Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 14 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.221.2024.3.ŁS
Skorzystanie z preferencyjnego rozliczenia dochodów małżonków za 2023 r. oraz brak możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części nieprawidłowe oraz w części prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w części dotyczącej ulgi termomodernizacyjnej jest nieprawidłowe oraz w części dotyczącej preferencyjnego rozliczenia dochodów małżonków jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 kwietnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 4 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z preferencyjnego rozliczenia dochodów małżonków oraz ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 7 maja 2024 r. (wpływ) oraz pismem z 9 maja 2024 r. (wpływ). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Chciałaby Pani odliczyć od podatku w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatek, który poniosła Pani na zakup pompy ciepła.
Otrzymała Pani dwie faktury zaliczkowe, za które zapłaciła przelewem bankowym online.
Umowa na montaż oraz zakup pompy ciepła obejmowała:
–dwie płatności, które zostały przez Panią opłacone w całości,
–dofinansowanie z Urzędu, które miało zostać przelane na konto dostawcy (nie miała Pani tego płacić tylko Urząd w Pani imieniu do dostawcy).
Zgodnie z umową opłaciła Pani całość zobowiązania, bez kwoty dofinansowania. Zamontowano Pani pompę ciepła, ale firma nie zdążyła Pani wystawić faktury końcowej, ponieważ aktualnie toczy się postępowanie upadłościowe (jest wpis w KRS). Oznacza to, że takowej faktury Pani już nie otrzyma.
W końcowym rozrachunku Urząd nie przelał środków dofinansowania dostawcy, gdyż nie dostał protokołów odbioru. Ma Pani zamontowaną pompę i użytkuje ją. Nie ma Pani fizycznie protokołu zakończenia pracy i już go nie otrzyma w związku z postępowaniem upadłościowym.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Przedmiotem Pani zapytania jest rok 2023.
W okresie tym – rok 2023 – Pani i Pani mąż podlegaliście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Przez cały rok podatkowy 2023 pozostawała Pani z mężem z związku małżeńskim. Przez cały rok podatkowy 2023 między Panią i Pani mężem istniała wspólność małżeńska oraz uzyskiwaliście Państwo oboje dochody z tytułu emerytury.
W roku 2023 do Pani i Pani męża nie miały zastosowania przepisy art. 30c (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej podatkiem liniowym) lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (z wyjątkiem przepisów dotyczących najmu prywatnego) – w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń oraz przepisy ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Wydatek na zakup i montaż pompy ciepła był związany z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów o centralnej ewidencji emisyjności budynków. Wydatek był związany ze zmianą źródła energii na źródło odnawialne, tj. wymiana (utylizacja) pieca na pellet na pompę ciepła.
Ww. przedsięwzięcie termomodernizacyjne realizowane było w budynku mieszkalnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Jest Pani współwłaścicielem tego budynku. Budynek, którego dotyczy termomodernizacja jest wybudowany (ukończony). Ww. budynek mieszkalny jednorodzinny wchodzi w skład Pani i Pani męża wspólnego majątku małżonków. Wydatki na zakup i montaż pompy ciepła zostały poniesione przez Panią z majątku wspólnego małżonków.
Przedsięwzięcie zostało zakończone w roku 2022. Pierwszy wydatek poniosła Pani w roku 2021.
Poniesiony wydatek nie został dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
Umowa opiewała na łączną kwotę 36 485 zł, z czego Pani miała zapłacić 22 985 zł (co oczywiście zapłaciła i otrzymała Pani na taką kwotę faktury zaliczkowe), a pozostałą kwotę (tj. 13 500 zł) po wystawieniu faktury końcowej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska miał przelać w Pani imieniu do wykonawcy jako dofinansowanie, co ostatecznie nie miało miejsca ponieważ faktura nie została wystawiona. Firma, która montowała oraz kupowała pompę w Pani imieniu ma w KRS wpis o toczącym się postępowaniu upadłościowym.
Wydatek, o który mowa we wniosku, nie został/nie zostanie zwrócony. Wydatek, o który mowa we wniosku nie został/nie zostanie zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Wydatek, o który mowa we wniosku nie został/nie zostanie uwzględniony w związku z korzystaniem ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Pompa została zamontowana w 2022 r. Dwie faktury zaliczkowe zostały wystawione przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na Pani nazwisko. Została zastosowana stawka obniżona 8%.
