Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 13 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.246.2024.1.KS
W związku z niedopełnieniem obowiązku wynikającego z art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy o CIT przez rozpoczęciem kolejnego roku obrotowego, Wnioskodawca utracił status spółki transparentnej podatkowo i od tego czasu Wnioskodawca jest zobowiązany do rozliczania podatku CIT od swoich przychodów.
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej,który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka jest zobowiązana do składania zeznań podatkowych CIT-8 począwszy od rozliczenia za 2021 r.
Treść wniosku jest następująca.
Opis stanu faktycznego
A. Sp. z o.o. (...) spółka jawna (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) posiada siedzibę na terytorium Polski i prowadzi działalność w zakresie budowy (...).
Spółka powstała jako wspólne przedsięwzięcie (joint venture) dwóch wspólników - B. Sp. z o.o. oraz C. S.A. Skład wspólników Spółki pozostaje niezmienny od dnia jej powstania.
Spółka została zarejestrowana w KRS w dniu 27 lipca 2021 r.
Dnia 30 lipca 2021 r. Spółka złożyła informację CIT-15J wraz z załącznikami. Zatem został dochowany 14-dniowy termin na złożenie informacji.
Wobec braku zmian w składzie wspólników od dnia 30 lipca 2021 r. Spółka nie składała innych informacji CIT-15J, ani ich aktualizacji.
Wspólnicy Spółki wykazują przychody podatkowe i koszty ich uzyskania związane z działalnością prowadzoną przez Spółkę w swoich deklaracjach CIT-8, uznając, że Spółka nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
Pytania
Czy Spółka jest zobowiązana do składania zeznań podatkowych CIT-8 począwszy od rozliczenia za 2021 r.?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na brak zmian w składzie wspólników, na podstawie skutecznie złożonej informacji CIT-15J Spółka pozostaje podmiotem transparentnym podatkowo i w związku z tym nie jest zobowiązana do rozliczania podatku dochodowego od osób prawnych i składania zeznań CIT-8.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o CIT, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d i 1da, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą zapłaconych zaliczek za okres od początku roku.
W myśl art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT, przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:
a)przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, z późn. zm.), lub
b)aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, lub,
c)informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zarejestrowania spółki jawnej - w przypadku nowo utworzonej spółki jawnej oraz spółki jawnej powstałej z przekształcenia innej spółki
- do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki;
Zgodnie z art. 1 ust. 5 ustawy o CIT, spółka jawna posiada status podatnika odpowiednio od pierwszego dnia roku obrotowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, o których mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru.
W ocenie Wnioskodawcy, z uwagi na złożoną informację CIT-15J Spółka nie stała się podatnikiem w rozumieniu ustawy o CIT a zatem nie jest zobowiązana do rozliczania podatku dochodowego od osób prawnych.
Skuteczność złożonej informacji CIT-15J wobec przepisów ustawy o CIT obowiązujących w 2021 r.
Jak stanowił art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym w 2021 (tj. w roku rejestracji Spółki i złożenia informacji CIT-15J):
„Przepisy ustawy mają również zastosowanie do:
1a) spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:
a) przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, 1163, 1243, 1551 i 1574), lub
b) aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników
- do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki”.
Należy zaznaczyć, że pierwotne brzmienie przepisów nie precyzowało w jakim terminie informację powinny złożyć podmioty nowopowstałe. Niemniej, zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych złożenie informacji CIT-15J powinno nastąpić w terminie 14 dni od dnia rejestracji spółki jawnej.
Jak podkreślił WSA w Kielcach w wyroku z 19 maja 2022 r., sygn. I SA/Ke 49/22 „wypełnienie luki w ustawie o CIT w stanie prawnym istniejącym w 2021 r. powinno nastąpić poprzez zastosowanie analogii z przepisu art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. b ustawy o CIT i przyjęcie, że w przypadku powstania spółki jawnej z przekształcenia innej spółki osobowej, przepisy ustawy o CIT mają zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zarejestrowania spółki jawnej.”.
Zważywszy, że Spółka została zarejestrowana 27 lipca 2021 r., a złożenie informacji CIT-15J nastąpiło 30 lipca 2021 r. - zatem 14-dniowy termin na złożenie informacji nie został przekroczony.
W rezultacie, zdaniem Wnioskodawcy, informacja CIT-15J została przez niego złożona skutecznie.
