Interpretacja indywidualna z dnia 19 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.346.2024.4.DJD
Stawki ryczałtu dla usług rekomendacji kanonicznej (PKWiU 74.90.20.0) oraz okazjonalnych tłumaczeń (PKWiU 74.30.12) - wykonywanych w ramach wolnych zawodów.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:
- nieprawidłowe - w części dotyczącej określenia stawki ryczałtu w zakresie usług rekomendacji kanonicznej (w ramach wiodącej Pani działalności adwokata kościelnego) wykonywanych w ramach wolnego zawodu,
- prawidłowe - w części dotyczącej określenia stawki ryczałtu z tytułu usług tłumaczeń wykonywanych w ramach wolnego zawodu.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 kwietnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawek ryczałtu z tytułu uzyskiwanych przychodów z działalności gospodarczej oraz podatku od towarów i usług. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismami, które wpłynęły 13 i 14 czerwca 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Od 2 kwietnia 2022 r. prowadzi Pani działalność zarejestrowaną w CEiDG. Przeważający profil działalności to usługi rekomendacji kanonicznej, czyli adwokata kościelnego (oznaczenie PKD: 69.10.Z - Działalność prawnicza). Sporadycznie, okazjonalnie wykonuje Pani tłumaczenia (oznaczenie PKD: 74.30.Z - Działalność związana z tłumaczeniami).
W ramach wiodącej działalności - adwokata kościelnego - zajmuje się Pani sprawami toczącymi się przed sądami kościelnymi dotyczącymi unieważnienia sakramentu małżeństwa, nie występując przed nimi w imieniu klientów.
W ramach świadczonych usług zajmuje się Pani pracą na rzecz wiernych Kościoła katolickiego w otrzymaniu stwierdzenia nieważności sakramentu małżeństwa, tj. dojściem do prawdy moralnej co do nieważności sakramentu. Praca ta polega na weryfikacji wstępnej, czy dany sakrament może być uznany przez Kościół za nieważnie zawarty, a w dalszych etapach na podejmowaniu działań (przygotowanie pism, czy rozmowy z przedstawicielami Kościoła), które mogą pomóc wiernym w osiągnięciu korzystnego rozstrzygnięcia w organach działających przy danym biskupie diecezjalnym.
Charakterystyka usług świadczonych przez adwokata kościelnego:
- prawo do obecności podczas przesłuchania stron, świadków i biegłych (kan. 1678 § 1, n. 1 k.p.k.);
- prawo do stawiania pytań świadkom, lecz za pośrednictwem sędziego, chyba że prawo partykularne stanowi inaczej (kan. 1561 k.p.k.);
- prawo do przeglądania akt sądowych, nawet jeszcze przed ich publikacją i zapoznania się z dowodami przedłożonymi przez strony (kan. 1678 § 1, n. 2 k.p.k.);
- prawo do przeglądania akt, które nie są im jeszcze znane i otrzymania odpisów akt sprawy podczas publikacji akt (kan. 1598 § 1 k.p.k. i art. 235 § 1 Instrukcji);
- prawo do zapoznania się - podczas publikacji akt - z aktami, których utajnienie przed stronami sędzia uzna za konieczne dla uniknięcia poważnego niebezpieczeństwa, po uprzednim złożeniu przysięgi lub przyrzeczenia zachowania tajemnicy (art. 234 Instrukcji);
- prawo do przedłożenia na piśmie obrony (kan. 1601 k.p.k. i art. 240 § 1 Instrukcji);
- prawo do repliki na głos adwokata strony przeciwnej lub obrońcy węzła małżeńskiego.
