Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 18 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.193.2024.4.JP

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.09.20.0, oraz PKWiU 85.59.13.2.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:

nieprawidłowe w zakresie zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w odniesieniu do przychodów z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 85.59.13.2;

prawidłowe w pozostałej części.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwania – pismami z 8 i 31 maja oraz 5 czerwca 2024 r. (daty wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Od (...) 2021 r. prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą, na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, w przedmiocie 62.01.Z działalność związana z oprogramowaniem, 62.02.Z działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki oraz 72.19.Z badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan na rzecz zagranicznego kontrahenta usługi informatyczne w roli data scientist, jednoznacznie niezwiązane z wytwarzaniem oprogramowania (kodowaniem). Wykonywane przez Pan zadania związane są z tworzeniem sztucznej inteligencji, przeprowadzaniem zaawansowanych analiz dużej ilości danych, eksploracji, transformacji i modelowania danych (tzw. uczenie maszynowe), a także wdrożeniem modeli na produkcję (automatyzacją modelowania danych oraz predykcji w celu rozwiązywania problemów biznesowych (np. optymalizacji kosztów produkcji)).

Zadania te określa się ogólnie jako data science, na co nie ma polskiego odpowiednika (62.09.20.0 - Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane). Zadania te jednoznacznie nie obejmują projektowania, rozwoju i wdrażania oprogramowania technologii informatycznych. W szczególności, świadczący usługi nie jest programistą ani ekspertem w dziedzinie oprogramowania i w rezultacie nie pełni takiej roli w ramach świadczonych usług.

Ponadto świadczy Pan usługi w obszarze data science, takie jak konsultacje, szkolenia i warsztaty. Wobec tego do części jego obowiązków należy także przygotowywanie materiałów dydaktycznych (PKWiU 85.59.13.2 Pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane). W ramach wykonywanych usług prowadzone jest także doradztwo w kwestii wykorzystania specjalistycznego oprogramowania do celów uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się Pan w szczególności:

1.analizą potrzeb klientów w obszarze analizy danych i uczenia maszynowego (sztucznej inteligencji);

2.doradztwem w zakresie wyboru najlepszych rozwiązań w obszarze analizy danych oraz uczenia maszynowego w celu zaspokojenia potrzeb biznesowych klienta;

3.pomocą w dostosowaniu surowych danych klienta na potrzeby modelowania; zarówno w sposób pośredni (doradztwo), jak i bezpośredni (pisanie i wykonywanie skryptów);

4.pomocą w wyłonieniu zmiennych dla modelu uczenia maszynowego;

5.pomocą w poprawianiu parametrów modelu uczenia maszynowego;

6.pomocą w uprodukcyjnieniu modelu w celu osiągnięcia cyklicznych predykcji;

7.pomocą użytkownikom w planowaniu projektu analitycznego oraz pomocą w zrozumieniu najlepszych sposobów wykorzystania specjalistycznego oprogramowania w oparciu o ich potrzeby;

8.szkoleniami i warsztatami z zagadnień nauki o danych (data science);

9.zarządzaniem relacjami ze społecznością użytkowników specjalistycznego oprogramowania;

10.pozyskiwaniem danych;

11.przetwarzaniem i czyszczeniem danych;

12.integrowaniem i przechowywaniem danych;

13.wstępnym badaniem danych i eksploracyjną analizą danych;

14.wyborem jednego lub większej ilości potencjalnych modeli i algorytmów;

15.zastosowaniem techniki nauki o danych (machine learning, modelowanie statystyczne, sztuczna inteligencja);

16.mierzeniem i poprawą wyników;

17.przedstawieniem końcowego wyniku;

18.wprowadzeniem poprawek na podstawie opinii;

19.powtórzeniem procesu, aby rozwiązać nowy problem.

W odniesieniu do wykonywanej przez Pana działalności, nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm.).

Działalność gospodarcza nie jest wykonywana pod kierownictwem lub w miejscu wyznaczonym przez Zlecającego te czynności, z tytułu prowadzonej działalności ponosi Pan odpowiedzialność względem osób trzecich za ich rezultat, a także ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą.

W terminie określonym w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z dnia 20 listopada 1998 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm.) złożył Pan Naczelnikowi właściwego Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy.

Przed rozpoczęciem działalności gospodarczej w roku podatkowym i w roku poprzedzającym rok podatkowy nie pozostawał Pan w stosunku pracy lub spółdzielczym stosunku pracy, w związku z czym w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie będzie miało zastosowania ograniczenie z art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z dnia 20 listopada 1998 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm.).

Przychody z tytułu wykonywanych przez Pana usług, w roku poprzedzającym wybór ryczałtu nie przekraczały równowartości 2.000.000 euro.

Uzupełnienie wniosku

Sprostowanie opisu sprawy: od (...) 2021 r. prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą, na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, w przedmiocie 62.01.Z działalność związana z oprogramowaniem, 62.02.Z działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki 62.09.Z - Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych oraz 72.19.Z badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych.

