Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 14 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4019.6.2024.1.AW

Określenie podstawy opodatkowania w przypadku zakładów wzajemnych w sytuacji zwrotu graczom części wpłaconych stawek, a także w kwestii określenia okresu rozliczeniowego, w którym należy dokonać obniżenia podstawy opodatkowania.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od gier hazardowych w przedmiocie określenia podstawy opodatkowania w przypadku zakładów wzajemnych w sytuacji zwrotu graczom części wpłaconych stawek jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 10 kietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia podstawy opodatkowania w przypadku zakładów wzajemnych w sytuacji zwrotu graczom części wpłaconych stawek wpłynął 10 kwietnia 2024 r.

Opis stanu faktycznego

(…) z siedzibą w (…) („Wnioskodawca”) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie urządzania zakładów wzajemnych (bukmacherskich), o których mowa w art. 2 ust. 2 pkt 2) Ustawy. Wnioskodawca działa w oparciu o zezwolenie udzielone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych na urządzanie zakładów wzajemnych z dnia (…) r., nr. (...) wydane na okres (…).

Zasady oferowania zakładów wzajemnych przez Wnioskodawcę zawarte są w szczególności w regulaminie urządzania zakładów przez sieć Internet za pośrednictwem strony internetowej (...) („Regulamin”) oraz w komunikatach zamieszczanych na stronie internetowej (...), zawierających szczegółowe informacje o kwestiach, które mogą być regulowane w drodze komunikatów zgodnie z treścią Regulaminu („Komunikaty”).

Regulamin zawiera odwołania m.in. do opcji „Cash-out” jako możliwej formuły wcześniejszego zamknięcia zakładu na żądanie gracza przed rozstrzygnięciem wszystkich lub niektórych zdarzeń objętych zakładem („Cash-out”). Opcja ta pozwala graczowi zmniejszyć ryzyko przegranej zakładu w sytuacjach, w których nie ma on pewności wygranej. Kwota, jaką gracz może otrzymać po skorzystaniu z opcji Cash-out, zależy od szans na pozytywne rozstrzygnięcie kuponu w danym momencie. Opcja ta zapewnia graczowi kontrolę i elastyczność w zakresie wypłaty z tytułu zakładu przed rozstrzygnięciem obstawionego zdarzenia.

Zgodnie z Regulaminem, gracz ma możliwość skorzystania z Pełnego Cash-outu - rozliczając zakład w całości. Cash Out jest dostępny wyłącznie wobec tych zdarzeń, w odniesieniu do których Wnioskodawca udostępnił graczom możliwość skorzystania z tej opcji.

Szczegółowe zasady korzystania z opcji Cash-out zostały określone w Komunikacie nr (...) opublikowanym na stronie internetowej (...).

W praktyce zastosowanie opcji Cash-out dotyczy dwóch rodzajów zakładów na wybrane dyscypliny i zawody sportowe, a mianowicie:

-zakładów pojedynczych, w których gracz może obstawić wynik jednego wybranego wydarzenia;

-zakładów wielokrotnych, w których gracz może jednocześnie obstawić wynik więcej niż jednego zdarzenia, a zakład uznaje się za wygrany przez gracza pod warunkiem poprawnego wytypowania wyniku wszystkich zdarzeń objętych danym zakładem wielokrotnym.

Cash-out dostępny jest zarówno dla zakładów obstawianych przed rozpoczęciem zdarzenia (zakład przedmeczowy) jak i dla zakładów „na żywo”.

Rozliczenie zakładu, z tytułu Cash-out, jest ustalane jako iloczyn współczynnika, wpłaconej stawki oraz ustalonego przez Wnioskodawcę kursu Cash-out. Jeżeli decyzja o Cash-out zostanie przyjęta, zakład zostanie rozliczony natychmiastowo.

Decyzja gracza o skorzystaniu z funkcji Cash-out może zostać odrzucona na przykład, gdy zakłady zostaną zawieszone lub kursy zostaną zmienione przed zatwierdzeniem decyzji o Cash-out.

Akceptacja decyzji o Cash-out nie jest natychmiastowa. Jeżeli decyzja gracza o Cash-out nie jest pomyślna, gracz otrzyma wiadomość z powodem odrzucenia decyzji oraz opcjonalnie nową propozycję Cash-out.

