Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.258.2024.2.BR

Możliwość zastosowania stawki 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 15 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 maja 2024 r. (wpływ 29 maja 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG. Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm., dalej zwana ustawą o PIT).

Na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 ze zm.) wnosi Pan o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości skorzystania z preferencyjnej stawki opodatkowania 5% na podstawie art. 30ca ustawy o PIT. Zgodnie z obowiązkiem wynikającym z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, poniżej przedstawiony zostanie wyczerpujący opis stanu faktycznego, gdzie opisuje Pan prowadzoną działalność, następnie pytania interpretacyjne wraz z Pana stanowiskiem w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego.

Pana prowadzona działalność gospodarcza będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Będzie Pan ponosił ryzyko gospodarcze związane z tą działalnością.

Miejscem wykonywania przez Pana pracy jest (…) (Wnioskodawca świadczy usługi w miejscu i czasie przez siebie wybranym).

Pod pojęciem „zakres swoich prac” należy rozumieć: całość prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.

Zwrócił się Pan do Głównego Urzędu Statystycznego z wnioskiem o wydawanie informacji w zakresie podstawowych standardów klasyfikacyjnych, w celu ustalenia prawidłowego symbolu PKWiU na świadczone przez Pana usługi, ze wskazaniem na następujące usługi:

·Umowa wsparcia w sprzedaży: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Kampania Cold Email: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Licencjonowanie platformy bazodanowej: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Szkolenie: profesjonalna Obsługa Klienta oraz Szkolenie: Psychologia Marketingu: (PKWiU dział 85);

·Usługa Generowania Leadów: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Umowa Sales Concierge: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Przygotowanie bazy mailingowej: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Wsparcie konsultingowe zgodnie z umową: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·(…) – konsulting procesu sprzedaży: SAP: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Konsultacja projektu: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Szkolenie Sprzedażowe: przychody ze świadczenia usług w zakresie edukacji: (PKWiU dział 85);

·Konsultacja projektu (…): PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Kurs Zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności: (PKWiU dział 85).

Występując z wnioskiem o nadanie informacji w zakresie podstawowych standardów klasyfikacyjnych, w celu ustalenie prawidłowego symbolu PKWiU wskazał Pan szczegółowe uzasadnienie uznania konkretnego kodu PKWiU jako właściwego dla danej usługi:

1.Uzasadnienie dla PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0) dla Umowy wsparcia w sprzedaży: Umowa wsparcia w sprzedaży to usługa świadczona przez Pana na rzecz klientów w celu zwiększenia efektywności i wyników sprzedażowych. Polega ona na udzieleniu wsparcia, doradztwa oraz prowadzeniu działań mających na celu optymalizację procesów sprzedażowych i zwiększenie obrotów. Usługa ta obejmuje analizę potrzeb klienta, opracowanie strategii sprzedażowej, szkolenie personelu, wdrażanie narzędzi i technologii wspierających sprzedaż oraz monitorowanie wyników i wprowadzanie ewentualnych korekt. W ramach tej umowy działa Pan jako partner biznesowy klienta, wspierając go w osiągnięciu celów sprzedażowych poprzez dostarczenie wiedzy, doświadczenia i narzędzi niezbędnych do skutecznego prowadzenia działalności handlowej. Umowa wsparcia w sprzedaży wpisuje się w kategorię „Pozostałe profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane” (PKD 74.90.Z), ponieważ obejmuje szeroki zakres działań doradczych i wsparcia związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, w tym w szczególności obszar sprzedaży. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, PKWiU 74.90.20.0 jest odpowiednikiem tej kategorii PKD i obejmuje usługi doradcze oraz wsparcie z zakresu marketingu, w tym także umowy dotyczące wsparcia w sprzedaży.

2.Uzasadnienie dla PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0) dla Kampanii cold email: Kampania cold email, będąca częścią działań marketingowych, w których wysyłane są personalizowane wiadomości e-mail do potencjalnych klientów, stanowi usługę związaną z promocją, reklamą oraz marketingiem. W ramach tej usługi firma podejmuje wysiłki w celu nawiązania kontaktu z nowymi klientami poprzez przekazanie im informacji o oferowanych produktach lub usługach. Kampanie tego typu są skierowane do osób, które nie wyraziły wcześniej zainteresowania daną firmą lub jej ofertą, co odróżnia je od działań marketingowych kierowanych do istniejącej bazy klientów. Usługa kampanii cold email wpisuje się w kategorię „Pozostałe profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane” (PKD 74.90.Z), ponieważ obejmuje ona działania z zakresu doradztwa oraz wsparcia w obszarze marketingu, które nie są precyzyjnie sklasyfikowane w innych kategoriach. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, PKWiU 74.90.20.0 jest odpowiednikiem tej kategorii PKD i obejmuje szeroki zakres usług doradczych oraz wsparcia związanych z marketingiem, w tym również prowadzenie kampanii cold email.