Doprecyzował Pan, że wniosek dotyczy roku 2022, 2023 oraz 2024, a także lat przyszłych, w którym to okresie świadczy oraz będzie świadczył Pan usługi o charakterze tożsamym ze stanem faktycznym opisanym w przedmiotowym wniosku.

Poza prowadzoną działalnością gospodarczą nie uzyskuje Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Dodatkowo w połowie miesiąca kwietnia br. poszerzył Pan ofertę działalności o sprzedaż internetową.

Prowadzi Pan ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. Każdy rodzaj działalności prowadzonej przez Pana, stanowi osobną pozycję na wystawianych fakturach sprzedaży.

Wskazał Pan będące przedmiotem wniosku usługi oraz przyporządkowane do tych usług grupowania PKWiU:

1.analiza potrzeb klientów w obszarze analizy danych i uczenia maszynowego (sztucznej inteligencji) ─ 62.09.20.0;

2.doradztwo w zakresie wyboru najlepszych rozwiązań w obszarze analizy danych oraz uczenia maszynowego w celu zaspokojenia potrzeb biznesowych klienta ─ 62.09.20.0;

3.pomoc w dostosowaniu surowych danych klienta na potrzeby modelowania; zarówno w sposób pośredni (doradztwo), jak i bezpośredni (pisanie i wykonywanie skryptów) ─ 62.09.20.0;

4.pomoc w wyłonieniu zmiennych dla modelu uczenia maszynowego ─ 62.09.20.0;

5.pomoc w poprawianiu parametrów modelu uczenia maszynowego ─ 62.09.20.0;

6.pomoc w uprodukcyjnieniu modelu w celu osiągnięcia cyklicznych predykcji ─ 62.09.20.0;

7.pomoc użytkownikom w planowaniu projektu analitycznego oraz pomocą w zrozumieniu najlepszych sposobów wykorzystania specjalistycznego oprogramowania w oparciu o ich potrzeby ─ 62.09.20.0;

8.szkolenia i warsztaty z zagadnień nauki o danych (data science) ─ 85.59.13.2;

9.zarządzanie relacjami ze społecznością użytkowników specjalistycznego oprogramowania ─ 62.09.20.0;

10.pozyskiwanie danych ─ 62.09.20.0;

11.przetwarzanie i czyszczenie danych ─ 62.09.20.0;

12.integrowanie i przechowywanie danych ─ 62.09.20.0;

13.wstępne badania danych i eksploracyjna analiza danych ─ 62.09.20.0;

14.wybór jednego lub większej ilości potencjalnych modeli i algorytmów ─ 62.09.20.0;

15.zastosowanie techniki nauki o danych (machine learning, modelowanie statystyczne, sztuczna inteligencja) ─ 62.09.20.0;

16.mierzenie i poprawa wyników ─ 62.09.20.0;

17.przedstawienie końcowego wyniku ─ 62.09.20.0;

18.wprowadzenie poprawek na podstawie opinii ─ 62.09.20.0.

(...)

Wyżej opisane czynności mają zwykle formę cyklu konsultacji/kursu oraz mają charakter cykliczny, czyli wszystkie te kroki wykonuje się w pętli tak długo aż osiągniemy rezultat, którego w kolejnych próbach nie udaje się poprawić.

Uzupełnienie wniosku II

Przedstawił Pan dodatkowe informacje dotyczące usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-18.

1.Analiza potrzeb klientów w obszarze analizy danych i uczenia maszynowego (sztucznej inteligencji).

(...)

2.Doradztwo w zakresie wyboru najlepszych rozwiązań w obszarze analizy danych oraz uczenia maszynowego w celu zaspokojenia potrzeb biznesowych klienta.

(...)

3.Pomoc w dostosowaniu surowych danych klienta na potrzeby modelowania. Zarówno w sposób pośredni (doradztwo), jak i bezpośredni (pisanie i wykonywanie skryptów).

(...)

4.Pomoc w wyłonieniu zmiennych dla modelu uczenia maszynowego.

(...)

6.Pomoc w uprodukcyjnieniu modelu w celu osiągnięcia cyklicznych predykcji.

(...)

7.Pomoc użytkownikom w planowaniu projektu analitycznego oraz pomoc w zrozumieniu najlepszych sposobów wykorzystania specjalistycznego oprogramowania w oparciu o ich potrzeby.

(...)

8.Szkolenia i warsztaty z zagadnień nauki o danych (data science).

(...)

9.Zarządzanie relacjami ze społecznością użytkowników specjalistycznego oprogramowania

(...)

10.Pozyskiwanie danych na potrzeby tworzenia modelu uczenia maszynowego.

(...)

11.Przetwarzanie i czyszczenie danych na potrzeby tworzenia modelu uczenia maszynowego.

(...)

12.Integrowanie i przechowywanie danych na potrzeby tworzenia modelu uczenia maszynowego.

(...)

13.Wstępne badanie danych i eksploracyjna analiza danych na potrzeby tworzenia modelu uczenia maszynowego.

(...)

14.Wybór jednego lub większej ilości potencjalnych modeli i algorytmów uczenia maszynowego.

(...)

15.Zastosowanie technik nauki o danych (machine learning, modelowanie statystyczne, sztuczna inteligencja).