Zastosowanie opcji Cash-out można zilustrować poniższymi przykładami:

a)Zakład pojedynczy - wypłata poniżej stawki zawartego zakładu

Gracz postawił kupon z jednym wydarzeniem koszykarskim: A wygrają z B, na który postawił kwotę 100 z potencjalną wygraną 124. A prowadzą znacząco w pierwszych dwóch kwartach, ale w trzeciej kwarcie B zaczynają doganiać A. Wnioskodawca zauważa to i w związku ze zmniejszonym prawdopodobieństwem wygranej A podnosi pierwotnie zagrany kurs, w wyniku czego podana zostaje kurs Cash-out, po którym kupon może zostać rozliczony na tym etapie. Gracz, widząc zmianę sytuacji, decyduje się na wypłatę kuponu za pomocą opcji Cash-out i odzyskuje część stawki w wysokości 92.

b)Zakład wielokrotny przed rozliczeniem pierwszego zdarzenia - wypłata poniżej stawki zawartego zakładu

Gracz postawił kupon wielokrotny z dwoma zdarzeniami:

-Puchar (…) w piłce nożnej: A vs. B - gracz obstawia, że wygra B;

-Puchar (…) w piłce nożnej: B vs. C - gracz obstawia, że wygra B.

W tym celu postawił kwotę 200 z potencjalną wygraną 347. Jednak w 5 minucie pierwszego meczu A zdobywa bramkę. W związku z tym wydarzeniem ryzyko przegrania zakładu przez gracza wzrasta, więc gracz chce skorzystać z opcji Cash-out już podczas pierwszego meczu. Wnioskodawca podaje nową stawkę obowiązującą dla opcji Cash-out, po której gracz wycofuje zakład, odzyskując część stawki w wysokości 160.

c)Zakład wielokrotny po pozytywnym rozliczeniu pierwszego zdarzenia - wypłata poniżej stawki zawartego zakładu

Gracz postawił kupon wielokrotny z trzema zdarzeniami:

-(…) piłka nożna: A vs V - gracz obstawia, że wygra A;

-(…) piłka nożna: C vs. D – gracz obstawia, że wygra C;

-Piłka nożna (…): E vs. F - gracz obstawia, że wygra E.

W tym celu postawił kwotę 300 z potencjalną wygraną w wysokości 725. Pierwszy mecz, zgodnie z oczekiwaniami gracza, został wygrany przez A. W pierwszej połowie drugiego meczu prawy skrzydłowy C – (…) doznaje kontuzji i musi opuścić boisko. Następnie, aż do 70. minuty, nie pada żadna bramka, w wyniku czego prawdopodobieństwo powodzenia tego zakładu spada. W odpowiedzi na te zmiany, Wnioskodawca oferuje nową stawkę za opcję Cash-out, po której kupon może zostać rozliczony na tym etapie. Gracz decyduje się na wypłatę kuponu za pomocą opcji Cash-out i odzyskuje część stawki w wysokości 260.

Pytania

1)Czy w przypadku zwrotu przez Wnioskodawcę klientom części wpłaconych przez nich stawek w ramach opcji „Cash-out” w przypadku zakładu pojedynczego (tj. na jedno zdarzenie), w którym wypłata następuje poniżej stawki jak w przykładzie a), Wnioskodawca powinien dokonać obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od gier zarówno o kwotę faktycznie zwróconych klientom stawek jak również o kwotę zatrzymaną?

2)Czy w przypadku zwrotu przez Wnioskodawcę klientom części wpłaconych przez nich stawek w ramach opcji „Cash-out” w przypadku zakładu wielokrotnego (tj. na więcej niż jedno zdarzenie), w którym nie nastąpiło rozstrzygnięcie żadnego ze zdarzeń a wypłata następuje poniżej stawki jak w przykładzie b), Wnioskodawca powinien dokonać obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od gier zarówno o kwotę faktycznie zwróconych klientom stawek jak również o kwotę zatrzymaną?

3)Czy w przypadku zwrotu przez Wnioskodawcę klientom części wpłaconych przez nich stawek w ramach usługi „Cash-out” w przypadku zakładu wielokrotnego (tj. na więcej niż jedno zdarzenie), w którym nastąpiło pozytywne rozstrzygnięcie co najmniej jednego ze zdarzeń, a wypłata następuje poniżej stawki jak w przykładzie c), Wnioskodawca powinien dokonać obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od gier zarówno o kwotę faktycznie zwróconych klientom stawek jak również o kwotę zatrzymaną?

4)W przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań 1-3, czy w przypadku zwrotu klientom części stawek w sytuacjach, o których mowa w tych pytaniach, Wnioskodawca powinien dokonać obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od gier w deklaracji podatkowej POG-5/A w rozliczeniu za miesiąc, w którym Wnioskodawca dokonał faktycznego zwrotu części stawek klientom?

