Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.350.2024.2.JS

Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu przy sprzedaży nieruchomości wydatków z tytułu remontu przed przeniesieniem własności.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest w zakresie:

pytania nr 1 – prawidłowe;

pytania nr 2 – nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów przy sprzedaży nieruchomości. Wniosek uzupełnił Pan – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 6 czerwca 2024 r. (wpływ). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-39 uwzględnił Pan wydatki poniesione na własne cele mieszkaniowe dokonane między innymi przelewami bankowymi na konta firm, które wykonywały usługi remontowe; poprzez dokładnie opisane w tytule przelewów wynagrodzenie za jakie, kiedy i gdzie wykonane były prace remontowe w zabudowanej nieruchomości sprzedanej przed upływem pięciu lat.

W zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-39 uwzględnił Pan, między innymi, faktury – wydatki poniesione na własne cele mieszkaniowe [powinno być: remont – dopisek organu], jeszcze przed przeniesieniem własności budynku mieszkalnego (akt notarialny).

Uzupełnienie okoliczności faktycznych sprawy:

(...) 2014 r. został sporządzony akt notarialny Repertorium A nr (...) - przeniesienie własności domu jednorodzinnego wolnostojącego w (...), ul. (...), za kwotę (...) zł.

(...) 2018 r. został sporządzony akt notarialny Repertorium A nr (...) - sprzedaż ww. domu jednorodzinnego wolno stojącego za kwotę (...) zł.

Sprzedaż domu nie nastąpiła w wyniku wykonywania działalności gospodarczej.

Nieistotne jest wyjaśnianie, czy całą kwotę przychodu uzyskaną ze sprzedaży ww. nieruchomości wydatkował/wydatkuje Pan począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie na własne cele mieszkaniowe, bo istotą Pana wniosku jest wyjaśnienie niektórych kosztów w okresie od (...) 2013 r. jakie poniósł Pan w związku ze sprzedażą domu w (...), ul. (...).

Nieistotne jest także wyjaśnianie odnośnie nieruchomości, która została przez Pana kupiona po dokonaniu sprzedaży ww. nieruchomości w (...), ul. (...), bo problemem jest, czy w zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-39 słusznie uwzględnił Pan w kosztach między innymi dowody w postaci przelewów bankowych, dokonanych na konta firm, które wykonywały usługi remontowe w nieruchomości sprzedanej przed upływem pięciu lat; dokładnie opisane w tytule przelewów; za co wynagrodzenie oraz kiedy i gdzie wykonane były prace remontowe. W kosztach uwzględnił Pan między innymi także faktury - koszty poniesione jeszcze przed podpisaniem aktu notarialnego.

Uwzględnienie w kosztach faktur za materiały remontowe wystawionych na Pana nazwisko w okresie (...) 2013 r. - (...) 2014 r. jeszcze przed oficjalnym sporządzeniem aktu notarialnego (...) 2014 r. (przeniesienie własności), ale na podstawie dowodów w postaci przelewów bankowych dokonanych w (...) 2013 r. do komornika oraz właściciela nieruchomości tytułem zakupu domu w (...), ul. (...).

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1.Czy przed sporządzeniem aktu notarialnego; przeniesienie własności licytowanej nieruchomości w (...), ul. (...), faktury wystawione na Pana imię i nazwisko, w okresie (...) 2013 r. - (...) 2014 r. za zakup materiałów do remontowania tej nieruchomości mogą być dowodowymi dokumentami poniesionych kosztów?

2.Czy przelewy bankowe na konto firm, które wykonywały prace remontowe w okresie (...) 2014 r. - (...) 2015 r. w nieruchomości (...), ul. (...) mogą być dowodowymi dokumentami poniesionych kosztów?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Ad 1

Pana zdaniem, wpłacając na konto bankowe sądowego komornika (...) zł oraz pozostałą resztę (...) zł z ustalonej kwoty (...) zł za zakup nieruchomości na konto bankowe właściciela nieruchomości, faktury wystawione na Pana imię i nazwisko, w okresie (...) 2013 r. - (...) 2014 r., na materiały użyte do remontowania domu w (...), ul. (...), jeszcze przed formalnym notarialnym przeniesieniem własności powinny być podstawą do uznania kosztów.

