Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 14 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.258.2024.2.DA

Możliwość skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 marca 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 maja 2024 r. (data wpływu 15 maja 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

30 czerwca 2021 r. w szpitalu … w … wykonano Pani zabieg operacyjny kręgosłupa polegający na: (...) Po operacji, po odstawieniu gorsetu, rozpoczęła Pani rehabilitację: masaże, ćwiczenia stabilizujące, pola magnetyczne itp. Jest Pani pod stałą opieką poradni neurochirurgicznej.

Decyzją Miejskiego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności … ul. … z dnia 26 maja 2022 r. skład orzekający postanowił zaliczyć Panią do osób o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności (II grupa inwalidzka) − symbol niepełnosprawności 05-R 10-N. W wyniku przebytej operacji blizna okołokorzeniowa S1 spowodowała przewlekłą radikulopatię S1. Radikulopatia to dysfunkcja neurologiczna, polegająca na uszkodzeniu lub podrażnieniu nerwów rdzeniowych w obrębie kręgosłupa, powodująca różnorodne dolegliwości. Powszechnie stosowane metody rehabilitacji takie jak masaże, ćwiczenia, prądy, laser i inne zabiegi fizykoterapii oraz leczenie farmakologiczne nie dawały pożądanych efektów.

W celu zmniejszenia dolegliwości bólowych kręgosłupa kończyny dolnej lewej, w dniu 16 lipca 2023 r. w … w … - zastosowano terapię neuromodulacji PRF korzeni L5 i S1, w znieczuleniu miejscowym. Ma ona na celu czasowe wyłączenie przewodnictwa w nerwie, a tym samym zmniejszenie dolegliwości bólowych. Koszt tego zabiegu to około 6 000 zł. Otrzymała Pani fakturę, gdzie jako nazwa usługi wpisano „usługi medyczne związane z operacją”.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że w orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności wydanym 26 maja 2022 r. ustalono:

·stopień niepełnosprawności umiarkowany;

·niepełnosprawność na czas określony od dnia 12 kwietnia 2022 r. do dnia 31 maja 2025 r.;

·przyczyna niepełnosprawności to: 05-R 10-N, gdzie 05-R oznacza niepełnosprawność związaną z dysfunkcją narządu ruchu, choroby zwyrodnieniowe stawów, schorzenia w obrębie narządu ruchu, zaś 10-N oznacza niepełnosprawność związaną z chorobami neurologicznymi.

Przedmiotowe orzeczenie obowiązywało przez cały rok podatkowy, którego dotyczy wniosek, tj. 2023 r.

Wskazany w opisie stanu faktycznego zabieg „neuromodulacji PRF korzeni L5 i S1” w znieczuleniu miejscowym był zabiegiem niezbędnym i służył poprawie Pani stanu zdrowia w związku z orzeczonym stopniem niepełnosprawności.

Ucisk na korzenie nerwowe kręgosłupa odczuwała Pani jako silny, rwący ból, promieniujący do kończyny dolnej, któremu towarzyszyły objawy neurologiczne: zaburzenia czucia dolnej kończyny, parestezje, osłabienie mięśniowe. Ból promieniuje po tylno-bocznej powierzchni uda i podudzia do kostki bocznej, osłabieniu ulegają mięśnie pośladkowe w wyniku czego miała Pani problem z chodzeniem, z leżeniem na lewym boku, z dłuższym siedzeniem, czy też ze staniem na palcach. Neuromodulacja to czasowe wyłączenie przewodnictwa w nerwie. Efekty terapii, czyli przede wszystkim życie bez bólu są odczuwalne po około 3-4 tygodniach od zabiegu. Dzięki temu zabiegowi może Pani chodzić, spać i pracować bez odczuwania piekącego bólu.

Zabieg ten zlecony był przez lekarza specjalistę − neurochirurga i wykonywany był w klinice ... w …, ul. …, KRS …. …. to podmiot leczniczy prowadzący przedsiębiorstwo pod nazwą …. Jest to szpital specjalizujący się w leczeniu i prewencji urazów układu mięśniowo-szkieletowego. To klinika ortopedii, chirurgii kręgosłupa, rehabilitacji i medycyny sportowej.