3.Uzasadnienie dla PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0) dla Licencjonowania platformy bazodanowej: Licencjonowanie platformy bazodanowej to działanie polegające na udzieleniu klientom praw do korzystania z określonej platformy informatycznej lub systemu bazodanowego w zamian za opłatę licencyjną. Usługa ta obejmuje udostępnienie oprogramowania, infrastruktury oraz wsparcie techniczne potrzebne do przechowywania, zarządzania i analizy danych w organizacji. W ramach tej usługi firma udziela klientom licencji na korzystanie z platformy bazodanowej, co umożliwia im gromadzenie, przetwarzanie i wykorzystywanie danych w sposób zautomatyzowany i zgodny z obowiązującymi przepisami prawnymi. Licencjonowanie platformy bazodanowej umożliwia klientom elastyczne dostosowanie się do zmieniających się potrzeb biznesowych oraz zapewnia bezpieczeństwo i poufność przechowywanych danych. Usługa ta wpisuje się w kategorię „Pozostałe profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane” (PKD 74.90.Z), ponieważ obejmuje szeroki zakres działań związanych z doradztwem technicznym, w tym w szczególności licencjonowanie oprogramowania i platform informatycznych. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, PKWiU 74.90.20.0 jest odpowiednikiem tej kategorii PKD i obejmuje usługi doradcze oraz wsparcie z zakresu technologii informatycznych, w tym także licencjonowanie platform bazodanowych.

4.Uzasadnienie dla przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85) dla szkolenia: Profesjonalna obsługa klienta oraz szkolenia: psychologia marketingu: Szkolenia z zakresu profesjonalnej obsługi klienta oraz psychologii marketingu stanowią istotny element edukacyjny dla pracowników i przedsiębiorców, których celem jest doskonalenie umiejętności związanych z obsługą klienta oraz zrozumienie psychologicznych mechanizmów wpływających na decyzje zakupowe i preferencje klientów. W ramach tych szkoleń uczestnicy zdobywają wiedzę i umiejętności praktyczne związane z efektywną komunikacją z klientem, budowaniem relacji, rozwiązywaniem konfliktów oraz identyfikacją potrzeb i oczekiwań klientów. Ponadto, szkolenia z psychologii marketingu pozwalają na lepsze zrozumienie zachowania konsumentów, procesów podejmowania decyzji zakupowych oraz strategii marketingowych skutecznych w budowaniu marki i pozyskiwaniu klientów. Zgodnie z polską klasyfikacją wyrobów i usług, dział 85 „Edukacja” obejmuje usługi związane z kształceniem, szkoleniem oraz edukacją w różnych dziedzinach i formach. Szkolenia z obsługi klienta i psychologii marketingu wpisują się w tę kategorię, ponieważ stanowią świadczenie usług edukacyjnych o charakterze profesjonalnym, mających na celu rozwój kompetencji zawodowych i biznesowych. PKWiU dział 85 dla przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji jest odpowiednie dla realizowanych przez Wnioskodawcę szkoleń, uwzględniając ich charakter edukacyjny oraz wartość dodaną, jaką przynoszą dla uczestników w postaci zdobycia nowej wiedzy i umiejętności.

5.Uzasadnienie dla przychodów ze świadczenia usługi generowania leadów (PKD 74.90.Z, PKWiU 74.90.20.0): Usługa generowania leadów ma kluczowe znaczenie dla przedsiębiorstw, które poszukują potencjalnych klientów oraz chcą rozwijać swoją działalność na rynku. Generowanie leadów polega na identyfikowaniu i pozyskiwaniu potencjalnych klientów zainteresowanych ofertą lub produktem firmy poprzez różnorodne działania marketingowe i sprzedażowe. Usługa ta wymaga zaawansowanej wiedzy i umiejętności z zakresu marketingu, analizy rynku oraz skutecznego budowania relacji z klientami. Poprzez stosowanie różnorodnych narzędzi i strategii, generowanie leadów przyczynia się do zwiększenia sprzedaży, rozpoznawalności marki oraz rozwoju biznesu. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, PKD 74.90.Z „Pozostałe doradztwo dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane" obejmuje m.in. usługi związane z wsparciem biznesowym i marketingowym. Usługa generowania leadów wpisuje się w tę kategorię, ponieważ stanowi specjalistyczne doradztwo z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej, skoncentrowane na pozyskiwaniu nowych klientów i budowaniu relacji biznesowych. Usługa generowania leadów jest adekwatna do wartości dodanej, jaką przynosi dla przedsiębiorstw. Biorąc pod uwagę złożoność procesu generowania leadów oraz jego istotne znaczenie dla rozwoju biznesu, stawka ta jest uzasadniona i odpowiednia dla tego rodzaju usług.

