Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.75.2024.2.AM
Obowiązki w podatku akcyzowym związane z nabyciem wewnątrzwspólnotowym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 28 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków podatkowych w podatku akcyzowym w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym koncentratu płynu do spryskiwaczy oraz obowiązku przemieszczania go na podstawie dokumentu e-SAD, wpłynął 2 kwietnia 2024 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 22 maja 2024 r. (wpływ 27 maja 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
X Sp. z o.o. z siedzibą w Polsce (dalej jako „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest producentem samochodów i części do produkcji samochodów.
Spółka nabywa od dostawcy z (…) koncentrat płynu do spryskiwaczy (dalej jako „Koncentrat”).
Koncentrat służy Wnioskodawcy do uzupełnienia zbiorników spryskiwaczy w produkowanych przez Spółkę samochodach.
Koncentrat jest klasyfikowany według Nomenklatury Scalonej do pozycji CN 3820 - środki zapobiegające zamarzaniu i gotowe płyny przeciwoblodzeniowe.
W swoim składzie zawiera ponad 80% całkowicie skażonego alkoholu etylowego.
Koncentrat stanowi wyrób nieprzeznaczony do spożycia przez ludzi.
Zawarty w Koncentracie alkohol etylowy skażany jest środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego we wszystkich państwach członkowskich na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.
Koncentrat jest dostarczany z (…) do Polski transportem samochodowym przy użyciu cystern.
Spółka posiada numer akcyzowy. Spółka traktuje zakup Koncentratu jako wewnątrzwspólnotowe nabycie alkoholu etylowego całkowicie skażonego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy przez uprawnionego odbiorę.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo ponadto:
- nabywany wewnątrzwspólnotowo Koncentrat nie jest wyrobem akcyzowym, gdyż jest klasyfikowany do kodu CN 3820. Koncentrat zawiera w swoim składzie ponad 80% alkoholu etylowego skażonego. Taki alkohol zawarty w wyrobie nieakcyzowym jest klasyfikowany według Nomenklatury Scalonej do kodu CN 2207 i jest wyrobem akcyzowym;
- alkohol etylowy zawarty w Koncentracie płynu do spryskiwaczy jest klasyfikowany według Nomenklatury Scalonej do kodu CN 2207;
- alkohol etylowy zawarty w Koncentracie płynu do spryskiwaczy jest całkowicie skażony i w związku z tym jest zwolniony z akcyzy na podstawie art 30 ust. 9 pkt 10 [pkt 1] lit. a lub b ustawy o podatku akcyzowym.
Pytania
1) Czy w opisanym stanie faktycznym na Wnioskodawcy w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem koncentratu płynu do spryskiwaczy zawierającego w składzie alkohol etylowy całkowicie skażony będą ciążyć obowiązki określone w art. 78 ustawy o AKC, tj. m.in obowiązek składania deklaracji uproszczonej, obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego, obowiązek zgłoszenia do naczelnika urzędu skarbowego planowanego nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego zawartego w Koncentracie?
2) Czy w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca będzie zobowiązany do stosowania dokumentu e-SAD dla przemieszczeń koncentratu płynu do spryskiwaczy, posiadającego w składzie całkowicie skażony alkohol etylowy, w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 2. ust. 1. pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym użyte w ustawie określenie wyroby akcyzowe oznacza - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W wykazie wyrobów akcyzowych zawartym w załączniku nr 1 do ustawy o AKC wymienia się:
- w poz. 17 klasyfikowany do kodu CN 2207 - Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone;
- w poz. 18 klasyfikowany do kodu CN 2208 - Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe;
- w poz. 43 alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj. bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy.
Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie (art. 92. Ustawy o AKC).
Zgodnie z definicją alkoholu etylowego zawartą w art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.
Z powyższego wynika, że ustawowa definicja napoju alkoholowego obejmuje alkohol etylowy - zarówno skażony, jak i nieskażony również taki, który wchodzi w skład innego wyrobu bez względu do jakiego kodu CN jest klasyfikowany zasadniczy wyrób.
W świetle powyższego alkohol etylowy całkowicie skażony zawarty Koncentracie płynu do spryskiwaczy jest wyrobem akcyzowym, napojem alkoholowym wymienionym w pozycji 43 załącznika nr 1 do ustawy o AKC.