Dodatkowo, do świadczenia usługi nie jest konieczne posiadanie wykształcenia prawniczego. Nie świadczy Pani usług doradczych, nie udziela porad, nie wydaje opinii i uzasadnień charakterystycznych dla usług doradztwa, nie wykonuje Pani czynności notarialnych, ani typowo prawniczych, ani innych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, które obligowałyby Panią do rejestracji do VAT. Od 2 kwietnia 2022 r. jest Pani zarejestrowana dobrowolnie jako czynny podatnik VAT, mimo że Pani obroty w 2022 r. oraz w 2023 r. nie przekroczyły wartości ustawowego limitu 200 000 zł w skali roku. Za okres od 1 stycznia 2024 r. do 11 kwietnia 2024 r. obroty z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej również nie przekroczyły limitu ustawowego. Rozlicza się Pani w systemie miesięcznym. Chciałaby Pani skorzystać ze zwolnienia z VAT od pierwszego dnia kolejnego okresu rozliczeniowego po uzyskaniu pozytywnej interpretacji podatkowej.
Podatek dochodowy z działalności gospodarczej rozlicza Pani na zasadach ogólnych według skali podatkowej od 2 kwietnia 2022 r. do chwili obecnej. Chciałaby Pani od 1 stycznia 2025 r. skorzystać z prawa rozliczania do się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, stosując się do treści art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W uzupełnieniach wniosku wskazała Pani, że pełny zakres prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej to: usługi rekomendacji kanonicznej oraz usługi tłumaczeń. Rodzaj obecnej dokumentacji podatkowej prowadzonej dla celów działalności gospodarczej to podatkowa księga przychodów i rozchodów. Prowadzona przez Panią działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej przez Panią działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Spełnia Pani warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy.
Usługi rekomendacji kanonicznej są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.20.0, a usługi tłumaczeń sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.30.12.
Pojęcie rekomendacja kanoniczna związane jest ściśle z uprawnieniami adwokata kościelnego. Skonkretyzowania zagadnienia rekomendacji kanonicznej należy więc upatrywać w przepisach Kodeksu prawa kanonicznego, stanowiących o funkcji oraz obowiązkach adwokata kościelnego. Gdy chodzi o obowiązki adwokata kościelnego, to w pierwszym rzędzie należy do nich uczciwe prowadzenie sprawy klienta, co pośrednio wynika z kan. 1490 k.p.k. Natomiast Instrukcja expressis verbis zobowiązuje adwokata kościelnego do obrony - zgodnie z charakterem urzędu - praw strony oraz zachowania tajemnicy tegoż urzędu (art. 104 § 1). Powinnością pełniącego posługę obrońcy jest następnie okazywanie szacunku i posłuszeństwa trybunałowi; uchybienia adwokata kościelnego w tym zakresie uprawniają sędziego do zawieszenia go w wykonywaniu swojej funkcji w trybunałach kościelnych (kan. 1470 § 2 k.p.k.).
Co się tyczy uprawnień adwokata kościelnego, to należy wymienić:
- prawo do obecności podczas przesłuchania stron, świadków i biegłych (kan. 1678 § 1, n. 1 k.p.k.);
- prawo do stawiania pytań świadkom, lecz za pośrednictwem sędziego, chyba że prawo partykularne stanowi inaczej (kan. 1561 k.p.k.);
- prawo do przeglądania akt sądowych, nawet jeszcze przed ich publikacją, i zapoznania się z dowodami przedłożonymi przez strony (kan. 1678 § 1, n. 2 k.p.k.);
- prawo do przeglądania akt, które nie są im jeszcze znane, i otrzymania odpisów akt sprawy podczas publikacji akt (kan. 1598 § 1 k.p.k. i art. 235 § 1 Instrukcji);
- prawo do zapoznania się - podczas publikacji akt - z aktami, których utajnienie przed stronami sędzia uzna za konieczne dla uniknięcia poważnego niebezpieczeństwa, po uprzednim złożeniu przysięgi lub przyrzeczenia zachowania tajemnicy (art. 234 Instrukcji);
- prawo do przedłożenia na piśmie obrony (kan. 1601 k.p.k. i art. 240 § 1 Instrukcji);
- prawo do repliki na głos adwokata strony przeciwnej lub obrońcy węzła małżeńskiego.
Zawsze należy pamiętać, że zadaniem tak sędziego, jak i stron procesowych oraz ich adwokatów kościelnych podczas procesu jest odtwarzanie, przypominanie faktów, a nie ich tworzenie, opiniowanie i doradzanie, co mają robić i mówić w procesie o stwierdzenie nieważności sakramentalnego małżeństwa.