Pierwsza faktura zaliczkowa została wystawiona 11 października 2021 r. (zapłacona 6 października 2021 r.), druga 9 maja 2022 r. (zapłacona 6 maja 2022 r.). Posiada Pani potwierdzenie przelewu potwierdzające uregulowanie całej kwoty, którą zobowiązana była Pani uiścić. Opłacając dwie faktury zaliczkowe dokonała Pani uregulowania całej kwoty, jaką była Pani zobowiązana uiścić na podstawie umowy. Na dzień odebrania niniejszego wezwania (29 kwietnia 2024 r.), sprawa z protokołem odbioru oraz dofinansowaniem z Urzędu nie została zakończona.
W związku z upływem czasu, tj. 30 kwietnia 2024 r., złożyła Pani już zeznanie PIT-37 nie uwzględniając ulgi termomodernizacyjnej. Otrzymanie pozytywnej odpowiedzi na zadane pytanie będzie skutkować złożeniem korekty zeznania.
Na moment, w którym poniosła Pani wydatki na zakup, tj. wg faktur zaliczkowych rok 2021 oraz 2022, była Pani i jest Pani do dnia dzisiejszego współwłaścicielem domu, o którym mowa we wniosku.
Pytanie
Czy w ramach dwóch faktur zaliczkowych jest Pani uprawniona do rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za 2023 r. na zasadach określonych w art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. wspólnie z małżonkiem, oraz do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ust. 1-10 ww. ustawy?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, skoro poniosła Pani wydatek – do którego była Pani zobowiązana – w całości, ma Pani prawo do odliczenia ulgi termomodernizacyjnej w zeznaniu podatkowym PIT-37 oraz ma Pani również prawo do rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za 2023 r. na zasadach, o których mowa w art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. wspólnie z małżonkiem.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest w części nieprawidłowe oraz w części prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu od osiąganych przez nich dochodów.
W myśl art. 6 ust. 2 powołanej ustawy:
Małżonkowie podlegający obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, pozostający w związku małżeńskim i we wspólności majątkowej:
1)przez cały rok podatkowy albo
2)od dnia zawarcia związku małżeńskiego do ostatniego dnia roku podatkowego – w przypadku gdy związek małżeński został zawarty w trakcie roku podatkowego
–mogą być, z zastrzeżeniem ust. 8, na wspólny wniosek wyrażony w zeznaniu podatkowym, opodatkowani łącznie od sumy swoich dochodów określonych zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1a, po uprzednim odliczeniu, odrębnie przez każdego z małżonków, kwot pomniejszających dochód; w tym przypadku podatek określa się na imię obojga małżonków w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych dochodów małżonków.
Stosownie do art. 6 ust. 2a cytowanej ustawy:
Wniosek, o którym mowa w ust. 2, może być wyrażony przez jednego z małżonków. Wyrażenie wniosku przez jednego z małżonków traktuje się na równi ze złożeniem przez niego oświadczenia o upoważnieniu go przez jego współmałżonka do złożenia wniosku o łączne opodatkowanie ich dochodów. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania.
Z art. 6 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:
Zasada wyrażona w ust. 2 ma zastosowanie również, jeżeli jeden z małżonków w roku podatkowym nie uzyskał przychodów ze źródeł, z których dochód jest opodatkowany zgodnie z art. 27, lub osiągnął dochody w wysokości niepowodującej obowiązku uiszczenia podatku.
Według art. 6 ust. 8 przywołanej ustawy:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:
1)stosuje przepisy:
a)art. 30c lub
b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy
–w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
W świetle zacytowanych wyżej przepisów – na tle przedstawionego opisu sprawy – uznać należy, że skoro zarówno Pani jak i Pani mąż podlegaliście na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz przez cały rok podatkowy – 2023 – pozostawaliście w związku małżeńskim i we wspólność majątkowej oraz nie zaistniały okoliczności wyłączające możliwość wspólnego rozliczenia, o których mowa w art. 6 ust. 8 komentowanej ustawy – to ma Pani prawo rozliczyć się wspólnie z Pani mężem za ten rok na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wobec powyższego Pani stanowisko w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.
Odnoszą się natomiast do Pani wątpliwości dotyczących możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej wyjaśniam, że zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Stosownie zaś do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 r. poz. 725).
Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2496 ze zm.).
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:
Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 273).
Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.
Wobec tego odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej podlegają m.in. wymienione w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych wydatki poniesione na zakup pompy ciepła wraz z osprzętem (w pkt 11 części 1 załącznika do tego rozporządzenia, oznaczonej jako Materiały budowlane i urządzenia) oraz montaż pompy ciepła (w pkt 10 części 2 załącznika do wskazanego rozporządzenia, oznaczonej jako Usługi).
W myśl zaś art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Na podstawie art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
Z kolei art. 26h ust. 4 ww. ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. stanowi, że:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna.
Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki.