W załączniku nr 2 do ustawy o AKC zawierającym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG wpisane są:
- w poz. 17 pod kodem CN 2207 alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone;
- w poz. 18. klasyfikowany do kodu CN 2208 - Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.
W załączniku nr 2, do którego m.in. odwołują się przepisy art. 2 ust. 1 pkt 16a lit. a i b ustawy o podatku akcyzowym oraz art. 78 ust. 1 i ust. 3 nie został wymieniony „alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2 proc”.
Taka kategoria została natomiast umieszczona w Załączniku nr 1 do ustawy pod pozycją 43.
Alkohol etylowy zawarty w innych wyrobach jest więc wyrobem akcyzowym, ale nie jest wyrobem akcyzowym, do którego stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy. Zgodnie bowiem z art. 40 ust. 5 ustawy o AKC procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym objętych zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie. Alkohol etylowy całkowicie skażony zawarty w koncentracie płynu do spryskiwaczy nie jest wyrobem wymienionym w załączniku nr 2 do ustawy o AKC a więc nie powinno się do niego stosować procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Jednakże procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5 (art. 40 ust. 6 ustawy o AKC).
Alkohol etylowy zawarty w Koncentracie, z uwagi na całkowite skażenie, podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 lit. a ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy nabywany wewnątrzwspólnotowo w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, jeżeli został całkowicie skażony środkami skażającymi dopuszczonymi we wszystkich państwach członkowskie Unii Europejskiej.
Dodatkowo, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) Nr 3199/93, w przypadku, gdy nastąpi prawidłowe całkowite skażenie alkoholu środkiem skażającym dopuszczonymi we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej - podlega on zwolnieniu od akcyzy na postawie art. 27 ust. 1 lit. a dyrektywy Rady 92/83/EWG.
Co istotne alkohol etylowy całkowicie skażony zostaje zwolniony z akcyzy już na etapie skażenia, jeszcze przed dodaniem go do finalnego wyrobu jakim jest Koncentrat.
Przemieszczenie wyrobu finalnego zawierającego w składzie tak skażony alkohol również nie powoduje powstania zobowiązania podatkowego w państwie przeznaczenia, bo dalej jest to wyrób zwolniony z akcyzy. W takim przypadku z obowiązku podatkowego, który powstał wobec takiego alkoholu, nie powstaje zobowiązanie podatkowe. Do takiego alkoholu etylowego zawartego w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, co do zasady nie mają zastosowania krajowe stawki akcyzy, gdyż jest on zwolniony z akcyzy.
Alkohol etylowy całkowicie skażony, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi nie jest objęty stawką podatkową inną niż stawka zerowa, gdyż jest on zwolniony z akcyzy. Wobec tego nie ma również do niego zastosowania art. 40 ust. 6 ustawy o AKC.
Zgodnie z art. 78 ust. 1 ustawy o AKC, w przypadku gdy uprawniony odbiorca nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany:
3) bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;
3a) złożyć zabezpieczenie akcyzowe, przed wyprowadzeniem wyrobów akcyzowych z miejsca wysyłki na terytorium państwa członkowskiego przez uprawnionego wysyłającego na terytorium państwa członkowskiego, w przypadku gdy nabywane wyroby są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;
3b) bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację, o której mowa w art. 24e ust. 1, w terminie określonym w tym przepisie, w przypadku gdy nabywane wyroby akcyzowe są objęte na terytorium kraju zerową stawką akcyzy.
Stosownie do art. 78 ust. 3. Ustawy o AKC w przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w art. 40 ust. 7, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany:
1) przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
2) złożyć zabezpieczenie akcyzowe;
3) bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, o której mowa w ust. 1 pkt 3, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju w sposób i terminie określonych w tym przepisie.
Przez nabycie wewnątrzwspólnotowe rozumie się przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju (art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o AKC).
W świetle przepisów art. 78 ust. 1 oraz ust. 3 ustawy o AKC określoną w tych przepisach procedurę wewnątrzwspólnotowego przemieszczania wyrobów z zapłaconą akcyzą, stosuje się do wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 oraz innych niewymienionych w załączniku nr 2, ale podlegających opodatkowaniu na terytorium Polski według stawki innej niż stawka zerowa. Zdaniem Wnioskodawcy przepisów tych nie stosuje się do wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2, które są zwolnione na terytorium kraju z akcyzy np. alkoholu etylowego całkowicie skażonego zawartego w innych wyrobach.