Na pytanie Organu o treści: „czy wskazany w opisie stanu faktycznego zabieg/terapia „neuromodulacji PRF korzeni L5 i S1” w znieczuleniu miejscowym był zabiegiem rehabilitacyjnym, leczniczo-rehabilitacyjnym czy medycznym/operacyjnym?”, odpowiedziała Pani, że nie posiada Pani zaświadczania od lekarza specjalisty potwierdzającego, że zabieg ten jest zabiegiem rehabilitacyjnym lub leczniczo-rehabilitacyjnym. Posiada Pani kartę informacyjną z leczenia, w której rozpoznanie główne to nerwoból i zapalenie nerwów. W Pani ocenie był to zabieg leczniczo-rehabilitacyjny.

Za wykonany zabieg posiada Pani fakturę imienną (imię, nazwisko, adres zamieszkania numer PESEL), rodzaj wykonanej usługi i kwotę. Zabieg ten został opłacony w formie przelewu z osobistego rachunku bankowego.

Zabieg opłaciła Pani z własnych posiadanych środków finansowych i nie był on w żaden sposób (w całości lub części) zwrócony w jakiejkolwiek formie, w tym ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, z Państwowego Funduszy Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, z Narodowego Funduszu Zdrowia, z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Wydatek ten nie został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów i nie został on odliczony od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W 2023 r. uzyskała Pani dochody z emerytury oraz z jednoosobowej działalności gospodarczej, opodatkowane na zasadach ogólnych PIT-5. Dochody te pozwalają Pani skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej.

Pytanie

Czy w związku z poniesionym wydatkiem na zabieg neuromodulacji PRF korzeni L5 i S1 przysługuje Pani prawo odliczenia tego wydatku w ramach ulgi rehabilitacyjnej za 2023 r., na podstawie art. 26 ust. 7a pkt 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, ma Pani prawo skorzystania z takiego odliczenia.

W związku z tym, że spełnia wszystkie warunki do zastosowania w rozliczeniu rocznym podatku dochodowego za 2023 r. ulgi na cele rehabilitacyjne, to wydatek neuromodulacji PRF korzeni może również odliczyć od dochodów w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.

Rodzaje wydatków na cele rehabilitacyjne uprawniające do odliczeń od dochodu przed opodatkowaniem zawiera art. 26 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaś zasady i warunki dokonywania tych odliczeń określone zostały w ust. 7 i 7b-7g tego artykułu.

Przepis art. 26 ust. 7a ww. ustawy stanowi, że:

Wydatkami, które uprawniają do skorzystania z przedmiotowej ulgi są wydatki poniesione na:

1)adaptację i wyposażenie mieszkań oraz budynków mieszkalnych stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności;

2)przystosowanie pojazdów mechanicznych do potrzeb wynikających z niepełnosprawności;

2a)zakup, naprawę lub najem wyrobów medycznych wymienionych w wykazie wyrobów medycznych określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 38 ust. 4 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 826, 1733, 1938 i 2105) oraz wyposażenia umożliwiającego ich używanie zgodnie z przewidzianym zastosowaniem, z wyjątkiem pieluchomajtek, pieluch anatomicznych, chłonnych majtek, podkładów i wkładów anatomicznych;

3)zakup, naprawę lub najem indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, oraz wyposażenia umożliwiającego ich używanie zgodnie z przewidzianym zastosowaniem, niewymienionych w wykazie, o którym mowa w pkt 2a, z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego;

3a)pieluchomajtki, pieluchy anatomiczne, chłonne majtki, podkłady, wkłady anatomiczne, w kwocie nieprzekraczającej w roku podatkowym 2280 zł;

4)zakup wydawnictw i materiałów (pomocy) szkoleniowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności;

5)odpłatność za pobyt na turnusie rehabilitacyjnym;

6)odpłatność za pobyt w zakładzie lecznictwa uzdrowiskowego, zakładzie rehabilitacji leczniczej, zakładzie opiekuńczo-leczniczym, zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym;

6a)odpłatność za pobyt opiekuna osoby niepełnosprawnej zaliczonej do I grupy inwalidztwa lub dzieci niepełnosprawnych do lat 16, przebywającego z osobą niepełnosprawną na turnusie rehabilitacyjnym, w zakładzie lecznictwa uzdrowiskowego lub zakładzie rehabilitacji leczniczej;