Obecne brzmienie przepisów - wykładnia językowa i systemowa
Językowa wykładnia art. 1 ust. 3 pkt 1a w obecnym brzmieniu wskazuje, że złożenie informacji CIT-15J jest czynnością jednorazową - ustawodawca posłużył się bowiem formą dokonaną czasownika - „złożyć”.
Analogiczną formą czasownika ustawodawca posługuje się w przypadku innych deklaracji, których złożenie ma charakter jednorazowy, np. w zakresie:
i.informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych składana przez osoby fizyczne (art. 6 ust. 6 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 70 z późn. zm.) [upol])
„Osoby fizyczne, z zastrzeżeniem ust. 11, są obowiązane złożyć właściwemu organowi podatkowemu informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych, sporządzoną na formularzu według ustalonego wzoru, w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości lub od dnia zaistnienia zdarzenia, o którym mowa w ust. 3.”,
ii.informacji o lasach składana przez osoby fizyczne (art. 6 ust 2 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 888 z późn. zm.)
„Osoby fizyczne, z zastrzeżeniem ust. 7, są obowiązane złożyć organowi podatkowemu, właściwemu ze względu na miejsce położenia lasu, informacje o lasach, sporządzone na formularzach według ustalonego wzoru, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku w podatku leśnym, lub o zaistnieniu zmian, o których mowa w art. 5 ust. 4.”,
iii.oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.) [ustawa o PIT]):
„Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.”
Jednocześnie, o ile przepisy nakładają na podatnika obowiązek corocznego przekazywania organom określonych deklaracji, ustawodawca daje temu wprost wyraz używając formy niedokonanej (tj. „składać”), np.:
i.w przypadku składania deklaracji na potrzeby podatku od nieruchomości (art. 6 ust. 9 upol): „Osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe są obowiązane:
1)składać, w terminie do dnia 31 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy […]”
ii.w przypadku rocznych deklaracji na podatek dochodowy od osób prawnych (art. 27 ust. 1 ustawy o CIT):
„1. Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d i 1da, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą zapłaconych zaliczek za okres od początku roku.”
iii.w przypadku corocznych informacji o cenach transferowych (art. 11t ust 1 ustawy o CIT):
„Podmioty powiązane:
1) obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych - w zakresie transakcji objętych tym obowiązkiem lub
2) realizujące transakcje kontrolowane określone w art. 11n pkt 1-2 lub 10-12
- składają naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika, w terminie do końca jedenastego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, informację o cenach transferowych za rok podatkowy, sporządzoną według wzoru dokumentu elektronicznego zamieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych”
Wszystkie powyższe przykłady bezpośrednio wskazują zatem, że czynność „składania” określonych deklaracji jest powtarzalna, a czynność „złożenia” dokumentów jest jednorazowa – związana z wystąpieniem pewnego zdarzenia usankcjonowanego przez przepisy podatkowe.
Jednocześnie, zdaniem Wnioskodawcy, językowa wykładnia przepisów nie daje podstaw do przyjęcia, że obowiązek złożenia informacji CIT-15J występuje każdorazowo przed rozpoczęciem roku obrotowego. Moc prawna informacji CIT-15J może być przyrównywana przykładowo do zawiadomienia / oświadczenia co do wyboru formy opodatkowania. Przemawia za tym szczególny charakter informacji CIT-15J w przeciwieństwie do innych klasycznych deklaracji nie służy zaraportowaniu wartości podatkowych, ale służy ujawnieniu składu wspólników w celu zachowania transparentności podatkowej.
W polskim systemie podatkowym ustawodawca zobowiązuje podatników do złożenia zawiadomienia / oświadczenia w zakresie formy opodatkowania jednorazowo i są one ważne bezterminowo do momentu jego odwołania/zmiany - taka konstrukcja jest stosowana przykładowo:
i.dla podatników CIT rozliczających się w formie ryczałtu od dochodów spółek (art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT:
„Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki: (…) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.”),
ii.dla podatników PIT rozliczających się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (art. 9a ust. 1 ustawy o PIT):
„Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.”),
iii.dla podatników PIT rozliczających się podatkiem liniowym (art. 9a ust 2 ustawy o PIT):
„Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.”).
Warto zauważyć, że w ustawie o CIT nie ma unormowań, które wskazywałyby od strony pozytywnej na czasową ważność informacji CIT 15-J - zatem argumentując z przeciwieństwa, informacja taka powinna zachowywać ważność do momentu zmiany stanu faktycznego.