Konkludując w ramach rekomendacji kanonicznej należy rozumieć pracę na rzecz wiernych Kościoła katolickiego w otrzymaniu stwierdzenia nieważności sakramentu małżeństwa, tj. dojściem do prawdy moralnej co do nieważności sakramentu.
W tym miejscu należy przywołać, że święty Papież Jan Paweł II, w wystąpieniu z 28 stycznia 1982 r., zwracając uwagę na wykonywanie doniosłej misji przez sędziów rotalnych zaznaczył, że za trudne uważa także zadanie adwokatów kościelnych, jak ich współpracowników. Świadczą oni swoim klientom najlepszą pomoc na tyle, na ile czynią wysiłek pozostawania w obszarze prawdy, miłości Kościoła i miłości Boga. Mając zaś na względzie całokształt życia rodzinnego, Ojciec Święty wyraził życzenie, by adwokaci kościelni zawsze aktywnie współpracowali dla dobra instytucji rodziny. Aktywnośćta powinna być służbą Kościołowi i dlatego jest postrzegana jako posługa kościelna.
Usługi tłumaczeń polegają na tym, że tłumaczy Pani teksty oraz treści w aktach sprawy danego Trybunału, z języka niemieckiego na język polski albo z polskiego na niemiecki; nie dodaje od siebie Pani treści, a jedynie odtwarza. Są to tłumaczenia zwykłe świadczone przez tłumaczy. Nie są do nich potrzebne specjalne uprawnienia, ale ukończony odpowiedni filologiczny kierunek językowy. Służą do przekładu treści, które nie są oficjalnymi dokumentami.
Wskazała Pani, że usługi, które Pani świadczy w ramach działalności gospodarczej, wskazane we wniosku, wykonuje Pani w ramach wolnego zawodu.
Prowadzi Pani dodatkowo ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z działalności opodatkowany różnymi stawkami jeżeli zaistnieje taka sytuacja.
Ponosi Pani odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat opisanych we wniosku czynności i jako wykonująca te czynności ponosi Pani ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.
Pytania (postawione w uzupełnieniu wniosku)
1.Czy prowadzona działalność gospodarcza upoważnia Panią do zastosowania zwolnienia z podatku VAT, z uwagi na osiągane przychody, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?
2.Czy świadcząc usługi rekomendacji kanonicznej oraz okazjonalnie usługi tłumaczeń może Pani od 1 stycznia 2025 r., rozliczać się ryczałtem ewidencjonowanym, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 i pkt 5 lit. a) oraz art. 12 ust.1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ?
Przedmiotem interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 2 w zakresie podatku dochodowego osób fizycznych, natomiast w zakresie pytania Nr 1 dotyczącego podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pani stanowisko w sprawie (przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Pani zdaniem, w kolejnym roku podatkowym - tj. od 2025 r. może Pani opodatkować przychody z osobiście wykonywanej działalności gospodarczej podatkiem zryczałtowanym:
- usługi rekomendacji kanonicznej według 8,5% stawki ryczałtu,
- usługami tłumaczeń zwykłych według stawki ryczałtu 17% przewidzianej dla wolnych zawodów.
Zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne uregulowane zostały w przepisach ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z ze. zm. - dalej: ustawa o ryczałcie).
Postanowienia art. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, regulują opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową;
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż;
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek VAT.
Ustawa o ryczałcie przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1, jednak Pani działalność nie wykazuje żadnego z nich.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie, stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynoszą: 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) tej ustawy).