Z ogłoszenia prasowego dowiedział się Pan, że (...) 2013 roku odbędzie się pierwsza licytacja nieruchomości znajdującej się w (...), ul. (...), która była własnością Pana znajomej. Zawarł Pan z nią ustne porozumienie, że dokona Pan zakupu licytowanej nieruchomości. Aby sformalizować możliwość zakupu skontaktował się Pan z Komornikiem Sądowym, który zajmował się licytacją tej nieruchomości. Komornik postanowił, że licytacja zostanie odwołana jeżeli do terminu wyznaczonej daty pierwszej licytacji wpłaci Pan na konto Kancelarii Komorniczej windykowaną należność.

Z właścicielem nieruchomości ustalił Pan ustnie kwotę za którą sprzeda dom – (...) zł. Po odjęciu od tej kwoty wpłaty dokonanej komornikowi (...) zł, resztę (...) zł wpłacił Pan przelewem na konto wskazane przez właściciela.

Jednocześnie ustnie ustalił Pan, że podpisanie notarialnej umowy sprzedaży nastąpi po usunięciu umownej hipoteki kaucyjnej przez wierzyciela.

Jeszcze przed podpisaniem umowy notarialnej za zgodą właściciela rozpoczął Pan pilny, kapitalny remont; naprawa, między innymi, dziurawego dachu, przez który w czasie opadów deszczu zalewane było poddasze i przez betonową posadzkę na poddaszu woda przeciekała na parter.

Z chwilą rozpoczęcia (...) 2013 roku remontu nieruchomości (...), ul. (...) zaczął Pan zbierać faktury za kupowany materiał do remontu zamiast czekać do czasu podpisania notarialnej umowy sprzedaży, która formalnie nastąpiła (...) 2014 roku; Repertorium A nr (...) - przeniesienie własności domu jednorodzinnego wolno stojącego w (...), ul. (...).

W okresie formalizowania zniesienia obciążenia nieruchomości postępowaniem egzekucyjnym, nieuzasadnione było czekanie na formalne dokonanie notarialnego przeniesienia własności, bo nieruchomość wymagała pilnego remontu już w (...) 2013 roku, aby w wyniku mogących występować niekorzystnych warunków atmosferycznych (ulewy, burze) nie ulegała dalszemu pogorszeniu. Tym bardziej, że spełnił Pan już żądania finansowe i egzekucja komornicza została zamknięta.

Ad 2

Pana zdaniem, w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma Pan prawo do korzystania ze zwolnienia [powinno być: zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów – dopisek organu], bo takimi dokumentami mogą więc być również potwierdzenia zapłaty przelewami bankowymi za wykonane remonty. Z przelewów tych jednoznacznie wynika kto, w jakim terminie, jakie wydatki i w jakiej kwocie poniósł. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają bezwzględnego wymogu dokumentowania kosztów wyłącznie fakturami VAT.

W (...) 2014 roku prace remontowe podjęła się wykonywać firma, której właścicielem był partner siostry byłej już właścicielki nieruchomości. Za wykonywane prace płacił Pan przelewami bankowymi na konto jego firmy; łącznie na kwotę (...) zł (...) przelewów w okresie od (...) 2014 r. do (...) 2015 r.

(...) 2014 roku inna firma, po sporządzeniu kosztorysu, jego zatwierdzeniu i dokonaniu wpłaty na wskazane konto bankowe (...) zł wykonała wylewanie posadzki i kładzenie gładzi na ścianach.

Za dokonane przelewy bankowe firmy nie wystawiły faktur.

Pan natomiast w każdym przelewie bankowym opisał dokładnie jakie wykonane były czynności, w jakim czasie.

Na podstawie sposobu dokumentowania wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe opisane w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 5 maja 2017 r., sygn. 2461-IBPB-2-2.4511.115.2017.2.AR uważa Pan, że każdy dokument na poniesione koszty stanowi dowód w postępowaniu podatkowym. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje ściśle określonego sposobu dokumentowania wydatku poniesionego na cele określone w art. 21 ust. 25 ww. ustawy. W art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej ustanowiono, że jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dowodem na poniesienie kosztów może być każdy dokument, który odzwierciedlał będzie rzeczywisty przebieg danego zdarzenia podatkowego mającego związek z interesującą podatnika ulgą. Oznacza to, że koszty ponoszone w celu skorzystania z ulgi podatkowej powinny być udokumentowane rzetelnymi i wiarygodnymi dowodami potwierdzającymi faktyczne wydatkowanie pieniędzy. To oznacza, że potwierdzenia zapłaty przelewami bankowymi, w tytule dokładnie opisanymi, są wystarczającym dowodem na poniesione koszty. Takimi dokumentami mogą być m.in. umowy, faktury VAT bądź też inne dokumenty, które ten fakt mogą potwierdzić.