Przepisy art. 78 ustawy o AKC nie powinny mieć więc zastosowania do przedmiotowych transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia Koncentratu zawierającego w swoim składzie alkohol etylowy całkowicie skażony. Dyrektor Krajowej Informacji Podatkowej w dniu 01 marca 2022 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.333.2021.2.MK wydał Wnioskodawcy interpretację przepisów podatkowych, którą potwierdził on, iż Spółka nie ma obowiązku stosowania przepisów art. 78 ustawy o AKC w odniesieniu do nabywanego wewnątrzwspólnotowo koncentratu płynu do spryskiwaczy zawierającego w swoim składzie alkohol całkowicie skażony, zwolniony od akcyzy. Pomimo dokonanej w 2023 r. nowelizacji przepisów art. 78 ustawy o AKC Wnioskodawca uważa, iż argumentacja Spółki jak i stanowisko organu podatkowego zachowują swoją ważność i powinny być potwierdzone w odpowiedzi na niniejszy wniosek.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 16a lit. a i b ustawy o podatku akcyzowym wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, przemieszcza się w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na podstawie elektronicznego uproszczonego dokumentu administracyjnego e-SAD.
Dokument administracyjny e-SAD oraz ogólne reguły dotyczące przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą w ramach Unii Europejskiej zasadniczo dotyczą wyrobów, które zostały wyprodukowane w jednym kraju unijnym, a następnie są przemieszczane do innego kraju i dopiero w tym drugim kraju, tj. państwie przeznaczenia, podlegają ostatecznemu opodatkowaniu.
Zdaniem Spółki alkohol etylowy zawarty w Koncentracie nie jest wyrobem akcyzowym wymienionym z załączniku nr 2 do ustawy o AKC. Alkohol etylowy całkowicie skażony zawarty w innym wyrobie, nie jest też alkoholem etylowym całkowicie skażonym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 16a lit. a i b ustawy o AKC.
Wnioskodawca uważa, iż ustawodawca odnosi się w tym przepisie do alkoholu etylowego skażonego jako takiego a nie do alkoholu etylowego skażonego zawartego w innych wyrobach.
Dodatkowo należy zwrócić uwagę na fakt, iż pomimo brzmienia definicji alkoholu etylowego w ustawie o podatku akcyzowym nie można utożsamiać samego alkoholu etylowego znajdującego się w składzie Koncentratu z nabywanym przez Spółkę wewnątrzwspólnotowo produktem jakim jest koncentrat płynu do spryskiwaczy. Alkohol etylowy znajduje się w składzie Koncentratu stanowi odrębny wyrób o innych właściwościach i zastosowaniu i nie jest przeznaczony do spożycia przez ludzi.
Powyższe przemawia za wnioskiem, iż do wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobu zawierającego w swoim składzie alkohol etylowy całkowicie skażony nie stosuje się przepisów rozdziału 7 ustawy o AKC określającego zasady obrotu wyrobami akcyzowymi znajdującymi się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz odpowiednio nie stosuje się przepisów określających stosowanie elektronicznych uproszczonych dokumentów towarzyszących e-SAD.
Zgodnie z art. 46pa. Ustawy o AKC wewnątrzwspólnotowe przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD, jeżeli wyroby wymienione w załączniku nr 2 do ustawy są przemieszczane w ramach:
1) dostawy wewnątrzwspólnotowej od uprawnionego wysyłającego na terytorium kraju do uprawnionego odbiorcy na terytorium państwa członkowskiego,
2) nabycia wewnątrzwspólnotowego do uprawnionego odbiorcy na terytorium kraju od uprawnionego wysyłającego na terytorium państwa członkowskiego
- z tym że w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 5a, wewnątrzwspólnotowe przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.
Przepis art. 46pg stanowi, że przepisy art. 46pa, art. 46pb ust. 1-3 i 5, art. 46pc, art. 46pd ust. 1-3, ust. 4 pkt 1, ust. 8 pkt 1 i ust. 10, art. 46pe oraz art. 46pf stosuje się odpowiednio do nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.