W tym miejscu wyjaśnić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. W tym celu dokonuje odpowiedniej dokumentacji wyświadczonych czynności.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Przez pojęcie usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług rozumie się:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Usługa, określona jako „rekomendacja kanoniczna”:
a)może być wykonywana przez osobę, która ukończyła studia z zakresu kanonistyki oraz uzyskała tytuł licencjata kościelnego, zgodnie z Konstytucją Apostolską Sapientia Christiana z 1979 r. Należy podkreślić, że tytuł ten nie jest tożsamy z tytułem zawodowym licencjata określonym prawie polskim oraz nie ma mocy na gruncie prawa polskiego. W Polsce osoby legitymujące się licencjatem naukowym zapisują przed imieniem i nazwiskiem skrót „mgr lic.” albo „lic.” Zaznaczenia wymaga, że adwokat kościelny - pomimo pozornego wrażenia - nie jest prawnikiem. Wynika to z faktu, że nie ukończył on wyższych studiów prawniczych w Rzeczypospolitej Polskiej, przez co nie uzyskał tytułu magistra prawa. Zatem, adwokat kościelny nie musi posiadać jednocześnie uprawnień adwokata, czy radcy prawnego.
Zgodnie z ustawą z 26 maja 1982 r. Prawo o adwokaturze oraz ustawą z 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych, należy m.in. ukończyć wyższe studia prawnicze w Rzeczypospolitej Polskiej i uzyskać tytuł magistra lub zagraniczne studia prawnicze uznane w Rzeczypospolitej Polskiej, aby uzyskać wpis na listę adwokatów, czy radców prawnych. Reasumując, aby być adwokatem, czy radcą prawnym, należy wpierw zostać prawnikiem. Natomiast osoba kończąca kanonistykę nie spełnia tego wymogu. Dlatego też adwokat kościelny nie musi posiadać wykształcenia prawniczego, aby świadczyć usługę rekomendacji kanonicznej, gdyż nie podlega on przepisom dotyczącym adwokatów, czy radców prawnych. Adwokat kościelny podlega przepisom prawa kanonicznego i - zgodnie z kan. 1483 Kodeksu prawa kanonicznego - powinien być: pełnoletni, nienaruszonej sławy, co do zasady katolikiem, prawdziwie biegłym w prawie kanonicznym (koniecznie musi posiadać tytuł licencjata kościelnego, zgodnie z Konstytucją Apostolską Sapientia Christiana) lub doktorem prawa kanonicznego i zatwierdzonym przez biskupa;
b)w kontekście wstępnej weryfikacji, czy dany sakrament może być uznany za nieważnie zawarty, polega to na określeniu na podstawie wypełnionego formularza kontaktowego czy w danym przypadku - historii związku małżeńskiego, który się rozpadł albo jest w jego końcowej fazie - wystąpiły przeszkody zrywające (np. impotencja), wady zgody małżeńskiej (np. symulacja), brak formy kanonicznej (np. brak uprawnienia duchownego do asystowania przy zawarciu związku małżeńskiego), czy niezdolność konsensualna (np. niezdolność z przyczyn natury psychicznej do podjęcia istotnych obowiązków małżeńskich) albo, że małżeństwo nie zostało dopełnione. Przyczyny te określone są w doktrynie Kościoła katolickiego, na podstawie, której opracowane są normy w postaci kanonów.
Istotnym jest wskazanie, że podczas wstępnej weryfikacji, jak i całego procesu orzeczenia nieważności nie ma miejsca jakikolwiek element doradztwa, lecz rekomendacja, czy dany sakrament jako rzeczywistość nadprzyrodzona może być uznany za nieważnie zawarty, tj. czy można dotrzeć do prawdy moralnej o istnieniu danego małżeństwa.
Reasumując, usługa rekomendacji kanonicznej nie jest związana usługami prawniczymi, ani z doradztwem, w szczególności prawnym.
Obok usług adwokata kościelnego sporadycznie wykonuje Pani usługi tłumaczeń w ramach wolnego zawodu (PKD 74.30.Z). Według definicji określonej w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym przez wolny zawód rozumie się pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy zwykłych, z tym, że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Wolny zawód wykonują przede wszystkim twórcy i artyści. Osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą również zostać uznane za podmioty uprawiające wolny zawód. W ustawie o ryczałcie wolny zawód został zdefiniowany jako pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez następujące osoby: tłumaczy, architektów, inżynierów budownictwa, rzeczoznawców budowlanych, biegłych rewidentów, księgowych, doradców podatkowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych, rzeczników patentowych, doradców restrukturyzacyjnych.
