Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 14 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.202.2024.4.WS

Zwolnienie przedmiotowe - art. 21 ust. 1 pkt 46 i 46a, koszty uzyskania przychodów.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 4 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 22 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 26 kwietnia 2024 r. (wpływ 28 kwietnia 2024 r.) oraz pismem z 15 maja 2024 r. (wpływ 15 maja 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanów faktycznych

Wnioskodawcą prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą A.

Jednym z programów realizowanych przez Unię Europejską (zwaną dalej UE) jest B Program (zwany dalej B). Program ten został zatwierdzony w celu podniesienia innowacyjności firm z UE.

Wnioskodawca bierze udział w jednym z projektów kaskadowych pod nazwą „(…)” (zwanym dalej Projektem), finansowanym z wymienionego programu. Podmiotem, który zajmował się z ramienia Komisji Europejskiej dystrybucją środków finansowych i nadzorem nad realizacją Projektu, był C.

Wnioskodawca bierze udział w takim programie i znalazł się w konsorcjum/grupie 3 podmiotów (zwana dalej X), która otrzymała finansowanie na wykonanie (…) (tzw. (…)), składającej się z:

1.Lider Konsorcjum, tj. osoba prowadząca działalność gospodarczą będący przedsiębiorcą z sektora Małych Średnich Przedsiębiorstw (zwany dalej MSP) – w tym przypadku podmiot prowadzący działalność w Y.

2.Dostawca Technologii – w niniejszej sprawie jest nim Wnioskodawca.

3.Artysta – który ma znaleźć sposób na ulepszenie wzornictwa przemysłowego oraz opracowania przyszłych koncepcji projektowych dla produktów produkowanych przez MSP – Lidera Konsorcjum.

X przystąpił do Projektu składając wniosek o dofinansowanie do C. Pomimo iż w Projekcie musi wziąć udział zespół składający się z 3 podmiotów, to formalnie wniosek do C składa MSP, wskazując wszystkie uczestniczące w nim (Projekcie) podmioty. Jeżeli chodzi o dobór grupy 3 podmiotów w ramach Projektu, to mogą one przystąpić z uzgodnioną wcześniej grupą przedsiębiorstw (max. 3) lub wziąć udział w procesie rekrutacyjnym zorganizowanym przez instytucję finansującą – C, jak w niniejszej sprawie. W celu realizacji Projektu, C powołał Konsorcjum Zarządzające Projektem (zwane dalej KZP), składające się z kilkunastu Partnerów – instytucji otoczenia biznesu oraz ośrodków naukowych z całej Europy. KZP nadzoruje realizację Projektu pod kątem zgodności formalnej i merytorycznej zawartej w aplikacji o finansowanie złożonej przez X. Wybrani przedstawiciele KZP (…) są również podmiotem, z którym kontaktuje się X, wykonując swoje zadanie i przed którym odpowiedzialny jest za realizację tego zadania. Odnośnie czynności realizowanych w ramach Projektu to X planuje do realizacji (…) (zakres zostanie przedstawiony poniżej) i który to (…) zaliczany jest do projektów kaskadowych. To właśnie na wykonanie (…) MSP złożył do KZP wniosek o dofinansowanie.

Celem wykonywanego (…) jest realizacja pomysłu MSP dotyczącego zaprojektowania/przeprojektowania jego dotychczasowego procesu produkcyjnego oraz produktu przez partnerów – Wnioskodawcę i Artystę.

Zakres pracy Wnioskodawcy w projekcie polega na (…). Do tego celu ponosi on (Wnioskodawca) koszty pracy, zakupu materiałów, sprzętu, podwykonawstwa, inne koszty, które mogą się pojawić w związku z wykonaniem (…).

Kwestia finansowania Projektu wygląda w przedstawiony poniżej sposób:

1)dotacja, którą otrzyma X na (…), jest przelewana w transzach i całkowita wartość wszystkich płatności wynosi (…) Euro. Poszczególne płatności (transze) są sukcesywnie przelewane przez C na konto MSP jako lidera Projektu,

2)MSP przelewa pieniądze otrzymane od C na rzecz Wnioskodawcy i Artysty w taki sposób, by z całkowitej kwoty otrzymanej dotacji poszczególne podmioty X otrzymały ostatecznie następujące kwoty:

a)Wnioskodawca – (…) Euro,

b)Artysta – (…) Euro,

c)MSP – (…) Euro (MSP przelewa z (…) Euro całkowitej kwoty dotacji otrzymane od C (…) Euro na rzecz Wnioskodawcy i Artysty, tak więc zostaje mu (…) Euro).