6b) odpłatność za zabiegi rehabilitacyjne lub leczniczo-rehabilitacyjne;

7)opłacenie przewodników osób niewidomych I lub II grupy inwalidztwa oraz osób z niepełnosprawnością narządu ruchu zaliczonych do I grupy inwalidztwa, w kwocie nieprzekraczającej w roku podatkowym 2 280 zł;

8)utrzymanie psa asystującego, o którym mowa w ustawie o rehabilitacji zawodowej, w kwocie nieprzekraczającej w roku podatkowym 2 280 zł;

9)opiekę pielęgniarską w domu nad osobą niepełnosprawną w okresie przewlekłej choroby uniemożliwiającej poruszanie się oraz usługi opiekuńcze świadczone dla osób niepełnosprawnych zaliczonych do I grupy inwalidztwa;

10)opłacenie tłumacza języka migowego;

11)kolonie i obozy dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz dzieci osób niepełnosprawnych, które nie ukończyły 25. roku życia;

12)leki, o których mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2301 oraz z 2023 r. poz. 605, 650, 1859 i 1938) – w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy faktycznie poniesionymi wydatkami w danym miesiącu a kwotą 100 zł, jeżeli lekarz specjalista stwierdzi, że osoba niepełnosprawna powinna stosować stale lub czasowo te leki;

13)odpłatny przewóz:

a)osoby niepełnosprawnej – karetką transportu sanitarnego,

b)osoby niepełnosprawnej, zaliczonej do I lub II grupy inwalidztwa, oraz dzieci niepełnosprawnych do lat 16 – również innymi środkami transportu niż wymienione w lit. a);

14)używanie samochodu osobowego, stanowiącego własność (współwłasność) osoby niepełnosprawnej lub podatnika mającego na utrzymaniu osobę niepełnosprawną albo dziecko niepełnosprawne, które nie ukończyło 16. roku życia – w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2 280 zł;

15)odpłatne przejazdy środkami transportu publicznego związane z pobytem:

a)na turnusie rehabilitacyjnym,

b)w zakładach, o których mowa w pkt 6,

c)na koloniach i obozach dla dzieci i młodzieży, o których mowa w pkt 11,

d)opiekuna osoby niepełnosprawnej zaliczonej do I grupy inwalidztwa lub dzieci niepełnosprawnych do lat 16, przebywającego z osobą niepełnosprawną na turnusie rehabilitacyjnym lub w zakładzie lecznictwa uzdrowiskowego, lub zakładzie rehabilitacji leczniczej.

Zatem, jak stanowi art. 26 ust. 7a pkt 6b cytowanej ustawy za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, uważa się wydatki poniesione na: odpłatność za zabiegi rehabilitacyjne lub leczniczo-rehabilitacyjne.

Katalog ulg wymienionych w art. 26 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest katalogiem zamkniętym. Odliczeniu podlegają jedynie wydatki enumeratywnie w nim wymienione. Rozszerzająca interpretacja przepisu art. 26 ust. 7a ww. ustawy jest niedozwolona. Zgodnie z zasadą przyjętą w orzecznictwie sądów administracyjnych, jak i w doktrynie prawa podatkowego, ulgi podatkowe są wyjątkiem od zasady równości i powszechności opodatkowania. Przepisy regulujące prawo do ulgi powinny być interpretowane ściśle, niedopuszczalna jest ich interpretacja rozszerzająca.

Na podstawie art. 26 ust. 7b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.

Stosownie do treści art. 26 ust. 7 pkt 4 ww. ustawy:

Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty – w przypadkach innych niż wymienione w pkt 1-3.

Art. 26 ust. 7c ww. ustawy wskazuje, że:

W przypadku wydatków, o których mowa w ust. 7a pkt 7, 8 i 14, nie jest wymagane posiadanie dokumentów stwierdzających ich wysokość. Jednakże na żądanie organów podatkowych podatnik jest obowiązany przedstawić dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1)wskazać z imienia i nazwiska osoby, które opłacono w związku z pełnieniem przez nie funkcji przewodnika;

2)okazać certyfikat potwierdzający status psa asystującego.