6.Uzasadnienie dla przychodów ze świadczenia usługi umowy Sales concierge (PKD 74.90.Z, PKWiU 74.90.20.0): Umowa Sales Concierge to specjalistyczna usługa świadczona na rzecz przedsiębiorstw, która obejmuje kompleksowe wsparcie w procesie sprzedaży. Sales Concierge to połączenie konsultacji biznesowych, doradztwa sprzedażowego oraz obsługi klienta, które ma na celu skuteczne wspieranie procesu pozyskiwania i obsługi klientów. Przedstawiciele Sales Concierge działają jako zewnętrzni doradcy, którzy aktywnie angażują się w proces sprzedaży, inicjując kontakty z potencjalnymi klientami, budując relacje biznesowe oraz zapewniając wsparcie w realizacji transakcji handlowych. Ich zadaniem jest nie tylko pozyskiwanie nowych klientów, ale także dbanie o zadowolenie i lojalność już istniejących klientów. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, PKD 74.90.Z „Pozostałe doradztwo dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane" obejmuje m.in. usługi związane z doradztwem biznesowym i wsparciem sprzedażowym. Umowa Sales Concierge wpisuje się w tę kategorię, ponieważ stanowi wyspecjalizowaną formę doradztwa i wsparcia biznesowego, skoncentrowaną na procesie sprzedaży i obsłudze klienta. Umowa Sales concierge jest adekwatna do wartości dodanej, jaką przynosi dla przedsiębiorstw. Biorąc pod uwagę zaawansowane umiejętności i doświadczenie niezbędne do skutecznego prowadzenia umowy Sales concierge oraz istotne znaczenie tej usługi dla wzrostu sprzedaży i zadowolenia klientów, należy wskazać, że usługa kwalifikuje się do usług kompleksowego wsparcia w procesie sprzedaży.

7.Uzasadnienie dla przychodów ze świadczenia usługi przygotowania bazy mailingowej (PKD 74.90.Z, PKWiU 74.90.20.0): Przygotowanie bazy mailingowej to istotna usługa świadczona na rzecz przedsiębiorstw, mająca na celu efektywne dotarcie do potencjalnych klientów za pomocą przesyłania spersonalizowanych wiadomości e-mail. Jest to kluczowy element strategii marketingowej, umożliwiający bezpośredni kontakt z klientami oraz budowanie trwałych relacji biznesowych. Usługa przygotowania bazy mailingowej wymaga zaawansowanej wiedzy i umiejętności w zakresie analizy danych, segmentacji odbiorców oraz tworzenia odpowiednio spersonalizowanych treści. Opracowanie efektywnej bazy mailingowej obejmuje również proces zbierania i weryfikacji danych kontaktowych potencjalnych klientów oraz zapewnienie zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, PKD 74.90.Z „Pozostałe doradztwo dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane” obejmuje m.in. usługi związane z doradztwem biznesowym oraz wsparciem w zakresie działań marketingowych. Przygotowanie bazy mailingowej stanowi istotny element działań marketingowych, które wpisują się w tę kategorię. Biorąc pod uwagę wysoką specjalizację, zaawansowane techniki oraz czasochłonność związane z opracowywaniem i wdrażaniem skutecznych strategii mailingowych, należy wskazać, że usługa kwalifikuje się do usług kompleksowego wsparcia w procesie sprzedaży.