W związku z powyższym, tj. otrzymaniem przez Wnioskodawcę kwot od MSP mających swoje źródło w Uczestnictwie w Projekcie, na wykonanie (…), zastanawia się On nad prawidłowym rozliczeniem podatkowym otrzymanych kwot, jako przychodów podatkowych i wydatków z tych pieniędzy w kontekście kosztów uzyskania przychodu (zwanych dalej KUP), co zaowocowało pytaniami zadanymi w polu 62 niniejszego wniosku.

W pismach z 26 kwietnia 2024 r. oraz 15 maja 2024 r. stanowiących uzupełnienie wniosku odpowiedział Pan na następujące pytania.

Czy do dochodów, będących przedmiotem wniosku, mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 04.03.1968 z późn. zm.)?

Do dochodów, będących przedmiotem wniosku, nie mają zastosowania przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 04.03.1968 z późn. zm.)

Od jakiej konkretnie instytucji otrzymał Pan dochody; czy instytucja ta jest instytucją Unii Europejskiej lub Europejskiego Banku Inwestycyjnego?

Jak wskazano we wniosku Lider Konsorcjum, tj. przedsiębiorca z sektora Małych Średnich Przedsiębiorstw (zwany dalej MSP) otrzymał pieniądze bezpośrednio od Podmiotu, który zajmował się z ramienia Komisji Europejskiej dystrybucją środków finansowych i nadzorem nad realizacją projektów kaskadowych pod nazwą „(…)” (zwanym dalej Projektem), tj. C (zwany dalej C).

MSP następnie rozdysponowuje pieniądze otrzymane od C na rzecz Wnioskodawcy i Artysty w taki sposób, by z całkowitej kwoty otrzymanej dotacji poszczególne podmioty otrzymały ostatecznie następujące kwoty:

a)Wnioskodawca – (…) Euro,

b)Artysta – (…) Euro.

Tak więc Wnioskodawca otrzymuje od MSP pieniądze, które podmiot ten (MSP) otrzymał od C, tj. od Podmiotu, który zajmował się z ramienia Komisji Europejskiej dystrybucją środków finansowych i nadzorem nad realizacją Projektu.

Czy C jest instytucją Unii Europejskiej lub Europejskiego Banku Inwestycyjnego; jeśli nie, proszę wskazać jaka to instytucja i dokładnie ją opisać?

C nie jest instytucją Unii Europejskiej lub Europejskiego Banku Inwestycyjnego. C jest podmiotem, który zajmuje się z ramienia Komisji Europejskiej dystrybucją środków finansowych i nadzorem nad realizacją Projektu. C jest podmiotem, który wykonuje te czynności (dystrybucją środków finansowych i nadzorem nad realizacją Projektów) we wszystkich krajach Unii Europejskiej.

Jakie konkretnie wydatki – sfinansowane z otrzymanych przez Pana kwot – Pan poniósł; proszę dokładnie je wymienić, tj. wskazać czego one dotyczą?

Jeżeli chodzi o konkretne wydatki – sfinansowane z otrzymanych przez Wnioskodawcę kwot – to dotyczyły one następujących rodzajów:

1)wydatki personalne, tj. wydatki na rzecz następujących osób:

a)Wnioskodawca,

b)tzw. deweloper – tj. osoba zajmująca (…),

c)osoba zajmująca się (…),

d)student zajmujący się (…),

2)wydatki przedmiotowe związane z realizacją Projektu, tj. koszty transportu – wyjazdy na konferencję, targi, warsztaty z pozostałymi członkami Konsorcjum,

3)inne:

a)zakup materiału,

b)wyposażenie,

c)podwykonawstwo, np. zlecenie prac (…),

d)niezwiązane bezpośrednio z realizacją Projektu, ale niezbędne w jego realizacji, tj. sprzątanie, papier do drukowania, telefon, biurowe itp.

Czy z otrzymanych kwot nabył Pan składniki majątku stanowiące środki trwałe?

Wnioskodawca z otrzymanych kwot nabył składniki majątku, które hipotetycznie mogłyby być uznane za środki trwałe (zwane dalej ŚT), tj. przekraczające kwotę 10.000 zł w kontekście ich amortyzacji. Hipotecznie do tej kategorii można zaliczyć oprogramowanie, czy też wyposażenie (…). Jednakże Wnioskodawca nie traktował tych wydatków jako nabycie ŚT, tylko wydatki związane z Projektem. Ponadto Strona założyła zwolnienie z podatku PIT przychodów otrzymanych z Projektu, tak więc hipoteczne odpisy amortyzacyjne i tak nie stanowiłyby kosztów uzyskania przychodu.