W myśl art. 26 ust. 7d ww. ustawy:

Warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:

1)orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub

2)decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo

3)orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

Zgodnie z przepisem art. 26 ust. 7f ww. ustawy:

Ilekroć w przepisach ust. 7a jest mowa o osobach zaliczonych do:

1)I grupy inwalidztwa – należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:

a)całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji albo

aa)niezdolność do samodzielnej egzystencji, albo

b)znaczny stopień niepełnosprawności;

2)II grupy inwalidztwa – należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:

a)całkowitą niezdolność do pracy albo

b)umiarkowany stopień niepełnosprawności.

Ponadto, zgodnie z art. 26 ust. 7g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, może być dokonane również w przypadku, gdy osoba, której dotyczy wydatek, posiada orzeczenie o niepełnosprawności wydane przez właściwy organ na podstawie odrębnych przepisów obowiązujących do dnia 31 sierpnia 1997 r.

Zauważyć należy, że odliczeniu od dochodu podlegają co do zasady wydatki poniesione od daty uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności, chyba że w orzeczeniu tym wskazano, że niepełnosprawność datowana jest wcześniej niż data wydania orzeczenia. W takiej sytuacji, podatnik może odliczyć wydatki poniesione po dniu wskazanym w orzeczeniu jako data ustalenia niepełnosprawności.

Natomiast w myśl art. 26 ust. 13a ww. ustawy:

Wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Należy zaznaczyć, że wszelkiego rodzaju ulgi i zwolnienia są wyjątkiem od konstytucyjnej zasady równości i powszechności opodatkowania, dlatego winny być interpretowane ściśle z literą prawa. Niedopuszczalna jest zatem ich interpretacja rozszerzająca. Zatem wydatki poniesione na inne cele − nawet wówczas gdy zostały poniesione w związku z niepełnosprawnością − nie korzystają z odliczeń w ramach omawianej ulgi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w dniu 30 czerwca 2021 r. przeszła Pani zabieg operacyjny kręgosłupa polegający na: ..... Po operacji, rozpoczęła Pani rehabilitację: masaże, ćwiczenia stabilizujące, pola magnetyczne itp. Jest Pani pod stałą opieką poradni neurochirurgicznej. W wyniku przebytej operacji blizna okołokorzeniowa S1 spowodowała przewlekłą radikulopatię S1. Radikulopatia to dysfunkcja neurologiczna, polegająca na uszkodzeniu lub podrażnieniu nerwów rdzeniowych w obrębie kręgosłupa, powodująca różnorodne dolegliwości. Powszechnie stosowane metody rehabilitacji takie jak: masaże, ćwiczenia, prądy, laser i inne zabiegi fizykoterapii oraz leczenie farmakologiczne, nie dawały pożądanych efektów.

W celu zmniejszenia dolegliwości bólowych kręgosłupa kończyny dolnej lewej w dniu 16 lipca 2023 r. przeszła Pani zabieg neuromodulacji PRF korzeni L5 i S1, w znieczuleniu miejscowym. Ucisk na korzenie nerwowe kręgosłupa odczuwała Pani jako silny, rwący ból, promieniujący do kończyny dolnej, któremu towarzyszyły objawy neurologiczne: zaburzenia czucia dolnej kończyny, parestezje, osłabienie mięśniowe. Ból promieniuje po tylno-bocznej powierzchni uda i podudzia do kostki bocznej, osłabieniu ulegają mięśnie pośladkowe w wyniku czego miała Pani problem z chodzeniem, z leżeniem na lewym boku, z dłuższym siedzeniem czy też ze staniem na palcach. Zabieg miał na celu czasowe wyłączenie przewodnictwa w nerwie, a tym samym zmniejszenie dolegliwości bólowych. Efekty terapii, czyli przede wszystkim życie bez bólu są odczuwalne po około 3-4 tygodniach od zabiegu. Dzięki temu zabiegowi może Pani chodzić, spać i pracować bez odczuwania piekącego bólu. Ww. zabieg był zabiegiem niezbędnym i służył poprawie Pani stanu zdrowia w związku z orzeczonym stopniem niepełnosprawności. Zabieg ten zlecony był przez lekarza specjalistę − neurochirurga i wykonywany był w prywatnym szpitalu specjalizującym się w leczeniu i prewencji urazów układu mięśniowo-szkieletowego. To klinika ortopedii, chirurgii kręgosłupa, rehabilitacji i medycyny sportowej. Nie posiada Pani zaświadczania od lekarza specjalisty potwierdzającego, że zabieg ten jest zabiegiem rehabilitacyjnym lub leczniczo-rehabilitacyjnym. Posiada Pani kartę informacyjną z leczenia, w której rozpoznanie główne to nerwoból i zapalenie nerwów. W Pani ocenie był to zabieg leczniczo-rehabilitacyjny. Koszt tego zabiegu to około 6 000 zł. Za wykonany zabieg posiada Pani fakturę imienną (imię, nazwisko, adres zamieszkania numer PESEL), rodzaj wykonanej usługi i kwotę. Na fakturze jako nazwa usługi wpisano „usługi medyczne związane z operacją”. Zabieg ten został opłacony przez Panią z własnych środków finansowych w formie przelewu z osobistego rachunku bankowego. Koszt zabiegu nie był w żaden sposób (w całości lub części) zwrócony w jakiejkolwiek formie, w tym ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, z Państwowego Funduszy Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, z Narodowego Funduszu Zdrowia, z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Wydatek ten nie został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów i nie został odliczony od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W 2023 r. uzyskała Pani dochody z emerytury oraz z jednoosobowej działalności gospodarczej, opodatkowane na zasadach ogólnych PIT-5. Dochody te pozwalają Pani skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej.