Państwa stanowisko w sprawie

1)W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku zwrotu przez Wnioskodawcę klientom części wpłaconych przez nich stawek w ramach opcji „Cash-out” w przypadku zakładu na jedno zdarzenie, w którym wypłata następuje poniżej stawki jak w pytaniu 1., Wnioskodawca powinien dokonać obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od gier zarówno o kwotę faktycznie zwróconych klientom stawek jak również o kwotę zatrzymaną.

2)W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku zwrotu przez Wnioskodawcę klientom części wpłaconych przez nich stawek w ramach usługi „Cash-out” w przypadku zakładu na wiele zdarzeń, w którym nie nastąpiło rozstrzygnięcie żadnego ze zdarzeń a wypłata następuje poniżej stawki jak w pytaniu 2., Wnioskodawca powinien dokonać obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od gier zarówno o kwotę faktycznie zwróconych klientom stawek jak również o kwotę zatrzymaną.

3)W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku zwrotu przez Wnioskodawcę klientom części wpłaconych przez nich stawek w ramach usługi „Cash-out” w przypadku zakładu na wiele zdarzeń w którym nie nastąpiło rozstrzygnięcie wszystkich zdarzeń, a wypłata następuje poniżej stawki jak w pytaniu 3., Wnioskodawca powinien dokonać obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od gier zarówno o kwotę faktycznie zwróconych klientom stawek jak również o kwotę zatrzymaną.

4)W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku zwrotu klientom części stawek w sytuacjach, o których mowa w pytaniach od 1 do 3, Wnioskodawca powinien dokonać obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od gier w deklaracji podatkowej POG-5/A w rozliczeniu za miesiąc, w którym Wnioskodawca dokonał faktycznego zwrotu części stawek klientom.

Ad. 1:

Zgodnie z art. 1 Ustawy grami hazardowymi są gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach.

Stosownie do art. 2 ust. 2 Ustawy zakładami wzajemnymi są zakłady o wygrane pieniężne lub rzeczowe, polegające na odgadywaniu:

1)wyników sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranej zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek - totalizatory;

2)zaistnienia różnych zdarzeń, w tym zdarzeń wirtualnych, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranych zależy od umówionego, między przyjmującym zakład a wpłacającym stawkę, stosunku wpłaty do wygranej - bukmacherstwo.

Zgodnie z art. 6 ust. 3 Ustawy działalność w zakresie zakładów wzajemnych może być prowadzona - stosownie do udzielonego zezwolenia - wyłącznie w punktach przyjmowania zakładów wzajemnych albo przez sieć Internet po uzyskaniu zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych.

Na podstawie art. 71 ust. 1 Ustawy podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która urządza gry hazardowe na podstawie udzielonej koncesji lub udzielonego zezwolenia, z wyłączeniem loterii promocyjnych, podmiot urządzający gry objęte monopolem państwa oraz uczestnik turnieju gry w pokera organizowanego przez podmiot posiadający koncesję na prowadzenie kasyna gry.

Artykuł 71 ust. 2 pkt 1 Ustawy stanowi, że przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest urządzanie gier hazardowych, z wyłączeniem urządzania loterii promocyjnych, loterii fantowych i gry bingo fantowe, o których mowa w art. 7 ust. 1a Ustawy oraz urządzania pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera.

Stosowanie do art. 73 ust. 1 pkt 4 Ustawy podstawę opodatkowania podatkiem od gier stanowi w zakładach wzajemnych – suma wpłaconych stawek.

W ocenie Wnioskodawcy, z literalnej treści tej regulacji wynika, że elementem postawy opodatkowania podatkiem od gier są wartości, które warunkują udział w zakładzie wzajemnym i które są konsumowane w jego rozstrzygnięciu jako wygrana/przegrana. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, prawną konstrukcję podstawy opodatkowania należy rozpatrywać ściśle z wystąpieniem rozstrzygnięcia zawieranego zakładu lub zakładów, jeżeli tego rodzaju typy zdarzeń, znajdują się na jednym dowodzie gry. Innymi słowy kwota, która nie może kształtować wartości wygranej, przestaje być uważana za stawkę, a w konsekwencji nie może być wliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od gier.

Powyższe wskazano również w interpretacji indywidualnej z dnia 2 października 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.247.2023.2.AW: ”stawka jest to kwota wpłacona przez gracza (ewentualnie za gracza), która wraz kursem (wynikającym z pojedynczego typowanego zdarzenia albo z iloczynu wielu typowanych zdarzeń) określa wartość wygranej w zawartym zakładzie wzajemnym, inaczej mówiąc stawka jest to kwota, która kształtuje wartość wygranej ("bierze" udział w zakładzie). A contrario, kwota która nie kształtuje wartość wygranej, tj. nie "bierze" udziału w zakładzie - nie może być uznana za stawkę, w konsekwencji nie może być wliczana do podstawy opodatkowania”.