8.Uzasadnienie dla przychodów ze świadczenia usługi wsparcia konsultingowego zgodnie z umową (PKD 74.90.Z, PKWiU 74.90.20.0): Wsparcie konsultingowe zgodnie z umową obejmuje kompleksową pomoc oraz doradztwo dla przedsiębiorstw w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej. Usługa ta jest skierowana do firm, które potrzebują profesjonalnego wsparcia w rozwiązywaniu problemów, opracowywaniu strategii rozwoju, analizie rynku, czy też optymalizacji procesów biznesowych. Kluczowym elementem wsparcia konsultingowego jest dostarczanie wysokiej jakości analiz, rekomendacji oraz rozwiązań dostosowanych do indywidualnych potrzeb klientów. Konsultanci pracujący w ramach tej usługi posiadają specjalistyczną wiedzę oraz doświadczenie, które umożliwiają skuteczne wsparcie w różnorodnych obszarach działalności przedsiębiorstwa. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, PKD 74.90.Z „Pozostałe doradztwo dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane” obejmuje m.in. usługi związane z doradztwem biznesowym, w tym także wsparcie konsultingowe. Usługa ta wpisuje się w zakres tego PKD, ponieważ stanowi kompleksową pomoc dla przedsiębiorstw w prowadzeniu i rozwijaniu działalności gospodarczej. Biorąc pod uwagę wysoką specjalizację, doświadczenie oraz kompleksowość świadczonych usług, należy wskazać, że usługa kwalifikuje się do usług kompleksowego wsparcia w procesie sprzedaży.

9.Uzasadnienie dla przychodów ze świadczenia usługi konsultingu procesu sprzedaży związanej z platformą SAP (PKD 74.90.Z, PKWiU 74.90.20.0): Usługa (…) – konsulting procesu sprzedaży związanej z platformą SAP to wysoko specjalistyczne doradztwo skoncentrowane na optymalizacji procesów sprzedażowych za pomocą zaawansowanych rozwiązań informatycznych, głównie w oparciu o system SAP. Platforma SAP jest jednym z najbardziej zaawansowanych i powszechnie stosowanych systemów ERP na rynku, umożliwiającym kompleksowe zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa, w tym obszarami sprzedaży, magazynowania, finansów czy kontroli jakości. Usługa konsultingu procesu sprzedaży dedykowana platformie SAP skupia się na optymalizacji procesów sprzedażowych, poprawie efektywności działania oraz zwiększeniu konkurencyjności przedsiębiorstwa poprzez wykorzystanie zaawansowanych narzędzi i analiz danych. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, PKD 74.90.Z „Pozostałe doradztwo dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane” obejmuje m.in. usługi związane z doradztwem biznesowym oraz technologicznym, takimi jak konsulting procesu sprzedaży w ramach platformy SAP. Usługa ta wpisuje się w zakres tego PKD, ponieważ stanowi wysoko specjalistyczne wsparcie dla firm w optymalizacji procesów sprzedażowych przy wykorzystaniu zaawansowanych technologii informatycznych. Usługa konsultingu procesu sprzedaży w ramach platformy SAP jest adekwatna do wartości dodanej, jaką przynosi dla przedsiębiorstw. Biorąc pod uwagę wysoką specjalizację, zaawansowane technologie oraz kompleksowość świadczonych usług, należy wskazać, że usługa kwalifikuje się do usług kompleksowego wsparcia w procesie sprzedaży.

10.Uzasadnienie dla konsultacji projektu (PKD 74.90.Z, PKWiU 74.90.20.0): Wsparcie konsultingowe zgodnie z umową obejmuje kompleksową pomoc oraz doradztwo dla przedsiębiorstw w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej. Usługa ta jest skierowana do firm, które potrzebują profesjonalnego wsparcia w rozwiązywaniu problemów, opracowywaniu strategii rozwoju, analizie rynku, czy też optymalizacji procesów biznesowych. Kluczowym elementem wsparcia konsultingowego jest dostarczanie wysokiej jakości analiz, rekomendacji oraz rozwiązań dostosowanych do indywidualnych potrzeb klientów. Konsultanci pracujący w ramach tej usługi posiadają specjalistyczną wiedzę oraz doświadczenie, które umożliwiają skuteczne wsparcie w różnorodnych obszarach działalności przedsiębiorstwa. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, PKD 74.90.Z „Pozostałe doradztwo dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane” obejmuje m.in. usługi związane z doradztwem biznesowym, w tym także wsparcie konsultingowe. Usługa ta wpisuje się w zakres tego PKD, ponieważ stanowi kompleksową pomoc dla przedsiębiorstw w prowadzeniu i rozwijaniu działalności gospodarczej. Usługa wsparcia konsultingowego jest adekwatna do wartości dodanej, jaką przynosi dla przedsiębiorstw.