Wykładnia celowościowa
Zgodnie z uzasadnieniem do nowelizacji ustawy wprowadzającej opodatkowanie CIT spółek jawnych, intencją ustawodawcy nie było uzależnienie zachowania przez spółkę jawną transparentności podatkowej od faktu składania przez nią corocznie informacji, ale od możliwości weryfikacji, kim są jej wspólnicy, czy dokonują prawidłowych rozliczeń i czy nie uchylają się od opodatkowania podatkiem dochodowym.
Jak wskazano w uzasadnieniu:
i.„Celem realizacji powyższych zamierzeń i postulatów projekt przewiduje objęcie zakresem podmiotowym ustawy o CIT mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej spółek komandytowych oraz tych spółek jawnych, których wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne i w przypadku których podatnicy podatku dochodowego partycypujący w zyskach takich spółek jawnych nie są ujawniani, co powoduje możliwość uchylania się tych podmiotów z opodatkowania podatkiem dochodowym.” (str. 3 uzasadnienia).
ii. Dodatkowo, z zgodnie z uzasadnieniem: „Założeniem proponowanych regulacji nie jest jednak nałożenie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym na spółki jawne poprzez generalne nadanie im statusu „podatnika podatku dochodowego”, lecz zapewnienie możliwości weryfikacji prawidłowości rozliczeń w tym podatku przez będących podatnikami tego podatku wspólników takich spółek (bezpośrednich i pośrednich). W sytuacji, gdy zgodnie z obowiązującymi przepisami podatkowymi, wspólnicy/podatnicy takich podmiotów – zarówno zagraniczni jak i krajowi – w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami regulują swoje zobowiązania podatkowe, z tytułu udziału w zyskach mającej siedzibę na terytorium Polski spółki jawnej, proponowane zmiany nie nałożą na tych wspólników/podatników żadnych dodatkowych obciążeń podatkowych, pod warunkiem, że spółka przekaże do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na jej siedzibę oraz właściwego dla wspólnika informację o podatnikach uzyskujących dochody z udziału w jej zyskach oraz o wielkości posiadanych przez każdego z nich prawach do takiego udziału.”. (str. 36-37 uzasadnienia).
Mając na uwadze powyższe, ustawodawca planował nadać status podatnika CIT tylko tym spółkom jawnym, które nie ujawnią swoich wspólników (i nie będą informować o zmianach w składzie wspólników). Spółka jawna miała być podatnikiem CIT tylko w sytuacji, gdy istniało ryzyko uchylenia się przez wspólników od opodatkowania podatkiem dochodowym. W przypadku ujawnienia wspólników i braku zmian właścicielskich, jednorazowe ujawnienie wspólników jest wystarczające, zgodnie z celem ustawy, aby spółka jawna zachowała status spółki transparentnej podatkowo.
Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
Na jednorazowy charakter informacji CIT-15J mogą też wskazywać wyjaśnienia opublikowane na stronie Ministerstwa Finansów, zgodnie z którymi: „Co do zasady, informacje powinny być składane przed rozpoczęciem roku obrotowego spółki oraz w każdym przypadku, gdy nastąpi zmiana w składzie podatników, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmiany.”
W ww. wyjaśnieniach nie użyto zwrotu „przed rozpoczęciem każdego roku obrotowego” - a jednocześnie, w zakresie obowiązku aktualizacji informacji o wspólnikach wskazano, że taka aktualizacja powinna zostać złożona „w każdym przypadku, gdy nastąpi zmiana w składzie podatników”. Gdyby zatem Ministerstwo Finansów było przekonane o obowiązku składania informacji 15-J każdorazowo przed rozpoczęciem roku obrotowego zapewne dałoby temu wyraz używając analogicznego określenia.
Zasada proporcjonalności prawa
Zważywszy, że ustawodawca przewidział w ramach nowych regulacji mechanizm obligujący spółki jawne, które chcą zachować status transparentnych podatkowo a których skład wspólników się zmienił, do aktualizacji ujawnionych informacji dotyczących wspólników, coroczne przesyłanie organom informacji CIT-15J w przypadku braku zmian w składzie wspólników, byłoby sprzeczne z zasadą proporcjonalności prawa konstytuowanej przez art. 5 ust. 4 Traktatu o Unii Europejskiej.
Interpretując przepisy art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT przez pryzmat ww. zasady, należy uznać, że skoro w pierwszej złożonej informacji CIT-15J spółka jawna ujawni wspólników, a ewentualna ich zmiana będzie wykazana organom podatkowym w terminie 14 dni, wówczas coroczne składanie informacji CIT-15J z tymi samymi danymi jest zbędne i stanowi nieuzasadnione obciążenie administracyjne, tak dla podatników, jak i dla organów podatkowych.