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku kuponu na jedno zdarzenie, skorzystanie przez klienta z opcji „Cash-out” powoduje konsekwentnie wycofanie całej stawki na zakład. W takim przypadku zarówno kwota, którą Wnioskodawca zwraca klientowi, jak ta którą zatrzymuje nie bierze udziału w zakładzie - nie stanowi stawki. Tym samym, zarówno kwota zwrócona, jak i kwota zatrzymana przez Wnioskodawcę nie powinna być uwzględniona w podstawie opodatkowania podatkiem od gier.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje uzasadnienie w interpretacji indywidualnej z dnia 7 lipca 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.149.2023.1.AW, interpretacji indywidualnej z dnia 27 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.75.2022.1.PK oraz interpretacji indywidualnej z dnia 1 lipca 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.100.2020.1.PK.

Ad. 2:

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie do pytania 1. pozostaje aktualne również w przypadku zakładów na wiele zdarzeń, gdzie nie doszło do rozstrzygnięcia żadnego ze zdarzeń.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zakładów zawartych na wiele zdarzeń w sytuacji, gdy gracz skorzysta z opcji „Cash-out” do momentu, gdy żadne z typowanych zdarzeń nie zostało rozstrzygnięte będziemy mieli do czynienia z wycofaniem całego zakładu. W takim przypadku zarówno kwota zwrócona, jak i kwota zatrzymana przez Wnioskodawcę nie powinna być uwzględniona w podstawie opodatkowania podatkiem od gier.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje uzasadnienie w interpretacji indywidualnej z dnia 7 lipca 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.149.2023.1.AW, interpretacji indywidualnej z dnia 27 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.75.2022.1.PK oraz interpretacji indywidualnej z dnia 1 lipca 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.100.2020.1.PK.

Ad. 3:

W myśl art. 18 ust. 1 Ustawy, wartość wygranej w grach hazardowych nie może być niższa od kwoty wpłaconej stawki.

Zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy gracz korzysta z opcji „Cash-out” po rozstrzygnięciu przynajmniej jednego zdarzenia zawartego na kuponie, rozróżnić należy dwie sytuacje: gdy wypłacana graczowi kwota jest niższa od wpłaconej przez niego stawki oraz gdy kwota ta jest wyższa od wpłaconej stawki.

W przypadku, gdy wypłacana kwota jest niższa od wpłaconej stawki, Wnioskodawca zwraca klientowi „Cash-out” część stawki. W przypadku braku zgody klienta zakład rozstrzygany jest na zasadach ogólnych.

Innymi słowy, w przypadku usługi „Cash-out” poniżej stawki, Klient nie otrzymuje wygranej, lecz zgadza się na wycofanie całego zakładu i otrzymuje wyłącznie zwrot części stawki. Oznacza to, że cała stawka nie bierze udziału w zakładzie, a w konsekwencji Wnioskodawca powinien dokonać obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od gier zarówno o kwotę faktycznie zwróconych klientom stawek, jak również o kwotę zatrzymaną.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje w tym zakresie uzasadnienie w interpretacji indywidualnej z dnia 2 października 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.247.2023.2.AW, interpretacji indywidualnej z dnia 7 lipca 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.149.2023.1.AW, interpretacji indywidualnej z dnia 27 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.75.2022.1.PK, w interpretacji indywidualnej z 6 czerwca 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.127.2023.1.AW oraz interpretacji indywidualnej z dnia 12 czerwca 2023 r, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.126.2023.2.AW.

W tej ostatniej interpretacji Dyrektor KIS wskazał, że:

„Skoro zatem nie można oferować zakładów, w wyniku których, gracz otrzymuje wypłatę mniejszą niż wpłacona przez niego stawka, to zakład taki nie może być uznany za zakład wzajemny w rozumieniu ustawy. W takiej sytuacji należy uznać, że skorzystanie przez gracza z opcji „cash-out”, co doprowadza do wypłaty graczowi kwoty niższej niż przez niego wpłaconej, stanowi wycofanie (anulowanie) całego zakładu. W takim przypadku zarówno kwota wypłacona przez Spółkę jak ta przez nią zatrzymana nie jest wliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od gier”.