Na jakiej podstawie przyznano Konsorcjum dotację na wykonanie (…), w szczególności czy podstawą przyznania tej dotacji jest jednostronna deklaracja lub umowa zawarta z organizacją międzynarodową lub instytucją międzynarodową przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze?

Jak wskazano we wniosku o wydanie interpelacji indywidualnej Wnioskodawca bierze udział w jednym z programów realizowanych przez Unię Europejską (zwaną dalej UE) o nazwie B Program (zwany dalej B). Program ten został zatwierdzony w celu podniesienia innowacyjności firm z UE.

W ramach B realizowany jest między innymi projekt kaskadowy pod nazwą „(…)” (zwany dalej Projektem), który jest finansowany z tego programu (B). Sam program został powołany do realizacji przez Komisję Europejską (zwaną dalej KE). Podmiotem, który zajmował się z ramienia KE dystrybucją środków finansowych i nadzorem nad realizacją Projektu był C (zwany dalej C). C realizuje swoje zadania na podstawie umowy grantu z KE. C był de facto faktycznie podmiotem bezpośrednio realizującym Projekt na polecenie KE i działa on, jako organizacja non-profit. W celu realizacji Projektu, C powołał Konsorcjum Zarządzające Projektem (zwane dalej KZP), składające się z kilkunastu Partnerów – instytucji otoczenia biznesu oraz ośrodków naukowych z całej Europy. Należy wyraźnie podkreślić, iż C został powołany przez KE do realizacji poszczególnych zadań w ramach Projektu dla uczestników tych zadań ze wszystkich krajów UE.

Wracając do wątpliwości DKIS wskazanych w omawianym wezwaniu w związku z przedstawioną powyżej argumentacją, podstawą przyznania dotacji dla Wnioskodawcy (dla Konsorcjum 3 podmiotów opisanych we wniosku, w tym Wnioskodawcy) była umowa zawarta przez Konsorcjum z organizacją międzynarodową lub instytucją międzynarodową, przy uznaniu C za tego typu podmiot. Strona w załączeniu przysyła umowę zawartą przez Konsorcjum z C na realizację (…). Na pewno omawiana dotacja nie wynikała z jednostronnej deklaracji lub umowy zawartej z organizacją międzynarodową lub instytucją międzynarodową przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze.

Pytania

1.Czy kwoty otrzymane przez Wnioskodawcę od MSP, mające swoje źródło w Uczestnictwie w Projekcie w związku z wykonaniem przez Niego (…) i przedstawionym powyżej stanem faktycznym, należy uznać jako podlegające opodatkowaniu PIT?

2.Czy wydatki sfinansowane z kwot otrzymanych przez Wnioskodawcę od MSP, mające swoje źródło w Uczestnictwie w Projekcie w związku z wykonaniem przez Niego (…) i przedstawionym powyżej stanem faktycznym, należy wyłączyć z KUP?

Pana stanowisko w sprawie

Wnioskodawca uważa – w odniesieniu do pytania nr 1 – iż kwoty otrzymane przez Wnioskodawcę od MSP, mające swoje źródło w Uczestnictwie w Projekcie, w związku z wykonaniem przez Niego (…) i przedstawionym powyżej stanem faktycznym, należy uznać jako przychód zwolniony z opodatkowania PIT na mocy art. 21 ust. pkt 46a UPIT.

W niniejszej sprawie znaczenie mają wskazane poniżej następujące przepisy UPIT:

„Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń” – art. 11 ust. 1 UPIT.

„Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług” – art. 14 ust. 1 UPIT.

Wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a)pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b)podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem;

– art. 17 ust. 1 pkt 46 UPIT.

Z zacytowanych powyżej przepisów wynika, że co do zasady, wszelkie przysporzenia majątkowe uzyskane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności, chyba, że UPIT zalicza określony przychód do innego źródła niż pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie zaś z art. 14 ust. 2 pkt 2 UPIT przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zatem, jeżeli podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą uzyska dofinansowanie do projektu realizowanego w ramach tej działalności, np. w postaci dotacji, otrzymane środki stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Co do zasady więc wszelkie otrzymywane przez podatnika dotacje, dopłaty i inne środki finansowe związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności. Tak więc środki finansowe otrzymane w niniejszej sprawie przez Wnioskodawcę z tytułu uczestnictwa w Projekcie stanowią przychód z działalności gospodarczej w rozumieniu UPIT.