Zgodnie z artykułem 27 ust. 1 lit. a Dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (Dz.U.UE.L.1992.316.21 z dnia 1992.10.31) Państwa Członkowskie zwalniają produkty objęte niniejszą dyrektywą z ujednoliconego podatku akcyzowego na warunkach, które zostaną przez nie określone w celu zagwarantowania prawidłowego i uczciwego stosowania takich zwolnień oraz zapobiegania wszelkim ewentualnym wypadkom uchylania się, omijania lub naruszania tych przepisów, gdy są one rozprowadzane w postaci alkoholu, który został całkowicie denaturowany zgodnie z wymogami państwa członkowskiego, w którym został dopuszczony do konsumpcji, jeżeli wymogi takie zostały należycie zgłoszone na piśmie i zatwierdzone zgodnie z ust. 3 i 4 niniejszego artykułu. Państwa członkowskie stosują rozdział V dyrektywy 2008/118/WE (obecnie rozdział V dyrektywy Rady (UE) 2020/262 ustanawiającej ogólne zasady podatku akcyzowego (przekształcenie), który określa zasady przemieszczania i opodatkowania wyrobów akcyzowych dopuszczonych do konsumpcji).
W przypadku, gdy nastąpi prawidłowe całkowite skażenie alkoholu środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej - zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) Nr 3199/93 podlega on zwolnieniu od akcyzy na podstawie art. 27 ust. 1 lit a dyrektywy Rady 92/83/EWG. Tym bardziej zwolnieniu podlega alkohol etylowy całkowicie skażony zawarty w gotowym produkcie w postaci koncentratu płynu do spryskiwaczy, który został dopuszczony do konsumpcji na terenie państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
W takim przypadku z obowiązku podatkowego, który powstał wobec takiego alkoholu nie powstaje zobowiązanie podatkowe. Alkohol etylowy całkowicie skażony środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej zawarty w innym wyrobie podlega bezwarunkowemu zwolnieniu od akcyzy.
Skoro alkohol etylowy całkowicie skażony może być przedmiotem swobodnego obrotu na terytorium Unii Europejskiej po jego dopuszczeniu do konsumpcji to jego późniejsze dostawy wewnątrzwspólnotowe lub nabycia wewnątrzwspólnotowe nie powinny się odbywać na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD.
Podobne stanowisko wyraził w odniesieniu do płynów do spryskiwaczy szyb samochodowych, zawierających w swoim składzie alkohol etylowy całkowicie skażony, Szef Krajowej Administracji Skarbowej w piśmie z dnia 2 lutego 2024 r. o sygn. DOP7.8101.59.2023.HEMD, którym to pismem zmienił interpretację indywidualną z 17 maja 2023 r. nr 0111-KDIB3-3.4013.96.2023.1.MAZ, wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdzając jednocześnie nieprawidłowość tej interpretacji.
Jednocześnie w ww. piśmie szef KAS wskazał, iż „mając na uwadze, że produkowany na terytorium kraju alkohol etylowy całkowicie skażony może być przedmiotem swobodnego obrotu na terytorium kraju po jego dopuszczeniu do konsumpcji, gdy nie został jeszcze zużyty do produkcji wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, to późniejszy obrót gotowymi wyrobami nieprzeznaczonymi do spożycia przez ludzi zawierającymi w swym składzie ten alkohol (zwolniony bezwarunkowo) o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości nie będzie w dostawie wewnątrzwspólnotowej odbywać się na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD”.
Jak dalej wskazał szef KAS „w tym przypadku dokumentami potwierdzającymi legalny obrót handlowy takimi wyrobami będą faktury lub inne dokumenty księgowe o równoważnej wartości dowodowej, analogicznie jak w przypadku, gdy jest nabywany wewnątrzwspólnotowo alkohol etylowy zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, który został skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu”.
Podsumowując, w przedstawionym stanie faktycznym, w ocenie Spółki, nie będzie ona zobowiązana do stosowania dokumentu e-SAD dla przemieszczeń koncentratu płynu do spryskiwaczy zawierającego w swoim składzie alkohol etylowy całkowicie skażony, w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, ściśle w odniesieniu do przedstawionych we wniosku pytań, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.), zwana dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”:
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Jak stanowi art. 3 ustawy:
1. Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej "WIA", stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).
2. Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.
W poz. 17 załącznika nr 1 do ustawy, kod CN 2207, wymieniono alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.
Z kolei w poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy, bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy, wymieniony został alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.
Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym co do zasady wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, wymieniono w poz. 17, pod kodem CN 2207 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.
Na mocy art. 92 ustawy:
Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.