Ad. 4:

Na mocy art. 75 Ustawy podatnicy, z wyłączeniem podatników w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera, są obowiązani, bez wezwania, do:

1)składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji podatkowych dla podatku od gier, według ustalonego wzoru;

2)obliczania oraz wpłacania podatku od gier na rachunek właściwego urzędu skarbowego

- za okresy miesięczne, w terminie do 10. Dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie.

Artykuł 75 ust. 8 Ustawy stanowi, że zobowiązanie podatkowe w podatku od gier przyjmuje się w kwocie wynikającej z deklaracji podatkowej, chyba że organ podatkowy określi je w innej wysokości.

W art. 76 Ustawy stwierdzono, że Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowej dla podatku od gier, uwzględniając specyfikę prowadzenia poszczególnych rodzajów gier hazardowych, jak również zapewniając możliwość prawidłowego obliczenia wysokości podatku od gier, zamieszczając objaśnienia co do sposobu prawidłowego składania tych deklaracji, informację o terminach i miejscu ich składania oraz pouczenie, że deklaracja podatkowa stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego.

Na mocy § 1 pkt 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 25 kwietnia 2017 r. (Dz. U. Z 2017 r. poz. 853) w sprawie wzorów deklaracji podatkowej dla podatku od gier określa się wzory deklaracji podatkowej dla podatku od gier:

1)POG-5 – deklaracja dla podatku od gier przeznaczona dla wszystkich podatników podatku od gier z wyłączeniem podatników w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera, stanowiąca załącznik nr 1 do rozporządzenia;

2)POG-5/A – załącznik do deklaracji dla podatku od gier POG-5 przeznaczony dla podatników prowadzących kasyna gry, salony gry bingo pieniężne oraz urządzających zakłady wzajemne i loterie audioteksowe, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.

Z powyższego wynika, że podatnicy podatku od gier są zobowiązania do samobliczenia podatku i wykazania go w deklaracji podatkowej, której wzór jest określony w drodze rozporządzenia.

Jak wskazano m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 2 października 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.247.2023.2.AW: „korekty podatku można podzielić na te, które powodują zmniejszenie podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego oraz te, które wywołują skutki odwrotne, tj. gdy podstawa opodatkowania oraz kwota podatku należnego ulega podwyższeniu. W ramach powyższego rozróżnienia można również dokonać podziału ze względu na powód powodujące korektę.

Sposób rozliczenia korekty uzależniony jest od przyczyn, które ją spowodowały, tj.:

-istniejącymi w momencie pierwotnego rozliczenia podatku np. błędnym obliczeniem podatku,

-które zaistniały po dokonaniu po dokonaniu rozliczenia (np. anulowanie zakładu).

W pierwszym przypadku, który powoduje zaniżenie podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego za dany okres rozliczeniowy, podatek powinien być rozliczony w deklaracji za okres pierwotny.

W drugim natomiast przypadku, gdy korekta jest podyktowana okolicznościami, które zaistniały po dokonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu, rozlicza się ją na bieżąco tj. w okresie rozliczeniowym, w którym powstała przyczyna korekty”.

W ocenie Wnioskodawcy, w sprawie objętej wnioskiem o interpretację, mamy do czynienia z sytuacją, gdy Wnioskodawca prawidłowo obliczył zobowiązanie podatkowe (nie doszło do błędu lub omyłki), a zdarzenie powodujące obniżenie podstawy opodatkowania (zwrot części wpłaconej stawki) wystąpiło po okresie, w którym Wnioskodawca prawidłowo obliczył podstawę opodatkowania.

Zatem, w sytuacjach gdy dochodzi do zwrotu części wpłaconej stawki – w rozpatrywanej sprawie są to sytuacje zobrazowane w przykładach od 1. do 3. - korektę podstawy opodatkowania i wysokości podatku należy dokonać w deklaracji POG-5/A za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zwrotu części stawki.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 2 z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 227) - zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o grach”:

grami hazardowymi są gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach.

Stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy

zakładami wzajemnymi są zakłady o wygrane pieniężne lub rzeczowe, polegające na odgadywaniu:

1)wyników sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranej zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek - totalizatory;

2)zaistnienia różnych zdarzeń, w tym zdarzeń wirtualnych, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranych zależy od umówionego, między przyjmującym zakład a wpłacającym stawkę, stosunku wpłaty do wygranej - bukmacherstwo.

Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy:

Działalność w zakresie zakładów wzajemnych może być prowadzona - stosownie do udzielonego zezwolenia - wyłącznie w punktach przyjmowania zakładów wzajemnych albo przez sieć Internet po uzyskaniu zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych.