Wyłącznie przyjęcie wykładni, że art. 1 ust. 3 pkt 1a lit a) ustawy o CIT przewiduje jednorazowy obowiązek informacyjny, zaś art. 1 ust. 3 pkt 1a lit b) obejmuje obowiązek aktualizacji pierwotnej informacji w przypadku zmiany w składzie wspólników, sprawia, że przepisy te są spójne i nie wprowadzają zbędnego, zdublowanego obowiązku sprawozdawczego.
W konsekwencji, zdaniem Spółki nakładanie na spółki jawne dodatkowego obowiązku corocznego składania informacji CIT-15J, nie znajduje odzwierciedlenia w celu przepisów i stanowiłoby nieuzasadnione obciążenie w kontekście istniejącego już rozwiązania, które pozwala organom uzyskać zaktualizowane informacje po każdorazowej zmianie w składzie wspólników.
Mając na uwadze powyższą argumentację, zdaniem Wnioskodawcy złożona przez niego informacja CIT-15J uprawnia go do zachowania swojego statusu jako podmiotu niebędącego podatnikiem CIT.
Analogiczne stanowisko zajmują również przedstawiciele doktryny, tj.:
i.w artykule opublikowanym 15 kwietnia 2024 r. na łamach Dziennika Gazety Prawnej pt. „Czy spółki jawne muszą co roku składać CIT-15J”, dr Jakub Chowaniec adiunkt w Katedrze Prawa Finansowego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego podkreślił:
„Wspomniany art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT zawiera sformułowanie „oraz spółka jawna nie złoży”, co wskazuje na jednorazową czynność złożenia informacji – w przeciwnym razie racjonalny ustawodawca posłużyłby się np. sformułowaniem: „nie składa”. Biorąc pod uwagę cel ustawy nowelizującej z 2020 r., a przede wszystkim istnienie obowiązku aktualizacji informacji CIT-15J w przypadku zmian w składzie wspólników spółki jawnej (podatników), interpretacja zakładająca brak obowiązku corocznego składania informacji CIT-15J w celu utrzymania jej transparentności podatkowej, w przypadku braku zmiany w składzie wspólników spółki jawnej, w pełni realizuje cele ustaw nowelizujących, zapewniając wypełnienie obowiązku informacyjnego – organ podatkowy zostanie bowiem poinformowany o składzie osobowym wspólników:
- spółki jawnej, która istniała przed wejściem w życie ustaw nowelizujących,
- nowo powstałej spółki jawnej
oraz o wszelkich zmianach w strukturze wspólników w okresie działalności spółki jawnej.
Ewentualna konieczność corocznego składania informacji CIT-15J wobec braku jakichkolwiek zmian po stronie wspólników spółki jawnej nie ma bezpośredniego i jasnego oparcia w treści ustawy o CIT”
ii.w artykule opublikowanym 18 marca 2024 r. na łamach dziennika Rzeczpospolita pt. „Opodatkowanie spółek jawnych CIT a obowiązek informacji o wspólnikach tych spółek”, dr Filip Majdowski wskazał:
„Przepisy o CIT wprowadzają obowiązek poinformowania organów podatkowych o wspólnikach spółki jawnej, w celu zachowania przez nią statusu transparentnej jednostki dla celów tego podatku. Z ustawy nie wynika jednak, by obowiązek ten miał charakter coroczny. (…)
Takie rozumienie opierające się na celu nowelizacji wspiera także wykładnia gramatyczna. Przepis art. 1 ust. 3 pkt 1a lit a ustawy o CIT posługuje się określeniem „złoży”, a nie „składa” oraz nie zawiera doprecyzowania „przed rozpoczęciem każdego roku obrotowego”, a wskazuje na aktywizację takiego obowiązku przed „rozpoczęciem roku obrotowego”, co literalnie interpretując ten przepis implikuje jednorazowy charakter tej czynności przed rozpoczęciem - w domyśle - pierwszego roku obrotowego spółki jawnej.”
Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Spółki, nie jest ona zobowiązana do rozliczania podatku dochodowego od osób prawnych i składania zeznań CIT-8.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Spółka (Wnioskodawca) powstała jako wspólne przedsięwzięcie (joint venture) dwóch wspólników - Sp. z o.o. oraz S.A. Skład wspólników Spółki pozostaje niezmienny od dnia jej powstania. Spółka została zarejestrowana w KRS w dniu 27 lipca 2021 r. Dnia 30 lipca 2021 r Spółka złożyła informację CIT-15J wraz z załącznikami. Zatem został dochowany 14-dniowy termin na złożenie informacji. Wobec braku zmian w składzie wspólników od dnia 30 lipca 2021 r. Spółka nie składała innych informacji CIT-15J, ani ich aktualizacji. Wspólnicy Spółki wykazują przychody podatkowe i koszty ich uzyskania związane z działalnością prowadzoną przez Spółkę w swoich deklaracjach CIT-8, uznając, że Spółka nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
W myśl (dodanego ustawą z 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2123 dalej: „ustawa nowelizująca”), art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2123 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),
przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:
a) przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.4)), lub
b) aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników
- do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki;
Ustawą z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) w art. 1 ust. 3 pkt 1a dodano lit. c w brzmieniu:
c) informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zarejestrowania spółki jawnej - w przypadku nowo utworzonej spółki jawnej oraz spółki jawnej powstałej z przekształcenia innej spółki.
Zgodnie z obecnym brzmieniem art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. d2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),
przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:
a) przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2647, z późn. zm.2)), lub
b) aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, lub
c) informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zarejestrowania spółki jawnej - w przypadku nowo utworzonej spółki jawnej oraz spółki jawnej powstałej z przekształcenia innej spółki
- do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki;
Przy czym w myśl art. 21 ust. 1 ustawy nowelizującej,
pierwszą informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy zmienianej w art. 2, spółka jawna mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, składa w terminie do dnia 31 stycznia 2021 r. według stanu na dzień:
1)1 stycznia 2021 r. - w przypadku spółki jawnej, która rozpoczęła działalność przed dniem 1 stycznia 2021 r.;
2)rozpoczęcia działalności - w przypadku spółki jawnej, która rozpoczęła działalność w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 stycznia 2021 r.
Stosownie do treści art. 21 ust. 2 ustawy nowelizującej,
jeżeli przed przekazaniem pierwszej informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy zmienianej w art. 2, nastąpi zmiana w składzie podatników, pierwszą aktualizację informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. b ustawy zmienianej w art. 2, składa się w terminie do dnia 31 stycznia 2021 r., chyba że termin do jej złożenia przypada później.
Zgodnie z art. 21 ust. 3 ustawy nowelizującej,
w przypadku niezłożenia zgodnie z ust. 1 albo 2 informacji, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy zmienianej w art. 2, spółka jawna uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych odpowiednio z dniem 1 stycznia 2021 r., z dniem rozpoczęcia działalności albo z dniem, w którym nastąpiła zmiana w składzie podatników.
Art. 1 ust. 4 ustawy o CIT, stanowi, że
informacja, o której mowa w ust. 3 pkt 1a, zawiera:
1)imię i nazwisko albo firmę (nazwę), adres miejsca zamieszkania albo adres siedziby, numer identyfikacji podatkowej oraz wielkość prawa do udziału w zysku spółki jawnej:
a)wspólnika będącego podatnikiem osiągającym dochody ze spółki jawnej,
b)podatnika niebędącego wspólnikiem spółki jawnej osiągającego dochody z tej spółki;
2)nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej podmiotu niebędącego podatnikiem podatku dochodowego, za pośrednictwem którego podatnik osiąga dochody ze spółki jawnej, oraz wielkość posiadanego przez podatnika prawa do udziału w zysku tego podmiotu.
Jak wynika z art. 1 ust. 4a ustawy o CIT,
w przypadku zmiany w składzie podatników podatku dochodowego od osób prawnych lub podatników podatku dochodowego od osób fizycznych posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku spółki jawnej, aktualizację informacji, o której mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b, składają również spółki jawne, które wcześniej nie składały informacji, o której mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a i c.
Zgodnie zaś z art. 1 ust. 5 ustawy o CIT,
spółka jawna posiada status podatnika odpowiednio od pierwszego dnia roku obrotowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, o których mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru.
Ze wskazanych powyżej przepisów wynika zatem, że spółka jawna, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, a która chce zachować status podmiotu transparentnego podatkowo na gruncie ustawy o CIT, jest zobowiązana do złożenia informacji o wspólnikach będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych oraz wspólnikach będących podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki. Spółka jawna zobowiązana jest także do składania aktualizacji informacji, o której mowa w ww. art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a, w przypadku zmian w składzie ich wspólników/podatników, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia takich zmian. Jednocześnie, w przypadku niezłożenia takiej informacji spółka uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych od pierwszego dnia roku obrotowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, o których mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru (art. 1 ust. 5 ustawy o CIT).