11.Uzasadnienie dla przychodów ze świadczenia usługi szkolenia sprzedażowego (PKWiU dział 85): Szkolenia sprzedażowe są kluczowym elementem w procesie doskonalenia umiejętności sprzedażowych oraz podnoszenia efektywności działania zespołów handlowych w przedsiębiorstwach. Oferują one pracownikom narzędzia, strategie i techniki niezbędne do skutecznej sprzedaży produktów lub usług. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), dział 85 „Edukacja” obejmuje usługi edukacyjne, w tym również szkolenia sprzedażowe. Takie szkolenia wpisują się w zakres PKWiU działu 85, ponieważ stanowią świadczenie usług edukacyjnych, których celem jest przekazanie wiedzy i umiejętności związanych ze sprzedażą. Szkolenia tego rodzaju wymagają zaangażowania wykwalifikowanych trenerów oraz przygotowania materiałów dydaktycznych, co wiąże się z kosztami organizacyjnymi. Ponadto, szkolenia sprzedażowe mogą być dostosowywane do specyfiki branży oraz potrzeb klientów, co dodatkowo podnosi ich wartość. Usługa edukacyjna znajduje zastosowanie w przypadku szkoleń sprzedażowych, które są często traktowane jako usługi edukacyjne. Charakter usługi oraz poziom zaawansowania i specjalizacji trenerów prowadzących szkolenia, uwzględnia koszty związane z organizacją i przeprowadzeniem szkolenia.

12.Uzasadnienie dla konsultacji projektu (…) (PKD 74.90.Z, PKWiU 74.90.20.0): Wsparcie konsultingowe zgodnie z umową obejmuje kompleksową pomoc oraz doradztwo dla przedsiębiorstw w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej. Usługa ta jest skierowana do firm, które potrzebują profesjonalnego wsparcia w rozwiązywaniu problemów, opracowywaniu strategii rozwoju, analizie rynku, czy też optymalizacji procesów biznesowych. Kluczowym elementem wsparcia konsultingowego jest dostarczanie wysokiej jakości analiz, rekomendacji oraz rozwiązań dostosowanych do indywidualnych potrzeb klientów. Konsultanci pracujący w ramach tej usługi posiadają specjalistyczną wiedzę oraz doświadczenie, które umożliwiają skuteczne wsparcie w różnorodnych obszarach działalności przedsiębiorstwa. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, PKD 74.90.Z „Pozostałe doradztwo dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane” obejmuje m.in. usługi związane z doradztwem biznesowym, w tym także wsparcie konsultingowe. Usługa ta wpisuje się w zakres tego PKD, ponieważ stanowi kompleksową pomoc dla przedsiębiorstw w prowadzeniu i rozwijaniu działalności gospodarczej. Usługa wsparcia konsultingowego jest adekwatna do wartości dodanej, jaką przynosi dla przedsiębiorstw.

13.Uzasadnienie dla kursu zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności: Stawka podatku na poziomie 8,5% została wybrana w kontekście kursu zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności, który ma kluczowe znaczenie dla sektora spożywczego oraz branży związanej z produkcją, dystrybucją i handlem żywnością. Kurs ten, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), ma numer 70.22.11.0 i jest jednym z elementów zapewniających wysoki poziom bezpieczeństwa żywnościowego oraz jakości produktów spożywczych na rynku. Usługi szkoleniowe w zakresie zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności są niezbędne dla przedsiębiorstw działających w sektorze spożywczym, aby spełniać rygorystyczne wymogi dotyczące bezpieczeństwa żywności, standardów jakościowych oraz przepisów regulujących produkcję i obrót produktami spożywczymi. Kursy te mają na celu podniesienie kompetencji pracowników odpowiedzialnych za nadzór nad procesami produkcyjnymi, zapewnienie zgodności z normami i regulacjami prawnymi oraz minimalizację ryzyka związanego z jakością i bezpieczeństwem żywności. Z uwagi na istotność oraz specjalistyczną naturę kursów zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności, wartość dodana usług polega na zwiększeniu poziomu profesjonalizmu i efektywności w zakresie zarządzania jakością oraz bezpieczeństwem żywności, co przekłada się na poprawę jakości produktów, minimalizację ryzyka zdrowotnego dla konsumentów oraz budowanie zaufania do marki. Zróżnicowane koszty związane z organizacją kursów, w tym wynagrodzenia dla wykładowców i ekspertów, koszty materiałów szkoleniowych oraz infrastruktury. Jest to stawka, która stanowi odpowiednie wynagrodzenie za wysoki poziom specjalistycznej wiedzy i umiejętności, jakie są przekazywane podczas szkoleń z zakresu zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.

Podsumowując:

Umowa wsparcia w sprzedaży, kampania cold email, licencjonowanie platformy bazodanowej, usługa generowania leadów, umowa sales concierge, przygotowanie bazy mailingowej, wsparcie konsultingowe zgodnie z umową, konsultacja projektu, konsultacja projektu (…), (…) – konsulting procesu sprzedaży SAP: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0).