Jak stanowi art. 14 ust. 3 ustawy

Przyjmowanie zakładów wzajemnych jest dozwolone - stosownie do udzielonego zezwolenia - wyłącznie w punktach przyjmowania zakładów wzajemnych lub przez sieć Internet na zasadach i warunkach określonych w zatwierdzonym regulaminie i udzielonym zezwoleniu, a także wynikających z przepisów ustawy.

Na podstawie art. 71 ust. 1 ustawy

podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która urządza gry hazardowe na podstawie udzielonej koncesji lub udzielonego zezwolenia, z wyłączeniem loterii promocyjnych, podmiot urządzający gry objęte monopolem państwa oraz uczestnik turnieju gry w pokera organizowanego przez podmiot posiadający koncesję na prowadzenie kasyna gry.

Art. 71 ust. 2 pkt 1 i 2ustawy stanowi, że:

1)przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest urządzanie gier hazardowych, z wyłączeniem urządzania loterii promocyjnych, loterii fantowych i gry bingo fantowe, o których mowa w art. 7 ust. 1a, oraz urządzania pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera;

2)udział w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera.

Stosowne do art. 73 ust. 1 pkt 4 ustawy

podstawę opodatkowania podatkiem od gier stanowi w zakładach wzajemnych - suma wpłaconych stawek.

W świetle powyższych przepisów należy uznać, że podatnikiem podatku od gier jest podmiot urządzający zakłady wzajemne na podstawie udzielonego zezwolenia, a przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest urządzanie zakładów wzajemnych. Do uznania więc, że zakład jest zakładem wzajemnym w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o grach niezbędne jest ustalenie, że taki zakład posiada wszystkie cechy wymienione w tym przepisie, a nie tylko niektóre z nich.

Zgodnie z powołanym wyżej art. 2 ust. 2 ustawy zakładami wzajemnymi są przedsięwzięcia, w których występują wszystkie następujące elementy:

1)zawarto zakład,

2)umówiona wygrana ma charakter pieniężny lub rzeczowy,

3)zakład polega na odgadywaniu: sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt (totalizatory – art. 2 ust. 2 pkt 1 ustawy.), bądź zaistnienia różnych zdarzeń (bukmacherstwo – art. 2 ust. 2 pkt 2 ustawy),

4)uczestnicy wpłacają stawki,

5)wysokość wygranej zależy odpowiednio – od łącznej kwoty wpłaconych składek, bądź od umówionego, pomiędzy przyjmującym zakład a wpłacającym stawkę, stosunku wpłaty do wygranej.

Warunkiem skutecznego zawarcia zakładu wzajemnego jest wytypowanie określonego zdarzenia i wpłacenie stawki. Bez spełnienia tych dwóch warunków nie można mówić o istnieniu zakładu wzajemnego. Zatem do zawarcia zakładu wzajemnego dochodzi w momencie wytypowania określonego zdarzenia i wpłacenia stawki. Tym samym, gdy gracz wpłaca stawkę i typuje określone zdarzenie/a skutkuje to zawarciem zakładu. Istotą zakładu wzajemnego w rozumieniu ustawy o grach jest niebezpieczeństwo utraty wpłaconych stawek i realne zubożenie grającego. Szczególnym przypadkiem zakładów są zakłady w oparciu o opcję „cash-out”.

Opcja „cash-out”, pozwala graczowi zmniejszyć ryzyko przegrania kuponu w sytuacji, w której nie jest on pewien wygranej i otrzymać kwotę, której wysokość zależy od szans na pozytywne rozstrzygnięcie kuponu w danym momencie. Rozliczenie następuje przed zaistnieniem wytypowanego zdarzenia lub wszystkich zdarzeń, ale dzięki tej opcji można uzyskać gwarantowaną wypłatę bez względu na końcowy wynik. Co istotne, do tego rozliczenia dochodzi w ramach zawartej umowy o zakład wzajemny, a nie poza nią. Prawo do skorzystania z tej opcji powstaje w chwili zawarcia umowy o zakład wzajemny, a kwota jaką gracz może otrzymać w przypadku skorzystania z opcji „cash-out” jest ustalona/czy też sposób jej ustalenia jest określony w ramach zawartej umowy o zakład wzajemny. Tym samym, opcja „cash-out” została ukształtowana jako element tej umowy.

W przypadku skorzystania z opcji „cash-out”, rozumianej jako źródło uprawnienia (lecz nie obowiązku), nie dochodzi do unicestwienia umowy o zakład, ani odzyskania stawki przez gracza, lecz do jej rozliczenia na zasadach określonych przez organizatora zakładów wzajemnych.