W niniejszej sprawie zdaniem Wnioskodawcy znajduje jednak zwolnienie z PIT na mocy ww. art. 21 ust. 1 pkt 46a UPIT, ponieważ dofinansowanie do Projektu pochodzi ze środków UE, czyli wypełnia dyspozycję tego przepisu. Zwolnienie to dotyczy wszelakich dochodów, a dla zakresu tego zwolnienia nie jest istotny ich rodzaj (dotacja, dofinansowanie). Ważne jest natomiast źródło ich pochodzenia, co w niniejszej sprawie oznacza środki pochodzące z UE.

W związku z powyższym środki finansowe otrzymane przez Wnioskodawcę na wykonanie (…) korzystają ze zwolnienia z PIT. Fakt, iż wniosek składa MSP i przelewa pieniądze Wnioskodawcy nie ma tu żadnego znaczenia, ponieważ pieniądze pochodzą z funduszy UE (program B).

Wnioskodawca uważa – w odniesieniu do pytania nr 2 – iż wydatki sfinansowane z kwot otrzymanych przez Niego od MSP, mające swoje źródło w Uczestnictwie w Projekcie, w związku z wykonaniem przez Niego (…) i przedstawionym powyżej stanem faktycznym, należy wyłączyć z KUP na mocy art. 23 ust. 1 pkt 56 UPIT.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 UPIT „Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23”.

Aby zatem wydatek mógł być uznany za KUP, winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

„pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami lub źródłem przychodów i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za KUP, wymienionych w art. 23 ust. 1 UPIT, być właściwie udokumentowany”.

Niewątpliwie wydatki ponoszone na realizację (…) mają związek z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Jednakże w przedmiotowej sprawie nie stanowią one KUP zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 UPIT, który wyłącza z KUP wydatki sfinansowane z dochodów (przychodów) zwolnionych z PIT. Przepis ten (art. 23 ust. 1 pkt 56 UPIT) ma następujące brzmienie: „Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 29b, 46, 47a, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137”.

Kwestia zwolnienia z PIT kwot otrzymanych przez Wnioskodawcę, mające swoje źródło w Uczestnictwie w Projekcie, została szeroko przedstawiona w Ad. 1. Zatem konsekwencją zwolnienia z opodatkowania otrzymanych przez Wnioskodawcę środków, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46a UPIT, jest brak możliwości zaliczenia do KUP prowadzonej działalności gospodarczej wydatków z tych środków sfinansowanych.

Reasumując: wydatki (koszty pracy, zakupu materiałów, sprzętu, podwykonawstwa, inne koszty, które mogą się pojawić w związku z wykonaniem (…)) sfinansowane z dochodu zwolnionego z PIT (art. 21 ust. 1 pkt 46a) nie mogą stanowić KUP na mocy art. 23 ust. 1 pkt 56 UPIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. przez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku).

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Z kolei stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych:

Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13 i ust. 9, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Ustawodawca różnicuje zatem skutki podatkowe otrzymania dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

-dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

-świadczenia te otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Zwracam przy tym uwagę, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a)pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b)podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zatem dochody podatnika korzystają z ww. zwolnienia w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki, tj.:

·dochody te pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy od podmiotów wskazanych w ww. przepisie (przekazanie tych środków może być dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy),

·podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Z przepisu tego wynika, że warunkami niezbędnymi do uzyskania ww. zwolnienia jest uzyskanie przez podatnika dochodów od podmiotów wskazanych w tym przepisie, a ponadto cel programu finansowanego z tych środków musi być bezpośrednio realizowany przez tego podatnika. Wskazane przesłanki muszą być spełnione łącznie. Niespełnienie jednej z nich skutkuje niemożnością skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przesłanka wskazana w lit. a dotyczy źródła pochodzenia dochodów i jest spełniona wówczas, gdy środki pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, także wówczas gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

W opisie sprawy wskazał Pan, że omawiana dotacja nie wynikała z jednostronnej deklaracji lub umowy zawartej z organizacją międzynarodową lub instytucją międzynarodową przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze. Tym samym warunek wskazany w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie został zachowany.