Uzasadnienie:

Wszystkie wymienione usługi związane są z obszarem doradztwa i wsparcia w zakresie sprzedaży, promocji oraz zarządzania relacjami z klientami. W ramach tych działań świadczona jest pomoc w unowocześnieniu i optymalizacji procesów sprzedażowych, co kwalifikuje je do kategorii „Pozostałe profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane”. W przypadku PKWiU, usługi te mieszczą się w kategorii obejmującej doradztwo związane z zarządzaniem, planowaniem, reklamą i badaniami rynku.

Szkolenie:

Profesjonalna obsługa klienta oraz szkolenie: Psychologia marketingu, szkolenie sprzedażowe: przychody ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).

Uzasadnienie:

Wskazane szkolenia mają na celu dostarczenie wiedzy i umiejętności z zakresu obsługi klienta, psychologii marketingu oraz technik sprzedażowych. Stanowią one usługi edukacyjne, które wpisują się w kategorię „Edukacja”, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług. W rezultacie podlegają one stawce podatku ustalonej dla przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji.

Ma Pan świadomość, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa i stosowanie do tego złożył Pan wniosek do właściwego organu o nadanie symbolu PKWiU, chcąc zachować należytą staranność. Jest Pan świadomy, że interpretację podatkową, dotyczącą jego stanu faktycznego otrzyma na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU oraz przedstawionego opisu sprawy.

Mając na uwadze powyższe Pana wskazanie oraz fakt, że Pana zdaniem, wniosek o nadanie symbolu klasyfikacyjnego ma jedynie charakter profilaktyczny, bowiem został złożony w celu dopełnienia należytej staranności i jest na etapie rozpatrywania, należy wskazać, że w prawidłowy sposób określił Pan kody PKWiU, które stanowią podstawę do wydania niniejszej interpretacji.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzował Pan opis sprawy o następujące informacje:

1.Wniosek dotyczy przychodów za rok 2024.

2.Prowadzi Pan działalność gospodarczą od 3 stycznia 2017 r.

3.Do 31 grudnia 2023 r. forma opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej to podatek liniowy.

4.Osiągnął Pan pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku i którą zamierza opodatkować 8,5% stawką podatku 10 stycznia 2024 r.

5.20 lutego 2024 r. złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

6.W roku podatkowym, którego dotyczy wniosek, w odniesieniu do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.).

7.W roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek w odniesieniu do Pana zachowane zostały warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

8.Nie uzyskiwał Pan przychodów z innych źródeł w zakresie wykonywanej działalności gospodarczej, natomiast uzyskiwał przychód z tytułu współpracy z (…) – wynagrodzenie funkcyjne.

9.Prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności odrębnie.

10.Jest Pan prezesem zarządu firmy, na rzecz której świadczył usługi, natomiast usługi te nie są przedmiotem Pana zapytania i nie dotyczą wnioskowanego okresu.

11.Od 1 sierpnia 2017 r. pełni Pan następujący zakres obowiązków: przedmiot umowy: sporządzanie strategii, zarządzanie spółką, sporządzanie regulaminów w ramach funkcji członka zarządu.

12.Był/jest Pan prezesem zarządu firmy, na rzecz której świadczył usługi, które są przedmiotem zapytania. Zakres czynności w ramach usług, które Pan wykonywał w ramach działalności gospodarczej na rzecz ww. firmy i które są przedmiotem zapytania, nie pokrywały się z Pana obowiązkami jako prezesa zarządu tej firmy. Były to zupełnie odrębne czynności.

13.Wskazuje Pan, że kurs Zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności sklasyfikowany jest – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – zgodnie z PKWiU dział 85.

Uzasadnienie dla kursu zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności:

Stawka podatku na poziomie 8,5% została wybrana w kontekście kursu zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności, który ma kluczowe znaczenie dla sektora spożywczego oraz branży związanej z produkcją, dystrybucją i handlem żywnością. Kurs ten, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), dział 85 i jest jednym z elementów zapewniających wysoki poziom bezpieczeństwa żywnościowego oraz jakości produktów spożywczych na rynku.

Usługi szkoleniowe w zakresie zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności są niezbędne dla przedsiębiorstw działających w sektorze spożywczym, aby spełniać rygorystyczne wymogi dotyczące bezpieczeństwa żywności, standardów jakościowych oraz przepisów regulujących produkcję i obrót produktami spożywczymi. Kursy te mają na celu podniesienie kompetencji pracowników odpowiedzialnych za nadzór nad procesami produkcyjnymi, zapewnienie zgodności z normami i regulacjami prawnymi oraz minimalizację ryzyka związanego z jakością i bezpieczeństwem żywności.