(...)

16.Mierzenie i poprawa wyników modelu uczenia maszynowego.

(...)

17.Przedstawienie końcowego wyniku modelu uczenia maszynowego.

(...)

18.Wprowadzenie poprawek do modelu uczenia maszynowego na podstawie opinii.

(...)

Pytanie

Czy faktyczny zakres Pana usług, opisany w stanie faktycznym, uprawnia do zastosowania stawki zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie (wynikające z wniosku i jego uzupełnień)

Pana zdaniem, stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r., ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Na podstawie art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej ─ oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych ─ prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Według art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych ─ usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Do wykonywanej przez Pana działalności, nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), „z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) ─ (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h)”;

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

Od (...) 2021 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Przeważającym rodzajem prowadzonej działalności gospodarczej jest działalność sklasyfikowana kodem „PKWiU 62.01.12 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

W Pana opinii, działania, które faktycznie realizuje Pan obecnie na rzecz Zleceniodawcy, których szczegółowa lista zaprezentowana została w treści przedmiotowego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, mają charakter działalności oznaczonej kodem 62.09.20.0 ─ Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane. Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego nie świadczy Pan usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1.

Pana zdaniem, prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dla przychodów z działalności usługowej ustawodawca przewidział stawkę 8,5%.

Ponadto, działalność sklasyfikowana pod ww. symbolem nie została wymieniona w art. 12, jako odrębna działalność dla której przewidziano inną niż 8,5% stawkę podatku.

Nie wytwarza Pan oprogramowania. Zadania realizowane przez Pana skupiają się na data science, szkoleniach oraz tworzeniu i wdrażaniu modeli uczenia maszynowego (sztucznej inteligencji). Konkludując powyższe, ze względu na fakt, iż ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług obejmujących czynności szczegółowo wymienione przez Pan w treści przedmiotowego wniosku, które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.09.20.0 – Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane, zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.

Ze względu na fakt, iż ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług obejmujących czynności szczegółowo wymienione przez Pana w treści przedmiotowego wniosku, które zostały zaklasyfikowane pod kodami PKWiU:

62.09.20.0 – Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane,

85.59.13.2 - Pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane,

zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest częściowo prawidłowe, a częściowo nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Stawki ryczałtu zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) i c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

8,5%:

a)przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8,

c)przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się Pan w szczególności:

1.analizą potrzeb klientów w obszarze analizy danych i uczenia maszynowego (sztucznej inteligencji);

2.doradztwem w zakresie wyboru najlepszych rozwiązań w obszarze analizy danych oraz uczenia maszynowego w celu zaspokojenia potrzeb biznesowych klienta;

3.pomocą w dostosowaniu surowych danych klienta na potrzeby modelowania; zarówno w sposób pośredni (doradztwo), jak i bezpośredni (pisanie i wykonywanie skryptów);

4.pomocą w wyłonieniu zmiennych dla modelu uczenia maszynowego;

5.pomocą w poprawianiu parametrów modelu uczenia maszynowego;

6.pomocą w uprodukcyjnieniu modelu w celu osiągnięcia cyklicznych predykcji;

7.pomocą użytkownikom w planowaniu projektu analitycznego oraz pomocą w zrozumieniu najlepszych sposobów wykorzystania specjalistycznego oprogramowania w oparciu o ich potrzeby;

8.szkoleniami i warsztatami z zagadnień nauki o danych (data science);

9.zarządzaniem relacjami ze społecznością użytkowników specjalistycznego oprogramowania;

10.pozyskiwaniem danych;

11.przetwarzaniem i czyszczeniem danych;

12.integrowaniem i przechowywaniem danych;

13.wstępnym badaniem danych i eksploracyjną analizą danych;

14.wyborem jednego lub większej ilości potencjalnych modeli i algorytmów;

15.zastosowaniem techniki nauki o danych (machine learning, modelowanie statystyczne, sztuczna inteligencja);

16.mierzeniem i poprawą wyników;

17.przedstawieniem końcowego wyniku;

18.wprowadzeniem poprawek na podstawie opinii.

Wskazał Pan, że ww. usługi wymienione w pkt 1-7 i pkt 9-18 sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 62.09.20.0 „Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane”, natomiast usługi wymienione w pkt 8 sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 85.59.13.2 „Pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskiwał/uzyskuje Pan przychody ze świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.09.20.0, które – jak wynika z opisu sprawy – nie są usługami w zakresie instalowania oprogramowania, to właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 8,5%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z kolei odnosząc się do usług szkolenia i warsztatów z zagadnień nauki o danych (data science) mieszczących się w grupowaniu według PKWiU 85.59.13.2 „Pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane” stwierdzić należy, że podlegają one opodatkowaniu – jak słusznie Pan uważa – stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, przy czym podstawą jej zastosowania jest art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ww. ustawy, a nie ─ jak Pan wskazał ─ art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy. Przepis art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ww. ustawy bowiem wprost wskazuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU 85). Z tego powodu Pana stanowisko w tym zakresie uznano za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiednich grupowań PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis stanu faktycznego przedstawionego we wniosku. Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00