy, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy stwierdzam, że osiągane przez Pana przychody ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług będących przedmiotem wniosku, sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, podlegają/będą podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem, Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

· Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

· Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

· Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00