Osoba, która wykonuje wolny zawód nie jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło, ani żadnej innej umowy o podobnym charakterze.
Stawka zryczałtowanego podatku właściwa dla tłumacza świadczącego usługi w ramach wolnego zawodu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynosi 17%, w pozostałych przypadkach 15%.
Podkreślić należy, że nie wykonuje Pani tłumaczeń dla firm. Dodatkowo nie uzyskuje i nie planuje Pani uzyskiwać dochodów z innych źródeł poza działalnością gospodarczą. Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania żadne wyłączenia wymienione w art. 8 ww. ustawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest
- nieprawidłowe - w części dotyczącej określenia stawki ryczałtu w zakresie usług rekomendacji kanonicznej (w ramach wiodącej Pani działalności adwokata kościelnego) wykonywanych w ramach wolnego zawodu,
- prawidłowe - w części dotyczącej określenia stawki ryczałtu z tytułu usług tłumaczeń wykonywanych w ramach wolnego zawodu.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. r) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług tłumaczeń pisemnych i ustnych (PKWiU 74.3), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Jak stanowi art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zaznaczyć w tym miejscu należy, że w myśl z art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Powyższe regulacje wskazują, że z wolnym zawodem mamy do czynienia wówczas, gdy podatnik wykonuje działalność gospodarczą osobiście, czyli bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą tego zawodu. Wówczas opodatkowanie przychodów ze świadczonych usług wynosi 17%.
Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Ponadto, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
W myśl bowiem art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (…).
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazała Pani, że od 2022 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie usługi rekomendacji kanonicznej objęte kodem PKD: 69.10.Z - Działalność prawnicza. Okazjonalnie wykonuje Pani również tłumaczenia objęte kodem PKD: 74.30.Z - Działalność związana z tłumaczeniami. W ramach wiodącej działalności - adwokata kościelnego - zajmuje się Pani sprawami unieważnienia sakramentu małżeństwa toczącymi się przed sądami kościelnymi. Usługi rekomendacji kanonicznej są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.20.0. Do świadczenia usług nie jest konieczne posiadanie wykształcenia prawniczego. Nie świadczy Pani usług doradczych, nie udziela porad, nie wydaje opinii i uzasadnień charakterystycznych dla usług doradztwa, nie wykonuje czynności notarialnych, ani typowo prawniczych. Ponadto, okazjonalnie świadczy Pani usługi tłumaczeń sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.30.12. Usługi te polegają na tłumaczeniu tekstów oraz treści w aktach sprawy z języka niemieckiego na język polski, albo z polskiego na niemiecki. Są to tłumaczenia zwykłe świadczone przez tłumaczy. Nie są do nich potrzebne specjalne uprawnienia, ale ukończony odpowiedni filologiczny kierunek językowy. Co istotne, wskazała Pani, że usługi, które Pani świadczy w ramach działalności gospodarczej, wykonuje Pani w ramach wolnego zawodu. Prowadzona przez Panią działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej przez Panią działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 powołanej ustawy. Spełnia Pani warunki określone w art. 6 ust. 4 cytowanej ustawy.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że skoro świadczone w ramach działalności gospodarczej usługi rekomendacji kanonicznej oraz okazjonalnie usługi tłumaczeń wykonuje Pani w ramach wolnego zawodu (jak wskazano w uzupełnieniu wniosku), to uzyskiwane przychody ze świadczenia usług zarówno rekomendacji kanonicznej, jak i usług tłumaczeń podlegać będą opodatkowaniu 17% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wobec tego, od 1 stycznia 2025 r. nie będzie Pani mogła rozliczać ryczałtem ewidencjonowanym przychodów uzyskiwanych z usług rekomendacji kanonicznej wg stawki 8,5%, zgodnie z art.12 ust.1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, bowiem do przychodów osiąganych w ramach wolnych zawodów zastosowanie ma art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy, do którego przypisana jest 17% stawka ryczałtu. Z tego też względu, Pani stanowisko w tej części jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie. W przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k - 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pani rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pani nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniem dotyczącym określenia stawki opodatkowania w zakresie opisanych we wniosku usług. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).