Dokumentując koszty na remont budynku mieszkalnego, w przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych, wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może Pan udowodnić, że określony koszt został poniesiony przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Wykazując faktyczne koszty poprzez przedłożenie rzetelnych i wiarygodnych dowodów, z których w sposób niebudzący żadnych wątpliwości wynika kto, kiedy i jaki koszt Pan poniósł. Że koszty te nie wynikały z innych źródeł; od osób, firm, które nie miały nic wspólnego z remontowanym domem w (...), ul. (...).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d) innych rzeczy,

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Wobec powyższego, dla określenia skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części bądź udziału w nieruchomości oraz ww. praw majątkowych decydujące znaczenie ma ustalenie momentu ich nabycia.

We wniosku wprost Pan wskazał, że w 2014 r. dokonał Pan zakupu domu jednorodzinnego. W 2018 r. dokonał Pan jego sprzedaży.

Z uwagi na fakt, że sprzedaż tej nieruchomości nastąpiła przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego w którym nastąpiło jej nabycie to dochód uzyskany z jej sprzedaży podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy:

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z uregulowaniami zawartymi w art. 19 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością np. koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości).

Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym odpłatnym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy. Koszty te nie są kosztami nabycia, lecz jako koszty odpłatnego zbycia pomniejszają przychód.

Kosztów odpłatnego zbycia nie należy utożsamiać z kosztami uzyskania przychodu. Ustalenie kosztów uzyskania przychodu odbywa się zgodnie z art. 22 ust. 6c lub 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zależności od tego, czy zbywaną nieruchomość lub prawo nabyto odpłatnie, czy nieodpłatnie.

Stosownie do art. 22 ust. 6c ww. ustawy:

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Stosownie do art. 30e ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1)dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2)dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Jak stanowi art. 30e ust. 5 ww. ustawy:

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

Zgodnie z art. 45 ust. 1a pkt 3 ww. ustawy:

W terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30e.

Przepis art. 22 ust. 6c ww. ustawy w sposób jednoznaczny stanowi, co w przypadku sprzedaży nieruchomości może być uznane za koszt uzyskania przychodu. Przepis ten posługuje się m.in. pojęciem kosztu nabycia.

Zatem, w przypadku sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze umowy sprzedaży, kosztem nabycia będzie co do zasady określona w umowie cena za którą ją Pan kupił.

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Ponadto, w myśl art. 22 ust. 6f ww. ustawy:

Koszty nabycia lub koszty wytworzenia, o których mowa w ust. 6c, są corocznie podwyższane, począwszy od roku następującego po roku, w którym nastąpiło nabycie lub wytworzenie zbywanych rzeczy lub praw majątkowych, do roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym nastąpiło ich zbycie, w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku podatkowego w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego, ogłaszanemu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.

Z zacytowanych powyżej przepisów wynika więc jednoznacznie, że do kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości podatnik może zaliczyć kwotę, którą wydatkował na jej nabycie wynikającą z aktu notarialnego czyli cenę zakupu i wydatki na sporządzenie aktu notarialnego obejmujące koszty notarialne, podatek od czynności cywilnoprawnych oraz udokumentowane fakturami VAT wydatki na nakłady, które zwiększyły wartość ww. nieruchomości w okresie jej posiadania przez podatnika.

Ustawodawca nie określa w nim szczegółowo katalogu wydatków, które mogą stanowić koszt uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości. Koszty nabycia, o których mowa w tym przepisie powinny być rozumiane szeroko i oprócz kwoty przekazanej zbywcy na nabycie nieruchomości powinny obejmować w szczególności wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określa definicji pojęcia nakładów. W doktrynie ugruntowany jest pogląd, zgodnie z którym nakłady na nieruchomość należy rozumieć jako wydatki poniesione na substancję danej nieruchomości. Uznaje się, że są to nie tylko nakłady ulepszające lub modernizujące nieruchomość, ale również nakłady o charakterze budowlanym, remontowym, które zwiększają wartość rynkową nieruchomości.