Jak stanowi art. 93 ust. 1 ustawy:
Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:
1) wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
2) wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
3) napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy:
Nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy:
Procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 16a ustawy:
e-SAD to elektroniczny uproszczony dokument administracyjny, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy:
a) wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy,
b) alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz.Urz. WE L 288 z 23.11.1993, str. 12, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 249, z późn. zm.).
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 16b ustawy:
Dokument zastępujący e-SAD to dokument, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe, o których mowa w pkt 16a, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-SAD.
W myśl z art. 2 ust. 1 pkt 16c ustawy:
Uprawniony wysyłający to podmiot posiadający numer akcyzowy, który wysyła w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego wysyłającego.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 16d ustawy:
Uprawniony odbiorca to podmiot posiadający numer akcyzowy, który odbiera w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego odbiorcę.
Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 26 lit. d ustawy:
System to krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-SAD, raportu odbioru, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w aktach delegowanych i wykonawczych Komisji Europejskiej wydanych na podstawie art. 43 ust. 1 i 2 dyrektywy Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającej ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (przekształcenie) (Dz.Urz. UE L 58 z 27.02.2020, str. 4, z późn. zm.).
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Jak stanowi art. 10 ust. 4 i 5 ustawy:
4. Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonanego przez uprawnionego odbiorcę, powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do miejsca odbioru wskazanego w e-SAD, na podstawie którego wyroby zostały przemieszczone.
5. Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z wyłączeniem wyrobów węglowych i wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 4a, powstaje z dniem otrzymania tych wyrobów przez podatnika.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).
Jak wynika z art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy:
Zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy:
1) całkowicie skażony:
a) produkowany na terytorium kraju, nabywany wewnątrzwspólnotowo oraz importowany, jeżeli został całkowicie skażony środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej,
b) nabywany wewnątrzwspólnotowo, jeżeli został całkowicie skażony dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje,
c) produkowany na terytorium kraju oraz importowany, jeżeli został całkowicie skażony dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez Rzeczpospolitą Polską
- na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi;
Jak wynika z art. 78 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy uprawniony odbiorca nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany:
1) (uchylony)
2) (uchylony)
2a) (uchylony)
3) bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;
3a) złożyć zabezpieczenie akcyzowe, przed wyprowadzeniem wyrobów akcyzowych z miejsca wysyłki na terytorium państwa członkowskiego przez uprawnionego wysyłającego na terytorium państwa członkowskiego, w przypadku gdy nabywane wyroby są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;
3b) bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację, o której mowa w art. 24e ust. 1, w terminie określonym w tym przepisie, w przypadku gdy nabywane wyroby akcyzowe są objęte na terytorium kraju zerową stawką akcyzy.
4) (uchylony)
Na mocy art. 78 ust. 3 ustawy:
W przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w art. 40 ust. 7, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany:
1) przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
2) złożyć zabezpieczenie akcyzowe;
3) bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, o której mowa w ust. 1 pkt 3, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju w sposób i terminie określonych w tym przepisie.
W tym miejscu należy zaznaczyć, iż z art. 6 dyrektywy Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiająca ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (przekształcenie) (Dz.U.UE.L.2020.58.4) wynika, że:
1. Wyroby akcyzowe podlegają opodatkowaniu akcyzą w momencie:
a) ich produkcji, w tym, w stosownych przypadkach, ich wydobycia na terytorium Unii;
b) ich importu lub niezgodnego z przepisami wprowadzenia na terytorium Unii.
2. Podatek akcyzowy staje się wymagalny w momencie dopuszczenia do konsumpcji w państwie członkowskim dopuszczenia do konsumpcji.
3. Na użytek niniejszej dyrektywy „dopuszczenie do konsumpcji” oznacza:
a) opuszczenie procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych, w tym opuszczenie niezgodne z przepisami;
b) przechowywanie lub magazynowanie, także w przypadkach wystąpienia nieprawidłowości, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych, na które nie nałożono akcyzy zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami prawa unijnego i ustawodawstwa krajowego;
c) produkcję, w tym przetwarzanie, wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz produkcję lub przetwarzanie niezgodne z przepisami;
d) import wyrobów akcyzowych, chyba że natychmiast po dokonaniu importu wyroby te zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, lub niezgodne z przepisami wprowadzenie wyrobów akcyzowych, chyba że dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e), f), g) lub k) rozporządzenia (UE) nr 952/2013. Jeśli dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 952/2013, państwa członkowskie mogą przewidzieć karę w swoich przepisach prawa krajowego, uwzględniając kwotę długu celnego jaki by powstał.