W związku z tym otrzymane przez Pana kwoty nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei w myśl art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do którego odniósł się Pan w złożonym wniosku:

Wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz.Urz. WE L 056 z 04.03.1968, z późn. zm.).

Z wniosku jednak wynika, że do otrzymanych przez Pana dochodów, będących przedmiotem wniosku, nie mają zastosowania przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 04.03.1968 z późn. zm.).

W konsekwencji otrzymane przez Pana kwoty nie korzystają również ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Oznacza to, że kwoty te stanowią dla Pana przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Natomiast w przypadku sfinansowania z otrzymywanych przez Pana kwot zakupu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych – kwoty w tej części nie stanowią – na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – przychodu podatkowego.

W odniesieniu natomiast do możliwości zaliczenia przez Pana do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych z otrzymanych przez Pana kwot stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Powyższa definicja kosztu uzyskania przychodu ma charakter ogólny. Z tej przyczyny przy kwalifikacji danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów konieczne jest każdorazowe zbadanie, czy koszt ten pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami (lub możliwością ich osiągania) albo służy zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów.

W świetle cytowanego powyżej art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodów, muszą być spełnione następujące warunki:

·został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,

·jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

·pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

·poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,

·został właściwie udokumentowany,

·nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog, w którym ustawodawca określił wydatki, które pomimo poniesienia ich przez podatnika w celu osiągnięcia przychodów bądź zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów, nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów dla celów podatkowych.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 29b, 46, 47a, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

W związku z Pana uczestnictwem w Projekcie poniósł Pan następujące wydatki sfinansowane z otrzymanych przez Pana kwot: wydatki personalne, tj. wydatki na rzecz Pana, na rzecz tzw. dewelopera (…), na rzecz osoby zajmującej się (…) oraz na rzecz studenta zajmującego się (…). Ponadto poniósł Pan wydatki na realizację Projektu, tj. koszty transportu – wyjazdy na konferencję, targi, warsztaty z pozostałymi członkami Konsorcjum, zakup materiału, wyposażenie, podwykonawstwo, a także niezwiązane bezpośrednio z realizacją Projektu, ale niezbędne w jego realizacji (tj. sprzątanie, papier do drukowania, telefon, biurowe itp.).

W Pana przypadku przepis art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania, ponieważ kwoty otrzymane przez Pana – z których sfinansowane zostały poniesione przez Pana wydatki – nie stanowią przychodów wymienionych w tym przepisie.

Jednocześnie stwierdzam, że wydatki te mają związek przyczynowo-skutkowy z osiąganymi przez Pana przychodami.

Zatem poniesione przez Pana wydatki mogą być ujęte w kosztach uzyskania przychodów.

Natomiast w odniesieniu do wydatków na nabycie składników majątku, które – jak Pan wskazał – hipotetycznie mogłyby być uznane za środki trwałe zauważam, co następuje.

Zgodnie z art. 22a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1)budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2)maszyny, urządzenia i środki transportu,

3)inne przedmioty

– o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

W myśl art. 22b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, nabyte od innego podmiotu, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:

1)(uchylony)

2)spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,

3)(uchylony)

4)autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,

5)licencje,

6)prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej, wartość stanowiąca równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how)

– o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Stosownie natomiast do art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Z tego przepisu wynika, że nie stanowią kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków oraz wartości niematerialnych i prawnych, zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W zakres postanowień powyższego artykułu wchodzą wszelkie dotacje, subwencje, dopłaty, otrzymane środki pieniężne stanowiące zwrot podatnikowi poniesionych wydatków na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

W przypadku zatem finansowania z otrzymanych kwot zakupu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, nie może Pan do kosztów uzyskania przychodów – na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zaliczać odpisów amortyzacyjnych od tych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Podsumowanie: kwoty otrzymane przez Pana mające swoje źródło w uczestnictwie w Projekcie nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 oraz pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dlatego podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychody z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Natomiast w przypadku sfinansowania z otrzymywanych przez Pana kwot zakupu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych – kwoty w tej części nie stanowią – na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – przychodu podatkowego.

Z kolei wydatki sfinansowane przez Pana z otrzymanych kwot może Pan zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. W przypadku zakupu z otrzymanych kwot środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych odpisy amortyzacyjne od nich dokonywane nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanów faktycznych, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Dokumenty dołączone do uzupełnienia wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w toku postępowania interpretacyjnego.

Wniosek w zakresie podatku od towarów i usług podlega odrębnemu rozpatrzeniu.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00