Interpretacja indywidualna z dnia 13 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.388.2024.2.JM
Możliwość rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dziecko.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dziecko jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczypodatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dziecko.
Uzupełnił go Pan – na wezwanie – pismem z 9 czerwca 2024 r. (data wpływu 10 czerwca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan rozwiedziony. Od ubiegłego roku (od wakacji), formalnie od września mieszka Pan z córką (15 lat); wcześniej córka mieszkała z mamą, od ubiegłego roku na mocy ugody między Panem a byłą żoną córka mieszka z Panem w (…), rozpoczęła naukę w miejscowym liceum. Mieszka Pan z córką tylko we dwoje i obowiązki związane z wychowaniem córki (np.: szkoła, psychoterapia, zajęcia pozalekcyjne itd.) spadły na Pana. Matka ma na mocy ugody możliwość praktycznie dowolnego kontaktu z córką, w praktyce czasem E. spędza z mamą weekend (od września ubiegłego roku do teraz kilka razy), spędziły razem ostatnie święta Wielkanocne (od sobotniego wieczoru, do wieczoru w poniedziałek). Matka nie łoży na utrzymanie dziecka, zresztą nie ma tego w ugodzie. E. dostaje od mamy „kieszonkowe” rzędu 100 zł miesięcznie i mama zobowiązała się do pokrywania 50% kosztów psychoterapii córki. Zobowiązała się również do pokrycia 50% kosztów wycieczki klasowej, która odbędzie się w listopadzie br. Z jednej strony faktycznie sam wychowuje Pan córkę (tu ma swój dom, swoje codzienne życie, problemy, radości, robicie razem zakupy, umawia Pan wizyty u lekarzy, pilnuje Pan, żeby brała leki itd., jednym słowem normalne życie ze wszystkimi „dodatkami” właściwymi nastolatce. Z drugiej nie może Pan powiedzieć, że mama E. nie bierze w tym udziału, choć jest to udział bardzo ograniczony.
Uzupełnienie opisu sprawy
Na ten moment rok podatkowy 2023 ma być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
W okresie będącym przedmiotem zapytania podlegał Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Data urodzenia córki: 11 marca 2009 r.
W okresie będącym przedmiotem zapytania posiadał i posiada Pan status osoby rozwiedzionej.
Rozwód, data: 14 sierpnia 2012 r., uprawomocnienie wyroku: 5 września 2012 r. Opieka naprzemienna nie została orzeczona. Świadczenie wychowawcze zostało przyznane byłej żonie. W rzeczonym okresie oboje z byłą żoną posiadali/posiadają Państwo pełną władzę rodzicielską.
Ugoda zawarta w dniu 2 września 2023 r. Ugoda nie została zawarta przed Sądem, natomiast została zawarta przed (…), mediatorem wpisanym na listę stałych mediatorów prowadzoną przy Sądzie Okręgowym (…) i zatwierdzona przez Sąd Rejonowy w (…) (postanowienie w załączeniu). Zmieniono kwestię zamieszkania córki na każdorazowe miejsce zamieszkania jej ojca. Wykonywanie władzy rodzicielskiej bez zmian – oboje rodzice. Brak ustalenia sposobu kontaktu Matki z córką (bez ograniczeń zgodnie z wolą córki). Świadczenie 500+ pobiera ojciec.
W okresie będącym przedmiotem zapytania, wyłącznie Pan – tj. bez udziału matki Pana córki – faktycznie wykonywał władzę rodzicielską w stosunku do córki, tj. uczestniczył Pan w wychowaniu córki, dbał o prawidłowy rozwój córki kształtując jej właściwe zachowania, rozwijał jej zainteresowania, sprawował nad nią pieczę/opiekę, ponosił koszty jej utrzymania, troszczył się o rozwój fizyczny i duchowy, zabezpieczał potrzeby bytowe, zdrowotne i edukacyjne, ponosił wydatki związane z wypoczynkiem, brał czynny udział w sprawach dotyczących dziecka związanych z jego kształceniem, dodatkowymi zajęciami itp. Wyłącznie Pan, mimo prób ze strony Matki (brak chęci ze strony Córki na kontakt z Matką). Wymienione w tym punkcie czynności działy się w (…) z Pana udziałem.
W okresie będącym przedmiotem zapytania uzyskiwał Pan dochody opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych z umowy o pracę i działalności gospodarczej.
Pana dziecko nie osiągnęło dochodów w okresie będącym przedmiotem zapytania.
W okresie, którego dotyczy wniosek Pana dziecko nie otrzymywało zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną.
W okresie podatkowym będącym przedmiotem zapytania w stosunku do Pana miały zastosowanie przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej podatkiem liniowym) lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (z wyjątkiem przepisów dotyczących najmu prywatnego).
Nie podlega Pan oraz Pana dziecko opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Nie jest Pan ojcem lub opiekunem prawnym innych dzieci.
Pytanie
Czy z uwagi na powyższy opis spełnia Pan warunki do rozliczenia PIT-37 jako osoba samotnie wychowująca dziecko?
Pana stanowisko w sprawie
Tak, spełnia Pan warunki do rozliczenia PIT-37 jako osoba samotnie wychowująca dziecko. Przedstawił Pan własne stanowisko, choć nie podejmuje się Pan jego oceny, mając jednak świadomość, że córka będzie mieszkać z Panem co najmniej do matury (jeszcze trzy lata) i dobrze byłoby mieć sprawę wyjaśnioną.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:
1)małoletnie,
2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie
- podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.
Na podstawie art. 6 ust. 4d wskazanej ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.
Jak wynika z art. 6 ust. 4e ustawy:
Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:
1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub
2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152
- w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalne określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2194), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. z 2023 r. poz. 810 i 1565).
Wyjaśnić należy, że art. 6 od ust. 4c do ust. 4f ustawy został dodany przez art. 1 pkt 1 lit. a ustawy z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265), obowiązują od 1 lipca 2022 r. i mają zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2022 r.
W świetle art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:
1)stosuje przepisy:
a)art. 30c lub
b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy
- w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Biorąc pod uwagę wskazane przepisy, stwierdzam, że negatywną przesłanką skorzystania z możliwości obliczenia podatku w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko jest zastosowanie do dochodów podatnika opodatkowania na podstawie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z treści przytoczonego art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie bowiem wynika, że osoba, która samotnie wychowuje dziecko, ale swoje dochody z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowuje – według zasad określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – nie może skorzystać z preferencyjnego opodatkowania, przewidzianego w art. 6 ust. 4d tej ustawy.
Fakt, że osoba taka uzyskuje również dochody opodatkowanie na tzw. zasadach ogólnych, tj. według skali określonej w art. 27 omawianej ustawy, np. z umowy o pracę, jest w tej sytuacji bez znaczenia, skoro wolą ustawodawcy – co jasno wynika z treści wyżej powołanych przepisów – było wyłączenie z preferencyjnego sposobu opodatkowania dochodów osób, które do opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej stosują tzw. podatek liniowy.
Tym samym, dokonany przez Pana wybór formy opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej – skutkujący stosowaniem zasad określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – wyklucza możliwość opodatkowania uzyskanych, w 2023 r., dochodów z umowy o pracę w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci, określony w art. 6 ust. 4d powołanej ustawy.
Nie może Pan, w zeznaniu PIT-37 składanym za 2023 r. rozliczyć się jako osoba samotnie wychowująca dziecko.
Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).