Na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych za nakłady należy uznać wszelkie inwestycje, które zmieniają/przeobrażają daną rzecz, nadając jej nową jakość. Zatem nakłady, o których mowa w art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, poniesione w trakcie posiadania nieruchomości, mogą stanowić koszt uzyskania przychodu z tytułu jej odpłatnego zbycia, jeżeli odznaczają się remontowym lub modernizacyjnym charakterem i zwiększają wartość nieruchomości, niezależnie od tego, czy zostały one sfinansowane kredytem bankowym, czy też środki na ten cel pochodziły z oszczędności nabywcy.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym nie definiują także pojęcia „remont”. Wymienione pojęcie rozumieć należy zatem w znaczeniu powszechnie stosowanym w zakresie inwestycji.

W świetle przepisu art. 3 pkt 8 ww. ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1202 ze zm.) poprzez „remont” należy rozumieć:

wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Ponadto wyjaśniam, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje również słowa „posiadanie”. Definicję tę zawarto natomiast w art. 336 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1025 ze zm.), zgodnie z którym:

posiadaczem rzeczy jest zarówno ten, kto nią faktycznie włada jak właściciel (posiadacz samoistny), jak i ten, kto nią faktycznie włada jak użytkownik, zastawnik, najemca, dzierżawca lub mający inne prawo, z którym łączy się określone władztwo nad cudzą rzeczą (posiadacz zależny).

Tym samym posiadanie rozumieć należy przede wszystkim jako formę władania rzeczą. Stanowi ono również synonim słowa „mieć”. Zaznaczyć przy tym należy, że posiadanie jest kategorią ściśle związaną z władztwem faktycznym nad rzeczą. Władztwo to stanowi związek posiadacza z rzeczą. Związek ten musi być faktyczny, czyli musi zapewniać posiadaczowi możliwość wpływu na rzecz za pośrednictwem bezpośrednich środków fizycznych.

Zatem wydatki udokumentowane fakturami VAT, które Pan poniósł na remont nieruchomości w czasie jej posiadania, ale przed podpisaniem umowy notarialnej mogą stanowić koszty uzyskania przychodów przy jej sprzedaży na podstawie art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawodawca dał bowiem możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z nakładami w czasie posiadania nieruchomości przez podatnika, a nie w czasie posiadania tytułu własności nieruchomości.

Tym samym stanowisko Pana w zakresie pytania nr 1 uznałem za prawidłowe.

Wątpliwości Pana dotyczą również możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na remont w sytuacji, gdy nie posiada Pan faktur VAT, a jedynie potwierdzenia dokonanych przelewów na konto firmy.

Mając zatem na względzie treść powołanych powyżej art. 22 ust. 6c i 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stwierdzam, że zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu poniesionych na nieruchomość nakładów uwarunkowane zostało koniecznością:

a)zwiększenia jej wartości,

b)poniesienia w czasie posiadania przedmiotowej nieruchomości,

c)oraz udokumentowania fakturami VAT lub dokumentami stwierdzającymi poniesienie opłat administracyjnych.

Zatem, aby dany wydatek można byłby zaliczyć jako nakład zwiększający wartość nieruchomości w czasie jej posiadania musi zostać udokumentowany w sposób, o którym mowa w art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z powyższym przepisem, warunkiem zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodu z tytułu sprzedaży nieruchomości, jest m.in. posiadanie faktury VAT lub dokumentu stwierdzającego poniesienie opłaty administracyjnej.

Tym samym jedynie udokumentowane w ww. sposób wydatki na remont nieruchomości mogą zostać przez Pana zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Dlatego też nie mogę zgodzić się z Pana stanowiskiem, że potwierdzenia przelewów bankowych za wykonane prace remontowe mogą być dokumentami pozwalającymi Panu na zaliczenie tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów ze sprzedaży nieruchomości.

W związku z powyższym, stanowisko Pana w zakresie pytania nr 2 uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Odnosząc się do powołanej przez Pana interpretacji wyjaśniam, że dotyczy ona odrębnego stanu faktycznego – dokumentowania wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe, a nie kosztów uzyskania przychodów.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a,

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00