Z uwagi na istotność oraz specjalistyczną naturę kursów zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności, wartość dodana usług polega na zwiększeniu poziomu profesjonalizmu i efektywności w zakresie zarządzania jakością oraz bezpieczeństwem żywności, co przekłada się na poprawę jakości produktów, minimalizację ryzyka zdrowotnego dla konsumentów oraz budowanie zaufania do marki.

Zróżnicowane koszty związane z organizacją kursów, w tym wynagrodzenia dla wykładowców i ekspertów, koszty materiałów szkoleniowych oraz infrastruktury. Jest to stawka, która stanowi odpowiednie wynagrodzenie za wysoki poziom specjalistycznej wiedzy i umiejętności, jakie są przekazywane podczas szkoleń z zakresu zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.

Pytanie

Czy działalność, prowadzona w ramach następujących PKWiU:

·Umowa wsparcia w sprzedaży: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Kampania Cold email: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Licencjonowanie platformy bazodanowej: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Szkolenie: Profesjonalna Obsługa Klienta oraz Szkolenie: Psychologia Marketingu: (PKWiU dział 85);

·Usługa Generowania Leadów: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Umowa Sales Concierge: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Przygotowanie bazy mailingowej: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Wsparcie konsultingowe zgodnie z umową: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·(…) – konsulting procesu sprzedaży: SAP: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Konsultacja projektu: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Szkolenie Sprzedażowe przychody ze świadczenia usług w zakresie edukacji: (PKWiU dział 85);

·Konsultacja projektu (…): PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Kurs Zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności: (PKWiU dział 85)

może być opodatkowana ryczałtem wg stawki 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z brzmieniem ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.), która reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść zaprezentowanego opisu stanu faktycznego stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia usług sklasyfikowanych wg PKWiU:

Czy działalność, prowadzona w ramach następujących PKWiU:

·Umowa wsparcia w sprzedaży: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Kampania Cold email: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Licencjonowanie platformy bazodanowej: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Szkolenie: profesjonalna Obsługa Klienta oraz Szkolenie: Psychologia Marketingu: (PKWiU dział 85);

·Usługa Generowania Leadów: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Umowa Sales Concierge: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Przygotowanie bazy mailingowej: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Wsparcie konsultingowe zgodnie z umową: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·(…) – konsulting procesu sprzedaży: SAP: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Konsultacja projektu: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Szkolenie Sprzedażowe przychody ze świadczenia usług w zakresie edukacji: (PKWiU dział 85);

·Konsultacja projektu (…): PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Kurs Zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności: (PKWiU dział 85)

może być opodatkowana ryczałtem wg stawki 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Dodatkowo na poparcie swojej tezy Pan następujące kwestie — pierwsza dotycząca PKWiU 74.90.20.0:

·Umowa wsparcia w sprzedaży: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Umowa wsparcia w sprzedaży: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Kampania Cold Email: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Licencjonowanie platformy bazodanowej: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Usługa Generowania Leadów: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Umowa Sales Concierge: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Przygotowanie bazy mailingowej: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Wsparcie konsultingowe zgodnie z umową: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·(…) – konsulting procesu sprzedaży: SAP: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Konsultacja projektu: PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0);

·Konsultacja projektu (…): PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.20.0).

Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU 2015 (rozporządzenie Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676 z późn. zm.)), wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, przez usługi: (pozostałe) profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej nie sklasyfikowane (PKWiU 74.90.20) należy rozumieć usługi doradztwa specjalistycznego inne niż związane z nieruchomościami, ubezpieczeniami czy inżynierskie, np. usługi doradztwa specjalistycznego, usługi zarządzania prawami autorskimi i związanymi z nimi dochodami, z wyłączeniem zarządzania prawami związanymi z filmami i twórczością artystyczną, usługi zarządzania prawami do własności przemysłowej, usługi doradztwa ślubnego, usługi świadczone przez agencje i agentów w imieniu indywidualnych osób poszukujących zatrudnienia w filmie, teatrze lub innej działalności rozrywkowej lub sportowej, wydawania książek, sztuk, dzieł sztuki, fotografii itp. przez wydawców, producentów itp.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody ze świadczenia opisanych powyżej mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.o.r.