W sytuacji skorzystania z opcji „cash-out”, nie dochodzi do odstąpienia gracza od umowy o zakład przed rozstrzygnięciem zdarzenia i zwrócenia wpłaconych przez graczy stawek, a tym samym unieważnienia lub anulowania zawartej umowy o zakład wzajemny. Gracz (wedle własnego uznania) wpłaca na zawierany zakład środki pieniężne, które tym samym stanowią stawkę. Stawkę stanowi kwota jaką uczestnik gry musi wnieść, aby wziąć udział w zakładzie. Skoro zatem wpłacenie przez gracza stawki i wytypowanie określonego zdarzenia skutkuje zawarciem umowy o zakład wzajemny, a jednocześnie jak wyżej wskazano, skorzystanie z opcji „cash-out” nie stanowi dobrowolnego odstąpienia gracza od umowy o zakład przed rozstrzygnięciem zdarzenia, lecz stanowi element umowy o zakład wzajemny umożliwiający jej rozliczenie przed rozstrzygnięciem zdarzenia, to należy stwierdzić, że do rozliczenia umowy o zakład wzajemny dochodzi w ramach tej umowy – na zasadach określonych przez organizatora zakładów wzajemnych w regulaminie zakładów wzajemnych.

Z wniosku wynika, że prowadzicie Państwo działalność gospodarczą w zakresie urządzania zakładów wzajemnych. Oferujecie Państwo usługę „Cash-out”, jako możliwą formułę wcześniejszego zamknięcia zakładu na żądanie gracza przed rozstrzygnięciem wszystkich lub niektórych zdarzeń objętych zakładem. Opcja ta pozwala graczowi zmniejszyć ryzyko przegranej zakładu w sytuacjach, w których nie ma on pewności wygranej. Kwota, jaką gracz może otrzymać po skorzystaniu z opcji Cash-out, zależy od szans na pozytywne rozstrzygnięcie kuponu w danym momencie. Opcja ta zapewnia graczowi kontrolę i elastyczność w zakresie wypłaty z tytułu zakładu przed rozstrzygnięciem obstawionego zdarzenia.

W praktyce zastosowanie opcji Cash-out dotyczy dwóch rodzajów zakładów na wybrane dyscypliny i zawody sportowe, a mianowicie:

-zakładów pojedynczych, w których gracz może obstawić wynik jednego wybranego wydarzenia;

-zakładów wielokrotnych, w których gracz może jednocześnie obstawić wynik więcej niż jednego zdarzenia, a zakład uznaje się za wygrany przez gracza pod warunkiem poprawnego wytypowania wyniku wszystkich zdarzeń objętych danym zakładem wielokrotnym.

Cash-out dostępny jest zarówno dla zakładów obstawianych przed rozpoczęciem zdarzenia (zakład przedmeczowy) jak i dla zakładów „na żywo”.

Rozliczenie zakładu, z tytułu Cash-out, jest ustalane jako iloczyn współczynnika, wpłaconej stawki oraz ustalonego przez Wnioskodawcę kursu Cash-out. Jeżeli decyzja o Cash-out zostanie przyjęta, zakład zostanie rozliczony natychmiastowo.

Decyzja gracza o skorzystaniu z funkcji Cash-out może zostać odrzucona na przykład, gdy zakłady zostaną zawieszone lub kursy zostaną zmienione przed zatwierdzeniem decyzji o Cash-out.

Akceptacja decyzji o Cash-out nie jest natychmiastowa. Jeżeli decyzja gracza o Cash-out nie jest pomyślna, gracz otrzyma wiadomość z powodem odrzucenia decyzji oraz opcjonalnie nową propozycję Cash-out.

W ramach opcji „Cash-out” możliwy jest:

a)Zakład pojedynczy - wypłata poniżej stawki zawartego zakładu

b)Zakład wielokrotny przed rozliczeniem pierwszego zdarzenia - wypłata poniżej stawki zawartego zakładu

c)Zakład wielokrotny po pozytywnym rozliczeniu pierwszego zdarzenia - wypłata poniżej stawki zawartego zakładu

Odnosząc powyższe do wyrażonych przez Państwa wątpliwości, wskazać należy, że jeżeli uczestnik zawierając umowę o zakład wzajemny wpłaca stawkę, to powinna być ona wliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od gier. Bowiem podstawę opodatkowania podatkiem od gier stanowi w zakładach wzajemnych - suma wpłaconych stawek, a nie wygrana.