Posiada Pani orzeczenie o stopniu niepełnosprawności wydane 26 maja 2022 r. przez Miejski Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności, w którym wskazano:

·stopień niepełnosprawności umiarkowany (II grupa inwalidzka);

·niepełnosprawność na czas określony od dnia 12 kwietnia 2022 r. do dnia 31 maja 2025 r.;

·przyczyna niepełnosprawności to: 05-R 10-N, gdzie 05-R oznacza niepełnosprawność związaną z dysfunkcją narządu ruchu, choroby zwyrodnieniowe stawów, schorzenia w obrębie narządu ruchu, zaś 10-N oznacza niepełnosprawność związaną z chorobami neurologicznymi.

Przedmiotowe orzeczenie obowiązywało przez cały rok podatkowy, którego dotyczy wniosek, tj. 2023 r.

Odnosząc się do możliwości odliczenia przez Panią w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatku poniesionego na zabieg neuromodulacji PRF korzeni L5 i S1, w znieczuleniu miejscowym, wskazać należy, że przepis art. 26 ust. 7a pkt 6b ww. ustawy stanowi, że wydatkami, które uprawniają do skorzystania z przedmiotowej ulgi, są wydatki poniesione na odpłatność za zabiegi rehabilitacyjne lub leczniczo-rehabilitacyjne.

Należy wyjaśnić, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji pojęcia „zabieg”, „rehabilitacja” oraz „rehabilitacja lecznicza”, zatem konieczne jest wyjaśnienie tych pojęć w oparciu o definicje encyklopedyczne oraz wydaną z zakresu rehabilitacji literaturę. Zgodnie z definicją tych pojęć zawartą w „Słowniku wyrazów obcych” (PWN, Warszawa 1991 r.) oraz „Encyklopedii” PWN, „zabieg” stanowi interwencję mającą na celu wywołanie określonego skutku, zwykle będącą środkiem zaradczym przeciwdziałającym czemuś (np. skutkom choroby), z kolei „rehabilitacja” jest to przywrócenie choremu sprawności fizycznej i psychicznej poprzez stosowanie odpowiednich zabiegów leczniczych, natomiast „rehabilitacja lecznicza” jest to połączenie leczenia z postępowaniem usprawniającym, które obejmuje zabiegi fizykoterapeutyczne, wodolecznictwo, światłolecznictwo, elektrolecznictwo, mechanoterapię i kinezyterapię.

Organ podatkowy nie jest właściwy merytorycznie do stwierdzania, czy dany zabieg można zakwalifikować do zabiegu leczniczo-rehabilitacyjnego, wprowadzono do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązek przedłożenia przez podatnika dokumentu potwierdzającego zlecenie i odbycie niezbędnych zabiegów leczniczo-rehabilitacyjnych (stosownie do art. 26 ust. 7c tej ustawy). Dokument ten stanowi potwierdzenie przez lekarza, czyli podmiot posiadający odpowiednie w tej kwestii kompetencje, charakteru odbytych zabiegów, tj. że są to zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne niezbędne w rehabilitacji osoby niepełnosprawnej.