Trafność stanowiska zaprezentowanego przez Pana w tym miejscu potwierdza także szereg pism Dyrektora KIS wydanych w zbliżonych stanach faktycznych.

W tym miejscu warto powołać się m.in. na pismo z 14 kwietnia 2022 r. sporządzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znak: 0114-KDIP2-1.4011.179.2022.2.MR, w którym organ ten stwierdził, że przychody uzyskiwane w związku z usługami polegającymi na nadzorowaniu i koordynacji działań marketingowych przedsiębiorstwa wykonywanych przez różne działy i doradztwu w tym zakresie, nadzorowaniu i wsparciu w zakresie przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektów realizowanych przez przedsiębiorstwo, w szczególności poprzez współpracę z poszczególnymi działami przedsiębiorstwa i koordynację ich działań etc. podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.

Podobnie organ stwierdził w piśmie wydanym 10 lutego 2023 r. znak: 0112-KDIL2 2.4011.963.2022.1.AG, gdzie stawką ryczałtu 8,5% objęto usługi wnioskodawcy polegające na doradztwie w zakresie koordynacji działań biznesowych i projektowych w przedsiębiorstwach, doradztwie w zakresie koordynacji pracy zespołów projektowych pracowników m.in. działów kontrolingu, logistyki, księgowości, sprzedaży, produkcji i innych, sporządzaniu i dostarczaniu raportów z dokonanych ustaleń do managerów i zarządów przedsiębiorstw etc.

Końcowo wskazać należy na treść pisma organu z 15 grudnia 2021 r. znak 0112-KDIL2-2.4011.778.2021.2.MM, w którym potwierdzono, że m.in. usługi z zakresu utrzymywania relacji z potencjalnymi kontrahentami w imieniu zleceniodawcy, mieszczą się w klasyfikacji PKWiU 74.90.12 i podlegają stawce 8,5% ryczałtu.

Szkolenie: profesjonalna Obsługa Klienta oraz Szkolenie: Psychologia Marketingu (PKWiU dział 85).

Szkolenie Sprzedażowe przychody ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85) Kurs Zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności (PKWiU dział 85).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: „Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85)”.

Opisane we wniosku usługi szkoleniowe mieszczą się w grupowaniu: PKWiU dział 85.

Dlatego, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy, uważa Pan, że przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na poparcie niniejszej tezy wskazuje Pan pismo z 4 grudnia 2023 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDWP.4011.146.2023.1.PP, w którym wskazano, że: Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według: PKWiU 85.59.1 „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Według art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. przepisem:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności usług.

Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Ponadto podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że od 3 stycznia 2017 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Zakres wykonanych przez Pana usług: szkolenie – Profesjonalna Obsługa Klienta oraz szkolenie: Psychologia Marketingu; Szkolenie Sprzedażowe – przychody ze świadczenia usług w zakresie edukacji; Kurs Zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności mieści się w grupie usług sklasyfikowanym pod symbolem PKWiU 85 „Usługi w zakresie edukacji”, natomiast zakres wykonywanych przez Pana usług: Umowa wsparcia sprzedaży; Kampania Cold email; Licencjonowanie platformy bazodanowej; Usługa Generowania Leadów; Umowa Sales Concierge; Przygotowanie bazy mailingowej; Wsparcie konsultingowe zgodnie z umową; (…) – konsulting procesu sprzedaży: SAP; Konsultacja projektu; Konsultacja projektu (…) mieści się w grupie usług sklasyfikowanym pod symbolem PKWiU 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Pana wniosek dotyczy roku podatkowego 2024. Pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku i którą zamierza Pan opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne osiągnął Pan 10 stycznia 2024 r. 20 lutego 2024 r. złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto jak wynika z opisu sprawy, w stosunku do Pana działalności zachowane zostały warunki określone w art. 6 ust 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 tej ustawy. Prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności odrębnie. Był/jest Pan prezesem zarządu firmy, na rzecz której świadczył Pan usługi. Zakres czynności w ramach usług, które Pan wykonywał w ramach działalności gospodarczej na rzecz ww. firmy i które są przedmiotem zapytania, nie pokrywały się z obowiązkami Pana jako prezesa zarządu tej firmy. Były to zupełnie odrębne czynności. Natomiast usługi te nie dotyczą wnioskowanego okresu.

Reasumując, przychody osiągane przez Pana w ramach działalności gospodarczej z tytułu wykonywania usług wskazanych we wniosku, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 85 „Usługi w zakresie edukacji”, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast przychód z usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” podlega opodatkowaniu wg stawki ryczałtu 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazuję, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 1192)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00