4. Za moment opuszczenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, zgodnie z ust. 3 lit. a) uznaje się:
a) moment odbioru wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę w sytuacjach, o których mowa w art. 16 ust. 1 lit. a) ppkt (ii);
b) moment odbioru wyrobów akcyzowych przez odbiorcę w sytuacjach, o których mowa w art. 16 ust. 1 lit. a) ppkt (iv);
c) moment odbioru wyrobów akcyzowych w miejscu dostawy bezpośredniej w sytuacjach, o których mowa w art. 16 ust. 4.
Przy czym wskazać należy, że przepis art. 2 ust. 1 pkt 16a lit. b ustawy, obowiązujący od 13 lutego 2023 r., został dodany na mocy art. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 2427, ze zm.). Elektronizacja wewnątrzwspólnotowych przemieszczeń wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy jest konsekwencją implementacji do polskiego porządku prawnego postanowień przekształconej dyrektywy Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającej ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (przekształcenie) (Dz.Urz. L Nr 58, s. 4, ze zm.).
Wykaz wyrobów akcyzowych uprzednio dopuszczonych do konsumpcji na terytorium jednego państwa członkowskiego i przemieszczanych na terytorium innego państwa, których przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się przy użyciu Systemu na podstawie e-SAD, znajduje się w załączniku II do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/1636 z dnia 5 lipca 2022 r. uzupełniającego dyrektywę Rady (UE) 2020/262 przez określenie struktury i treści dokumentów wymienianych w kontekście przemieszczania wyrobów akcyzowych oraz określenie progu utraty wynikającej z właściwości wyrobów (Dz.Urz. UE. L 2022 Nr 247, str. 2; dalej jako: „rozporządzenie delegowane”). W załączniku nr I do rozporządzenia delegowanego został zawarty elektroniczny (uproszczony) dokument administracyjny, w którym podaje się właściwy kod wyrobu akcyzowego z kodów zamieszczonych w pkt 10 załącznika II do tego rozporządzenia. W załączniku II (wykaz kodów) do rozporządzenia delegowanego, w pkt 10 wymienione zostały wyroby zawierające alkohol etylowy w rozumieniu art. 20 tiret pierwsze dyrektywy 92/83/EWG, objęte kodami CN innymi niż 2207 i 2208.
Jednakże jak stanowi art. 27 ust. 1 lit. a i b dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (Dz.U.UE.L.1992.316.21):
Państwa Członkowskie zwalniają produkty objęte niniejszą dyrektywą z ujednoliconego podatku akcyzowego na warunkach, które zostaną przez nie określone w celu zagwarantowania prawidłowego i uczciwego stosowania takich zwolnień oraz zapobiegania wszelkim ewentualnym wypadkom uchylania się, omijania lub naruszania tych przepisów:
a) gdy są one rozprowadzane w postaci alkoholu, który został całkowicie denaturowany zgodnie z wymogami państwa członkowskiego, w którym został dopuszczony do konsumpcji, jeżeli wymogi takie zostały należycie zgłoszone na piśmie i zatwierdzone zgodnie z ust. 3 i 4 niniejszego artykułu.
Państwa członkowskie stosują rozdział IV dyrektywy 2008/118/WE (obecnie rozdział V dyrektywy Rady (UE) 2020/262 - Przemieszczanie i opodatkowanie wyrobów akcyzowych dopuszczonych do konsumpcji);
b) gdy są one używane w trakcie procesu wytwarzania dowolnego produktu nieprzeznaczonego do spożycia przez ludzi, pod warunkiem że alkohol został denaturowany zgodnie z wymogami dowolnego państwa członkowskiego dla danego zastosowania.
Zwolnienie to stosuje się, gdy taki denaturowany alkohol:
- został dodany do produktu nieprzeznaczonego do spożycia przez ludzi,
lub
- jest używany do konserwacji i czyszczenia urządzeń produkcyjnych wykorzystywanych do tego konkretnego procesu wytwarzania.
Państwa członkowskie stosują rozdział IV dyrektywy 2008/118/WE do przemieszczania alkoholu denaturowanego, który nie został jeszcze dodany do produktu nieprzeznaczonego do spożycia przez ludzi (…).