Podkreślić należy przy tym, że art. 73 ust. 1 pkt 4 ustawy o grach ani inne przepisy tej ustawy nie wprowadzają możliwości obniżenia podstawy opodatkowania. Oznacza to, że nie ma podstaw do jej obniżenia lub wprowadzania takiej możliwości w drodze wykładni regulaminów zakładów wzajemnych. Należy zwrócić uwagę, że postanowienia regulaminów zakładów wzajemnych nie mogą modyfikować zawartych w ustawach podatkowych regulacji dotyczących m.in. podmiotu, przedmiotu i podstawy opodatkowania. Postanowienia regulaminu zakładu wzajemnego, powinny być zatem zgodne z przepisami ustawy o grach hazardowych dotyczącymi opodatkowania urządzania zakładów wzajemnych.

Gdy mowa o sumie wpłaconych stawek, które stanowią podstawę opodatkowania, należy mieć na uwadze wartość wszystkich (suma) kwot (stawek) wpłaconych przez gracza. O wpłacie stawki można mówić, gdy określona kwota zostanie przeznaczona na określony zakład. Stawka, przesądza o możliwości gry w zakładzie wzajemnym. Według słownika języka polskiego „stawka” to m.in. „kwota, którą można zyskać lub stracić w grze hazardowej”, „to, czym się ryzykuje lub co można zyskać, podejmując jakieś działanie”. W konsekwencji, za podstawę opodatkowania w zakładach wzajemnych, czyli stawkę, należy przyjąć wartość, która bierze udział w grze – zakładzie wzajemnym.

W ocenie Organu kwota wypłacona w ramach rozliczenia opcji „cash-out”, nie może być również uznana za wygraną skoro następuje przed rozstrzygnięciem umowy o zakład wzajemny (zdarzenia). Jej istota, zakłada utratę prawa do potencjalnej wygranej. Opcja „cash-out”, jak wynika z praktyki jej stosowania, ma na celu zminimalizowanie straty i zmniejszenie ryzyka przegranej.

W przypadku zakładów wzajemnych wygrana (co do zasady) ma miejsce tylko wtedy, gdy wszystkie wyniki obstawionych zdarzeń są poprawne (tj. przy zakładzie pojedynczym - jedno wybrane zdarzenie jest poprawne, w przypadku zakładu typu wielokrotnego - wszystkie wybrane zdarzenia są poprawne).W przypadku skorzystania z opcji „cash-out” nie dochodzi do „wcześniejszego uzyskania wygranej”, czy też „części swojej wygranej”.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o grach hazardowych:

wartość wygranej w grach hazardowych nie może być niższa od ceny losu lub innego dowodu udziału w grze albo kwoty wpłaconej stawki.

Tym samym, w przypadku gdy wartość kwoty uzyskanej w ramach rozliczenia opcji „cash-out” jest mniejsza niż wartość wpłaconej stawki nie dochodzi do naruszenia art. 18 ust. 1 ustawy, w myśl którego, wartość wygranej w grach hazardowych nie może być niższa od ceny losu lub innego dowodu udziału w grze albo kwoty wpłaconej stawki. A zatem nie jest to wygrana, o której mowa w przywołanym art. 18 ust. 1 ustawy.

Biorąc pod uwagę całość powyższych rozważań, Organ zauważa, że działalność w zakresie zakładów wzajemnych jest obciążona podatkiem od gier niezależnie od rezultatu zakładu (tj. wygranej/przegranej uczestnika). Oznacza to, że bez względu na rozstrzygnięcie zakładu i ewentualnego skorzystania przez graczy z opcji „cash-out” - jako podstawę opodatkowania podatkiem od gier należy uwzględnić sumę wpłaconych stawek.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytań 1-3 jest nieprawidłowe.

Odnosząc się z kolei do pytania nr 4 wskazać należy, że jest to pytanie warunkowe, na które odpowiedzi oczekiwali Państwo w przypadku uznania stanowiska przedstawionego w zakresie pytań 1-3 za prawidłowe. Jak wskazano powyżej, w zakresie pytań nr 1-3 Organ uznał Państwa stanowisko za nieprawidłowe, zatem bezprzedmiotowa stała się odpowiedź na pytanie nr 4.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto wskazać należy, iż interpretacje rozbieżne bądź wątpliwe są poddane weryfikacji w trybie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Szef Krajowej Administracji Skarbowej może z urzędu zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Oznacza to, że interpretacje indywidualne wydawane przez upoważniony do tego organ, każdorazowo podlegają analizie i weryfikacji, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może zmienić nieprawidłową interpretację indywidualną.

Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych oraz konkretnych stanów prawnych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym opisanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.), dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00