Powyższe przepisy dotyczą zatem spółek jawnych, które chcą zachować status podmiotów podatkowo transparentnych, to jest podmiotów, w przypadku których opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają tylko wspólnicy takiego podmiotu, a nie Spółka.
W przypadku dochowania powyższych terminów, spółka jawna zachowuje status podmiotu podatkowo transparentnego, a wspólnicy tej spółki uprawnieni są do stosowania zasad wynikających z art. 5 ustawy o CIT, zgodnie z którym,
1. Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.
1a. Przychody z zysków kapitałowych, przypisane wspólnikowi na podstawie ust. 1, zwiększają przychody wspólnika uzyskane z tego źródła.
2. Zasady wyrażone w ust. 1 i 1a stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest ustalenie, czy są Państwo zobowiązani do składania zeznań podatkowych CIT-8 począwszy od rozliczenia za 2021 r.
Z treści powołanego powyżej art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT wynika, że, spółki jawne mające siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, których wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, celem zachowania statusu podmiotu transparentnego podatkowo, zobowiązane są złożyć przed rozpoczęciem roku obrotowego informację, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki. Spółki te zobowiązane są także do składania aktualizacji informacji w przypadku zmian w składzie ich wspólników/podatników, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia takich zmian. Do złożenia aktualizacji informacji zobowiązane są także spółki, które nie składały wcześniej informacji, gdyż ich wspólnikami były wyłącznie osoby fizyczne.
Zauważyć należy, że wykładnia art. 1 ust. 3 pkt 1a w związku z art. 1 ust. 4a ustawy o CIT wskazuje, że ustawa ta rozróżnia zdarzenia jakimi są złożenie informacji o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz aktualizacja ww. informacji. Potwierdza to również treść druku CIT-15J.
Ustawodawca w ustawie o CIT zawarł również dwa odrębne terminy do złożenia ww. dokumentów. Z przepisów ustawy wynika bowiem wprost, że spółka jawna, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, pragnąc zachować status spółki transparentnej podatkowo, zobowiązana jest do złożenia informacji wskazanej w art. 1 ust. 1 pkt 1a lit. a przed każdorazowym rozpoczęciem roku obrotowego.
Odrębny termin został natomiast narzucony przez ustawodawcę w odniesieniu do aktualizacji ww. informacji, koniecznej w przypadku zmian w składzie wspólników. Z ustawy o CIT, wynika, że aktualizacji informacji winna być złożona w terminie 14 dni, licząc od dnia wystąpienia zmian w składzie wspólników.
Jak wynika z wniosku, Spółka została zarejestrowana w KRS w dniu 27 lipca 2021 r.; 30 lipca 2021 r., z zachowaniem ustawowego terminu, złożyli Państwo informację CIT-15J (o podatnikach podatku dochodowego posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku spółki jawnej) zyskując tym samym status podmiotu transparentnego podatkowo. Wobec braku zmian w składzie wspólników od dnia 30 lipca 2021 r. nie składali Państwo innych informacji CIT-15J, ani ich aktualizacji.
Chcąc zachować status podmiotu transparentnego podatkowo, zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT, winni Państwo każdorazowo przez rozpoczęciem roku obrotowego złożyć informację, o której mowa w tym przepisie.
Z uwagi na to, że 30 lipca 2021 r., z zachowaniem ustawowego terminu, złożyli Państwo informację CIT-15J do końca trwania tego roku podatkowego posiadali Państwo status podmiotu transparentnego podatkowo.
W związku z niedopełnieniem obowiązku wynikającego z art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy o CIT przez rozpoczęciem kolejnego roku obrotowego, utracili Państwo status spółki transparentnej podatkowo i od tego czasu są Państwo zobowiązani do rozliczania podatku dochodowego od osób prawnych od swoich przychodów.
Zatem, nieprawidłowe jest Państwa stanowisko, zgodnie z którym uwagi na brak zmian w składzie wspólników, na podstawie skutecznie złożonej informacji CIT-15J pozostają Państwo podmiotem transparentnym podatkowo i w związku z tym nie są Państwo zobowiązani do rozliczania podatku dochodowego od osób prawnych i składania zeznań CIT-8.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right