Należy tym samym zauważyć, że w przypadku, gdy nastąpi prawidłowe całkowite skażenie alkoholu środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej - zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 3199/93 - podlega on zwolnieniu od akcyzy także w przypadku, gdy będzie zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.
Stwierdzić zatem należy, że w przypadku, gdy całkowicie skażony alkohol etylowy (zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 3199/93) jest już włączony do wyrobu nieprzeznaczonego do spożycia przez ludzi, nie stosuje się przepisów zobowiązujących do przemieszczenia takich wyrobów na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD.
Z przedstawionego przez Państwa we wniosku opisu stanu faktycznego (z którym Organ jest związany) wynika, że nabywają Państwo od dostawcy z (…) koncentrat płynu do spryskiwaczy. Koncentrat ten jest klasyfikowany według Nomenklatury Scalonej do kodu CN 3820 i nie jest wyrobem akcyzowym. Koncentrat ten nie jest przeznaczony do spożycia przez ludzi.
Wskazali Państwo również, że przedmiotowy koncentrat płynu do spryskiwaczy zawiera w swoim składzie ponad 80% skażonego alkoholu etylowego, klasyfikowanego do kodu CN 2207. Zawarty w przedmiotowym koncentracie alkohol etylowy jest całkowicie skażony i jest zwolniony z opodatkowania podatkiem akcyzowym.
Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 dotyczą uznania czy w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym koncentratu płynu do spryskiwaczy zawierającego w swoim składzie alkohol etylowy całkowicie skażony, będą na Państwu ciążyć obowiązki określone w art. 78 ustawy o podatku akcyzowym, m.in. obowiązek składania deklaracji uproszczonej, obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego, obowiązek zgłoszenia do naczelnika urzędu skarbowego planowanego nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu zawartego w koncentracie.
Mając na uwadze przedstawiony przez Państwa opis sprawy oraz obowiązujące przepisy, w ocenie Organu nie ciążą na Państwu obowiązki określone w art. 78 ustawy o podatku akcyzowym. W przypadku bowiem nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobu nieakcyzowego, sklasyfikowanego do kodu CN 3820, zawierającego w swym składzie całkowicie skażony alkohol etylowy, który będzie objęty zwolnieniem z opodatkowania akcyzą, nie ciążą na nabywcy obowiązki określone w art. 78 ustawy o podatku akcyzowym.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należy uznać za prawidłowe.
W zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 Państwa wątpliwości dotyczą obowiązku stosowania dokumentu e-SAD dla przemieszczeń w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy koncentratu płynu do spryskiwaczy, posiadającego w składzie całkowicie skażony alkohol etylowy.
Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Państwa opis sprawy oraz obowiązujące przepisy, w ocenie Organu, w sytuacji w której przemieszczają Państwo w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy koncentrat płynu do spryskiwaczy, nieprzeznaczony do spożycia przez ludzi, zawierający całkowicie skażony alkohol etylowy o rzeczywistej mocy objętościowej przekraczającej 1,2% objętości (zgodnie z opisem sprawy koncentrat płynu do spryskiwaczy zawiera w swoim składzie ponad 80% całkowicie skażonego alkoholu etylowego), nie są Państwo zobowiązani do stosowania dokumentu e‑SAD dla opisanych we wniosku przemieszczeń w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należy uznać za prawidłowe
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie odnośnie przedstawionych we wniosku pytań Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego wyrobu: koncentratu płynu do spryskiwaczy, w składzie którego znajduje się zwolniony z opodatkowania podatkiem akcyzowym całkowicie skażony alkohol etylowy klasyfikowany do kodu CN 2207, który to wyrób nie jest wyrobem akcyzowym. Przy czym, kwestia ta (stwierdzenie, że przedmiotowy koncentrat płynu do spryskiwaczy zawiera w swoim składzie zwolniony z opodatkowania podatkiem akcyzowym całkowicie skażony alkohol etylowy o kodzie CN 2207 oraz stwierdzenie, że wyrób ten nie jest wyrobem akcyzowym) stanowiła element opisu stanu faktycznego przedstawionego jednoznacznie przez Wnioskodawcę - i nie podlegała ona ocenie w ramach wydawania interpretacji.
Organ nadmienia, że w trybie wydawania interpretacji indywidualnej opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku jest wyłączną podstawą do wydania rozstrzygnięcia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right