W celu wyjaśnienia spełnienia powyższej przesłanki, Organ wezwał Panią do wskazania czy zabieg neuromodulacji PRF korzeni L5 i S1 w znieczuleniu miejscowym był zabiegiem rehabilitacyjnym, leczniczo-rehabilitacyjnym czy medycznym/operacyjnym oraz czy posiada Pani stosowne zaświadczenie wystawione przez lekarza specjalistę potwierdzające, że zabieg ten jest zabiegiem rehabilitacyjnym lub leczniczo-rehabilitacyjnym. W odpowiedzi wskazała Pani, że zabieg ten zlecony był przez lekarza specjalistę neurochirurga oraz że nie posiada Pani zaświadczania potwierdzającego, że ww. zabieg jest zabiegiem rehabilitacyjnym lub leczniczo-rehabilitacyjnym. Posiada Pani kartę informacyjną z leczenia, w której rozpoznanie główne to nerwoból i zapalenie nerwów.

Dodatkowo należy wskazać, że na fakturze, dokumentującej uiszczenie przez Panią zapłaty za wykonanie ww. zabiegu wpisano „usługi medyczne związane z operacją”.

W zamkniętym katalogu wydatków uprawniających do skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej nie mieszczą się wydatki na ww. opisany zabieg, który nawet jeśli został zlecony przez lekarza specjalistę oraz był zabiegiem niezbędnym i służył poprawie Pani stanu zdrowia w związku z orzeczonym stopniem niepełnosprawności – nie może zostać zaliczony do zabiegów rehabilitacyjnych. Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 28 listopada 2013 r., sygn. akt II FSK 2853/11 „(…) nie każda wizyta u lekarza specjalisty jest jednocześnie zabiegiem leczniczo-rehabilitacyjnym i nie ulega wątpliwości, że wizyty kontrolne u lekarza, czy też badania lekarskie nie są tożsame z określeniem „zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne”. Twierdzenie przeciwne (…) jest oczywiście bezzasadne i to nie tylko z racji elementarnych reguł językowych, ale też ze względów wynikających z zasad wiedzy oraz doświadczenia życiowego”.

Zatem nie wszystkie wydatki, które ponosi osoba niepełnosprawna mogą podlegać odliczeniu w ramach przywołanego przepisu, a tylko te, które są w nim wymienione. Odliczenie od dochodu wydatków możliwe jest tylko wówczas, gdy mieszczą się one w katalogu art. 26 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się zatem do możliwości skorzystania przez Panią z odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatku, w związku z zabiegiem neuromodulacji PRF korzeni L5 i S1, w znieczuleniu miejscowym, podkreślić należy, mimo że niewątpliwie jest wydatkiem poniesionym w celu poprawy Pani zdrowia – to jednak nie może zostać odliczony przez Panią od dochodu w rocznym zeznaniu podatkowym w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Wydatek ten nie może zostać odliczony na podstawie art. 26 ust. 7a pkt 6b w zw. z ust. 7c i art. 26 ust. 7 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również nie może zostać odliczony z żadnego innego przepisu art. 26 ust. 7a ww. ustawy, traktującego o odliczeniu wydatków poniesionych na cele rehabilitacyjne lub związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych. Jak Pani wskazała w opisie sprawy, nie posiada Pani zaświadczenia potwierdzającego, że ww. zabieg jest zabiegiem rehabilitacyjnym lub leczniczo-rehabilitacyjnym. Dodatkowo na wystawionej Pani fakturze za wykonany zabieg wskazano: „usługi medyczne związane z operacją”. Ustawodawca wyraźnie wskazał, że odliczeniu od dochodu podlegają wydatki poniesione na zabiegi rehabilitacyjne lub leczniczo-rehabilitacyjne.

W związku z tym, nie przysługuje Pani prawo odliczenia od dochodu w ramach ulgi rehabilitacyjnej za 2023 r. wydatku poniesionego na zabieg neuromodulacji PRF korzeni L5 i S1, w znieczuleniu miejscowym.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00