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie (odpowiednio przychodzie) podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Dokumentem stwierdzającym poniesienie wydatku w przypadku ulgi termomodernizacyjnej jest faktura, a więc dokument zawierający w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty. Przy czym faktura ta wystawiona musi być przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Jednakże odliczeniu nie podlegają wydatki jakie zostały:
–sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie,
–zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Tak więc z ulgi termomodernizacyjnej może skorzystać podatnik:
–będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego,
–który poniósł wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne oraz
–posiada dokument (fakturę) potwierdzający ich poniesienie.
Z analizy opisu zdarzenia wynika, że chciałaby Pani odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatek, który poniosła Pani na zakup pompy ciepła. Pompa ciepła została zamontowana w 2022 r. Użytkuje ją Pani. Umowa na montaż oraz zakup pompy ciepła obejmowała dwie płatności, które zostały przez Panią opłacone w całości oraz dofinansowanie z Urzędu, które miało zostać przelane na konto dostawcy (nie miała Pani tego płacić tylko Urząd w Pani imieniu do dostawcy). Umowa opiewała na łączną kwotę 36 485 zł, z czego Pani miała zapłacić 22 985 zł (co oczywiście zapłaciła i otrzymała Pani na taką kwotę faktury zaliczkowe), a pozostałą kwotę (tj. 13 500 zł) po wystawieniu faktury końcowej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska miał przelać w Pani imieniu do wykonawcy jako dofinansowanie, co ostatecznie nie miało miejsca ponieważ faktura nie została wystawiona. Dwie faktury zaliczkowe zostały wystawione przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na Pani nazwisko. Opłacając dwie faktury zaliczkowe dokonała Pani uregulowania całej kwoty, jaką była Pani zobowiązana uiścić na podstawie umowy. Posiada Pani potwierdzenie przelewu potwierdzające uregulowanie całej kwoty, którą zobowiązana była Pani uiścić. Firma nie zdążyła Pani wystawić faktury końcowej, ponieważ aktualnie toczy się postępowanie upadłościowe (jest wpis w KRS). Oznacza to, że takowej faktury już Pani nie otrzyma. W końcowym rozrachunku Urząd nie przelał środków dofinansowania dostawcy, gdyż nie dostał protokołów odbioru. Na dzień 29 kwietnia 2024 r., sprawa z protokołem odbioru oraz dofinansowaniem z Urzędu nie została zakończona.
Na tle powyższego należy zauważyć, że faktura zaliczkowa jest dowodem pobrania zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów lub usług. Natomiast faktura końcowa odnosi się do całości poniesionych wydatków – jej wystawienie stanowi ostateczne potwierdzenie poniesionych przez podatnika kosztów. W związku z tym data wystawienia faktury końcowej jest datą poniesienia przez niego wydatku.
Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz przedstawiony opis stanu faktycznego stwierdzam, że nie dysponując fakturą końcową dokumentującą poniesienie przez Panią wydatku (uwzględniającą zarówno wcześniejsze zaliczkowe dokonane przez Panią wpłaty oraz wpłatę z dofinansowania od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska zgodnie z zwartą umową) – nie spełnia Pani jednego z warunków skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tym samym Pani stanowisko w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.
Niezależnie od powyższego, skoro w analizowanej sytuacji trwa aktualnie toczące się postępowanie upadłościowe przedsiębiorstwa, które miało w niniejszej sprawie m.in. wystawić fakturę końcową wskazać należy, że z przepisów uregulowanych w ustawie z 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 794) wynika, że podmiotowość prawnopodatkowa w zakresie m.in. podatku od towarów i usług z tytułu działalności prowadzonej przez przedsiębiorcę po ogłoszeniu upadłości nie ustaje. Syndyk masy upadłości jest osobą odpowiedzialną w czasie trwania postępowania upadłościowego za realizację obowiązków podatnika.Zatem wszelkie czynności realizowane przez syndyka w stosunku do majątku upadłego mające charakter odpłatnej dostawy lub świadczenia usług są realizowane na rachunek upadłego, lecz w imieniu syndyka. W takim przypadku należy uznać, że w dalszym ciągu czynności te są realizowane w ramach działalności gospodarczej upadłego i na jego rachunek. Syndyk również w imieniu podatnika w upadłości wystawia faktury VAT dokumentujące dostawę towarów lub świadczenie usług.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zakres interpretacji indywidualnej, zdeterminowany jest przede wszystkim przedstawionym przez Panią opisem stanu faktycznego, jak i Pani własnym stanowiskiem w sprawie. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie się różnił od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego. Należy też zauważyć, że na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia i zastosuje się Pani do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right